Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#29709 - 12/02/2004 02:56 Dobeltmoral
Sara_M
Bruger

Reg.: 08/02/2004
I anden mosebog 4,16 bliver der skrevet:

Han skal tale til folket på dine vegne; han skal være mund for dig, og du skal være gud for ham.

og igen i de ti bud i anden mosebog 20,3 bliver der skrevet:

Du må ikke have andre guder end mig.

Er det ikke lidt dobelmoralske at gud siger til Moses at han skal være gud, selv om han i det første bud skirver du må ike have andre guder end mig. Jeg ved ikke om jeg har misforstået det men for mig lyder det bare lidt dobelmoralsk.

Til toppen 
#29710 - 12/02/2004 10:23 Re: Dobeltmoral [Re: Sara_M]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Nej, det du må se er at der er en ´åndelig kamp imod menneskene for at få dem væk fra Gud, så det er ikke noget at sige til at Gud her giver en advarsel da det har med den åndelige kamp at gøre, han siger faktisk, "gør ikke dette og du bliver bevaret fra mange problemer", men faktisk vil det også være ivejen, da du ikke kan være med mammon og Gud på samme tid

Ole

Til toppen 
#29711 - 12/02/2004 10:28 Re: Dobeltmoral [Re: Sara_M]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Grisling.

Du har helt ret i at der kun er een sand Gud (med det lange navn Faderen, Sønnen, Helligånden).

Men den almægtige Gud har i mange tilfælde udrustet mennesker til at tale på hans vegne - således Moses, som du nævner, og profeterne ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29712 - 12/02/2004 12:32 Re: Dobeltmoral [Re: kristina]
Sara_M
Bruger

Reg.: 08/02/2004

Men den almægtige Gud har i mange tilfælde udrustet mennesker til at tale på hans vegne - således Moses, som du nævner, og profeterne ...

Ja men selvom han for Moses eller andre profeter til at tale for ham er det jo ikke lige frem enbetydene med at de kan kalde sig en gud. Det er det jeg ikke fortså, for hvis de bliver sendt af Gud til jorden for at profitere så burde de da også blive kaldt profeter i setdet for gud.

Til toppen 
#29713 - 12/02/2004 14:02 Re: Dobeltmoral [Re: Sara_M]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg

Ja men selvom han for Moses eller andre profeter til at tale for ham er det jo ikke lige frem enbetydene med at de kan kalde sig en gud. Det er det jeg ikke fortså, for hvis de bliver sendt af Gud til jorden for at profitere så burde de da også blive kaldt profeter i setdet for gud.

I det her tilfælde er der jo et mellemled mellem Gud og Aron, nemlig Moses. Normalt giver Gud profeterne ord at sige, men for Aron bliver det Moses, der kommer til at give ham ordene at sige, efter at Moses har fået dem fra Gud. I 2 Mos 4,12 siger Gud til Moses:

Gå nu! Jeg vil være med din mund og fortælle dig, hvad du skal sige.

Tilsvarende vil Moses fortælle Aron, hvad han skal sige.

Når der i vers 16 står, at Moses skal være Gud for Aron, så er det på samme måde, som Aron skal være mund for Moses. Det sidste betyder jo ikke, at Moses fik bortoperet sin mund og sat Aron fast der i stedet .

Meningen kommer efter min mening lidt bedre frem i fx den engelske NET Bible oversættelse, selvom den ret beset indsætter nogle ord for at fremme forståelsen:

He will speak for you to the people, and it will be as if he were your mouth and as if you were his God.

En af noterne der siger også stort set det samme, som jeg var inde på i det ovenstående:

Moses will be like God to Aaron, giving him the words to say, inspiring him as God would inspire a prophet. The whole process had now been removed one step. Instead of God speaking to Moses and Moses telling the people, Aaron would be the speaker for a while. But God was still going to work through Moses.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær