0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#29901 - 13/02/2004 21:48
Re: Syndflod igen.........lokal eller global flod
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
desuden var der heller ikke mennesker over hele jorden da de endnu ikke var spredt som det senere skete.
Det meste af Jorden har nu været beboet i 40-50.000 år eller mere. Afrika endda i op mod 150.000 år.
Noget andet er, jorden var heller ikke beredt for beboelse uden for menneskenes område, så at flytte ville heller ikke være så lige til
Hvordan "beredt"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#29902 - 14/02/2004 09:12
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Det meste af Jorden har nu været beboet i 40-50.000 år eller mere. Afrika endda i op mod 150.000 år.
Nu er jeg gammeljords kreationist så det har jeg ikke nogen problemer med, Vi ser i evangelierne at både Jesus og Josef er Davids søn, da er det klart at det ikke drejer sig om bogstavelig, men at de er i familie med hinnanden
Hvordan "beredt"?
Till the ground remove the forest
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#29903 - 14/02/2004 13:10
|
Bruger
|
A: Det meste af Jorden har nu været beboet i 40-50.000 år eller mere. Afrika endda i op mod 150.000 år.
O: Nu er jeg gammeljords kreationist så det har jeg ikke nogen problemer med ...
Så du mener altså at syndfloden var en lokal oversvømmelse i Afrika for ca. 150.000 år siden?
A: Hvordan "beredt"?
O: Till the ground remove the forest
At rydde skoven og gøre jorden klar til dyrkning er jo kun nødvendigt for agerbrugere. Jæger/samlere kan sagtens leve i en skov.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29904 - 14/02/2004 15:01
|
Bruger
|
http://udfordringen.com/spade/syndfloden/Syndfloden1.htmjeg tror der sagtens kan have sket flere oversvømmelser over hele verdenen, men dette giver bibelen ikke noget svar på direkte Jeg er ikke helt nået til en endelig konklusion endnu om hvornår floden var Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#29905 - 14/02/2004 15:35
|
Bruger
|
jeg tror der sagtens kan have sket flere oversvømmelser over hele verdenen, men dette giver bibelen ikke noget svar på direkte
Den taler da kun om 1 syndflod - ikke om flere syndfloder.
Endelig så siger Bibelen jo at vandet forsvandt igen. Derfor er eksemplerne med Sortehavet og Den Persiske Golf ikke brugbare - de er jo stadigvæk oversvømmede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29907 - 14/02/2004 20:32
|
Bruger
|
der kunne godt have været en oversvømmelse som var lokal og som var meget større, som var lige så stor som noahs flod indikere
Det lyder lidt som en lokal oversvømmelse, der var global?
|
|
Til toppen
|
|
|
#29909 - 15/02/2004 11:42
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ole du siger at Bibelen ikke skriver noget om hvorvidt syndfloden var global eller lokal..... 1Mos 7 v19 Højere og højere steg vandet over jorden, så alle de høje bjerge under himlen blev skjult. v20 Vandet steg femten alen over bjergene og skjulte dem. Jeg synes at disse vers siger global...... hvis vandet steg over ALLE bjerge må vandet jo have dækket alt under disse bjerge...... dvs hele jorden..... Prøv at tænk på hvis (hvad er nu det højeste bjerg i DK  ) Ejerbavnehøj skulle oversvæmmes.... så ville vandet stige - men det ville også brede sig til siderne indtil der er fyldt op i samme højde/dybde alle steder over hele jorden..... så inden vores lille bakke ville være oversvømmet ville både Holland, Tailand(?), Danmark og alle andre lavere beliggende steder være dækket af vand..... Så med mindre Gud har stablet vandet op omkring alle bjergene så må det have flydt ud over hele jorden efterhånden som vandet steg...... Vandet steg over jorden, så alle de høje bjerge under himlen blev skjult Vandet steg femten alen over bjergene og skjulte dem Hvordan kan alle de høje bjerge under himlen være himmelbjerget og ejerbavnehøj - men ikke alperne og himalaya
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#29912 - 16/02/2004 12:59
|
Bruger
|
Jo, bibelen siger bestemt at det var en lokal flod, orden jorden, erets, kan ligeså godt oversættes med landet, ...
Okay, så er begge dele mulige fortolkninger.
... vi må også huske på at der ikke boede mennesker over hele jorden, det var først ved babelstårnet at mennesker spredtes, de adlød ikke Gud bud om at befolke jorden, og også derfor lod Gud menneskene spredtes, ikke kun pga det andet mener jeg
Du fortalte mig, at du som gammeljordskreationist ikke har problemer med, at det meste af Jorden var befolket for 40-50.000 år siden.
Her siger du så, at det først var efter Babelstårnet at menneskene spredtes til hele Jorden.
Det må jo betyde, at episoden med Babelstårnet fandt sted for mere end 50.000 år siden. Babylons historie (i hvert fald under det navn) går imidlertid ikke andet end 4.000 år tilbage. Der er altså noget, der ikke rigtigt stemmer!
Da de tidligste mennesker levede i Afrika, hvorfra de siden spredtes, må episoden vel egl. også have fundet sted i Afrika? I så fald snakker vi om at det må være sket for 100-150.000 år siden. Og navnet "Babelstårnet" er i så fald også noget misvisende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29914 - 16/02/2004 13:10
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
HVOR? Erets kan lige så godt oversættes med landet, og det er da også ud fra helheden dette skal oversættes. Hvis vi har et mål på en del vand, og du tilføjer et del mere, hvor vil du så opbevare den anden når der ikke er plads til det i målet?
Det er ganske givet rigtigt. Men hvis vandet begyndte at stige her omkring ville jeg da bare flytte til højerebeliggende områder..... finde noget "drivtømmer" at sejle på til jeg nåede udkanten af vandfloden...... Jeg tror altså ikke at menneskeheden var dummere end at de kunne flytte sig hvis de blev oversvømmet......
Der var engang en tornado som gik ind i en flod, som gav en flodbølge der fik vandet til at stige til 45 fod i et areal på 145 kvadrat miles, 250 000 mennesker døde
Hvordan mener du at en lokal oversvømmelse rent praktisk vil kunne drukne alle mennesker - så ingen undslap druknedøden uden i kanten af oversvømmelsen?
....vi må også huske på at vandkilderne brast i jorden, dette tror jeg ikke gik stille af sig
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#29915 - 16/02/2004 14:33
|
Bruger
|
Hej Ole Jeg kan såmænd godt følge dine argumenter....... men jeg løber ind i et problem igen når jeg når til dette vers: v19 Højere og højere steg vandet over jorden, så alle de høje bjerge under himlen blev skjult. v20 Vandet steg femten alen over bjergene og skjulte dem. Vil du så mene at alle bjerge under himlen ikke er ALLE bjerge under himlen - men kun nogle udvalgte Du skriver at : ....vi må også huske på at vandkilderne brast i jorden, dette tror jeg ikke gik stille af sig Rigtigt...... men hvordan kan det vælte frem med vand i fyrre dage både oppefra og nede fra - uden at hele jorden bliver oversvømmet? v11 I det år, Noa blev 600 år, på den syttende dag i den anden måned, netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet, v12 og regnen faldt over jorden i fyrre dage og fyrre nætter. og v17 I fyrre dage kom vandfloden over jorden. Vandet steg og løftede arken, så den hævede sig fra jorden. Hvis der i fyrre dage har været storm og skybrud og vandet har væltet op af jordens indre....... hvor meget af jorden mon så var nået at blive oversvømmet??? Jeg tror at det var hele jordens overflade...... til femten alen over det højeste bjerg...... som måske ikke var så højt dengang som det højeste er i dag..... har hørt noget om at alperne er opstået ved pladeforskydninger eller sådan noget..... det kunne jo godt være efter syndfloden....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#29916 - 16/02/2004 14:50
|
Bruger
|
Jeg må indrømme jeg måske lige havde lidt for travlt, jeg har tænkt lidt på at det måske var for rodet og selvmodsigende og at jeg måske ikke lige fik tænkt de år ind i det jeg skrev.
Ja, sådan bliver det jo let, når man forsøger at blande den virkelighed vi kan observere med en fundamentalistisk udlægning af Bibelen.
Men her er det så.... jeg kender ikke nok til det du skriver til at sige jamen det tror jeg på, det eneste jeg har fået givet og som jeg ikke skal arbejde på, er min tro på Gud som er blevet mig givet. Hvad alt andet angår, så er jeg kun påvej...
Det anede mig
Men jeg hvad det med en gammel jord angår, så har jeg ikke problemer med det da jeg tolker de milliarder af år ind et sted de fleste andre ikke gør
Det er heller ikke milliarderne af år før menneskets fremkost, der er problemet her. Problemet for jer fundamentalister er, at moderne mennesker 1) kan spores ca. 150.000 år tilbage i tiden 2) havde deres oprindelse i Afrika 3) begyndte at udbredte sig udenfor Afrika for ca. 100.000 år siden. 4) havde befolket det meste af jorden for 40-50.000 år siden. Altsammen noget der er svært at læse sig til i Bibelen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29917 - 16/02/2004 15:15
|
Bruger
|
Jeg tror at det var hele jordens overflade...... til femten alen over det højeste bjerg...... som måske ikke var så højt dengang som det højeste er i dag..... har hørt noget om at alperne er opstået ved pladeforskydninger eller sådan noget..... det kunne jo godt være efter syndfloden....
Så du mener at Alperne er skudt op i løbet af blot 5-6.000 år? Så vidt jeg ved taler vi i stedet om millioner af år (de tektoniske plader bevæger sig vist blot med noget der ligner 1 cm. om året).
|
|
Til toppen
|
|
|
#29919 - 16/02/2004 16:46
|
Bruger
|
Måske har alperne været der hele tiden - det kræver jo bare en del mere vand for at oversvømme det hele..... men for Gud er intet umuligt ......
Nej, når først vi tillader de magiske forklaringer, så er intet længere utænkeligt. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#29925 - 17/02/2004 12:11
|
Bruger
|
Ja - den ene del smuttede vel ind på plads i jordens indre......... Den anden del (som måske var større eller måske mindre end den fra jordens indre) skulle jo et andet sted hen.......
Mener du så, at Jorden den dag i dag er fyldt med vand?
|
|
Til toppen
|
|
|
#29926 - 17/02/2004 13:28
|
Bruger
|
Jeg synes det virker som meget lang tid for en lokal oversvømmelse.....
Kære Ester
Jeg syntes det er et svar, men jeg tror faktisk det er realistisk nok
http://www.creationdays.dk/Arthur%20C.%20Custance/18.html Diagrammatic illustration of the recession of the waters. se denne overskrift, den er ikke lang, men jeg mener at svaret er der i, jeg skal til at til time snart, så jeg har ikke lige tid til at læse det igennem, Jo, jeg fik alligevel tid da jeg så tiden, så her er det
On one occasion a flooding of the Tigris River brought the water level up some 22 1/2 feet and it was thirty days before the waters had run off sufficiently that the people could again go outside their city walls. (2) This is a rate of fall of about nine inches per day. Such a rate for a comparatively small flood in a very flat plain would be, I should think, not unusual. It may seem that twenty-two feet of water is not much of a flood. Anyone who has lived near a large river and has seen it rise eight or ten feet will know what a terrifying monster it suddenly becomes and how wide may be the spread of its waters.
Now, this total is not much affected if the months were twenty-nine or thirty days. For the present purposes, we have a period of perhaps approximately seventy-three days for the water to fall from the water-line of the ark till the ark was "high and dry," as indicated in Figure 1. There does not seem to me any other way of reading these figures nor interpreting their implication. So we have a rate of decline at a critical period of the Flood of only four inches per twenty-four hours. Moreover, the waters were only 324 days running off...From the cessation of the rain to the time the waters were fully abated--i.e., from the twenty-eighth day of the third month (Gen. 7:11,12) to the twenty-seventh day of the second month of the following year (Gen. 8:14)--the total number of days, according to William Lowe's calendar, is seen to be 324 in all. A very approximate estimate, at a run-off rate of four inches per day, gives a total depth of water of about 108 feet. It is conceivable that the run-off was much more rapid at first and only four inches per day for the last seventy-three days (on an average), but a fast rate of run-off would have caused considerable current and the ark would have undoubtedly been carried some distance by it. But one certainly sees no indication of such a current in the "ship's log" kept so carefully by Noah. How long would it have taken the waters of a world-wide Flood to run off? And where would they run to?
God læsning
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#29927 - 18/02/2004 09:59
|
Bruger
|
Hej ateist Om jordeen er fuld af vand......hmmmmm det eneste jeg VED er at grundvandet fylder noget - har SELV set det og gravet efter det som barn  For noget tid siden hørte jeg i TV at man havde fundet meget mere vand i jordens indre end man hidtil havde troet...... men det var jo bare en videnskabsmand som udtalte sig - så jeg ved ikke rigtigt Nej pjat...... hvorfor skulle der ikke kunne befinde sig vandresurser under jorden? Det kunne jo også være at jorden "klapsede sammen" under vandtrykket oppefra når vandet fra jordens indre ikke længere lavede modtryk...... hvilket ville give nogle dybe huller som vandet kunne rende tilbage i (Fillipinergraven fx)
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#29928 - 18/02/2004 10:01
|
Bruger
|
Hej Ole Jeg har forsøgt at læse dit citat..... men fatter ikke en bønne - engelsk er ikke lige mig..... ikke den sværhedsgrad i hvert fald Så du får ingen kommentar fra mig.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#29929 - 18/02/2004 10:44
|
Bruger
|
Det kunne jo også være at jorden "klapsede sammen" under vandtrykket oppefra når vandet fra jordens indre ikke længere lavede modtryk...... hvilket ville give nogle dybe huller som vandet kunne rende tilbage i (Fillipinergraven fx)
Ja, man kan tænke sig meget!
|
|
Til toppen
|
|
|
#29931 - 19/02/2004 23:06
Re: problemer med global flod
|
Bruger
|
... ferskvandsfiskene, de ville jo ikke have en chance for at overleve alt det saltvand der ville blandes med det andet vand
I hvert fald ikke uden lidt magisk hjælp.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29932 - 20/02/2004 17:31
Genetisk forurening, syndflod og jerntæppets fald
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Det var helt åbenbart genetisk forurening, da gudssønnerne fik øje på menneskedøtrenes skønhed, og de tog så mange af dem, som de lystede, til hustruer (Første Mosebog, 6. kapitel, vers 2). Bibelen beskriver her et af Djævelens forsøg på at forvanske Guds skaberværk og dermed gøre Guds skabte mennesker til Guds modstandere. Med syndfloden og Noas ark blev Djævelens lumske angreb slået tilbage. Den genetisk forandrede menneskehed og gudssønnerne blev ødelagt og udryddet. Da Noa og Noas familie igen kunne tage Jorden i besiddelse, indgik Gud en pagt med Noa. Begivenhederne med syndflod og masseudryddelse skal ikke gentage sig. Guds pagt med Noa blev bekræftet under den kolde krig, hvor menneskeheden kun var brøkdele af et sekund fra at gå til grunde i et atom-ragnarok. Det er jo et under, at menneskene undgik atom-vinterens utrolige lidelser og de efterfølgende genetiske ændringer og forvanskninger som følge af den radioaktive stråling. Et vidnesbyrd om Guds pagt med Noa er også, at jerntæppet til de erklærede ateistiske stater brød sammen. Nu lovsynges Gud igen på skønneste vis under kuplerne i de smukke russiske kirker.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#29934 - 21/02/2004 00:27
"Pactum Noae in eterna"
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hoeg skrev: "Et vidnesbyrd om Guds pagt med Noa er også, at jerntæppet til de erklærede ateistiske stater brød sammen. Nu lovsynges Gud igen på skønneste vis under kuplerne i de smukke russiske kirker".
Ja, og han lod Hitlers styre bryde sammen trods dennes pagt med Guds egen katolske kirke, og lod Tempelherrestyret i Palæstina gå under og overlade Mellemøsten til de vilde saracenenere, der kunne fremvise lige så meget kultur i Saladins vandpibe som hele korstogsbanden tilsammen. Og det lykkedes ham at rive de hedenske indianere ud af deres ulykkelige afgudsdyrkelse og ind i et langt og ubrydeligt forhold til vestlige mæslinger, pest, folkemord og udbytning. Senere fik han underlagt hele Afrika til sine kirkers mission, og det går jo rigtig godt. Mon ikke Congoleserne stadig lovsynger den gode, katolske kong Leopold for, at han lod 1 mio sorte dø for sin griskheds skyld??
Jo, det er sandelig en viis politiker, der hersker over vore hoveder. Men måske regnvejr i virkeligheden skyldes Noas bitre tårer over hans pagts konsekvenser??
Og fryder de udplyndrede landarbejdere, der måtte lide for de "smukke russiske kirker"s skyld, sig nu i deres grave, når de kan høre kuplernes genlyd gennem den kolde jord?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#29935 - 21/02/2004 06:04
Re: "Pactum Noae in eterna"
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars,
Det er hårde anklager mod Gud, som du kommer med her.
Men du mener jo ikke, hvad du skriver. Som ateist tror du ikke på, at det er Gud, der har villet al elendigheden.
Som kristen tror jeg heller ikke på det.
Jeg tror de bitreste tårer kommer fra Guds øjne - - over det meste af hvad hans skabninger har bedrevet.
Hvad Gud har tilladt er ikke, hvad Gud har villet. Hans skabninger er nemlig ikke robotter, og fleste af dem er hans fjender og lever deres liv bortvendt fra ham ... Deraf al elendingheden.
Sådan tror jeg det er.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#29936 - 21/02/2004 08:37
|
Bruger
|
- Jo, det er sandelig en viis politiker, der hersker over vore hoveder, skriver LarsBj. Betyder det, at du frikender Djævelen?
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#29937 - 21/02/2004 08:55
Det meningsløst onde
[Re: kristina]
|
Bruger
|
- Som ateist tror du ikke på, at det er Gud, der har villet al elendigheden, skriver Kristina til LarsBj. Jo, jeg tror faktisk, LarsBj mener det, han skriver. Altså tror han på Gud som årsagen til alt ondt. Bemærk, at der ikke er plads til Djævelen i dette univers. Det kan LarsBj selvfølgelig bedst selv gøre rede for. Alt det meningsløse onde, der sker, er anledning til anfægtelser. Alt ondt må skyldes, at Djævelen er denne verdens fyrste. Djævelen gjorde oprør mod Gud, og for at undgå udslettelse tog Djævelen menneskene som gidsler. Som en anden gidselstager prøver Djævlene på at få sin vilje. Det er derfor, Djævelen påfører menneskene lidelser for at få Gud til at bøje sig. For os ser det ud, som om det er fuldstændig meningsløse lidelser.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#29938 - 21/02/2004 10:47
|
Bruger
|
Hej Kristina, Det er rigtigt, at jeg er ironisk; men jeg er ikke ateist. Jeg udelukker ikke muligheden af en Gud. Jeg tror bare ikke på en sådan. Jeg kalder det at være fritænker. Så hvis du er flink, betegner du mig sådan.
Jeg mener, det er blasfemi at give Gud æren for sådanne ting som Murens fald, men påberåbe sig Djævelen, når det går skidt. Murens fald er uden tvivl den glædeligste begivenhed siden 2. verdenskrig, men at blande ateisme og Noa ind i det, er langt ude. Hvis det er Noas pagt, der fjernede Muren, hvis pagt er det så, der undertrykte de russiske slavearbejdere i det ortodoskt kristne russiske zar-dømme? Gennemsnitsarbejderen havde det bedre under bolsjevikkerne end under zaren, på trods af massemorderen Stalin.
Indianerne i Nordamerika havde det bedre under Manitou end de kristnes Gud! Og eftersom såvel muslimer som jøder er under Noas pagt: Hvor meget er den værd i Palæstina i dag?
Der er et engelsk ord for den slags argumenter, og det står for det, en han-ko efterlader sig!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#29939 - 21/02/2004 10:49
Re: Det meningsløst onde
|
Bruger
|
Kære Hoeg, se mit svar til Kristina. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29940 - 22/02/2004 13:23
Re: Fritænkere
|
Bruger
|
... men jeg er ikke ateist. Jeg udelukker ikke muligheden af en Gud. Jeg tror bare ikke på en sådan. Jeg kalder det at være fritænker.
Og jeg kalder det ikke at tro på en gud, at være ateist.
At være fritænker siger vel iøvrigt ikke noget om, hvorvidt man tror/ikke tror men udelukkende noget om, på hvilket præmisser (ingen dogmer!?) man er nået til sit resultat. Der findes vel også teistiske fritænkere (selvom jeg godt er klar over at det primært er ateister, der bruger betegnelsen)?
|
|
Til toppen
|
|
|
#29941 - 22/02/2004 16:37
|
Bruger
|
Hvad kalder du befolkningen i Grønland? Hvis du vil kalde mig ateist, kan jeg ikke gøre noget ved det. Selv siger jeg fritænker, og min private betydningsforskel går på, om der er tale om et fravalg eller en mangel på tro. Jeg fraskriver mig ikke muligheden for at tro på en højere magt eller en pimær kraft eller igangsætter (aristoteles), men jeg kan ikke rigtigt forestille mig en sådan, så jeg har ikke noget "trosliv" over for denne og tager ikke en sådan med i mine betragtninger om verden.
En ting er dog sikkert for mig: Bibelen beskriver menneskets forestilling om denne kraft på en bestemt måde i en bestemt sammenhæng. Det er en menneskeskabt forestilling om guddommen ikke en guddommelig forestilling om mennesket!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29942 - 22/02/2004 17:36
|
Bruger
|
Hvad kalder du befolkningen i Grønland?
Grønlændere eller inuitter, men hvor vil du hen med det 
Hvis du vil kalde mig ateist, kan jeg ikke gøre noget ved det.
Det er skam ikke fordi jeg har noget ønske om at kalde dig ateist - jeg mener bare du beskriver dig selv som en sådan omend du ikke vedkender dig det.
Når jeg kommenterede på det var det heller ikke for at irritere dig men udelukkende for at finde ud af, hvordan/hvorfor du skelner mellem en ikke-troende og en ateist - noget, der for mig er ét og det samme.
Selv siger jeg fritænker, og min private betydningsforskel går på, om der er tale om et fravalg eller en mangel på tro.
Hvordan "fravalg"? Enten tror man eller også tror man ikke.
Jeg fraskriver mig ikke muligheden for at tro på en højere magt eller en pimær kraft eller igangsætter (aristoteles), ...
Den mulighed har alle mennesker da. Spørgsmålet er vel, hvorvidt man rent faktisk tror eller ej.
... men jeg kan ikke rigtigt forestille mig en sådan, så jeg har ikke noget "trosliv" over for denne og tager ikke en sådan med i mine betragtninger om verden.
Nej, selvfølgelig ikke - du tror jo ikke på den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29943 - 22/02/2004 19:11
|
Bruger
|
Ateist skrev:
"Grønlændere eller inuitter, men hvor vil du hen med det ?"
Hvis man er flink, siger man inuitter. Hvis man tromler, siger man grønlænder. Du er flink, formoder jeg?
Og jo, jeg ved godt, du er bare er nysgerrig. Jeg lægger nok bare flere nuancer ind end du gør, fordi der i min ordbog under "ateist" også er nævnt betydningen "gudsfornægter", og det dækker ikke min holdning.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29944 - 22/02/2004 22:38
|
Bruger
|
Hvis man er flink, siger man inuitter. Hvis man tromler, siger man grønlænder. Du er flink, formoder jeg?
Ja, jeg er normalt flink - indenfor rimelighedens grænser.
Men inuit eller grønlænder er ikke et spørgsmål om at være flink (politisk korrekthed) - det er et spørgsmål om ords betydning. Grønlændere er dem, der bor i Grønland. Inuitter derimod er en bredere betegnelse - de bor også i Amerika eller Canada. I nogle sammenhænge taler jeg derfor om grønlændere og i andre sammenhænge om inuitter. Ligesom jeg i nogle sammehænge taler om danskere og i andre sammehænge taler om skandinaver.
Jeg er dog stadigvæk ikke helt med på relevansen af alt dette.
Og jo, jeg ved godt, du er bare er nysgerrig.
Det glæder mig! Det var altså ikke for at kalde dig navne, 'oute' dig eller lign.
Jeg lægger nok bare flere nuancer ind end du gør, fordi der i min ordbog under "ateist" også er nævnt betydningen "gudsfornægter", og det dækker ikke min holdning.
Hvis du sætter lighedstegn mellem "ateist" og "gudsfornægter", så lader det faktisk til, at det er mig, der lægger flere nuancer ind Min definition af ateist er i hvert fald noget bredere (ikke at jeg overhovedet bruger det frygtelige ord "gudsfornægter").
Iøvrigt mener jeg slet ikke en gudsfornægter kan siges at være ateist. For at fornægte noget så skal man vel tro på det? En gudsfornægter er altså snarere en skabsteist.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29945 - 22/02/2004 23:00
|
Bruger
|
Hej igen Jeg sætter ikke lighedstegn ved nogen bestemte betydninger af ordet ateist. Jeg pointerer bare at jeg ikke begrænser det til "gudsfornægter", så vi er nok temmelig enige. Mit arktiske eksempel gik på, at der er forskel på, hvad lokale selv kalder sig (inuitter = mennesker) og så kolonimagterne (grønlændere, skrællinger o.l.). Jeg går ind for, at man skal forsøge at respektere de ord, andre selv bruger om sig.  mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29946 - 22/02/2004 23:25
|
Bruger
|
Mit arktiske eksempel gik på, at der er forskel på, hvad lokale selv kalder sig (inuitter = mennesker) og så kolonimagterne (grønlændere, skrællinger o.l.). Jeg går ind for, at man skal forsøge at respektere de ord, andre selv bruger om sig.
Jeg er enig, så længe ordene dækker. Men, hvis fx en to meter høj fyr betegner sig selv som dværg, så vil jeg altså nægte at spille med. Ord har altså en betydning, der kun kan strækkes et vist stykke.
I tilfældet ateist/fritænker så mener jeg ikke engang, der er tale om to ord for det samme men om betegnelser for to forskellige ting. I min bog kan man godt være begge dele, ligesom man også godt kan være både ateist/teist og så agnostiker.
Men, jeg skal da gerne nøjes med at kalde dig fritænker, når du selv hører på det. Ikke at jeg indtil nu har haft behov for at kalde dig noget som helst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29947 - 23/02/2004 00:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Bj., du skriver:
Det er rigtigt, at jeg er ironisk; men jeg er ikke ateist. Jeg udelukker ikke muligheden af en Gud. Jeg tror bare ikke på en sådan. Jeg kalder det at være fritænker. Så hvis du er flink, betegner du mig sådan.
Jeg vil da gerne være flink - når der ikke er grund til andet  - og vil altså kalde dig fritænker fra nu af - eller også helt lægge titlerne. Jeg mente bare, at en person, der ikke tror på Gud, normalt kaldes ateist.
Har ordet ateist en negativ klang i dine ører, og har ordet fritænker en mere positiv klang? - noget med ikke at ville låse sin tænkning fast på noget i forvejen defineret, men bevare en fri og selvstændig tilgang til religiøse emner?
Mener du, at du ikke helt på forhånd udelukker muligheden af en gud, men bare ikke i skrivende stund tror meget på den hypotese? Og er en ateist, i modsætning til dig selv, 100% overbevist om, at der ikke findes nogen gud?
Forskellen er muligvis ikke stor, men forekommer mig alligevel ikke helt ligegyldig.
Jeg har nok ikke rigtig haft sans for nuancen her, men er glad for at blive informeret.
Jeg bliver nemlig aldrig træt af at prøve at fordybe mig i sprogets finurligheder. Jeg vil helst kalde en spade for en spade og ikke et håndholdt, fodbetjent graveredskab ... men hvis det nu slet ikke er en spade ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#29948 - 23/02/2004 08:12
|
Bruger
|
Hej Kristina! Ja, jeg vil også gerne have styr på begreberne. Så vidt jeg kan se, har Ateist og LarsBj det til fælles, at de begge er troende. Men det, de hver især tror på, kan ikke bevises. Det er jo derfor, de er nødsaget til at være troende. Det gælder helt overordnet, selv om man er gudsfornægter eller fritænker.
Med venlig hilsen Hoeg
NB: Det her er vist udenfor trådens emne...
|
|
Til toppen
|
|
|
#29949 - 23/02/2004 08:51
|
Bruger
|
Hej igen, Ja jeg må se at finde ud af om jeg er "skabsagnostiker". Jeg ville bare pointere, at min holdning ikke er instiutionaliseret.
"Men, jeg skal da gerne nøjes med at kalde dig fritænker, når du selv hører på det. Ikke at jeg indtil nu har haft behov for at kalde dig noget som helst"
Tak for det. Så kan jeg jo kalde dig noget. Flink??
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29950 - 23/02/2004 08:53
|
Bruger
|
Hej Kristina, Ja, det du skriver er meget dækkende for min holdning til tingene. Hvori troen her består jvf Hoeg, kan jeg ikke rigtig se. Det skal man nok være inde i trosbranchen for at kunne forstå.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29951 - 23/02/2004 08:55
|
Bruger
|
Hej Hoeg, Jeg kan ikke rigtig forstå dit "trosbegreb". Du bruger det nærmest som et skældsord, når du nedgør andre. Foltmann om evolution, mig og Ateist i vor mangel på tro. Hvad mener du egtl.?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29952 - 23/02/2004 12:01
|
Bruger
Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
|
Hej Ole
Når man ser på alt det vand der skulle dække hele jorden, hvad så med ferskvandsfiskene, ..............
Nu begynder du selv at pege på alvorlige logiske problemer med syndfloden. Hvis du fortsættter af den vej, er du så ikke bange for at ende som ateist?
Carlo
Militant forkyndende og missionerende ateist.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29953 - 23/02/2004 12:09
|
Bruger
|
Hej Lars
Det er rigtigt, at jeg er ironisk; men jeg er ikke ateist. Jeg udelukker ikke muligheden af en Gud. Jeg tror bare ikke på en sådan. Jeg kalder det at være fritænker.
Du har ret, men er det ikke et definitionsspørgsmål? Der er vel kun de mest hard-core ateister der er sikre på at Gud ikke eksisterer? Og så er man ude på gyngende grund for man kan ikke have et modbevis for alt.
Min ateisme går ihvertfald ikke ud på at benægte Guds eksistens. Men hvis han vil mig noget, så kommer han til mig med sit budskab. Jeg har absolut ikke tillid til emsige mellemmænd, der forkynder på Guds vegne, uden at han har bedt dem om det. Og når Gud ber folk om noget, gør han det lige så fyndigt som overfor Saulus i ørkenen eller overfor Ezekiel i 700-tallet fvt.
Carlo
|
|
Til toppen
|
|
|
#29954 - 23/02/2004 12:22
|
Bruger
|
Det er ganske vist OT, men jeg kan ike lade den her stå uimodsagt:
Murens fald er uden tvivl den glædeligste begivenhed siden 2. verdenskrig, ...................................
Kunne man ikke med lige så stor ret, sige at den glædeligste begivenhed siden 2. verdenskrig er oprettelsen af Den Kinensiske Folkerepublik i 1949. Befolkningens gennemsnitslevealder er blevet fordoblet siden og det må vel være udtryk for at denne republik har gjort det godt.
At det skulle være specielt glædeligt for 150 millioner russere at deres leveforhold er blevet mange gange forringet, er det svært at se det specielt glædelige i. Glædeligt for dem der går forrest i plyndringstogtet.
Dengang muren stod, syntes jeg altid det var perverst at spærre mennesker inde på den måde. Set i bagklogskabens lys og on-location, har de haft deres særdeles fornuftige grunde til at have den mur.
Carlo
|
|
Til toppen
|
|
|
#29955 - 23/02/2004 13:31
[Re: Carlo]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Carlo skriver:
Og når Gud ber folk om noget, gør han det lige så fyndigt som overfor Saulus i ørkenen eller overfor Ezekiel i 700-tallet fvt.
Ja, det gør han også tit meget direkte, men hovedsagelig i mødet med mennesker, som ikke har nogen en Bibel, eller som ikke kan læse.
Til os andre har han givet Ordet, som vi selv kan læse og lytte til. Han har kaldet nogle af sine syndige skabninger til at GÅ, DØBE og LÆRE, og Gud være lovet at mange har været "emsige" nok til at adlyde kaldet. Det skulle da være fyndigt nok, skulle jeg mene, jfr. Matt. 28,18-20:
Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#29956 - 23/02/2004 21:06
|
Bruger
|
Hej Carlo Nej det er jeg ikke, da jeg mener at floden er en lokal og ikke en global, hvordan forklarer du ellers at menneskene ikke var spredt over hele jorden før babel tårnet, hvordan skulle det så være hele jorden når der ikke var mennesker endnu? Vi må også huske på at mange andre steder hvor hele jorden er brugt er det ud fra helheden kun selve landet/kongeriget det drejer sig om Josef fik lov til at administere alt egyptens korn, og der står at hungersnøden var hård på hele jorden.
1 Mosebog 41 v57 Fra hele jorden kom folk til Egypten for at købe korn hos Josef, for hungersnøden var hård på hele jorden.
Mener du at Josef kunne brødføde hele jorden ud fra 7 gode år? kom også indianerne fra amerika af? det er absurd
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#29957 - 23/02/2004 23:16
|
Bruger
|
Så kan jeg jo kalde dig noget. Flink??
Det er helt klart bedre end så mange af alternativerne
|
|
Til toppen
|
|
|
#29958 - 23/02/2004 23:26
|
Bruger
|
Mener du, at du ikke helt på forhånd udelukker muligheden af en gud, men bare ikke i skrivende stund tror meget på den hypotese? Og er en ateist, i modsætning til dig selv, 100% overbevist om, at der ikke findes nogen gud? ... Jeg har nok ikke rigtig haft sans for nuancen her, men er glad for at blive informeret.
Husk bare, at den ikke er alment accepteret!
|
|
Til toppen
|
|
|
#29959 - 24/02/2004 11:53
|
Bruger
|
... at menneskene ikke var spredt over hele jorden før babel tårnet...
Hvornår mener du at episoden med Babelstårnet fandt sted?
Skal det være foregået i Babylon kan det vel max være ca. 4000 år siden og menneskene har altså været spredt over hele jorden langt længere end det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29960 - 24/02/2004 11:58
|
Bruger
|
Så vidt jeg kan se, har Ateist og LarsBj det til fælles, at de begge er troende. Men det, de hver især tror på, kan ikke bevises. Det er jo derfor, de er nødsaget til at være troende.
Hvad er det du mener vi begge tror på?
|
|
Til toppen
|
|
|
#29961 - 24/02/2004 13:37
|
Bruger
|
Hvornår mener du at episoden med Babelstårnet fandt sted?
Skal det være foregået i Babylon kan det vel max være ca. 4000 år siden og menneskene har altså været spredt over hele jorden langt længere end det.
Det hindrer ikke floden da menneskene kunne have været spredt sig af flere gange
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#29962 - 24/02/2004 14:25
|
Bruger
|
Det hindrer ikke floden da menneskene kunne have været spredt sig af flere gange
Det er korrekt, at man kunne antage, at menneskeheden var blevet spredt både før og efter syndfloden. Men, hvis menneskene har været spredt til hele Jorden før syndfloden så må syndfloden jo have været global for at slå dem alle ihjel. Dit argument var vel netop, at menneskene først blev spredt efter syndfloden, nemlig i forbindelse med Babelstårnet.
Desuden så tyder intet vist på, at Jordens nuværende befolkning er udbredt i løbet af blot de seneste 4000 år. Fx er ægyptens kultur jo relativt ensartet fra for 5000 år siden til omkring år 0.
Så delene til dit puslespil synes ikke rigtigt at passe sammen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29963 - 24/02/2004 14:46
|
Bruger
|
Hej ole
Nej det er jeg ikke, da jeg mener at floden er en lokal og ikke en global, hvordan forklarer du ellers at menneskene ikke var spredt over hele jorden før babel tårnet, hvordan skulle det så være hele jorden når der ikke var mennesker endnu?
Hvorfor kunne Gud så ikke bare give to af hver slags dyr besked om at gå uden for syndflodens rækkevidde i stedet for alt det bøvl med at bygge en ark..... Dyrene adlød jo Gud og gik ind i arken - så kunne de vel også adlyde og gå væk fra syndfloden..... ingen ville bemærke at to af hver slags var forsvundet......
Derudover - nogle dyr kan løbe hurtigt og søge skjul på tørt land...... andre kunne bare flyve ud i kanten at syndfloden...... hvorfor skulle de også representeres i arken..... de havde ikke behov for redning hvis de kunne overleve udenfor.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#29964 - 24/02/2004 14:59
|
Bruger
|
Hvorfor kunne Gud så ikke bare give to af hver slags dyr besked om at gå uden for syndflodens rækkevidde i stedet for alt det bøvl med at bygge en ark.....
Det spørgsmål (hvorfor "alt det bøvl med at bygge en ark") er nu gyldigt uanset om syndfloden er lokal eller global  Gud kunne jo blot have ladet dem han ville dræbe falde døde om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29967 - 24/02/2004 16:03
ORDSTYRER: Flyttet indlæg
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Oves svar til dette indlæg har fået sin egen tråd. mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#29968 - 24/02/2004 16:11
|
Bruger
|
Gode argumenter
Tak!
Nu med det med at mennesker ikke har spredt sig for 4000 (5000) år siden, så har jeg lige læst en artikel der sagde at populationsfaktorien rent faktisk passer meget godt med en oversvømmelse af menneskeheden
Hvad var det for en artikel og hvordan passer "populationsfaktorien" meget godt med en oversvømmelse?
Jeg syntes det er godt at blive provokeret af dig, som du ved, så er jeg stadig på vej, jeg er ikke bange for at stille spørgsmål ved min tro, for så er jeg jo åben for svar, ...
Jamen jeg skal da gerne fortsætte med at "provokere".
... stiller du aldrig spørgsmål ved din?
Med "din [tro]" så antager jeg at du mener min mangel på tro. Den kan jeg jo dårligt sætte spørgsmålstegn ved, da den blot er fraværet af en tro. I stedet ville jeg i teorien kunne blive præsenteret for ting, der underbyggede en tro i en sådan grad, at jeg kom til at tro. Det er bare endnu ikke sket og jeg har derfor aldrig været tæt på tro.
åbenhed er vel vejen frem
Enig! Jeg praktiserer da også åbenhed og justerer løbende mit verdensbillede, så det er i overensstemmelse med den viden jeg præsenteres for. Når jeg alligevel aldrig er kommet tæt på at tro er det derfor ikke mangel på åbenhed - det er mangel på overbevisende argumenter/beviser.
Det er et stort puslespil hvor jeg helt sikkert må revurdere
Helt sikkert og din villighed til at revurdere mener jeg er prisværdig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29969 - 24/02/2004 16:19
|
Bruger
|
Hej Ole, Regnede den populationsartikel med en samlet faktor for alle mennesker, eller tog den højde for, at der har været forskellige forhold for forskellige mennesker? Man kan med sikkerhed datere istiden til ophør i Danmark for ca 15000 år siden. Siden da har DK været beboet kontinuert. Hvad sagde artiklen til det?
Istiden kan også ses i iskerneboringerm som giver meget nøjagtige dateringer af klimaet i verden tilbage til før istiden, der startede for ca 100.000 år siden, og det er sikkert, at der var mennesker til både før og efter istiden. Tog artiklen højde for det?
Bestemmelser bagud af menneskehedens historie på baggrund af befolkningstilvækster er MEGET tvivlsomme, da det kræver, at man ved noget om, hvordan man levede den gang. Når man undersøger det, rammer man ind i, at menneskeheden har sat spor længe FØR (og med mere end 8 personer!), end din artikel viser, at der er sket en udryddelse af alle pånær 8. Der har været mennesker spredt over store områder tilbage til før istiden, og hvis de alle skulle være dræbt, skulle syndfloden have været verdensomspændende, og det er der intet, der tyder på. Selv istiden var lokal og lod store dele af Jorden være beboelig.
Hvis du skal finde et tidspunkt for udryddelsen af alle mennesker, skal du, som Ateist har påpeget, tilbage til menneskenes vugge i Afrika for ca 200.000 år siden, hvis du ser på Homo sapiens sapiens, og 2 mio år tilbage, hvis du ser på slægten Homo.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29970 - 24/02/2004 16:23
|
Bruger
Sted: København S
|
Hvad er det ved "populationsfaktorien" der passer så godt. Er det tilvæksten i befolkningen der regnes med? Hvis vi regner med den er det kun ca 1500 år siden arken. Bevis: 1/1 1970 var der 3.912.173.012 mennesker på jorden 1/1 2004 var der 6.393.583.299 Det giver en forøgelse på lidt over 63% på 34 år. Befolkningstilvæksten er derfor på omkring 1,46 % om året Efter arken grundstødte var der 8 mennesker på jorden. Det vil sige at jordens befolkning er vokset med 79.919.791.238 % siden arken. Hvis vi regner tilbage med tilvæksten på 1,46 % om året, så giver det 1.419 år. Ergo blev Jesus korsfæstet før syndfloden Kilde til befolkningstal: http://www.ibiblio.org/lunarbin/worldpop /Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#29974 - 24/02/2004 19:44
Befolkningstal
|
Bruger
|
Hej Ole, Befolkningstilvækst er en kompliceret sag. Igennem menneskehedens historie har der været perioder med relativ stabile folketal og perioder med befolkningseksplosioner, Lokalt har der været sygdomme, krige og katastrofer (herunder kolonisationer med efterfølgende folkedrab), der har holdt folketallet nede. Pest-epidemierne i Europa, 30-årskrigen osv er jo velkendte faktorer for Europa, der medført betydelige reduktioner i befolkningstallet.
I Jæger-samlersamfund er folketallet meget stabilt, mens det eksploderede med bondekulturens indførelse. Se Danmarks Oldtid, bind 1, Gad, f.eks. på side 243ff.
Det man måler i artiklen i din henvisning er hovedsagligt befolkningstilvæksten i bondesamfund, der netop blussede op og bredte sig for ca 4-5000 år siden.
Jeg ville stole mere på de forskellige dateringsmetoder og arkæologiske undersøgelser.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29975 - 24/02/2004 20:04
Ingen kan frigøres sig fra at tro
|
Bruger
|
Ateist, du spørger, hvad det er, du mener, vi begge tror på? Jeg mener, I begge er troende, men I tror selvfølgelig ikke på det samme. LarsBj tror på, at der (måske) findes en ikke nærmere specificeret guddom. Du tror på, at der ikke findes noget guddommeligt altså er I begge troende. Efter min mening er det at tro en uadskillelig del af den menneskelige bevidsthed. Vi kan altså ikke frigøre os fra at tro på et eller andet.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#29976 - 24/02/2004 20:32
Re: Ingen kan frigøres sig fra at tro
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Høgh og i andre! Jeg tror (!) at debatten let kompliceres af, at ordet "tro" på dansk dækker over så meget forskelligt. Hvis vi nu gik over til engelsk, så ville vi have flere gloser at manøvrere med: trust, belief, faith ... Tro virker på dansk umiddelbart som værende svagere end viden. I dialogen "hvad dato er det i dag?" "Jeg tror det er mandag" er det helt klart et svagt udtryk (især da jeg jo ved , at det faktisk er tirsdag  ), hvad der går det meget let at falcifisere udsagnet. Men når vi fx. taler om at tro på Jesus, så er der tale om tro i betydningen tillid. Så er det ikke en "det-tror-jeg-nok-tro, men hjertets overbevisning: "Det her er virkelig, virkelig sandt! Jeg er overbevist om, at Jesus af Nasareth er den han selv siger han er." Og at overbevise må vel være stærkere end bare at bevise ? Nånej, undskyld, se venligst bort fra sidste udsagn  - der er nok grænser for hvor meget jeg kan tillade mig at kløve ordene ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#29977 - 24/02/2004 20:35
|
Bruger
|
... altså er I begge troende. Efter min mening er det at tro en uadskillelig del af den menneskelige bevidsthed. Vi kan altså ikke frigøre os fra at tro på et eller andet.
Hvis du definerer tro som enhver opfattelse vedr. verden så har alle selvfølgelig en tro. Det er blot ikke en definition jeg kan acceptere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29978 - 24/02/2004 21:06
|
Bruger
|
Tro virker på dansk umiddelbart som værende svagere end viden.
Enig.
Men når vi fx. taler om at tro på Jesus, så er der tale om tro i betydningen tillid. Så er det ikke en "det-tror-jeg-nok-tro, men hjertets overbevisning:
"Det her er virkelig, virkelig sandt! Jeg er overbevist om, at Jesus af Nasareth er den han selv siger han er."
Der er nu mere i det end blot tvivl kontra tillid.
Man har jo også tillid til viden. Så 'religiøs tro' (fx "at tro på Jesus") er det man har tillid til, som ikke kan underbygges. Viden derimod er det man har tillid til, som kan underbygges.
Derfor mener jeg helt klart også at 'religiøs tro' er "svagere" end viden.
Og at overbevise må vel være stærkere end bare at bevise ?
Ja, det er overstærkt 
Men, nej! At overbevise drejer sig om få nogen (evt. sig selv) til at have tillid til at et udsagn er sandt. At bevise drejer sig om at vise, at et udsagn rent faktisk også er sandt. Man kan godt have tillid til noget usandt, men man kan (ideelt set) ikke bevise noget usandt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29979 - 24/02/2004 21:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver Så 'religiøs tro' (fx "at tro på Jesus") er det man har tillid til, som ikke kan underbygges. Viden derimod er det man har tillid til, som kan underbygges. Derfor mener jeg helt klart også at 'religiøs tro' er "svagere" end viden. Tjaaa - men tillid, som ikke kan bevises, har nu alligevel, omend på et andet plan, en ganske særlig styrke nogle væsentlige kvaliteter, som ville mangle, hvis vi sad med - eller forlangte - beviser. Jeg synes at ordet "bevis" er et hjerne- og ikke et hjerteord. Hvis jeg, når min mand hviskede til mig, at han elskede mig, bad ham om at bevise sit udsagn, tror jeg at kærligheden ville være i stor fare for at visne for os begge. Man kan godt have tillid til noget usandt, men man kan (ideelt set) ikke bevise noget usandt. Enig. Men, hvis vi vil gå helt ind til benet, så kan du heller ikke bevise, at det du er så sikker på at vide er sandt. For måske er du helt alene i hele universet. Måske findes der overhovedet ikke andet end dig selv og din drøm ..  Eller også er vi måske nogle stykker, der bare drømmer forskellige drømme ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#29981 - 24/02/2004 23:21
|
Bruger
|
"LarsBj tror på, at der (måske) findes en ikke nærmere specificeret guddom"
Nej, det gør han ikke. Han tror ikke på nogen bestemt eller ubestemt guddom, men vil ikke udelukke, at han kan komme til det. Det er noget andet.
Min "tro" består i en tiltro til, at vi kan skabe os mere indsigt i verden ved at anvende naturvidenskabelige metoder. Filosofi o.l. kan omvendt give os mere indsigt i vore begreber. Og jeg tror en dygtig en af slagsen er påkrævet for at få dit "trosbegreb" til at være logisk.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29982 - 25/02/2004 07:53
|
Bruger
|
Jeg er enig i det, du skriver, Kristina. Den tro, jeg forsøger at beskrive, er noget helt fundamentalt, der ikke kan adskilles fra vor bevidsthed. Det må være klart for alle, at vi ikke kan eksistere uden troen på, at der er noget meningsfyldt med vores tilværelse. At dette er helt fundamentalt, mener jeg, kan påvises ved, at man ikke kan undgå at tage stilling til dette i det øjeblik, døden er nært forestående. Det gjorde for eksempel røveren på korset. Jeg er derfor sikker på, at selv den mest forhærdede Guds-fornægter vil sende Gud en tanke i dødsøjeblikket. Ateisten kan jo ikke undgå at vide, at hun/han i så fald har alt at vinde. Dette faktum, mener jeg, hænger sammen med, at vi er skabte til at høre Gud til.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#29983 - 25/02/2004 09:59
|
Bruger
|
Det må være klart for alle, at vi ikke kan eksistere uden troen på, at der er noget meningsfyldt med vores tilværelse.
Det er formentlig ikke klart for mig - afhængig af, hvad du helt nøjagtigt mener med "noget meningsfyldt". Jeg mener i hvert fald godt man kan eksistere uden troen på nogen 'højere mening' med sin tilværelse.
Jeg er derfor sikker på, at selv den mest forhærdede Guds-fornægter vil sende Gud en tanke i dødsøjeblikket.
En gratis påstand, der aldrig vil kunne undersøges, da man jo dårligt kan spørge en nyligt afdød, hvad han tænkte i dødsøjeblikket.
Men, hvis man skal dømme efter en anden klassisk kristen påstand (den om at der ikke findes ateister i en skyttegrav), så holder den formentlig ikke.
Personligt kan jeg sige, at jeg selv i de største kriser, ikke har skænket Gud en tanke. Dog kan jeg jo endnu ikke udtale mig om mit dødsøjeblik, så det kan kun være et fingerpeg.
Ateisten kan jo ikke undgå at vide, at hun/han i så fald har alt at vinde.
Et af problemerne med Pascals væddemål er blot, at der er mere end én religion at vælge imellem. Ateisten vil derfor først skulle vælge, hvilke(n) gud(er) han skal satse på. Med mindre selvfølgelig du vil påstå noget i retning af, at han kender sandheden i sit hjerte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#29984 - 25/02/2004 10:25
Kan man ikke?
|
Bruger
|
Hoeg skrev: "Jeg er derfor sikker på, at ........(klip).....Dette faktum, mener jeg, .......(klip)....." Går det ikke lige hurtigt nok med at få lavet formodninger om til fakta? Dine eksempler går på en bibelsk beretning, der ikke er et historisk faktum, da der kun er den ene kilde til røverens omvendelse, og så en formodning om, hvad enhver tænker i sit sidste øjeblik, som man, jvf Ateists indlæg, jo ikke kan udtale sig om. Skal jeg opfatte det sådan, at du mener at ikke-tro = tro, da det er en tro på ikke-tro????  ? Hvis du med meningsfyldt mener, at også en ikke-troende kan se noget meningsfyldt i at sætte børn i verden, efterlade sig et godt eftermæle, udføre et spændende arbejde, eller nyde alle gode stunder, er jeg enig i, at alle gerne vil have en mening med tilværelsen. Men hvis du mener, at dette nødvendigvis indebærer en tro på noget overnaturligt, kan jeg overhovedet ikke se slutningsfølgen for mig. Er der en? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29985 - 25/02/2004 11:45
|
Bruger
|
Hej ateist
Det spørgsmål (hvorfor "alt det bøvl med at bygge en ark") er nu gyldigt uanset om syndfloden er lokal eller global Gud kunne jo blot have ladet dem han ville dræbe falde døde om.
Det er rigtigt - Gud kunne have gjort det på alle mulige andre måder også.....
Hvorfor Gud valgte oversvømmelse ved jeg ikke - nogen mener at det er billede på dåben.....andre mener at det var for at "gøre rent efter sig"....... andre mener sikkert noget helt syvende......
Hvis Gud havde ladet alle dem han ville falde døde om - ville det have givet et enormt oprydningsarbejde for de 8 overlevende..... Hvis Gud bare havde fjernet dem han ønskede væk - ville vi jo være nød til at gå rundt og være bange for at blive plukket væk af en stor hånd fra himlen......(kunne hurtigt udvikle sig til tro på marsmænd og den slags) Hvis Gud lavede en oversvømmelse og reddede nogle ved at de lyttede til Gud - ville de overlevende kunne forstå at det var deres tro der reddede dem...... at de andre døde fordi de var ulydige mod Gud...... At det ikke vil ske igen fordi Gud har lovet og sat et tegn (regnbuen) på at det ikke vil ske igen.....
Dette tegn er iøvrigt også et bevis på at syndfloden var global...... (hvis altså man godtager at Gud holder løfter og at Bibelen er sand)...... Gud lovede med regnbuen at han ALDRIG ville lave en sådan oversvømmelse igen....... hvis det var en lokal oversvømmelse har Gud jo ikke holdt ord (lokale oversvømmelser har vi haft mange af siden - ingen globale)...... og regnbuen ville istedet minde os om at Gud er en svigtende Gud....... En global flod + rengbue minder os om en Gud vi kan stole på og som holder løfter....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#29986 - 25/02/2004 11:47
|
Bruger
|
Hej Ole
Det var jo ikke kun mennesker som skulle udryddes - det var også dyrene..... ellers kunne dyrene jo bare have overlevet udenfor syndflodens område...... i Bibelen står der at de også var afhængige af arken.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#29987 - 25/02/2004 11:57
|
Bruger
|
Det er rigtigt - Gud kunne have gjort det på alle mulige andre måder også.....
Ja, det følger af at være almægtig.
Hvorfor Gud valgte oversvømmelse ved jeg ikke - nogen mener at det er billede på dåben.....andre mener at det var for at "gøre rent efter sig"....... andre mener sikkert noget helt syvende......
Ja, folk mener jo så meget.
Men, du er vel enig i, at spørgsmålet om hans motiv er lige relevant/irrelevant uanset om vi taler om en lokal eller global oversvømmelse? I ingen af tilfældende er det meningsfyldt endsige nødvendigt.
Hvis Gud havde ladet alle dem han ville falde døde om - ville det have givet et enormt oprydningsarbejde for de 8 overlevende.....
Så slemt kunne det nu heller ikke være. Slet ikke sammenlignet med det enorme arbejde den valgte løsning gav dem.
Hvis Gud bare havde fjernet dem han ønskede væk - ville vi jo være nød til at gå rundt og være bange for at blive plukket væk af en stor hånd fra himlen......
Vel ikke mere end vi nu er bange for en ny Syndflod.
Gud kunne jo evt. love ikke at gøre det igen og så placere fx en regnbue som en påmindelse til ham og os.
(kunne hurtigt udvikle sig til tro på marsmænd og den slags)
Ja, der er nærmest ingen grænser for, hvad man kan få folk til at tro på 
Hvis Gud lavede en oversvømmelse og reddede nogle ved at de lyttede til Gud - ville de overlevende kunne forstå at det var deres tro der reddede dem...... at de andre døde fordi de var ulydige mod Gud...... At det ikke vil ske igen fordi Gud har lovet og sat et tegn (regnbuen) på at det ikke vil ske igen.....
Alt dette lader sig skam også gøre, hvis han havde valgt bare at lade de "ulydige" falde døde om.
Dette tegn er iøvrigt også et bevis på at syndfloden var global...... (hvis altså man godtager at Gud holder løfter og at Bibelen er sand)...... Gud lovede med regnbuen at han ALDRIG ville lave en sådan oversvømmelse igen....... hvis det var en lokal oversvømmelse har Gud jo ikke holdt ord (lokale oversvømmelser har vi haft mange af siden - ingen globale)...... og regnbuen ville istedet minde os om at Gud er en svigtende Gud....... En global flod + rengbue minder os om en Gud vi kan stole på og som holder løfter....
Her regner du jo baglæns: Givet at Gud er ærlig, så må syndfloden have været global. Du kunne lige så vel regne den anden vej: Givet at syndfloden var lokal så er Gud uærlig. Man ser det, man ønsker at se!
Jeg ser personligt blot en flot regnbue 
|
|
Til toppen
|
|
|
#29989 - 25/02/2004 12:49
|
Bruger
|
Hej Kristina
Til os andre har han givet Ordet, som vi selv kan læse og lytte til. Han har kaldet nogle af sine syndige skabninger til at GÅ, DØBE og LÆRE, og Gud være lovet at mange har været "emsige" nok til at adlyde kaldet. Det skulle da være fyndigt nok, skulle jeg mene, jfr. Matt. 28,18-20:
Yep! Men problemet der opstår, er at så kan det ene kald være lige så godt som det andet. Det må da understøttes på en måde der kan prøves uafhængigt af individuelt kald. Det var det jeg mente med Saulus og Ezekiel. Sådanne oplevelser kan en journalist, videnskabsmand eller bare en en buschauffør, i princippet, stå og iagttage uafhængigt af den troende. Bortset fra at det er mange tusind år siden eller i fjerne lande vi har hørt om sådan noget.
Jeg vil ihvertfald ikke tro på noget, før jeg har haft en oplevelse som James Randi's metode kan undersøge og bekræfte. Og så bliver jeg 1 million dollar rigere udover at få en tro.
Carlo
|
|
Til toppen
|
|
|
#29990 - 25/02/2004 13:50
|
Bruger
|
Ja - jeg regner baglæns...... jeg har erfaret at Gud er ærlig og kærlig og almægtig og at Bibelen "holder" og jeg har tillid og tro på det og Ham......
Det er klart du har erfaret at Bibelen "holder" - du lukker jo øjnene for alle tegn på det modsatte 
|
|
Til toppen
|
|
|
#29991 - 25/02/2004 16:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist En rigtig stor del af disse (fx at den fysiske verden eksisterer) tror jeg nu nok du også accepterer. Så jeg ved ikke rigtigt, hvor seriøs din indvending egl. er. Mit svar er, at min indvending er dybt useriøs. Jeg tror nemlig, at den fysiske verden eksisterer! Altså tror ... !!!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#29992 - 25/02/2004 16:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carlo, du skriver: Jeg vil ihvertfald ikke tro på noget, før jeg har haft en oplevelse som James Randi's metode kan undersøge og bekræfte. Og så bliver jeg 1 million dollar rigere udover at få en tro.
Du er bestemt ikke den eneste, der ikke vil tro noget, de ikke selv har oplevet.
Men jeg kan da for mit eget vedkommende sige, at min kristne tro ikke er baseret på noget jeg har oplevet, men på noget jeg har læst og hørt. Den handler nemlig i udgangspunktet om dette:
Hvem i alverden var Jesus Kristus? Vi kan lave en checkliste:
Har han levet og virket her i denne verden for et par tusind år siden? Var han en svindler? En sindsforvirret stakkel? En tryllekunstner? En partisan? En magtsyg psykopat? osv. osv. Eller er han den, han selv siger han er?
Der foreligger en del materiale, der kan belyse sagen, kildeskrifter o.a.
Og jeg er altså nået frem til at svare ja til første og sidste spørgsmål og nej til alle de andre .. I udgangspunktet kølige sandsynlighedsovervejelser. Efterhånden mere end det, nemlig hele mit livs grundlag ...............
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#29993 - 26/02/2004 01:30
|
Bruger
|
Hej Hoegh
Vi kan altså ikke frigøre os fra at tro på et eller andet.
Vi har haft den så tit: at være irreligiøs er også at tro på noget, eller en religion.
På sammme måde som ikke at være frimærkesamler, også er en måde at være frimærkesamler på, måske?
Carlo
|
|
Til toppen
|
|
|
#29994 - 26/02/2004 07:54
|
Bruger
|
Ateist, du skriver : - Ateisten vil derfor først skulle vælge, hvilke(n) gud(er) han skal satse på (citat slut). Det forstår jeg ikke. Netop ateisten har jo et Guds-forhold og kender den Gud, han/hun tager afstand fra og ikke tror på. Det er på en måde paradoksalt, at man kan have et godt kendskab til noget/nogen, man mener (tror på) ikke eksisterer. Men uden et sådant Guds-forhold/-kendskab var der ingen grund til at være ateist. Du spørger, hvad jeg mener med, at livet er meningsfyldt? Også for ateister må livet være meningsfyldt i og med, at ateisten i ateismen - har fundet en mening med livet. Sådan må det være. Det er vel ikke svært at forestille sig, at tvivlen kan opstå hos ateisten i de sidste øjeblikke. Også troende oplever tvivl i de sidste øjeblikke. Ateister kan som andre gennemleve et godt, lykkeligt og meningsfyldt liv. Blandt derfor vil det være helt naturligt, hvis ateisten i sine sidste øjeblikke bliver ramt af tvivl. Var ateismen den rette livsanskuelse? Konfronteret med døden er det helt naturligt, at ateisten vil spørge sig selv, om døden virkelig kan være meningsløs, når nu livet har været meningsfyldt. Du skriver: - En gratis påstand, der aldrig vil kunne undersøges, da man jo dårligt kan spørge en nyligt afdød, hvad han tænkte i dødsøjeblikket (citat slut). Vi kan selvfølgelig ikke vide med sikkerhed, hvad et menneske tænker på i de sidste 20 minutter eller 20 sekunder, hvor den døende eller nyligt afdøde endnu har evnen til at tænke/opleve. Men der er faktisk mange og troværdige beretninger om nær-død oplevelser. Ateister, der udsættes for sådanne oplevelser, kan komme i en mærkelig situation. Vil ateisten pænt takke nej, hvis han/hun får mulighed for at vælge mellem det store intet eller en fantastisk evighed, hvormed livet på jorden er at betegne som et kort øjeblik?
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#29995 - 26/02/2004 10:11
|
Bruger
|
Ateisten vil derfor først skulle vælge, hvilke(n) gud(er) han skal satse på (citat slut).
Det forstår jeg ikke. Netop ateisten har jo et Guds-forhold og kender den Gud, han/hun tager afstand fra og ikke tror på.
Man behøver da på ingen måde at kende den gud man ikke tror på. Har man aldrig hørt om guden Paxymano så tror man selvsagt heller ikke på Paxymano - til trods for at man ikke kender ham.
Man kan altså sagtens være ateist uden at kende til eksistensen af en eneste guddom - ja faktisk kan man i den situation ikke være andet.
Det er rigtigt, at hvis man aktivt tager afstand til en specifik guddom, er man nødt til først at vide, hvad det er man tager afstand til.
Ikke at tro er imidlertid ikke det samme som at tage afstand fra noget.
Det er på en måde paradoksalt, at man kan have et godt kendskab til noget/nogen, man mener (tror på) ikke eksisterer.
Du kender vel også Julemanden og Anders And ganske godt uden at tro på nogen af dem?
Men uden et sådant Guds-forhold/-kendskab var der ingen grund til at være ateist.
Man behøver da netop ingen grund til at være ateist - man behøver en grund til at tro.
Hvis ikke folk havde opfundet alle guderne så ville der ikke være behov for betegnelsen "ateist" - men alle ville være det.
Du spørger, hvad jeg mener med, at livet er meningsfyldt? Også for ateister må livet være meningsfyldt i og med, at ateisten i ateismen - har fundet en mening med livet. Sådan må det være.
Nej, sådan må det da bestemt ikke være.
Hvordan kan ateismen siges at være meningen med noget som helst?
At jeg ikke tror på nogen gud kan da ikke meningsfyldt konverteres til et formål med mit liv.
At jeg ikke er handikappet eller at jeg ikke har absolut gehør er jo heller ikke et formål med mit liv.
Det er vel ikke svært at forestille sig, at tvivlen kan opstå hos ateisten i de sidste øjeblikke. Også troende oplever tvivl i de sidste øjeblikke.
Man kan forestille sig meget og selvfølgelig kan tvivlen da tænkes at opstå hos visse ateister.
Det var imidlertid ikke det du startede med at påstå: Jeg er derfor sikker på, at selv den mest forhærdede Guds-fornægter vil sende Gud en tanke i dødsøjeblikket. Et noget mere firkantet og skråsikkert udsagn!
Ateister kan som andre gennemleve et godt, lykkeligt og meningsfyldt liv.
Selvfølgelig.
Blandt derfor vil det være helt naturligt, hvis ateisten i sine sidste øjeblikke bliver ramt af tvivl. Var ateismen den rette livsanskuelse? Konfronteret med døden er det helt naturligt, at ateisten vil spørge sig selv, om døden virkelig kan være meningsløs, når nu livet har været meningsfyldt.
Da kun, hvis man betragter sit liv som meningsfyldt i betydningen en 'højere mening'.
Hvis livet 'blot' har givet mening for personen selv, så er der jo ingen grund til at antage, at døden har en 'højere mening'.
Vi kan selvfølgelig ikke vide med sikkerhed, hvad et menneske tænker på i de sidste 20 minutter eller 20 sekunder, hvor den døende eller nyligt afdøde endnu har evnen til at tænke/opleve. Men der er faktisk mange og troværdige beretninger om nær-død oplevelser.
Der er også "mange og troværdige beretninger" om ufo-bortførelser, spøgelser og tidligere liv.
Vil ateisten pænt takke nej, hvis han/hun får mulighed for at vælge mellem det store intet eller en fantastisk evighed, hvormed livet på jorden er at betegne som et kort øjeblik?
Hvis man som ateist får mulighed for at vælge "en fantastisk evighed" så vil man vel gøre det - men da vil man jo også vide, at den findes og der er derfor ikke længere tale om noget urimeligt krav om tro.
Hvis du giver mig vished for at Gud findes, så vil jeg da også øjeblikkeligt ophøre med at være ateist.
Ellers ville jeg jo være gudsfornægter.
Ændret af Ateist (26/02/2004 10:15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#29996 - 26/02/2004 20:09
Re: Kan man ikke?
|
Bruger
|
LarsBj spurgte Hoeg: "Er der en?"
Åbenbart ikke!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#29999 - 28/02/2004 11:13
|
Bruger
|
Hej Ole
Noget som jeg syntes er vidunderligt er det vidnesbyrd Gud giver i vores liv for at bevise for os at han er til at han er bibelens Gud, vi kan virkelig ikke anstrenge os for at få Guds vidnesbyrd i vores liv, men vi kan bede og så Guds Ord
Ja - det er dejligt at blive styrket i sin forvisning om at Gud er til og at Bibelen er sand........
Problemet med disse vidnesbyrd Gud viser os er at vi kun kan se dem selv..... ikke engang andre kristne kan se dem - og heller ikke ikke-kristne.....
Forskellen på at formidle Guds vidnesbyrd til en kristen og til en ikke-kristen er nok kun at en kristen selv har fået lignende vidnesbyrd i sit liv og derfor nemmere kan stole på hvad man siger..... den ikke-kristne har aldrig oplevet det og kan derfor ikke tage det til sig......
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
|