Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#30113 - 18/02/2004 09:56 Kirkeløse kristne
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Man hører ofte præster og teologer fremlægge det synspunkt, at det ikke gør så meget at der ikke er så mange af folkekirkens medlemmer der rent faktisk kommer i kirken. Et af argumenterne er at der også skal være plads til den lille mands tro.

Jeg vil dog mene, at der er en række problemer ved det at være kirkeløs kristen:

1: Hvis man går alene med sin tro, så vil man lettere fristes til at bryde troen. Altså enten slække på radikaliteten i Jesu lære eller blande den op med vranglære, fx reinkarnation. Jesus befaler os til at formane hinanden for at bevare Ordet uspoleret, men det umuliggøre man hvis man går alene med sin tro.

2: Mange fravælger kirken fordi de mener troen er et privat anliggende. De må derfor også anse det som utidig indblanding hvis de blander sig i deres børns tro. De kan altså ikke oplærer deres børn i den kristne tro, sådan som de lover ved dåben.

3: At gøre troen til et privat anliggende umuliggøre ligeledes at udføre den forkyndelse af Ordet som Jesus giver os pligt til i missionsbefalingen.

4: Bibelen omtaler de troende som brødre og søstre, men hvis troen er et privat anliggende, så bliver det svært at tale om dette familiære forhold mellem de troende, da de dels ikke ved hvem der tilhører "familien" og dels ikke forsamles som en familien, ligesom det fx sker i kirke eller missionshuse.

Og der findes sikkert mange flere eksempler på hvorfor "kirkeløs kristendom" ikke er forenlig med Jesu lære.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#30114 - 18/02/2004 11:55 Re: Kirkeløse kristne [Re: Lord Dean]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lord Dean

"Og der findes sikkert mange flere eksempler på hvorfor "kirkeløs kristendom" ikke er forenlig med Jesu lære. " Ja, jeg kom til at tænke på 1. Joh.

"Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der er intet mørke i ham. v6 Hvis vi siger, at vi har fællesskab med ham, men vandrer i mørket, lyver vi og gør ikke sandheden. v7 Men hvis vi vandrer i lyset, ligesom han er i lyset, har vi fællesskab med hinanden, og Jesu, hans søns, blod renser os for al synd. v8 Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. v9 Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. v10 Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os."

Det er en konsekvens af troen at have fællesskab med andre kristne, "Hvis vi vandrer i lyset, ligesom han er i lyset, har vi fællesskab med hinanden" - disse ord burde da virkelig få een til at overveje hvorvidt man vandrer i lyset! Og hvorvidt man overhovedet kan leve et kirkeløst kristenliv!!! - Jeg tvivler.

og det er der en lang række grunde til, du har nævnt nogle, men jeg tænker også på vigtigheden af at høre Ordets forkyndelse, deltagelse i nadver og som du nævner formaningen. Man er virkelig i farezonen for at "kødet" og verdsligheden tager over...man bliver åndeligt lad - bibellæsning og bøn kommer mere i baggrunden, og hermed er Modstanderens snigløb banet med at mulig forførende lære - har selv haft perioder i mit kristenliv uden menighed, og det er virkelig hårdt!!

Nej, jeg forstår heller ikke hvordan nogen præster kan tage let på den sag.

Mkh Malli

Ændret af malli (18/02/2004 12:02)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#30115 - 18/02/2004 12:45 Re: Kirkeløse kristne [Re: Lord Dean]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Jeg er helt enig.

Ud fra overskriften kom jeg til at tænke på en artikel i Udfordringen (eller retter to artikler), der tager udgangspunkt i nogle temadage om "kirkeløs tro". Kristeligt Dagblad bragte også en omtale her. Hjemmesiden kirkesyn.dk prøver vist at tage den udfording op, som temadagene præsenterede, men jeg ved nu ikke, hvor godt det lykkes. Fx i deres præsentation af "Et nyt kirkesyn". Det eneste "nye", jeg kan se der, er:

Det nye testamente lærer os at kirke først og fremmest er bygget af "levende stene" dvs. af de mennesker der tror på Jesus Kristus og den taler om disse menneskers relationer til hinanden og til Gud.

Så vidt jeg ved, så vil enhver kirke nu også skrive under på, at det passer, så hvor det "nye" er, ved jeg ikke lige.

Blot en strøtanke....

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#30116 - 17/03/2004 15:02 Re: Kirkeløse kristne [Re: øhlenschlæger]
Anonym
Anonym

Hej Jakob

Mange tak for dit indlæg hvori du bla. omtaler Kirkesyn.

Jeg er en af bagmændende bag siden og vil til dels give dig ret i hvad du siger om punktet på siden du refererer til. Vi er under opstart med siden og der er mange områder at dække, hvor "Et nyt kirkesyn" er et af dem. I sig selv har vi dog ikke tænkt at siden skal frembringe en løsning på hvordan Kirken skal være, men tanken er mere at udfrodre til nytænkning med de artikler og indlæg som udgives på siden.

I første omgang er den største udfordring for os, at give "kirkeløse" og udbrændte kristne en håndsstrækning på deres vandring. Det er desværre vores erfaring, at der er flere og flere der går eller brænder ud på kirke!

Vi modtager meget gerne idéer og andet godt så siden kan blive bedre og bredere.

Mange venlige hilsner

Mikael Olesen
Kirkesyn

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær