Hejsa. måske har det her været taget op før og hvis det har er der så nogen der vil fortælle hvor så ville jeg blive glad. jeg tænker bare lidt på mark. kap. 16 vers 17-18: jeg citere: "og disse tegn skal følge dem, der tror: i mit navn skal de uddrive onde ånder; de skal tale med nye tunger; de skal tage på slanger, og hvis de drikker dødbringende gift, skal det ikke skade dem; på syge skal de lægge hænder og de skal blive raske." (gl. oversættelse)
der står der bl. a. at de kristen skal kunne uddrive dæmoner og helbrede syge i Jesu navn. men ofte får man bare at vide at det er nogle få der har fået den nådegave. men her står det da ret tydeligt at det er alle dem der tror. og de nye tunger... er tungetale noget aktuelt? man får altid at vide at det er noget frikirke noget og at der bliver fokuseret for meget på det der. som om at det ikke hørte hjemme i kirken.
men jeg ville egentlig bare spørge til jeres/din mening...
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Gly
Hvis du læser i den gamle bibeloversættelse, står det lidt anderledes
"[Og han sagde til dem: "Går ud i al Verden og prædiker Evangeliet for al Skabningen!] 16 [Den, som tror og bliver døbt, skal blive frelst; men den, som ikke tror, skal blive fordømt.] 17 [Men disse Tegn skulle følge dem, som tro: I mit Navn skulle de uddrive onde Ånder; de skulle tale med nye Tunger;] 18 [de skulle tage på Slanger, og dersom de drikke nogen Gift, skal det ikke skade dem; på syge skulle de lægge Hænder, og de skulle helbredes."] 19 [Så blev Herren, efter at han havde talt med dem, optagen til Himmelen og satte sig ved Guds højre Hånd.] 20 [Men de gik ud og prædikede alle Vegne, idet Herren arbejdede med og stadfæstede Ordet ved de medfølgende Tegn.] "
Heri er flere ting:
1. Jeg læser vers 16 som gældende for ALLE og i al fremtid, da dette vers er meget kategorisk. Hvor jeg læser vers 18 og 19 som gældende nogle (apostlene)
2. Vers 20: Her ser vi tydeligt at Ordet!! og prædikenen er i centrum....men at Gud i den første tid arbejdede med og stadfæstede dette ved de medfølgende tegn
Mht tungetalen ser vi i Korinthermenigheden at det ikke var ALLE der havde denne nådegave: 1. Kor. 12,29-30 "Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale?"
Mit bud er at Gud lod evangeliet ledsage af de helt ekstraordinære tegn gennem apostlenes hænder i den første tid indtil hans Ord i skrifterne var fuldendt og samlet i Bibelen.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Det med at tale i tunger er helt sikkert noget for idag, der er da en del IMere der er taler i tunger, men det er også noget at gøre med folks forhold til Gud, om de går til Gud og spørger om de sksal det eller ikke, dem der er imod gør ikke dette, hvad angår at lægge hænder på de syge, så gør dette som jeg har skrevet, gå til Gud og spørg om det skulle være noget for dig, og bed ham så at lægge tilrette gerninger som du så kan gå i.
Ole Madsen
Bruger
Hej Malli
Mit bud er at Gud lod evangeliet ledsage af de helt ekstraordinære tegn gennem apostlenes hænder i den første tid indtil hans Ord i skrifterne var fuldendt og samlet i Bibelen.
mener du dermed at det ikke sker i så høj grad i dag? eller at GUd ikke gør så meget idag?
#29404 - 08/02/200415:39Re: Mark. 16, 17-18
[Re: Ole Madsen]
malli
Bruger
Hej Ole
Jeg tror at Gud helbreder og giver Helligåndens vejledning, ikke til noget nyt men til forståelse af de hellige skrifter, inspiration, eksempelvis til forkyndelse eller til at bede for nogle mennesker - kraft og styrke når det er Guds vilje, magtesløshed og ydmyghed når det er Guds vilje. Utvivlsomt giver Gud os meget mere end her nævnt.
Men jeg tror at vi til gengæld skal tage os gevaldig i agt for Modstanderens efterligninger, "Tusindkunstneren", som Luther kaldte ham, hvorom der er profeteret rigtig mange steder i Guds Ord
Matt. 24,24 "for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild. "
2. Tess.2,9 "Den lovløses komme er Satans værk og sker med al kraft og med løgnetegn og løgneundere og med alt uretfærdighedens bedrag over for dem, der fortabes"
Åb. 13,12-14 "Det udøver hele det første dyrs magt for dets øjne; og det får jorden og dem, der bor på den, til at tilbede det første dyr, det hvis banesår blev lægt. Det gør store tegn, så det endog får ild til at falde fra himlen ned på jorden for øjnene af menneskene. Det forfører dem, der bor på jorden, med de tegn, som det har fået givet at gøre for dyrets øjne.."
Jeg er bange for at det er "Tusindkunstneren" der er på spil rigtig mange steder.
Iøvrigt tror jeg ikke at vi skal kaste med djævle og dæmoner fordi der senere i bibelen står skrevet: "I skal altså underordne jer under Gud; og I skal stå Djævelen imod, så vil han flygte fra jer. (Jak. 4,7) og videre: " Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede! v9 Sørg og græd i jeres elendighed; lad jeres latter afløses af sorg og jeres glæde af mismod. v10 Ydmyg jer for Herren, så vil han ophøje jer." Vi skal ydmyge os for Korsets fødder og bede om tilgivelse for det vi ved og det vi ikke ved, og igennem syndsforladelsen vokser nåden og hvad deraf følger....ikke ved at vi har vort sind focuseret på nådegaver, eller ved bekendelse eller mantraer
- faktisk det diamentralt modsatte af hvad der læres i det karismatiske rigtig mange steder.
Mkh Malli
Ændret af malli (08/02/200415:54)
Ole Madsen
Bruger
Du skriver
- faktisk det diamentralt modsatte af hvad der læres i det karismatiske rigtig mange steder.
har du belæg for dette eller er det bare spil fra galleriet? man kan let komme med bemærkninger som lyder meget fromme men egentligt ikke har noget på sig
det eneste jeg kan forestille mig er trosmenighederne, men at sige som du gør tror jeg er en overdrivelse
Ole Madsen
Bruger
Jeg er faktisk lidt enig med dig i de andre ting, men selv om at der er meget falsk lære rundt omkring, så vil jeg måske være lidt mere forsiktig med at udtale mig generelt
#29408 - 09/02/200410:25Guds Kirke - Nådegavernes hjem
[Re: malli]
missio
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Hej Malli
Jeg er til dels enig med dig i din vurdering. Givet er det at Gud i kirkens allerførste tid lod nogle særlige tegn følge både apostlene og deres medarbejdere.
Men jeg tror ikke at det er blevet ved det. De ting der bliver nævnt findes den dag i dag i Guds Kirke, og jeg er sikker på at disse ting fortsat vil følge "dem, der tror". Ikke sådan at enhver troende kan gøre alle disse ting under alle forhold, men sådan at disse gaver til enhver tid er i Guds Kirke, og altså følger "dem, der tror", som gruppe at betragte.
Den store forsamling af Guds troende vil til enhver tid være bærere af en række særlige nådegaver, som Gud ønsker at bruge på tre måder:
Han vil opbygge den enkelte troende.
Han vil opbygge menigheden
Og Gud vil bruge nådegaverne til at række evangeliet videre til de, som endnu ikke har set hans kærlighed
Jeg tror vi alle kan være enige om at vi ikke alle skal kunne det hele. Det er f.eks. nok de færreste af os, der går med en særlig nådegave til at tåle slangebid. Men det er sket at troende Guds tjenere er blevet bidt af slanger, uden at tage skade af det. Det mest kendte eksempel er vel Paulus, der mod alles forventning overlevede et slangebid.
Når man står i Guds tjeneste, og er der hvor Gud ønsker man skal være, for at hans rige bliver tjent bedst, så sker der af og til nogle "uforklarlige" ting. En særlig evne dukker op og forsvinder måske igen næste dag, når der ikke længere er brug for den.
Andre gange kan man trække på brødre- og søstrefælleskabet. Tilkalde en, der har en særlig nådegave til at bede eller til at helbrede eller måske uddrive onde ånder. Guds Kirke er også et arbejdsfællesskab, hvor vi hver især har fået vores plads at fylde ud.
Guds Kirke, som består af de troende ud over hele jorden, er for mig at se nådegavernes hjem, og udfra Guds Kirke vil nådegaverne blive sat i brug i Herrens tjenste. Fordi Gud vil vækkelse, og fordi Gud vil bevarelse i troen.... Og fordi Gud ikke lader os alene i arbejdet, men vil være med os ved Helligånden.
måske har jeg ikke fået helt fat i hvad de forskellige mennesker mener men jeg læser det som at de fleste mener at det enten var disiblene der fik disse nådegaver lige efter Jesus var steget til Himmels og at det dermed ikke er gældende i dag. eller også er det kun nogle få udvalgte der har nådegaven i dag. men der står da "de som tror". er det ikke alle de kristne?
og en anden ting. (kan ikke huske hvem det er der kommer ind på det) men menes der at de som helbreder, taler i tunger, driver dæmoner ud at der er falske profeter? at det er ved Satans hjælp at de gør det?
missio
Bruger
Hej Gly
Som jeg forsøger at gøre rede for i Dette indlæg tror jeg at "dem, der tror" skal betragtes som en gruppe, og ikke som enkeltpersoner.
og en anden ting. (kan ikke huske hvem det er der kommer ind på det) men menes der at de som helbreder, taler i tunger, driver dæmoner ud at der er falske profeter? at det er ved Satans hjælp at de gør det?
Til det vil jeg sige, at vi altid skal afprøve ægtheden på Guds Ord. Satan kan også klæde sig ud i fåreklæder. Så om det er Gud eller Satan der virker, er vi som i alle andre forhold nød til at vurdere udfra Bibelens lære.
#29411 - 09/02/200411:07Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
[Re: missio]
malli
Bruger
Hej Missio
Jeg taler ikke imod nådegaver generelt, som jeg også har skrevet tidligere, men de helt ekstraordinære tegn, som Gud i den første tid ledsagede Ordets forkyndelse.
I den forbindelse er det også værd at bemærke at Chrysostomos og Augustin i 300 tallet skriver at profeti og tungetale var forsvundet lang tid forinden. Skulle man have mindre brug for det dengang?
Og hvorfor dukker disse ting for alvor først op i 1900 tallet med Pinsekirken, og ikke ved et pludseligt mirakel som på pinsedagen!, men ved at folk bad intenst om det!!!??....Noget vi ser rigtig mange steder, bl.a. gennem andre religioner, at man gennem en ekstatisk tilstand kan frembringe tegn, magi, mirakler, tungetale og helbredelser - og det er "frugter" fra datidens ekstatiske tilstande, der florerer som paddehatte.
Jeg tror man skal tage sig gevaldig i agt for disse ting...., og 2. Tess. 2 (ja, det meste af NT) taler profetisk om løgnetegn, løgneundere og falske profeter.
Matt. 7,21-23 "Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud! "(eller "I som øver uret")
....Når Jesus siger at han aldrig har kendt dem, kan det jo heller ikke være ham, der står bag miraklerne!!
I Trosmenigheder er man gået så vidt, at frakende folk kristennavnet hvis ikke de taler i tunger.
Det der langsomt sker er at focus flyttes fra Korset og nåden ved syndernes forladelse til en ren nådegave-jagt.
Det er dybt foruroligende!
Mkh Malli
Ændret af malli (09/02/200411:10)
#29412 - 09/02/200411:36Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
missio
Bruger
Det der langsomt sker er at focus flyttes fra Korset og nåden ved syndernes forladelse til en ren nådegave-jagt
Du har ret i at det er dybt forurolignede at være vidne til at dette sker. MEN det er for mig at se ligeså forurolignede at se det modsatte ske.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Gud meget gerne vil velsigne os med disse nådegaver - inkl. tungetale - og jeg vil advare meget mod, at vi af frygt for de dårlige eksempler vi får fra visse andre sammenhænge, går i den anden grøft og ikke åbner os for at tage imod Guds gaver. At der kan forekomme et misbrug skal ikke afholde os fra at tage imod gaverne. Det vil skade Guds Kirkes udbredelse og vi vil lægge os selv unødige hindringer i vejen på rejsen mod Det Evige Land. Dén rejse kan være bumpet nok endda, så der er bestemt ikke nogen grund til ikke at tage imod den hjælp Gud vil give.
De fleste ting Gud giver kan både bruges og misbruges. Vi får altid lov til at stå med et valg og et ansvar. Det gælder selv Guds nåde. (Se f.eks. Judas 1,4).
At f.eks. tungetalen er blevet "relanceret" kan have flere årsager. Måske er der igen kommet en tid, hvor Gud har noget han vil bruge den til, og derfor er der flere der har fået den gave. Måske har det åndelige og politiske klima, i de mellemliggende år været sådan, at de, der har haft nådegaven er gået stille med dørene. Den frihed vi i dag har til at gøre åndelige oplevelser har kunnet medføre døden i middelalderen, hvor der ikke skulle meget til for at blive smidt på bålet som heks. Måske har frygten for mistænkeliggørelse eller udelukkelse fra det omgivende samfund også spillet ind. Præsternes forkyndelse har måske ikke indeholdt noget (positivt) om dette emne, med det reultat at menighedens medlemmer ikke kendte til muligheden.
Der er mange muligheder, og jeg syntes ikke at vi udfra Bibelen kan konkludere andet, end at Gud gerne vil velsigne hans kirke med nådegaver.
En stor gave - og en stor OPgave, der både skal tages imod og forvaltes med glæde og alvor.
#29413 - 09/02/200415:36Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
malli
Bruger
Hej Missio
Tungetalen er jo slet ikke nævnt efter Korinthermenigheden (ej heller i pastoralbrevene). Noget tyder altså på, at mangelfuld tungetale ikke er til "skade for Guds riges udbredelse" el.lign eftersom kristenheden faktisk har vokset en del siden da.
Jeg er enig med dig i at vi ikke skal afvise Guds gode gaver!!, men indtil videre har jeg ikke hørt den ægte tungetale, trods mange år i det karismatiske. Med Bibelens mange advarsler imod løgnetegn og løgneundere, vil jeg helt bestemt kræve andre og mere tydelige beviser på eksistensen af dette fænomen, end "Missio siger"...eller "andre siger", før end jeg tror på det. Kald mig bare "vantro Thomas", men han fik da lov til at stikke fingrene i Jesu sårmærker.
Mkh Malli
#29415 - 09/02/200416:43Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
malli
Bruger
Hej Ole
Tungetalen var et sprog! og ikke lyde. Jeg vil henvise til et link...med yderligere et link. På linket er emnet tungetale et stykke nede på siden, starter ved overskriften tongues (godtnok på engelsk)
Hej Ole Skriften omtaler klart tungetale som et sprog. Glossolalia betyder sprog. At det saa var et andet sprog end korinthermenigehdens modersmaal er en anden sag.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Gud meget gerne vil velsigne os med disse nådegaver - inkl. tungetale - og jeg vil advare meget mod, at vi af frygt for de dårlige eksempler vi får fra visse andre sammenhænge, går i den anden grøft og ikke åbner os for at tage imod Guds gaver. At der kan forekomme et misbrug skal ikke afholde os fra at tage imod gaverne. Det vil skade Guds Kirkes udbredelse og vi vil lægge os selv unødige hindringer i vejen på rejsen mod Det Evige Land. Dén rejse kan være bumpet nok endda, så der er bestemt ikke nogen grund til ikke at tage imod den hjælp Gud vil give.
omvendt skal den karismatiske bevaegelses paastande heller ikke faa os til at kaste vrag paa biblens laere, hvis disse strider mod den. At afvise de ekstraordinaere naadegaver i efterapostolsk tid betyder ikke at man blot er bange for misbrug. Det kan lige saa vel vaere at man er overbevist om at det er biblens laere.
At f.eks. tungetalen er blevet "relanceret" kan have flere årsager. Måske er der igen kommet en tid, hvor Gud har noget han vil bruge den til, og derfor er der flere der har fået den gave. Måske har det åndelige og politiske klima, i de mellemliggende år været sådan, at de, der har haft nådegaven er gået stille med dørene. Den frihed vi i dag har til at gøre åndelige oplevelser har kunnet medføre døden i middelalderen, hvor der ikke skulle meget til for at blive smidt på bålet som heks. Måske har frygten for mistænkeliggørelse eller udelukkelse fra det omgivende samfund også spillet ind. Præsternes forkyndelse har måske ikke indeholdt noget (positivt) om dette emne, med det reultat at menighedens medlemmer ikke kendte til muligheden.
Problemet er jo bare, at biblen klart giver til kende, at det stykkevise, saasom spog, profeti osv. skulle forgaa nar det fuldkomne kom (d.e. den fuldkomne aabenbaring i den samlede kanon), at ingen andre end apostlene kunne videregive sprog-naadegaven iflg. biblen, at Markus lader de medfoelgende tegn vaere i datid, at Paulus lader tegn og undere vaere tegn paa hans apostolat(hvilket de selvsagt ikke kunne vaere, hvis andre kunne vidergeive disse) osv. Ioevrigt var der ingen i biblen der fik naadegaven ved at der belv praediket om den eller bedt om den. Den kom som et spontant tegn ved apostlenes haandspaalaeggelse eller forkyndelse.
At frugterne af den ubibelske laere om naadegaver saa ogsaa er aabenbar er en anden sag, der kun bekraefter det bibelske vidnesbyrd yderligere.
#29419 - 09/02/200423:07Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
[Re: chemnitz]
missio
Bruger
Hej Magnus
Vil du ikke lige komme med nogle skrifthenvisninger, så jeg kan se på de steder du konkret henviser til? Jeg vil f.eks. gerne se skrifthenvisningen til det om at det fuldkomne der skulle komme er Bibelen - og ikke evigheden hos Gud, som jeg ellers ville mene der kunne være tale om.
Jeg mindes iøvrigt heller ikke at have set at ingen andre end apostlene kunne videregive sprognådegaven. Tværtimod mindes jeg en form for undren da apostlene opdagede at der var nogle der ikke havde modtaget tungetalen, i hvert fald indtil de fandt ud af at de pågældne ikke var døbt med den af Kristus indstiftede dåb. Det ser da ud til at de havde forventet at disse mennesker godt kunne have talt i tunger selv om det ikke lige var apostle der var nået først frem?
Vil du ikke lige komme med nogle skrifthenvisninger, så jeg kan se på de steder du konkret henviser til? Jeg vil f.eks. gerne se skrifthenvisningen til det om at det fuldkomne der skulle komme er Bibelen - og ikke evigheden hos Gud, som jeg ellers ville mene der kunne være tale om.
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Ordet oversat med fuldkommen her er paa graesk modsaetningen til stykkevis, hvilket ogsaa fremgaar af teksten, altsaa det faerdige produkt, samlingen af alle stykkerne. Desuden er det intetkoen, hvilket hverken paaser paa, Jesus, Guds rige eller evigheden. Det er altsaa det fuldbragte af samme slags som det foregaaende stykkevise, nemlig aabenbaringsord fra Gud. Disse ting skal forgaa naar det faerdige produkt af Abbenbaringsord kommer, nemlig biblen. Udtrykket oversat med ansigt til ansigt er paa graesk modsaetningen til et uklart spejl, som der tales om forinden. Igen er der tale om det klare af samme art som det foregaaende. Paulus slutter saa af med at bruge det apostolske jeg, om apostolatet. Naar apostolatets opgave er fuldfoert, den faerdige kanon, skal han kende fuldt ud og ikke bare i stykker som han oplvede det ved at skrive lidt here og der.
Prikken over i'et er jo saa, at Tro, Haab og Kaerlighed skal fortsaette efter at det fuldkomne er komemt. Haab kan ikke fortsaette efter Herlighedens rige er brudt frem, da Haab er fast tillid til det, der ikke ses. Altsaa maa det fuldkomne vaere noget foer Helrigheden og tydeligvis en form for aabenbaringsord, som er den fuldendte form af de stykkevise aabenbaringer, biblen.
Naar det fuldkomne komemr, skal alle de stykkevise aabenbaringer forgaa, da de var knyttet til Herrens dag fra Joel, hvilket er Messias' foerste komme, som Peter bevidner Pinsedag, Apg 2. Denne tid sluttede med aar 70, hvor Guds dom over de koedelige Israel blev eksekveret, og domstegnet, sprogunderet, holdt dermed op, da dets formaal var at vidne om Guds dom over det folk, der ikke kendte sin besoegesestid, som Paulus skriver med reference til Esajas tale om fremmede tungemaal som dom over Israel: " Brødre, vær ikke børn i klogskab! I ondskab skal I være små, men voksne i klogskab. v21 I loven står der skrevet: Ved folk med fremmede sprog og ved fremmedes læber vil jeg tale til dette folk, og selv da vil de ikke høre på mig, siger Herren. v22 Derfor er tungetale et tegn, ikke for de troende, men for de ikke-troende. Og profetisk tale er ikke for de ikke-troende, men for de troende.
Jeg mindes iøvrigt heller ikke at have set at ingen andre end apostlene kunne videregive sprognådegaven. Tværtimod mindes jeg en form for undren da apostlene opdagede at der var nogle der ikke havde modtaget tungetalen, i hvert fald indtil de fandt ud af at de pågældne ikke var døbt med den af Kristus indstiftede dåb. Det ser da ud til at de havde forventet at disse mennesker godt kunne have talt i tunger selv om det ikke lige var apostle der var nået først frem?
I Apg 8, synes jeg ellers det fremgaar klart, at det var knyttet til apostlene og ikke til daaben, som Filip godt kunne give: Filip tog ned til byen i Samaria og prædikede for dem om Kristus. v6 Og i folkeskarerne var alle som én optaget af det, Filip sagde, når de lyttede til ham og så de tegn, han gjorde; v7 for mange af dem, der var besat af urene ånder, dem fór de ud af med råb og høje skrig, og mange lamme og halte blev helbredt. v8 Og der blev stor glæde i den by. v9 Men der var i forvejen i byen en mand, der udøvede magi, så folk i Samaria var helt overvældede. Han hed Simon og gav sig ud for at være noget stort. v10 Alle, små som store, var optaget af ham og sagde: »Han er Guds kraft, den der kaldes Den Store.« v11 De var optaget af ham, fordi han gennem lang tid havde forbløffet dem med sine magiske kunster. v12 Men da de nu troede Filip, der forkyndte evangeliet om Guds rige og om Jesu Kristi navn, lod de sig døbe, både mænd og kvinder. v13 Ja, også Simon selv kom til tro, og da han var blevet døbt, holdt han sig hele tiden til Filip og var forbløffet over de tegn og mægtige gerninger, han så. v14 Da apostlene i Jerusalem hørte, at Samaria havde taget imod Guds ord, sendte de Peter og Johannes ned til dem. v15 Da de kom derned, bad de for dem om, at de måtte få Helligånden; v16 for den var endnu ikke kommet over nogen af dem, de var kun blevet døbt i Herren Jesu navn. v17 De lagde så hænderne på dem, og de fik Helligånden. v18 Men da Simon så, at Ånden blev givet ved apostlenes håndspålæggelse, kom han med penge til dem v19 og sagde: »Giv også mig den magt, at den, jeg lægger hænderne på, får Helligånden.« v20 Peter svarede ham: »Gid dit sølv må forgå og du selv med, når du tror, at du kan købe Guds gave for penge. v21 Du har hverken lod eller del i denne sag, for dit hjerte er ikke oprigtigt over for Gud. v22 Omvend dig derfor fra din ondskab, og bed Herren om, at du må få tilgivelse for det, dit hjerte pønser på, v23 for jeg ser, at du er fuld af gift og galde og lænket i uretfærdighed.« v24 Men Simon svarede ham: »Gå i forbøn for mig hos Herren, så der ikke skal ske mig noget af det, I har sagt.«
Filip kunne goer etegn og undere og var en af dem, der stod naermest apostlene, men videregive det synlige tegn paa Helligaanden kunne han ikke. Det er jo derfor Simon proever at koebe dette fra apostlene.
#29421 - 11/02/200400:41Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
missio
Bruger
Hej Magnus
Angående ApG 8: Det var ikke tungetalen Apostlene gav videre med håndspålæggelse. Det var Helligånden. Og det var magten til at give Helligånden videre Simon ville købe - ikke magten til at give tungetalen videre. Tungetale og mægtige tegn og undere er i denne tekst knyttet til Helligånden, som igen er knyttet til apostlene! Da jeg går udfra, at enhver troende kristen der er døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn også har Helligånden, som underne er knyttet til, kan jeg ikke se noget i dette afsnit der kan hindre at Helligånden stadig udruster med disse gaver til hvem Han vil.
Om 1. Kor. 13: Jeg har ikke de faglige forudsætninger for at gå ind i en tolkning af grundteksten. Det må jeg lade jer lærde om. Derfor er jeg nødt til at stole på det I når frem til.
I denne sag må jeg så konkludere at de, som jeg normalt støtter mig til, tilsyneladende ikke er enig i din konklusion om, at der skulle være tale om at det er Bibelen der er tænkt på, og ikke Guds Rige. Mine bibelkommentarer er enige, og når jeg ser i forskellige danske og engelske oversættelser, finder jeg heller ikke noget der støtter dine synspunkter, som jeg i det hele taget aldrig har hørt før.
Jeg håber at du tilgiver mig, at jeg ind til videre vælger at stole på de lutherske teologer, som jeg indtil nu har lænet mig op af. Men det er altså dig mod alle dem som jeg igennem mange år har opbygget tillid til Uden at kunne læse grundteksten er jeg desværre nødt til at læne mig op af noget som jeg har erfaring for plejer at kunne holde.
Omkring teksten fra 1. kor 13, er mine sædvanlige kilder (fx. Bibelværk for Menigheden, (af O. Paaske & Kurt E. Larsen)) enige om, at teksten drejer sig om, at vi her på jorden skal erkende stykkevis, mens vi i Guds Rige skal se det hele. Tungetale, kundskab og profetier viser os nu et glimt af den virkelighed vi sidenhen skal leve i. Når jeg så læser de forskellige oversættelser kan jeg som nævnt heller ikke finde støtte for dine synspunkter. Tværtimod syntes det samlede billede at hælde mere over mod den gængse opfattelse af at det perfekte er Guds Riges komme. Ikke én oversættelse har jeg fundet som har medbragt/videreført den tolkning du kommer frem til. Til gengæld har jeg fundet en engelsk oversættelse der siger "when the end comes". (Nu kender jeg ikke til baggrunden for den oversættelse og vil derfor heller ikke tillægge den for megen betydning. Det kan jo være en "hverdags-engelsk" udgave, der nødvendigvis må tage en vis form for tolkning ind over sig.)
Alt i alt syntes jeg du har et godt stykke op ad bakke hvis du vil have mig til at købe dine argumenter Jeg kan ikke selv finde bibelsk støtte for dem, og de lutherske teologer jeg normalt læner mig op ad betvivler heller ikke at f.eks. tungetale i 2004 ofte er efter Guds vilje og indgriben.
Hej Missio mht. Apg. 8 Disciplene i Samaria var allerede doebt og troede paa Jesus, hvorfor de ogsaa allerede havde Hellgiaanden, Ingen kan bekende Jesus som herre uden ved Helligaanden. Om det saa var en gentagelse af sprogunderet siger teksten ikke direkte, men udtrykket, Heeligaanden kom over dem og ligheden med Antiokia-begivenheden, Korneliusbegivneheden og pinsedag vidner om at det der skete var noget af det samme, nok ikke eksklusivt sprogunderet, men ogsaa tegn og undere, og profeti, som paulus jo ogsaa naevner som tegn paa apostolatet (og ikke blot evangeliet). Hvis Helligaanden som saadan og ikke blot det ydre tegn og de saerlige naadegaver i aposteltiden skulle vaere knyttet alene til apostlene, ville ingen jo kunne komme til tro uden ved apostlene, men disse her blev jo troende ved Filip og ikke apostlene.
mht. 1. kor 13 Man behoever saamaend ikke at gaa til grundteksten. Den danske oversaettelse modstiller jo klart fuldkommen og stykkevis og laegger ikke op til at det fuldkomne er det fuldkomne af noget andet end det stykkevise, tvaertimod. At Tro, Haab og Kaerlighed fortsaetter efter at det fuldkomne i teksten er kommet er ogsaa klart ifoelge teksten, hvorfor det ikke kan vaere Guds rige. Jeg mener godt man kan laese biblen uden at have kendskab til grundsproget og synes man skal passe paa blot at laene sig op af eksperterne.
Omvendt maa jeg jo saa sige at de ortodokse lutheranerske teologer, jeg normalt stoetter mig op af er enige med mig. Men vigtigst er det dog, at jeg mener at teksten selv taler klart.
#29423 - 11/02/200409:59Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Missio og Chemnitz, jeg har også læst og bedt og spekuleret og slået op her og der for at finde ud af, om dette - også for mig helt nye - som Chemnitz kommer med (at det fuldkomne her betyder Bibelen og ikke Gudsriget ved tidernes ende, hvor tungetale skal forstumme, og vi ikke mere skal se stykkevis, som i et spejl .. )
Jeg er foreløbig kommet til samme slutning som du, Missio.
Med hensyn til kilder: "Bibelværk for menigheden" er for mig at se ikke altid pålideligt, men jeg har også konsulteret det nye "Lohses Store Bibelleksikon", og der står det samme ..... såeh .. indtil videre holder jeg mig til den fortolkning, men lader alligevel en lille spække stå åben ..
Chemnitz, er du helt helt helt sikker på, at din fortolkning her er rigtig? (Det kan den jo principielt godt være, selv om du måske er den eneste i verden, der regner med den - men indtil videre tror jeg det altså ikke ...)
#29424 - 11/02/200410:41Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
missio
Bruger
Hej Magnus
Disciplene i Samaria var allerede doebt og troede paa Jesus, hvorfor de ogsaa allerede havde Helligaanden, Ingen kan bekende Jesus som herre uden ved Helligaanden.
Umiddelbart vil jeg give dig fuldstændig ret i den betragtning. Mit spørgsmål er alligevel, om ikke vi i den allerførste tid her, ser Helligånden arbejde udefra og ind i et menneske, hvor det efter den af Kristus indstiftede dåb i Faderens, Sønnens & Helligåndens navn tager bolig i mennesket og arbejder indefra (og ud?) ? Jeg noterer mig i teksten i Apg 8, at begrundelsen for at Helligånden ikke var kommet over dem, var at de KUN var blevet døbt i Jesus navn. Når du skriver at de var døbt, vil jeg altså stille et spørgsmålstegn ved det, da teksten efter min opfattelse lægger op til, at der var tale om en halv (eller nærmere en tredjedel) dåb, som ikke var sket i fuld overensstemmelse med dåbsbefalingen i Matthæus 28
Hvis Helligaanden som saadan og ikke blot det ydre tegn og de saerlige naadegaver i aposteltiden skulle vaere knyttet alene til apostlene, ville ingen jo kunne komme til tro uden ved apostlene, men disse her blev jo troende ved Filip og ikke apostlene.
Nu har jeg jo heller aldrig været af den opfattelse, at hverken Helligånden eller ydre tegn og undere skulle være knyttet alene til apostlene. Kun at de som de første modtagere fik lov til at give det videre til nogle som igen kunne give det videre. I et tidligere indlæg skriver du:
Paulus lader tegn og undere vaere tegn paa hans apostolat(hvilket de selvsagt ikke kunne vaere, hvis andre kunne vidergeive disse)
Men Paulus lader vel også Korinthernes omvendelse og nye liv i Kristus være tegn på hans apostolat. I 1. kor. 9, 1 og 2 skriver han: Er jeg ikke apostel? Har jeg ikke set Jesus, vor Herre? Er I ikke mit værk i Herren? v2 Hvis jeg ikke er apostel for andre, er jeg det i hvert fald for jer. I er jo seglet på mit apostelkald i Herren. Det betyder vel åbenlyst ikke, at ikke andre end apostlene kan bringe evangeliet videre? Jeg syntes ikke, vi kan tage hverken hans henvisning til menigheden i Korinth eller hans henvisning til de særlige tegn og undere (i 2. kor. 12) til indtægt for at visse nådegaver ikke skulle kunne videregives. Disse var heller ikke beviser på at han var apostel, men tegn. Paulus stod i Herrens tjeneste og det burde Korintherne være de første til at vide, for de havde modtaget Ordet og set de mægtige tegn og undere, og derfor kunne Paulus vel med rette forvente at de gav ham så meget kredit at de stolede på hans ord om at han var apostel, skønt han ikke var så veltalende som visse "overapostle" som han (ironisk?) kalder dem i 2. kor. 12,11.
Vedr. forståelsen af 1. kor 13
At Tro, Haab og Kaerlighed fortsaetter efter at det fuldkomne i teksten er kommet er ogsaa klart ifoelge teksten, hvorfor det ikke kan vaere Guds rige.
Det må du lige forklare for mig. I min verden er det indlysende at netop tro, håb og kærlighed skal være de bærende elementer i det fuldkomne Guds Rige. Jeg kunne da ikke forestille mig en evighed hos Gud uden disse tre ting, så selvfølgelig skal de bestå ind i Guds Rige.
Den danske oversaettelse modstiller jo klart fuldkommen og stykkevis og laegger ikke op til at det fuldkomne er det fuldkomne af noget andet end det stykkevise
Også her må jeg sige at jeg ikke rigtig kan følge dig. Uanset hvor mange gange jeg læser teksten igennem, kan jeg ikke se andet, end at vi på jorden igennem tungetale, tegn og undere, får lov til at få nogle glimt af den hellige Guds mægtighed og styrke. Disse små glimt (det stykkevise) skal en dag erstattes af erkendelsen af det fuldkomne. Den dag, er der ikke længere brug for profetisk tale, for alle skal se. Den dag er der ikke længere brug for tungetale, som ifølge 1. kor. 14, 22 først og fremmest er et tegn for de ikke-troende, for den dag er det for sent for de ikke-troende. Når det fuldkomne Guds rige kommer vil der f.eks. heller ikke være brug for helbredelsens nådegave, da der ikke skal være sygdom og smerte.
Jeg mener godt man kan laese biblen uden at have kendskab til grundsproget og synes man skal passe paa blot at laene sig op af eksperterne
Selvfølgelig!!! Og jeg syntes også jeg har gjort et meget hæderligt forsøg på at læse teksterne grundig igennem og finde alternative oversættelsesmuligheder, men jeg kan bare ikke få det samme ud af teksterne som du gør. Det kan så i enkelte tilfælde skyldes at du læser på grundteksten, som du tidligere henviste til, og her må jeg så sige fra og nøjes med at stole på at det er korrekt oversat. Og i det stykke er jeg altså nødt til at læne mig op af nogle som jeg kender og stoler på.
#29425 - 11/02/200413:23Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
Ole Madsen
Bruger
Umiddelbart vil jeg give dig fuldstændig ret i den betragtning. Mit spørgsmål er alligevel, om ikke vi i den allerførste tid her, ser Helligånden arbejde udefra og ind i et menneske, hvor det efter den af Kristus indstiftede dåb i Faderens, Sønnens & Helligåndens navn tager bolig i mennesket og arbejder indefra (og ud?) ? Jeg noterer mig i teksten i Apg 8, at begrundelsen for at Helligånden ikke var kommet over dem, var at de KUN var blevet døbt i Jesus navn. Når du skriver at de var døbt, vil jeg altså stille et spørgsmålstegn ved det, da teksten efter min opfattelse lægger op til, at der var tale om en halv (eller nærmere en tredjedel) dåb, som ikke var sket i fuld overensstemmelse med dåbsbefalingen i Matthæus 28
I dåben handler Gud, det bliver virksomt til liv, så den der med at det skulle være en forkert udført dåb tror jeg ikke, jeg tror desuden ikke at Helligånden gives i dåben, det er en separat handling hvad teksten også giver udtryk for
#29426 - 11/02/200413:55Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
missio
Bruger
Jeg tror desuden ikke at Helligånden gives i dåben, det er en separat handling hvad teksten også giver udtryk for
Jeg syntes aldeles ikke at teksten giver udtryk for andet end at de "kun blevet døbt i Herren Jesu navn" og altså ikke i Faderens og Helligåndens navn, således som det foreskrives i dåbsbefalingen i Matthæus 28. Hvorfor står der ellers "kun"?
Efter min mening fortæller det lille ord "kun" at der var noget der manglede i dåben.
At Helligånden i dette tilfælde gives ved en seperat handling kan jeg kun se som konsekvens af at de ikke var døbt som foreskrevet, og jeg kan derfor ikke se at dette eksempel kan danne præcedens for den holdning at Helligånden generelt gives ved en særskilt handling. Til ekstraordinære situationer har Gud efter min opfattelse også ofte en ekstraordinær vej.
Jesus havde indstiftet daaben paa dette tidspunkt. udtrykket i Jesu navn forkommer flere gang i ApG., f.eks. pinsedag som en betegnlese for daabens vaesen og ikke noedvendigvis som daabsformel. Ordet "kun"laeeger sig jo ogsaa til doebe og ikke til Jesu navn. De var altsaa ikke blevet doebt "kun i Jesu navn", men "kun doebt" i Jesu navn. Det indikerer ikke nogen som helst begraensning i daabsformlen. Da der heller ikke siges, at de efterfoelgende blev doebt i den treenige Guds navn, men blot at der blev lagt haender paa dem, ser jeg ingen grund til at benaegte at devar blevet doeb og dermed havde Helligaanden i den trosskabende forstand. Ioevrigt ville det forekomme mig meget underligt, hvis Filip ikke kunne hsuke daabsformlen.
Uanset havd kan et menneske ikke tage imod evangeliet uden ved Helligaanden, saa paa den maade havde de Helligaanden i lige saa hoej grad som os. Ud fra ApG.'s oevrige beskrivelser af at "Helligaanden kom over dem" er det for mig at se ligeledes klart, at det, der er tale om, ikke er den almindelige trosskabende virksomhed som helligaanden har og hvoirved den bor i ethvert menneske som tror, fra skabelsen og til fuldendelsen, men om den i Joel profeterede spoecielle udgydelse af Helligaandens profetiske virksomhed i tiden omrking Messias' foerste komme.
Nu har jeg jo heller aldrig været af den opfattelse, at hverken Helligånden eller ydre tegn og undere skulle være knyttet alene til apostlene. Kun at de som de første modtagere fik lov til at give det videre til nogle som igen kunne give det videre.
Men vi ser ingen eksempler paa at andre videregiver dem. Derimod ser vi jo et eksempel paa, at en af datidens stoertse profeter og evangelister ikke gjorde det, selvom han gjorde tegn og undere.
Men Paulus lader vel også Korinthernes omvendelse og nye liv i Kristus være tegn på hans apostolat. I 1. kor. 9, 1 og 2 skriver han: Er jeg ikke apostel? Har jeg ikke set Jesus, vor Herre? Er I ikke mit værk i Herren? v2 Hvis jeg ikke er apostel for andre, er jeg det i hvert fald for jer. I er jo seglet på mit apostelkald i Herren. Det betyder vel åbenlyst ikke, at ikke andre end apostlene kan bringe evangeliet videre? Jeg syntes ikke, vi kan tage hverken hans henvisning til menigheden i Korinth eller hans henvisning til de særlige tegn og undere (i 2. kor. 12) til indtægt for at visse nådegaver ikke skulle kunne videregives. Disse var heller ikke beviser på at han var apostel, men tegn. Paulus stod i Herrens tjeneste og det burde Korintherne være de første til at vide, for de havde modtaget Ordet og set de mægtige tegn og undere, og derfor kunne Paulus vel med rette forvente at de gav ham så meget kredit at de stolede på hans ord om at han var apostel, skønt han ikke var så veltalende som visse "overapostle" som han (ironisk?) kalder dem i 2. kor. 12,11.
paulus argumenterer jo her ikke blot for at han staar i Herrens tjeneste, men at han personligt er kaldet til det eksklusive apostolat ved at have set herren. Yderemere, siger teksten jo ikke, at tegn og undere var udelukket i forhold til hans apostolat overfor menigheden i Korinth, som sidste del af verset gaar paa. Jeg kan ikke se belaeg for at underne og tegnene blot skulle vaere beviser eller tegn om man vil paa, at paulus blot var sendt af Herren. At tegn og udnere generelt skulle vaere tegn paa at man er sendt af herren strider imod herrens egne advarlser mod falske profeter. Det er langt mere sandsynligt at det her, ligesom det i Gt's tid var tegn paa profetemebedet, her er tegn paa apostolatet i den apostolske tid.
Det må du lige forklare for mig. I min verden er det indlysende at netop tro, håb og kærlighed skal være de bærende elementer i det fuldkomne Guds Rige. Jeg kunne da ikke forestille mig en evighed hos Gud uden disse tre ting, så selvfølgelig skal de bestå ind i Guds Rige.
Der er intet belaeg i biblen for at sige at haab skal fortsaette i Guds rige. rom 8,24: Til det håb er vi frelst! Men et håb, som man ser opfyldt, er ikke noget håb; for hvem håber på det, man kan se
Også her må jeg sige at jeg ikke rigtig kan følge dig. Uanset hvor mange gange jeg læser teksten igennem, kan jeg ikke se andet, end at vi på jorden igennem tungetale, tegn og undere, får lov til at få nogle glimt af den hellige Guds mægtighed og styrke. Disse små glimt (det stykkevise) skal en dag erstattes af erkendelsen af det fuldkomne. Den dag, er der ikke længere brug for profetisk tale, for alle skal se. Den dag er der ikke længere brug for tungetale, som ifølge 1. kor. 14, 22 først og fremmest er et tegn for de ikke-troende, for den dag er det for sent for de ikke-troende. Når det fuldkomne Guds rige kommer vil der f.eks. heller ikke være brug for helbredelsens nådegave, da der ikke skal være sygdom og smerte.
Der tales ikke i teksten om erfaringer af Guds maegtighed og styrke i al almindelighed, men eksklusivt om verbale aabenbaringsformer, hvilket var noedvendigt i en tid, hvor man ikke havde en faerdig bibel, men kun hvad apostlene og profeterne fik aabenbaret hist og her. Ifoelge 1.kor 14,20-22, er tungetalen et tegn for de ikketroende ja. Men hvis du laeser Esajascitatet vil du se, at det specielt er det joedikse folks ulydighed det drejer sig om. Ligesom Gud under Israels frafld i den gamle pagt lod folk med fremmede sprog invadere landet, lod han nu ved sin endelige dom over nationen Israel og dennes erstattelse med den kristne krike som det synlige Guds folk, folk tale i fremmede sprog. Dommen blev endeligt eksekveret i aar 70, som jesus havde profeteret, hvor templet blev oedelagt og joederne adspredt.
Selvfølgelig!!! Og jeg syntes også jeg har gjort et meget hæderligt forsøg på at læse teksterne grundig igennem og finde alternative oversættelsesmuligheder, men jeg kan bare ikke få det samme ud af teksterne som du gør. Det kan så i enkelte tilfælde skyldes at du læser på grundteksten, som du tidligere henviste til, og her må jeg så sige fra og nøjes med at stole på at det er korrekt oversat. Og i det stykke er jeg altså nødt til at læne mig op af nogle som jeg kender og stoler på.
Jeg synes nu stadigvaek ogsaa at den dankse oversaettelse laegger op til min forstaaelse af teksten, men det er da rigtigt, at nogle af mine argumenter drejer sig om grundteksten, bl.a. spoergsmaalet om spejlet og ansigt til ansigt-oversaettelsen. Jeg kan godt forstaa at du saa vaelger at laene dig op af folk, du stoler paa. I et eller andte omfang goer vi jo alle det. men det maa stadigvaek afproeves paa skriften, og derfor vil jeg stadig appelere til, hvad teksten siger, ogsaa i den danske oversaettelse, selvom jeg ikke er tilfreds med den.
hej Kristina Jeg har taenkt over denne tekst i en del tid efterhaanden efter at jeg selv laeste om denne forstaaelse af teksten hos nogle konservative kalvinister med en god argumentation herfor (hvilket jeg som regel skal have for at stole paa kalvinister). Sidenhen har jeg opdaget at forstaaelsen er mere udbredt og det endda i lutherske kredse ogsaa, saa jeg er langt fra den eneste i verden, der har denne opfaettelse af dette skriftssted.
Jeg ved ikke, hvad reformatorerne mente om praecis dette skriftsted, men konlusionen var den saame for dem. De overnaturlige naadegaver var givet for at stadfaeste apostolatet indtil skirftnes fuldendelse, ligesom tegn og udnere igennem hele biblen er givet for at stadfaeste profeterne, Herren selv osv. Det er simpelthen et generelt bibelks tema at det er deres formaal.
Dette begraenser selvfoelgelig ikke Gud fra at virke mirakler idag, men spoergsmaalet er, om han har givet naadegaver til det, ligesom han gjorde til apostlene og de apostolske menigheder, hvor profetiens gave var virksom.
Du skriver: Dette begraenser selvfoelgelig ikke Gud fra at virke mirakler idag, men spoergsmaalet er, om han har givet naadegaver til det, ligesom han gjorde til apostlene og de apostolske menigheder, hvor profetiens gave var virksom. Citat slut.
Kommentar: Alt det du nævner ovenfor er i funktion idag rundt om i verden i alle kirkesamfund, som tror på Helligåndens funktion i henhold til den hellige skrift. Helligånden virker på nøjagtig samme måde som det skete på Apostlenes Tid, uanset hvad visse kirkelige kredse mener eller udlægger ordet.
Du kan studere skriften til du bliver gammel og grå uden at forstå så det bedste råd jeg kan give dig hvad Paulus skrev: Prøv alt -behold det gode !
Den hellige skrift er nødvendig at studere og at forstå Guds principper udfra, men at se og høre ordet blive kød og levende er en opfyldelse af ordet og det der skaber forvandling i menneskers liv.
Det som Jesus gjorde var at undervise, men når han omsatte ordet i gerninger råbte de endnu højere, hvilket kulminerede med døden på korset og opstandelsen og bortrykkelsen.
Nikodemus i Johannes Evangeliet var en skriftklog person, men han forstod ikke hvad Guds ånd var som sidst i vers 8: "...Sådan er det med enhver, som er født af ånden".
Der er mange Nikodemusser, der aldrig har forstået Guds rige fuldtud, fordi de aldrig har oplevet ordet blive levende, fordi de aldrig er blevet født påny af ånden- vers 3 eller har tilladt Helligånden at virke i deres eget liv.
Selvfølgelig er Helligånden og nådegaverne stadig i funktion i menigheden- Kristi legeme og det vil de fortsat være indtil det fuldkomne kommer: Når Kristus kommer for 2. gang og Guds rige bliver synligt.
Hej carl Dit argument kan vel opsummeres til: Biblen er ikke nok, man maa have en aandelig oplevelse for at kunne laese den og det har jeg ikke, ergo tager jeg fejl og du behoever ikke at argumentere.
Til det kan jeg kun sige, at vi grundlaeggende er uenige. Jeg mener, at Biblen er nok is sig selv og at det er derigennem Helligaanden virker, nemlig gennem biblens klare tale. Men hvis du gerne vil omvende mig (for ud fra dine ord, maa du jo se mig som en uomvendt og ugenfoedt person), vil jeg da foreslaa, at du begynder at dokumentere dine paastande.
mht. din agumentation: Jesu gerninger vidnede om det han sagde, nemlig at vaere opfyldelsen af messias-loefterne, men det var han ord, der foerte ham til korset.
Det, Jesus taler om til Nikodemus er daaben, der staar vand og aand, der er altsaa ikke tale om en eller anden aandelig oplevelse, men om at komme til tro paa evangeliet og blive doebt til synderenes forladelse.
#29432 - 11/02/200421:29Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
[Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, du skriver (til Chemnitz):
Helligånden virker på nøjagtig samme måde som det skete på Apostlenes Tid, uanset hvad visse kirkelige kredse mener eller udlægger ordet.
Hvordan kan du egentlig være så sikker på det? I Joh. 3,8 står der:
Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
Og når Paulus, som du nævner, siger: "Prøv alt og hold fast ved det gode" - så skal vi jo lige tænke over hvad "det gode" så er. Er det det der "virker" og føles godt, eller det, som skriften siger? Jeg mener jo så afgjort det sidste.
Det som Jesus gjorde var at undervise, men når han omsatte ordet i gerninger råbte de endnu højere, hvilket kulminerede med døden på korset og opstandelsen og bortrykkelsen.
Helt enig! Jesu korsdød for vore synder, og hans opstandelse fra de døde, er det helt centrale i vores kristne tro. Jesu sidste ord på korset var jo "Det er fuldbragt".
Vi er efter min mening ikke primært kaldet til at gøre yderligere undere - det altafgørende under har jo fundet sted - men til at forkynde Guds ord, og holde fast ved bønnerne og sakramenterne, som der står skrevet.
Der er mange Nikodemusser, der aldrig har forstået Guds rige fuldtud
Jeg vil da gerne melde mig som én, der aldrig har forstået Guds rige fuldtud. Og det føler jeg mig ærlig talt ikke ene om. Faktisk tror jeg ikke noget menneske har fattet det. Vi fatter det glimtvis - stykkevis. Men fuldtud? Nej, bestemt ikke ...
Selvfølgelig er Helligånden og nådegaverne stadig i funktion i menigheden - Kristi legeme og det vil de fortsat være indtil det fuldkomne kommer: Når Kristus kommer for 2. gang og Guds rige bliver synligt.
Enig. Forudsat altså, at vi forstår det samme ved ordet "nådegaver" - det ved jeg ikke rigtig om vi gør.
Men uden Helligåndens vejledning og indgriben tror jeg ikke at noget menneske kunne komme til kristen tro.
Du skriver: Dit argument kan vel opsummeres til: Biblen er ikke nok, man maa have en aandelig oplevelse for at kunne laese den og det har jeg ikke, ergo tager jeg fejl og du behoever ikke at argumentere. Citat slut.
Kommentar: Det er der intet i mit indlæg der omhandler, der står tværtimod at biblen/Guds ord er vigtig, men der står også at ingen kan se Guds rige uden at blive født påny af ånden ! Så du har endnu engang anført en påstand grebet ud af luften. som du skriver: Dit argument kan vel opsummeres til ???? Kristina, som har kommenteret mit indlæg har ingen problemer haft med det du anfører!
Du skriver tilslut: Det, Jesus taler om til Nikodemus er daaben, der staar vand og aand, der er altsaa ikke tale om en eller anden aandelig oplevelse, men om at komme til tro paa evangeliet og blive doebt til synderenes forladelse. Citat slut.
Kommentar: Igen formulerer du en påstand, som der ikkke står nogetsomhelst om i kapitlets kontekst eller i det enkelte skriftvers. Jeg kan kun anbefale dig at læse det engang til og se i henvisningerne til andre steder i skriften.
Dit argument kan vel opsummeres til: Biblen er ikke nok, man maa have en aandelig oplevelse for at kunne laese den og det har jeg ikke, ergo tager jeg fejl og du behoever ikke at argumentere. Citat slut. Kommentar: Det er der intet i mit indlæg der omhandler, der står tværtimod at biblen/Guds ord er vigtig, men der står også at ingen kan se Guds rige uden at blive født påny af ånden ! Så du har endnu engang anført en påstand grebet ud af luften. som du skriver: Dit argument kan vel opsummeres til ???? Kristina, som har kommenteret mit indlæg har ingen problemer haft med det du anfører!
I saa fald forstaar jeg ikke, hvad du ville med dit indlaeg. Hvis det ikke var fot at antyde at jeg ikke kunne laese biblen fordi jeg var aandelig blind, kan jeg overhovedet ikke se, hvorfor du postede det indlaeg.
Det, Jesus taler om til Nikodemus er daaben, der staar vand og aand, der er altsaa ikke tale om en eller anden aandelig oplevelse, men om at komme til tro paa evangeliet og blive doebt til synderenes forladelse. Citat slut. Kommentar: Igen formulerer du en påstand, som der ikkke står nogetsomhelst om i kapitlets kontekst eller i det enkelte skriftvers. Jeg kan kun anbefale dig at læse det engang til og se i henvisningerne til andre steder i skriften.
Aand og vand er sidestillet med en konjunktion, hvorfor det ene ikke kan vaere et billede paa det andet. Parallelt med verset har vi saa titus 3,3-5, hvor der staar at daaben genfoeder ved Helligaanden. Jeg kan anbefale dig, at du begynder at arguementere i stedet for bare at postulere ud i den blaa luft og kraeve at i andre af os selv finder ude af at mene det samme som dig.
Jeg kan anbefale dig, at du begynder at arguementere i stedet for bare at postulere ud i den blaa luft og kraeve at i andre af os selv finder ude af at mene det samme som dig. Citat slut.
Kommentar:
Disse øverste fire linier af de seneste indlæg er meget morsomme. Jeg har i alle indlæg prøvet at argumentere om nådegaverne udfra bibelen især Pauli breve og egen erfaring.
Hver gang har jeg i dine svar til mig og andre kunnet læse at du siger; man kan vel sige ..... og andet af samme luftige observans. Og så bebrejder du mig manglende argumentation !!! Hvor er dit skriftmæssige belæg for din afvisning istedet for din konstante aversion mod nådegaverne.?
Det er jo argumenter, som er svære at være enige eller uenige i for de har jo ikke været baseret på skriften, som du jo ellers på udmærket vis har anvendt som kilde i dine indlæg.
Men problemet ligger vel mere i, at du overhovedet ikke vil acceptere, at nådegaverne altid har fungeret og stadig fungerer i dag i Guds kirke udover hele jorden. Selvom Pauli breve og de historiske skrifter og nutidig erfaring i rigt mål kan dokumentere, at sådan har det altid været og sådan er det i dag.
Så mere konkret: Hvor er dit bibelske belæg for at nådegaverne ikke er for idag? Det kunne være meget interessant, for hvis du med skriften kan bevise din påstand er der hundrede af millioner kristne og religionsforskere globalt, som vil blive meget forbavsede.
Hej carl jeg har gentagne gange forsvaret det ud fra bl.a. 1.kor 13; Apg. 8, og har faktisk ikke faaet nogle rigtgie modargumenter fra dig. Det eneste jeg har hoert fra dig er, at jeg ikke kan laese biblen fordi jeg er aandeligt blind og at du kender nogen bibleforskere som vist nok er uenige. Dertil kommer saa din henvisning til religionsforskere i al almindelighed uden at du henviser til noget konkret. Jeg har arguementeret historisk med Augustin og Chrysostomos og ovenokoebet henvist et link, hvor du kan laese mere. Probelemt ligger i, at du vil have mig til at acceptere at tungetalebevaeglsen baere den autentiske apostolske tungetale og gudvirkede mirakler uden at du argumenterer ud fra konkrete bibelsteder.
Nu har du igen og igen kaldt mine indlaeg, hvor jeg har begrundet mit synsounkt ud fra bilblen, udokumenteret uden at du selv har villet dokumentere noget, saa jeg tror at vi har forskellige definitioner paa ordet udokumenteret. Jeg vil mene at betyder at man ikke begrunder det man siger med konkrete argumenter, mens du oejensynligt mener at betyder at vaere uenig med dig.
#29437 - 15/02/200401:23Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Magnus.
Mht. det stykkevise og det fuldkomne. Du siger at det fuldkomne er neutrum og derfor ikke kan være Guds rige mv. Men det stykkevise er også neutrum, selv om det viser tilbage til 3 ord i femininum. Derfor siger det ikke noget for mig at se. Paulus´ anliggende i 1. Kor. 13 er ikke at lave en liste over "ekstraordinære" og "ordinære" nådegaver. Kundskab er jo også nævnt. Hvem vil påstå, at vi ikke behøver den i dag? Paulus opfordrer jo fx. også til at vokse i kundskab og erkendelse i Kol. 1,9-10. Modsat er helbredelse ikke på listen, men den lægges i Jak. 5 hen til menighedens ældste. I nådegavelisterne er sk. "ekstra-" og "ordinære" nådegaver nævnt side om side, fx. helbrede, hjælpe, lede, tungetale (1. Kor. 12,28) og profeti, tjeneste, undervisning... (Rom. 12,6). Paulus laver ikke sådan et skel. Anliggendet er at skelne mellem det, der ophører, og det, der aldrig ophører (kærligheden) - et evighedsperspektiv. Det kan ikke siges om de "ordinære" gaver, at de aldrig skal forgå. Paulus siger, at kærligheden er vigtigst overfor de nådegaver, korintherne vægter så højt, mens den indbyrdes kærlighed skranter - jf. deres splittelser.
Er "det fuldkomne" den samlede kanon? Det er værd at bemærke, at det stykkevise skal forgå, ikke blot samles til en helhed. For mig at se holder den forståelse ikke. Paulus er jo netop selv ved at skrive denne kanon, som åbenbaringsbærer - og alligevel skriver han: " jeg / vi erkender stykkevis". Når det fuldkomne kommer, skal han selv erkende fuldt ud, og eftersom han selv dør adskillige år før de kanoniske skrifter er så meget som færdigskrevet, kan det fuldkomne ikke være den samlede kanon. Vi må gå ud fra, at Paulus mener "jeg", når han skriver det - ligesom i Rom.7. "Et spejl" behøver ikke være udtryk for noget uklart, men kan også være udtryk for noget indirekte. Vi ser endnu ikke Gud ansigt til ansigt. Tør vi virkelig hævde, at når vi har Skriften, kender vi fuldt ud, som vi selv er kendt fuldt ud, så der ikke skulle være mere at kende i evigheden? For mig at se stemmer det ikke med 1. Joh. 3,2: det er endnu ikke åbenbaret hvad vi skal blive, men vi skal se ham som han er.
Mht. tro, håb og kærlighed. Kan tro og håb forblive? Jeg har 2 forslag, ved ikke endnu hvad jeg mest hælder til: 1) Ja, for kærligheden tror og håber alt. Tro og håb er altid udtryk for tillid og forventning. I evigheden vil det dog være i en anden form. Den er ikke noget statisk, men Gud har altid godt i vente til sine børn. Og vantro og mismod skal der i hvert fald ikke være. 2) Nej, tro og håb skal ophøre. Men evt. skal "nyni de" oversættes "men nu" - dvs. modsat det fremtidige. I denne tidsalder skal tro, håb og kærlighed være det, der bærer og kendetegner en kristens liv. Kærligheden er størst, for den er Guds væsen. I hvert fald er dette en langt mindre vanskelighed end det før nævnte.
Jeg vil også gerne tage det med Mark. 16 og Ap.G. 8 op, men for overskuelighedens skyld vil jeg skrive det i et andet indlæg.
#29438 - 15/02/200402:15Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
[Re: AnnePande]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus.
Mht. spørgsmålet: Gives såkaldte "ekstraordinære" nådegaver kun ved apostle?: Det er værd at lægge mærke til, at i 1.Kor. 12,11 står, at Ånden deler gaver ud - ikke apostlene. Men det har noget at gøre med at være lemmer på Kristi legeme. Med én Ånd blev de døbt til at være ét legeme, dvs. gaverne gives af Ånden, som man får i dåben. De er til fælles gavn, ikke blot apostel-anerkendelse. Til ApG. 8 siger du, at Filip ikke kunne give det "ekstraordinære" Helligåndstegn (sproggaven), men kun apostlene kunne. Men er der tale om at videregive en nådegave? Peter og Johannes kommer, da de hører, at Samaria har taget imod Guds ord, ikke at Filip ikke kunne give dem tungetalen. De beder om, at de må få Helligånden, som øjensynlig ikke er givet dem i dåben - en helt speciel begivenhed. Der står ikke noget om tungetale eller andre nådegaver, selv om det vel ikke er umuligt. Men Lukas plejer at nævne det, hvis det sker (pinsedag, Cornelius´ hus, Efesus), og i konteksten står der jo meget om undere ellers, så det ville være mærkeligt hvis der skete et helt exceptionelt under, og det ikke nævnes. Det, Simon så, har vel været forbønnen med håndspålæggelse. Han "så" det netop, men "hørte" det ikke. Jf. også at på pinsedagen lover Peter Helligånden til dem, der omvender sig og bliver døbt. Det betyder jo ikke, at han lover dem tungetale. Derimod holder de fast ved læren, nadveren mv. Jeg tror ikke der er tale om, hvem der kan give hvilke nådegaver videre. Men der var jo skel mellem jøder og samaritanere, ligesom mellem jøder og hedninger. Hvis Ånden var givet umiddelbart ved dåben, var det gamle skel måske fortsat ind i kirken, så 2 adskilte kirker var opstået. Men ved deres forbøn om Ånden viser apostlene, som hele kirkens ledere, at der er enhed, og Gud bekræfter enheden ved at give Ånden. Dvs. en lignende stadfæstelse som i Cornelius´ hus, hvor Gud bekræfter, at hedningerne hører med i Gudsfolket ved at give Ånden før dåben.
Mht. Mark. 16 mener jeg, at "den, der tror" er den enkelte, og "dem, der tror" menigheden som fællesskab. Men det fremgår ikke af teksten, at den anden gruppe skulle være apostlene alene, ligeså lidt som den første er det. Begge grupper kaldes blot "troende". Og det hele har at gøre med evangeliet for al skabningen, også de nævnte medfølgende tegn. Derfor kan jeg ikke se, at de kun skulle være for aposteltiden, selv om de var der i særlig grad dengang. Men de er også tegn på Guds riges frembrud i vor verden (jf. Matt.10), ikke kun aposteltegn. Jo, de medfølgende tegn står i datid, men det er jo også noget datidigt, Markus fortæller om. Det står også i datid, at de drog ud og forkyndte evangeliet, men vi siger jo ikke derfor, at det ikke er noget, der skal gøres i dag. Jak. 5 taler om helbredelsens gave, lagt hen til menighedens ældste - dvs. ikke apostlene alene. Det er en gave til menigheden.
Nå - det blev vist sent - igen... Godnat og hav en velsignet søndag.
Hej Anne Haaber du ka' holde skruen i vandet derhjemme
Du skriver:
Mht. det stykkevise og det fuldkomne. Du siger at det fuldkomne er neutrum og derfor ikke kan være Guds rige mv. Men det stykkevise er også neutrum, selv om det viser tilbage til 3 ord i femininum. Derfor siger det ikke noget for mig at se.
Nu er det jo klart, hvad det stykkevise henviser til, profeti, kundskab etc., alle verbale aabenbaringsformer. Hvis Paulus ville have sine Laesere til at forstaa noget i en helt anden kategori end disse, maate man formode, at han havde aendret koen, saa det passede paa noget oplagt. Den umidelbare laesning er, at det fuldkomne og det stykkevise er i samem kategori, hvilket kan ses fra modsaetningen stykkevis-fuldkommen selv. Hvis man vil etablere en anden mening end denne, maa det avere noget i teksten, der indikerer det. Da der ikke er noget unormalt her, som du selv siger, maa man formode, at det stykkevise og det fuldkomne er af samme slags.
Paulus´ anliggende i 1. Kor. 13 er ikke at lave en liste over "ekstraordinære" og "ordinære" nådegaver. Kundskab er jo også nævnt. Hvem vil påstå, at vi ikke behøver den i dag? Paulus opfordrer jo fx. også til at vokse i kundskab og erkendelse i Kol. 1,9-10. Modsat er helbredelse ikke på listen, men den lægges i Jak. 5 hen til menighedens ældste. I nådegavelisterne er sk. "ekstra-" og "ordinære" nådegaver nævnt side om side, fx. helbrede, hjælpe, lede, tungetale (1. Kor. 12,28) og profeti, tjeneste, undervisning... (Rom. 12,6). Paulus laver ikke sådan et skel.
Du har ret i, at 1. kor 13 ikke taler om de ekstraordinaere naadegaver generelt. Helbredelse og udnere og tegn er i baade Nt og Gt autentiserignstegn for den profetiske gave, men der her kun er tale om forskellige sider af den profetiske gave. Hvis der med kundskab her mentes almindelig kudnskab og ikke aabenbaret kundskab, altsaa en form for profeti, haenger det slet ikke sammen med at det ophoerer, naar det fuldkomne kommer,d a der jo netop staar at vi skal kende fuldt ud, naar det kommer. Paulus laver et skel mellem ekstraordinaere og ordinaere, naar han haevder at udnere og tegn er tegn paa hans apostolat, og Peter goer det, naar han haevder at sproggaven og profeti er opfyldelse af Joels-profetien. At finde et sted, hvor de staar side om side ophaever ikke dette skel, som gives andre steder. Da maa man foerst bevise at skellet ikke er disse andre steder.
Er "det fuldkomne" den samlede kanon? Det er værd at bemærke, at det stykkevise skal forgå, ikke blot samles til en helhed. For mig at se holder den forståelse ikke. Paulus er jo netop selv ved at skrive denne kanon, som åbenbaringsbærer - og alligevel skriver han: " jeg / vi erkender stykkevis". Når det fuldkomne kommer, skal han selv erkende fuldt ud, og eftersom han selv dør adskillige år før de kanoniske skrifter er så meget som færdigskrevet, kan det fuldkomne ikke være den samlede kanon. Vi må gå ud fra, at Paulus mener "jeg", når han skriver det - ligesom i Rom.7. "Et spejl" behøver ikke være udtryk for noget uklart, men kan også være udtryk for noget indirekte. Vi ser endnu ikke Gud ansigt til ansigt.
Nu tales der jo her om akten at profetere og tale i tunger. Det haenger fint sammen med at se det fuldkomne som biblen. Da den kom, holdt folk op med at profetere. Paulus kendte jo ikke den faerdige kanon, men kun stykker af den, eftersom Aanden aabenbarede det. Jeg vil nu stadig forstaa jeg'et som kollektivt om apostolatet, men ikke desto mindre tror jeg paulus har set det fra himlen. Udsagnet staar jo ogsaa parellelt til et vi-udsagn. Jeg mener ikke at ordet spejl betoed uklart, men adjektivet anigma btyder uklart og at oversaettelsen derfor boer vaere, i et uklert spejl i stedet for i et spejl, i en gaade. Dermed bliver udtrykket ansigt til ansigt et udtryk for klarhed, ved modsaetningen nu-da, havd enten man saa ser det som et udtryk for et kalrt spejl elelr en udskiftelse af spejlet med ansigt til ansigt.
Mht. tro, håb og kærlighed. Kan tro og håb forblive? Jeg har 2 forslag, ved ikke endnu hvad jeg mest hælder til: 1) Ja, for kærligheden tror og håber alt. Tro og håb er altid udtryk for tillid og forventning. I evigheden vil det dog være i en anden form. Den er ikke noget statisk, men Gud har altid godt i vente til sine børn. Og vantro og mismod skal der i hvert fald ikke være. 2) Nej, tro og håb skal ophøre. Men evt. skal "nyni de" oversættes "men nu" - dvs. modsat det fremtidige. I denne tidsalder skal tro, håb og kærlighed være det, der bærer og kendetegner en kristens liv. Kærligheden er størst, for den er Guds væsen. I hvert fald er dette en langt mindre vanskelighed end det før nævnte.
Begge er muligheder jeg ikke vil udelukke teoretisk, men jeg er dog uenig i at det er den mest oplagte maade at forstaa dem. overgangen vers 8-9 og igen 12-13 goer for mig at se den sidste usandsynlig. Der er for mig at se helt klart givet udtryk for en modsaetning i varighed her. Desuden mener jeg at den kaerlighed der er gievt udtryk for i foerste halvdel af kaptitlet maa vaere kaerligheden her paa jorden.
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. ikke at finde sin glaede i uretten, at taale alt og at udholde alt, maa for mig at se betegne noget som kun kan foregaa i denne verden, da der ikke skal vaere uret eller lidelser i den kommende verden. Det er altsaa for mig at se ikke kaerligheden i den evige salighed, der her tales om, men kaerligheden nu og her, hvorfor haab kan inkluderes. mht. til haabet vil jeg stadig henvise til Rom 8,24: "Til det håb er vi frelst! Men et håb, som man ser opfyldt, er ikke noget håb; for hvem håber på det, man kan se?" Derfor er den foerste tolkningsmulighed for mig at se ogsaa usandsynlig.
Det er værd at lægge mærke til, at i 1.Kor. 12,11 står, at Ånden deler gaver ud - ikke apostlene. Men det har noget at gøre med at være lemmer på Kristi legeme. Med én Ånd blev de døbt til at være ét legeme, dvs. gaverne gives af Ånden, som man får i dåben. De er til fælles gavn, ikke blot apostel-anerkendelse.
Men foerste kor taler jo ikke om, hvorledes Aanden deler disse gaver ud. Inkluderet er jo her ogsaa apostle, som du vel vil indroemme blev udpeget dengang af Jesus og ikke idag ved daaben. Hvis Jesus altsaa kunne give apostelgaven dengang uden at den gives idag i daaben, hvorfor skulle aanden saa ikke ogsaa kunne give andre naadegaver gennem apostlene. Mht. legemet, saa er det jo de rammer indenfor hvilke, naadegaverne skal forvaltes. At de er til faelles gavn udelukker jo heller ikek, at der er til apostelanerkendelse, da apostolatet netop er noget af det mest gavnlige.
Til ApG. 8 siger du, at Filip ikke kunne give det "ekstraordinære" Helligåndstegn (sproggaven), men kun apostlene kunne. Men er der tale om at videregive en nådegave? Peter og Johannes kommer, da de hører, at Samaria har taget imod Guds ord, ikke at Filip ikke kunne give dem tungetalen. De beder om, at de må få Helligånden, som øjensynlig ikke er givet dem i dåben - en helt speciel begivenhed. Der står ikke noget om tungetale eller andre nådegaver, selv om det vel ikke er umuligt. Men Lukas plejer at nævne det, hvis det sker (pinsedag, Cornelius´ hus, Efesus), og i konteksten står der jo meget om undere ellers, så det ville være mærkeligt hvis der skete et helt exceptionelt under, og det ikke nævnes. Det, Simon så, har vel været forbønnen med håndspålæggelse. Han "så" det netop, men "hørte" det ikke. Jf. også at på pinsedagen lover Peter Helligånden til dem, der omvender sig og bliver døbt. Det betyder jo ikke, at han lover dem tungetale. Derimod holder de fast ved læren, nadveren mv. Jeg tror ikke der er tale om, hvem der kan give hvilke nådegaver videre. Men der var jo skel mellem jøder og samaritanere, ligesom mellem jøder og hedninger. Hvis Ånden var givet umiddelbart ved dåben, var det gamle skel måske fortsat ind i kirken, så 2 adskilte kirker var opstået. Men ved deres forbøn om Ånden viser apostlene, som hele kirkens ledere, at der er enhed, og Gud bekræfter enheden ved at give Ånden. Dvs. en lignende stadfæstelse som i Cornelius´ hus, hvor Gud bekræfter, at hedningerne hører med i Gudsfolket ved at give Ånden før dåben.
problemet er jo, at teksten siger at de kom til tro paa ordet, hvilket de ikke kunne uden Helligaanden(1.kor 12,1), ligesom ogsaa daaben helt sikkert giver Helligaanden til de som tager imod den i tro(Apg. 2). Jeg synes det er mere oplagt at forstaa det at Helligaanden kom over dem som en parallel til pinsedagsbegivenheden, da det samme dutryk bruges der og i Kornelius' hus: Helligaanden kom over dem. Apg. har allerde to gang slaaet fast, hvad der ligger i dette begreb, ligesom den profetiske henrykkelse i Gt ogsaa bruger lignende udtryk uden at det betyder Helligaanden generelt. Det er altsaa for mig at se en terminus technichus, hvis mening Lukas allerede har etableret. Detet udnerstreges for mig at se af at Filip saa at dem, apostlene lagde haenderne paa fik Helligaanden. Der kan for mig at se ikke vaere tale om at han blot saa haandspalaeggelsen, da det ville vaere en tautologi: hans saa at de lagde haenderne paa dem, da de lagde haenderne paa dem. Udtrykket se, referer for mig at se ofte til sanseappaeratet generelt og ikke eksklusivt til synssansen. Her er der jo tale om kombinationen af syn og hoerelse, da han saa haandspaalaeggesen og hoerte sproggaven.
Jeg tror ikek du har ret i, at det blot var spoergsmaalet om hedninger og joeder her, selvom det sikkert ogsaa var en del af det. men hvis der kan gives et eksempel paa at nogen som helt sikkert ikke har vaeret i naerheden af apostlene fik en af de profetiske gaver i apostlsk tid, lytter jeg da gerne.
Mht. Mark. 16 mener jeg, at "den, der tror" er den enkelte, og "dem, der tror" menigheden som fællesskab. Men det fremgår ikke af teksten, at den anden gruppe skulle være apostlene alene, ligeså lidt som den første er det. Begge grupper kaldes blot "troende". Og det hele har at gøre med evangeliet for al skabningen, også de nævnte medfølgende tegn. Derfor kan jeg ikke se, at de kun skulle være for aposteltiden, selv om de var der i særlig grad dengang. Men de er også tegn på Guds riges frembrud i vor verden (jf. Matt.10), ikke kun aposteltegn. Jo, de medfølgende tegn står i datid, men det er jo også noget datidigt, Markus fortæller om. Det står også i datid, at de drog ud og forkyndte evangeliet, men vi siger jo ikke derfor, at det ikke er noget, der skal gøres i dag. Jak. 5 taler om helbredelsens gave, lagt hen til menighedens ældste - dvs. ikke apostlene alene. Det er en gave til menigheden.
Jeg mener man maa se Markus 16 i lyset af andre klarer tekster. Det er et tegn paa gudsrigets frembrud, som netop kom med Jesus og apostlen. Denne periode var den i GT profeterede Herrens dag, hvor alt koed skulle profetere, men fra da af og indtil Herrens andet komme skal der ikke vaere profeti. mht datiden, saa er det jo rigtigt at apostlene ikke bogstaveligt talt drager ud og forkydner idag, det goer deres efterfoelgere, som ikke selv er apostle.
mht. Jakob 5, saa er det for mig at se et udemaerket vidnesbyrd om at "naadegaven" til at helbrede holdt op ret tidligt, saa vi nu er overladt til at bede til Herren, ligseom Jesus jo ogsaa giver en generel vejledning til at drive daemoner ud ved boen og faste, selvom apostlene kunne goere det ved deres blotte ord, fordi de havde denne saerlige naadegave.
Du skriver bl.a.til Anne:Citat ligesom ogsaa daaben helt sikkert giver Helligaanden til de som tager imod den i tro(Apg. 2). Jeg synes det er mere oplagt at forstaa det at Helligaanden kom over dem som en parallel til pinsedagsbegivenheden, da det samme dutryk bruges der og i Kornelius' hus: Helligaanden kom over dem" citat slut.
Kommentar: Den første linie i det ovennævnte: Der står intet i Apg.2 om at¨dåben giver Helligånden til ....
Endvidere står der i vers 4; Og de blev alle FYLDT med Helligånd og de begyndte at tale .....
Sidste i dit indlæg skriver du: Citat : mht. Jakob 5, saa er det for mig at se et udemaerket vidnesbyrd om at "naadegaven" til at helbrede holdt op ret tidligt, saa vi nu er overladt til at bede til Herren, ligseom Jesus jo ogsaa giver en generel vejledning til at drive daemoner ud ved boen og faste, selvom apostlene kunne goere det ved deres blotte ord, fordi de havde denne saerlige naadegave. Citat slut.
Kommentar: Der står intet i bibelen, som bekræfter din påstand i den første linie om, at nådegaven til at helbrede holdt op ret tidligt. Din påstand er stadig din egen udlægning af skriften og en påstand som ikke verificeres hverken i skriften eller i praksis, ej heller angående de øvrige nådegaver. Dette bekræftes også af de talrige vidnesbyrd op gennem tidsaldrene ligesom nådegaverne stadig er i fuld funktion i Kristi legeme. Jeg kender skriften, men også at nådegaverne, som opfylder skriftens ord fungerer også idag.
Det undrer mig stadigvæk, at du med din skriftmæssige indsigt i bibelen seriøst kan anvende skriften, som du gør og udlægge den, så den fuldstændig strider mod de faktiske kendsgerninger, som kan bekræftes af seriøse bibelforskere og kristne i bibeltro kirkesamfund.
Den første linie i det ovennævnte: Der står intet i Apg.2 om at¨dåben giver Helligånden til .... Endvidere står der i vers 4; Og de blev alle FYLDT med Helligånd og de begyndte at tale .....
Der staar i Apg. 2,27 at de skulle faa Helligaanden, naar de blev doebt. i Apg 8,15-16 staar der: Da de kom derned, bad de for dem om, at de måtte få Helligånden; v16 for den var endnu ikke kommet over nogen af dem, de var kun blevet døbt i Herren Jesu navn. udtrykket bruges: apg 10,44 om kornelius' hus: Mens Peter endnu talte, kom Helligånden over alle, der hørte ordet. v45 Og de troende af jødisk herkomst, som var kommet derhen sammen med Peter, undrede sig over, at Helligåndens gave også blev udgydt over hedninger; v46 for de hørte dem tale i tunger og lovprise Gud. Da tog Peter til orde: v47 »Mon nogen kan hindre disse mennesker i at blive døbt med vand, når de har fået Helligånden ligesom vi?«
samt Apg. 1,8, som en profeti om pinsedag fra Herren: Men I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende.«
Apg. 11, 15: Og næppe var jeg begyndt at tale, før Helligånden kom over dem, ligesom den kom over os i den første tid.
Apg. 19,5: Da de hørte det, blev de døbt i Herren Jesu navn, v6 og da Paulus lagde hænderne på dem, kom Helligånden over dem, og de talte i tunger og profeterede.
Alle andre steder hvor udtrykket bruges, involverer det altsaa tungetale, saa jeg kan altsaa ikke se nogen grund til at det ikke skulle vaere det, det handlede om her ogsaa.
Kommentar: Der står intet i bibelen, som bekræfter din påstand i den første linie om, at nådegaven til at helbrede holdt op ret tidligt. Din påstand er stadig din egen udlægning af skriften og en påstand som ikke verificeres hverken i skriften eller i praksis, ej heller angående de øvrige nådegaver. Dette bekræftes også af de talrige vidnesbyrd op gennem tidsaldrene ligesom nådegaverne stadig er i fuld funktion i Kristi legeme. Jeg kender skriften, men også at nådegaverne, som opfylder skriftens ord fungerer også idag.
Det undrer mig stadigvæk, at du med din skriftmæssige indsigt i bibelen seriøst kan anvende skriften, som du gør og udlægge den, så den fuldstændig strider mod de faktiske kendsgerninger, som kan bekræftes af seriøse bibelforskere og kristne i bibeltro kirkesamfund.
Siden du kun vil bruge store ord og ikke modargumentere det jeg har skrevet i op til flere indlaeg, gider jeg ikke at svare paa det her.
Du skriver: Der staar i Apg. 2,27 at de skulle faa Helligaanden, naar de blev doebt.Citat slut.
Kommentar: I såfald må det være en ny udgave af NT !!!
Du skriver tilslut: Siden du kun vil bruge store ord og ikke modargumentere det jeg har skrevet i op til flere indlaeg, gider jeg ikke at svare paa det her. Citat slut.
Kommentar: Jeg har i hele debatten modargumenteret med skriftord og faktiske kendsgerninger omkring nådegavernes funktion siden apostlenes tid og op til vor tid samt henvist til seriøse skrifter herom og nutidige beretninger. Så heller ikke din seneste påstand holder vand.
Blot et afsluttende spørgsmål: Det er godt og korrekt, at der sættes fokus på evangeliets fulde sandhed - som var apostlenes lære- som de videregav og som Luther gengav sin sundhed. At der holdes fast ved Kristi forsonende død på korset, opstandelsen, nåden, frelsen, dåben, nadveren. Men apostlenes lære er også Helligåndens funktion, som den der skabte den første menighed og udrustede de hellige til deres tjenestegerning alt dette er der stort set alm.enighed om også gælder idag, medens den anden del af evangeliet nemlig Helligåndens gerning, at levendegøre ordet og troen og nådegaverne i praksis, så er der stadig nogle få, som ikke mener at også det sidste gælder for idag. Hvordan kan dette dog være, når der intetsteds i bibelen står at evangeliet sluttede med apostlene ?
Der har tidligere været mange af disse, men Helligånden har heldigvis overrasket dem og givet dem oplevelser af Guds ånd og af en dybde og kraft, som de aldrig havde forestillet sig.
De har oplevet Romerbrevet kap. 12. vers 2: "Skik jer ikke lige med denne verden, men lad jer forvandle gennem en fornyelse af jeres sind, så I må kunne skønne, hvad der er Guds vilje; det gode, velbehagelige og fuldkomne."
Raven
Bruger
Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Chemnitz
Jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan hele skriftstedet fra Joels Bog kan passe med din tolkning, her er passagen fra Apg. 2:17-21
Det skal ske i de sidste dage, siger Gud: v17 Jeg vil udgyde af min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres unge skal se syner, jeres gamle skal have drømme. v18 Selv over mine trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min ånd i de dage, og de skal profetere. v19 Jeg gør undere oppe på himlen og sætter tegn nede på jorden, blod og ild og kvælende røg. v20 Solen forvandles til mørke og månen til blod, før Herrens store og herlige dag kommer. v21 Og enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses.
Hvis "de sidste dage" i profetien refererer til perioden på apostlenes tid, så må de forskellige tegn og undere beskrevet i v19 - 21 vel også være et overstået kapitel?
For mig at se, så er perioden beskrevet meget tydeligt som værende fra Jesu første komme (v17) til Jesu andet komme (v21 - Herrens store og herlige dag).
Synes du ikke det virker unaturligt ud fra denne passage, at referere teksten fra v17 og v18 til en periode på ca. 40 år, for derefter at lave et brud og så referere v19 - 21 til perioden inden Jesu andet komme?
Der staar i Apg. 2,27 at de skulle faa Helligaanden, naar de blev doebt.Citat slut. Kommentar: I såfald må det være en ny udgave af NT !!!
undskyld, 2,38, min fejl: v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.
Du skriver tilslut: Siden du kun vil bruge store ord og ikke modargumentere det jeg har skrevet i op til flere indlaeg, gider jeg ikke at svare paa det her. Citat slut. Kommentar: Jeg har i hele debatten modargumenteret med skriftord og faktiske kendsgerninger omkring nådegavernes funktion siden apostlenes tid og op til vor tid samt henvist til seriøse skrifter herom og nutidige beretninger. Så heller ikke din seneste påstand holder vand.
hvilke serioese skrifter har du henvist til og hvor har du modgaaet mine argumenter. ofte er det ikke blevet til andet end at du har henvist til "forskerne" og de "serioese". Mht virkelige argumenter er det kun blevet til nogle smaa pip.
du maa overbevise mig om, at 1. korinthebrev ikke siger at profeti vil holde op, hvis du vil overbevise mig om at de medfoelgende naadegaver ikke gjorde det, ellers tror jeg ikke paa at karismatikerne hard eres fra Gud.
Du skriver: v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave. Citat slut.
Kommentar: Ja, se det var noget andet end det du skrev. Pudsigt at netop du fremhæver dette vers.
Først siger Peter nemlig : OMVENDELSE, derefter siger han DÅB og derefter at HELLIGÅNDEN gives som gave. Ja, det er lige netop hvad evangeliet gik ud på den gang og går ud på ogå idag og derfor kan du hverken skriftsmæssigt eller praktisk skille disse grundlæggende elementer.
Men det at modtage Helligånden var hørbart gennem tungetalen og ikke bare et begreb og således også idag, når nye kristne oplever at Helligånden kommer over dem og tager bolig i dem, som Paulus skriver i 1. Korinterbrev kap. 3. vers 16: "Ved I ikke, at I er Guds tempel og Guds Ånd bor i jer?" Derfor er det en illusion, når man ved barnedåben erklærer at barnet modtager Helligånden sådan som den opleves i bibelsk forstand.
Paulus siger i 1.Tess. kap. 1 vers 5: " Thi vort evangelium kom ikke til jer i ord alene, men i kraft og i Helligånd og FULD VISHED "
Du skriver at du mangler seriøse henvisninger m.m. Det er usandt og fordi du som Lord Nelson for mange år siden, satte kirkerten for det blinde øje og erklærede, at han intet problem kunne se.
Du skriver:Citat: du maa overbevise mig om, at 1. korinthebrev ikke siger at profeti vil holde op, hvis du vil overbevise mig om at de medfoelgende naadegaver ikke gjorde det, ellers tror jeg ikke paa at karismatikerne hard eres fra Gud.Citat slut.
Kommentar: Du må argumentere korrekt, idet jeg i mit seneste indlæg spurgte dig direkte, hvorfor kun dele af evangeliet var acceptabelt at anvende i vore dage og hvorfor Helligåndens aktive gerning gennem nådegaverne skulle udelades. Nådegaverne var en del af den første menighed og den senere missionsaktivitet og fortsatte. Så hvorfor skal kun den ene del af evangeliet forkyndes og ikke den anden. Der er intet steds i bibelen nævnt at kun dele af evangeliet skulle fortsætte. Jeg mangler derfor stadig din begrundelse for at Helligåndens aktive funktion genem nådegaverne skal udelades fra evangeliets fundamentale sandheder ?????
Så jeg har spurgt dig først og forventer selvfølgelig svar inden jeg skal svare på dine nye spørgsmål. Får jeg mon svar ?
#29447 - 17/02/200412:27Re: Guds Kirke og ...dåb !
malli
Bruger
Hej Carl
"Men det at modtage Helligånden var hørbart gennem tungetalen og ikke bare et begreb og således også idag, når nye kristne oplever at Helligånden kommer over dem og tager bolig i dem, som Paulus skriver i 1. Korinterbrev kap. 3. vers 16: "Ved I ikke, at I er Guds tempel og Guds Ånd bor i jer?" Derfor er det en illusion, når man ved barnedåben erklærer at barnet modtager Helligånden sådan som den opleves i bibelsk forstand."
Jesus selv! danner præcedens i sin vanddåb !.
Her er Faderen, Sønnen og Helligånden, i kraft af en due, selv til stede. Hele Tre-enigheden er der!! Hvorfor i alverden skulle vi så først modtage Helligånden på et helt andet tidspunkt???
Og i kraft af sin autoritet som Gud! ("Mig er givet al magt i himlen og på jorden") befaler Jesus at døbe som han selv er blevet døbt, nemlig i Faderens, Sønnens og Helligåndens Navn!
Sig mig er der nogen speciel grund til at antage at når man ER døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn - og tror.....så skulle man ikke have Helligånden??? Hvis man nu ikke har haft, eller kan huske alle disse oplevelser du taler om. Og hvor knytter iøvrig Jesus disse sanseoplevelser til dåben? Han siger kun "døb og lær".....
Det er da en meget alvorlig sag at sætte spørgsmålstegn ved Guds autoritet - "Mig er givet magten i himlen og jorden" - i dåben, endda foregår den i hele den Tre-enige Guds navn, og på den måde underkende andre kristnes dåb og dermed kristennavn.
Det kræver virkelig andet end nogle sanseoplevelser!
Dit bibelcitat: "Paulus siger i 1.Tess. kap. 1 vers 5:
" Thi vort evangelium kom ikke til jer i ord alene, men i kraft og i Helligånd og fuld vished " peger jo tydeligvis kun tilbage på Guds skabende ord i evangeliet!!! Han siger jo også i 1. Tess. 2,13 "Derfor takker vi også Gud uophørligt. For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror....visheden relaterer altså til Guds Ord!. Det er så muligt at Paulus har foretaget et eller andet for at understrege, i kraft af sit apostelembede (2. Kor. 2,12 " Tegnene på, at jeg er apostel, er gjort hos jer med al udholdenhed, både ved tegn og undere og mægtige gerninger")
Men altså dette siger intet som helst om Guds virken i barnedåben.
Mkh Malli
Ændret af malli (17/02/200412:38)
#29448 - 17/02/200414:37Re: Guds Kirke og ...dåb !
malli
Bruger
Dit bibelcitat: "Paulus siger i 1.Tess. kap. 1 vers 5: " Thi vort evangelium kom ikke til jer i ord alene, men i kraft og i Helligånd og fuld vished " peger jo tydeligvis kun tilbage på Guds skabende ord i evangeliet!!! Han siger jo også i 1. Tess. 2,13 "Derfor takker vi også Gud uophørligt. For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror....visheden relaterer altså til Guds Ord!. Det er så muligt at Paulus har foretaget et eller andet for at understrege, i kraft af sit apostelembede (2. Kor. 2,12 " Tegnene på, at jeg er apostel, er gjort hos jer med al udholdenhed, både ved tegn og undere og mægtige gerninger")
Jo det gør, Malli, det fortæller at Guds Ord ikke er menneskeord, men i sandhed er GUDS ORD!, der virker virker som ild (Jer. 23,29) som en hammer, der knuser klippen (Jer. 23,29) er ånd og liv (Joh. 6,63)... og som aldrig skal forgå (Luk. 21,33). Forholder det sig således fortæller det rigtig meget om Guds virken i barnedåben!
Mkh Malli
Jeg ønsker ikke at genoptage den debat, som vi har haft for et stykke tid siden. Det er blot at køre i ring, som chemnitz siger i et indlæg og det giver ingen mening, hvis ingen bliver klogere af den.
Jeg skal derfor forholde mig ganske kort til følgende:
Du skriver:Citat: "Sig mig er der nogen speciel grund til at antage at når man ER døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn - og tror.....så skulle man ikke have Helligånden??? Hvis man nu ikke har haft, eller kan huske alle disse oplevelser du taler om. Og hvor knytter iøvrig Jesus disse sanseoplevelser til dåben? Han siger kun "døb og lær"..... Citat slut.
Kommentar: Du ved udmærket godt at Jesus i Markus (det først nedskrevne evangelium) kap. 16. vers 16-18 siger: " Den, som tror og bliver døbt, skal blive frelst; men den, som er vantro, skal blive fordømt. Og disse TEGN skal følge dem, der tror; i mit navn skal de uddrive onde ånder; DE SKAL TALE MED NYE TUNGER; de skal tage på slanger, og hvis de drikker dødbringende gift, skal det ikke skade dem; på syge skal de lægge hænder, og de skal blive raske." Citat slut. Og der er mange andre skriftsteder,Apostl. Gern. kap.1. vers 8 og kap. 2. der bekræfter dette. Især vers 39 er forjættelsen, som Kristus giver: " Thi jer gælder forjættelsen (Helligånden som gave) jer og jeres børn OG ALLE DEM, SOM ER LANGT BORTE, SÅ MANGE SOM HERREN VOR GUD VIL KALDE. " Ingen kan derfor være i tvivl om troen, dåben og Helligåndens funktion.
Så jeg skal blot spørge igen: Er disse ting, som Helligånden gør, hvad du oplever, når et barn bliver døbt i vand og efterfølgende ?? Hvilke tegn er der ?
Du indsætter mit citat og kommenterer i denne tekst:
Dit bibelcitat: "Paulus siger i 1.Tess. kap. 1 vers 5: " Thi vort evangelium kom ikke til jer i ord alene, men i kraft og i Helligånd og fuld vished " peger jo tydeligvis kun tilbage på Guds skabende ord i evangeliet!!! Han siger jo også i 1. Tess. 2,13 "Derfor takker vi også Gud uophørligt. For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror....visheden relaterer altså til Guds Ord!. Det er så muligt at Paulus har foretaget et eller andet for at understrege, i kraft af sit apostelembede (2. Kor. 2,12 " Tegnene på, at jeg er apostel, er gjort hos jer med al udholdenhed, både ved tegn og undere og mægtige gerninger")
Svar: " Thi vort evangelium kom ikke til jer i ord alene, men i kraft og i Helligånd og fuld vished " peger jo tydeligvis kun tilbage på Guds skabende ord i evangeliet"
Din udlægning er ren spekulation og bortforklaring også især hvis du læser den ene henvisning til Korinterbrevet kap. 4. vers 19-20: " ..men jeg kommer snart til jer, om Herren vil og da vil jeg spørge, ikke efter de opblæstes ord, men efter deres kraft. VERS 20: THI GUDS RIGE BESTÅR IKKE I ORD, MEN I KRAFT".
#29451 - 17/02/200415:53Re: Guds Kirke og ...dåb !
malli
Bruger
Hej Carl
Så jeg skal blot spørge igen: Er disse ting, som Helligånden gør, hvad du oplever, når et barn bliver døbt i vand og efterfølgende ??
Nej!....jeg har heller ikke kunnet drikke dødbringende gift, har i en årrække haft problemer med at tåle kaffe, selvom jeg er gendøbt, og der er ingen ændring sket selvom jeg vendte tilbage til min barnedåb. Jeg kender masser af mennesker, der er voksendøbte, der heller ikke kan drikke dødbringende gift, tale i tunger osv. Til gengæld er der en masse katolikker, der "kun" er barnedøbte, der gør disse ting - ligesom der er hinduer, buddister og muslimer.
Hvilke tegn er der ?
Dåben i sig selv er et pagtstegn!
Mkh Malli
Ændret af malli (17/02/200416:03)
#29452 - 17/02/200416:01Re: Guds Kirke og ...dåb !
malli
Bruger
Hej Carl
Her vælger du jo tydeligvis totalt at overse det andet citat fra Tessakelonikerne:
1. Tess. 2,13 "Derfor takker vi også Gud uophørligt. For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror.....
Som tydeligvis relaterer til den samme begivenhed! - og klart fortæller hvad der er tale om, nemlig Gud Ord!
Bare det ikke ender med at hele Bibelen! er "ren spekulation" og "bortforklaring" når det ikke stemmer overens med dit syn.
Mkh Malli
OMVENDELSE, derefter siger han DÅB og derefter at HELLIGÅNDEN gives som gave. Ja, det er lige netop hvad evangeliet gik ud på den gang og går ud på ogå idag og derfor kan du hverken skriftsmæssigt eller praktisk skille disse grundlæggende elementer. Men det at modtage Helligånden var hørbart gennem tungetalen og ikke bare et begreb og således også idag, når nye kristne oplever at Helligånden kommer over dem og tager bolig i dem, som Paulus skriver i 1. Korinterbrev kap. 3. vers 16: "Ved I ikke, at I er Guds tempel og Guds Ånd bor i jer?" Derfor er det en illusion, når man ved barnedåben erklærer at barnet modtager Helligånden sådan som den opleves i bibelsk forstand.
Jeg skiller ikke omvendelse og daab, men tor netop at boern kan omvende sig og tro, saadan som Matthaeus 18 laerer os det. Min argumentation gik jo netop ud paa, at det, der kaldes fyldt af Helligaanden/Helligaanden kom over dem i ApG. indebar tungetale, saa der er vi ikke uenige. Dette vil jeg dog skille fra at Helligaanden bor i et menneske, da Helligaanden er den eneste som kan skabe troen, saadan som f.eks. 1. kor 12,1 laerer os det og disciplene i Samria derfor ikke kunne tro uden ved Helligaanden.
Paulus siger i 1.Tess. kap. 1 vers 5: " Thi vort evangelium kom ikke til jer i ord alene, men i kraft og i Helligånd og FULD VISHED " Du skriver at du mangler seriøse henvisninger m.m. Det er usandt og fordi du som Lord Nelson for mange år siden, satte kirkerten for det blinde øje og erklærede, at han intet problem kunne se.
I 1. tess staar der ikke : at evangeliet var undere og tegn, men at det kom i kraft og Helligaand og fuld vished. Ingen af disse betyder noedvendigvis tegn og undere, men netop at evangeliet gav Helligaanden og kraft til at tro det samt fuld vished fordi evangeliet er en sikker tilsigelse af syndernes forladelse.
Kommentar: Du må argumentere korrekt, idet jeg i mit seneste indlæg spurgte dig direkte, hvorfor kun dele af evangeliet var acceptabelt at anvende i vore dage og hvorfor Helligåndens aktive gerning gennem nådegaverne skulle udelades. Nådegaverne var en del af den første menighed og den senere missionsaktivitet og fortsatte. Så hvorfor skal kun den ene del af evangeliet forkyndes og ikke den anden. Der er intet steds i bibelen nævnt at kun dele af evangeliet skulle fortsætte. Jeg mangler derfor stadig din begrundelse for at Helligåndens aktive funktion genem nådegaverne skal udelades fra evangeliets fundamentale sandheder ?????
Jeg kan ikke finde noget bevis for at de overnaturlige naadegaver er en del af evangeliet, de var tegn paa apostlenes autoritet, som jeh har vist flere steder (og som du ikke har forsoegt at modargumentere, kun modpostulere) og saaledes aturisationstegn paa normen for evangeliet. Undere og tegn var tegn paa at evangeliets periode, messiastiden indtraadte, men er ikke en del af selve evangeliet. Det er jo netop det, jeg har argumenteret for i flere af mine indlaeg og er derfor ikke et nyt spoergsmaal. I oevrigt er profetiens ophoer i messiastiden ogsaa profeteret ved profeten Zakarias, Zak 13,1-7.
Så jeg har spurgt dig først og forventer selvfølgelig svar inden jeg skal svare på dine nye spørgsmål. Får jeg mon svar ?
Selvom jeg ikke mener at have givet dig nogle nye spoergsmaal, valgte jeg alligvel at svare dig for at se om det var muligt at komme videre.
Hej Raven Jeg mener det er meget normalt i messias-profetier, at Jesu foerste og andet komme staar lige efter hinanden, da der ikk sker noget frelseshistorisk nyt imellem. En anden ting er saa at jeg tror at der er agumenter for at hele teksten her handler om Jesu foerste komme. Herrens store og herlige dag er for mig at se Golgatha og perioden omkring i teksten, hvor der jo kom moerke over jorden da Herren holdt dom over verden i sin soen. Ligeledes kom der jo tegn paa himlen og paa jorden i forbindelse med pinsedag og apostlenes virker derefter. Peter referer jo ogsaa baade til foertse del og vers 21 i sin pinsepraediken, saa jeg tror Nt ser hele denne tekst som opfyldt ved Jesu foerste komme og den apostolske periode.
Jeg kan se at du opholder dig i Fort Wayne.Texas, USA.
Du skriver: Undere og tegn var tegn paa at evangeliets periode, messiastiden indtraadte, men er ikke en del af selve evangeliet. Citat slut.
Kommentar: Den påstand er jeg helt sikker på at kun du og nogle få andre har, millioner, som har oplevet evangeliet i dets fulde betydning vil være dybt uenig med dig.
Kunne du ikke prøve at forhøre dig der i nærheden hvor du er om NT og Helligåndens nådegaver. Der er masser af seriøse personer og kirker lige i nærheden, som kan vejlede dig med en ny dimension.
Du skriver:Citat: Bare det ikke ender med at hele Bibelen! er "ren spekulation" og "bortforklaring" når det ikke stemmer overens med dit syn. Citat slut.
Kommentar: Du gør desværre det samme hele tiden. Istedet for at forholde dig konkret til det jeg har skrevet, så får jeg et nyt skriftsted at forholde mig og endda et skriftsted, som ikke siger noget nyt, men blot bekræfter konteksten i kapitlet.
Iøvrigt taler jeg ikke om noget bibelsyn, men om Helligåndens funktion i kristne gennem nådegaver og tegn. Dette sker nemlig idag uanset- som du selv ved - OGSÅ i kirkesamfund som har forskellige bibelsyn.
Jeg kan se at du opholder dig i Fort Wayne.Texas, USA.
Det er nu Fort Wayne, Indiana, USA
Du skriver: Undere og tegn var tegn paa at evangeliets periode, messiastiden indtraadte, men er ikke en del af selve evangeliet. Citat slut. Kommentar: Den påstand er jeg helt sikker på at kun du og nogle få andre har, millioner, som har oplevet evangeliet i dets fulde betydning vil være dybt uenig med dig.
Du maa altsaa overbevise mig ud fra biblen i stedet for evindeligt at henvise til "de andre", "serioese bibelforskere", "serioese bibeltro". Det er kun postulater. Hvis disse og du ikke kan begrunde detud fra Guds ord og imoedegaa mine arguemneter med Guds ord, er jeg fuldstaendig ligeglad med hor mange, der mener noget andet.
Kunne du ikke prøve at forhøre dig der i nærheden hvor du er om NT og Helligåndens nådegaver. Der er masser af seriøse personer og kirker lige i nærheden, som kan vejlede dig med en ny dimension.
Jeg har omkring mig en 20-30 uddannede teologer, hvoraf stort set alle ser det grundlaeggende paa samme maade som mig. Jeg behoever ikke at forhoere mig. jeg ved udemaerket at der er folk, der er uenige og at der er folk, der haevder at have disse naadegaver idag (jeg har oven i koebet selv tilhoert dem), men jeg kan ikke se, hvordan det skulle kunne overbevise mig, saa laenge jeg ikke er overbevist paa grundlag af biblen. Saa laenge du ikke har gjort det (for du er vel ogsaa en serioes kristen?) ser jeg ingen grund til at skulle opsoege den slags kirker igen.
#29460 - 17/02/200421:16Re: Guds Kirke og ...dåb !
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, jeg har læst, med stor interesse, din dialog med Malli. Jeg har lige et spørgsmål til det du skriver her:
Iøvrigt taler jeg ikke om noget bibelsyn, men om Helligåndens funktion i kristne gennem nådegaver og tegn. Dette sker nemlig idag uanset- som du selv ved - OGSÅ i kirkesamfund som har forskellige bibelsyn.
Ja, det er jo lige netop det, der er problemet!
For det som opfattes som Helligåndens funktion gennem nådegaver og tegn, sker ikke kun i kristne kirkesamfund med forskellige bibelsyn, men OGSÅ i helt andre religioner, som ikke har spor med kristendommen at gøre. Det ved jeg af bitter erfaring.
Vil du virkelig mene, at det også i fremmede religioner er Helligånden også "fungerer" og ved sine tegn bekræfter fx. Hinduer i deres hinduistiske tro? Nej vel?
Hvordan mener du så, at vi kan vide, hvornår det virkelig er Gud Helligånd, og hvornår der er tale om andre kræfter?
Er det noget vi bare skal erfare , og dermed have på fornemmelsen?
Fornemmelser har det med at svigte, når det gælder, så dem tør jeg ikke forlade mig på.
#29461 - 17/02/200422:12Re: Joel 3:1-5
Raven
Bruger
Hej Chemnitz
Tak for dit svar.
Jeg vil blot nævne at profetien siger, at alle disse ting (tegn og undere) skulle/skal ske før Herrens store dag kommer. Dvs. hvis der skal sættes lighedstegn mellem det mørke der kom ved Jesu korsdød, de efterfølgende tegn ved pinseunderet, apostlenes virke, og så de tegn og undere der nævnes i skriftstedet, så skal Herrens store dag komme efter disse - og det kan vel ikke være andet end Jesu andet komme.
Jeg er enig i, at det er "meget normalt i messias-profetier, at Jesu foerste og andet komme staar lige efter hinanden, da der ikk sker noget frelseshistorisk nyt imellem", men det besynderlige ligger i, at tildele udgydelsen af Guds ånd en periode på ca. 40 år - når der nu står "Det skal ske i de sidste dage" og perioden der refereres til er perioden imellem Jesu første og andet komme.
Du skriver: Du maa altsaa overbevise mig ud fra biblen i stedet for evindeligt at henvise til "de andre", "serioese bibelforskere", "serioese bibeltro". Det er kun postulater. Hvis disse og du ikke kan begrunde detud fra Guds ord og imoedegaa mine arguemneter med Guds ord, er jeg fuldstaendig ligeglad med hor mange, der mener noget andet. citat slut.
Kommentar: Postulater- javel, jeg har tidligere henvist til historikere og religionsforskere m.fl. men når du ikke vil repektere disse seriøse personer, så er mine henvisninger jo frugtesløse. Der er ligeledes blevet henvist til masser af bibeltekster -ikke kun fra mig, men også fra andre debattører. Så postulater- i grunden kan jeg jo endnu bedre gøre opmærksom på det i dine indlæg, som ofte grunder sig på bibeltekster, som du så udlægger med; man kan vel sige - jeg mener osv.
Du skriver tilslut: Jeg har omkring mig en 20-30 uddannede teologer, hvoraf stort set alle ser det grundlaeggende paa samme maade som mig. Jeg behoever ikke at forhoere mig. jeg ved udemaerket at der er folk, der er uenige og at der er folk, der haevder at have disse naadegaver idag (jeg har oven i koebet selv tilhoert dem), men jeg kan ikke se, hvordan det skulle kunne overbevise mig, saa laenge jeg ikke er overbevist paa grundlag af biblen. Saa laenge du ikke har gjort det (for du er vel ogsaa en serioes kristen?) ser jeg ingen grund til at skulle opsoege den slags kirker igen. Citat slut.
Kommentar: Ah-ha tænkte jeg det ikke nok. Du har ligesom malli været i et karismatisk miljø og nu er du gået i den modsatte kirkegrøft. Det er interessant at du så ud fra den samme bibel, som du før brugte og tolkede i det karismatiske miljø nu kan finde argumenter for at nådegaver mv. ophørte med apostlene.!!!
Da du nu er blandt 20-30 teologer, som du siger ser på det ligesom du. Jo, men der er hundred tusinde andre teologer globalt som tror på nådegavernes og tjenesternes funktion i vore dage og indtil Kristi andet komme. Og disse teologer og præster befinder sig desuden i forskellige protestantiske og katolske kirkesamfund, men har samme oplevelse af Helligåndens funktion i dag.
Jeg har ikke set nogen ekstraordinære tegn...ligesom jeg heller ikke har set dem ved voksendåb!!
De folk, som i Bibelen krævede "tegn", kaldte Jesus for en "ond og utro slægt" Matt. 12,39, Matt.16,4
Mkh Malli ______________________
Kommentar: Nej, der er ingen tungetale eller andre tegn hverken i barnedåben eller voksendåben. Men det var netop ikke det der var pointen, som du selv lagde op til.
I barnedåben tilsiger præsten både frelsen og Helligånden i dåben til barnet medens voksendåben blot er en ydre bekræftelse af en indre overbevisning og dermed bekender: At den pågældende er blevet født påny i henhold til bibelens tekst og at vedkommende har taget imod Jesus, som sin Herre og Frelser. Dette er en god pagt med Gud. Hvornår Helligåndens fylde og tungetalens gave gives af Gud bestemmer han, ligesom de øvrige nådegaver suverænt tildeles af Gud gennem Helligåndens inspiration.
Du skriver:Citat For det som opfattes som Helligåndens funktion gennem nådegaver og tegn, sker ikke kun i kristne kirkesamfund med forskellige bibelsyn, men OGSÅ i helt andre religioner, som ikke har spor med kristendommen at gøre. Det ved jeg af bitter erfaring.
Kommentar:Ja, det er en efterligning og kilden er ikke GUD og derfor skal vi kristne være på vagt!!!
Vil du virkelig mene, at det også i fremmede religioner er Helligånden også "fungerer" og ved sine tegn bekræfter fx. Hinduer i deres hinduistiske tro? Nej vel? Kommentar: Nej, det er i bedste fald dæmonisk/åndsmagter, som Paulus advarer i mod og giver anvisning i hvordan en kristen sikrer sig (Efes. kap. 6)
Hvordan mener du så, at vi kan vide, hvornår det virkelig er Gud Helligånd, og hvornår der er tale om andre kræfter? Kommentar: Såfremt det stemmer overens med bibelen og hverken lægger til eller trækker fra og formidler Guds faderhjerte er det ægte. Når der er krav og styring og det ikke i budskabet er overens med bibelen er det ikke fra Gud.
Er det noget vi bare skal erfare , og dermed have på fornemmelsen? Kommentar: Helligånden skal føre os til hele sandheden og såfremt vi kender bibelen og evangeliets sandhed er det en stor hjælp henad vejen. Men de åndelige nådegaver er fantastisk stærke til at afsløre kødelige og forførende åndelige åndsmagter og især de profetiske nådegaver er effektive i at skelne mellem hvad der er fra Gud eller ej. Så spørg een med disse gaver , een som du har tillid til.
Iøvrigt er en sund prædiken og undervisning af menigheden og en ægte omsorg for hinanden i ligeså høj grad nødvendig for at afvise fjendens anslag.
#29465 - 18/02/200416:40Re: Guds Kirke og ...dåb !
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl,
Tak for dit svar, jeg er helt i overensstemmelse med det meste af, hvad du skriver.
Kæden hoppede først af i dit næstsidste afsnit:
Men de åndelige nådegaver er fantastisk stærke til at afsløre kødelige og forførende åndelige åndsmagter og især de profetiske nådegaver er effektive i at skelne mellem hvad der er fra Gud eller ej. Så spørg een med disse gaver , een som du har tillid til.
Den eneste gave, jeg har besluttet mig til at have fuld tillid til, er Guds ord. Og de mennesker, som jeg har mest tillid til, er de, som jeg mener er gode til at forkynde og udlægge teksten i overensstemmelse med skriften.
Men selv de kan tage fejl, lige som jeg selv kan tage fejl.
Jeg har altså ikke tillid til, at noget nulevende menneske har ufejlbarlig "profetisk nådegave" og er "effektiv i at skelne mellem hvad der er fra Gud eller ej".
De, som selv mener at være sikre på at kunne det, vil jeg principielt vogte mig for.
Dem, jeg har mest tillid til og helst vil tale med, er dem, som kender Bibelen lige så godt som deres egen bukselomme, men som ikke påberåber sig særskilt åndelig indsigt, og som derfor er ydmygt åbne for at drøfte og overveje eventuelle indvendinger mod deres forkyndelse ...
Postulater- javel, jeg har tidligere henvist til historikere og religionsforskere m.fl. men når du ikke vil repektere disse seriøse personer, så er mine henvisninger jo frugtesløse. Der er ligeledes blevet henvist til masser af bibeltekster -ikke kun fra mig, men også fra andre debattører. Så postulater- i grunden kan jeg jo endnu bedre gøre opmærksom på det i dine indlæg, som ofte grunder sig på bibeltekster, som du så udlægger med; man kan vel sige - jeg mener osv.
Jeg beklager at jeg ikke satter min lid til unavngivne personers udokumenterede udsdagn uden at jeg hoerer argumenterne ogsaa. Enhver kan jo henvise til "serioese forskere" i al almindelighed som du har gjort. Du har jo ikke forsvaret din udlaegning af de bibelcitater du har brugt, naar jeg har vist at de ikke passer paa det vi snakker om, ligesom du heller ikke har leveret en fyldestgoerende argumentation for at min forstaaelse af andre bibelsteder er forkert. Faktisk har jeg faaet meget lidt reel modstand fra din side. Men du har ret i, at der er andre debattoerer, der har leveret arguemnter, jeg er blevet noedt til at imoedegaa.
Ah-ha tænkte jeg det ikke nok. Du har ligesom malli været i et karismatisk miljø og nu er du gået i den modsatte kirkegrøft. Det er interessant at du så ud fra den samme bibel, som du før brugte og tolkede i det karismatiske miljø nu kan finde argumenter for at nådegaver mv. ophørte med apostlene.!!!
Jeg er saadan set ligeglad med hvad du taenker. Hvis du ikke kan begrunde dines synsounkter ud fra biblen, er det for mig uinteressant.
Da du nu er blandt 20-30 teologer, som du siger ser på det ligesom du. Jo, men der er hundred tusinde andre teologer globalt som tror på nådegavernes og tjenesternes funktion i vore dage og indtil Kristi andet komme. Og disse teologer og præster befinder sig desuden i forskellige protestantiske og katolske kirkesamfund, men har samme oplevelse af Helligåndens funktion i dag.
Postulater- javel, jeg har tidligere henvist til historikere og religionsforskere m.fl. men når du ikke vil repektere disse seriøse personer, så er mine henvisninger jo frugtesløse. Der er ligeledes blevet henvist til masser af bibeltekster -ikke kun fra mig, men også fra andre debattører. Så postulater- i grunden kan jeg jo endnu bedre gøre opmærksom på det i dine indlæg, som ofte grunder sig på bibeltekster, som du så udlægger med; man kan vel sige - jeg mener osv.
Du svarer så: Jeg beklager at jeg ikke satter min lid til unavngivne personers udokumenterede udsdagn uden at jeg hoerer argumenterne ogsaa. Enhver kan jo henvise til "serioese forskere" i al almindelighed som du har gjort. Citat slut.
Kommentar: Du har flere gange i flere tidligere indlæg konkret fået henvist til opgivne navne på skribenter fra efter apostlenes tid og til nu, så enten svigter hukommelsen eller også mangler du argumenter.
Du fortsætter bl.a. Citat: Hvis du ikke kan begrunde dines synsounkter ud fra biblen, er det for mig uinteressant.Citat slut.
Kommentar: Javel, i alle mine indlæg har jeg henvist til og givet begrundelser udfra bibelens tekster om nådegavernes funktion, så også den påstand må jeg afvise.
Jeg har altså ikke tillid til, at noget nulevende menneske har ufejlbarlig "profetisk nådegave" og er "effektiv i at skelne mellem hvad der er fra Gud eller ej". Citat slut.
Kommentar: Det var netop derfor jeg angav nogle principper for bedømmelse. Nådegaven i at bedømme ånder er konkret og ikke bare en evne eller opfattelse. Den er givet af Gud og alle nådegaver er underlagt menigheden. Ligesom gaven til at undervise eller prædike ordet også er givet af Gud og skal bekræftes af skriftens sandhed og ligeledes skal bedømmes.
Det er derfor Paulus har skrevet et helt kapitel nemlig 12 om de forskellige lemmer og at enhver skal tjene efter den styrke der er tildelt hver enkelt. Derfor skriver Paulus i vers 11: "Men alt dette virker den ene og samme ånd, som efter sin vilje tildeler enhver sin særlige gave."
hej Carl Du har henvist til tertullian og perpetua (tror jeg nok), som begge var en del af den motanistiske sekt i den periode. Hendes profeti om Jesu genkomst blev ikke opfyldt, hvorfor hun er ude af billedet og den montanistiske bevaegelse med. Udoever det, er profet naevnt i oldkirken i generelle vendinger, men jeg har ikke set nogen henvisning til at der skulle avere nogen konkret haendelse af det eller tungetale. mht andre skribenter kan jeg ikke hsuke du har henvist til nogen af de saakaldte "serioese forskere" som ellers taler saa meget om, men jeg kan jo tage fejl.
mht. bibelbegrundelse, synes jeg dine indlaeg har vaeret saerdeles tynde.
men jeg gider altsaa ikke debatere med dig mere, hvis du ikke har noget nyt at bidrage med, og synes det her er lidt frugtesloest. Hvis du har nogle svar til de konkrete steder, hvor jeg argumenterer for mit synspunkt skal jeg gerne svare dig, men jeg gider ikke fortsaette det her.
Dine øvrige kommentarer skal jeg undlade at gå længere ind på kun sige at betegnelsen TYND argumentation må du selv tage på din egen kappe.
Du mener, at 20-30 andre teologers mening og argumentation omkring dig er mere korrekt end millioner af konkrete vidner blandt forskere, præster og lægfolk globalt, som oplever nådegaverne i funktion i deres eget liv og menigheden !!! De bekræfter og opfylder bibelens ord og evangeliet fuldtud.
#29471 - 19/02/200411:07Re: Guds Kirke og det fuldbragte evangelium !
kristina
Ordstyrer
Bruger
Carl, du skriver til Chemnitz:
Du mener, at 20-30 andre teologers mening og argumentation omkring dig er mere korrekt end millioner af konkrete vidner blandt forskere, præster og lægfolk globalt, som oplever nådegaverne i funktion i deres eget liv og menigheden !!! De bekræfter og opfylder bibelens ord og evangeliet fuldtud.
Nu skrev Chemnitz jo, at han er er stået af mht. denne debat, så jeg vil da lige -uden at afsige nogen dom om hvem der har ret og hvem der har urét - komme med den bemærkning, at "millioner af vidner, som oplever nådegaverne i funktion ... stillet over for "20-30 andre .. " principielt sagtens kan tage fejl.
Det er ikke mængden, der gør det!
Der er jo nemlig noget med en bred vej, som der er mange der går på, og en smal vej som der kun er få, der går på ... såeh ...
Ifllg. Matt. 7,14 siger Jesus:
Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
Det må vi have med i vores overvejelser. For vi har jo tillid til, at Guds Ord primært er at finde i Bibelen og ikke i vores eget indre?
Det har jo ikke noget at gøre med at skulle have ret. Chemnitz har hele tiden ønsket at henvise til bibelens tekster, som han så har en mening om. Problemet i debatten har været at selv om jeg har anført konkrete tekster, navne på konkrete skribenter osv. ér nådegavernes funktion og brug fra apostlenes tid og i vore dage blevet afvist.
Du skriver: Nu skrev Chemnitz jo, at han er er stået af mht. denne debat, så jeg vil da lige -uden at afsige nogen dom om hvem der har ret og hvem der har urét - komme med den bemærkning, at "millioner af vidner, som oplever nådegaverne i funktion ... stillet over for "20-30 andre .. " principielt sagtens kan tage fejl.
Det er ikke mængden, der gør det!
Der er jo nemlig noget med en bred vej, som der er mange der går på, og en smal vej som der kun er få, der går på ... såeh ... Citat slut.
Kommentar: Det er da noget af en påstand, at millioner kan tage fejl ligesom seriøse præster i IM der tror på nådegaverne og den karismatiske bevægelse i folkekirken. Ord er der masser af og teologiske vridninger, men det kristne liv selv er ikke kun ord, det har også med kraft fra Gud at gøre, lægedom og udfrielse til ånd, sjæl og legeme, trøst, omsorg osv. Det klares ikke kun med prædikener og salmesang. Hvis det var således, så ville folkekirken ikke have problemer med syge mennesker og tro på reinkarnation, astrologi, accept af homofile registrede partnerskaber osv. og præster, som knapt nok tror på Gud og langt mindre på Kristi forsonende død på korset og opstandelse.
Iøvrigt er det Chemnitz og de 20-30 teologer siger, noget gammelt og kendt, der er intet nyt i deres opfattelse, det har været sagt af lignende teologer op gennem de seneste par hundrede år og alligevel blæser vinden (Helligånden) hvorhen den vil og de åndelige nådegaver gives stadig af Gud til menighedens opbyggelse indtil Han Kristus kommer for 2. gang.
Så skal nådegaverne bortfalde for så er det fuldkomne selv blandt sit ejendomsfolk- Kristi legeme. Kirken.
Jeg vil blot nævne at profetien siger, at alle disse ting (tegn og undere) skulle/skal ske før Herrens store dag kommer. Dvs. hvis der skal sættes lighedstegn mellem det mørke der kom ved Jesu korsdød, de efterfølgende tegn ved pinseunderet, apostlenes virke, og så de tegn og undere der nævnes i skriftstedet, så skal Herrens store dag komme efter disse - og det kan vel ikke være andet end Jesu andet komme.
nu er det jo faktisk kun moerket, der naevnes som noget,d er sker foer herrens dag. For mig at se er Herrens dag i Gt oftest Messias' foerste komme, selvom dert ogsaa kan vaere hans andet komme og herrens specielle indgriben andre steder. Idag naar vi taler om herrens dag mener vi oftest hans andet komme, men det er jo fordi han er kommet foerste gang. Jeg mener altsaa, at Herrens store og maegtige dag i joel-profetien var hans stedfortraedende lidelse og doed paa korset og resten af disse tegn staar saa i forbindelse med denne. v. 5, som staar lige efter Herrens dag bruges jo ogsaa i forbindelse med pinsedag, saa hvis der skulle vaere en kronologisk fremadskriden i alle versene her og ikke kun, der hvor det er eksplicit naevnt, ville vi ogsaa faa et problem med det vers. Dette mener jeg er forsvarligt, hvis man holder fast ved at det kun handler om jesu foerste komme
Jeg er enig i, at det er "meget normalt i messias-profetier, at Jesu foerste og andet komme staar lige efter hinanden, da der ikk sker noget frelseshistorisk nyt imellem", men det besynderlige ligger i, at tildele udgydelsen af Guds ånd en periode på ca. 40 år - når der nu står "Det skal ske i de sidste dage" og perioden der refereres til er perioden imellem Jesu første og andet komme.
jeg mener nu ikke der er noget problem, heller ikke, hvis man mener Joel-profetien referer til tiden mellem Jesu foerste og andet komme. At herren udgyder sin Aaand er en akt, som sagtens kan forstaas i en mere tidsbegraenset periode, som indleder de sidste dage, ligesom der ogsaa skete stoerre tegn og undere ved indledningen til den mosaiske tidsalder. Men jeg vil give dig ret i, at Joel-profetien alene ikke beviser at naadegaverne holdt op efter aposteltiden, der maa man inddrage andre tekster ogsaa.
En tekst man kunne inddrage fra Gt i denne forbindelse var Zakarias 15,1-7, hvor profeten taler om messiastiden og siger at profetien skal holde op her. Teksten siger ikke eksplicit hvornaar i messiastiden det vil ske, og nogen vil maaske indvende, at der her alene tales om falske profeter, hvilket jeg ikke finder rigtigt. I konteksten tales der stort set kun om jesu foerste komme, hvilket for mig at se kunne indikere (ikke bevise), at der ogsaa i forbindelse med profetiens ophoer er tale om Herrens foerste komme, saa det skal ske i forbindelse hermed.
men det vaesentligste argument finder jeg nu i NT, og da isaer 1. kor 13 og 14, samt ApG.
#29474 - 20/02/200411:04Re: Joel 3:1-5
Raven
Bruger
Hej Chemnitz
Jeg er ikke enig i at "Herrens dag i Gt oftest [er] Messias' foerste komme".
Jesus beskriver de sidste tider (Luk. 21:20-28) sådan:
Når I ser Jerusalem omringet af hære, da skal I vide, at dens ødelæggelse er nær. v21 Da skal de, der er i Judæa, flygte ud i bjergene; de, der er inde i byen, skal forlade den, og de, der er ude på landet, skal ikke gå ind i byen. v22 For det er straffens dage, da alt det, som står skrevet, skal gå i opfyldelse . v23 Ve dem, der skal føde, og dem, der giver bryst i de dage. For der skal komme stor nød over landet og vrede over dette folk. v24 De skal falde for skarpe sværd og blive ført bort til alle hedningefolk som fanger, og Jerusalem skal nedtrampes af hedninger, indtil hedningernes tider er til ende. v25 Og der skal ske tegn i sol og måne og stjerner , og på jorden skal folkene gribes af angst, rådvilde over havets og brændingens brusen. v26 Mennesker skal gå til af skræk og af frygt for det, der kommer over verden, for himlens kræfter skal rystes. v27 Og da skal de se Menneskesønnen komme i en sky med magt og megen herlighed. v28 Men når disse ting begynder at ske, så ret jer op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.«
I GT referere Herrens dag ofte til et stort slag eller dom, hvor der skal ske tegn i sol, måne og stjerner.
Esajas 13:9-10 v9 Herrens dag kommer med gru, med harme og flammende vrede for at lægge jorden øde og udrydde dens syndere. v10 Himlens stjernebilleder lyser ikke, mørk står solen op, månen skinner ikke.
........ v13 og jorden rokkes fra sit fundament ved Hærskarers Herres harme på hans flammende vredes dag.
Zak. 14:1-7 v1 Se, der kommer en dag, Herrens dag, da byttet, de har røvet hos dig, fordeles. v2 Da samler jeg alle folkeslag til krig imod Jerusalem; byen bliver indtaget, husene udplyndret, kvinderne voldtaget. Halvdelen af byen må gå i landflygtighed, men resten af folket skal ikke udryddes fra byen. v3 Herren vil rykke ud til angreb på disse folkeslag, som når han angriber på kampens dag. v4 På den dag skal han stå på Oliebjerget, som ligger øst for Jerusalem.
Oliebjerget skal spaltes i to dele fra øst til vest, så der dannes en meget stor dal. Den ene halvdel af bjerget skal rykke mod nord, den anden mod syd, v5 og I skal flygte ind i min bjergdal – dalen når indtil Asal – ja, flygte, som I flygtede for jordskælvet, dengang Uzzija var konge i Juda. Da kommer Herren min Gud og alle de hellige med ham.
Joels bog beskriver også Herrens dag flere steder end den passage vi debatterer:
Joel 2:1-5 v1 Stød i hornet på Zion, opløft krigsråb på mit hellige bjerg, så alle landets indbyggere skælver, for Herrens dag kommer! v2 Mulmets og mørkets dag er nær, en dag med skylag og mørke skyer. Som morgenrøden breder sig over bjergene, kommer en stor og mægtig hær; dens lige har ikke været fra evighed og skal heller ikke komme, så længe slægt følger på slægt.
og videre i kap. 4 v14-15:
Hør de larmende skarer i Afgørelsens Dal! Herrens dag er nær i Afgørelsens Dal. v15 Sol og måne formørkes, og stjernerne skinner ikke længere.
Disse GT profetier skal opfyldes (som også Jesus siger) omkring Jesu andet komme.
Åb. 6:12-17 v12 Og jeg så: Da Lammet brød det sjette segl, kom der et stort jordskælv, og solen blev sort som en sæk, og hele månen blev som blod, v13 og himlens stjerner faldt ned på jorden, som et figentræ taber sine frugter, når stormen rusker i det. v14 Og himlen blev trukket væk, som en bogrulle rulles sammen, og hvert bjerg og hver ø blev flyttet fra deres plads. v15 Og jordens konger og stormænd og hærførere og rigmænd og magthavere og hver træl og fri skjulte sig i huler og klippekløfter. v16 Og de sagde til bjerge og klipper: »Fald ned over os og skjul os for ham, som sidder på tronen, og for Lammets vrede. v17 For nu er deres vredes store dag kommet, og hvem kan da bestå?«
Set i lyset af hele Joels bog og de andre steder i GT, kan jeg slet ikke tyde Herrens dag, som værende andet end Jesu andet komme, og Guds dom over jorden. Jeg kan ikke få disse vers til at harmonere med Jesu første komme.
v. 5, som staar lige efter Herrens dag bruges jo ogsaa i forbindelse med pinsedag, saa hvis der skulle vaere en kronologisk fremadskriden i alle versene her og ikke kun, der hvor det er eksplicit naevnt, ville vi ogsaa faa et problem med det vers.
Vers 5 er ikke noget der sker efter Herrens dag, sætningen starter med "og", og lægger sig derfor opad de forudgående vers. Frelsen (ved at påkalde Herrens navn) er altså noget der sker i den periode de forudgående vers har beskrevet.
At herren udgyder sin Aaand er en akt, som sagtens kan forstaas i en mere tidsbegraenset periode, som indleder de sidste dage
Da passagen i Joels bog ikke lægger op til en tidsbegrænset periode, kan jeg ikke se hvorfor man skal indlæse denne forståelse.
men det vaesentligste argument finder jeg nu i NT, og da isaer 1. kor 13 og 14, samt ApG.
Jeg er enig i, at de væsentligeste argumenter findes i NT, men jeg havde valgt at holde mig til de gammeltestamentlige skriftsteder, da mine indlæg egentlig var en reaktion på din konklusion til AnnePande ........ "Jeg mener man maa se Markus 16 i lyset af andre klarer tekster. Det er et tegn paa gudsrigets frembrud, som netop kom med Jesus og apostlen. Denne periode var den i GT profeterede Herrens dag, hvor alt koed skulle profetere, men fra da af og indtil Herrens andet komme skal der ikke vaere profeti."
Med hensyn til Zakarias 13:1-7 må jeg vende tilbage, da dette indlæg vist er ved at blive lidt langt, men umiddelbart synes jeg det virker lidt uklart om præcis hvad der menes og hvornår det sker, flere tolkninger er mulige, især når kapitlet lige efter beskriver Jesu andet komme.
#29475 - 25/02/200419:14Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus.
Undskyld mit sene svar. Jo tak, jeg holder skruen fint i vandet herhjemme, håber også du gør det i det store udland.
Du har nok ret i, at det fuldkomne og det stykkevise er i samme kategori, men at en ny skulle kræve et andet køn, forstår jeg ikke. Der er jo kun 3 køn, men mange slags begreber. Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke, kategorien nødvendigvis må være verbale åbenbaringsformer. Det kunne ligesåvel være åbenbaringsformer som sådan. Profetiske gaver er jo ikke kun verbale, men omfatter også syner og drømme. Så hvis det er åbenbaring som sådan, passer det godt nok med åbenbaringen af Guds rige.
Kundskab kaldes en nådegave, men jeg mener ikke det nødvendigvis er en profetisk kundskab. Det hænger i øvrigt godt nok sammen med, at vi skal erkende fuldt ud, for det er jo den stykkevise kundskab, der viger for den fuldkomne.
Apostolatet var ekstraordinært, og tegn og undere fulgte det i særlig grad. Men jeg er ikke sikker på, der var begrænset dertil. (Det kommer jeg ind på i svaret til dit andet indlæg.) Og i Joelsprofetien nævnes bestemte gaver, men de stilles ikke op som en modsætning til ordinære gaver. Det stemmer med, at de står side om side i listerne.
Paulus kendte ikke den samlede kanon, men han kendte de andre apostle. De var ét i læren og havde ikke hver sin teologi, selv om de skrev forskellige ting til forskellige menigheder. Så jeg tror næppe der var noget, der kunne komme bag på Paulus i den forstand. Jeg mener heller ikke at de enkelte breve var uklare.
Mht. kærligheden, ja det er kun her den har brug for at tåle mv., men dernæst kommer for mig at se udblikket til evighedsperspektivet. Kærligheden ophører aldrig. Modsat det nævnes så de gaver, der skal ophøre, og så endnu en modsætning til dem: det fuldkomne. Jeg tror at v.8-12 taler om dette perspektiv, og at v.13 vender tilbage til nutiden (jf. det emfatiske "nyni"), hvor tro og håb har sin plads.
Som illustration nævner Paulus forskellen på barnets forståelse og den voksnes. En voksens forståelse er jo heller ikke summen af alle børns forståelse, men der er tilføjet en modenhed, som barnet ikke har, en kvalitativ forskel, ligesom vor erkendelse i evigheden bliver kvalitativt anderledes. Det hænger ikke sammen med, at det fuldkomne kun skulle være apostlenes samlede skrifter / profetier. En parallel tekst er 4.Mos. 12, hvor Aron og Mirjam gør oprør mod Moses. Herren siger, at til profeter taler han i drømme, men med Moses ansigt til ansigt. Dvs. selv om man lagde Arons og Mirjams tjenester sammen, blev de ikke på højde med Moses´.
Nå jeg må videre, men vender tilbage til emnet snart. Hvis det lyder lidt rodet, er det nok fordi jeg har travlt, men så kan jeg forhåbentlig rette op på det.
#29476 - 05/03/200417:59Re: Guds Kirke - Nådegavernes hjem
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus.
Mht. ApG. 8. De kunne ikke komme til tro uden v. Helligånden, men i dag siger vi jo også om en, der kommer til tro og siden døbes, at vdk. genfødes ved Ånden i dåben. Døbte kan formanes til at lade sig fylde af Ånden. Ef. 5,18. Ånden gives i dåben, men for mig at se er der tale om noget helt specielt, at de helt undtagelsesvis ikke fik Ånden i dåben (sådan forstår jeg i hvert fald v.16, hvor det at dåben nævnes, for mig at se betyder, at de skulle have fået Ånden i dåben, men at det ikke var sket). Derfor måtte apostlene bede for dem, som en stadfæstelse af, at også samaritanerne hørte med til den ene kirke. Ånden kom jo også helt specielt over hedningerne før dåben i ApG. 10, som en lignende bekræftelse. Derimod giver teksten ikke indtryk af, at der var nogen "mangel" hos Filip, eller at det var derfor, de kom. Det var fordi, Samaria havde taget imod Guds ord. At apostlene kommer og beder om Ånden, er heller ikke noget, der gentages senere, selv om Filip rejser videre og forkynder.
Jeg tror ikke at det at "få Helligånden" er en teknisk term for, at tungetalen er med. Den er kun nævnt 1 gang før kap. 8, ved pinsen. Til gengæld nævnes åndsfylde flere gange, uden at der nævnes eller regnes med tungetale el. lign.: I 4,8 fyldes Peter med Helligånden, da han står overfor ypperstepræsterne, og får frimodighed til at vidne for dem. I 4,31 fyldes menigheden af Helligånden som svar på bøn, og de forkynder Guds ord med frimodighed. I 6,5 kaldes Stefanus, en af dem, der blev indviet til at tjene ved bordene, en mand fuld af Helligånd og tro. Ved sit martyrium (7,55) benævnes han igen "fuld af Helligånden", da han ser Guds herlighed. Pga. disse steder mener jeg, at det er usandsynligt, at der pr. definition skulle være tale om sproggaven, når samaritanerne får Helligånden. Det nævnes jo også altid ellers, hvis nogen får den. Mht. det Simon så. Regner man med, at han så håndspålæggelsen og hørte bønnen om Ånden, opløses tautologien. Hvis der var noget yderligere, kan jeg slet ikke se, at det nødvendigvis skulle være tungetale. Det kunne ligesåvel være profetisk gave, eller det mere "ordinære" at prise Gud eller vidne frimodigt, eller fyldes af glæde (jf. 13,52). At sige, at det nødvendigvis drejer sig om at videregive en nådegave, er for mig at se at lægge noget ind i teksten, som ikke står der.
Jeg mener at Mark.16 er klar nok. Både ordet om "den" og "de" troende handler om evangeliets forkyndelse for al skabningen, og siger ikke at tegnene kun skal følge apostlene. Ellers ville det være noget misvisende at bruge samme ord. Jeg kan ikke helt forstå din tanke med, at bøn og nådegaver skulle udelukke hinanden. Selv pinsedagen var jo forberedt i bøn, selv om Gud havde givet løftet. Og i ApG. 4 beder menigheden netop om, at der må ske tegn. For mig at se er det ikke et mindre tegn på Guds rige, at fx. helbredelser sker ved forbøn, end uden. Vi beder jo til kongen i dette rige. Det kom med Jesus og apostlene, men forsvandt ikke med dem.
I 1.Kor. 14 opfordrer Paulus til at stræbe efter nådegaverne. Skal man stræbe efter noget, må det indebære, at man ikke har det i forvejen. Alligevel siger han ikke, at de skal vente til han kommer og formidler gaven. Det må være forudsat, at de selv kan bede Gud om den. Ligesom ved udlægningsgaven i v.13.
Lidt mere til 1.Kor. 13: Det "apostolske jeg / vi" du taler om, hvor finder du det? Jeg tror ikke jeg har hørt om det. I det hele taget er resten af apostelkredsen jo slet ikke inde i billedet her. V. 1-3 betyder jo heller ikke, at det kun er en apostel, der skal have kærlighed. Og da det netop var apostlene, der skrev kanon, kan jeg ikke se, at de skulle kende fuldt ud ved at se deres egne samlede værker. Man kan ikke gradbøje "fuldt ud", særlig ikke når det sammenlignes med at være kendt fuldt ud af Gud. Ellers ville der jo ikke være noget nyt at se og erkende i herligheden, og det må vi være enige om, at der er. 1.Kor. 1,7 viser for mig at se også klart, at (alle) nådegaverne hører til, indtil Jesus kommer igen (undtagen apostolatet). De mangler ikke nogen nådegave, mens de venter på det.
Flot og indsigtsfuldt indlæg om Helligåndens funktion. Bravo.
Blot denne korte kommentar: Paulus giver jo tydeligt instrukser i Kap. 12 om de forskellige gaver og i kap. 13 og 14 om forvaltningen af nådegaverne, som fungerede i de nye menigheder i Korinth og ligeledes til Efeserne særligt i kap. 4.
Disse nye menigheder var plantet af Paulus, men de ældste ledte dem videre og nådegaverne fungerede også i de personer som blev lagt til menigheden. Derfor var det nødvendigt at forklare nådegavernes og tjenesternes funktion for at der ikke skulle blive kaos og misbrug.
Iøvrigt fortsatte nådegaverne efter de første apostle var borte, hvilket bl.a. Irenæus og Polycarp og andre beretter op til flere århundrer efter og der er ligeledes mange beretninger op til vor tid.
Selvfølgelig er nådegaverne, helbredelser, troen i funktion osv. tegn på at Guds Rige er tilstede. Jesus udtrykte tydeligt, at tegnene skal følge dem som tror ligesom Paulus siger, at Guds Rige ikke kun kom med ord, men også i kraft.
Hej Anne Undskyld mit sene svar. Vi er gaaet igang igen herovre, saa jeg har haft lidt travlt.
Du skriver:
Du har nok ret i, at det fuldkomne og det stykkevise er i samme kategori, men at en ny skulle kræve et andet køn, forstår jeg ikke. Der er jo kun 3 køn, men mange slags begreber. Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke, kategorien nødvendigvis må være verbale åbenbaringsformer. Det kunne ligesåvel være åbenbaringsformer som sådan. Profetiske gaver er jo ikke kun verbale, men omfatter også syner og drømme. Så hvis det er åbenbaring som sådan, passer det godt nok med åbenbaringen af Guds rige.
Til det foerste punkt omkring koensskifte. Paulus kunne gnaske rigtigt have fortsat i samem koen. Men hvis paulus ligepludselig ville introducere noget nyt i en helt anden kategori maa man for mig at se gaa ud fra at han havde markeret det paa en eller anden maade enten ved at sige eksplicit hvad det var eller ved at aendre koen. I stedet fortsaetter han i samme koen med et begreb det ud fra konteksten staar i modsaetning til stykkevis og dermed betegner en kvantitativ forskel og ikke en kvalitativ. Mht. profetier, saa blev de jo netop meddelt mundtligt eller skrifteligt, selv de mest apokalyptiske syner. Det altdominerende i profeti er det verbale og selv syner forklares eller beskrives verbalt. Hvis det havde vaeret aabenbaring i al almindelighed som noegt der peger paa Guds rige, som det fuldkomne saa var den fuldkomne aabenbaring af, kan jeg ikke se, hvorfor paulus netop udelader de tegn som ellers i skriften ses som det tydeligste bevis paa Guds riges komme, nemlig tegn og undere. I stedet naevnes kun guddommelig kommunikation.
Kundskab kaldes en nådegave, men jeg mener ikke det nødvendigvis er en profetisk kundskab. Det hænger i øvrigt godt nok sammen med, at vi skal erkende fuldt ud, for det er jo den stykkevise kundskab, der viger for den fuldkomne.
Jeg er for saa vidt enig med dig i, at det er den stykkevise kundskab, der viger for den fuldkomne. Men der staar jo at kundskaben skal ophoere og ikke bare at den skal fuldkommengoeres. Der er noget, der skal holde op. Det maa for mig at se vaere en overnaturlig aabenbaret kundskab, der er tale om og ikke blot en almindelig indsigt, da den naevnes i 1. kor 12,8 som en af de mirakuloese gaver somer aandens aabenbaring.
Apostolatet var ekstraordinært, og tegn og undere fulgte det i særlig grad. Men jeg er ikke sikker på, der var begrænset dertil. (Det kommer jeg ind på i svaret til dit andet indlæg.) Og i Joelsprofetien nævnes bestemte gaver, men de stilles ikke op som en modsætning til ordinære gaver. Det stemmer med, at de står side om side i listerne.
i 1. kor 12,7-11 staar jo faktisk kun mirakuloese/ekstraordinaere naadegaver naevnt. De naevnes som Aandens aabenbaringer. I slutningen hvor der ikke staar noget om aabenbaringer staar de derimod side om side med mere "normale" naadegaver. Jeg siger ikke at de er modsaetninger, men at der er forskellgie og intentionen forskellig. "almindelige" naadegavers formaal er ikke at bekraefte Guds bemyndigede udsendinger, apostle og profeter, mens det er de ekstraordinaere naadegavers formaal, dog sker begge dele til menighedens gavn, da vi jo idag baade har gavn af apostlenes og profeternes skrevne ord og andre naadegaver.
Paulus kendte ikke den samlede kanon, men han kendte de andre apostle. De var ét i læren og havde ikke hver sin teologi, selv om de skrev forskellige ting til forskellige menigheder. Så jeg tror næppe der var noget, der kunne komme bag på Paulus i den forstand. Jeg mener heller ikke at de enkelte breve var uklare.
Hvorfra ved du at Paulus ikke kendte den samlede kanon. Og vhis han ikke gjorde, hvorfra ved du saa at Aanden ikke alligevel kunne aabenbare det for ham dahan skrev foerste korintherbrev. Jeg mener ikke vi kan bruge ekstra-bibelske kilder eller historiske antagelser som afgoerende i en tolkning af skriften. Jeg taler ikke om laereforskellighed eller uklarhed i brevene, jeg taler om at det ikke er alt, der staar i alle breve. Derfor mener jeg heller ikek at fuldkommen er den korrekte oversaettelse, hvis man forstaar fuldkommen kvalitativt, men vil hellere sige komplet eller faerdig. Der er tale om en kvantitativ forskel paa de enkelte skrifter og den fuldkomne kanon. Du maa da indroemme at der staar ting i f.eks. 1. korintherbrev som ikke staar i f.eks efeserbrevet eler . Petersbrev og omvendt.
Mht. kærligheden, ja det er kun her den har brug for at tåle mv., men dernæst kommer for mig at se udblikket til evighedsperspektivet. Kærligheden ophører aldrig. Modsat det nævnes så de gaver, der skal ophøre, og så endnu en modsætning til dem: det fuldkomne. Jeg tror at v.8-12 taler om dette perspektiv, og at v.13 vender tilbage til nutiden (jf. det emfatiske "nyni"), hvor tro og håb har sin plads.
Det er rigtigt at der staar at kaerligheden aldrig ophoerer, men dog inkluderes i beskrivelsen af denne kaerlighed i det foregaaende tro og haab og de naevnes side om side igen i vers 13. Om man laeser "nu" mener jeg ikke goer nogen forskel, det forstaerker blot pointen at det, der bestaar i denne verden er tro, haab og kaerlighed, selvom kaerligheden varer ved ind i veigheden ogsaa. For mig at se er ordvalget i 8-12 i forhold til vers 13 en klar modsaetning. Tro, haab og kaerlighed skal fortsaette efter at det fuldkomne er kommet.
Som illustration nævner Paulus forskellen på barnets forståelse og den voksnes. En voksens forståelse er jo heller ikke summen af alle børns forståelse, men der er tilføjet en modenhed, som barnet ikke har, en kvalitativ forskel, ligesom vor erkendelse i evigheden bliver kvalitativt anderledes. Det hænger ikke sammen med, at det fuldkomne kun skulle være apostlenes samlede skrifter / profetier. En parallel tekst er 4.Mos. 12, hvor Aron og Mirjam gør oprør mod Moses. Herren siger, at til profeter taler han i drømme, men med Moses ansigt til ansigt. Dvs. selv om man lagde Arons og Mirjams tjenester sammen, blev de ikke på højde med Moses´.
Paulus goer ikke nogen pointe ud af en kvalitativ forskel, men taler alen om det stykkevise versus det komplette, altsaa en kvantitativ forskel. Han goer heller ikke nogen pointe ud af den kvalitative forskel paa boerns og voksnes forstaaelse. At der er en saadan vil jeg ikke benaegte, men et billede maa forstaas i lyset af dets pointe og ikke alle mulige andre implikationer i den sammenhaeng billedet er hentet fra. Og pointen her er forskellen paa stykkevis og komplet/fuldkommen, en kvantitativ forskel. Jeg emner altsaa ikke man kan bruge sider af et metfor som ikek er en del af det eksplicitte sammenligningpunkt mellem det og den virkelighed man vil beskrive med det. Det ville foere ud i en allegorsik bibeltolkning.
Mht. ApG. 8. De kunne ikke komme til tro uden v. Helligånden, men i dag siger vi jo også om en, der kommer til tro og siden døbes, at vdk. genfødes ved Ånden i dåben. Døbte kan formanes til at lade sig fylde af Ånden. Ef. 5,18. Ånden gives i dåben, men for mig at se er der tale om noget helt specielt, at de helt undtagelsesvis ikke fik Ånden i dåben (sådan forstår jeg i hvert fald v.16, hvor det at dåben nævnes, for mig at se betyder, at de skulle have fået Ånden i dåben, men at det ikke var sket). Derfor måtte apostlene bede for dem, som en stadfæstelse af, at også samaritanerne hørte med til den ene kirke. Ånden kom jo også helt specielt over hedningerne før dåben i ApG. 10, som en lignende bekræftelse. Derimod giver teksten ikke indtryk af, at der var nogen "mangel" hos Filip, eller at det var derfor, de kom. Det var fordi, Samaria havde taget imod Guds ord. At apostlene kommer og beder om Ånden, er heller ikke noget, der gentages senere, selv om Filip rejser videre og forkynder.
I Apg. 2 ser vi jo apostlene blive fyldt af Helligaanden selvom de var blevet genfoedt ved vand og Aand og troede paa Jesus. Og doebte kan ganske rigtigt formanes til at lade sig fylde af Aanden. Derfor er der forskel paa at hve Helligaanden/vaere doebt med den og saa det, der her kaldes at lade sig fylde med den/ at den kom over dem. At antage at de ikke har faaet Aanden da de kom til tro eller da de blev doebt er for mig at se en teori, jeg ikke kan finde belaeg for. Tvaertimod ser vi gentagne gange udtrykket Aanden kom over dem, blive brugt naar folk fik profetiske gaver ved apostlene. Jeg finder den fortsaaelse noegt emre sandsynlig, da den anden strider imod skriftens laere om Aandens gerning ved tro og daab. Jeg er enig i, at Aandens udgydelse ved apostlene var en stadfaestelse af samaritanernes tilhoersforhold til Guds kirke, men det aendrer ikke paa, at teksten viser at dette skete ved apostlene og at Simon saa at det var ved apostlene dette skete.
Jeg tror ikke at det at "få Helligånden" er en teknisk term for, at tungetalen er med. Den er kun nævnt 1 gang før kap. 8, ved pinsen. Til gengæld nævnes åndsfylde flere gange, uden at der nævnes eller regnes med tungetale el. lign.: I 4,8 fyldes Peter med Helligånden, da han står overfor ypperstepræsterne, og får frimodighed til at vidne for dem. I 4,31 fyldes menigheden af Helligånden som svar på bøn, og de forkynder Guds ord med frimodighed. I 6,5 kaldes Stefanus, en af dem, der blev indviet til at tjene ved bordene, en mand fuld af Helligånd og tro. Ved sit martyrium (7,55) benævnes han igen "fuld af Helligånden", da han ser Guds herlighed. Pga. disse steder mener jeg, at det er usandsynligt, at der pr. definition skulle være tale om sproggaven, når samaritanerne får Helligånden. Det nævnes jo også altid ellers, hvis nogen får den. Mht. det Simon så. Regner man med, at han så håndspålæggelsen og hørte bønnen om Ånden, opløses tautologien. Hvis der var noget yderligere, kan jeg slet ikke se, at det nødvendigvis skulle være tungetale. Det kunne ligesåvel være profetisk gave, eller det mere "ordinære" at prise Gud eller vidne frimodigt, eller fyldes af glæde (jf. 13,52). At sige, at det nødvendigvis drejer sig om at videregive en nådegave, er for mig at se at lægge noget ind i teksten, som ikke står der.
Det var mest udtrykket Heeligaanden kom over dem, jeg taenkte paa. Her saettes det saa sammen med at faa Helligaanden, men da de allerede havde den i den trosskabende forstand og var blevet doebt ser jeg det mere sandsynligt at det forstaas i lyset af udtrykket: kom over, som bruges baade i Apg. 2 og 10 hvor der udtrykkeligt tales om sproggaven. jeg har derimod ikke kunent finde eksempler paa et sted, hvor der var en anden eksplicit forklaring paa udtrykket eller nogetd er tydede paa at det skulle forstaas anderledes. Det passer i ovrigt ikke at tungetalen altid naevnes hvis den forkommer. I ApG. 11,15 gengiver peter, hvad der skete i Kornelius' hus. Han siger blot at den kom over dem ligesom over dem i den foerste tid -samme udtryk- mens vi i kap. 10 kan laese at det netop var tungetale, der var tale om og det her kaldes Helligaandens gave. Mht Simon, saa star der jo ikke at han saa at apostlene bad for alle dem Simon saa de lagde haenderne paa de lagde haender paa om at de maate faa anden, men at Simon saa at alle dem, haenderne blev lagt paa (det er altsaa ikke haenderne han ser rent grammatisk) fik Helligaanden.
Jeg mener at Mark.16 er klar nok. Både ordet om "den" og "de" troende handler om evangeliets forkyndelse for al skabningen, og siger ikke at tegnene kun skal følge apostlene. Ellers ville det være noget misvisende at bruge samme ord. Jeg kan ikke helt forstå din tanke med, at bøn og nådegaver skulle udelukke hinanden. Selv pinsedagen var jo forberedt i bøn, selv om Gud havde givet løftet. Og i ApG. 4 beder menigheden netop om, at der må ske tegn. For mig at se er det ikke et mindre tegn på Guds rige, at fx. helbredelser sker ved forbøn, end uden. Vi beder jo til kongen i dette rige. Det kom med Jesus og apostlene, men forsvandt ikke med dem.
Markusevangeliet er for mig at se ogsaa forholdsvis klar, det beskriver loeftet og dets opfyldelse. Opfyldelsen er i datid. Det er altsaa opfyldt allerede fra forfatterens synspunkt. Jeg mener ikke at naadegaver udelukker boen, men at apostlene kunne befale sygdomme at forsvinde, mens vi er henvist til at bede. Paulus anser jo tegn og udnere som tegn paa hans apostolat, hvilket det jo ikke kunne vaere, hvis der ikke var en forskel paa det og almindelig boen.
I 1.Kor. 14 opfordrer Paulus til at stræbe efter nådegaverne. Skal man stræbe efter noget, må det indebære, at man ikke har det i forvejen. Alligevel siger han ikke, at de skal vente til han kommer og formidler gaven. Det må være forudsat, at de selv kan bede Gud om den. Ligesom ved udlægningsgaven i v.13.
Der staar jo ikke at de skal straebe efter at faa naadegaverne men efter at bruge dem, altsaa efter at tae profetisk og i tunger, ikke efter at blive i stand til det.
Lidt mere til 1.Kor. 13: Det "apostolske jeg / vi" du taler om, hvor finder du det? Jeg tror ikke jeg har hørt om det. I det hele taget er resten af apostelkredsen jo slet ikke inde i billedet her. V. 1-3 betyder jo heller ikke, at det kun er en apostel, der skal have kærlighed. Og da det netop var apostlene, der skrev kanon, kan jeg ikke se, at de skulle kende fuldt ud ved at se deres egne samlede værker.
Paulus bruger det i 1. Kor 9,1-5 bl.a. og for mig at se ogsaa kap 2,1-14.
Man kan ikke gradbøje "fuldt ud", særlig ikke når det sammenlignes med at være kendt fuldt ud af Gud. Ellers ville der jo ikke være noget nyt at se og erkende i herligheden, og det må vi være enige om, at der er. 1.Kor. 1,7 viser for mig at se også klart, at (alle) nådegaverne hører til, indtil Jesus kommer igen (undtagen apostolatet). De mangler ikke nogen nådegave, mens de venter på det.
Men fuldt ud saettes jo i modsaetning til stykkevis. At Gud kender fuldt ud i en anden forstan ogsaa andrer ikke paa at der her er tale om en kvantitativ forskel i erkendelse og ikke en kvalitativ. I herligheden er der noegt nyt t se kvalitativt, ligesom Gud ogsaa kender os kvalitativt anderledes end vi kender ham nu, det er bare ikke det Paulus taler om her.
hej Raven Undksyld det sene svar da det vil tage for lang tid at gennemgaa alle alle herrens dag profeteier, vil jeg ikke goere det. Du har ret i, at der er profetier om herrens dag i Gt som betegner Dommedag, men jeg mener nu stadig ikke at det det altoverskyggende i Gt.
mht. Lukas 21,20-28 saa handler foerste del der jo om Jerusalems odelaeggelse aar 70, som for mig atse hoerer med til Jesu foerste komme, hvori jeg inkluderer den apostolske tidslader, det samme mener jeg Zakarias 14 handler om.
mht joel skriver du:
Vers 5 er ikke noget der sker efter Herrens dag, sætningen starter med "og", og lægger sig derfor opad de forudgående vers. Frelsen (ved at påkalde Herrens navn) er altså noget der sker i den periode de forudgående vers har beskrevet.
de forudgaaende vers maa tolkes i lyset af Der hvor Ntbevidner at teksten er gaaet i opfyldelse. baade ApG. 2 og Rom 10 siger at enhver som paakladerHerrens navn skal frelses er gaaet i opfyldelse, hvorfor jeg mener at versene forinden ogsaa maa omhandle Jesu foerste komme.
Da passagen i Joels bog ikke lægger op til en tidsbegrænset periode, kan jeg ikke se hvorfor man skal indlæse denne forståelse.
Mn kan indlaese denneforstaaelse fordi Nt laegger op til det og andre tekster i Gt laegger optil at profetien skal ophoere, herunder Zakrias, men ogsaa f.eks. daniel.
Jeg er enig i, at de væsentligeste argumenter findes i NT, men jeg havde valgt at holde mig til de gammeltestamentlige skriftsteder, da mine indlæg egentlig var en reaktion på din konklusion til AnnePande ........ "Jeg mener man maa se Markus 16 i lyset af andre klarer tekster. Det er et tegn paa gudsrigets frembrud, som netop kom med Jesus og apostlen. Denne periode var den i GT profeterede Herrens dag, hvor alt koed skulle profetere, men fra da af og indtil Herrens andet komme skal der ikke vaere profeti."
jeg mente ikke her, selvom det var lidt uklart udtrykt at Joel varen af de klare tekster, men snarere at Nt beskriver opfyldelsen af joel-profetier som omhandlende den apostolskeperiode.
hej carl blot lige en bemaerkning til dette udsagn:
Iøvrigt fortsatte nådegaverne efter de første apostle var borte, hvilket bl.a. Irenæus og Polycarp og andre beretter op til flere århundrer efter og der er ligeledes mange beretninger op til vor tid.
saa vidtjeg er orienteret er der ikkenogen henvisning til en specifik profeti hos Irenaeus men kun en generel henvisning til profeter som i denne periode meget vel kan have taget en bredere mening end Gt og Nt's beskrivelse af profeter. mht. Polykarp, saa var han saa vidt jeg ved deiscipel af apostlen johannes, hvorofr han selvfoelgelig har vaeret vbidne til profeti.
Du skriver: saa vidtjeg er orienteret er der ikkenogen henvisning til en specifik profeti hos Irenaeus men kun en generel henvisning til profeter som i denne periode meget vel kan have taget en bredere mening end Gt og Nt's beskrivelse af profeter. mht. Polykarp, saa var han saa vidt jeg ved deiscipel af apostlen johannes, hvorofr han selvfoelgelig har vaeret vbidne til profeti. Citat slut.
Min kommentar: Du tager fejl og kommer med en påstand som er temmelig søgt. De personer jeg har nævnt skriver konkret om at de oplever de åndelige nådegaver i funktion !!!!
Du må til at finde ud af hvad der forstås ved åndelige nådegaver i teori og endnu mere i praksis, så du kan se sammenhængen med den særlige omtale i 1. Korinterbrev kap. 12-13-14 og Efeserbrevets omtale af de åndelige tjenestegaver. Dine påstande om de åndelige nådegavers ophør m.m. er jo ikke nyt stof, det har været påstået i mange århundrede år og alligevel har nådegaverne været i fuld funktion over hele jorden i alle kirkesamfund-folkekirker, Katolske, frikirker osv. som tror på Jesu forsonende død på korset, Hans sejrrige opstandelse fra døden, opstigen til Himmelen og Helligåndens komme til det enkelte menneske.
Du citerer AnnePande: I 1.Kor. 14 opfordrer Paulus til at stræbe efter nådegaverne. Skal man stræbe efter noget, må det indebære, at man ikke har det i forvejen. Alligevel siger han ikke, at de skal vente til han kommer og formidler gaven. Det må være forudsat, at de selv kan bede Gud om den. Ligesom ved udlægningsgaven i v.13. ___________________
Du skriver så: Der staar jo ikke at de skal straebe efter at faa naadegaverne men efter at bruge dem, altsaa efter at tae profetisk og i tunger, ikke efter at blive i stand til det. Citat slut.
Kommentar: Det var dog en utrolig udlægning/påstand og benægtelse af hvad der faktisk står. Kan du ikke henvise til hvor i bibelen man kan læse det?
Du tager fejl og kommer med en påstand som er temmelig søgt. De personer jeg har nævnt skriver konkret om at de oplever de åndelige nådegaver i funktion !!!!
bevisbyrden fremsaetter den som fremsaetter paastanden.
Du skriver på mit spørgsmål om din fortolkning af teksten: hej carl 1. kor 14. Jeg har svaert ved at laese det anderledes, men oplys mig med din visdom. Citat slut.
Kommentar: Den første del af dit svar er jeg efterhånden ved at tro på, medens den anden del blot er et bevis på, at det kun var en påstand du kom med og ikke noget der står i bibelen.
Du tager fejl og kommer med en påstand som er temmelig søgt. De personer jeg har nævnt skriver konkret om at de oplever de åndelige nådegaver i funktion !!!!
Ja de tegn skal følge dem som tror, grunden til at der bliver advaret mod frikirker, der lægger for meget vægt på dette er, at fx Christian Hedegaard konkluderer, at udfra Mark 16, 17-18 kan han se, at hvis ikke man kan tungetale, uddrive dæmoner eller helbrede, har man ikke helligånden. Og jeg må sige lige ud hvad jeg mener det er: Vranglære.
For jeg vil holde det op imod slutningen af 1 Kor kap. 12. Kan alle tale i tunger? Kan alle tale profetisk? osv. Det er menigheden der har det hele, ikke enkeltpersoner, så det er ikke alle der bliver helbredere, gode talere osv.
Nu har jeg selv venner i frikirkerne, og vi har nok været lidt passive på det her område, os missionsfolk. Jeg tror der er flere der har nådegaverne, end vi lige går og tror. Og husk, alle der læser det her: At ikke alle bliver helbredere er ikke det samme som - så er det nok ikke mig...
Det hører hjemme i kirken, ingen tvivl om det. Men det er ikke alle kristne der har de enkelte gaver, men jeg er sikker på at alle kristne har en eller flere nådegaver. Jeg kan nævne 1 Kor kap 12 igen, her står en meget god forklaring af de forskellige nådegaver.
Husk at vi ikke fortjener os til gaverne, men Gud giver dem som han vil. Og stræb efter de største nådegaver. At tænke: Gud vil ikke bruge mig, jeg er ikke god nok til at kæmpe for hans rige... er ikke ydmyghed, men dovenskab eller generthed. For Gud kan bruge alle. Sand ydmyghed er at bruge alle de gaver Gud giver os - og så give Gud æren!
hej Carl det jeg mente var at du siden du henviser til Irenaeus og siger at han havde konkrete ekesempler paa de profetiske gaver, ogsaa maa have henvisninger til de konkrete steder.
hej Anne lige en kommentar mere til 1. kor 14. Saa vidt jeg kan se, kan zelute faktisk baade vaere en imperativ og en indikativ praesens, saa det kan faktisk betyde: I soeger de hoejeste gaver, hvilket ville stemme mere med konteksten i brevet. Det er i hvert tilfaelde en mulighed man boer overveje.
Du skriver: det jeg mente var at du siden du henviser til Irenaeus og siger at han havde konkrete ekesempler paa de profetiske gaver, ogsaa maa have henvisninger til de konkrete steder. Citat slut.
Kommentar: Det er jo omsonst at henvise til konkrete steder, det har debatten jo tydeligt vist og det fører derfor kun til yderligere ørkenvandring, at forsøge at bevise at skriftens ord om nådegaverne har været aktiveret lige siden Apostlenes Gerninger og stadig er det i dag. At henvise til konkrete steder og tilhørende skriftsteder og kontekst i bibelen medfører jo blot at du udlægger ordet i modstrid med fakta, som det opleves konkret og at du konstant fremfører ældgamle traditionelle og kendte teorier om nådegavernes bortfald i og med de første apostle.
Det er jo omsonst at henvise til konkrete steder, det har debatten jo tydeligt vist og det fører derfor kun til yderligere ørkenvandring, at forsøge at bevise at skriftens ord om nådegaverne har været aktiveret lige siden Apostlenes Gerninger og stadig er det i dag. At henvise til konkrete steder og tilhørende skriftsteder og kontekst i bibelen medfører jo blot at du udlægger ordet i modstrid med fakta, som det opleves konkret og at du konstant fremfører ældgamle traditionelle og kendte teorier om nådegavernes bortfald i og med de første apostle.
Hvad mener du. en ting er at du er uenig med mig i min forstaaelse, men jeg mener da saadanset at jeg har argumenteret for mig udlaegning. At sige at det er omsonst at henvise til konkrete steder synes jeg egentlig er dybt uhoefligt. Men indtil du goer det, skal du ikke forvente at dine indlaeg rokker ved mit synspunkt, saa kan du saadanset beskylde mig for alle de vrangforstaaelse du vil, det forblive paasatnde fra dein side.
mvh. magnus
ps. hvis du svarer paa dette indlaeg uden at begrunde dine paastande, skal du ikke forvente et svar fra min side.
Spørgsmålet er om alle kan bede for syge der bliver helbredt eller om det kun er for nogle. Umiddelbart når man læser Mark 16:17-18 ligger det grangiveligt op til at det er alle der har fået del i dette, men lad os lige kigge lidt nærmere på det.
1. kor 12: v27 I er Kristi legeme og hver især hans lemmer. v28 Og i kirken har Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter, for det tredje lærere, endvidere nogle med kraft til at gøre mægtige gerninger, endvidere nogle med nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til at lede, til forskellige slags tungetale. v29 Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? v30 Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale? v31 Men stræb efter de største nådegaver!
Og jeg vil også vise jer en langt bedre vej.
Som det fremgår af skriften i et spørgsmål, så er det ikke alle der er lærere, har nådegaven til at helbrede osv, men hvad er alle disse ting til, som alle ikke kan være?
Ef 4: v11 Og han har givet os nogle til at være apostle, andre til at være profeter, andre til at være evangelister og andre til at være hyrder og lærere v12 for at udruste de hellige til at gøre tjeneste, så Kristi legeme bygges op, v13 indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde.
Det fremgår af skriftstedet her, at Gud har set nogle i menigheden med gaver. Men disse gaver eksisterer ikke fordi det så er dennes job at gøre alt inde for området, men for at udruste de troende. Der er mange som tænker at man kun kan bede for syge, hvis man har helbredelses nådegaven. Det mener jeg imidlertid ikke er tilfællet. Noget som mange steder er blevet overset, er den troendes tjeneste. Folk i frikirker taler altid om at de er apostle, profeter, evangelister hyrder eller lærere... men aldrig at de har den troendes tjeneste. Egentlig at den 5 - grenede tjeneste, ikke til for at have nogle folk der kan en masse, men tværtimod for at udruste resten af kirken til at gøre det. Altså, at alle kan bede for syge der bliver helbredt tale i tunger osv. Jeg mener dog ikke, at man kan sige at hvis man ikke gør det, er et tegn på at man ikke har Helligånden. Ofte er det der mangler åbenbaring om at man kan. Jeg kender selv på mange områder af mit kristenliv, at det var først da jeg fik åbenbaring om ting, at de 'virkede'...
Så lige det med tungetale, for der står jo at ikke alle kan tale i tunger i 1. kor 12:30? Her er det at tale i tunger efterfulgt af det at tolke tungetale... Problemet med tungetale er at der findes så mange arter af det. Tungetale, som på pinsedag, tunge tale der skal tolkes til menighedes opbyggelse, og tungetale til personlig opbyggelse, tale hemligheder med Gud. Men man kan også passe denne meget godt ind under den med helbredelser. Man kan godt bedefor syge der bliver helbredt og tale i tunger, selvom man ikke har nådegaven til at bede for syge, eller tale i tunger.
Jeg har selv oplevet fra mit eget åndelige liv, hvordan der er gaver, jeg virkelig flyder i. Dette har ikke været at bede for syge. Alligevel har dette ikke forhindret Gud til at helbrede mennesker jeg har bedt for... Det er måske ikke alle der er blevet helbredt men dog en pæn %-del
Bare lige mine tanker, kort og hurtigt griflet ned...
Jeg vil give dig ret i at man altid kan bede for folk, uanset sine gaver. Og man kan sagtens have flere gaver, så når du siger, at du har andre kaldelser, men har helbredt alligevel, kan du jo sagtens have flere nådegaver. Og jeg glæder mig over det du får lov at virke for Jesus, for det lyder til der sker gode ting omkring dig
Der hvor jeg er bekymret, er at nogen anser nådegaverne som et bevis på man har helligånden. Det er ikke rigtigt, alle kristne har én eller flere nådegaver og dem giver helligånden som han selv vil. Men når det så er sagt, så mener jeg også at man kan arbejde på flere ting. Er man for eksempel en god taler, mener jeg man har pligt til at læse i Bibelen, for at blive en bedre taler i kraft af visdom. Og Bibelen siger jo, at vi skal stræbe efter de største nådegaver...
Og jeg kan se mennesker bliver syge, selvom de er kristne, så den med at alle bliver helbredt er vranglære, hvis du spørger mig, men jeg glæder mig over helbredelser, og når Gud virker i vores liv. Og lad os bede for de syge, uanset hvilke gaver vi har.
Jeg må dog sige jeg ikke forstår det du siger om tungetalere der ikke har tungetalens nådegave...