0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#30324 - 24/02/2004 00:07
Re: Dæmoner?Dæmonbesat?Kan det ske?Hvad med kristne?
[Re: Josefin]
|
Bruger
Reg.: 12/02/2004
|
Dæmoner er i kristen forstand en personificering af djævlen. Du kan finde masser af eksempler, på dæmoner og besættelser i biblen. Slå op på: Tob 6,8 (Fisken – Rafaels drævleuddrivelse) Matt 15,22 (Den kana'anæiske kvinde – Jesus djævle-uddrivelse)
Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke selv tror på djævlen. Dæmoner for mig er besættelser af ånder eller psykisk sygdom.
Med venlig hilsen Gorbion
|
|
Til toppen
|
|
|
#30325 - 24/02/2004 11:36
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Josefin
Man bliver jo helt paranoia når man læser sådanne ting. Nej, der er ikke dæmoner i TVet, PCen, cigaretterne, øl, musik, osv. osv. osv. Der var kun et vist antal engle, eller dæmoner der røg med Djævelen ud af himlen...og de kan altså ikke forvandle sig til fx. cigaret-dæmoner, eller Tuborg-dæmoner
En masse ting kan påvirke os psykisk, fx musik - man kan blive glad af at høre jazz, melankolsk ved soul, opstemt eller vred ved hårde rytmer, blide toner virker beroligende osv. Cigaretter og alkohol ved vi godt hvad gør rent sundhedsmæssigt, hvis det bliver overdrevet, det er stoffer i produkterne der påvirker os - ikke dæmoner. TV og PC er skadelige når vi sidder time efter time og fordøjer en masse sanseindtryk uden at det kommer ud igen, derudover kan de isolere os fra omgivelserne, passivisere os og tage vores tid fra bibellæsning og bøn. Men det gør jo ikke tingene farlige og skadelige i sig selv. Det andet er overtro, og har udviklet sig til et sandt hysterisk religiøsitet i nogle kredse.
Ja, dæmoni findes, men man skal jo ikke selv opsøge dem, ligesom man ikke selv skal skabe dem. I det hele taget er al falsk religion og vranglære af den Onde, og må betragtes som dæmonisk. Men Bibelen vidner altså ikke om dæmonbesatte kristne, og uden Ordets opbakning må det absolut forkastes!!
Men det virker til at "dæmonerne" blomstrer mest hos de der beskæftiger sig med dem!. Jeg tror simpelthen at man kan tiltrække nogle overnaturlige kræfter, nemlig gennem en intens dyrkelse af psykiske kræfter, der igen kan manifestere sig i noget fysisk. Når man med samtlige psykiske ressourcer ihærdigt arbejder på at være i en ekstrem ekstatisk tilstand hele tiden, påvirker dette ens psyke, fordi det er en unaturlig tilstand, psyken kommer simpelthen ud af balance og den bliver dermed mere skrøbelig! Og dermed modtagelig for alverdens ting.
Vi er simpelthen ikke skabt til at hænge op under loftet.
Og som ordsproget siger "Højt at flyve, dybt at falde". Dette kommer i første omgang til udtryk i humørsvingninger, men på et overordnet plan lukker vi simpelthen op for nogle negative kræfter. Noget man også kender fra skizofreni-patienter, der er ekstremt modtagelige for alle indtryk, fordi de mangler det psykiske panser. En anden sammenligning går på en følelsesfladhed, man har ingen fornemmelse af andre, man mister indfølings- eller indlevelsesevnen (empati), har ingen rummelighed, fordi ens egne ekstreme tilstande fylder så meget i psyken!! Og man kan som udenforstående virkelig få sig nogle gevaldige overraskelser, ellers engleblide, sympatiske mennesker udviser pludselig en ekstrem råhed, hårdhed og kulde som slet ikke passer på deres karakter, når de presses bare lidt. Det er mennesker, der er ude af balance.
Livets Ord i Sverige har således trukket et kølvand af selvmord og indlæggelser på psykiatrisk hospital bag sig. I Danmark, hvor giften har spredt sig fra Livets Ord, er man heller ikke ukendt med indlæggelserne, fordi det slår klik for folk.
Fra andre religioner ved vi, at vi med den psykiske energi og tankens kræfter kan foretage overnaturlige ting, fx leviterere, og jeg tror at det er muligt også at skabe fysiske fænomener udenfor sig selv, dette er magi! Jeg tror at de mange dæmoniske forekomster i Trosbevægelsen er fremkommet ved god gammeldags magi.
Jeg har læst ca. ½ af "Manden med vandkrukken" af Chr. Hedegård, måtte simpelthen opgive at læse resten, fordi jeg blev helt elendig af at læse al den vranglære.
Men jeg fandt kun Jesus omtalt meget få steder - nej, IKKE Forsoneren Jesus, den korsfæstede Jesus,...navnet Jesus bliver kun brugt 2-3 steder, men ellers refereres der til "Mesteren". Og så går det hele jo ud på "Ånden", "Ånden", "Ånden" - vi skal tage imod "Ånden" i vores hjerte....hvad for en ånd? Der er ganske enkelt ikke skyggen af kristen lære i !!
Derudover er det jo karakteristisk for CH at han har skabt en masse nye og ubibelske regler i stedet for at forkynde Lov og Evangelium - og forbindelsen mellem de: to Korsets forsoning. Det er jo klart at tager man udgangspunktet i evangeliedelen og nådegaverne kommer der til at mangle noget, nemlig hele strukturen i ens Gudstro på den ene side og nåden på den anden. Det hele bliver én stor præstations-klump.
Nå, men det jeg vil frem til er at der her er en MASSE eksempler på dæmonisk aktivitet! i alt hvad CH beskæftiger sig med. Jamen det undrer mig ikke, har man ikke fundet nåden ved syndernes forladelse hos den korsfæstede Jesus, men har en ensidig focusering på "ånden", egne præstationer og dæmonerne skal det gå galt!
Mit bedste råd til dig er at smide den bog i skraldespanden, og læs noget opbyggeligt, og kristent!! litteratur, fx. C.O. Rosenius "Vejledning til fred"
Mkh Malli
Ændret af malli (24/02/2004 11:49)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#30326 - 24/02/2004 14:11
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Josefin
Du stiller nogle meget relevante spørgsmå om dæmoner og onde ånder, og dette område er stadig en kilde til forvirring i kristne kredse. Nogle afviser disse spørgsmål og andre er i den helt anden grøft og ser "spøgelser " alle vegne. Jeg mener, at malli desværre kaster benzin på bålet ved at koncentrere sig så meget om det ekstreme og især Livets Ord, som sandt at sige har givet problemer for nogle svage sjæle, dog ikke i det omfang malli nævner- et "kølvand" af psykiske.... er ifølge mine oplysninger overdrevet.
Jeg tror og ved af erfaring, at kristne, som har en personlig tro på Kristus ikke er besatte, men at de kan blive angrebet af åndsmagter i forskellige "forklædninger", som kan være meget ubehagelige og svære at slippe af med. Konkret samtale og forbøn over kortere og længere tid foretaget af erfarne kristne kan give udfrielse til personen.
Det er derfor Jesus advarer sine disciple om dette og siger at der kræves faste og bøn. Paulus i Efeserbrevet kapitel 6. siger bl.a. i vers 11 siger:"Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb". og videre i vers 12:"Thi den kamp, vi skal kæmpe, er ikke mod kød og blod, men mod magterne og myndighederne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet". Og endelig i vers 16: ..løft i al jeres færd troens skjold, hvormed I kan slukke alle den Ondes gloende pile, ..."
Men mennesker der ikke har taget mod Kristus kan være besat og også være angrebet af dæmoner og åndsmagter. Dette sker ikke automatisk, men kommer ind på mange måder, såfremt personen overskrider nogle grænser, f.eks. narkotikamisbrug, sex,spiritisme,forskellige New Age aktiviteter, Shamandyrkelse osv. osv.
Så vi er beskyttede som kristne såfremt vi vedligeholder "vores udrustning" så den ikke ruster og bliver´svag overfor angreb. Det er derfor Paulus også siger: "Bed uden ophør"
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30327 - 24/02/2004 15:30
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej Carl
Jeg mener, at malli desværre kaster benzin på bålet ved at koncentrere sig så meget om det ekstreme og især Livets Ord, som sandt at sige har givet problemer for nogle svage sjæle, dog ikke i det omfang malli nævner- et "kølvand" af psykiske....
er ifølge mine oplysninger overdrevet
Jeg tror mere på Dialogcentret (www.dci.dk) end dine "oplysninger": "De sjælesørgeriske problemer indebærer, at adskillige medlemmer på Livets Ord får depressioner, selvmordstanker og i unormalt stort omfang indlægges på psykiatrisk hospital. Der er velunderbyggede vidnesbyrd om 16 selvmord blandt ikke tidligere psykisk belastede medlemmer af Livets Ord i perioden 1984-88." "Peter Olsen henviser til interviews med 41 afhoppere fra Livets Ord, der er foretaget af Gudrun Swartling:
"Ganske vist udviser afhopperne en del skizofrene træk, men problemet er "blot", at de er blevet oplært i en forrykt virkelighedsopfattelse og at de i grunden reagerer normalt på den - nemlig forrykt.
Problemet er dette: Den ydre fysiske verden er ikke den virkelige virkelighed og den åndelige verden er fyldt med onde ånder, som Gud har ladt sine børn alene med. Hver gang man synes, at man overmandes af et problem: sygdom, træthed nedtrykthed, ulykker eller andet, så er der tale om et angreb fra åndeverdenen, og så må man samle al sin tro, al sin åndskraft og al sin beslutsomhed i et aggressivt modangreb. Det er bare lige præcis det, man ikke kan.. i hvert fald ikke i længden".
Jeg tror og ved af erfaring, at kristne, som har en personlig tro på Kristus ikke er besatte, men at de kan blive angrebet af åndsmagter i forskellige "forklædninger", som kan være meget ubehagelige og svære at slippe af med. Konkret samtale og forbøn over kortere og længere tid foretaget af erfarne kristne kan give udfrielse til personen.
Ja det kan det på kort sigt, har prøvet det rigtig mange gange, men det kommer jo igen, 10 ud af 10 gange, nemlig fordi det er et psykologisk og ikke åndeligt fænomen. "Dæmonerne" er i en selv, - gammel indestængt vrede, bitterhed pga manglende tilgivelse, gammel ubearbejdet skyldfølelse, nag, misundelse osv., der ikke er kommet frem i lyset, og piner ens sjæleliv, og kan skabe neuroser, og som man projijerer ud til nogle ydre fjendtlige angribere - det kan føles helt konkret, men det eneste der kan sætte en fri er: Ordet om korset, bekendelse og syndsforladelse! under samtale.
Og ´her taler jeg af erfaring. Jeg har oplevet denne dæmoniske aktivitet, fået mit hjem renset utallige gange, og der var fred i en periode, hvorefter det kom igen! Jeg er sikker på at det var nogle kræfter jeg selv skabte, gennem en næsten sygelig optagethed af det dæmoniske og gennem nogle unaturlige sjælelige tilstande,..... og har på ingen måde oplevet noget tilsvarende efter jeg har skiftet til en sund kirke og været til sjælesorg hos min præst og fået tilsagt syndernes forladelse.
Djævelen (og dermed dæmonerne) fremkommer kun eller primært som fristere hos de kristne, og her står der skrevet: "I skal altså underordne jer under Gud; og I skal stå Djævelen imod, Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede! . Derudover har vi som alle andre mennesker vores kødelighed, vores "gamle Adam" at kæmpe med, som gerne vil en masse andre ting end det der er Gudsvillet, men det har nu ikke det store med Satan at gøre, og man går glip af nåden ved syndernes forladelse, hvis man tror dette.
"Men mennesker der ikke har taget mod Kristus kan være besat og også være angrebet af dæmoner og åndsmagter. Dette sker ikke automatisk, men kommer ind på mange måder, såfremt personen overskrider nogle grænser, f.eks. narkotikamisbrug, sex,spiritisme,forskellige New Age aktiviteter, Shamandyrkelse osv. osv"
narko- og sexdæmoner!. Ja man kan være "besat" af sex men det er altså af kødelig og ikke åndelig dæmonisk karakter. Narko giver en forgiftning af kroppen på grund af et STOF, og her kan man meget let endda blive afhængig, men det skyldes stoffet - ikke dæmoner. Jeg skal ikke kunne sige om man ligefrem bliver besat!! ved at beskæftige sig med new-age, new-age er jo mange ting. Men igen kan det begrundes bibelsk?
Mkh Malli
Ændret af malli (24/02/2004 15:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30328 - 24/02/2004 20:13
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej malli
Bortset fra størrelsen af problemer med Livets Ord bekræfter du faktisk blot med andre ord hvad jeg skrev i mit indlæg. ------------------------ Dog bruger du mit citat: Jeg tror og ved af erfaring, at kristne, som har en personlig tro på Kristus ikke er besatte, men at de kan blive angrebet af åndsmagter i forskellige "forklædninger", som kan være meget ubehagelige og svære at slippe af med. Konkret samtale og forbøn over kortere og længere tid foretaget af erfarne kristne kan give udfrielse til personen. -------------------------- Du siger så: Ja det kan det på kort sigt, har prøvet det rigtig mange gange, men det kommer jo igen, 10 ud af 10 gange, nemlig fordi det er et psykologisk og ikke åndeligt fænomen. "Dæmonerne" er i en selv, - gammel indestængt vrede, bitterhed pga manglende tilgivelse, gammel ubearbejdet skyldfølelse, nag, misundelse osv., der ikke er kommet frem i lyset, og piner ens sjæleliv, og kan skabe neuroser, og som man projijerer ud til nogle ydre fjendtlige angribere - det kan føles helt konkret, men det eneste der kan sætte en fri er: Ordet om korset, bekendelse og syndsforladelse! under samtale. Citat slut. -------------------------- Min Kommentar: Det undrer mig, at du som selv har været igennem "møllen" skriver ovennævnte forklaring.
Du kalder tingene for psykologiske jeg kalder dem for psykotiske for det er hvad nogle af ofrene er blevet kaldt af lægerne, som min hustru og jeg har mødt, når vi har haft med problempersoner at gøre. Psykiaterne kunne ikke helbrede alene gennem terapi, der måtte åndelig forbøn for at bringe personerne ud i friheden- en sund sjæl i et sundt legeme. Din forklaring om dæmoner kan jeg desværre ikke bekræfte, det du har nævnt har med almindelige personproblemer at gøre. Og det kan klares gennem almindelig terapi. Og det er bestemt ikke det bibelen og især Jesus og Paulus omtaler, når der tales om ÅNDSMAGTER, hvilket er noget helt andet.
Du skriver: " ...men det eneste der kan sætte en fri er: Ordet om korset, bekendelse og syndsforladelse! under samtale. Citat slut.
Kommentar: Ja, det er der selvfølgelig ikke noget nyt i, men hvorfor tror du egentlig, at Jesus sagde, at dæmoner og åndsmagter kun kan drives ud med faste og bøn ? Bøn-udholdende bøn og ikke kun ord under samtale. Og hvorfor henviser Paulus bl.a. i Efeserne 6. til at tage Guds fulde rustning på og at vi ikke kæmper mod kød og blod, men mod magter og myndigheder i himmelrummet.
Et godt samarbejde mellem læger, som tager sig af samtaler og medicinering og seriøse erfarne kristne, som bruger deres åndelige nådegaver og forbøn med visdom er et godt og stærkt samarbejde i relation til kristne, som er blevet angrebet eller har givet anledning til angreb fra åndsmagter.
Med hensyn til ikke-kristne, som har dæmoner og åndsmagter skal der en helt anden fremgangsmåde til ,hvilket står klart og tydeligt i bibelen.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30329 - 24/02/2004 22:43
|
Bruger
|
Hej Carl
Mine grænser går der, at jeg ved en psykose, absolut ikke finder en præst kompetent til at behandle, lægmand endnu mindre. Faktisk mener jeg at man nemt kan komme ind i en diskussion i det etisk forsvarlige i noget sådant...og jeg ville da slet ikke selv gå ind i noget der ligner. Det kan umuligt forbedre en psykose at høre tale om djævel og dæmoner, tværtimod!!....det kan ikke andet end forstærke angsten, som ofte hvis ikke altid er dominerende ved en psykose, og dermed forværre tilstanden - for slet ikke at tale om hvis man begyndte at råbe og kaste med dæmoner!!!.....nej, her er der brug for professionel hjælp, men selvfølgelig kan man give omsorg, tale beroligende med vedkommende, og måske hjælpe vedkommende tilbage til virkeligheden ("jeg-støtte"). Selv det at bede sammen med vedkommende, vil jeg være meget forsigtig med, det må absolut ikke medføre at vedkommende kommer i noget der ligner en ekstatisk stemning, da vedkommende i dén grad mangler psykisk stabilitet - (hader udtrykket - men mangler "grounding").
Din forklaring om dæmoner kan jeg desværre ikke bekræfte, det du har nævnt har med almindelige personproblemer at gøre. Og det kan klares gennem almindelig terapi.
Og det er bestemt ikke det bibelen og især Jesus og Paulus omtaler, når der tales om ÅNDSMAGTER, hvilket er noget helt andet
Jeg er klar over at der i Bibelen tales om åndsmagter, dæmoner osv. men det er altså ikke dem der er Gud! Og jeg mener at disse ting får al al al for megen opmærksomhed, at det nogle steder kommer hen ad afgudsdyrkelse. Bibelen fortæller os jo hvordan vi skal agere, nemlig ved at underordne os Gud, stå imod fristelserne og rense vore hjerter!
Og hvorfor henviser Paulus bl.a. i Efeserne 6. til at tage Guds fulde rustning på og at vi ikke kæmper mod kød og blod, men mod magter og myndigheder i himmelrummet
Bemærk der står rustning - en rustning er et panser til forsvar ! .Og det er jo klart, vi bliver bombarderet med vranglære, okkultisme og andet hokus-pokus alle steder, og det er derfor vi skal være godt hjemme i Bibelen ("Åndens sværd"). Vi skal jo ikke til at slås med Satan, det har Jesus Kristus gjort - og vundet! Så jeg ser det den anden vej rundt, underordner vi os Gud, gennem bekendelse af synder, menighedens fællesskab, syndernes forladelse gennem nadver, fortsætter med at holde sværdet skarpt - gennem disiplineret bibellæsning, ja - et dagligt andagtsliv, så ER vi helt og aldeles under Guds beskyttelse....ja, det er vi også alligevel, "Gud bærer os" (sl.68) og "har omsorg for os "(1. Pet. 5,7)for det er jo ikke vores fortjeneste at Gud er den han er - trofast, kærlig, hyrde,underfuld rådgiver osv.
"Med hensyn til ikke-kristne, som har dæmoner og åndsmagter skal der en helt anden fremgangsmåde til ,hvilket står klart og tydeligt i bibelen." Aner det ikke, jeg har aldrig mødt nogen ikke-kristne med dæmoner, kun kristne der har talt meget om dæmoner, i min mangeårige liv som kristen, men det er da rart at vide, hvis der en dag kom en forbi.
Mkh Malli
Ændret af malli (24/02/2004 22:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30330 - 24/02/2004 22:47
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Hej carl Du skriver:
Du kalder tingene for psykologiske jeg kalder dem for psykotiske for det er hvad nogle af ofrene er blevet kaldt af lægerne, som min hustru og jeg har mødt, når vi har haft med problempersoner at gøre. Psykiaterne kunne ikke helbrede alene gennem terapi, der måtte åndelig forbøn for at bringe personerne ud i friheden- en sund sjæl i et sundt legeme. Din forklaring om dæmoner kan jeg desværre ikke bekræfte, det du har nævnt har med almindelige personproblemer at gøre. Og det kan klares gennem almindelig terapi. Og det er bestemt ikke det bibelen og især Jesus og Paulus omtaler, når der tales om ÅNDSMAGTER, hvilket er noget helt andet.
Jeg er enig med dig i, at ikke-kristne kan blive besat og at daemoner i saa fald skal uddrives ved boen og faste, men hvor ser du, at biblen kalder menneskelige problemer daemoni. Vi har for mig at se kun eksempler paa besaettelser af ikke-kristne, og ikke kristne, som jo er Helligaandens tempel. At djaevlen saa kan friste og hans foelgesvende ligesaa er en anden sag. Jeg mener det er et stort problem, naar man f.eks. i Livets ord sammenhaeng og ogsaa hos CH hoerer at rygning f.eks. eller andre svaghedssynder skyldes daemonbesaettelse eller daemoni. Biblen kalder saadan noget koedets frugt og ikke daemoni. Det er klart, at djaevlene ogsaa staar bag noget saadant, og her er vaabenet Guds Ord og evangeliet, ikke uddrivelse/udfrielse.
Ja, det er der selvfølgelig ikke noget nyt i, men hvorfor tror du egentlig, at Jesus sagde, at dæmoner og åndsmagter kun kan drives ud med faste og bøn ? Bøn-udholdende bøn og ikke kun ord under samtale. Og hvorfor henviser Paulus bl.a. i Efeserne 6. til at tage Guds fulde rustning på og at vi ikke kæmper mod kød og blod, men mod magter og myndigheder i himmelrummet.
Da Jesus talte om uddrivelse ved boen og faste var der tale om en decideret daemonbesaettelse af en ikke-kristen, mens der i Ef. 6 er tale om hverdagens fristelser, som vi skal kaempe mod, ikke ved udfrielse, men ved at holde os til Guds ord, frelsen hjelm og retfaerdigheds brynje, dvs. syndernes forladelse, boen, hvori vi tyr til gud og saetter vores lid til den naade han har givet os i sit ord osv., Der er ikek tale om at man skal tiltale daemonerne og drive dem ud af noget.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#30331 - 25/02/2004 00:37
[Re: chemnitz]
|
Bruger
|
Hej chemnitz
Du skriver: Jeg er enig med dig i, at ikke-kristne kan blive besat og at daemoner i saa fald skal uddrives ved boen og faste, men hvor ser du, at biblen kalder menneskelige problemer daemoni. Vi har for mig at se kun eksempler paa besaettelser af ikke-kristne, og ikke kristne, som jo er Helligaandens tempel. At djaevlen saa kan friste og hans foelgesvende ligesaa er en anden sag. Jeg mener det er et stort problem, naar man f.eks. i Livets ord sammenhaeng og ogsaa hos CH hoerer at rygning f.eks. eller andre svaghedssynder skyldes daemonbesaettelse eller daemoni. Biblen kalder saadan noget koedets frugt og ikke daemoni. Det er klart, at djaevlene ogsaa staar bag noget saadant, og her er vaabenet Guds Ord og evangeliet, ikke uddrivelse/udfrielse. citat slut.
Svar: Altså, lad nu være med at fordreje hvad jeg skriver. Jeg skelner jo netop mellem almindelige menneskelige problemstillinger og så åndsmagter og dæmoner. Jamen, hvad andre Livets Ord og CH ??? mener af mærkelige ting gør det jo ikke til dæmonbesættelse. Selvfølgelig står djævlene ikke bag alting og kødets frugt er synden, som alle mennesker har gjort og gør, men der kommer Kristi forsonende død på korset og opstandelsen ind.
Du skriver videre: ...mens der i Ef. 6 er tale om hverdagens fristelser, som vi skal kaempe mod, ikke ved udfrielse, men ved at holde os til Guds ord, frelsen hjelm og retfaerdigheds brynje, dvs. syndernes forladelse, boen, hvori vi tyr til gud og saetter vores lid til den naade han har givet os i sit ord osv., Der er ikek tale om at man skal tiltale daemonerne og drive dem ud af noget. Citat slut.
Svar: Der står intet i Efeserbrevet kap. 6 om at det er hverdagens fristelser;enten aner du ikke hvad der står eller også fordrejer du teksten. Det er din påstand, som der intet belæg er for. Vers 11: Iførjer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelsens snigløb og vers 12 ;Thi den kamp , vi skal kæmpe er ikke mod kød og blod, men mod magterne og myndighederne, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ONDSKABENS ÅNDEMAGTER i himmelrummet. Der står netop at kampen ikke er mod kød og blod- altså mod den kødelige natur, men mod åndsmagter.
Kristne kan blive angrebet af åndsmagter og ikke kristne kan være besat af dæmoner eller åndsmagter. Gud har givet sit ord og når disse ord bliver levende gennem Helligånden og nådegaverne skaber det lægedom og udfrielse til mennesker.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30332 - 25/02/2004 08:26
|
Bruger
|
Hej Carl
Du skriver til Chemnitz: "Jamen, hvad andre Livets Ord og CH ??? mener af mærkelige ting gør det jo ikke til dæmonbesættelse." Og til mig skriver du at jeg hælder benzin på bålet ved at tale om CH og Livets Ord
Josefine indleder faktisk med at spørge til CHs forkyndelse af disse ting!! Og selvfølgelig skal man da svare ærligt, nemlig at det er noget sludder og at læren er farlig.
Det er at hælde benzin på bålet (skabe splid osv), når man fastholder en falsk! lære, som man kan se frugterne af i Livets Ord.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#30333 - 25/02/2004 09:52
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej malli
Jamen, jeg har ikke talt for hverken CH eller Livets Ord, min hustru og jeg yder rådgivning og forbøn til nogle, som er blevet henvist til os af andre, som er blevet helt raske gennem samtale og forbøn, så vores holdning er klar. Og selvfølgelig skal der være sundhed i læren.
Iøvrigt er det jo ikke alt ved CH der er dårligt. Det ved jeg for jeg har mødt ham både da han var dreng og voksen.
Men min andel i debatten var faktisk blot at pege på forskelllen på at kristne kan blive angrebet af åndsmagter, hvilket kan elimineres gennem forbøn og nådegaver og så ikke - kristne, som kan være besatte af dæmoner og åndsmagter. Det sidste kræver en helt anden indsats af flere kristne med erfaring.
Iøvrigt er det også emnet for denne tråd.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30334 - 25/02/2004 15:22
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Carl, du skriver:
Kristne kan blive angrebet af åndsmagter og ikke kristne kan være besat af dæmoner eller åndsmagter.
Hvis du dermed mener, at kristne kan blive fristet af onde åndsmagter (men ikke besat) er jeg enig. Kristne vil altid være under Jesu beskyttelse, og kan dermed ikke besættes af onde ånder.
Det kan nok af og til være vanskeligt i de enkelte tilfælde at vurdere, om der er tale om besættelser eller psykiske/fysiske sygdomme. Her i vores del af verden er besættelser efter min overbevisning temmelig sjældne, men forekommer dog.
I Afrika er dæmonbesættelser derimod særdeles hyppige, det kan mange missionærer berette om. Og kristendommens stærke fremgang dernede er især forårsaget af, at de plagede er blevet befriet ved de kristne missionærers forbøn.
Vi kan måske frygte at der også i stigende grad kan blive tale om besættelser herhjemme, fordi mange flere end tidligere hengiver sig til okkultisme og satanisme.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30335 - 25/02/2004 18:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, du skriver til Chemnitz: Der står intet i Efeserbrevet kap. 6 om at det er hverdagens fristelser;enten aner du ikke hvad der står eller også fordrejer du teksten. Det er din påstand, som der intet belæg er for. Vers 11: Iførjer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelsens snigløb og vers 12 ;Thi den kamp , vi skal kæmpe er ikke mod kød og blod, men mod magterne og myndighederne, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ONDSKABENS ÅNDEMAGTER i himmelrummet. Der står netop at kampen ikke er mod kød og blod- altså mod den kødelige natur, men mod åndsmagter. Sig mig, er der ikke en af jer der kan forklare, hvad det er I er uenige om her, for jeg kan ikke få øje på noget! Jeg synes egentlig I skriver det samme, men på hver sin måde. Er I ikke ikke enige om, 1) at der ikke kan være tale om besættelser af kristne og 2) at dæmoner ikke skal tiltales eller jages ud af kristne (fordi vi altså er beskyttede af ham, som er stærkere, og som sådan ikke kan besættes?). Det er rigtigt, som du skriver, at vi skal kæmpe mod "ondskabens åndsmagter", men den kamp handler ikke om at kristne skal ud og slås med dæmoner men at vi skal modstå onde åndsmagters fristelser til at vende ryggen til Jesus, dvs. miste vores kristne tro og dermed Jesu beskyttelse. For hvis det sker, er vi i høj grad i farezonen, både her og hisset. Til sidst vil jeg sige, at det er en noget uvenlig - og forkert - bemærkning, når du skriver: " ... enten aner du ikke hvad der står eller også fordrejer du teksten. Det er din påstand, som der intet belæg er for ... " Selvfølgelig ved Chemnitz, hvad der står i Bibelen (og det har du vist opdaget at han godt ved!). Og lige så selvfølgelig er det i orden for dig at sige til, hvis du er uenig med ham i hans fortolkning af teksterne. Men altså: tal pænt! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30336 - 09/03/2004 19:12
[Re: Gorbion]
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Hej alle For det første,jeg mener ikke,at man får et nødvendigvis forkert syn af,at kun læse en bog.. Og jo der findes dæmoner. Selvføgelig kan visse oplevelser og ting og sager stilless store spørgsmålstegn til, og jeg mener også,at vi ska bedømme og være forsigtige. Men alt af det må der vel være noget om? Altsammen er da ikke bare sludder?Hvad med dem, der virkelig blevet frie,efter at være påvirket på en eller anden måde af dæmoner mv.? NOGET må der jo være om snakken.. selv om vi ska forholde os nøgternt..kh.Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#30337 - 09/03/2004 20:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Josefin!
Jeg er overbevist om, at kristne ikke ikke kan blive besat. Jesus er jo stærkere! Så en kristen, som følger Jesus, er helt beskyttet mod dæmonisk besættelse.
Hvis vi regner Guds ord for sandt og forpligtende i vores liv, kan vi være helt trygge, men hvis vi leger med okkulte kræfter og glemmer. hvem vi skal holde os til, så leger vi med ilden og kan risikere at være åbne for onde åndsmagters angreb.
I vores del af verden er besættelser meget sjældne, men kan dog forekomme. I fx. Afrika, hvor der er mange der dyrker afguder, er besættelser derimod hyppige, og de store vækkelser til kristen tro i U-landene skyldes især besatte menneskers oplevelse af at blive udfriet for dæmoner. Det kan mange missionærer fortælle om.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30338 - 09/03/2004 23:05
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
I fx. Afrika, hvor der er mange der dyrker afguder, er besættelser derimod hyppige, ...
Ja, mig undrer det ikke ligefrem, at der er flest "besættelser" i stærkt overtroiske samfund. En oplagt forklaring trænger sig unægteligt på. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#30339 - 11/03/2004 20:08
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Og jo der findes dæmoner. Selvføgelig kan visse oplevelser og ting og sager stilless store spørgsmålstegn til, og jeg mener også,at vi ska bedømme og være forsigtige. Men alt af det må der vel være noget om? Altsammen er da ikke bare sludder?
Hvorfor er det ikke bare sludder?
Altsammen er da ikke bare sludder?Hvad med dem, der virkelig blevet frie,efter at være påvirket på en eller anden måde af dæmoner mv.?
I dette argument for dæmoners eksistens forudsætter du deres eksistens ved at antage, at folk rent faktisk er påvirket af dæmoner.
NOGET må der jo være om snakken.. selv om vi ska forholde os nøgternt..
Hvad vil det sige, at forholde sig nøgternt til dæmoner?
|
|
Til toppen
|
|
|
|