Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#29547 - 09/02/2004 17:52 englevagt
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej forum
jeg har en del venner som ofte beder om englevagt omkring mennesker fra menigheden.

Er der bibelsk belæg for englevagt ? Jeg har søgt på www.bibelselskabet.dk, men fandt ikke noget.

Mvh Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#29548 - 09/02/2004 18:13 Re: englevagt [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tau.

Næ, ordet englevagt er vist ikke brugt i Bibelen. Men jeg fandt lige i Sl. 91,10-11:

intet ondt skal ramme dig,
ingen plage skal nå dit telt,
for han vil give sine engle befaling
om at beskytte dig på alle dine veje.

Derfor synes jeg godt vi kan bede om englevagt, fx. når vi lægger os til at sove og slet ikke kan tage vare på os selv ..

kristinma

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29549 - 09/02/2004 20:01 Re: englevagt [Re: tau]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
I tillæg til versene, som Kristina henviser til, kunne man måske også bruge Hebr 1,14:

Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem, som skal arve frelsen.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#29550 - 09/02/2004 21:48 Re: englevagt [Re: øhlenschlæger]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
der er også et skriftsted som siger at "deres engle er altid for Guds åsyn" i henhold til at man ikke gør dem noget som gør at de mister troen

Ole

Til toppen 
#29551 - 09/02/2004 22:38 Re: englevagt [Re: kristina]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Kristina
Jeg er helt enig i, at vi kan bede om englevagt
Jeg synes det er er lidt et problem, hvorvidt ps. 91 er en messiassalem eller ej. hvis det er Messias, der taler, kan den salme i hvert tilfaelde ikke direkte bruges til at understoette englevagtslaeren, da den da handler om Messias og ikek andre. I Lukas og Matthaeus 4 bruger djaevelen ordene herfra om jesus og siger, hvis du er Guds Soen saa.... Om Djaevelen her tiltaler Jesus som Guds enbaarne Soen eller som et fuldkomment menneske kan saa diskuteres, da Guds soen er uden bestemt artikel, men jeg er nok af den holdning, at den bestemte artikel ikke har saa stor indflydelse, saa jeg tror djaevelen her bruger salmen til at proeve at faa Jesus til at bruge sin ret som Messias, Guds Soen, Saadan som Gud har aabenbaret det.
Men derudover synes jeg da det er et gennemgaende tema i biblen, at Gud sender sine engle til beskyttelse af sine kaere.

mvh. Magnus

Til toppen 
#29552 - 10/02/2004 14:05 Re: englevagt [Re: tau]
Thilde
Bruger

Reg.: 23/01/2004
Hej

Der er også mange mennesker i bibelen, som har oplevet engle som hjælpere og ikke "kun" budbringere.

F.eks. i apg. 12, hvor Peter er blevet smidt i fængsel, og der står i vers 5, at "i menigheden blev der utrættteligt bedt til Gud for ham". De næste vers fortæller så om, hvordan en engel kommer til Peter i fængselet og befrier ham helt konkret. Jeg er helt sikker på, at engelen kommer fordi menigheden beder for Peter.

Og i Dan. 3 fortæller om de tre jødiske mænd Shadrak, Meshak og Abed-Nego, som ikke ville bøje sig for kong Nebudkanesers gudestøtte, og derfor bliver smidt bundne i en ovn. Men Nebudkaneser springer pludselig op, fordi han i ovnen ser fire mænd gå frit omkring derinde, og han siger i v. 25: "De har ikke lidt nogen skade, og den fjerde ser ud som en gudssøn". Og i vers 28 priser Nebudkaneser Gud og siger: "Lovet være Shadrak, Meshak og Abed-Negos Gud, som sendte sin engel og reddede sine tjenere, fordi de satte deres lid til ham og overtrådte kongens ordre".

Jeg er sikker på, at Gud sender sine engle til os for at hjælpe os imod ydre farer, det være sig synlige som usynlige! Men åndelige spørgsmål derimod, tror jeg kun at det er Gud, der kan hjælpe med. En engel kan ikke se ind i vort sind, som Gud kan.

Jeg ønsker alle der læser dette Guds fred og englevagt

- Thilde

Herren velsigne dig og forbavse dig!

Til toppen 
#29553 - 10/02/2004 16:43 Re: englevagt [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
hej forum
tak for jeres gode svar.

mvh Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær