Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#30357 - 24/02/2004 21:54 Hvordan skal man bede???
Jakob Østergård
Bruger

Reg.: 24/02/2004
For et par år siden begyndte jeg at bede aftenbøn, og bare for at gøre det lidt anderledes begyndte jeg med Fadervor, ikke af nogen spetiel grund, men bare fordi det virkede "rigtigt"!
Efter at have læst lidt i bibelen fandt jeg så et sted hvor Jesus fortæller en lignelse, som lyder noget i retningen af man skal fjerne bjælken fra sit eget øje før man hjælper sin nabo ,ed at trække hans splint ud af øjet.
Mit spørgsmål er så hvorfor det kun bliver brugt i andagtsmæssig sammenhæng at slutte af med Fadervor (bla. i kirken)?
Kan det være af beskedenhed, eller fordi Fadervor slutter med et Amen?

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#30358 - 24/02/2004 23:16 Re: Hvordan skal man bede??? [Re: Jakob Østergård]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Jakob

Vi beder Fadervor, fordi det er den bøn Jesus videregiver i Bibelen:

"Om bøn
v5 Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v6 Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.

v7 Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. v8 Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det.

Fadervor
v9 Derfor skal I bede således:
Vor Fader, du som er i himlene!
Helliget blive dit navn,
v10 komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
v11 giv os i dag vort daglige brød,
v12 og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere,
v13 og led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde.
For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.

v14 For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. v15 Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser." (Matthæus 6,5-14)

Fadervor består af 7 bønner. Luther gennemgår dem enkeltvis her: http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/id87.htm.... der er en længere indledning men de kommer lidt længere nede på siden.

Mkh Malli

Ændret af malli (24/02/2004 23:18)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær