Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#29640 - 10/02/2004 14:38 er alt i bibelen sand 2
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Kristina!

Som jeg skrev tidligere, så er jeg oprigtig interresseret i at få kendskab til eventuelle nye og revolutionerende opdagelser inden for bibelforskningen; men jeg er tilstrækkelig indbildsk til tro, at jeg er nået en del længere end folkeskole og konfirmand stadiet; det trods alt 35 års siden at jeg blev firmet.

Du er velkommen til at komme tilbage med dine spørgsmål, når du har set den!

Det ku´også være at jeg skulle vente til der kommer en version for voksne.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#29641 - 10/02/2004 15:23 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
tsrk55
Bruger

Hej Eretz!

sjovt nok sluger de fleste alligevel alt med etiketten "videnskab", imens "det med Gud" gider de ikke have noget med at gøre... De har dannet deres egen lille afgud, nemlig deres "viden" og det deres forudfattede holdninger ellers velsigner.

Jeg TROR fordi jeg VED. Jeg har studeret mere end de fleste,

Tillykke med din egen lille afgud!

ja, hvis man hele tiden fokusere på hvad man selv mener, og at man lukker fuldstændigt af for det bibelen siger, imens man er ligeglad med at undersøge tingene nærmere, så kan man sagtens komme til den modsatte konklusion..

Det vil sikkert forekomme dig utroligt; men man kan komme til modsatte konklusion, ved at undersøge tingene nærmere.

...når du nu påstår, jeg tager fejl, når jeg siger at verdenshistorien har fulgt bibelens furudsigelser til punkt og prikke, vil du så ikke være så elskværdig og fortælle mig, hvorfor jeg tager fejl i denne udtalelse?

Hvis du læser sætningen igen, så læg mærke til det lille ord "vist", som åbner for muligheden at du har ret; men da det er dig som fremkommer med påstanden om at verdenshistorien følger bibelens forudsigelser til punkt og prikke; ja så ligger bevisbyrden hos dig og ikke hos undertegnede. Så det er altså dig som i første omgang skal argumentere for dine synspunkter, og som sagt så har jeg hidtil i dine indlæg kun fundet frit svævende postulater.

Jeg svarede tilbage på det hele dette indlæg handlede om: Bibelen.. hvor skulle jeg vide fra, at der lå en ateist rundt om det næste hjørne, der ikke ville godtage de bibelske ting jeg kom med?

Du kan lige så godt vænne dig til det, vi er her og der ligger flere rundt om det næste hjørne.

SKAL jeg da lave en 25 siders videnskabelig og historisk forklaring på hvorfor bibelen er sand, når det ikke var det tråden egentlig handlede om?

Prøv lige at lade dit blik køre op til overskriften på tråden.

At du bare afviser det jeg siger med, at jeg ikke har historisk indsigt, uden at give nogen forklaring, det vidner vist mere om din "viden" end min "uvidenhed",

Indtil du fremkommer med nogle eksempler på din viden som er relevante i denne sammenhæng, så tillader jeg mig at tvivle en anelse hvad angår din historiske indsigt.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#29642 - 11/02/2004 11:20 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej igen Tom !

.... men jeg er tilstrækkelig indbildsk til tro, at jeg er nået en del længere end folkeskole og konfirmand stadiet; det trods alt 35 års siden at jeg blev firmet.

Den kan jeg godt stikke - mine eksamensbeviser er garanteret meget mere gulnede i kanten end dine!

Og den der film så jeg faktisk sammen med nogle stykker, som også var ret patinerede .... nogen af den vistnok endda med dåbsattester skrevet med krøllede bogstaver ..

Tro mig, det er faktisk muligt at lære gamle hunde nye kunster, selv om det siges at gå ned ad bakke med indlæringsevnen fra man er 30 (nogen siger endda 7 år!)

Og som Kipling, den gamle hedning, så rigtigt sagde: "The child is father of the Man" ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29643 - 11/02/2004 14:32 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Tro mig, det er faktisk muligt at lære gamle hunde nye kunster, selv om det siges at gå ned ad bakke med indlæringsevnen fra man er 30 (nogen siger endda 7 år!)

Det er jeg skam ikke uenig i; men for mig er det næppe nye kunster, men højest sandsynligt en gentagelse af argumenter som jeg har hørt/læst mange gange før, og som jeg på ingen måde finder overbevisende.

Og som Kipling, den gamle hedning, så rigtigt sagde: "The child is father of the Man" ...

Så omtalte video er altså ikke blot lavet for børn, men også af børn?

Forøvrigt var det ikke Kipling, men derimod William Wordsworth
og citatet stammer fra digtet "The Rainbow":

MY heart leaps up when I behold
A rainbow in the sky:
So was it when my life began;
So is it now I am a man;
So be it when I shall grow old,
Or let me die!
The Child is father of the Man;
I could wish my days to be
Bound each to each by natural piety.

mvh Tom S R klausen

Woody Allen

Til toppen 
#29644 - 11/02/2004 17:34 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, der fik du mig: Du har ret, det var jo slet ikke Kipling, men Wordsworth.
Men stadigvæk et godt digt, tak for citatet, og undskyld min manglende seriøsitet -
som kommer over mig en gang imellem.

Når det sker igen, vil jeg prøve gøre mig lidt mere umage med at checke mine kilder.

Og jeg smider håndklædet i ringen nu, hvor jeg står og hænger her i mit ringhjørne og har tabt på point, og også må se i øjnene, at du ikke er meget for det med at blive som barn igen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29645 - 11/02/2004 18:08 Re: Smid ikke håndklædet! [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

det var jo slet ikke Kipling, men Wordsworth.
Men stadigvæk et godt digt, tak for citatet,

Nu er det ikke sådan at jeg er ekspert i hverken Kipling eller Wordsworth ( et perfekt navn til en digter ), jeg kopierede blot citatet og pastede det ind i Google og fandt så frem til digtet.

og undskyld min manglende seriøsitet -
som kommer over mig en gang imellem.

Det behøver du skam ikke at undskylde; at du udviser humoristisk sans betragter jeg kun som et plus.

Og jeg smider håndklædet i ringen nu, hvor jeg står og hænger her i mit ringhjørne og har tabt på point, og også må se i øjnene, at du ikke er meget for det med at blive som barn igen ...

Hvis du med " at blive som barn igen ", mener at jeg skal se bort fra den viden som jeg mener at besidde, ja så lader det sig ikke gøre; men derimod kan jeg sagtens identificere mig det som Wordsworth beskriver i sit digt, nemlig at kunne bevare barnets evne til begejstring over naturen.
Iøvrigt så var Wordsworth sikkert også "hedning", ellers ville han næppe anvende et udtryk som "natural piety" (naturlig fromhed).

Og så er det vist ikke bokseren selv, men hans/hendes sekundant som afgør hvornår håndklædet skal smides i ringen;
og jeg tror nok at der skal mere til at slå dig ud.

mvh Tom S R Klausen

Ændret af tsrk55 (11/02/2004 18:11)

Woody Allen

Til toppen 
#29646 - 12/02/2004 17:41 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

E: Jeg svarede tilbage på det hele dette indlæg handlede om: Bibelen.. hvor skulle jeg vide fra, at der lå en ateist rundt om det næste hjørne, der ikke ville godtage de bibelske ting jeg kom med?

T: Du kan lige så godt vænne dig til det, vi er her og der ligger flere rundt om det næste hjørne

Gu' gør der så!
Det er faktisk en sammensværgelse og vi er godt i gang med at infiltrere steder som dette.
Hvis ikke du tror mig, Eretz, kan du jo bare se her.

Ændret af Ateist (12/02/2004 17:42)

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#29647 - 12/02/2004 17:44 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Ateist]
tsrk55
Bruger

Hej Ateist!

Fy, Fy, ikke bande!

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#29648 - 12/02/2004 17:55 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
Ateist
Bruger

Fy, Fy, ikke bande!

Gud, gjorde jeg virkelig det?
Det er jeg fand'me ked af!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#29649 - 12/02/2004 18:28 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Hej, Tom.

"Tillykke med din egen lille afgud!"

Afgud? Hvorfor det? Jeg tror ikke blindt... det er det jeg mener når jeg siger "Jeg TROR fordi jeg VED!" - fordi man ikke skal sætte lighedstegn mellem tro og tvivl/tro-i-blindhed.
En afgud må vel være en "gud"/ting man SELV giver gude-status? Så hvilken "afgud" tilbeder jeg da?

"Det vil sikkert forekomme dig utroligt; men man kan komme til modsatte konklusion, ved at undersøge tingene nærmere."

Så er spørgsmålet, hvordan du selv definere ordet "nærmere".
Hvis det er at man har en grundholdning fra første færd, og dermed sortere alt efter denne grundholdning, så er det sjældent man finder sandheden... Forudfattede holdninger der tilsidesætter sandheden, er lig med intellektuelt selvmord.

"Hvis du læser sætningen igen, så læg mærke til det lille ord 'vist', som åbner for muligheden at du har ret; men da det er dig som fremkommer med påstanden om at verdenshistorien følger bibelens forudsigelser til punkt og prikke; ja så ligger bevisbyrden hos dig og ikke hos undertegnede. Så det er altså dig som i første omgang skal argumentere for dine synspunkter, og som sagt har jeg hidtil i dine indlæg kun fundet frit svævende postulater."

Når det er, at du svarer i dit tidligere indlæg til mig: "men det er vist ikke verdenshistorien dine studier har beskæftiget sig med", når det var at jeg sagde, at verdenshistorien har fulgt bibelens forudsigelser til punkt og prikke, så må det vel betyde, at du er uenig med mig heri? Jeg kunne mægtig godt tænke mig at få at vide, hvorfor du overhovedet sagde dette.
Bevisbyrden er skam fremlagt: Bibelen. Læs den igennem og se så på verdenshistorien, og fortæl mig så, om jeg ikke har ret. Indtil da synes jeg, at sætninger som "men det er vist ikke verdenshistorien dine studier har beskæftiget dig med", skal du holde for dig selv, Tom Klausen. Desuden, hvis det bare var mig der påstod det, så havde du grund til skepsis. Men det er det jo langt fra.

"Du kan lige så godt vænne dig til, vi er her og der ligger flere rundt om det næste hjørne."

Ja, det har jeg bemærket. Desværre har Harald Nyborg udsolgt for ateistspray.

"Prøv lige at lade dit blik køre op til overskriften på tråden."

Har jeg skam gjort. Og prøv så at åbne tråden, Tom. Kør dit blik op på overskriften, tryk på den og læs indholdet.. det ville jeg hellere foreslå.
Så nej, jeg ser ingen grund til at lave en 25 siders lang forklaring.. specielt heller ikke når personen der har lavet indlægget åbenbart er fuldstændig ligeglad.

"Indtil du fremkommer med nogle eksempler på din viden som er relevante i denne sammenhæng, så tillader jeg mig at tvivle en anelse hvad angår din historiske indsigt."

Indtil du fremkommer med nogle eksempler på, hvad det er jeg har sagt, som er fuldstændigt hen i vejret, og forklarer hvorfor, så tillader jeg mig at tvivle på, at sandheden er din hjertesag.

Mvh

Eretz Israel (le am Israel)

Til toppen 
#29650 - 12/02/2004 18:39 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Hehe, en sammensværgelse? Hjælp, skrig, hyl.. Måske jeg skulle sætte fælder op, leje en vagthund, sætte låse på mine vinduer og ryste af skræk... Eller måske skulle jeg bare tag en kop te, nogle gode bøger, et varmt tæppe, tænke klart og så være flintrende ligeglad..

Hvis det på et tidspunkt lykkes for ateister at optrevle eksv. jesusnet.dk, så vil det ikke påvirke mig på nogen måde. Jesusnet.dk er et netsted... det ville ikke røre min tro hvis det "gik ned med flaget", for min tro har jeg haft i længere tid end i den tid jeg har kendt Jesunet.

-Eretz Israel som igen skal oplyse, at han er væk i de kommende dage..

Til toppen 
#29651 - 12/02/2004 19:23 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: ]
tsrk55
Bruger

Hej Error!

Indtil du fremkommer med nogle eksempler på, hvad det er jeg har sagt, som er fuldstændigt hen i vejret, og forklarer hvorfor, så tillader jeg mig at tvivle på, at sandheden er din hjertesag.

Jeg har i mit indlæg tilladt mig at betvivle din historiske indsigt, da du ikke, som jeg ser det er fremkommet med noget som helst der kunne underbygge dine påstande; og jo, jeg er uenig med dig, men jeg har på intet tidspunkt anfægtet din ærlighed, hvorimod du åbenlyst betvivler min.

At du et par gange anvender mit navn, og derved personliggør debatten, ville jeg sagtens kunne leve med, hvis du selv havde nosser nok til at til at lægge navn til dine udgydelser, men det har du jo tilsyneladende ikke.

Jeg ser derforfor ingen som helst grund til at spilde mere tid på dig. Kort sagt: F.O.

Mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#29652 - 12/02/2004 20:28 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære tsrk55, kære Eretz Israel,

HALLO HALLO! - dette er Café Thomas!
(vistnok opkaldt efter den tvivlende apostel).

I kampens hede er der vist røget et par finker af panden - det fyger om ørerne på os her ..

Kunne I ikke lige gå ud på fortovet eller (hvis det er for koldt udenfor) ind i privaten og ordne jeres mellemværende der ("let the best man win!) og så komme ind i caféen igen, når det er overstået?

HUSK at give hinanden hånden først .. !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29653 - 12/02/2004 20:37 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: ]
Ateist
Bruger

Bevisbyrden er skam fremlagt: Bibelen. Læs den igennem og se så på verdenshistorien, og fortæl mig så, om jeg ikke har ret.

Bevisbyrden er da ikke løftet ved blot at henvise til Bibelen og så "verdenshistorien" (hvilket forlag er den udgivet på?).

Du hævder, at Bibelen rummer historiske forudsigelser, der alle er blevet opfyldt.
For at du troværdigt kan hævde dette må du have kendskab til nogle konkrete eksempler som du så passende kunne liste her.

Til toppen 
#29654 - 12/02/2004 20:55 Re: Finkerne er fløjet! [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Ja, jeg forstår godt din reaktion, og jeg overvejede da også at svare Eretz privat, men besluttede så alligevel at anvende forummet da jeg så ville være nødt til holde igen med grovfilen.
Hvad mellemværet angår anser jeg det som afsluttet med mit indlæg; der er trods alt masser af debattører som er i stand til dels at udvise anstændighed og dels at argumentere for deres synspunkter, og jeg vil foretrække at anvende mit "krudt" på disse.
Lige nu er det nok mest fingeren som jeg er tilbøjelig til at give, men det går nok over.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#29655 - 12/02/2004 22:51 Re: Smid ikke håndklædet! [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, du skriver:

Hvis du med " at blive som barn igen ", mener at jeg skal se bort fra den viden som jeg mener at besidde, ja så lader det sig ikke gøre;

Nej, selvfølgelig ikke. Vi skal bestemt bruge de talenter og den viden vi har. Jo flere talenter og jo større viden, jo større forpligtelse til at bruge dem.

Det bibelske udsagn, at vi skal blive som børn for at komme ind i Guds rige, betyder, at vi skal erkende, at vi er hjælpeløse, at vi ikke kan klare os alene, at vi skal opgive vores forsøg på selvforvaltning, overgive magten til Gud og lade ham råde.

Små børn ved at de er hjælpeløse og afhængige af, at nogen vil tage sig af dem. , De råber om hjælp når de er sultne eller på anden måde trængende. Og de modtager hæmningsløst hjælp, uden at tro, at de skal gøre noget til gengæld.
På den måde skal vi ligne små børn.

Vi voksne skal ikke presses ned i vuggen igen, og er forhåbentlig heller ikke afhængige af vores jordiske forældre, men, hvadenten vi er klar over det eller ej, afhængige af Gud, han som har skabt os og som opretholder os. Hvis han trak sin hellige ånd tilbage fra os, så ville vi omgående ud-ånde (dø). Vi kan måske bruge metaforen med en re-spirator. Vi mener, at vi selv ånder/trækker vejret. Men Gud er respiratoren. Sådan tror jeg det er.

Nej, vi skal ikke se bort fra den viden vi har, eller mener at have, men kan måske forsøge at se tværs igennem den - ind i det guddommelige univers.

Iøvrigt så var Wordsworth sikkert også "hedning", ellers ville han næppe anvende et udtryk som "natural piety" (naturlig fromhed).

Nej ikke hedning i den gængse betydning i hvert fald. Han var som ung nærmest panteistisk indstillet (naturromantiker, inspireret af Rousseau) og politisk revolutionær (Den franske revolution). Som ældre blev han politisk mere konservativ og religiøst mere ortodoks.

...humoristisk sans betragter jeg kun som et plus.

Det gør jeg også. Eller snarere som et "must". Manglende sans for humor er vist det mentale handicap, som jeg har det sværest med. Så vidt jeg ved, har Niels Hausgaard en svigerinde med netop det problem ... Ubærligt, faktisk.

Jeg tænker lige på, at ordet "humor" (gr.,) betyder væske / fugt. Vi kan ikke leve ret længe uden. Metaforen er her livets vand . Eller, mere fysisk konkret: dåbens vand.

Uden vand tørrer alting ud, og livet bliver en ørkenvandring. Selv de onde ånder kan ikke klare sig uden, jfr. Matt. 12,43:

Når den urene ånd er drevet ud af et menneske, flakker den om i øde egne og søger hvile, men finder den ikke. Da siger den: Jeg vil vende tilbage til mit hus, som jeg er drevet ud af.

I den gamle bibeloversættelse står der ikke, den flakker om i øde men i vandløse egne. Den tror jeg mere på, jfr. min begejstring for det våde element! (Dette bare lidt strøtænkning - måske off-topic.)

... og jeg tror nok at der skal mere til at slå dig ud.

Det har du faktisk ret i .. så jeg beholder allligevel håndklædet ... og går ud og tager et bad

Romerbrevet 8,31:
Hvad er der mere at sige!
Er Gud for os, hvem kan da være imod os?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29656 - 13/02/2004 01:20 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom Ateist...

Et eksempel:

I Bibelen blev det forudsagt, at Israel skulle samles igen... Det er sket...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29657 - 13/02/2004 11:06 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

I Bibelen blev det forudsagt, at Israel skulle samles igen... Det er sket...

Fair nok!
Nu ved jeg ikke, hvor og hvordan det står, men hvis det er forudsagt i klar tale, så må det selvfølgelig tælle med i den ene vægtskål.
Kan du citere stedet?

Man kunne dog med en vis ret betragte det som en selvopfyldende profeti - at fordi det er forudset så var der et udpræget ønske i den jødisk/kristne verden om at genskabe Israel.

Endelig så er et enkelt eksempel jo ikke nok til at demonstrere Bibelens evne til at forudsige historiske begivenheder.
Enhver ugebladsastrolog får jo indimellem ret i sine forudsigelser ("blind høne" osv.).
Der må altså skulle påvises en generel evne til at forudsige historiske begivenheder.
Flere eksempler er nødvendige, hvis jeg skal duperes!

Til toppen 
#29658 - 13/02/2004 23:13 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej tsrk

men højest sandsynligt en gentagelse af argumenter som jeg har hørt/læst mange gange før, og som jeg på ingen måde finder overbevisende.

(undskyld)

I stedet for at debatere hvad filmen "højest sandsynligt " handler om eller kan rykke/ikke-rykke...... hvad så med at sætte et par timer(?) af og se den..... derefter vil der være mere hold i debatten da i så begge har set hvad i taler om..... bare et forslag

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#29659 - 14/02/2004 01:59 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Esmaralda]
tsrk55
Bruger

Hej Ester!

I stedet for at debatere hvad filmen "højest sandsynligt " handler om eller kan rykke/ikke-rykke...... hvad så med at sætte et par timer(?) af og se den..... derefter vil der være mere hold i debatten da i så begge har set hvad i taler om..... bare et forslag

Jeg ville ikke have noget mod at afsætte et par timer til at se en film produceret for voksne; og endda betale for det, hvis jeg havde en hvis garanti for at den indeholdt nye og for mig afgørende argumenter.
Men at skulle erlægge næsten 200kr for en film beregnet for folkeskoleelever anser jeg på forhånd for spild af penge.
Hvis bibelforskningen var et helt nyt og ukendt emne for mig, ja så er det da sandsynligt at jeg ville kunne få et vist udbytte af filmen; så jeg kan kun gentage hvad jeg allerede har givet udtryk for: nemlig at jeg anser det for lidet sandsynligt at omtalte film skulle indeholde noget for mig afgørende nyt.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#29660 - 14/02/2004 23:52 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Hej Tom

Tja - det kan der være noget om...... Måske er jeg bare ualmindeligt dum - men jeg synes faktisk at børneprogrammer kan være ganske lærerige...... selv på områder hvor jeg troede mig ganske godt informeret ....... men det er da også tit bare en gentagelse af hvad man en gang før havde lært.....

Den med de 200 kr - den kan jeg ikke sige det mindste til - - - jeg ville aldrig bruge 200 på noget jeg ikke var rimeligt sikker på var noget jeg kunne bruge til noget....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#29661 - 17/02/2004 00:08 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Hej Tom! Nej, jeg vil ikke F.O. .

Du har ikke svaret på alt i mit indlæg til dig, men bevares.. jeg overlever.

"(...)Jeg har i mit indlæg tilladt mig at betvivle din historiske indsigt, da du ikke, som jeg ser det er fremkommet med noget som helst der kunne underbygge dine påstande(...)"

Med al respekt; det var dig der påstod fra første færd, at sige jeg ikke havde historisk indsigt("men det er vist ikke verdenshistorien dine studier har beskæftiget sig med")! Siden du kommer med denne udtalelse, så må du vel selv have undersøgt bibelen og set på verdenshistoriens gang, når du nu kommer med denne udtalelse?- så jeg kunne godt tænke mig at få at vide... hvad har jeg sagt som jeg fuldstændigt har taget fejl i? Ja, du er åbenlyst uenig med mig når jeg siger at verdenshistorien har fulgt bibelens forudsigelser, derfor kunne jeg godt tænke mig at få at vide hvorfor du er det, og sagde det som du gjorde?

"At du et par gange anvender mit navn, og derved personliggøre debatten, ville jeg sagtens kunne leve med, hvis du selv havde nosser nok til at lægge navn til dine udgydelser, men det har du jo ikke."

Tom, at jeg sommetider brugte dit navn i mine indlæg til dig, ja... så var det for at provokere. Men jeg lagde ikke noget personligt i det! Tro ikke det! Jeg fandt mange gange mange af dine kommentarer til mig sjove.. jeg kunne lide din seriøsitet blandet med lidt sjov, krydret sommetider men en lille smule mild provokation. Så jeg prøvede at spille med på den. At du så opfatter mine indlæg til dig som et mindre angreb på din person, det var aldrig min hensigt... det skulle betragtes som et STORT angreb!! - naaaah, jeg driller bare. Men hvis det er at du vil have denne diskussion ned på et 100% seriøst grundlag, så vil jeg respekterer dette.. Jeg vil ikke blive "fjende" med en person på grund af nogle misforståelser og dumsmarte kommentarer.

MVH

M. Kristoffer J. Niclasen ... Sig til hvis du behøver min stamtavle + øgenavne.

Til toppen 
#29662 - 17/02/2004 11:58 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom ateist...

Hvor meget "bevismateriale" skal der til, før du kan/vil tillade dig at duperes??

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29663 - 17/02/2004 12:18 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Hvor meget "bevismateriale" skal der til, før du kan/vil tillade dig at duperes??

Det kommer jo helt an på, hvilken påstand vi snakker om. Den oprindelige påstand var her at verdenshistorien har fulgt bibelens forudsigelser til punkt og prikke.
For at det er underbygget må man vist vise, at samtlige Bibelens forudsigelser er blevet opfyldt.

Men hvad er din påstand?
At Bibelen ind imellem rammer rigtig?

Til toppen 
#29664 - 17/02/2004 13:36 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Min påstand er, at Bibelen er sand... Men at vores tolkning af den, ikke altid er helt gode... Nogen gange kan vi se sammenhængen, andre gange har vi sværere ved det... Som at gå op af en sti, på en bakke... I starten kan vi kun se, det der er lige omkring os, men jo højere vi kommer, jo mere kan vi se... Og nogen ting har vi slet ikke set endnu...

Det er min påstand...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29665 - 17/02/2004 13:53 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Min påstand er, at Bibelen er sand... Men at vores tolkning af den, ikke altid er helt gode... Nogen gange kan vi se sammenhængen, andre gange har vi sværere ved det...

Så når det er tydeligt, at Bibelen har ret så har den ret.
Når det ikke er tydeligt, så har den også ret - vi kan bare ikke se det.
Jamen, på de vilkår er det jo nemt, altid at have ret.

Som at gå op af en sti, på en bakke... I starten kan vi kun se, det der er lige omkring os, men jo højere vi kommer, jo mere kan vi se... Og nogen ting har vi slet ikke set endnu...

Skulle vi så ikke vente med at erklære forudsigelserne for korrekte før vi har set om det nu også forholder sig sådan?

Det er min påstand...

Den svarer så til den oprindelige påstand: Alle forudsigelser i Bibelen er sande.
I så fald må I bevise, at hver eneste forudsigelse i Bibelen er sand.
Mindre kan ikke gøre det, med den påstand.

Som skrevet i mit svar til Eretz, så mener jeg end ikke at alle de forudsigelser, vi på nuværende tidspunkt kan vurdere sandheden af, er blevet opfyldt.

Til toppen 
#29666 - 18/02/2004 00:40 Re: er alt i bibelen sand 2 [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Ateist..

Ok...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29667 - 18/02/2004 23:23 Re: Svar fra den lukkede tråd [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Hej Tom

Jeg vil så svare dig her på dit indlæg om "religion og tro"..... jeg tror jeg citere en del for at kunne holde linjen

Det jeg prøvede at sige i mit første indlæg var blot at den analogi som du anvendte for at lette forståelsen af dogmet om Jesus som 100% menneske og samtidigt 100% Gud, ikke egnede sig til formålet. Nu har jeg selv en ganske veludviklet fantasi, så jeg finder det ikke svært at forestille mig at Gud godt kunne blande sig med et menneske som fx ved befrugtning af et æg i en kvinde ved Helligånden...... ; men problemet i denne sammenhæng er bl.a at Jesus i flg kristen opfattelse ikke er et blandings produkt altså 50% menneske og 50% Gud, men deimod 100% af hver: jvnf dit eksempel så er du jo ikke 100% din mor og 100% din far men 100% Ester.

Ja - det er det bedste billede jeg kan hitte på - billeder er jo ikke originaler, men netop et billede på noget andet..... ikke nødvendigvis ens.....
Jeg kan godt se at det måske ikke altid virker særligt forklarende med billeder..... Jeg kan sige det som jeg tror det ER - altså ikke et billede, men som jeg mener Bibelen beskriver "fænomenet"

Jesus var fra evighed og vil være nu og til evig tid - Jesus er Ordet.
Ordet (Jesus) blev kød og tog bolig blandt os...........
Blev kød tror jeg betyder at få menneskeskikkelse - at blive menneske med alt hvad det indebære af fx smerter, angst, sult, tørst, glæde, osv osv .....
Samtidig var/er han stadig Ordet - med alt hvad det indebære...... Guds Ord - Sandheden - Guds myndighed over naturen, dyr, mennesker OG dæmoner - Guds magt til at udføre undere - Gud - ......

Gud handlede ved Ordet da han skabte alt..... Gud handlede igen ved Ordet (Jesus) da han frelste alt...... Gud handler igen ved Ordet når han dømmer alt.....

Ester: Jeg tror også at det var mennesket Jesus der var bange for at dø og tage straffen og at blive forladt af Gud....... Det hænger da meget godt sammen med at jeg også tror at det var mennesket Jesus som betalte på korset og blev forladt af Gud.....

Tom: Ja, det virker da rimeligt sammenhængende; men du kommer på kollisionskurs med Folkekirken og dens trosgrundlag, da Jesus i flg denne besidder to naturer men kun en personlighed, altså det modsatte af treenigheden som består af én natur men tre personligheder. Sådan som jeg læser dine indlæg så forekommer det mig at du splitter Jesus op i 2 personer: en menneskelig og en Guddommelig, og det er altså ikke i overenstemmelse med Kirkens lære.

Nej - jeg deler ikke Jesus op i to personer (kan godt se at det ser sådan ud - men det var ikke meningen)

Idet at Jesus blev menneske fik han også muligheden for fysisk smerte og angst for samme...... og angst for straf tror jeg....... Denne angst for smerte og straf tror jeg ikke Jesus kunne have haft hvis han ikke var menneske...... hvis han var forblevet Gud.......
Ved ét menneske (Adam) kom synden ind i verden..... Ved ét (andet) menneske (Jesus) blev verden frelst fra synden.....
Jeg tror at det var i kraft af at Jesus fornedrede sig og blev menneske at der overhovedet var mulighed for at frelse ved ham.......

Som du skriver er treenigheden én og samme Gud og dog tre forskellige...... de har samme mål og mening......

Jesus Gud og menneske faldt ikke udenfor dette fælles mål ved at blive angst..... selv i angsten sagde han "dog ikke min vilje - men din" ..... Guds vilje var og er at frelse verden fra Satan og synd.......

Jeg er temmelig overbevist om at det ikke kun var ordet men selve begrebet treenighed som Lukas ikke kendte, det tog immervæk godt 300 år at komme frem til den udformning af læren som vi kender. At det skulle være nemmere at " at fatte i datid end i fremtid..... " tvivler jeg på; jeg er endnu ikke stødt på nogen som påstod at kunne forstå det, og som var i stand til formidle denne forståelse; men det kan jo nåes endnu.

Jeg tror dun har ret i at han ikke var bevidst om at Gud var treenig...... denne bevidsthed er først kommet senere - i takt med at kritikere har krævet klare linjer for hvad kristendommen tror på ..... så vidt jeg ved i hvert fald......
At man er blevet bevidst om er begreb - et fænomen - og har defineret det betyder ikke at man ikke troede det før.... nu har man bare beskrevet det.....

Min søn er ikke særlig bevidst om at sne er vand... han kender godt koncekvensen af at sne er vand - han bliver våd af det...... Han har ikke brug for at vide at det er fordi sne er vand at han bliver våd..... han ved bare at han bliver våd....

Markus var (måske) ikke bevidst om at Gud var treenig - men jeg tror at han kendte koncekvensen af at Gud er treenig......
"jeg og faderen er et" og Talsmandens komme og mange ander ting som (måske) ubevidst leder hen mod en treenighed.....

3 timers fravær af Gud? Det må da siges at være let sluppet sammenlignet med alle os som jo er dømt til et evigt Gudsfravær.

Jo det kan man sige...... men disse tre timer og tre dage i dødsriget var nok til at betale for både mine, dine og alle andres synder......

Hvem er det lige der dømmer til helvede? Er det Gud der dømmer mennesker til helvede eller er det mennesket selv der ønsker sig selv derhen?
Hvad er Guds ønske for mennesker? Og hvad er det eneklte menneskes ønske for sig selv?

Ester: Der findes faktisk folk som har troet og været det man kalder "levende troende" - men som af en eller anden grund (satans lokkerier) har valgt at droppe troen på Jesus

Tom: Forestiller du dig at troen er noget som man kan slå til og fra efter behag? Man vælger jo ikke at tro eller lade være overnight, det er som oftest en gradvis og for nogle en ganske langvarig affære.
    Hvorfor har du sat "satans lokkerier" i parentes,når det er jo tilsyneladende den eneste grund til frafald som du kan forestille dig.

Først lige - min parantes var en forklarende parantes - ikke en gemmende-væk-parantes. Ja det er den eneste grund jeg kan forestille mig.

Nej jeg mener ikke det er ret mange der vælger troen fra "overnight"..... og ja det er ofte en langvarrig affære....... som hver gang starter med at man "går i dialog" med Satan (som Eva gjorde dengang i Edens have)...... Når man først begynder at debatere med Satan - så vinder han...... Da Jesus selv blev fristet i ørkenen viste han os hvordan vi skal vinde over Satan.... nemlig ved at henvise til Guds Ord (som jo også er Jesus)......
Begynder m,an at ville klare paragrafferne selv bliver man Satan underlegen....

Nå - det var vist det væsentlige i dit indlæg i den lukkede tråd..... skulle der være noget af det jeg har hoppet over som du gerne vil have kommenteret må du lige gentage det her i denne tråd.....

Til toppen 
#29668 - 19/02/2004 09:05 Re: Satans lokkerier ... [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ester, jeg sidder her og grunder:

Er du helt sikker på, at Satans aktive medvirken er en nødvendig forudsætning for, at mennesker mister deres kristne tro?

Jeg mener, at det kan ske helt uden Satans indgriben.
At leve bortvendt fra Gud er da helt og fuldt i overensstemmelse med vores natur, ikke?

Det kan være fuldt tilstrækkeligt at følge vores egen medfødte tilbøjelighed ... at mærke efter ... at tænke efter ... at prøve at finde ud af, hvad der "føles" rigtigt .... at holde op med at kæmpe ... så går det helt af sig selv er jeg bange for.

Fristelsen kan ganske rigtigt komme fra Satan, som altid står klar ved havelågen, men sandelig også fra kernen af vores egen kulsorte sjæl ..

Tror jeg nok ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29669 - 20/02/2004 09:26 Re: Satans lokkerier ... [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Hej kristina

Mennesker som har mødt Jesus og har været troende..... de mister ikke troen uden at Satan lokker dem væk - tror jeg....... Han gør det helt sikkert ofte ved at puste liv i gløderne i vores gamle jeg - vores lyst til at gemme os for Gud...... Og ved at lokke os til hellere at ville se en film end at holde andagt ...... Og ved at lokke os til hellere at ville have en hyggeaften end at komme i en menighed..... Og ved at.....

Jeg tror at når vi (efter at vi har set Jesus) alligevel bøjer os for vores gamle natur er det fordi Satan til stadighed minder os om den og de gamle behov.....

Til toppen 
#29670 - 20/02/2004 10:29 Re: Satans lokkerier ... [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ester, du skriver:

Jeg tror at når vi (efter at vi har set Jesus) alligevel bøjer os for vores gamle natur er det fordi Satan til stadighed minder os om den og de gamle behov.....

Jaah - måske er jeg enig - jeg mener nok stadig, at vores egen medfødte natur står Gud imod - med eller uden dæmonisk medvirken. Jeg tror i hvert fald ikke vi kan regne med at blive bevaret i troen uden kamp mod vores helt egne, kroniske tilbøjeligheder. Men ok, vi er nok ovre i det mere spekulative her.

Paulus skrev jo i hvert fald i sit første brev (6,11) til sin kære medstrider Timoteus:

Strid troens gode strid, grib det evige liv, som du blev kaldet til og har bekendt dig til med den gode bekendelse i mange vidners påhør

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29671 - 24/02/2004 00:56 Re: Satans lokkerier ... [Re: kristina]
Gorbion
Bruger

Reg.: 12/02/2004
At miste ens kristne tro, eller ikke at tro på kristus som guds søn, er ikke det samme som at leve bortvendt fra gud. Ikke engang, hvis man tager alt hvad der står i biblen bogstaveligt. Ifølge det ny testamente, er det nok at leve guds bud:

Rom 2,12-16:
De, som har syndet uden loven, vil også gå fortabt uden loven. Og de, som har syndet under loven, vil blive dømt efter loven. For det er ikke dem, som hører loven, der er retfærdige for Gud, men de, som gør loven, vil blive gjort retfærdige. For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte, og deres samvittighed optræder som vidne, og deres tanker anklager eller forsvarer hinanden - på den dag, da Gud dømmer det, som skjuler sig i mennesker, efter mit evangelium ved Kristus Jesus.

Med venlig hilsen
Gorbion

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær