0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#29517 - 09/02/2004 09:21
Krøniken
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Henrik Hoffmann-Hansen skriver i ugens fokus: KrønikenMin nu afdøde far optræder i serien, nemlig som rollemodel for den unge ”ingeniør Petersen” i Danmarks Radio, der gennemførte de allerførste fjernsynsforsøg herhjemme. Det var selvsagt før min tid, men uden at overdrive kan jeg roligt sige, at jeg er vokset op med fjernsynet. Det har bogstavelig talt sat rammerne for mit liv og for eksempel sikret, at jeg kunne leve under økonomisk trygge forhold. Har skaffet mad på bordet. Læs hele artiklen og lad os høre din mening.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#29518 - 10/02/2004 16:34
Tv-narkomani
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 23/01/2004
|
Hej
Jeg vil gerne fortælle min historie mht. tv.
Da jeg var barn, havde vi meget stramme restriktioner om, til hvad og hvor meget tv'et skulle bruges. Da jeg blev lidt ældre, var jeg bl.a. pga mine forældres skilsmisse overladt meget til mig selv, og så begyndte jeg at se fjernsyn - rigtig meget fjernsyn. Det var selvfølgelig dels pga den nye frihed til selv bestemme, men også fordi jeg kedede mig og var ensom. Tv'et blev et sikkert holdepunkt i min tilværelse. Der kom de samme programmer på de samme tidspunkter uge efter uge, og det var enormt dejligt. Jeg kunne regne med det. Men mit tv-forbrug blev efterhånden en slags erstatning for ægte menneske-kontakt. Jeg sad bare foran flimmer-kassen dagen igennem, og jeg kunne ikke undvære det. Jeg kunne gå helt i panik, hvis jeg gik glip af et afsnit af en serie (sjovt nok var det sjældent svært at følge handlingen selvom jeg havde misset indtil flere afsnit). Jeg var tv-narkoman.
Sådan fortsatte det, mere eller mindre udpræget selvfølgelig, igennem de fleste af mine teenageår også. Selvom jeg dybest set var godt træt af al den tid jeg spildte foran fjernsynet, så havde jeg unægteligt svært ved at ændre på mine vaner. Jeg havde trappet lidt ned, men det ækle husalter stjal alligevel alt for meget af mit liv.
Derfor tog jeg springet, da jeg flyttede i en lejlighed for mig selv. Jeg skulle ikke have fjernsyn mere! Nu var det tid til en kold tyrker! Og sandelig, idag har jeg stadig ikke fjernsyn, og jeg klarer mig forbløffende godt uden. Jeg føler mig simpelthen... fri! Ikke bundet af en masse ligegyldige amerikanske serier. Ikke tynget af den dårlige samvittighed over at bruge sin tid så ukonstruktivt. Og knap så påvirket af det verdensbillede reklamerne lægger for dagen. Simpelthen FRI!
Jeg ved ikke, om min historie er helt speciel. Om jeg er den eneste, der kender til at føle sig som slave af en tidsrøver. Og om jeg er den eneste som har taget konsekvensen. Jeg vil meget gerne høre om din oplevelse med fjernsynet.
Og så vil jeg gerne opfordre alle, som læser dette og som i et eller andet omfang føler sig bundet af sit tv: Smid det ud! Det er simpelthen ikke det værd, og selvom det lyder skørt, så kan man faktisk NEMT undvære sit fjernsyn. Brug istedet licenspengene på en avis, så du stadig kan læse nyheder, og så vær bevidst om, hvad du vil bruge din tid på istedet for fjernsynet!
Guds fred!
- Thilde
Herren velsigne dig og forbavse dig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#29519 - 10/02/2004 17:01
Re: Tv-narkomani
[Re: Thilde]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej
Nu er det jo saadan indrettet, at man selv vaelger hvad man vil se i fjernsynet, og egentlig kan man jo bare lade vaere med at taende for det.
Jeg vil lige goere dig opmaerksom paa, der altsaa ogsaa findes interesante og berigende programmer, som man bare kan blive klogere af :-)
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#29520 - 11/02/2004 21:43
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Hej Nelle
Jeg vil lige goere dig opmaerksom paa, der altsaa ogsaa findes interesante og berigende programmer, som man bare kan blive klogere af :-)
Jeps, det er fuldstændig korrekt! 
egentlig kan man jo bare lade vaere med at taende for det.
Jeg har tænkt meget over, hvad jeg skulle svare dig på dette. Da jeg læste det, blev jeg først ked af det, fordi at jeg dengang bestemt ikke syntes, at jeg selv valgte at tænde for tv'et. Men selvfølgelig gjorde jeg dybest set det. Men jeg lå også under for en rigtig dårlig vane, som jeg havde svært ved at bryde med.
Man kan jo også bare lade være med at tænde en cigaret eller en joint, men vanens magt kan være så stærk, at det føles som om man ikke har noget valg, når man står i situationen. Og det var sådan jeg havde det.
Guds fred!
- Thilde
|
|
Til toppen
|
|
|
#29521 - 12/02/2004 07:30
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Thilde
Ja det med vanens magt kender jeg alt for godt, det tror jeg de fleste mennesker goer.
Jeg er begyndt at udvaelge faa programmer hver uge som jeg vil se, istedet for at sluge naesten alt hvad der vises.
Nu har jeg faaet fjernsynsproblemet klaret, saa mangler jeg bare lige cigaretterne, men se, det er jeg straks bange for vil blive svaerere.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#29522 - 14/02/2004 21:47
|
Bruger
Reg.: 27/12/2003
|
Hej Thilde På en måde kan jeg godt forstå dit valg med at droppe fjernsynet helt. Jeg selv har et ambivalent forhold til det apparat. Nu ser jeg ikke så meget fjernsyn, men en gang imellem sker det at jeg tager mig selv i at have brugt en aften på at kige på skærmen, og hvor jeg nærmest ikke kan huske hvad jeg har set. Jeg ser lidt fjernsynet som en meget uheldig og ofte fordummende erstatning for socialt samvær. Jeg er godt klar over at man tit ser fjernsyn sammen med andre, men hvor meget er det lige at man er sammen? På den anden side, som Ellen også påpeger, så findes der interesante, berigende og oplysende programmer som jeg kun kan se som noget positivt. Og selvom Nyhederne kun gennemgår de forskellige ting overfladisk, har jeg alligevel svært ved at undværre denne oversigt. Jeg har valgt at holde mit fjernsynsforbrug lavt, og jeg føler at det er lykkedes mig selv at vælge hvor meget og hvad jeg vil se. For eksempel har jeg fravalgt underholdningsprogrammer (altså lige bortset fra serien Venner som kommer en gang om ugen, igen ambivalent, men jeg mener at et begrænset forbrug er ok - og det er da sjovt!). Jeg overvejer stadig om jeg skal tage mit fjernsyn med med eller ej når jeg engang flytter hjemmefra. Ved ikke helt om jeg vil få læst avisen, det er nu rart at få nyhederne serveret  mvh Karina
|
|
Til toppen
|
|
|
#29523 - 15/02/2004 00:09
[Re: Karina]
|
Bruger
|
Og selvom Nyhederne kun gennemgår de forskellige ting overfladisk, har jeg alligevel svært ved at undværre denne oversigt.
Ja, jeg bruger faktisk også nettet en del, til at læse nyheder m.m. Så kan man også bedre sortere i, hvad man vil vide noget om.
Guds fred.
- Thilde
|
|
Til toppen
|
|
|
#29524 - 20/02/2004 11:11
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Thilde
Jeg syntes dine indlæg i denne tråd er meget interessante og tankevækkende. Selv syntes jeg ikke jeg har besvær med at styre mit forbrug af TV (til gengæld sidder jeg ved en computer i snit 10-14 timer om dagen) men det har nu ikke altid været sådan. For et par håndfulde år siden (før jeg blev gift og fik computer, he he) var jeg i den heldige situation, at jeg havde kabel-TV med omkring de 35 kanaler. Om det var af mangel på bedre, ved jeg ikke, men jeg brugte forbløffende meget tid på at se TV - specielt de amerikanske serier på TV3.
I dag er det noget anderledes. Jeg udvælger som regel det, jeg vil se. Engang imellem er der sevfølgelig stadig "TV-aftener" hvor man bare hænger foran kassen i bedste Steen & Stoffer stil.
Der er en del ting jeg helst ikke vil undvære på TV. Men det at holde det slukket måske op til flere dage, er nok noget man skal tage sig sammen til direkte at turde. TV er jo ansvarsfri passiv underholdning. At miste disse tre ting - og så på samme tid - kræver mere end som så at overkomme. Man skal pludselig tage ansvar for, hvad man laver, man skal være selvaktiverende og man skal selv sørge for underholdningen. Nogle næsten umenneskelige krav for dagens menneske.
Så i teorien er det "bare at slukke" for kassen. I praksis derimod er det noget helt andet.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
|