Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#30359 - 25/02/2004 00:44 Hvorfor og hvordan?
Anonym
Anonym

Jeg tænkte at jeg ville lave en tråd, hvor kristne, ikke-kristne, ateister, agnostikere osv. kunne fortælle hvorfor de tror som de tror.

Fortæl hvordan du kom til tro eller fortæl hvorfor du ikke tror.

Personligt vælger jeg ikke at tro på noget jeg ikke kan sanse. Jeg ser ingen grund til spekulationer om et uset væsens eller energis mulige mening om mig og den måde jeg lever mit liv på, meget mindre at bruge disse spekulationer som grundlag for hvordan mit og andres liv bør leves.

Jeg tror på at vi er fysiske væsner, der er i besiddelse af en hjerne, der formår at skabe illusionen af at der er et formål med tilværelsen.

I bund og grund ret kedeligt perspektiv, specielt set i lyset af at man har rendt rundt og haft en tro på at vi ville komme til en himmel med en alkærlig fader der ville nurse os i al evighed, men jeg morer mig nu fint over min verdensanskuelse alligevel...

Jeg tror at vi må få det bedste ud af det nu vi er her og det er det

Til toppen 
#30360 - 25/02/2004 09:33 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Jeg har aldrig været troende og årsagen er den helt enkle, at jeg aldrig er blevet præsenteret for en overbevisende grund til at tro.

For at sige det med Isaac Asimovs ord: "I don't have the evidence to prove that God doesn't exist, but I so strongly suspect he doesn't that I don't want to waste my time."

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#30361 - 25/02/2004 10:13 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Hej Ateist

Til toppen 
#30362 - 25/02/2004 23:09 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Mit vidnesbyrd er on-line her.

Jeg tror, at vi er udstyret med en hjerne, der forsøger at bortforklare alle andres livssyn med lommepsykologiske spekulationer ("de vil bare gerne have en mening med tilværelsen og en faderfigur, der `nurser' om dem"). ;-)

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse

Til toppen 
#30363 - 26/02/2004 02:33 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet

Hej CloudHands

Måske har jeg været troende hele livet, i hvert fald husker jeg ikke noget tidspunkt, hvor jeg begyndte at tro. Jeg har altid haft drømme, faldt ofte i staver med dagdrømmeri kan man kalde det, som jeg også tidligt lærte at bruge aktivt. I hvert fald fra de første år og frem til teenage alderen, hvor jeg eksperimenterede med bøn og erfarede at Gud er med over alt.

Da jeg var seks, fandt jeg ind i Luthersk Missions Børneklub og fortsatte i nogen år med at deltage ved møderne, var på sommer lejrer og frem til juniorafdelingen.

Da jeg endelig kom til konfirmationen, var det en stor dag, for der kunne jeg bekræfte og blive bekræftet med Gud min Fader. Jeg oplever det der skete ved den begivenhed, som noget der endelig kom og befæstede min tro. Ja, bagefter var jeg helt ved siden af mig selv, men det der nok også mange andre der har oplevet på den dag.

På det tidspunkt oplevde jeg, at jeg havde brug for at frigøre mig af missionsforeningen, det var meget smerteligt for mig, men jeg havde brug for at kunne få vejret. Jeg begynder at læse sagaer, mytologi og sætte mig ind i hvordan verden ser ud.

I det 16. år kommer jeg igennem en drukneoplevelse, som har afgørende betydning for det liv jeg havde levet og siden hen i det, jeg nu lever. Der er bare ingen jeg kan tale med om oplevelsen. På den tid er det absolut ikke noget man taler om, døden, ekstraordinære erfaringer, tro og Gud, var emner der blev dysset ned. Derfor gemmer jeg på det og koncentrerer mig bl.a. om skole og uddannelse.

Der går nogen år, hvor jeg oplever mig selv som en betragter.
Jeg følger med i omverden, ser på ordensmagtens overgreb mod borgerne i 70érne, deltager i oplysningsarbejdet om atomkraft. Politisk, finder jeg ud af, at jeg som troende har mest til fælles med de Anarkiske tanker. Af alle de måder at tænke samfund på jeg har set, vil jeg nok mene, at Anarkiet er den samfundsform, kommer nærmest det Kristne samfund, sådan som jeg forestiller mig det vil være, hvis vi efterlever det Jesus siger.

Som 21 årig står jeg og er færdig med skole, uddannelse og tjenestetid, og jeg kommer ind på Holbæk Kunsthøjskole, hvor jeg i en filosofitime for første gang erfarer, at der er noget der kaldes Nærdøds Oplevelse. Så kan jeg endelig få talt om det der skete da jeg druknede. Opholdet på højskolen bliver på mange måder et vendepunkt i mit liv. Jeg får et nært venskab, i broderlig kærlighed, med en af de andre deltagere på skolen, som kaldes Erik Transformer. Gennem vinteren og foråret er vi sammen om mange oplevelser, vi udveksler tanker og får nedbrudt grænser. Erik udfordrer mig på alle mine tanker og i al min tro, og er redskab for en gennemgribende konfrontation med mig selv og med Gud. Stykke for stykke pilledes den tørre tro af, det jeg ikke kunne underbygge, havde erfaring i, eller kunne efterleve. Det lykkedes at finde ind til noget der havde liv og kunne vokse.

I løbet af foråret 81 blev det mere og mere klart for mig, at der var ved at ske en kraftig ændring i mit liv, nu hvor jeg igen kunne udvikle mit liv i Gud. Jeg arbejedede med at trænge ind i troen på ny og tage fat på tjenesten. I den lokale folkekirke deltog jeg i det sociale menigheds arbejde og var med omkring en varmestue og det gadearbejde der udgik derfra. Da sommeren nærmede sig, var mit liv forenklet betragteligt og det førte til, at jeg forlod "alt", det var blevet til en madras på et gulv, og derfor gik jeg på landevejen i Mesterens fodspor. Inden det kom så vidt, havde jeg været til lægen og fik at vide jeg måske var besat af en ond ånd. Hos præsten fik jeg at vide, at troen sandelig ikke skulle tages så bogstaveligt, og jeg blev bedt om at melde mig ud af Kirken.

Den sommer gik vi til Roskilde, inden der kom en bil og tog os op....

Det er i korthed hvordan jeg kom til tro...

Der der sker inde i mennesket, har som sagt været voksende interesse fra barnsben af, og i dag har jeg fået lov til at sætte mig ind i mange emner. Jeg bestræber mig på, at holde min tro i det jeg kan stå inde for. Det betyder at jeg helst vil afprøve og udforske troen, fænomenerne og selve livet, så jeg kan røre, smage og fornemme lugten af det, inden det er noget jeg kan give videre. Det skal simpelt hen fungere...

Jeg vil nok mest betegne mig som Fritænker, jeg holder meget af Kirken, men er ikke inde i noget trossamfund. Mine venner vil placere mig som en Kristen, det kan jeg godt leve med.

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#30364 - 26/02/2004 07:11 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Hej Andreas

Du skriver: Jeg tror, at vi er udstyret med en hjerne, der forsøger at bortforklare alle andres livssyn med lommepsykologiske spekulationer

Mener du at jeg prøver at bortforklare alle andres livssyn med lommepsykologiske spekulationer?

Hvad anser du for lommepsykologiske spekulationer?

Til toppen 
#30365 - 26/02/2004 07:22 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Hej Vandrer

Tak for et velskrevet "vidnesbyrd". Jeg synes din stil emmer af ro, det er rart at høre fra en der prøver "det" af før end det prædikes.

Til toppen 
#30366 - 26/02/2004 12:25 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Andreas
Bruger

Café,

CloudHans skrev:

[...]

CH>Mener du at jeg prøver at bortforklare alle andres livssyn med lommepsykologiske
>spekulationer?

Ja, kommentaren om, at vi "er i besiddelse af en hjerne, der formår at skabe illusionen af at der er et formål med tilværelsen", falder efter min opfattelse ind under kategorien "lommepsykologiske spekulationer".

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#30367 - 26/02/2004 13:27 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Hej Andreas

Ok der er to ting:

For det første, du svarer ikke på mit spørgsmål, der lød som følger: Mener du at jeg prøver at bortforklare alle andres livssyn med lommepsykologiske spekulationer?

Du svarer på om hvorvidt du mener at det grundlag jeg dømmer ud fra, når jeg siger at hjernen skaber en illusion om mening med livet, er lommepsykologi og IKKE på om du mener at jeg BORTFORKLARER andres livssyn med denne idé.

For det andet, hvad mener du når du bruger ordene bortforklarer og lommepsykologiske spekulationer, helt konkret? Hvad tænkte du om mig i situationen siden du valgte disse ord?

Til toppen 
#30368 - 26/02/2004 14:09 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Andreas
Bruger

Café,

CloudHans skrev:

[...]

CH>For det første, du svarer ikke på mit spørgsmål, der lød som følger: Mener du at
>jeg prøver at bortforklare alle andres livssyn med lommepsykologiske spekulationer? Du
>svarer på om hvorvidt du mener at det grundlag jeg dømmer ud fra, når jeg siger at
>hjernen skaber en illusion om mening med livet, er lommepsykologi og IKKE på om du
>mener at jeg BORTFORKLARER andres livssyn med denne idé.

Jeg tog det som åbenlyst, at der var tale om en bortforklaring, og antog, at du spurgte til lommepsykologi-aspektet. Jeg beklager, men du behøver ikke at fare sådan op over det.

For at besvare dit spørgsmål: Ja, det at tilskrive andres livssyn "en hjerne, der formår at skabe illusionen af at der er et formål med tilværelsen" falder efter min opfattelse ind under kategorien "bortforklar[inger]".

CH>For det andet, hvad mener du når du bruger ordene bortforklarer og
>lommepsykologiske spekulationer, helt konkret?

At bortforklare er at forklare noget bort, dvs. argumentere for, at tingene ikke hænger sådan sammen, som de lader til at gøre. F.eks. kan en ungjordskreationist bortforklare tegnene på Jordens høje alder ved at sige, at Gud skabte Jorden med en tilsyneladende alder. Eller en psykiater kan afvise en patients forsikringer om mental velvære ved at sige, at patienten benægter sin sygdom.

Med psykologiske spekulationer mener jeg spekulationer, der drejer sig om bevidsthedsfænomener, jf. fremmedordbogens definition af "psykologi". Og med prefikset lomme- mener jeg spekulationer, der ikke er baseret på konkrete undersøgelser, men snarere er `hevet op af lommen'.

CH>Hvad tænkte du om mig i situationen siden du valgte disse ord?

Indersiden af mit kranium er desværre lige så uorganiseret som mit skrivebord, og fortidige tankeprocesser lader sig ikke så let rekonstruere. Kan jeg ikke få nogle valgmuligheder? :-)

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#30369 - 03/03/2004 10:06 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Hej Andreas!

Jeg er ked af at du tog det som om jeg farede op, det var ikke min hensigt. Jeg kan godt se i bagklogskabens lys, at formuleringen med de store bogstaver kunne lyde lidt opfarende.

Grunden til at jeg spørger til din definition af en bortforklaring, er fordi det lød på mig som om du mente noget andet med det end jeg gjorde.

Som jeg ser det er en bortforklaring noget negativt, en slags undskyldende adfærd, hvilket jeg på ingen måde mener er tilfældet i mit udsagn, at hjernen skaber illusionen af mening.

Grundlæggende mener jeg ikke at der er en mening med vores tilværelse, set ud fra det perspektiv at vi bare er organismer, der er opstået af dødt materiale og når tiden kommer vender vi tilbage dertil.

Det fysiske univers, som jeg mener er det eneste der er, vil en dag have ændret sig så drastisk, at vi ikke længere kan eksistere og i det lys mener jeg at alt er meningsløst.

I og med at mennesket er blevet selvbevidst, gennem evolutionen, så er det også blevet muligt at forestille sig sin egen udslettelse. Fremtiden bliver ligepludselig fyldt med farer og risici. De mennesker der har kunnet abstrahere (skabe illusionen af mening) bedst fra det faktum at de skulle dø og den deraf følgende frygt, har været dem der har klaret sig og givet deres gener videre.

Min forestilling om forbindelsen mellem vores bevidsthed og evolutionen kommer bl.a. fra kilder, som:
-En artikel af Frank R. Zindler
-Ole Vedfeldt og gennem ham mange andre kilder.
-Finn Abrahamowitz "Livet er en Drøm", en bog om hypnose, menneskesyn, hjerneforskning, idéhistorie og sprogstudier. (fra bogens bagside).

Når jeg siger at hjernen formår at skabe illusionen om mening, så er det ikke for at feje andres livssyn af bordet, men fordi det er min oprigtige mening og overbevisning.

Jeg mener ikke at mit udsagn om hjernens evne til at skabe illusionen om mening med tilværelsen er en lommepsykologisk spekulation. Idéen er baseret på de informationer jeg har indhentet på baggrund af min interesse for psykologi og hypnose, og den er bestemt ikke alene opstået i min lomme.

Når alt det er sagt, så vil jeg gerne tilføje, at livet ikke af den grund mister sin "mening". Når man først har etableret et nulpunkt, ved at sige at der ikke er en mening med det hele, så kan man begynde at fylde på med de ting man gerne vil have i sit liv.

Bare fordi at der overordnet ikke er en mening med tilværelsen og alt vores slid er meningsløst i det lys at det hele forsvinder en dag, betyder det ikke at vi ikke kan være lykkelige og skabe et samfund, hvor alle får en chance osv.

Jeg er meget glad for mit liv også selvom jeg mener at min hjerne spiller mig et puds.

Til toppen 
#30370 - 03/03/2004 13:22 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Ateist
Bruger

I og med at mennesket er blevet selvbevidst, gennem evolutionen, så er det også blevet muligt at forestille sig sin egen udslettelse. Fremtiden bliver ligepludselig fyldt med farer og risici. De mennesker der har kunnet abstrahere (skabe illusionen af mening) bedst fra det faktum at de skulle dø og den deraf følgende frygt, har været dem der har klaret sig og givet deres gener videre.

Måske er evnen til/behovet for at se en mening med livet blot en bieffekt. Man kunne forestille sig at:
Evolutionen har givet mennesket mulighed for at danne sig en forståelse af verden da det har været en fordel for mennesket med en sådan mental model.
Vores mentale 'modelleringsværktøj' baserer sig på visse (medfødte) grundprincipper, såsom rumtiden, kausalitet etc. som vil forme enhver mental model.
Der vil derfor være en tendens til at vores mentale modeller rummer de samme elementer, herunder et formål - også hvor det egl. er absurd at spørge til et sådant formål.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#30371 - 03/03/2004 19:28 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Jakob Østergård
Bruger

Reg.: 24/02/2004
Hej CloudHands!
Jeg arbejdede engang sammen med en Kiwi i Australien der havde en ide om at livet ikke har nogen mening og han levede efter det. Han gjorde alt det som kunne hjælpe ham frem, uanset om det var på bekostning af andre eller om det kostede en løgn.
Men hvis livet vitterligt er meningsløst, hvorfor så prøve at holde landets love, hvorfor tænke på andre mennesker, hvorfor arbejde, hvorfor more sig, hvorfor i grunden trække vejret?
Jeg Tror at der er plads til en masse mennesker på den her jord, og jeg tror jeg er sat her på jorden for at påvirke folk på den helt unikke måde som jeg nu kan gøre det på.
Jeg Tror på Gud fordi der for mig ikke hersker nogen tvivl om at de ting der står i biblen kan gøre denne jord til noget der ligger tæt op af det som jeg forstår ved paradiset, som er fuldkommen lykke for alle som kommer der.
Guds regler, eller bud om man vil, tror jeg er mindst lige så gennemtænkt som de regler som mennesker går rundt og laver i dag. Aids er for eksempel en sygdom af synd o.s.v.
Med andre ord jeg kan ikke se andet end positive ting i det at tro, på gud og derfor gør jeg det.
Hvordan biblen er blevet skrevet, og om der er opstået misforståelser ved eventuelle overleveringer fra før det der i dag står i biblen, kan jeg ikke vide, men da H.C.Andersen kan få en fjer til at blive til ti høns, er det da en mulighed, men mindre væsentlig for mig.
Det er vigtigt at have en tro som menneske i dag, for uden ville vi ikke kunne lære noget som helst, da vi selv ville blive nødt til at gøre os alle erfaringer her i livet, men heldigvis forhoolder det sig anderledes i dagens Danmark. Spørgsmålet er ikke om vi tror, for det gør alle mennesker. (på trods af lærenes tilbagevendende formaning i folkeskolen at man ikke skal tro men vide!)
Jeg tror det er vigtigere at tro, for kun igennem tro kommer viden.
Jeg syntes det er et svært emne at skrive om, men håber du kan bruge det til noget.
Hilsen Jakob!

Til toppen 
#30372 - 06/03/2004 10:52 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Ateist]
MDA
Bruger

Reg.: 15/06/2002
Jeg tror på Jesus Kristus og du tror, at der ikke findes nogen Gud.

Håber du på, at der ikke findes nogen Gud?

En af os må have ret.

Ønsker du at møde en, der kan vise dig hvem at os, der tror på sandheden?

Til toppen 
#30373 - 06/03/2004 12:46 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: MDA]
Anonym
Anonym

Hej MDA

Jeg er tilbøjelig til at mene at ingen af os har ret... Jeg mener personligt at sandsynligheden peger mod at jeg har ret, meeen som religiøse har det med at indvende, så kan ALT jo lade sig gøre ved Guds hånd... Can't argue with that!

Selv hvis der er en Gud behøver det ikke at betyde at guden er den Gud du tror på.

Det er en lang, filosofisk og i mine øjne kedelig diskussion, som er blevet gentaget tusindvis af gange her og andre steder, så med al respekt for hvad du end måtte mene omkring beviserne (eller hvad du vil kalde dem) for at det netop er DIN Gud der er den rigtige, så har jeg ikke lyst til at høre det.

Jeg har været kristen, jeg har hørt på forklaringerne om Guds eksistens FØR jeg blev kristen, EFTER jeg blev kristen og IGEN efter at jeg holdt op med at være kristen, så jeg tvivler ærligt talt at du kan sige noget der overrasker mig.

Til spørgsmålet om hvorvidt jeg håber på at der er en Gud, så er svaret måske.

Jeg regner ikke med at der er en Gud i bibelsk forstand (ej heller i nogen anden religions forstand) i og med at jeg ikke en gang en antydning har af hans eksistens.

Jeg mener at den brede religøse (i dette tilfælde kristne) oplevelse, som de fleste troende henviser til når de forsøger at antyde at Gud eksisterer, kan forklares i meget simple psykologiske rammer og hælder mere op ad selvsuggestion, suggestion, hysteri, manipulation, selvbedrag, ønsketænkning og mere af den skuffe.

Men som min signatur siger, så mener jeg at der er mulighed for at jeg tager fejl og det KAN være at du har noget nyt at tilføje, noget som ikke lader sig forklare gennem andre modeller end den kristne

Til toppen 
#30374 - 07/03/2004 02:48 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Jeg tror på Jesus og har gjort det de sidste ca. 5 år. (22 år i dag)

Jeg er vokset op i en kristen familie, og er kommet i den kristne børne- og juniorklub. Men så kom jeg på efterskole, og der fik jeg nogle gode venner der ikke var kristne. Og eftersom jeg nok var lidt træt af det, og jeg synes alt med ånder lød usandsynligt, gik jeg væk fra troen, og troede der ikke var noget.

De år tænkte jeg overhovedet ikke på hvad der skulle ske efter døden.

I efteråret 1998 var jeg lige gået ud af efterskolen, og alle venner boede langt væk. Jeg blev en aften inviteret til den lokale IMU, hvor de havde en aften med Bibel-undervisning. De tog godt imod mig, og var altid flinke, på trods af at jeg sikkert har sagt flere ting der må have fornærmet dem (ved det ikke, men jeg kunne forestille mig det)

Så lærte jeg flere kristne at kende, og fandt ud af at man sagtens kunne have et meget sjovt liv og være kristen, og jeg fik nogle historiske facts der kunne underbygge Bibelen, og jeg fandt ud af at Bibelen IKKE modsiger sig selv.

Så mødte jeg nogle mennesker der kom til tro fra en blakket fortid. Et familiemedlem, der kom med på nogle kristne lejre, inden da havde han et liv med bl.a. slagsmål og for meget alkohol. Nu har han bl.a. gået på IMB...

En god ven, der også tidligere ville prøve alt, men en rejse til USA ændrede hans liv, og nu vil han give alt for Jesus, går på Bibelskole i øjeblikket.

Hvorfor begynder han og tale om andre tænker I? Fordi det ramte mig at se andres liv blev forandret. Det blev mit liv også, men ikke fra tid til anden. Jeg havde det også godt før jeg kom i IMU.

Hvad er meningen med livet? Et spørgsmål som jeg som kristen sagtens kan svare på: 1: At komme i himlen. 2: Mens man er her, skal man forsøge at være der, og gøre det Gud vil. (Godt vi har fået manualen)

Jeg har altid været glad for opmærksomhed, og vil gerne have betydning. Og da folk i dag melder sig i hobetal til Robinson, BigBrother og Popstars, kan jeg se jeg ikke er ene om det.

Da vi blev meget få i IMU kom jeg i år 2000 ind i bestyrelsen. Og blev så formand i 2002. Når jeg fortæller noget der påvirker folks tro, føler jeg en stor indre glæde og at jeg har kæmpe betydning for andre mennesker. Og det er ikke en gang noget jeg er gået efter. Man hører andre, og har nogle forbilleder, og så er det måske logisk at man prøver at hjælpe andre, hvis man tror man har svaret.

Jeg har læst en hel del i Bibelen og andre kristne bøger, og jeg må sige, at jeg anser kristendommen er det mest sammenhængende livssyn. Bare at se Bibelen, hvor man kan finde flere profetier på Jesus lang tid før han levede (Salme 22, Esajas 53)

I 2003 gik jeg på gaden til evangelisation, og er blevet glad for det. Der føler man virkelig at vi har et vigtigt budskab.

Jeg er stadig glad for Jesus, og vil ikke bytte ham for noget som helst i verden.

Du taler om meningen med livet. Før jeg blev kristen betød livets mening ikke noget. Og så hørte jeg en masse mennesker, der gerne ville huskes. Hvorfor, de oplever det jo ikke! Men det lyder da bedre...

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#30375 - 07/03/2004 10:51 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
MDA
Bruger

Hej!

Så længe vi begge er overbeviste om, at den anden har uret, kommer vi ingen vegne.

Jeg ville ønske, jeg kunne forklare min dybe fred, mit tillidsfulde håb og trygheden ved at være nær min Frelser Jesus Kristus, men det kan jeg ikke.

Jeg kan ikke overbevise dig om, at det jeg siger, er sandt.

Det eneste jeg kan er at bede for dig, og det vil jeg gerne gøre. Jeg vil bede for din fremtid, for din familie og for, at du må opleve det samme som jeg dagligt oplever. Jeg vil bede min Gud, om du må få den fred, jeg har og blive overbevist om, hvem af os, der har ret.

God weekend.

M.v.h. MDA

Til toppen 
#30376 - 08/03/2004 11:36 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: MDA]
Anonym
Anonym

Hej MDA

Så længe vi begge er overbeviste om, at den anden har uret, kommer vi ingen vegne.

Du har så evigt ret... Men hvad er alternativet? Hvad skulle jeg gøre for at imødekomme dit ønske om dialog og forståelse fra min side?

Jeg ville ønske, jeg kunne forklare min dybe fred, mit tillidsfulde håb og trygheden ved at være nær min Frelser Jesus Kristus, men det kan jeg ikke.

Det virker som om du forudsætter at denne fred og tryghed du føler er mig forundt, hvad overbeviser dig om at jeg ikke også føler denne sikkerhed?

Hvad ville du opnå med at forklare det du føler, det du føler kommer jo alligevel aldrig videre end til dig? Hvert menneske oplever verden forskelligt. Det vigtigste for dig må vel være at fortælle mig at der er et helvede og at jeg ryger derned, hvis ikke jeg tager imod Jesus. Hvis ikke jeg tager imod skal du jo bare børste støvet af skoene og fortsætte, right?

Jeg kan ikke overbevise dig om, at det jeg siger, er sandt.
Det er ikke helt korrekt, for det tror jeg godt du kan, men du skal nok hive nogle beviser op af lommen der er lidt større end det de kristne har gjort de sidste 2000 år for at overbevise mig Du har jo verdens Skaber i ryggen, hvor svært kan det være?

Det eneste jeg kan er at bede for dig, og det vil jeg gerne gøre. Jeg vil bede for din fremtid, for din familie og for, at du må opleve det samme som jeg dagligt oplever.

Og jeg takker mange gange for din omsorg og interesse, men baseret på min tidligere erfaring, så er det troende liv noget fattigt efter min smag. Min integritet, mit hjerte og min fornuft byder mig at holde næsen væk fra overtro og selvbedrag, deriblandt kristendommen, hvis du var i tvivl.

Jeg vil bede min Gud, om du må få den fred, jeg har og blive overbevist om, hvem af os, der har ret

Jeg HAR snakket med min Gud og udover at Han mener at denne diskussion er lidt tåbelig, så understreger Han at ingen af os har ret... Det er nemlig kun Ham der kan have det, hvis du skulle have glemt det

Til toppen 
#30377 - 08/03/2004 11:52 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Jakob Østergård]
Anonym
Anonym

Hej Jakob

Jeg arbejdede engang sammen med en Kiwi i Australien der havde en ide om at livet ikke har nogen mening og han levede efter det. Han gjorde alt det som kunne hjælpe ham frem, uanset om det var på bekostning af andre eller om det kostede en løgn.

Hvorfor forudsætter de fleste mennesker, specielt de religiøse, at man bliver et røvhul af ikke at tro på en fast moralsk standard eller mening med tilværelsen?

Jeg har masser af indhold i tilværelsen og masser af venner. Jeg dyrker sport og læser tykke bøger. Jeg plejer mine venskaber og forhold. Jeg arbejder med mig selv, for at blive bedre til at håndtere konflikter, både indre og ydre. Jeg synes faktisk at jeg klarer det godt og har et successfuldt liv, der ikke kun drejer sig om mig, snarere tværtimod.

Alt dette giver mening for mig, men det betyder ikke at mit liv har en overordnet mening, at der er et formål med det hele.

Jeg behøver hverken en kærlig far i det høje der klapper mig på hovedet når jeg er god, ej heller et helvede til at skræmme mig til at være flink og ydmyg. Det kommer helt af sig selv.

Mennesket er et flokdyr og for at en flok kan fungere, så er det nødvendigt at samarbejde. En del af dette samarbejde handler om ikke at slå hinanden ihjel til højre og venstre, ej heller at stjæle med arme og ben og skabe sig fjender i gruppen.

Der er ikke en overordnet åndelig årsag til at vi har moralske standarder, vi er dyr der samarbejder for at overleve, ikke andet. Det er i hvert fald sådan jeg ser på det.

Hvis det giver bedre mening for andre at tro noget andet så vær så god, det er ikke et problem for mig. Jeg synes dog at det er spændende at udfordre og blive udfordret på disse synspunkter, bl.a. derfor denne diskussion

Til toppen 
#30378 - 08/03/2004 12:04 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej CloudHands

hmmmm - den er svær - sådan at få ned på skrift

hvordan kom jeg til tro og hvorfor tror jeg den dag i dag.......

Det hele startede med at jeg "faldt i gryden som spæd" og levede med et barns blinde tillid til at det forældrene tror er sandt mest bare fordi mor siger det.....

Jeg blev døbt spæd - der blev bedt med og for mig (og mine søskende) - jeg fik fortalt bibelhistorie - gik i søndagsskole - juniorkreds - ungdomsforening - (nu kommer jeg i hovedkredsen som er for os der er blevet lidt for gamle til de andre afdelinger )
Alt sammen fordi min mor sagde at det er godt at tro på Jesus - det er sandheden - sådan blver man frelst....... min mor troede på det og jeg så ingen grund til at tvivle ...... som børn nu ofte reagere - mor ved bedst

Så en dag (mens jeg gik i ungdomsforening) melder min mor ud at hun har fortrudt at hun har opdraget mig/os i den kristne tro - hun siger at hun ikke længere tror - at hun vil ønske at hendes børn heller ikke vil tro mere.........
    ((((((BANG))))))

Der røg en ellers velfunderet barnetro ....... Alt det jeg havde bygget min tro på blev revet væk under fødderne på mig...... Jeg vaklede - faldt - snublede afsted i mit liv...... styret af to ting - "mor har altid ret" og Jesu kalden på mig ....... Der foregik en kamp et par år....... Jeg vejede for og imod - fordele og ulemper - eftersom mit humør svingede var det ene bedst og så det andet...... Jeg kunne ikke selv finde et solidt ståsted...... De to modsatrettede fløje hev i mig fra hvert deres ståsted..... jeg hang så at sige og svævede i midten over afgrunden...... Jeg kunne ikke blive ved at hænge der - det var alt for hårdt - men jeg måtte finde ud af om jeg ville slippe Jesus eller min mors nye ikke-tro.........

Men hvordan tage det valg....... hvordan turde tage springet.....
- Hvis Jesus havde ret og jeg valgte at følge min mors ikke-tro ville jeg jo gå fortabt....
- Hvis mor havde ret og jeg valgte Jesus ville jeg falde i afgrunden for en ikke eksisterende Jesus kunne jo ikke gribe mig....
- Hvis Jesus havde ret og jeg valgte Jesus ville jeg blive frelst.... men min mor ville ikke....
- Hvis min mor havde ret og jeg fulgte hende - tja så ville vi bare leve et liv som så mange andre.....

Min mor lagde ikke skjul på hvad hun mente jeg skulle gøre - men jeg synes ikke rigtig Jesus kom med nogen klare beskeder til mig...... Jeg begyndte at hælde til at følge min mor...... og så alligevel...... jeg havde levet mere eller mindre uden Jesus i to år og det var jo gået fint så tjooo..... og dog - hvad nu hvis.....

Vendepunktet kom i en drøm...... en meget personlig drøm som ikke skal uddybes her Men pointen i drømmen var at jeg blev gjort opmærksom på at det faste ståsted er Bibelen ....... at det skulle være min klippegrund hvor jeg kunne/kan stå i sikkerhed....... at det man kan stole på i en foranderlig verden er det uforanderlige....... Jesus og Guds ord og løfter.....

Fra den dag... øhh nat..... har jeg stået sikkert på min Bibels klippegrund med Jesus i hånden...... og hvis jeg ind i mellem alligevel vakler..... så tænker jeg på min vidunderlige (og svære) drøm..... eller på en af de andre drømme jeg har og har haft..... jeg tænker på Guds store og vidunderlige løfter......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30379 - 08/03/2004 12:21 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CH

baseret på min tidligere erfaring, så er det troende liv noget fattigt efter min smag.

Du må undskylde at jeg kommer anmasende her med et lidt personligt spørgsmål......

Hvad var det der gør at du mener at en (kristen)troendes liv er fattigt..... hvordan oplevede du det dengang og hvad gjorde det fattigt for dig .....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30380 - 09/03/2004 19:50 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
MDA
Bruger

Kære menneske!

Det er en meget hård herre du tjener, men husk, at jeg tænker på dig og ønsker, at du må finde sandheden.

M.v.h. MDA

Til toppen 
#30381 - 09/03/2004 20:04 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: MDA]
Anonym
Anonym

Hej MDA

Definér "hård herre"...

Til toppen 
#30382 - 16/03/2004 14:49 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Esmaralda]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Du må undskylde at jeg forfølger dig med dette spørgsmål men jeg har tænkt en del på det og synes det kunne være meget interesant at få et svar fra en som selv har oplevet det totalt modsatte end det jeg selv har oplevet med kristendommen - mit sidste indlæs så sådan ud:

Hej CH

baseret på min tidligere erfaring, så er det troende liv noget fattigt efter min smag.

Du må undskylde at jeg kommer anmasende her med et lidt personligt spørgsmål......

Hvad var det der gør at du mener at en (kristen)troendes liv er fattigt..... hvordan oplevede du det dengang og hvad gjorde det fattigt for dig .....

Til toppen 
#30383 - 17/03/2004 23:37 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Ester

Jeg føler mig på ingen måde forfulgt, så fyr bare løs

Når jeg siger at jeg føler det troende liv fattigt, så er det fordi det ikke stillede min sult. Det var ikke en generel betragtning omkring andres trosliv, men en observation af det jeg personligt fik ud af livet i kirken og med bibelen.

Der er to sider af min udmeldelse af kirken og det kristne liv i det hele taget. Den ene drejer sig omkring et specifikt kirkemiljø og den anden drejer sig om bibelen selv.

Set i bakspejlet, så var det jeg så og oplevede i min tid i kirken, tæt sammen med bl.a. evangelist Christian Hedegaard og pastor Jens Garnfeldt i Københavns Bibeltræningscenter (KBC), følelsesrytteri, manipulation og selvbedrag.

Dette miljø havde alle de negative psykologiske elementer, som man advarer mennesker imod, når man taler om sekter, som f.eks. Tongil, Jehovas Vidner og Guds Børn osv.

Det er enormt svært at se så længe man er en del af miljøet, men det bliver meget tydeligt når man kommer ud på den anden side. Jeg var ikke personligt særligt hårdt ramt, men jeg er ikke et sekund i tvivl om hvilke psykologiske virkemidler der blev brugt for at holde menigheden og evangeliserede under kontrol.

Jeg er også overbevist om at disse virkemidler er en del af et ubevidts mønster, som langt hen ad vejen sætter alle involverede udenfor skyld. Jeg tror hverken med mit personlige kendskab til nogle fra menigheden eller med min fornuft og menneskeforståelse, at de handler ud fra andet end deres bedste overbevisning.

De fleste er tilfredse med den måde at leve på og fred være med dem, men jeg vil gerne bestemme i mit eget liv, så vidt muligt.

Den bibelske del af min modstand mod kristendommen, ligger i at jeg på ingen måde kan tilslutte mig det livssyn bibelen tegner op.

Grundlæggende vil jeg ikke underkaste mig nogen Gud, der uden at åbenbarer sig for mig i egen høje person og som enhver anden ansvarlig og kærlig forældre (forudsat at Han virkeligt er det ) fortæller mig ansigt til ansigt om tingenes tilstand, vil kaste mig i helvede fordi jeg ikke troede på Ham.

Hvis Gud findes og Han på den ene eller den anden måde føler sig trådt over tærene fordi jeg ikke har valgt Ham, så må Han komme til mig. Det er det mindste jeg forventer af mig selv og helt sikkert det mindste jeg forventer af en almægtig skaber.

Alene spørgsmålet om hvorvidt Gud eksisterer eller ej er ikke blevet afklaret, det må selv kristne erkende og svaret bliver evigt skubbet foran os, af den opfattelse omkring Gud at Han ikke kan kendes, forstås eller bedømmes.

Det må tages i tro siger de kristne, men som jeg ser det er det bare endnu en måde at narre sig selv på. At noget skal tages i tro betyder bare at man skal acceptere det uden at stille spørgsmålstegn ved det og det kunne ligeså godt være en diktators dekreter om henrettelser og tortur, som det kunne være en kærlig Guds anbefaling af himmelen, som det bedste alternativ.

Her er det så til de kristnes fordel og for kristendommens popularitet generelt, sådan at bibelen bl.a. fortæller at vi for at opretholde et samfund der kan overleve og blomstre, bliver nødt til at forstå, at vi ikke bare kan rende rundt og (undskyld udtrykket) bolle med andre mænds koner, slår hinanden ihjel uden grund, bekymre os gule og blå over dele af tilværelsen vi ikke kan kontrollere, stjæle fra hinanden osv. osv.

Men som jeg har sagt tidligere, så mener jeg ikke at disse meget generelle og rent ud sagt åbenlyse grundlæggende idéer for opbyggelsen af et velfungerende samfund er noget nyskabende og SLET ikke noget der bøder for resten af de påståede åndelige sandheder bibelen siges at indeholde.

Alle de steder hvor kristne har svært ved at svare på spørgsmål omkring de mere problemfyldt områder af deres trosgrundlag bibelen, som f.eks. korrektheden af oversættelsen af bibelen, autenciteten af evangelierne, forfatternes rigtige navne, samt alle de steder hvor Gud ikke handler i overensstemmelse med den natur nutidens kristne gerne vil have Gud til at passe ind i, så må de nøjes med at sige, at man må tage det i tro eller at de vil gå hjem og bede over det, mens de læser i bibelen og tager det alligevel i tro...

Jeg er af den overbevisning at vi skal gå fra det vi kender mod det ukendte med åbne sind og øjne, IKKE at vi skal bestemme os for at tro på at noget, for så at få alt hvad vi ser og hører til at passe ind i det vi allerede har bestemt os for at tro.

Jeg synes det troende liv var fattigt fordi, det serverede en halv sandhed blandet med fortielse og en god dosis "Det forstår jeg ikke, men Gud har nok styr på det"

Nu forholder jeg mig åben, men skeptisk overfor det meste.

Som Greg Boyd siger bag på sin bog, så er den tro der ikke kan tåle at blive angrebet ikke værd at hænge fast ved. Jeg har slet ingen tro at hænge fast ved, så jeg skal ikke tåle noget, jeg kan bare være migselv.

Der er mange facetter ved min historie, som jeg har svært ved at forklare. Dels fordi jeg stadig arbejder med det og dels fordi det er personlige oplevelser, der generelt kan være svære at formidle, fordi de er afhængige af at blive set med "mine briller".

Bottomline:

Bibelen er i mine øjne en utroværdig bog, der ikke fortæller nogen sandhed i den åndelige evigtgyldige forstand (Hvis en sådan overhovedet findes). Alt hvad der opstår ud af denne bog er, med nogle få undtagelser, nytteløst og unødvendigt og ville kunne opnås gennem mere jordnære spekulationer og overvejelser end dem der bredt bliver præsenteret gennem den levede kristendom, som f.eks. her på Jesusnet.dk og i verdens mange kirker.

Jeg mener at kunne forstå de fleste af de psykologiske mekanismer der ligger til grund for fænomenet tro og er af den overbevisning at der intet overnaturligt ligger i det.

Jeg vil slutte af med et citat, fra en for mig ukendt person, som rummer mit største anklagepunkt mod al religion og overtro:

"Philosophy is questions that may never be answered, religion is answers that may never be questioned"

Det er sent og det kan være at mit indlæg skaber flere spørgsmål end svar, så fortsæt endelig med at spørge Ester...

Til toppen 
#30384 - 20/03/2004 12:23 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Der er gået lidt tid inden jeg har svaret - både fordi min søn har haft er seriøs omgang omgangssyge og fordi jeg synes det er et indlæg der både er svært at svare på og som kræver et godt svar - ærligt og gennemtænkt i hvert fald......

der er især én sætning som gør det utroligt svært for mig at svare dig:
Det er enormt svært at se så længe man er en del af miljøet, men det bliver meget tydeligt når man kommer ud på den anden side.
Lige meget hvad jeg skriver vil det kunne affærdiges let og elegant med et "hun er i miljøet og kan derfor ikke se klart"...... virker lidt håbløst at svare synes jeg...... men et svar skal du ha og derfor vil jeg prøve så godt jeg kan......

Jeg starter simpelt hen fra en ende af og så må det blive så langt som det vil
Der er faktisk overraskende(?) meget jeg sagtens kan forstå og følge din i dine valg og konklutioner... men der kommer i indlæget...

Jeg føler mig på ingen måde forfulgt, så fyr bare løs

Fint - det gør jeg så...... og det samme gælder den anden vej....

Når jeg siger at jeg føler det troende liv fattigt, så er det fordi det ikke stillede min sult. Det var ikke en generel betragtning omkring andres trosliv, men en observation af det jeg personligt fik ud af livet i kirken og med bibelen.

Det var også som din personlige oplevelse jeg opfattede det..... Du kan jo ikke vide hvordan andre har det - kun gengive hvad de siger om hvordan de har det....

Der er to sider af min udmeldelse af kirken og det kristne liv i det hele taget. Den ene drejer sig omkring et specifikt kirkemiljø og den anden drejer sig om bibelen selv.

Efter at have læst hele dit indlæg kan jeg godt forstå at du har taget afstand fra det kirkemiljø. At du samtidig har taget afstand fra Bibelen er lidt sørgeligt..... jeg tror egentlig - håber - at det kun er dette kirkemiljøs udlægning at Bibelen du tager afstand fra.....

Set i bakspejlet, så var det jeg så og oplevede i min tid i kirken, tæt sammen med bl.a. evangelist Christian Hedegaard og pastor Jens Garnfeldt i Københavns Bibeltræningscenter (KBC), følelsesrytteri, manipulation og selvbedrag.

Dette miljø havde alle de negative psykologiske elementer, som man advarer mennesker imod, når man taler om sekter, som f.eks. Tongil, Jehovas Vidner og Guds Børn osv.

Ingen kan i længden holde til følelsesrytteri, manipulation og selvbedrag samtidig med at bevare sin hjernes funktion og sin individuelle personlighed...... det er umuligt - vi er ikke ens og bliver det heller aldrig.....
Følelsesrytteri er en af de største faldgruber i kristendom....... Men det at føle i forhold til Gud er ikke noget som man kan lære i Bibelen...... Vore følelser har vi fået af Gud til at bruge over for vore medmennesker og os selv..... Gud er ikke afhængig af vores følelser...... heldigvis for så ville jeg have været kristen nogle dage og andre dage slet ikke kristen..... Den holder bare ikke.....

Hvad er det for nogle negative psykologiske elementer du tænker på?

Det er enormt svært at se så længe man er en del af miljøet, men det bliver meget tydeligt når man kommer ud på den anden side. Jeg var ikke personligt særligt hårdt ramt, men jeg er ikke et sekund i tvivl om hvilke psykologiske virkemidler der blev brugt for at holde menigheden og evangeliserede under kontrol.

Ja - er man først fanget i følelsesræs og andre menneskelige ting og reaktioner er det umådeligt svært at se det er forkert..... og "alle de andre gør jo også..."

Dette med ikke at kunne se det mens man er der tror jeg malli kan tale med om (undskyld malli at jeg udstiller dig her - men du passer bare så godt ind i sammenhængen ) Men det må du spørge hende selv om hvis du er intereseret.....

Du var ikke særligt hårdt ramt - nej måske ikke - og dog..... nok til at du afskriver alt kristendom - og nok til at du ikke har færdigarbejdet oplevelserne..... Jeg kan kun sige at jeg synes det er godt du ikke er fanget af dette følelsesrytteri længere..... men jeg håber at du på et tidspunkt ser at kristendom slet ikke har med vore følelser at gøre.....

Hvis man har med sandheden at gøre bør det slet ikke være nødvendigt at bruge psykologiske virkemidler for at holde på folk......

Jeg er også overbevist om at disse virkemidler er en del af et ubevidts mønster, som langt hen ad vejen sætter alle involverede udenfor skyld.

Det er en farlig tankegang at komme ind på...... vi er IKKE uden skyld..... vi skal stå til ansvar overfor vore medmennesker for vore handlinger...... og vi skal selv bøde for de ting vi gør forkert over for andre mennesker.....

Men overfor Gud - altså den straf Gud skulle give os for det vi gør forkert over for Ham eller hans Skaberværk - der kan vi, hvis vi har Jesus stå rene og uskyldige frem og blive frelst......

Jeg tror hverken med mit personlige kendskab til nogle fra menigheden eller med min fornuft og menneskeforståelse, at de handler ud fra andet end deres bedste overbevisning.

Jeg er sikker på at du aldrig vil havne i noget som bare ligner en sekt.... du har alle antenner ude - hvilket jeg ser som en god kvalitet.....

Jeg tror også at alle har handlet efter bedste overbevisning..... men manipulation kan virkelig gøre meget ved mennesker

De fleste er tilfredse med den måde at leve på og fred være med dem, men jeg vil gerne bestemme i mit eget liv, så vidt muligt.

Her er vi helt enige - Hvis jeg kom i en menighed hvor jeg skulle tænke og gøre som alle de andre ville jeg få pip inden der var gået ret længe.....

Den bibelske del af min modstand mod kristendommen, ligger i at jeg på ingen måde kan tilslutte mig det livssyn bibelen tegner op.

Her er jeg vist nød til at bede om noget mere konkret for at kunne kommentere det.....

Grundlæggende vil jeg ikke underkaste mig nogen Gud, der uden at åbenbarer sig for mig i egen høje person og som enhver anden ansvarlig og kærlig forældre (forudsat at Han virkeligt er det ) fortæller mig ansigt til ansigt om tingenes tilstand, vil kaste mig i helvede fordi jeg ikke troede på Ham.

Ingen åbenbaring - ingen tro....... jamen her er vi igen enige VI kan ikke tro fordi andre tror..... Det skal være personligt.....

Men det med at ønske at se Gud ansigt til ansigt - det ville jeg ikke turde.... Gud tåler ikke synd og vil derfor udslette alt det han ser på som indeholder synd.....
Men Gud kan faktisk godt sende en åbenbaring/aha-oplevelse/overbevisning som fører til tro - uden selv at troppe op og udslette.....

Hvis Gud findes og Han på den ene eller den anden måde føler sig trådt over tærene fordi jeg ikke har valgt Ham, så må Han komme til mig. Det er det mindste jeg forventer af mig selv og helt sikkert det mindste jeg forventer af en almægtig skaber.

Om Gud føler sig trådt over tæerne skal jeg ikke kunne udtale mig om.......
Men jeg tror det faktisk ikke - da den lære du har forkastet er en forvanskning af kristendommen og en fremhævning af følelser for Jesus og ikke en tro på Jesus som frelser.....

Alene spørgsmålet om hvorvidt Gud eksisterer eller ej er ikke blevet afklaret, det må selv kristne erkende og svaret bliver evigt skubbet foran os, af den opfattelse omkring Gud at Han ikke kan kendes, forstås eller bedømmes.

Jeg synes nu stadig Boyd gør det ret godt - men hvis man er blevet så afskrækket af kristendom at man pr def. ikke vil lytte til hvad kristne siger om emnet er det svært at finde hoved og hale i det......
Gud som taler inden i - og en masse mennesker som taler/råber og skriger uden om..... kaos....

Det må tages i tro siger de kristne, men som jeg ser det er det bare endnu en måde at narre sig selv på. At noget skal tages i tro betyder bare at man skal acceptere det uden at stille spørgsmålstegn ved det og det kunne ligeså godt være en diktators dekreter om henrettelser og tortur, som det kunne være en kærlig Guds anbefaling af himmelen, som det bedste alternativ.

Jeg kan godt følge dig i dine iagtagelser - og tror nok jeg er enig med dig.....
VI kan ikke tage noget som helst i tro....... hvis vi prøver det bliver det noget halvhjertet noget med en masse tvivl og en stor kamp for (evt med følelser) at vise at man i hvert fald har taget det i tro.......
NEJ vi kan ikke tage noget i tro....... vi kan få troen givet af Gud.....
Vi kan ikke selv præstere at tro..... vi må overbevises af Gud.....

Her er det så til de kristnes fordel og for kristendommens popularitet generelt, sådan at bibelen bl.a. fortæller at vi for at opretholde et samfund der kan overleve og blomstre, bliver nødt til at forstå, at vi ikke bare kan rende rundt og (undskyld udtrykket) bolle med andre mænds koner, slår hinanden ihjel uden grund, bekymre os gule og blå over dele af tilværelsen vi ikke kan kontrollere, stjæle fra hinanden osv. osv.

Nåååeee lidt positivt var der da Det glæder mig at høre....

Men som jeg har sagt tidligere, så mener jeg ikke at disse meget generelle og rent ud sagt åbenlyse grundlæggende idéer for opbyggelsen af et velfungerende samfund er noget nyskabende og SLET ikke noget der bøder for resten af de påståede åndelige sandheder bibelen siges at indeholde.

Du mener at vi - hvis vi mærker godt efter inden i kan komme frem til de samme gode livsanskuelser som Bibelen nævner.....
Jeg mener at vi - hvis vi mærker godt efter inden i kan komme frem til de samme gode livsanskuelser som Bibelen nævner...... fordi Gud selv har lagt sin lov i vore hjerter rom2 v14 For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. v15 De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte, og deres samvittighed optræder som vidne, og deres tanker anklager eller forsvarer hinanden
Men vi er enige om resultatet - selv om vi ikke er helt enige om "metoden"

Alle de steder hvor kristne har svært ved at svare på spørgsmål omkring de mere problemfyldt områder af deres trosgrundlag bibelen, som f.eks. korrektheden af oversættelsen af bibelen, autenciteten af evangelierne, forfatternes rigtige navne, samt alle de steder hvor Gud ikke handler i overensstemmelse med den natur nutidens kristne gerne vil have Gud til at passe ind i, så må de nøjes med at sige, at man må tage det i tro eller at de vil gå hjem og bede over det, mens de læser i bibelen og tager det alligevel i tro...

Jeg kan godt høre at det får kristendommen til at lyde vag..... "alt hvad man ikke kan forklare skal bare tages i tro" ....... men som tidligere sagt kan vi ikke tage noget som helst i tro.... det skal gives os at tro (tro er faktisk en af Guds nådegaver til os)......

Samtidig kan jeg skrive under på at der er meget svært/næsten umuligt at forklare det man selv har fået givet troen på......

Men jeg vil da geren prøve at svare på konkrete ting hvis du ønsker det..... men det skal vist være i nye tråde....

Jeg er af den overbevisning at vi skal gå fra det vi kender mod det ukendte med åbne sind og øjne, IKKE at vi skal bestemme os for at tro på at noget, for så at få alt hvad vi ser og hører til at passe ind i det vi allerede har bestemt os for at tro.

Hæ hæ Det er jo nøjagtigt hvad vores ven(?) Greg Boyd selv lever efter (UPS - kunne ikke lige lade være)

Jeg er enig - vi kan ikke bestemme os for at tro og så bagefter passe tingene ind efter det...... det bliver halvhjertet og fasade-kristendom..... Igen troen skal gives af Gud.....

Jeg synes det troende liv var fattigt fordi, det serverede en halv sandhed blandet med fortielse og en god dosis "Det forstår jeg ikke, men Gud har nok styr på det"

Hvad var det for en halvdel som efter din mening manglede?

Jeg forstår godt at det er frustrerende med alt for meget "Det forstår jeg ikke, men Gud har nok styr på det" ...... det kan nok ikke undgås helt da Guds indsigt og overblik er langt større end vores...... men det bør ikke være det som overskygger alt det andet......
De fleste gange jeg har oplevet noget i mit liv som jeg ikke kunne forstå Guds mening med - har ejg senere i livet kunnet se at det der dengang skete var det bedste i situationen..... men når man står i en svær situation er det altså ikke let at se at det tjener til det bedste i sidste ende....

Nu forholder jeg mig åben, men skeptisk overfor det meste.

det er en sund indgangsvinkel.......
"det meste" skriver du..... hvad er undtaget denne åbne, men skeptiske holdning - kristendom???

Som Greg Boyd siger bag på sin bog, så er den tro der ikke kan tåle at blive angrebet ikke værd at hænge fast ved. Jeg har slet ingen tro at hænge fast ved, så jeg skal ikke tåle noget, jeg kan bare være migselv.

Jeg er enig

Der er mange facetter ved min historie, som jeg har svært ved at forklare. Dels fordi jeg stadig arbejder med det og dels fordi det er personlige oplevelser, der generelt kan være svære at formidle, fordi de er afhængige af at blive set med "mine briller".

Rigtig mange tak for din åbenhed......
Og ja det ER svært at formidle noget som er personligt så andre fprstår det.....

Bibelen er i mine øjne en utroværdig bog, der ikke fortæller nogen sandhed i den åndelige evigtgyldige forstand (Hvis en sådan overhovedet findes). Alt hvad der opstår ud af denne bog er, med nogle få undtagelser, nytteløst og unødvendigt og ville kunne opnås gennem mere jordnære spekulationer og overvejelser end dem der bredt bliver præsenteret gennem den levede kristendom, som f.eks. her på Jesusnet.dk og i verdens mange kirker.

Hvad i Bibelen mener du er nyttesløst og hvor ligge rundtagelserne???

Hvad er det du mener med at de holdninger som bredt bliver præsenteret bla her på jesusnet kan opnås ved mere jordnære spekulationer??? Hvilke???

Jeg mener at kunne forstå de fleste af de psykologiske mekanismer der ligger til grund for fænomenet tro og er af den overbevisning at der intet overnaturligt ligger i det.

Hvis der bliver brugt psykologiske mekanismer for at overbevise folk om tro mener jeg det er på tide at være på vagt......
Hvad mener du når du skriver psykologiske mekanismer???

Jeg ligger jo nok - efter din mening - under for disse mekanismer og vil da meget gerne vide hvad du mener at have afsløret..... kunne måske lære noget - be eller afkræfte det.... Jeg vil gerne om du vil forklare det for mig - da jeg ikek selv mener at ligge under for mekanismer.....

Jeg er helt enig i at der intet overnaturligt er i kristendommen - men nok ikke helt enig i hvad det kommer til at betyde....

Jeg vil slutte af med et citat, fra en for mig ukendt person, som rummer mit største anklagepunkt mod al religion og overtro:

"Philosophy is questions that may never be answered, religion is answers that may never be questioned"

Det er sent og det kan være at mit indlæg skaber flere spørgsmål end svar, så fortsæt endelig med at spørge Ester...

Mener du at fordi vi mennesker ikke selv ville komme i tanke om at spørge om noget så er det fordi det ikke findes

Jo - der kom da nogle flere spørgsmål frem..... og mine svar + modspørgsmål har sikkert rejst flere hos dig..... men bare klø på..... vi er jo enige om at en tro (og en ikke-tro) skal kunne tåle at blive afprøvet

Til toppen 
#30385 - 21/03/2004 17:10 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Ester

Sig mig er det her en konkurrence i at skrive de længste indlæg eller hvad?

Der er desværre et væld af steder i mit indlæg, kan jeg se, hvor der kan snige sig misforståelser ind... Og det har der gjort. Jeg skal se hvad jeg kan gøre for at rette op på det. De fleste misforståelser bunder i at vi taler to forskellige sprog. Jeg er ret indforstået i min måde at formulere mig på, så jeg kan godt forstå det og det er på ingen måde en kritik af dig Ester

-------------------------
Bare lige for at få dét på det rene....

da den lære du har forkastet er en forvanskning af kristendommen og en fremhævning af følelser for Jesus og ikke en tro på Jesus som frelser

Hvordan bedømmer du at jeg har forkastet en forvanskning?

Jeg mener ikke at jeg har forkastet en forvanskning. Det her drejer sig ikke om at en bestemt slags bibeltolkning har gået mig på nerverne eller sådan noget. Det handler om at jeg grundlæggende ikke tror på at Jesus og Gud er sådan som de er beskrevet i bibelen og af den almindelige kristne.

Jeg er ikke lukket overfor tilstedeværelsen af Gud, men der er MEGET langt fra måske at kunne acceptere en almægtig gud, til at det netop er bibelens Gud der er "the only true top dog".

Jeg mener ikke at det er rimeligt at nægte at Jesus nogensinde har eksisteret, tværtimod, men jeg mener at det er rimeligt at tvivle på om Jesus som Han er beskrevet i bibelen er den samme som den virkelige Jesus.

Bibelen er skrevet af mennesker, hvilket jeg endnu ikke har hørt en kristen fornægte, og jeg mener ikke at den bærer noget som helst guddommeligt præg. Der er intet ved bibelen eller dens lære der i mine øjne til dato har bevist dens påståede guddommelige ophav, derfor mener jeg heller ikke at et eneste skriftsted kan eller vil sige noget om nogetsomhelst reelt i den evigtgyldige åndelige forstand, som de fleste kristne ønsker at det skal tolkes.

----------------------

der er især én sætning som gør det utroligt svært for mig at svare dig: Det er enormt svært at se så længe man er en del af miljøet, men det bliver meget tydeligt når man kommer ud på den anden side. Lige meget hvad jeg skriver vil det kunne affærdiges let og elegant med et "hun er i miljøet og kan derfor ikke se klart"...... virker lidt håbløst at svare synes jeg

Jeg foranlediges til at sige: Så ved du hvordan jeg har det...

Du siger at jeg ikke har mødt Jesus og derfor ikke rigtigt kan se klart, jeg siger at du er i miljøet og ikke rigtigt kan se klart... HMMM

Hvad får det dig til at tænke?

-----------------------

jeg tror egentlig - håber - at det kun er dette kirkemiljøs udlægning at Bibelen du tager afstand fra.....

Som nævnt ovenfor, så er jeg bestemt ikke enig med dig i denne observation. Jeg mener ikke at der er belæg for den virkelighedsopfattelse som kristne er tilhængere af: At der er en Gud, at der er en djævel, at Jesus kom og sonede vores synder på korset osv.

----------------------

Hvad er det for nogle negative psykologiske elementer du tænker på?

Manipulation, følelsesrytteri og selvbedrag...

Tag et lille studie i fascisme og du vil, med mindre at du ikke ser klart af ovenstående årsager , opdage mange lighedspunkter mellem denne styreform og styreformen i flere karismatiske frikirker. Sekterisk kalder man det vist i folkemunde...

Det skal siges at jeg er klar over at det bestemt ikke er alle kristne, der lever i den slags forhold til deres kirke, men i de situationer mener jeg at der spiller nogle andre og ligeså trælse elementer ind... Mere om det senere.

------------------------

Du var ikke særligt hårdt ramt - nej måske ikke - og dog..... nok til at du afskriver alt kristendom - og nok til at du ikke har færdigarbejdet oplevelserne..... Jeg kan kun sige at jeg synes det er godt du ikke er fanget af dette følelsesrytteri længere..... men jeg håber at du på et tidspunkt ser at kristendom slet ikke har med vore følelser at gøre

Nej jeg afskriver ikke alt kristendom fordi jeg har været mere eller mindre hårdt ramt, jeg afskriver i det hele taget ikke kristendommen, jeg er bare helt og aldeles uenig i den måde at forvalte sin almagt på, som Gud gør det i bibelen.

Hvis vi antager at Gud er til sådan som Han er beskrevet i bibelen, så synes jeg ikke at Han har gjort det godt nok.

Det er ikke fordi at jeg var hårdt ramt at jeg stadig arbejder med oplevelserne. Jeg arbejder hen imod at have et materiale, som kan formidle de oplevelser jeg har haft på en måde som anskueliggøre de mekanismer som jeg mener reelt ligger til grund for den religiøse oplevelse, istedet for de fantastiske myter og sagn som bliver stukket de godtroende troende.

Igen vil jeg understrege at det ikke er fordi jeg har misforstået et eller andet omkring følelsernes rolle i troen, jeg ved godt det du siger med at ens tro ikke skal være afhængig af følelserne. Mine ører er blevet tudet fulde af den slags prædiken, så det er altså ikke fordi jeg har misforstået noget på den front.

Når jeg snakker om følelsesrytteri, så har det en langt mere subtil karakter end man lige skulle tro. Jeg har meget svært ved at forklare det på nuværende tidspunkt, men det skal nok komme. De fleste der har deltaget aktivt i den slags vil sikkert nægte at det havde noget med følelsesrytteri at gøre og tilskrive alle deres reaktioner Helligånd, Gud og jeg ved ikke hvad.

Jeg mener at der er tale om helt almindelig psykologiske reaktioner, som man også kan finde et væld af udenfor kristent/religiøst regi hvis man tager sig tid til at gennemgå en smule psykologisk materiale omkring hysteri, ønsketænkning, selvbedrag, selvsuggestion, suggestion, og for den sags skyld personlig udvikling i forbindelse med psykoterapi osv. osv.

Ofte tager kristne og religiøse generelt den slags oplevelser som "beviser" for at de har valgt rigtigt i deres tro. Det kan godt være at du ikke mener at du tager den slags som "bevis" for din tro, men jeg tror at det blandt andet er der vores forskellige terminologier/sprog adskiller sig.

Jeg kan ikke se hvordan du overhovedet skulle kunne forklare din oplevelse af Gud med andre midler end følelser og beskrivelse af tanker og idéer du har på baggrund af det du har hørt og oplevet. Den sikkerhed du føler inden i, hvad er det? En følelse? En tanke? En hvad...?

Som jeg ser det er de helt specielle øjeblikke med Gud i dit private bederum eller hvor du nu har den slags oplevelser, som for dig understreger din forbindelse med Herren oplever du med dit sind, som har hjemme i din hjerne og til dels i din krop, men ikke med en sjæl eller ånd der er adskilt fra eller noget-andet-end din krop.

Hvordan er du blevet overbevist om din tros rigtighed? Er det Gud der har rørt dit hjerte gennem evangeliets forvandlende kraft...? Eller er det et resultat af ydre og indre psykologiske processer der går igen i alle religioner, alle kulturer, alle menneskelige kår og miljøer?

Er det ikke bare din uvidenhed omkring dine indre psykologiske mekanismer, der gør at du forklarer det i termer, fra et 2000 år+ gammelt religiøst system, på samme måde som bl.a. muslimer og buddhister verden over?

Er det ikke påfaldende at man igennem studiet af menneskets psyke, religiøse erfaringer og historie finder beskrivelser af såkaldte åndelige oplevelser, der udgør et psykisk apparat hvorigennem kriser og livsfaser gennemleves, der er enslydende over hele verden uanset konkret religiøs doktrin?

Nåh, jeg kunne blive ved, men bottomline er at de religiøse oplevelser af sikkerhed og vished ikke er et bevis for at det man tror på er sandt.

--------------------------

Jeg er også overbevist om at disse virkemidler er en del af et ubevidts mønster, som langt hen ad vejen sætter alle involverede udenfor skyld.

Det er en farlig tankegang at komme ind på...... vi er IKKE uden skyld..... vi skal stå til ansvar overfor vore medmennesker for vore handlinger...... og vi skal selv bøde for de ting vi gør forkert over for andre mennesker

Når jeg skriver det jeg skriver ovenfor, så gør jeg det fordi jeg ville vise at jeg ikke føler at de mennesker der var en del af kirken dengang, er skyldige i bevidst manipulation. Jeg prøver at vise at de efter min overbevisning handler efter bedste evne og tro, altså ikke i ond hensigt.

Her er vi helt enige - Hvis jeg kom i en menighed hvor jeg skulle tænke og gøre som alle de andre ville jeg få pip inden der var gået ret længe

Det kan godt være at du ville få pip af at komme i sådan en gruppe, men jeg vil vende den om og sige at du nok ikke ville være i sådan en gruppe, hvis du havde opmærksomhed til at opdage at det var måden gruppen fungerede på. Altså lidt igen det med, at man ikke kan se det, hvis ikke man er indenfor (i dette tilfælde udenfor )

Den slags sker meget subtilt og opdages højst sandsynligt ikke af medlemmerne. Det er en indre usagt struktur, der holder tanker og følelser til fange.

------------------------

Her er jeg vist nød til at bede om noget mere konkret for at kunne kommentere det

Jeg har vist ikke formuleret mig klart nok... Det var alt det der fulgte efter din citerede bemærkning, der var min konkrete "klage" mod kristendommen.

-----------------------

Ingen åbenbaring - ingen tro....... jamen her er vi igen enige VI kan ikke tro, fordi andre tror..... Det skal være personligt.....Men det med at ønske at se Gud ansigt til ansigt - det ville jeg ikke turde.... Gud tåler ikke synd og vil derfor udslette alt det han ser på som indeholder synd.....
Men Gud kan faktisk godt sende en åbenbaring/aha-oplevelse/overbevisning som fører til tro - uden selv at troppe op og udslette.....

Så du tør, fordi bibelen siger, at Gud ikke lader sig se ansigt til ansigt uden døden til følge, ikke at se Gud, til trods for at du lader Hans påståede åbenbaringer/aha-oplevelser/overbevisninger, som iøvrigt lader sig forklare af almindelige psykologiske mekanismer, mere eller mindre diktere dit liv? Hvilken ædel og kærlig leder ville styre sit rige og undersåtter på den måde?

I det hele taget bliver min idé om Gud noget blakket når en af Hans erklærede undersåtter (dig Ester, hvis du var i tvivl) til at udtrykke, at hun ikke TØR se Ham ansigt til ansigt fordi det eftersigende ville udslette hende...

Du siger at vi ikke skal tro fordi andre tror... Hvordan tror du at du ville tro, hvis du ikke havde andre omkring dig der troede på bibelen??? Hvis du ikke havde bibelen, som er skrevet af andre kristne og jøder??? Du narrer digselv hvis du tror at du kan løsrive din tro fra den sociale og kulturelle ramme du er født ind i.

----------------------

Jeg synes nu stadig Boyd gør det ret godt - men hvis man er blevet så afskrækket af kristendom at man pr def. ikke vil lytte til hvad kristne siger om emnet er det svært at finde hoved og hale i det......

MAN er ikke blevet afskrækket af kristendommen, så MAN per definition ikke vil lytte. MAN er blevet klogere og er kommet videre i sit liv og ønsker at leve med noget større eller, lad os bare for den politiske korrekthed sige, anderledes end ældgamle religiøse dogmer.

Det virker som om din idé om grundlaget for min skepsis overfor AL organiseret religion er noget forkert. Som jeg har sagt tidligere, så er min udmeldelse af hele det religionshalløj ikke bare en følelseladet og uigennemtænkt reaktion, fordi jeg ikke lige blev tilfredsstillet på min fisfornemme retfærdighedssans eller sådan et eller andet.

Det er derimod en velgennemtænkt, velovervejet og dybtfølt ændring i min livsvej, som har ledt mig til at kende mig selv bedre, fået mig til at leve med større integritet og både tænke og leve mere frit... Ligesom alle de andre gange i mit liv hvor jeg har gennemgået en sådan forandring.

-------------------

Gud som taler inden i - og en masse mennesker som taler/råber og skriger uden om..... kaos....

Som jeg har antydet, så er der intet kaos og intet skrigeri og slet ingen Gud der taler inden i... Ikke som jeg ser det i hvert fald.

-------------------

Jeg kan godt følge dig i dine iagtagelser - og tror nok jeg er enig med dig.....
VI kan ikke tage noget som helst i tro....... hvis vi prøver det bliver det noget halvhjertet noget med en masse tvivl og en stor kamp for (evt med følelser) at vise at man i hvert fald har taget det i tro.......
NEJ vi kan ikke tage noget i tro....... vi kan få troen givet af Gud.....
Vi kan ikke selv præstere at tro..... vi må overbevises af Gud.....

Jeg tror simpelthen ikke at jeg forstår hvad det er du er enig med mig i, jeg ser ikke umiddelbart nogen forbindelse mellem det at du er enig med mig i mine iagttagelser og så det der følger efter...

For det første så tror jeg slet ikke på at noget kan tages eller for den sags skyld FÅS i tro. Det du kalder tro er som jeg ser det bare en måde at tænke på og har intet overnaturligt i sig, ej heller en kontakt til noget guddommeligt.

For det andet så tror jeg at du har misforstået hvad jeg mente med at tage noget i tro. Du fokuserer på ordet tage, hvor jeg finder det vigtigt at fokusere på begrebet at tro. Jeg kan godt omskrive den bid du har kommenteret så det passer bedre med din forståelse af ordet tage og begrebet tro:

Det må modtages i tro siger de kristne, men som jeg ser det er det bare endnu en måde at narre sig selv på. At noget skal modtages i tro betyder bare at man skal acceptere det uden at stille spørgsmålstegn ved det og det kunne ligeså godt være en diktators dekreter om henrettelser og tortur, som det kunne være en kærlig Guds anbefaling af himmelen, som det bedste alternativ.

Og ja jeg ved godt at tro ikke er noget vi skal præstere, det er hverdags prædiken den slags.

---------------------------------

Du mener at vi - hvis vi mærker godt efter inden i kan komme frem til de samme gode livsanskuelser som Bibelen nævner

Nej det mener jeg ikke...

Jeg mener at grunden til at det står i bibelen er fordi det er et grundvilkår for et samfunds beståen, som mennesker beskriver og ikke at det er Gud der har sat det i bibelen, for at fortælle os om hvad han har skrevet på vores hjerte.

Hvis vi mærker godt efter inden i kan vi ikke mærke andet end det der har præget os gennem vores liv. Der er ikke en guddommelig kerne eller et åndeligt hjerte, hvor vi inderst inde kan finde sandheden eller et eller andet moralkodeks. Det eneste der er inden i os er det vi har lært og det vi fra genetikkens side er programmeret til.

Der er mennesker der på grund af sygdomme, ulykker eller andre specielle forhold slet ikke kan begribe koncepter som moral og etik og som slet ikke kan læse andre menneskers kropssprog osv. Hvordan samstemmer det med en indre lov skrevet på vores hjerter? Kan det fysiske virkeligt slette det som Gud eftersigende skulle have skrevet på vores hjerter?

-----------------------------

Jeg er enig - vi kan ikke bestemme os for at tro og så bagefter passe tingene ind efter det...... det bliver halvhjertet og fasade-kristendom

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du er enig i...

Jeg tror nemlig netop at det er hvad der sker hele tiden i menneskers liv. Vi oplever noget og derefter passer vi det ind i vores verdensbillede. Ingen mennesker er undtaget her.

Det er derfor forbavsende for mig at kristne vedholdende påstår, i netop den sammenhæng der favoriserer deres synspunkt, at de ikke har passet noget ind efter at de er begyndt at tro. At netop det de tror på er den pure sandhed uden forvanskning og fordrejning.

Du kan simpelthen ikke løsrive din oplevelse af det såkaldte guddommelige, fra dit fysiske væsen, som ligger under for den biologiske process, der udgør din hukommelse og følelser og derved dine meninger omkring f.eks. kristendom.

Eller lad mig omformulere det... Du kan godt på tankeplanet løsrive dig, men på ingen led bevise at det hænger sådan sammen.

----------------------------

Hvad var det for en halvdel som efter din mening manglede?

Det var ikke fordi der manglede en konkret halvdel. Jeg talte i overført betydning. Det jeg mente var at bibelen ikke kan bruges som en guide i mit liv uden at jeg gør vold på min integritet.

Jeg forstår godt at det er frustrerende med alt for meget "Det forstår jeg ikke, men Gud har nok styr på det" ...... det kan nok ikke undgås helt da Guds indsigt og overblik er langt større end vores...... men det bør ikke være det som overskygger alt det andet......
De fleste gange jeg har oplevet noget i mit liv som jeg ikke kunne forstå Guds mening med - har ejg senere i livet kunnet se at det der dengang skete var det bedste i situationen..... men når man står i en svær situation er det altså ikke let at se at det tjener til det bedste i sidste ende....

Vil gerne have en ting på det rene først, Guds indblik og overblik er nok kun langt større i det tilfælde at Han er til, hvilket hverken du eller jeg kan af- eller bekræfte.

Du siger: ”De fleste gange jeg har oplevet noget i mit liv som jeg ikke kunne forstå Guds mening med” og jeg siger: Forudsat at der er en Gud der kan have en mening med den.

Den process du beskriver med at kunne se tilbage på sit liv og se en mening med forskellige begivenheder er jo ikke en oplevelse der er isoleret for kristne. Det eneste sådan en historie bekræfter med sikkerhed er at vort sind er forfærdelig godt til at efterrationalisere.

Vi er som jeg har været inde på ovenfor udstyret med et sind der tolker verden gennem mønstre, som til at starte med er meget simple genetiske og senere bliver mere og mere udbyggede adfærds og tankemønstre, lagrede tillærte færdigheder.

Når vi oplever noget lagres det i vores hukommelse på flere forskellige niveauer og efterhånden som tiden går vil disse lagrede oplevelser formes og passes ind i forhold til de mønstre der findes i vores personlighed i forvejen. De fleste normaltfungerende mennesker uanset religiøs overbevisning vil med tiden kunne fornemme en ”mening” med de begivenheder de kan erindre, fordi de langsomt bliver en integreret del af deres væsen.

Det er igen et af de steder, hvor kristne tager en helt normal funktion i det menneskelige sind, omtaler den i en anden terminologi og gør det til ”bevis” for at deres version af virkeligheden er den rigtige.

Så kan uinformerede kristne eller andre religiøse sidde med åben mund og polypper og sige: ”Ihhh ja det kender jeg godt... Jeg vidste slet ikke at det var fordi Gud havde en plan med mit liv... Så må jeg hellere tro på den historie.”

--------------------------------------

det er en sund indgangsvinkel.......
"det meste" skriver du..... hvad er undtaget denne åbne, men skeptiske holdning - kristendom???

Når jeg siger: ”Det meste...” så er det i den, efter min egen vurdering sunde ydmyghed, overfor at jeg ikke er den mest frisindede og frigjorte mand på jorden. Der kan være steder hvor jeg ikke bøjer mig, fordi jeg er stolt eller fordi det bare ikke passer mig og det er jeg ikke blind for.

Nej kristendommen er ikke et af de steder. Du har både i denne tråd og et par andre steder virkeligt gået ud fra at jeg har set mig ond på kristendommen og per definition afviser alt hvad der kommer fra den side og jeg vil med mit bedste vidende fortælle dig at det er så langt fra sandheden som du kan komme. Jeg håber at dette indlæg tildels kan kaste lys over det.

-----------------------------------------

Hvad i Bibelen mener du er nyttesløst og hvor ligge rundtagelserne?

Det nytteløse ligger i al den åndelige og ubeviselige baggage. Undtagelsen ligger i de steder hvor der er tale om konkrete samlivsformer, der kan bruges til noget i vores liv. Dem som jeg allerede har beskrevet, som f.eks. at man ikke slår hinanden ihjel på må og få eller at det ikke er så heldigt at stjæle fra hinanden.

Som jeg har sagt før mener jeg ikke at vi behøver bibelen for at fortælle os det, fordi det er en del af den måde vi ”altid” har levet med hinanden på i etablerede samfund.

-------------------------------------

Hvad er det du mener med at de holdninger som bredt bliver præsenteret bla her på jesusnet kan opnås ved mere jordnære spekulationer??? Hvilke???

Det lader sig ikke forklare kort... Så det må vente

------------------------------------

Hvis der bliver brugt psykologiske mekanismer for at overbevise folk om tro mener jeg det er på tide at være på vagt......
Hvad mener du når du skriver psykologiske mekanismer???

Når jeg siger psykologiske mekanismer er det IKKE noget der bliver brugt imod nogen, men bare de funktioner/mekanismer/processer som bliver kortlagt af psykologien, psykiatrien og psykoterapien som værende vores bevidsthed og psykes grundlag.

F.eks. er teorierne om objektrelation, fortrængning, dissociation osv. alle eksempler på psykologiske mekanismer.

Jeg ligger jo nok - efter din mening - under for disse mekanismer og vil da meget gerne vide hvad du mener at have afsløret..... kunne måske lære noget - be eller afkræfte det.... Jeg vil gerne om du vil forklare det for mig - da jeg ikek selv mener at ligge under for mekanismer

Du ligger under for de mekanismer, ligesom alle andre mennesker, migselv inklusiv.

Jeg har sådan set ikke afsløret noget, jeg er bare vokset fra det meste af den religiøse tankegang og vil gerne dele mine tanker, som du bl.a. kan se i dette indlæg.

Den religiøse tankegang består primært i selvbedrag, selvsuggestion, ønsketænkning og mere af den skuffe. Det er sjældent træk der gennemsyrer HELE personligheden og når jeg siger det, så er det let at tage på vej, fordi man opfatter det som en generel betragtning om sin person, hvilket det ikke er. Det er en betragtning omkring en helt specifik struktur i sindet.

Denne struktur er som jeg ser det ikke ond eller dårlig, men bare til tider frygteligt upraktisk og let at udnytte for andre mennesker der bevidst eller ubevidst ønsker at kontrollere andre. For den menige kristne eller troende i det hele taget, er det ikke et problem i dagligdagen, ej heller for det sociale samvær med de fleste.

Der hvor jeg personligt oplever det som et problem er når de troende kaster sig ud i diskussioner om hvorvidt det de tror på er sandt i den ultimative forstand, for der mener jeg slet ikke at de har belæg for at bevæge sig hen. De har intet de kan hive op af hatten, der tilnærmelsesvis bekræfter deres historie.

------------------------------

Jeg er helt enig i at der intet overnaturligt er i kristendommen - men nok ikke helt enig i hvad det kommer til at betyde

Jeg tror du har misforstået min indvending mod kristendommen. Når jeg siger at der intet overnaturligt er i kristendommen, så mener jeg at miraklerne, ånden, gud, guddommeligt osv. ikke er en realitet og ikke kan påvises at være det.

Mener du at fordi vi mennesker ikke selv ville komme i tanke om at spørge om noget så er det fordi det ikke findes

Nej...

Jeg vil lige oversætte det for dig: "Philosophy is questions that may never be answered, religion is answers that may never be questioned"

Filosofi er spørgsmål der ikke måske aldrig får svar, hvor religion er svar der aldrig må blive stillet spørgsmålstegn ved.

Det betyder at religion i forhold til den filosofiske spørgende holdning, serverer færdigstrikkede svar og ikke lader sig stille spørgsmålstegn ved.

Så nej... jeg mener ikke at fordi vi mennesker ikke selv kan komme i tanke om at spørge om noget så er det fordi det ikke findes...
--------------------------------

Alt i alt så har vi to forskellige måde at se tingene på. Der er flere steder, de fleste af dem tror jeg at jeg har nævnt, hvor jeg spørger i øst og du svarer i vest. Det er ret frustrerende synes jeg fordi jeg skal bruge så meget plads til at forklare det jeg siger igen.

Det skyldes som jeg nævnte i starten af indlæget at vi taler to forskellige sprog.

Kan vi ikke lave en indbyrdes aftale om at holde vores indlæg korte og overskuelige og behandle de områder vi hver især har svært ved at forstå hos hinanden enkeltvis eller i det mindste bestræbe os på det?

Til toppen 
#30386 - 21/03/2004 18:18 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
"Kan vi ikke lave en indbyrdes aftale om at holde vores indlæg korte og overskuelige og behandle de områder vi hver især har svært ved at forstå hos hinanden enkeltvis eller i det mindste bestræbe os på det?"

JAAAH, CloudHands og Ester, vil I ikke nok ?? Så vil jeg være meget glad for fortsat at læse med over skuldrene.

Men du vandt foreløbig på langdistancen, CH - - dit er længst!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30387 - 22/03/2004 13:05 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Sig mig er det her en konkurrence i at skrive de længste indlæg eller hvad?

Pyyyha det bliver længere og længere..... jeg bøjer mig - du vandt

Dette indlæg vil blive væsentlig kortere end det forige håber jeg

Først vil jeg sige - du har ret - jeg har misforstået en hel del af dit første indlæg..... TAK for tålmodighed med at forklare mig det igen.....

Jeg vil ikke kommentere alle afsnit - så kommer der nemlig kludder i mit forsøg på at afkorte.... og det dur ikke MEN jeg har læst det og jeg vil prøve at tage det til mig og reagere udfra min ...hmmmm... nye viden om dig prøve i hvert fald.....

Hvordan bedømmer du at jeg har forkastet en forvanskning?

Tja... det er ikke så nemt at forklare... måske mest fordi jeg ikke kan eller vil dømme menneskers tro rigtig eller forkert......
Det jeg kiggede på var din beskrivelse af læren..... man skal føle/ mærke ånden, man skal have nogle oplevelser med ånden - - - - i Bibelen skal man slet ikke føle, mærke, opleve noget som helst..... Jesus har følt, mærket, lidt og oplevet det der skal til.....

Kristendom bygger på Bibelen som Guds ord...... hvis man bygger på andet end det mener jeg det er en forvanskning......

Du har ret i at vi ikke kan fornægte vore følelser eller noget i den stil.... det skal vi heller ikke..... Mine følelser har bare intet at gøre med om jeg har et godt og nært forhold til Jesus, Ånden eller Faderen at gøre.......

Jeg kan godt have et ret forhold til Jesus og samtidig føle mig som det usleste og dårligste menneske på jorden....... Jeg kan også have et ret forhold til Jesus og samtidig føle mig glad og retfærdig i Jesus...... Mine følelser ændre ikke på noget i frelsen - og skulle da helst heller ikke ændre min "status" (dårligt ord) i menigheden....

----------------------------------------------------

Jeg foranlediges til at sige: Så ved du hvordan jeg har det...

Hvad får det dig til at tænke?

Tja vi har det jo nogenlunde lige svært..... skal vi prøve at aftale at vi ikke må feje hinanden af banen med de to standartkommentare.....
Jeg må ikke bruge den der - "han har ikke set Jesus - derfor forstår han ikke"
Du må ikke bruge der der - "hun er i miljøet - derfor ser hun ikke"
Vi kan da prøve.... selvom det bliver svært

------------------------------------------------------

Jeg har et forslag mere...... skulle vi prøve at følge den sætning som både du, jeg og boyd kan blive enige om...... Vi skal gå fra det kendte mod det ukendte

Det kræver så bare at vi lige bliver enige om hvad det kendte er

Kan vi fx blive enige om at der kun findes én sandhed - og at den ikke er afhængig af hvad vi mennesker tror, føler, tænker og mener?
Og at denne sandhed (hvis vi da er enige) er ens for alle - ligegyldigt hvad vi/de tror, føler, tænker og mener.....

Er der flere ting du mener vi kan være enige om sådan i religiøs retning altså.....

-------------------------------------------------------

Jeg har lige nogle spørgsmål som er blevet affødt af dit sidste indlæg (lige lidt sprædte citater):

Det handler om at jeg grundlæggende ikke tror på at Jesus og Gud er sådan som de er beskrevet i bibelen og af den almindelige kristne........at der er belæg for den virkelighedsopfattelse som kristne er tilhængere af: At der er en Gud, at der er en djævel, at Jesus kom og sonede vores synder på korset osv........jeg er bare helt og aldeles uenig i den måde at forvalte sin almagt på, som Gud gør det i bibelen.......

- Hvordan mener du at Gud, Jesus er/var - efter din mening?
- Hvordan mener du at Gud, Jesus er/var - efter Bibelen?

- Hvordan mener du en almægtig Gud burde have forvaltet sin almagt på?
- hvordan mener du Bibelen beskriver det?

Jeg spørger for at finde ud af hvor din mening om en Gud adskiller sig fra Bibelens beskrivelse af Gud.......

-----------------------------------

FØLELSER I MIN TRO

Jeg kan ikke se hvordan du overhovedet skulle kunne forklare din oplevelse af Gud med andre midler end følelser og beskrivelse af tanker og idéer du har på baggrund af det du har hørt og oplevet. Den sikkerhed du føler inden i, hvad er det? En følelse? En tanke? En hvad...?

Nej - det kan jeg nok heller ikke...... følelser er en stor del af vores sprog......

Jeg har tænkt over hvilke ord der dækker bedst min kommen-til-tro......
Jeg oplever det som en overbevisning kommende udefra og det føles som en usvigelig sikkerhed ...... Det føles som at stå på en fast grund/klippegrund hvor jeg ikke bringes ud af ballance fordi grunden bevæger sig (men godt kan bringes ud af ballance hvis jeg får et puf fra siden...... men så falder jeg på min klippegrund og kan forholdsvist nemt rejse mig igen)

Men du har ret i at når vi skal beskrive noget så kan vi ikke undgå at bruge følelses-ord......

--------------------------------
MIN GUDSFRYGT

Jeg formulerede mig vist ikke særlig klart i sidste indlæg......

Det er ikke sådan at jeg går og er bange for Gud....... det er nærmere ærefrygt (som jo ikke har noget med frygt at gøre)....... Gud overøser mig med sin kærlighed og han har vist mig sin kærlighed ved at sende Jesus som frelser og ved at give mig troen på at det er sandt...... jeg ved at Gud elsker mig og at den tilstand er uforanderlig...... Jeg ved også at Gud hader synd (ikke synderen)....... Jeg ved at Gud ønsker at være sammen med sit skaberværk og at han derfor har beredt en frelse som gør at vi ikke behøver at være befængt af synd når vi skal stå for hans trone på den sidste dag....... I Jesus er jeg - i Guds øjne - syndfri og ren og retfærdig......OG kan stå for Guds ansigt uden at blive straffet - jeg er jo ren i Kristus

Så - NEJ - jeg er ikke bange for at stå ansigt til ansigt med Gud...... når bare jeg står der i Jesus...... Men stod jeg der i mig selv og min synd - så ville jeg nok nærmest ryste af rædsel tror jeg......

NÅ NU STOPPER jeg dette indlæg..... ellers bliver det nok for langt - igen igen......

Hvis der er noget i dit sidste indlæg som du gerne vil have en kommentar på må du lige spørge igen...... jeg ved jo ikke hvilke afsnit du anser for at være de vigtigste

Til toppen 
#30388 - 23/03/2004 13:12 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Ester

Tja vi har det jo nogenlunde lige svært..... skal vi prøve at aftale at vi ikke må feje hinanden af banen med de to standartkommentare

Ja vi kan helt sikkert prøve...

Det kræver så bare at vi lige bliver enige om hvad det kendte er

Kan vi fx blive enige om at der kun findes én sandhed - og at den ikke er afhængig af hvad vi mennesker tror, føler, tænker og mener?
Og at denne sandhed (hvis vi da er enige) er ens for alle - ligegyldigt hvad vi/de tror, føler, tænker og mener

Du slår hovedet på sømmet og jeg er glad for at det er dig der siger det.

Begrebet absolut sandhed er et menneskeskabt fænomen og selv når vi forestiller os en absolut, så er den absolut begrænset af vores sinds fattevne. Naturen er fløjtende ligeglad med sandheden i den menneskelige forstand. Sandhed er en tankekonstruktion der opstår, mens vi observerer og ikke noget der er der i forvejen.

Det er sandt at vi kan opstille teorier og hypoteser om hvordan vores omverden vil opfører sig i fremtiden og med god sikkerhed f.eks. forudsige en kemisk reaktion eller noget lignende. Disse teorier giver os en idé om hvordan den nære fremtid vil udfolde sig og vil højst sandsynligt også kunne bruges til at forudsige ting langt ude i fremtiden, såsom at solen vil brænde ud om 4 milliarder år.

Disse teorier er ikke sandheden, de er observationer af hvad der sker omkring os. Værktøjer til at forbedre vores tilværelse og uddybe vores forståelse af de processer vi er omgivet af. Alle vores tanker og idéer er tilnærmelser, intet andet.

Så ja jeg er enig med dig i at der er en sandhed, som er fjernet fra menneskelig indflydelse, forståelse og følelser. Jeg tror dog ikke at denne sandhed har noget som helst med en personlig Gud at gøre.

Det kendte er det vi opdager hen ad vejen i vores udforskning af vores omgivelser.

Der er endnu ikke nogen undersøgelse eller forskning der beviser at Gud er til og som jeg forestiller mig det så sker det nok heller aldrig.

Der foreligge en masse undersøgelser omkring det overnaturlige, mirakler, helbredelser og den slags, men det er sjældent at de lever op til alle de standarder der bør være for at man kan kalde det et bevis for dit eller dat.

Vi kan gå ud og teste tyngdekraften ved at hoppe ned fra havebordet, men vi kan ikke bede for vores nabo med hovedpine og så se hovedpinen forsvinde hver gang.

Når hovedpinen ikke forsvinder, så bliver vi nødt til at opfinde alle mulig undskyldninger for at det ikke skete. Jeg bad ikke oprigtigt nok, jeg bad ikke længe nok, jeg bad ikke til den rigtige gud, naboens tro var ikke oprigtig nok, naboen har hovedpine som en lærestreg fra Gud osv.

Hvis jeg ikke rammer jorden efter mit hop ud fra havebordet, så behøver jeg ikke at finde på alle mulige undskyldninger for at det ikke lykkedes. Tværtimod, så bliver det et spændende studie i hvordan tyngdekraften netop her eller rundt om mig ikke virker eller noget helt andet. (måske at det er Gud der får mig til at svæve )

Selv hvis hovedpinen forsvandt hver eneste gang at der blev bedt for naboen, så ville det ikke bevise at det var en helbredelse fra Gud. Det ville allehøjst vise at der skete noget imellem de to involverede, som umiddelbart ikke lader sig forklare med de forhåndenværende teorier, som forårsagede at hovedpinen forsvandt.

Blandt de teorier der virker uanset om man er kristen, hindu, ateist eller buddhist, kan nævnes placeboeffekten. Langt de fleste sygdomme opstår på grund af noget fra psyken (psykosomatisk) og hvis psyken kan ændres, hvis ens sindstemning, humør, følelser kan ændres, så vil der også opleves en ændring i det fysiske.

Mange helbredelser kan forklares udfra denne simple almene menneskelige reaktion, men tilskrives ofte en Gud vis eksistens der overhovedet intet bevis er for. Det pudsige er at uanset om man er hindu, muslim eller kristen så er det når miraklet sker Gudernes vilje.

Det jeg kiggede på var din beskrivelse af læren..... man skal føle/ mærke ånden, man skal have nogle oplevelser med ånden

Jeg ved ikke lige hvor henne i min forklaring at det fremstår på den måde, men jeg kan fortælle dig at det var det modsatte der blev prædiket. At det netop ikke var følelser, oplevelser osv. der skulle sætte niveauet for vores tilbedelse og tro.

Du har ret i at vi ikke kan fornægte vore følelser eller noget i den stil.... det skal vi heller ikke..... Mine følelser har bare intet at gøre med om jeg har et godt og nært forhold til Jesus, Ånden eller Faderen at gøre

Jeg snakker ikke om at vi ikke skal fornægte vores følelser. Jeg snakker om at du ikke har andre måder at beskrive dine oplevelser på. Du har KUN dit verbale sprog og dit kropssprog at udtrykke dig med. Du har KUN følelser og tanker. De findes godt nok på mange planer, men de bliver ikke til noget andet af at de fiser rundt i din underbevidsthed eller i kroppen.

Når du siger at du ikke kan beskrive din oplevelse af dit tilhørsforhold til Gud handler det, som jeg ser det, ikke om at det er fordi din oplevelse af Gud transcendere (overstiger) menneskelig fatteevne, men bare at dit nuværende sprog ikke kan udtrykke det.

Som jeg ser det er det jo herligt at du er glad og lykkelig og at du føler at du har en støtte i din tankekonstruktion omkring Gud, men det gør ikke Gud virkelig.

Du kan ikke opleve noget omkring din påståede Gud uden at det går gennem tanker eller følelser og derfor siger jeg at du ikke kan adskille det fysiske og din oplevelse af Gud.

Det jeg prøver at sige er at der ikke nødvendigvis er et menneskeligt uoverkommeligt spring fra det så kaldte åndelige til det fysiske, som kun kan overskrides af en guddommelig eksistens der rækker hånden ud, men at det hele sagtens kan eksistere i din fysiske krop alene.

Der er intet bevis på at der er "noget" udenfor dig. Alle dine guddommelige tanker, følelser og overbevisninger lader sig forklare i termer der er langt mere jordnære end: Helligånden rørte ved mit hjerte, Gud har lagt mig det på hjertet at... Jeg kan mærke Jesu kærlighed, sorg, glæde etc.

Det er ikke fordi min forklaring som sådan er bedre end din og som jeg ser det er det næsten ligegyldigt hvordan man tolker sin virkelighed, så længe man er glad og umiddelbart ikke skader andre. Den store forskel som jeg ser det er at jeg ikke per definition går ud fra at der er noget større og holder mig derfor til det jeg kan se.

Det mindsker risikoen for at ende et sted i livet man ikke ønsker at være. Det forøger mine muligheder at jeg ikke har låst mig fast på én bestemt tolkning af livet.

Hvor den kristne ville udbryde: "Hallelujah, Gud er god, tillykke med din helbredelse", så siger jeg: "Tillykke med din helbredelse, det glæder mig, hvordan var det lige det skete?"

- Hvordan mener du at Gud, Jesus er/var - efter din mening?
- Hvordan mener du at Gud, Jesus er/var - efter Bibelen?

- Hvordan mener du en almægtig Gud burde have forvaltet sin almagt på?
- hvordan mener du Bibelen beskriver det?

1) Gud er en tankekonstruktion, som hjælper os til at forklare det vi ikke umiddelbart kan forklare. I sin funktion som altings ophav, "Første Årsag" så er Han per definition udenfor menneskelig fatteevne og lader sig ikke beskrive.

I vores søgen efter forståelse af vores tilværelse, tillægges tankekonstruktionen Gud allehånde menneskelige egenskaber, som forklaring på f.eks. naturkatastrofer, sygdomme, konflikter osv. Gud er vred, Gud er jaloux, Gud er kærlig, Gud er glad osv.

Angående Jesus, så levede han omkring år 0 med rimelig sikkerhed i området mellem Galilæa og det Døde Hav indtil han blev korsfæstet under Romerne (måske Pontius Pilatus, jeg har hørt kilder der sagde at Pontius er en opdigtet person, men det vil jeg ikke hænges op på). Det er de mest sikre facts man har omkring hans liv og levned. Hvad der strækker sig derudover, specielt de mere mirakuløse ting, som f.eks. jomfrufødslen og genopstandelsen fra de døde, tager jeg med et gran salt.

Jeg har ikke nogen dybere mening omkring ham end at flere af de udsagn og doktriner der tilskrives ham er ret interessante og til tider endda rørende. Hvis vi vitterligt kunne leve i et samfund, hvor de fattige var saliggjort osv. ville det da være dejligt.

Jeg kan specielt godt lide at Jesus i den grad revser dem der så at sige sidder med bogen i måsen og messer lovtrældom. Jeg kan godt lide det rebelske element i ham. På samme niveau som jeg kan lide det rebelske element i Cyrano de Bergerac, bare så du ikke tror at jeg tillægger den ene historie om en rebel større værdi end den anden

2) Ifølge bibelen er Gud universets skaber og Jesus er Hans søn, som kom til menneskene for at dø på et kors og sone verdens synd.

Der hvor jeg er uenig er at der er en synd at sone og at det i det hele taget skulle ske på den måde det gjorde, hvilket ikke en gang er sikkert.

Der er alt for mange huller i den historie til at jeg gider at bruge min tid på den.

3) Hvis jeg var Gud så ville jeg lave et "legerum" hvor man kunne vælge at glemme sit guddommelige ophave, så man kunne lege med alle de begrænsninger der er i en verden med kontraster.

Der ville ikke være noget andet helvede end det vi hver især skabte for os selv og når vi døde vendte vi tilbage til Gud for efter en evigheds hvilepause påny besluttede os for at glemme hvor vi kom fra og beskæftigede os med kontraster (f.eks. død og ødelæggelse vs. kærlighed og glæde).

Der ville ikke være antydningen af lov i den evigtgyldige-guddommelige-straf-forstand, men bare et simpelt årsag-virknings konsekvenssystem.

4) Bibelen viser som jeg ser det at Gud modsiger sig selv og opfører sig som et pattebarn i mange situationer. Dette indlæg er allerede rigtigt langt, så bibelhenvisninger osv. det må vente.

Jeg har som regel også den oplevelse at det ikke nytter noget med bibelhenvisninger, fordi dem der er mere hjemme i bibelen end jeg er, som regel har et "mod-bibelvers" for hvert et jeg kommer med. Så bliver det hurtigt en skyttegravskrig om hvem der kan hale mest smuds og anti-smuds frem af bibelen eller hvem der bedst kan argumentere for at det er ok eller ikke ok at Gud smadrer 46 unge knægte med to bjørne osv.

Mit udgangspunkt omkring bibelen er at den er skrevet af mennesker uden guddommelig inspiration og at referencer til bibelen kun kan pege på os selv og ikke på Gud om Han er til eller ej.

Jeg har tænkt over hvilke ord der dækker bedst min kommen-til-tro......
Jeg oplever det som en overbevisning kommende udefra og det føles som en usvigelig sikkerhed ...... Det føles som at stå på en fast grund/klippegrund hvor jeg ikke bringes ud af ballance fordi grunden bevæger sig (men godt kan bringes ud af ballance hvis jeg får et puf fra siden...... men så falder jeg på min klippegrund og kan forholdsvist nemt rejse mig igen)

Jeg føler den samme sikkerhed, bare uden at have Jesus, hvordan forklarer du det? Hvis jeg kan have det sådan uden at tro på Jesus, så burde du vel også kunne? I samme stil som når du fortæller mig at hvis du kan tro kan jeg også...

Du fortæller at det er en overbevisning som kommer udefra... Hvad mener du med udefra? Hvordan kan noget komme udefra uden at det bliver formidlet af nogen eller noget fysisk? Hvis ikke det bliver det, hvad forklarer du det så med?

En anden ting er at du prøver at finde de ord der dækker din kommen-til-tro bedst. Jeg fisker ikke efter at få ord at vide der bedst beskriver din kommen til tro, men derimod prøve at vise at du ikke kan adskille din sproglige opfattelse af verden og dine følelser og tanker.

Grunden til at jeg går ind her er for, at vise at man ikke bare kan opfinde et nyt sprog til at beskrive de ting alle mennesker uanset tro og overbevisning oplever og så kalde det et bevis for sin tro.

Jeg ved ikke om du kan følge mig? Der er ikke så lang tid til at jeg skal på arbejde og jeg har derfor ikke så meget tid, så hvis der er nogen tvivlsspørgsmål er du velkommen til at fyre løs.

------------------------

Så - NEJ - jeg er ikke bange for at stå ansigt til ansigt med Gud...... når bare jeg står der i Jesus...... Men stod jeg der i mig selv og min synd - så ville jeg nok nærmest ryste af rædsel tror jeg

Tror du...? er det et tvivls "tror" eller et overbevist "tror"?

Du har aldrig stået foran Gud eller hvad?

Hvis ikke hvordan kan du så vide noget som helst om hvordan det er eller ikke er?

Du tilbeder en Gud der ikke lader sig se? Hvilken sikkerhed har du for at du ikke tilbeder en magtsyg gnom på en trone af bæ, med en magisk ring der giver ham evnen til at trylle?

Han udtænker sin mesterplan: "Hvis der er nogen der ser at jeg er en lille gnom på en trone af bæ, så er der ingen der vil tage mig alvorligt, jeg må hellere opfinde en rigtigt god grund til at de ikke skal komme herind og se mig... *gruble tænke knage* Ja nu har jeg det! Jeg fortæller dem bare at de dør hvis de kikker på mig, så lader de sikkert være..."

Som nævnt tidligere, så må Gud, vis eksistens der på verdensplan hersker en del tvivl om, troppe op på mit dørtrin og sige til mig face to face hvad det hele drejer sig om hvis Han er interesseret i min stemme. Jeg lader mig ikke spise af med en forklaring om at jeg må vente til jeg dør eller sådan noget før jeg kan se min hersker up close and personal.

Forklaringen er for langt ude. Gå fra det du kender til det du ikke kender, ikke omvendt og jeg kan ikke helt se hvordan kristne kan argumentere sig ud af den... Gud er til, er den første præmisse der bliver sat op for en kristen, resten giver sig selv. Hvis Gud er til kan alt lade sig gøre og hvilken som helst gud ville kunne udfylde rollen som Gud.

I det tilfælde er det bare et valg der er truffet på baggrund af sociale og kulturelle prægninger og ikke fordi den ene eller den anden historie er bedre underbygget.

---------------------------------

Ja det blev langt igen (lidt over 5 A4 sider)... Det er jeg ked af

Håber at i denne gang bærer over med mig, det skal ikke ske igen Jeg kryber til korset og erkender at jeg er afhængig af at skrive lange indlæg...

Til toppen 
#30389 - 24/03/2004 10:37 Re: SANDHEDEN [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Ja det blev langt igen (lidt over 5 A4 sider)... Det er jeg ked af

Håber at i denne gang bærer over med mig, det skal ikke ske igen Jeg kryber til korset og erkender at jeg er afhængig af at skrive lange indlæg...

JA - det er svært når emnet er spændende og man gerne vil forklare ordentligt..... Du har min fulde tilgivelse..... Jeg er jo selv lige så dårlig til det - men bare vent at se - dette indlæg bliver ultrakort

Nej vent - jeg tror faktisk jeg vil dele det lidt op hæ hæ hvorfor havde jeg dog ikke tænkt på det før

Så vidt jeg har forstået dig er vi enige om at der findes en endegyldig sandhed og at den gælder alle mennesker uanset hvad vi tror eller ikke tror.....

Så er vi vel også enige om at
Hvis Gud ekststere gælder det os begge to?
Hvis Gud ikke eksistere gælder det os begge to?

Jeg tror at Gud eksistere og at det gælder os begge to....... jeg tror at denne Gud er den samme uanset hvad vi skulle mene og tro om ham/hende.......

Er der én eller flere ??? Jeg tror at der kun er én Gud...... ligesom der kun kan være én "den mægtigste mand på jorden" tror jeg også at der kun kan være èn "den mægtigste Gud"........... Alle andre guder/mægtige mænd ligger under for den mægtigste.......

Jeg kan jo ikke løbe fra at jeg tror at det er Bibelens Gud som er den mægtigste Gud (ellers ville jeg straks søge efter den som er den mægtigste......gider ikke tilhøre den næstbedste )
Men lad os lige se bort fra spørgsmålet om hvem den mægtigste Gud er og starte med at tale om OM der er en mægtigste Gud eller hvad.....

AT KENDE SANDHEDEN
Jeg tror ikke der er nogen mennesker som kender hele sandheden...... nogen kender mere til sandheden end andre...... nogen kender et område af sandheden andre kender andre områder og så er der måske noget som næsten ikke kender noget sandhed overhovedet......

Jeg tror sandheden er der og jeg tror vi kan søge efter den..... men jeg tror ikke at vi mennesker nogensinde vil kunne finde/forstå hele sandheden..... så ville vi være Gud den almægtige lige...... det tror jeg ikke kan lade sig gøre.....
Jeg giver dig ret i at det meste vi VED er teorier og hypoteser..... men vi vil aldrig finde ud af om det var sandheden inden det vi har lavet teori om virkelig sker..... Enten brænder solen sig selv op i år X ellers gør den ikke - det vil ske uanset hvor mange beregninger der er gjort..... uanset hvor sikker videnskaben er om at det skal ske/ikke ske......

Det kendte er det vi opdager hen ad vejen i vores udforskning af vores omgivelser.

Det kan vi godt blive enige om....... men måske skulle vi udvide det til at tage noget med som vi finder meget sandsynligt..... sådan lever vi jo....
Det virkelig kendte er NU og FØR...... men vi regner jo med/ lever efter at i morgen også er kendt...... vi planlægger frem som om at tiden er kendt længe frem - selvom ingen kender morgendagen før den er endt......

Disse teorier er ikke sandheden, de er observationer af hvad der sker omkring os. Værktøjer til at forbedre vores tilværelse og uddybe vores forståelse af de processer vi er omgivet af. Alle vores tanker og idéer er tilnærmelser, intet andet.

Enig - vi kan ikke finde/forstå hele sandheden..... så ja man kan godt kalde det tilnærmelser..... Her mener jeg også at vores opfatelse af religion/kristendom "kun" er tilnærmelser af hele sandheden - simpelthen fordi vores fatteevne er for lille til at forstå..... og vores sprog for fattigt til at beskrive.....

Jeg er sikker på at der er en endegyldig sandhed - og jeg er sikker på at jeg kun har fattet en forholdsvis lille del af den

Til toppen 
#30390 - 24/03/2004 11:02 Re: At se Gud [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Nyt emne - At se Gud

DU skriver at du vil kunne se Gud før du vil tro på ham...... hmmm kom lige til at tænke på Thomas som jo tvivlede på de andre desciples ord om Jesu opstandelse..... men troede da han så Jesus og naglegabene i hans hænder og fødder.......

Ester: Så - NEJ - jeg er ikke bange for at stå ansigt til ansigt med Gud...... når bare jeg står der i Jesus...... Men stod jeg der i mig selv og min synd - så ville jeg nok nærmest ryste af rædsel tror jeg

CH: Tror du...? er det et tvivls "tror" eller et overbevist "tror"?

Du har aldrig stået foran Gud eller hvad?

Det er overbevist tror...... hvis jeg skulle stå ansigt til ansigt med Gud alene i min synd ville jeg ryste og bæve at angst for Guds Hellige vrede......

Nej - jeg har aldrig set Gud ansigt til ansigt.....

Hvis ikke hvordan kan du så vide noget som helst om hvordan det er eller ikke er?

Jeg kan også kun vide hvordan Biblen beskriver Gud..... jeg tror på Bibelens ord (hvis du skulle være i tvivl ) og der står at Gud er Hellig og tåler ikke synd..... Der står også at Gud er kærlig og ønsker at være sammen med os - derfor frelsen..... Var Gud "kun" hellig og ikke kærlig ville han nok være ligeglad med os og droppe alt det halløj med frelse.....

Du tilbeder en Gud der ikke lader sig se? Hvilken sikkerhed har du for at du ikke tilbeder en magtsyg gnom på en trone af bæ, med en magisk ring der giver ham evnen til at trylle?

Han udtænker sin mesterplan: "Hvis der er nogen der ser at jeg er en lille gnom på en trone af bæ, så er der ingen der vil tage mig alvorligt, jeg må hellere opfinde en rigtigt god grund til at de ikke skal komme herind og se mig... *gruble tænke knage* Ja nu har jeg det! Jeg fortæller dem bare at de dør hvis de kikker på mig, så lader de sikkert være..."

LOOOL Hvor er du sjov - jeg kan faktisk rigtig godt lide din humor..... (undskyld hvis jeg griner på et forkert tidspunkt - men jeg synes altså det var sjovt fundet på )

Det bedste billede på Gud jeg lige kan finde på er at sammenligne ham med vind..... Vi kan ikke se vind - men vi kan se virkningen af vind..... Vi kan se træerne bevæge sig - støv hvirvle rundt - hustage flyve af - krusninger på vandet - stormflod og alt muligt andet...... men selve vinden ser vi ikke...... hvordan ser vind ud???? Det kan vi ikke beskrive vel men virkningen af vinden kan vi sagtens beskrive .......
Jeg tror godt jeg kan regne med at vi begge tror på vind og vindens eksistens...... det er ikke svært at tro på og alle kan jo både se og mærke vindens virkning......

Gud ønsker også at alle skal kunne se og mærke virkningen af ham..... djævelen ønsker at vi ikke skal kunne ......

Når jeg ser på virkningen af Gud og derigennem ser på Gud som en lille grum mand som sidder på en trone af bæ ....... så er der en hel del som slet ikke passer sammen.....

Når jeg ser på virkningen af Gud så ser jeg derigennem en Gud som er meget meget kærlig og hellig og retfærdig og ----- tja som Bibelen beskriver ham.....
Jeg ser også mange ting som jeg ikke forstår - og som ikke rigtig passer ind..... onde ting..... men når nu alt det andet i Bibelen passer så fint tror jeg også at den om djævelen passer......

Nu ved jeg godt at du bare kan sige at jeg først fandt mit Guds-billede og derefter ser mine oplevelser passe ind i det....... til det kan jeg kun sige at sådan var det ikke

Som nævnt tidligere, så må Gud, vis eksistens der på verdensplan hersker en del tvivl om, troppe op på mit dørtrin og sige til mig face to face hvad det hele drejer sig om hvis Han er interesseret i min stemme. Jeg lader mig ikke spise af med en forklaring om at jeg må vente til jeg dør eller sådan noget før jeg kan se min hersker up close and personal.

HAR du set vinden - sådan rigtig - ansigt til ansigt (eller tror du bare den eksistere fordi du har set virkningen af den)

Forklaringen er for langt ude. Gå fra det du kender til det du ikke kender, ikke omvendt og jeg kan ikke helt se hvordan kristne kan argumentere sig ud af den... Gud er til, er den første præmisse der bliver sat op for en kristen, resten giver sig selv. Hvis Gud er til kan alt lade sig gøre og hvilken som helst gud ville kunne udfylde rollen som Gud.

Her vil jeg ikke give dig ret...... Du får ingen til at tro på at Gud er til uden at vedkommende har set virkningen af Gud....... eller at den der bringer budskabet er MEGET overbevisende (måske manipulerende)......

Til toppen 
#30391 - 24/03/2004 11:14 Re: bøn og svar [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Du skriver en del om at hovedpine ( eller hvadsomhelst) som bliver kureret kan eller ikke kan være bevis for Guds bønhørelse.....

Jeg tror ikke du finder én eneste kristen som hævder at Gud altis giver bønnesvar - vi hævder "blot" at Gud hører når vi beder...... ikke at han altid svare og slet ikke at han svare med det samme......

Gud er ikke en automat som bare giver hvad vi beder om og på den måde vi ønsker det......

Det eneste løfte om at få som er i Bibelen er at "hvis vi beder i hans [Jesu] navn så skal vi få det" ........ Det at bede i Jesu navn er det samme som at bede efter Jesu vilje (din-vilje-ske-bøn)...... Som kristen ønsker man at Jesu vilje skal ske fordi vi tror at han ved bedst...... Derfor er vi ikke kede af "kun" at få det vi beder om når Jesus mener det er bedst for os...... vi kan ikke selv se hvad der er godt for os på sigt......

Du har sikkert hørt argumentet før men......... Gode forældre giver ikke deres børn alt hvad de beder om og peger på...... gode forældre siger "ja" til barnet når de vurdere at det tjener barnet godt - og de siger "vent" når de vurdere at barnet har bedst af at vente med at få/fålov til noget - og de siger "nej" når de mener at barnet slet ikke vil have godt af at få ønsket opfyldt.....
Gud siger også "ja","vent" og "nej" til os....... og han gør det ikke i en syg "jeg-kan-sige-hvad-jeg-vil-for-jeg-kan-bestemme-alt-over-dem-tilstand"...... nej han svare i kærlig omsorg for vores bedste...... Og selvom vi måske brændende ønsker os at vinde en million i lotto er det ikke sikkert at det er bedst for os på sigt.....

At blive hørt er ikke det samme som at få sin vilje

Til toppen 
#30392 - 24/03/2004 11:38 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej igen CH

Dette bliver det sidste af mine svar til dit sidste indlæg...... et opsamlings heat

Jeg er enig i at jeg ikke kan beskrive noget som helst hverken åndeligt eller menneskeligt uden at bruge mit sprog..... og det er et sprog som er fyldt af følelsesladede ord..... det troede jeg faktisk jeg havde skrevet i sidste indlæg også, men det må være smuttet i formuleringerne

Når du siger at du ikke kan beskrive din oplevelse af dit tilhørsforhold til Gud handler det, som jeg ser det, ikke om at det er fordi din oplevelse af Gud transcendere (overstiger) menneskelig fatteevne, men bare at dit nuværende sprog ikke kan udtrykke det.

Det er jeg enig i....... jeg har jo forstået(ergo det ligger indenfor menneskelig fatteevne) mine "oplevelser" med Gud - men kan ikke finde ord til at beskrive dem...... så jo mit sprog er for fattigt

Som jeg ser det er det jo herligt at du er glad og lykkelig og at du føler at du har en støtte i din tankekonstruktion omkring Gud, men det gør ikke Gud virkelig.

Enig Gud bliver ikke virkelig af at jeg tror på ham......Enten ER Gud virkelig uanset..... eller også er han ikke og så kan jeg jo tro nok så meget uden at det hjælper..... jeg kan ikke tro Gud frem.....

Der er intet bevis på at der er "noget" udenfor dig.

Næææ det er der vel ikke...... jeg er lidt på gyngende grund her for jeg kan ikke helt følge dig.....
Det der for mig beviser at der er noget udenfor mig er at det jeg tror på ikke var noget jeg selv ville kunne have stykket sammen med den tankegang jeg kender fra mig selv...... Jeg ville aldrig have kunnet finde på en så gennemgribende frelsesplan - eller noget af det andet......
Så kan du sæføli bare sige at ekstremt udspekulerede mennesker kunne have udtænkt det hele og skrevet det i Bibelen og have gennemtænkt alt så det hænger Guddommeligt godt sammen...... meeeeeeen den køber jeg ikke

Der hvor jeg er uenig er at der er en synd at sone og at det i det hele taget skulle ske på den måde det gjorde, hvilket ikke en gang er sikkert.

Der er alt for mange huller i den historie til at jeg gider at bruge min tid på den.

Forstår jeg dig ret når du mener at mennesket ikke synder????
Hvad er det du mener er gjort på den forkerte måde.....
Øv - det er jo lige noget af det mest centrale...... skal vi virkelig droppe debatten om det fordi det virker hullet

Angående Jesus, så levede han omkring år 0 med rimelig sikkerhed i området mellem Galilæa og det Døde Hav indtil han blev korsfæstet under Romerne (måske Pontius Pilatus, jeg har hørt kilder der sagde at Pontius er en opdigtet person, men det vil jeg ikke hænges op på). Det er de mest sikre facts man har omkring hans liv og levned. Hvad der strækker sig derudover, specielt de mere mirakuløse ting, som f.eks. jomfrufødslen og genopstandelsen fra de døde, tager jeg med et gran salt.

Fint for mig........
Det kendte her er altså at Jesus levede og at han levede i det område som også er beskrevet i Bibelen og at han døde ved korsfæstelse under romersk herredømme?

Hvis vi tager Bibelen som en udelukkende historisk bog passer dens udsagn om disse ting jo med andre historiske skrifter fra samme tid - enig? Dvs - Bibelen er mere eller mindre troværdig i historisk henseende?

4) Bibelen viser som jeg ser det at Gud modsiger sig selv og opfører sig som et pattebarn i mange situationer. Dette indlæg er allerede rigtigt langt, så bibelhenvisninger osv. det må vente.

OK - som tilhænger af kortere indlæg acceptere jeg udsættelsen
Men jeg synes det kræver en forklareing på et tidspunkt

Til toppen 
#30393 - 30/03/2004 22:22 Re: SANDHEDEN [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Ester

Jeg har været lidt langt undervejs med svar på dine indlæg, men jeg håber at jeg får tid til det efter min sidste aflevering af opgaver i morgen.

Jeg tror at der kun er én Gud...... ligesom der kun kan være én "den mægtigste mand på jorden" tror jeg også at der kun kan være èn "den mægtigste Gud"

Ville bare lige kommentere på dette. Hvordan ved du at du tilbeder den største?

Til toppen 
#30394 - 31/03/2004 09:51 Re: SANDHEDEN [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Var vi enige om at der kun kan være én "den mægtigste Gud" ?

Hvordan ved du at du tilbeder den største?

Det kan godt være at mit svar lyder lidt plat - men jeg har faktisk ikke andre.....

Jeg har ikke mødt nogen som er større....

Jeg har hørt om mange som siger de er store guder... men når jeg sammenligner dem med Gud har Gud været den største indtil nu...... og indtil andet er bevist tror jeg på at Gud (kristendommens) er Gud over alle guder..... og mennesker....

Jeg har også mødt mange som siger at deres gud er stor for dem mens andre guder er store for andre...... men dem kan jeg jo sortere fra med det samme..... i hvert fald hvis jeg vil holde fast ved at der kun er én største Gud......

Til toppen 
#30395 - 26/04/2004 08:53 Re: At se Gud [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Det bedste billede på Gud jeg lige kan finde på er at sammenligne ham med vind..... Vi kan ikke se vind - men vi kan se virkningen af vind..... Vi kan se træerne bevæge sig - støv hvirvle rundt - hustage flyve af - krusninger på vandet - stormflod og alt muligt andet...... men selve vinden ser vi ikke...... hvordan ser vind ud???? Det kan vi ikke beskrive vel men virkningen af vinden kan vi sagtens beskrive .......
Jeg tror godt jeg kan regne med at vi begge tror på vind og vindens eksistens...... det er ikke svært at tro på og alle kan jo både se og mærke vindens virkning

Lige i dette tilfælde med Gud kan alle jo netop IKKE se "vindens" virkning... Jeg mener at det er et temmeligt dårligt eksempel.

Det svarer lidt til, hvis vi fortsætter i lignelsen med vinden, at jeg fortæller dig at vinden er et resultat af bl.a. jordens rotation, temperatur og højdeforskelle osv. og du prøver at fortælle mig at den skyldes usynlige enhjørninge, der render rundt og leger tagfat.

Mine forslag til forståelse af vinden er efterprøvbare, det er dine ikke. Kan du se hvad jeg mener? Det er ikke fordi idéen med enhjørningene ikke kan være sjov og måske endda appelerende for nogle, men den fortæller os intet om vores omverden, som vi kan bygge videre på, intet med videre relevans, for hvis vi ikke kan se, høre, lugte, smage eller føle med eller uden hjælpemidler at de usynlige enhjørninge er der, så kan vi ligesågodt regne med at de ikke er der. Capice?

Jeg er sikker på at sådan en lignelse med vinden giver meget mening for nogen som på forhånd har accepteret Guds (eller lyserøde usynlige enhjørninges) eksistens, men her ude i den virkelige verden...

Når jeg ser på virkningen af Gud og derigennem ser på Gud som en lille grum mand som sidder på en trone af bæ, så er der en hel del som slet ikke passer sammen.

Så er det jo at jeg må spørge: "Hvordan ser du virkningen af Gud og hvad ER virkningen af Gud?" For du må vel have noget andet og mere håndfast bevis på Gud, end troen i dit hjerte (som jo i følge bibelen skulle være noget af det mest forræderiske), hvis du virkeligt kan afgøre hvorvidt Gud er eller ikke er en gnom på en trone af bæ.

Gud kunne sagtens i sin almægtighed, være en diktatorisk tyran, uden at vi nogensinde ville opdage det. Han kunne for alt hvad vi ved, have sat hele dette liv op som et gigantisk legosamfund, som Han så sidder og leger med. Så længe du ikke har et fysisk bevis for Guds eksistens, så er du altså ude på dybt vand, som jeg ser det.

men når nu alt det andet i Bibelen passer så fint tror jeg også at den om djævelen passer

Hvad er alt det andet?

Nu ved jeg godt at du bare kan sige at jeg først fandt mit Guds-billede og derefter ser mine oplevelser passe ind i det....... til det kan jeg kun sige at sådan var det ikke

Ja det kan jeg... Passer det ikke bare ind, fordi du på forhånd har accepteret at det gør det?

Hvis det virkeligt ikke var sådan det skete så må du meget gerne forklare... Jeg glæder mig allerede.

HAR du set vinden - sådan rigtig - ansigt til ansigt (eller tror du bare den eksistere fordi du har set virkningen af den)
Ja jeg har set vinden, sådan rigtigt, ansigt til ansigt...

Her vil jeg ikke give dig ret...... Du får ingen til at tro på at Gud er til uden at vedkommende har set virkningen af Gud.

Det virkede da fint for dig

Til toppen 
#30396 - 26/04/2004 09:10 Re: bøn og svar [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Du har sikkert hørt argumentet før men......... Gode forældre giver ikke deres børn alt hvad de beder om og peger på

Igen... Det er den samme problematik, som med vinden. Forældrene er fysisk tilstede, beviselige... Gud er... Hmm usynlig, ubeviselig og... Nok slet ikke tilstede.

Men du har da ret, forældre i den virkelige sansbare verden, bør nok ikke give deres børn alt hvad de peger på (specielt hvis forældrene var omnipotente).

Gud er ikke en automat som bare giver hvad vi beder om og på den måde vi ønsker det

Et smukt eksempel på hvordan kristne retfærdiggører, at deres Gud, gør ligeså meget for hedningen, som for dem der tilbringer deres hele liv på knæene i bøn til Gud.

Kunne det tænkes at der slet ikke var en Gud som kunne være en automat, som man bare kan hive i og få det man øsnker sig, i det hele taget?

Gud siger også "ja","vent" og "nej" til os....... og han gør det ikke i en syg "jeg-kan-sige-hvad-jeg-vil-for-jeg-kan-bestemme-alt-over-dem-tilstand"...... nej han svare i kærlig omsorg for vores bedste

Endnu en super smukt ting ved os mennesker: Evnen til at efterrationalisere...

Hvordan kan du iøvrigt vide at Han ikke gør det i en syg "jeg-kan-sige-hvad-jeg-vil-for-jeg-kan-bestemme-alt-over-dem-tilstand"...? Du har jo ikke ligefrem haft en ansigt til ansigt snak med Ham eller hva'? Du har faktisk kun et over 2000 år gammelt skrift, skrevet af mennesker, som påstår at de har hørt fra Gud, engle og dæmoner (vel at mærke åndelige væsner, som endnu ikke har ladet sig bevise).

At blive hørt er ikke det samme som at få sin vilje

Nej du har fuldstændig ret, men i alle andre tilfælde end med Gud kan man få en fornuftig forklaring af et menneske man kan sanse, ansigt til ansigt og bliver ikke nødt til med sig selv eller sine religiøse venner at blive enige om et eller andet søgt svar på at tingene ikke lige blev som man havde regnet med.

Til toppen 
#30397 - 26/04/2004 09:38 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Jeg er enig i at jeg ikke kan beskrive noget som helst hverken åndeligt eller menneskeligt uden at bruge mit sprog..... og det er et sprog som er fyldt af følelsesladede ord..... det troede jeg faktisk jeg havde skrevet i sidste indlæg også, men det må være smuttet i formuleringerne

Angående sproget...

Jeg tror du har misforstået mig.

Som jeg ser det er der ikke en åndelig dimension, ikke noget der strækker sig udover det fysiske, det vi kan sanse.

Når vi oplever ting passes de ind i vores nuværende begrebsramme, som for en stor del er defineret gennem vores sprog, både det talte og det usagte. Her taler vi ikke alene om ord, som de står sort på hvidt, men også om billedsprog.

Jf. min forestilling om at der ikke er noget der strækker sig udover det fysiske, så mener jeg heller ikke at du kan besidde en forståelse af noget der strækker sig udover det fysiske.

Når du kommer til kort rent sprogligt når du skal beskrive Gud, skyldes det som jeg ser det, ikke at du har fat i noget der strækker sig udover det fysiske, men bare at du har svært ved at forstå og formulere nogle følelser, som du har.

Din manglende evne til at formulere dig om disse følelser, skyldes dit valg af begrebsramme og ikke at disse følelser har et ophav hinsides det fysiske.

Kan du følge mig?

Hvis du er af en anden opfattelse, f.eks. at du mener at der er en åndelig dimension, så må du vise mig hvor jeg kan finde den og opleve den, utvetydigt og uden andre forklaringsrammer (det er vist umuligt tror jeg ).

Forstår jeg dig ret når du mener at mennesket ikke synder?
Ja...

Det kendte her er altså at Jesus levede og at han levede i det område som også er beskrevet i Bibelen og at han døde ved korsfæstelse under romersk herredømme?

Hvis vi tager Bibelen som en udelukkende historisk bog passer dens udsagn om disse ting jo med andre historiske skrifter fra samme tid - enig? Dvs - Bibelen er mere eller mindre troværdig i historisk henseende?

Det er vigtigt for mig at understrege, at vi ikke nødvendigvis taler om Jesus, men bare en Jesus. Det var ikke et ualmindeligt navn dengang.

Det kendte er at én Jesus (ikke JESUS, Guds søn) levede omkring år 0 og blev korsfæstet.

Der er dele af bibelen der støtter andre kilder (eller omvendt) i sociale, religiøse, politiske og kulturelle forhold, men som jeg så ofte har sagt kan disse ikke tages til indtægt for de dele af historien som ikke stemmer overens med den verden vi kender idag (jf. det svar Ateist gav dig i tråden: "historiske dokumenters troværdighed").

Det var lidt herfra... Det har jo været en lang pause jeg har holdt mig Tak for tålmodet...

Til toppen 
#30398 - 27/04/2004 11:56 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej Cloudhands

Som jeg ser det er der ikke en åndelig dimension, ikke noget der strækker sig udover det fysiske, det vi kan sanse.

Det er jeg jo selvsagt uenig med dig i.....

Når vi oplever ting passes de ind i vores nuværende begrebsramme, som for en stor del er defineret gennem vores sprog, både det talte og det usagte. Her taler vi ikke alene om ord, som de står sort på hvidt, men også om billedsprog.

Jf. min forestilling om at der ikke er noget der strækker sig udover det fysiske, så mener jeg heller ikke at du kan besidde en forståelse af noget der strækker sig udover det fysiske.

Når du kommer til kort rent sprogligt når du skal beskrive Gud, skyldes det som jeg ser det, ikke at du har fat i noget der strækker sig udover det fysiske, men bare at du har svært ved at forstå og formulere nogle følelser, som du har.

Din manglende evne til at formulere dig om disse følelser, skyldes dit valg af begrebsramme og ikke at disse følelser har et ophav hinsides det fysiske.

Kan du følge mig?

Jeg kan godt følge din tankegang - men jeg er uenig i den.....

(((*ironi*))) jeg vil dog tillade mig at blive lidt stødt over at du mener at jeg ikke forstår mine følelser og ikke kan forklare dem (((*ironi*)))

Der er dog en sætning i dit afsnit som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre ved : Din manglende evne til at formulere dig om disse følelser, skyldes dit valg af begrebsramme og ikke at disse følelser har et ophav hinsides det fysiske. Hvad er det for begrebsrammer JEG har valgt..... at jeg tror på der er en Gud???

Hvis du er af en anden opfattelse, f.eks. at du mener at der er en åndelig dimension, så må du vise mig hvor jeg kan finde den og opleve den, utvetydigt og uden andre forklaringsrammer (det er vist umuligt tror jeg ).

f.eks. at du mener at der er en åndelig dimension, ej hvor er du altså sjov.... JA det mener jeg der er
Hvor kan den findes...... det er individuelt tror jeg...... Jeg "fandt" den ved at ligge i min seng og drømme en meget overbevisende drøm...... Dvs jeg tror at den som sendte drømmen fandt mig...... Det eneste jeg havde gjort inden var at bede om at hvis Gud var der ville jeg ønske at han viste sig for mig.....

Gud viser sig tydeligst i Bibelen hvor Jesus siger "den der har set mig har set faderen" ....... det kræver jo selvfølgelig at man tror på at Bibelen er troværdig, og det er noget man kun kan komme til at tro på ved Helligåndens indflydelse - ikke min..... selvom jeg ville have gjort det hvis jeg kunne - overbevist dig altså.....
Det jeg skriver her er faktisk, at hvis du bliver overbevist om at Bibelen er troværdig, at Gud er Gud og Jesus er hans søn her på Jesusnet i vores debat....så er det stadig slet ikke min fortjeneste.... det er kun Helligånden der kan give troen.....

Dertil skal siges at kristentroen kommer af det som høres fra/læses i Bibelen...... så det var jo et sted at starte

Det er vigtigt for mig at understrege, at vi ikke nødvendigvis taler om Jesus, men bare en Jesus. Det var ikke et ualmindeligt navn dengang.

Det er i orden - en Jesus, født i Betlehem, opvokset i Nazareth, havde en flok mennesker omkring sig i ca 3 år, hævdede at han var Guds søn, blev henrettet ved korsfæstelse af romerne pga at jøderne mente han var Gudsbespotende........
Er vi enige om at dette hendelsesforløb er noget der virkelig er sket? For en mand ved navn Jesus?

Der er dele af bibelen der støtter andre kilder (eller omvendt) i sociale, religiøse, politiske og kulturelle forhold, men som jeg så ofte har sagt kan disse ikke tages til indtægt for de dele af historien som ikke stemmer overens med den verden vi kender idag (jf. det svar Ateist gav dig i tråden: "historiske dokumenters troværdighed").

Vi er enige om at "andre dokkumenter" bevidner dele af Bibelen og at disse dele jo nok i almindelig menneskelig tankegang må anses for at være mere troværdige end de passager som ikke r bevidnet andre steder end i Bibelen.....

Ang. det vi ved i dag kontra det de vidste dengang - se mit svar til ateist i ovennævnte tråd.

Til toppen 
#30399 - 27/04/2004 12:18 Re: bøn og svar [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej cloudhands

Igen... Det er den samme problematik, som med vinden. Forældrene er fysisk tilstede, beviselige... Gud er... Hmm usynlig, ubeviselig og... Nok slet ikke tilstede.

tjjaaaa..... sådan er det med billeder - de viser noget, men dækker ikke sandheden helt...... billeder er billeder og kun en afskygning at sandheden...... Så ja jeg vil give dig ret i at mit billede med forældre (eller vinden) ikke er 100% tilfredsstillende..... men er billeder nogensinde det? (se bare i dit pasbillede eller på dit kørekort )
Billeder bliver aldrig mere end noget tilnærmelsesvist...... kunne vi beskrive Gud ville vi selv være Gud lig......

Kunne det tænkes at der slet ikke var en Gud som kunne være en automat, som man bare kan hive i og få det man øsnker sig, i det hele taget?

Ja - jeg er enig i at sådan en Gud findes ikke ...... hvor vil du hen???

Hvordan kan du iøvrigt vide at Han ikke gør det i en syg "jeg-kan-sige-hvad-jeg-vil-for-jeg-kan-bestemme-alt-over-dem-tilstand"...? Du har jo ikke ligefrem haft en ansigt til ansigt snak med Ham eller hva'?

de gange hvor jeg har synes at Gud svarede som om han var i en "jeg-kan-sige-hvad-jeg-vil-for-jeg-kan-bestemme-alt-over-dem-tilstand" (og det er sket) har jeg nogen tid efter set tilbage og opdaget at det - i det store perspektiv - faktisk var det bedste der skete......

Du har faktisk kun et over 2000 år gammelt skrift, skrevet af mennesker, som påstår at de har hørt fra Gud, engle og dæmoner (vel at mærke åndelige væsner, som endnu ikke har ladet sig bevise).

Ja der har vi jo en lidt forskellig opfatelse af det...... men det regnede jeg jo også med......

Faktisk er Bibelen ikke bare et over 2000 år gammelt skrift...... det er et skrift som har meget at sige i vores verden i dag.... et levende skrift som har passet ind i enhver tid gennem årene...... det er ikke mange skrifter fra dengang som kan rose sig af at være aktuelle den dag i dag......

Nej du har fuldstændig ret, men i alle andre tilfælde end med Gud kan man få en fornuftig forklaring af et menneske man kan sanse, ansigt til ansigt og bliver ikke nødt til med sig selv eller sine religiøse venner at blive enige om et eller andet søgt svar på at tingene ikke lige blev som man havde regnet med.

Kan man??? Kan man ikke???

Det kan godt være man kan få en forklaring ansigt til ansigt - men at påstå man altid kan få en fornuftig en at slagsen..... nej den går ikke..... og på det menneskelige plan - det som er fornuftigt for dig er ikke nødvendigvis fornuftigt for mig.......

Hvad mener du med at blive enige om et eller andet søgt svar på at tingene ikke lige blev som man havde regnet med.
Blandt de kristne jeg omgår sidder vi altså ike og tolker alle vores dagligdagsoplevelser ind i Guds plan..... vi stoler på at GUds plan er god og fornuftig og værd at have tillid til...... og i de tilfælde hvor vi ikke forstår det elelr ting gik på en anden måde end vi havde troet eller planlagt - tja.... der er det mest normalt at sige "jeg forstår ikke hvad der sker, men jeg har tillid til at Gud ved det - og engang vil han måske visen mig meningen med det"
Det er tilladt, som kristen, ikke at forstå alt hvad der sker.....

Til toppen 
#30400 - 27/04/2004 12:56 Re: At se Gud [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej cloudhands

Lige i dette tilfælde med Gud kan alle jo netop IKKE se "vindens" virkning... Jeg mener at det er et temmeligt dårligt eksempel.

Eller også kan alle se Guds virkning - de ved bare ikke at det er Gud der gør det..... Jeg synes det er et godt eksempel.

Det svarer lidt til, hvis vi fortsætter i lignelsen med vinden, at jeg fortæller dig at vinden er et resultat af bl.a. jordens rotation, temperatur og højdeforskelle osv. og du prøver at fortælle mig at den skyldes usynlige enhjørninge, der render rundt og leger tagfat.

Er det da ikke det - usynlige enhjørninge altså

Det svarer lidt til at der sker ting i denne verden som vi ikke umiddelbart kan forstå. Du begynder at forklarer det med at det er dybere følelser og psykologiske reaktioner og andre usynlige enhjørninge som er på spil....... hvor det i virkeligheden er Guds virkninger vi ser.....
(undskyld, kunne ikke lige dy mig - men alle mine forklaringer og påstande om Gud kan vendes til det modsatte - og alle dine forklaringer og påstande om ingen Gud kan også venden til det modsatte)

Så er det jo at jeg må spørge: "Hvordan ser du virkningen af Gud og hvad ER virkningen af Gud?" For du må vel have noget andet og mere håndfast bevis på Gud, end troen i dit hjerte (som jo i følge bibelen skulle være noget af det mest forræderiske), hvis du virkeligt kan afgøre hvorvidt Gud er eller ikke er en gnom på en trone af bæ.

JEP - jeg har noget meget større end troen i mit hjerte (som er både ustabilt og svidefuldt)........ Jeg har en Gud given overbevisning om at Bibelen og dens budskab er troværdig - og at der er trøst og styrke gemt i den når jeg har brug for det.....

Virkningen af Gud - er mange ting - lige fra naturens underfuldhed og menneskets helt utrolige og gennemtænkte opbygning...... til hjælp i hverdagen og trøst og støtte og styrke når det er nødvendigt........ det er vidneberetninger rundt om i verden om hvordan Gud på forunderlig vis har grebet ind og enten reddet mennesker eller givet dem fred og styrke til at dø som forfulgte kristne ......
jeg kan ikke åbne mine øjne uden at se noget som viser Guds storhed......

Gud kunne sagtens i sin almægtighed, være en diktatorisk tyran, uden at vi nogensinde ville opdage det. Han kunne for alt hvad vi ved, have sat hele dette liv op som et gigantisk legosamfund, som Han så sidder og leger med. Så længe du ikke har et fysisk bevis for Guds eksistens, så er du altså ude på dybt vand, som jeg ser det.

Ja - det kunne Gud gøre i sin almagt...... og han kunne også i sin almagt skabe en illussion om at tingene er som vi ser det i dag uden at det er det...... måske findes vi slet ikke ..... måske er du bare en legomand som Gud ligenu bruger til at stille mig nogle trickie spørgsmål - og jeg er en legokvinde som Gud ligenu bruger til at svare på en legomands spørgsmål......
Hvis det er sådan har ingen af os ret i noget...... og ingen ting passer ind i det vi kender..... men det er jo nok også bare en illussion

Jeg mener ikke jeg er på dybt vand..... jeg er bare ikke den som kan overbevise andre om rigtigheden af kristendommen/Bibelens ord....... det kan kun Helligånden gøre....

Ja det kan jeg... Passer det ikke bare ind, fordi du på forhånd har accepteret at det gør det?

Hvis det virkeligt ikke var sådan det skete så må du meget gerne forklare... Jeg glæder mig allerede.

Nej det passer ikke bare ind fordi jeg har bestemt at sådan skal det være...... Inden jeg kom til personlig tro på Gud var jeg virkelig meget i tvivl om hans eksistens overhovedet....... i den periode hvor jeg havde mistet det man så smukt kalder barnetro og til jeg kom til personlig tro, havde jeg ikke nogen Gud at tro på.....
Jeg havde det lidt sådan: (som jeg faktisk forestiller mig at du har det)..... "han har ikke vist sig for mig - kun alle de andre påstår de har "set" ham - hvordan kan jeg overhovedet vide om det er rigtigt det de siger - mon ikke det bare er noget de har fundet på og gejlet hnanden op til at mene - jeg føler i hvert fald ikke noget af det de siger de gør - de andre tror nok også kun fordi deres forældre gør det - den slags går videre gennem generationer og er mere traditioner end noget andet - hvorfor dog beholde nogle traditioner som jeg ikke kan se mening med - hvorfor dog overhovedet være kristen - hvorfor dog ikke bare stille mine egne traditioner og leveregler op, som passer til mig og mit liv"
Sådan havde jeg det i næsten to år - og det blev stærkere og stærkere modstand mod denne kristendom som påstod at kende Gud....... Det sidste stykke tid bad jeg enkelte gange ud i luften - sådan nærmest opgivende og ligegyldigt (mest når vennerne havde talt om Jesus og hans fantastiske gøren og laden i deres liv) at hvis han (Gud) var der ude et sted kunne han godt tage at vise sig for mig.....
Det gjorde han så - og overbeviste mig i et snuptag (i en drøm) om at Bibelen er den eneste rigtige gundvold at bygge på og at den er troværdig og sand.....

Så Gud kom ikke til mig fordi jeg havde accepteret at Gud findes...... han kom fordi han var det - også selvom jeg havde droppet tanken om ham.....

Ja jeg har set vinden, sådan rigtigt, ansigt til ansigt...

Hvad farve var den? hvordan så den ud?

Til toppen 
#30401 - 07/05/2004 22:42 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Der er dog en sætning i dit afsnit som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre ved : Din manglende evne til at formulere dig om disse følelser, skyldes dit valg af begrebsramme og ikke at disse følelser har et ophav hinsides det fysiske. Hvad er det for begrebsrammer JEG har valgt..... at jeg tror på der er en Gud???

Ja du har mere eller mindre bevidst valgt at tro på Gud.

Der er mange faktorer der spiller ind, men langt hen ad vejen har du mulighed for at vælge. Måske ikke vælge helt frit, men semi-frit.

Uanset hvad så, er det som jeg ser det dig, der har valgt eller har været betinget til at vælge en begrebsramme hvori Gud indgår.

Jeg "fandt" den ved at ligge i min seng og drømme en meget overbevisende drøm...... Dvs jeg tror at den som sendte drømmen fandt mig...... Det eneste jeg havde gjort inden var at bede om at hvis Gud var der ville jeg ønske at han viste sig for mig

Jeg er faktisk lidt trist på dine vegne, set i det lys at du efter eget udsagn har valgt at tro på Gud ud fra en drøm, uden tilsyneladende at vide noget grundlæggende om drømme.

Jeg kan inden jeg ligger mig til at sove "programmere" mig selv til at drømme bestemte ting, hvilket ikke er et ukendt fænomen indenfor drømmeforskning og arbejde.

Det er nærliggende at formode at det er det du har gjort mens du bad inden du lagde dig til at sove.

Jeg har haft drømme der ligesom i dit tilfælde har været meget stærke, så stærke at de har ændret ved hvordan jeg føler mig og opfører mig. Beviser de drømme at Gud har talt til dig eller mig? Kommer mine drømme fra Satan og kommer dine fra Gud eller hvad?

det kræver jo selvfølgelig at man tror på at Bibelen er troværdig, og det er noget man kun kan komme til at tro på ved Helligåndens indflydelse

Ja jeg vil nu også mene at der skal guddommelig indgriben til for at få mig til at tro på den røverhistorie, som værende sand!

Dertil skal siges at kristentroen kommer af det som høres fra/læses i Bibelen...... så det var jo et sted at starte

Eller lettere omskrevet, så kommer kristentroen af at lade sig hjernevaske ved at høre noget sludder igen og igen indtil at man tror på det. Angående et sted at starte, så startede jeg jo dér... Jeg har trods alt gået på bibelskole i et år.

Det er i orden - en Jesus, født i Betlehem, opvokset i Nazareth, havde en flok mennesker omkring sig i ca 3 år, hævdede at han var Guds søn, blev henrettet ved korsfæstelse af romerne pga at jøderne mente han var Gudsbespotende. Er vi enige om at dette hendelsesforløb er noget der virkelig er sket? For en mand ved navn Jesus?

Nej.

Det vi, ifølge mine efterretninger (primært suppleret af Søren Giversen), ved (og her må enhver bedrevidende historiker gerne sparke mig over skinnebenet...) konkret om Jesus er at der levede en Jesus omkring år 0 i det område i mellemøsten som beskrives i bibelen og at en Jesus blev korsfæstet af romerne.

Hvor han blev født, hvor han er vokset op og hvem han omgikkes med har jeg intet nævnt om, ej heller har jeg sagt at han blev anklaget for Gudsbespottelse.

...og at disse dele jo nok i almindelig menneskelig tankegang...

Og hvad er så det?

Til toppen 
#30402 - 07/05/2004 23:16 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, du skrev til Ester

... du har mere eller mindre bevidst valgt at tro på Gud. .. Mener du så ikke ikke også, at du selv, mere eller mindre bevidst har valgt at holde op med at tro på Gud .. ?

... og hvis det forholder sig sådan: Tænk nu hvis du tog fejl - tænk hvis du har valgt forkert?

Dit valg var vel at holde på en hest der måske/måske ikke findes - eller slet ikke at holde på nogen hest? Altså alt at vinde og intet at tabe ved at "vælge" troen? -
hvad du altså mener, at Ester har gjort?

Jeg har opfattet dine indlæg sådan, at du er åben for den mulighed, at du kan tage fejl ..

Jeg har selv af og til anfægtelser, men jeg vil da sige, at jeg skulle være 100% sikker (mindst!) på at "Gud bor i temporallappens spirituelle G-punkt" (som jeg lige har læst i Weekendavisens artikel om neuroteologi!) for at opgive troen og håbet ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30403 - 07/05/2004 23:28 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Pascals Wager kaldes den argumentatoriske opstilling du her kommer med og den er hullet som en si...

Kik HER

Hvis du er dårlig til engelsk, så kan jeg oversætte det, men det bliver ikke lige nu.

Til toppen 
#30404 - 08/05/2004 09:37 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands

Tak, men nejtak, til dit venlige tilbud om oversættelse af Pascals Wager, mit engelsk er ikke så ringe endda.

Jeg kendte den i øvrigt godt i forvejen, men synes ærlig talt ikke den er brugbar når der er tale om kristendom, men kun når det handler om religiøsitet. Jeg selv er ikke religiøs - det gen har jeg slet ikke - men kristen, og det er noget helt andet.

Men jeg vil fastholde, at hvis et menneske ikke ganske udelukker, at kristendommen kan være sandheden, så forekommer det mig at være ualmindelig selvdestruktivt at dømme Jesus ude uden klare beviser!

Almindelig retspraksis er jo dog, at ingen dødsdømmes på mistanke, og du har givet udtryk for, at du er bevidst om, at du kunne tage fejl - det var derfor jeg brugte et af Pascals lommefilosofiske argumenter

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30405 - 10/05/2004 11:33 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej Cloud Hands

Jeg er faktisk lidt trist på dine vegne, set i det lys at du efter eget udsagn har valgt at tro på Gud ud fra en drøm, uden tilsyneladende at vide noget grundlæggende om drømme.

Jeg kan inden jeg ligger mig til at sove "programmere" mig selv til at drømme bestemte ting, hvilket ikke er et ukendt fænomen indenfor drømmeforskning og arbejde.

Det er nærliggende at formode at det er det du har gjort mens du bad inden du lagde dig til at sove.

Tak for din omsorg...... jeg værdsætter den.....

Jeg har faktisk flere gange forsøgt at drømme om noget bestemt..... det er aldrig lykkedes for mig...... Men du har ret i at jeg ikke ved det helt store om drømme.....

det jeg ved er at jeg ofte drømmer drømme af helt almindelig karakter...... og så drømmer jeg drømme med klare budskaber i...... fx den der ledte mig til fast tro..... men også andre af samme karakter om mennesker jeg slet ikke kendte, men som jeg senere har mødt og fundet ud af at de stod i netop den situation i det givne tidsrum hvor jeg har haft drømme om dem...... eller om mennesker jeg kender som har et problem jeg ikke anede noget om - og som jeg derved har kunnet hjælpe.....

Jeg har haft drømme der ligesom i dit tilfælde har været meget stærke, så stærke at de har ændret ved hvordan jeg føler mig og opfører mig. Beviser de drømme at Gud har talt til dig eller mig? Kommer mine drømme fra Satan og kommer dine fra Gud eller hvad?

Jeg vil helst ikke udtale mig om hvor dine drømme kommer fra...... hvor skulle jeg dog vide det fra.....

De fleste af mine drømme kommer helt sikkert fra min underbevisthed - ligesom de fleste - eller alle - dien gør...... Men hvordan min underbevisthed skal kunne sende mig drømme om nogen jeg slet ikke kender som oplever noget jeg slet ikke ved noget om..... og at det senere viser sig at være 100% korrekt.... det kan jeg ikke få til at passe ind...... Og hvorfor Satan skulle sende mig en drøm som fik mig til at blive personligt kristen..... og en anden som hjalp mig til at hjælpe en anden(som jeg troede var kristen, men som kun var fasadekristen, til Jesus.......

Jeg tror helt sikkert på at nogle af de drømme jeg har haft er fra Gud..... selvom jeg er ret skeptisk over for det - og ikke reagere på en drøm de første gange jeg drømmer den..... det skal jo lige gå op for mig at der er nogen som prøver at sige mig noget.....

Til toppen 
#30406 - 11/05/2004 09:54 Dogmatisme [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

Jeg har selv af og til anfægtelser, men jeg vil da sige, at jeg skulle være 100% sikker (mindst!) på at "Gud bor i temporallappens spirituelle G-punkt" (som jeg lige har læst i Weekendavisens artikel om neuroteologi!) for at opgive troen og håbet ...

Jeg bemærker mig, at du antager at din tro er sand indtil den er 100% modbevist.
Ikke just et rationelt udgangspunkt.
1) normalt vil en påstand jo først blive regnet for sand, når den er bevist, og
2) man vil aldrig kræve noget bevist med 100%'s sikkerhed.
Din tro er altså så dogmatisk som den næsten kan blive.

Til toppen 
#30407 - 11/05/2004 09:58 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg kendte den i øvrigt godt i forvejen, men synes ærlig talt ikke den er brugbar når der er tale om kristendom, men kun når det handler om religiøsitet. Jeg selv er ikke religiøs - det gen har jeg slet ikke - men kristen, og det er noget helt andet.

Hvori består den store forskel på at være "religiøs" og "kristen"?
"Kristen" er da blot en delmængde af "religiøs".

Til toppen 
#30408 - 11/05/2004 10:49 Re: tro og viden [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist!

Dogmatisk? Tja - måske. Det er jeg sådan set lidt ligeglad med, jeg vil bare, at den tro, jeg lever og dør på er sand . Det, og intet andet, er det afgørende.

For en ikke-troende er tro noget, der er svagere end viden. Måske noget som bare foregår i nogle naive menneskers hoveder.

Jeg prøver at tænke ateistisk og opfatte troen som en slags det-tror-jeg-nok-tro, og så må det jo nødvendigvis se sådan ud.

Men nej, sådan er det ikke at være troende!.

Troen en en åbenbaret overbevisning om noget, som vi ikke kan se, en fast og urokkelig tillid, og som sådan både stærkere og dybere og bredere end "viden" - som jo som ikke altid holder, men jævnt hen skiftes ud med en anden og bedre "viden" .. i takt med at der kommer modbeviser til de beviser, man hidtil har regnet med ..

Så når jeg som kristen mødes med argumentet at "det ved du jo ikke, det er da bare noget du tror - hvor er beviserne?" .. så er det både rigtigt og forkert. Hvis jeg sætter mig i en ikke-troendes sted (det kan jeg faktisk godt) så er det et rigtigt argument.

For viden kræver viden-skabelige beviser, og vi, som er kristne bør nok ikke bruge det ord om vores tro - det er for indforstået, må jeg erkende .. Vi bør nok heller ikke tale om beviser, men hellere om sand-synlig-gørelse (dejligt ord!).

Men altså: Vi tror at Guds ord er sande, at Jesus er vejen, sandheden og livet. Og den tro er hinsides ratio, og den er stærkere end nogen form for viden af den slags, som kræver beviser!

Bibelen (Guds ord) "beviser" sig selv, for sådan er det åbenbaret for os.
Ja, jeg ved det godt: Det er det der hedder et cirkelbevis.
Men det er der så ikke noget at gøre ved ...

Det er noget man skal tro, før man ser det, og som man ikke kommer til at se, før man tror det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30409 - 11/05/2004 17:12 Re: tro og viden [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

Dogmatisk? Tja - måske. Det er jeg sådan set lidt ligeglad med, ...

Jeg nævner det også mest, fordi dine indlæg har givet mig det indtryk, at du selv ser din tilgang til troen som værende rationel og udogmatisk.
Noget, der vist ikke rigtigt er belæg for.

... jeg vil bare, at den tro, jeg lever og dør på er sand . Det, og intet andet, er det afgørende.

Og, da er det så, at jeg ikke forstår du forkaster rationaliteten til fordel for dogmatikken.

For en ikke-troende er tro noget, der er svagere end viden.

I hvert fald for undertegnede.

Jeg prøver at tænke ateistisk og opfatte troen som en slags det-tror-jeg-nok-tro, og så må det jo nødvendigvis se sådan ud.

Men nej, sådan er det ikke at være troende!.

Troen en en åbenbaret overbevisning om noget, som vi ikke kan se, en fast og urokkelig tillid, og som sådan både stærkere og dybere og bredere end "viden" - som jo som ikke altid holder, men jævnt hen skiftes ud med en anden og bedre "viden" .. i takt med at der kommer modbeviser til de beviser, man hidtil har regnet med ..

At troen er "en åbenbaret overbevisning" er jo blot en påstand. Det kan I jo ikke engang selv vide - I kan blot tro, at det er sådan.
I tror altså, at troen ... osv.

Hvorvidt troen er "en slags det-tror-jeg-nok-tro" eller den er "en fast og urokkelig tillid" betyder intet for troens sandhed - det siger blot noget om styrken af den troendes overbevisning.
Det er irrelevant for vurderingen af, hvad der reelt er "svagest", viden eller tro.

At viden løbende opdateres i takt med nye opdagelser er en stor styrke ved viden - ikke en svaghed.
At tro, udover at være "svagere" end viden, heller ikke løbende opdateres er en stor svaghed ved troen.
Men, hvis I vil vende tingene på hovedet, kan jeg jo ikke forhindre jer i det.

Men altså: Vi tror at Guds ord er sande, at Jesus er vejen, sandheden og livet. Og den tro er hinsides ratio, og den er stærkere end nogen form for viden af den slags, som kræver beviser!

Du får det til at lyde som noget positivt, at den er "hinsides ratio".
I mine øjne gør det den imidlertid irrelevant - det er da blot en grundløs påstand.

Bibelen (Guds ord) "beviser" sig selv, for sådan er det åbenbaret for os.

Hvordan åbenbaret?

Og, hvordan kan du være sikker på, at den åbenbaring ikke blot var fx et epileptisk anfald?

Det er iøvrigt påfaldende, i hvor høj grad dette lyder som Theo's snak om absolut viden og Vedaernes selvevidente natur.
Tænk at både kristendommen og hare krishnas lære er selvindlysende sand - og i indbyrdes modstrid.

Næh, må jeg så bede om et rationelt udsagn, godt underbygget af beviser.

Ja, jeg ved det godt: Det er det der hedder et cirkelbevis.
Men det er der så ikke noget at gøre ved ...

Måske ikke, men så må man jo bare acceptere, at det ikke er noget bevis.

Det er noget man skal tro, før man ser det, og som man ikke kommer til at se, før man tror det!

Det er nok derfor det hedder blind tro!

Til toppen 
#30410 - 11/05/2004 17:54 Re: tro og viden [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Jeg kan godt forstå, at du må mene det du mener, selv om jeg jo mener noget helt andet.

Kun en enkelt af dine betragtninger forekom mig helt ubærlig:

Det er iøvrigt påfaldende, i hvor høj grad dette lyder som Theo's snak om absolut viden og Vedaernes selvevidente natur.

Traumatisk læsning må jeg sige ..
- og jeg som gjorde mig sådan en umage med at forklare om den kristne tro ..

Men det kan nok ikke lade sig gøre så.
*Suk*

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30411 - 12/05/2004 10:59 Re: tro og viden [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Kun en enkelt af dine betragtninger forekom mig helt ubærlig:

Traumatisk læsning må jeg sige ..
- og jeg som gjorde mig sådan en umage med at forklare om den kristne tro ..

Men det kan nok ikke lade sig gøre så.
*Suk*

Hvad får dig til at mene, at det nok ikke kan lade sig gøre?
Det lykkedes dig vel meget godt at forklare om den kristne tro?

At din kristne tro så på dette punkt ligner Theo's vediske tro til forveksling er vel ikke din fejl.

Og vel heller ikke grund nok til at du skal udvikle traumer?
Det ville da være en skam.

Til toppen 
#30412 - 12/05/2004 11:38 Re: tro og viden [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

"Hvad får dig til at mene, at det nok ikke kan lade sig gøre?
Det lykkedes dig vel meget godt at forklare om den kristne tro?

At din kristne tro så på dette punkt ligner Theo's vediske tro til forveksling er vel ikke din fejl."

Nej Ateist, mine forklaringsforsøg mislykkedes totalt, desværre.
Ellers ville du ikke have fået det indtryk, at kristendommen har noget som helst til fælles med veda-troen.

Jeg har det principielle udgangspunkt, at det altid er afsenderen af et budskab, der er ansvarlig for, om det lykkes at kommunikere det ud .. så jeg slikker sår!

Men mit smukke nyudsprungne paradisæbletræ lindrer på traumerne - jeg kan se det her fra mit kontor .. Glædeligt forår!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30413 - 12/05/2004 12:07 Re: tro og viden [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Nej Ateist, mine forklaringsforsøg mislykkedes totalt, desværre.
Ellers ville du ikke have fået det indtryk, at kristendommen har noget som helst til fælles med veda-troen.

Selvom du skulle have ret (hvad jeg nu ikke tror - jeg tror det er ønsketænkning) i at de to religioner ikke har noget som helst til fælles, så er det vel ikke nødvendigvis din fejl.
Du vil vel godt medgive mig, at det for en udenforstående må se ret ens ud?
Altså, at en evt. forskel kun lader se indefra, da det er en erkendelse, der kun gives til de troende/hengivne?
I så fald er det jo ikke menneskeligt muligt for dig at formidle forskellen - det kan da kun Krishna/Helligånden gøre.
Såfremt altså, at en af de to religioner er sande.

Jeg har det principielle udgangspunkt, at det altid er afsenderen af et budskab, der er ansvarlig for, om det lykkes at kommunikere det ud .. så jeg slikker sår!

Jeg er principielt ret enig - men alligevel ikke helt.
Visse modtagere er bare ikke modtagelige.

Men mit smukke nyudsprungne paradisæbletræ lindrer på traumerne - jeg kan se det her fra mit kontor .. Glædeligt forår!

Glædeligt forår, Kristina!

Til toppen 
#30414 - 12/05/2004 13:40 Re: tro og viden [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, ja, jeg må nok give dig ret - sådan må det vel se ud fra en verdslig synsvinkel .. jeg håber dog, at det alligevel er muligt at se en forskel mellem spiritualitet, religiøsitet, åndsvidenskab og ... kristendom.

Visse modtagere er bare ikke modtagelige.

Enig, helt klart! Sommetider er der ingenting der rykker ..

Men så er det afsenderens opgave
- at konstatere det, -
- at holde op med at "prædike" for sådanne,
- at ryste støvet af sandalerne ..
og i stedet søge nye udfordringer!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30415 - 12/05/2004 14:10 Re: tro og viden [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

Hej Ateist, ja, jeg må nok give dig ret - sådan må det vel se ud fra en verdslig synsvinkel .. jeg håber dog, at det alligevel er muligt at se en forskel mellem spiritualitet, religiøsitet, åndsvidenskab og ... kristendom.

Selvfølgelig har forskellig tro også forskelligt udtryk, deri består der en forskel.
Men, udover forskellen i udtryk, kan jeg virkelig ikke se en "forskel mellem spiritualitet, religiøsitet, åndsvidenskab og ... kristendom."
Du lægger op til, at kristendommen skiller sig ud, men hvori er det, at du mener at kristendommens væsen må adskille sig fra de andre - set med ikke-kristne øjne?

I mine øjne er alt det du lister (tillige med meget du ikke lister) baseret på nøjagtigt det samme: Overtro.
Den eneste forskel, jeg kan se, er forskellen i udtrykket.
Dette siger jeg ikke for at provokere dig eller andet - det er vitterligt sådan, det ser ud i mine verdslige øjne.
Både "spiritualitet, religiøsitet, åndsvidenskab og ... kristendom" kommer med påstande, der ikke underbygges rationelt men blot skal accepteres i tro.
Sammenlignet med denne grundlæggende ensartethed er forskellene i påstandenes ordlyd af mindre betydning.

Til toppen 
#30416 - 12/05/2004 15:48 Re: tro og viden [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist,

"Men, udover forskellen i udtryk, kan jeg virkelig ikke se en "forskel mellem spiritualitet, religiøsitet, åndsvidenskab og ... kristendom."
Du lægger op til, at kristendommen skiller sig ud, men hvori er det, at du mener at kristendommens væsen må adskille sig fra de andre - set med ikke-kristne øjne?"

Jeg er ked af, at jeg ikke kan forklare mere herom, end jeg allerede har gjort.

Men jeg kan da tilføje noget, der måske overrasker dig:

I min livsopfattelse er jeg meget tættere på den ateistiske tankegang (som jeg ikke deler) end på nogen af de mange tilbud på det store "åndelige" supermarked, som jeg meget nødig vil anses for meddelagtig i !

Gud er nemlig en objektiv realitet, uafhængig af vores sanser og tanker om ham, og han har givet sig til kende for os for ca. 2000 år siden i menneskesønnen Jesus.
Det er min påstand.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30417 - 12/05/2004 16:34 Re: tro og viden [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg er ked af, at jeg ikke kan forklare mere herom, end jeg allerede har gjort.

Ærgerligt!
Jeg troede dit håb om, at "det alligevel er muligt at se en forskel mellem spiritualitet, religiøsitet, åndsvidenskab og ... kristendom" var begrundet.
Men, det skriver du selvfølgelig ikke, at det er.

Men jeg kan da tilføje noget, der måske overrasker dig:

I min livsopfattelse er jeg meget tættere på den ateistiske tankegang (som jeg ikke deler) end på nogen af de mange tilbud på det store "åndelige" supermarked, som jeg meget nødig vil anses for meddelagtig i !

Det overrasker mig ikke længere, at du selv opfatter tingene sådan. Jeg deler bare ikke denne opfattelse - jeg mener faktisk du narrer dig selv.
For mig at se er din livsopfattelse (fundamentalistisk kristendom) langt tættere beslægtet med så godt som ethvert andet af "de mange tilbud på det store "åndelige" supermarked" end med ateismen.
Jeres grundlæggende tilgang til verden er nemlig den samme: Tro, dogmatik og irrationalitet fremfor viden og rationalitet.

Gud er nemlig en objektiv realitet, uafhængig af vores sanser og tanker om ham, og han har givet sig til kende for os for ca. 2000 år siden i menneskesønnen Jesus.
Det er min påstand.

Jeg kender godt din påstand og jeg må igen skuffe dig: Den ligner fuldstændig de påstande de andre i det åndelige supermarked kommer med.
De (flertallet i hvert fald) påstår jo også, at deres livsopfattelse drejer sig om en objektiv realitet, uafhængig af vores sanser og tanker om den.

Her til sidst må jeg indrømme, at jeg faktisk slet ikke er med på, hvori du mener nærheden til ateismen består.
I at du ikke tror på noget, der ikke eksisterer?
Beklager, men det samme mener alle de andre kunder i det åndelige supermarked - og, set med mine øjne, tager I alle lige meget fejl.

Til toppen 
#30418 - 07/06/2004 01:41 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: ]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004

Jeg tænkte at jeg ville lave en tråd, hvor kristne, ikke-kristne, ateister, agnostikere osv. kunne fortælle hvorfor de tror som de tror.

Jeg er kommet til tro, fordi jeg blev ved med at søge. Som der loves i biblen, så vil den, der søger også finde. Søg og du skal finde!

Personligt vælger jeg ikke at tro på noget jeg ikke kan sanse. Jeg ser ingen grund til spekulationer om et uset væsens eller energis mulige mening om mig og den måde jeg lever mit liv på, meget mindre at bruge disse spekulationer som grundlag for hvordan mit og andres liv bør leves.

Du ser ingen grund. Det er selvfølgelig ikke det samme som, at der ikke er nogen grund.

Vær ærlig! Du har ingen anelse om, hvorfor du er her. Du har ingen anelse om, hvor universet kommer fra. I samme åndedrag har du heller ingen interesse i at finde ud af dette. Hvis du havde det, så ville du jo søge.

Jeg tror på at vi er fysiske væsner, der er i besiddelse af en hjerne, der formår at skabe illusionen af at der er et formål med tilværelsen.

Aha. Du mener måske ikke, at der er et formål med livet?

Hvis du går ned til bageren og køber brød, at det vel fordi du har tænkt dig at spise det eller bruge det til et andet formål. Du gør en masse ting med et formål for øje. Du er et menneske. Samlignet med universet er du meget lille.

Skaberen af universet har også et formål med skabelsen af universet.

I bund og grund ret kedeligt perspektiv, specielt set i lyset af at man har rendt rundt og haft en tro på at vi ville komme til en himmel med en alkærlig fader der ville nurse os i al evighed, men jeg morer mig nu fint over min verdensanskuelse alligevel...

De fleste har misforstået, hvad himlen er og for den sags skyld også hvad helvedet er. De er begge bevidsthedstilstande. Den tilstand Gud faderen er i kaldes Himlen og den tilstand vi er i kaldes helvedet.

Læs Mat 5,48. Det taler om, at vi skal være fuldkomne. Det er at være som Gud faderen er det samme som at være fuldkommen.

Er vi fuldkomne nu? Nej! Vi går rundt og tænker på, om det brød nede fra bageren ikke var en smule tørt denne gang osv. Med andre ord: vi har fanget os selv i denne verden(helvede).

For nogle er verden rent fysisk et helvede fordi de er syge eller måske endda bliver mishandlet. Derudover er de også som de fleste andre i et åndeligt helvede i og med at de ikke er lykkelige(fuldkomne). Dertil kommer jo at de fleste ikke aner, hvordan de skal blive fuldkomne. Man går op i fysiske ting som penge, hus, båd, bil osv. Har man noget, vil man have mere. Har man ikke noget, vil man have noget og er måske endda misundelige på de, som har været så 'heldige' at have råd til det.

På et tidspunkt vil det gå op for nogle, at det er skruen uden ende. Og at de ikke bliver lykkelige(fuldkomne). Det er det, Jesus talte om i Mat 5, 3. Salige er de fattige i ånden... De fattige i ånden er de, der har indset, at lykken ikke er at finde i den 'ydre' verden. Lykke er at finde indadtil.

Jesus henviste også til den salme, hvor Jehova siger, at vi er guder. Vi er jo skabt i Guds billede. Det betyder, at vi kan manifestere guddommelighed(fuldkommenhed). Men da vi ikke er der endnu, kræver det jo, at vi gør noget for det.

Tro i sig selv, er kun nok, hvis troen er ægte. Hvis man så senere mister troen, så falder man langt. Hvis man samtidig med troen også gør gerninger, så har man noget af falde tilbage på. Gerninger understøtter troen og troen gerningerne. Det hedder også, man skal kende dem på deres frugter. Ydermere siger Jesus, at hvis man vil være perfekt, så skal man sælge sine egendele og give til de fattige og følge Jesus. Det Jesus ville sige med det var, at vi ikke skal være alt for knyttede til 'ting'. Det er ok at have ting, men pas på at du ikke bliver knyttet for meget dertil. Vær knyttet til Gud. Ting er flygtige. Gud er evig. Det står altsammen i biblen. Søg og du skal finde.

Problemet med de fleste er, at de ikke er interesserede i Gud. Det, de egentlig siger, er, at de selv er Gud. De vil ikke have, at der skal være en, der bestemmer over dem. De mener, at de selv ved bedste, hvad der er godt for dem. Desværre tager de fejl. Gud har skabt universet og alt i det og Gud ved, hvad der er bedst for os. Før man erkender dette, vil man skulle gå meget igennem.

Jeg tror at vi må få det bedste ud af det nu vi er her og det er det

Jamen, der kan jeg da ikke være mere enig. Problemet er bare, at alle har hver deres opfattelse af, hvad 'det bedste' er. Gud ved, hvad det bedste er. Jo før vi erkender dette, jo bedre.

Du vil sandsynligvis ikke give mig ret, men jeg har jo lige forklaret, hvorfor det forholder sig sådan. Jeg håber inderligt, at det må gå dig og dine det godt. Og jeg håber, at I ikke skal gå alt for meget igennem, før I når til erkendelsen, at Gud ER.

Søg og du skal finde!

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#30419 - 07/06/2004 10:09 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: divine]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej divine

Jeg har læst dit indlæg med interesse. Meget af det er jeg enig med dig i - andet ser jeg anderledes på.

"Jeg er kommet til tro, fordi jeg blev ved med at søge. Som der loves i biblen, så vil den, der søger også finde. Søg og du skal finde!"

Det tror jeg naturligvis på, her står det eneste du skriver om dig selv: at du fandt, fordi du blev ved med at søge.

Men der er unægtelig andre, der søger og søger og ingenting finder, og andre igen som finder noget helt andet. (Jeg selv søgte overhovedet ikke, men blev opsøgt og, som et meget modstræbende og sprællende får, af hyrden båret ind på den rigtige (min påstand!) side af hegnet - der hvor Guds folk befinder sig.)

"Den tilstand Gud faderen er i kaldes Himlen og den tilstand vi er i kaldes helvedet."

Ja, det er jo noget, nogen kalder det, og ikke uden grund. Men i min kristne terminologi betyder helvede ikke "den tilstand vi er i", men en tilstand som "fortabelsens æt" (= djævlelen og hans engle og tilhængere) havner i, når himmel og jord forgår - når Jesus kommer igen for at dømme levende og døde på dommens dag.

Lykke er at finde indadtil.

Nej tværtimod! OK, jeg anerkender naturligvis, at det er der, du for dit eget vedkommende har fundet din lykke .. (hvis du altså er lykkelig ..)

Problemet med de fleste er, at de ikke er interesserede i Gud. Det, de egentlig siger, er, at de selv er Gud. De vil ikke have, at der skal være en, der bestemmer over dem. De mener, at de selv ved bedst, hvad der er godt for dem. Desværre tager de fejl.

Nemlig!

Før man erkender dette, vil man skulle gå meget igennem.

Hvis du hermed mener, at alle kommer til at erkende det, er jeg uenig med dig.
Det forudsætter da vist troen på reinkarnation. Om man nødvendigvis skal gå meget igennem, ved jeg heller ikke. Umiddelbart synes jeg ikke, det ser sådan ud.

Hovedbudskabet i dit indlæg er jo Jesu egne ord: "Søg og du skal finde", og dem skal jeg bestemt ikke anfægte.

Men hvis du har lyst, kunne du måske fortælle lidt om, hvad du selv søgte efter, inden du fandt det, som du nu har fundet, hvordan du bar dig ad med søgningen, og hvorfor begyndte du at søge?

Var det lykken, du søgte efter, fordi du ikke fandt den i denne materielle verden?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30420 - 07/06/2004 11:50 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: divine]
Ateist
Bruger

Problemet med de fleste er, at de ikke er interesserede i Gud. Det, de egentlig siger, er, at de selv er Gud.

Med undtagelse af enkelte psykiatriske patienter og visse sektledere, så er der vel ingen, der påstår de selv er Gud?

At være uinteresseret i Gud, eller endda hævde at der ingen guder findes, er altså ikke det samme som at hævde at man selv er en gud.
Det er desværre en udbredt misforståelse i visse kredse, men den holder ikke.

Jeg er helt med på, at det nok er billedligt ment, men det gør det altså ikke udtrykket mindre malplaceret.

De vil ikke have, at der skal være en, der bestemmer over dem.

Endnu en udbredt misforståelse.
Jeg tror ikke du finder en eneste ikke-troende/irreligiøs, hvor den manglende tro/interesse skyldes modvilje mod "at der skal være en, der bestemmer over dem".

Dem, der evt. måtte have noget imod Guds magt over sig, må i sagens natur være troende mennesker.
Og, hvor mange troende mennesker, vælger mon at gå imod den gud de tror på?

At folk ikke interesserer sig for Gud på samme måde som du betyder vel blot at de enten ikke tror eller at deres tro ikke kræver den slags interesse.

De mener, at de selv ved bedste, hvad der er godt for dem.

Den del har du nok ret i (selvom du jo er frygteligt generaliserende).
Men jeg mener i hvert fald personligt, at jeg er den, der bedst kan vurdere, hvad der er godt for mig.

Til toppen 
#30421 - 07/06/2004 12:33 Re: Hvorfor og hvordan? [Re: divine]
Anonym
Anonym

Hej Divine

De mener, at de selv ved bedst, hvad der er godt for dem. Desværre tager de fejl.

Hvordan kan du sige at de tager fejl?

Er det sådan at du mener at DU ved hvordan man IKKE begår fejl, når det gælder om at vælge guddom eller mening med livet, siden du så skråsikkert kan sige "desværre tager de fejl"?

Hvad er det i dit liv der gør, at du føler at du har fat i den lange ende, tror på det "rigtige" eller hvad du nu vil kalde det kriterie du tilsyneladende dømmer andre til at tage fejl ud fra?

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær