Hej
Der er også mange mennesker i bibelen, som har oplevet engle som hjælpere og ikke "kun" budbringere.
F.eks. i apg. 12, hvor Peter er blevet smidt i fængsel, og der står i vers 5, at "i menigheden blev der utrættteligt bedt til Gud for ham". De næste vers fortæller så om, hvordan en engel kommer til Peter i fængselet og befrier ham helt konkret. Jeg er helt sikker på, at engelen kommer fordi menigheden beder for Peter.
Og i Dan. 3 fortæller om de tre jødiske mænd Shadrak, Meshak og Abed-Nego, som ikke ville bøje sig for kong Nebudkanesers gudestøtte, og derfor bliver smidt bundne i en ovn. Men Nebudkaneser springer pludselig op, fordi han i ovnen ser fire mænd gå frit omkring derinde, og han siger i v. 25: "De har ikke lidt nogen skade, og den fjerde ser ud som en gudssøn". Og i vers 28 priser Nebudkaneser Gud og siger: "Lovet være Shadrak, Meshak og Abed-Negos Gud, som sendte sin engel og reddede sine tjenere, fordi de satte deres lid til ham og overtrådte kongens ordre".
Jeg er sikker på, at Gud sender sine engle til os for at hjælpe os imod ydre farer, det være sig synlige som usynlige! Men åndelige spørgsmål derimod, tror jeg kun at det er Gud, der kan hjælpe med. En engel kan ikke se ind i vort sind, som Gud kan.
Jeg ønsker alle der læser dette Guds fred og englevagt

- Thilde