#29238 - 04/02/200417:18Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har lige været i Reformerte kirke, aldrig har jeg oplevet noget lignende, lov, moral skulle der til for at være sikker på frelse, ikke Jesus alene
Noget jeg især lagde mærke til var, "vi er meget moderne", næsten som om at de gjorde sig umage at gå på kompromi for at tækkes andre, da de blev spurgt om de missionerede blev vedkommende næsten fornærmet "oh nej", de tror på at de er forudbestemt til frelse, så hvorfor missionere!
Jeg ved godt at Reformerte måske ikke er folkekirken, men de er jo bare en ekstrem tendens til at føje til, andre igen gør det måske på en anden måde men alligevel føjer de til. Magtsyge, pengeglade..... i kan selv komme med flere.
Det er godt nok at vi forsøger at holde os så rene som muligt rent læremæssigt, men hvad nytter det hvis vi kun bliver der og ikke vil være åbne overfor Gud med hensyn til at gå dybere ind i skriften? Hvis IM skal videre må der større åbenhed overfor Gud til, måske skal der sluges kameler mener jeg, jeg mener at IM skal til at anse sig selv som en menighed og få gang i tjenesterne i Ef4 for at Guds vilje for IM virkelig kan tage fat. Præsten i kirken anses for at være en hyrde, men de har jo ikke berøring med fårene som en virkelig hyrde skal have i en menighed, en hyrdetjerneste i IM vil hent sikkert give nogle nye dybere læremæssige betydninger som over et par generationer vil kunne ses som noget mere samlende og få en ekstra dimention til livet der leves.
det er bare nogle af de tanker jeg har gjort mig her fornyelig, det skal lige siges at jeg kommer selv i IM (er lige nu på IMB) så jeg kan godt lide det der sker i IM
#29239 - 04/02/200417:33Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
[Re: Ole Madsen]
Lord Dean
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Enig... På tide at IM indser at deres 150-årige mission om at hive folkekirken tilbage på rette spor er mislykkedes, og at de tager konsekvensen af det og etablere sig som kirke/menighed.
Gud være os nådige og give os fred! Michael Hedegaard
#29240 - 04/02/200418:04Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
[Re: Lord Dean]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ja, jeg må, modsat, erklære mig uenig!
Og ikke kun af helt personlige grunde.
Jeg er nemlig ikke den eneste jeg kender, som har folkekirken at takke for, at jeg kom til kristen tro. Og hvis folkekirken ikke havde rummet bibeltro præster med sand forkyndelse, havde jeg ikke kunne bruge den til noget.
Folkekirken er et sted, som mange kirkefremmede kommer til af helt "forkerte" grunde - fx. som gæster ved dåb og brylluper og begravelser - - men som Gud alligevel bruger.
Hvis folkekirken ender med at være reduceret til en institution, som kun rummer "moderne" præster (dermed mener jeg ikke-troende ceremonimestre), og drænes for troende præster, som kan og vil forkynde Guds ord i overensstemmelse med deres præsteløfte, og forvalte de hellige sakramenter ret, så er den ikke mere kirke, og så kan de forskellige entrepriser vel lige så godt udliciteres til private ... ?
Men så længe der er noget at kæmpe for, og det er der indtil videre, så kan den godt regne med mig, så langt mine beskedne kræfter rækker.
#29241 - 04/02/200418:38Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
[Re: kristina]
Lord Dean
Bruger
Jeg giver dig ret i, at der nogle få steder at bibeltro præster i folkekirken, men hvis du ser på den overordnede kirke, så er den kørt helt af sporet.
Showpræster, hvor hvem deres egen trang til at lege medieludere er vigtigere end hvad de forkynder.
Bisper, der gør karriere indenfor kirken. Hvordan gør man det i folkekirken? Jo, ved at holde sin mund og ikke sige noget der kan støde nogen. Men hvordan hænger det sammen med Jesu radikale budskab?
Præster der tillader ikke-kristne at stå faddere ved dåb. Hvordan kan man forvente at ikke-kristne kan oplære nogen i den kristne tro? Kan en blind lede en blind?
En kirke hvor den øverste myndighed er en folkevalgt forsamling, Folketinget. Et folketing som kan være fyldt med ateister, jøder, budister, hinduister, muslimer, satanister osv osv... og som i følge Grundloven har ret til at bestemme over alle forhold i kirken. Selv forhold som hvem kirke skal havepligt til vie, som fx homoseksuelle hvilket Jesus ikke just udtaler sig positivt. (Jeg ved godt det ikke er kommet så vidt endnu, men kirken er i det mindste blevet tvunget til at åbne for muligheden for at velsigne homoseksuelle parforhold. Men statsministeren er begyndt at snakke om homoseksuelle ægteskaber.) Forventer man virkelig at ateister, jøder, budister, hinduister, muslimer, satanister osv. skal arbejde positivt for at udbrede det kristne budskab? Undskyld jeg siger det, men JEG tror det ikke!!!
En kirke, der for at lokke folk ind i kirkerummet lokker med den ene særgudstjeneste efter den anden. Lav dog den normale gudstjeneste om i stedet for!
En kirke, at der for ikke at støde nogen (når de endelig kommer i kirke) sigter efter laveste fællesnævner, og derved i dén grad udvander Jesu lære.
En kirke, der er SÅ rummelig, at den kan rumme præster der fornægter Gud. For ikke at tale om den latterlige og konfliktsky bisp der har ansvaret for Grosbøll.
En kirke, der består af sognegård der mere fungerer som kulturhuse, og som styres af menighedsrådsmedlemmer der bruger kirken som springbræt til politiske embeder. Menighedsråd der er fyldt af vantro personager, og som ofte ikke har det mindste begreb om hvad kristendom egentlig er.
En folkekirke der er mere folkelig end den er kirke...
#29242 - 04/02/200418:55Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ole
Jeg finder det lidt en lidt unfair sammenligning.
"Efter 1525 møder vi således hos Luther en entydig fastholden ved Guds universelle og altomfattende frelsesvilje, hvor den eneste årsag til forskellen i menneskers udvælgelse alene ligger hos det enkelte menneske selv, nemlig i hvorvidt man i tro modtager Guds frelsestilbud eller afviser og modstår det.
Den reformerte kirkes dobbelte forudbestemmelse
I den reformerte kirke låste man sig fra starten fast på en bestemt forståelse af bibelens udsagn om udvælgelsen, og bortforklarede samtidig bibelens lære om Guds almene frelsesvilje. De vers, der udtrykker en almen frelsesvilje, omtolkede man i lighed med det, man ser hos Augustin, hvor alle mennesker bliver til alle slags mennesker.
Hos den reformerte kirkes grundlægger, Calvin, og hos hans betydeligste efterfølger, Beza, møder vi en ubetinget og dobbelt forudbestemmelse.
Ifølge denne lære har Gud fra evighed af delt hele menneskeheden i to. Helt uafhængig af den enkeltes forhold til Kristus og evangeliet. Alene fordi Gud ville det sådan, til forherligelse af hans barmhjertighed og hellige retfærdighed. Calvin siger således direkte, at menneskene er 'skabt' med forskellig bestemmelse. Den ene del af menneskeheden er skabt til evigt liv, for at forherlige Guds barmhjertighed, og den anden del er skabt til evig fordømmelse, for at forherlige Guds hellige retfærdighed. Calvin kalder selv denne bestemmelse for en forfærdelig bestemmelse (decretum horribile). For at virkeliggøre denne plan har Gud også bestemt syndefaldet!
Efter således suverænt at have delt hele menneskeheden i to, har Gud besluttet at føre de udvalgte til evigt liv gennem Kristus. Kristus er kun død for disse udvalgte og ikke for hele verden. Gennem evangeliets forkyndelse skænker Gud nåden og skaber troen hos de udvalgte på uimodståelig måde. Disse kan heller ikke senere falde endegyldigt fra.
Denne lære er således en systematisk og konsekvent gennemført dobbelt forudbestemmelseslære, både til frelse og fortabelse. Udvælgelseskriterierne er alene at finde i Guds suveræne vilje. Det er derfor også en absolut eller ubetinget udvælgelseslære, hvor der helt ses bort fra det enkelte menneskes forhold til Kristus og evangeliet."
Folkekirken har således overhovedet ikke samme syn på forudbestemmelsen som den reformerte kirke, jeg vil sige tværtimod!
Jeg undrer mig lidt over denne vægtlægning af tjenesterne i Ef. 4, da det kan diskuteres hvorvidt de stadig er gældende. Som Magnus skrev på et tidspunkt, har Jesus ikke nævnt andre profeter i fremtiden end de falske. Men hvorom alting er kan dette vel ikke være udslagsgivende for hvorvidt der bliver missioneret eller ej.
Mkh Malli
Ændret af malli (04/02/200418:59)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#29243 - 04/02/200419:34Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
[Re: malli]
Ole Madsen
Bruger
Jeg har på intet tidspunkt sammenlignet Reformerte med folkekirken, men sagt at der også er problemer der.
Hvad angår Ef 4, så er det også Guds Ord, og da der står "for at berede de hellige til den tjenestegerning at opbygge Kristi legeme" så fremgår det klart at det også er for idag
#29244 - 04/02/200419:37Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
Ole Madsen
Bruger
Jeg er enig i at der sker meget godt i folkekirken, men hvis de skal ses som standard, så mener jeg at vi er gået forkert, da jeg mener at Guds vilje er meget større end hvad der kommer til udtryk i folkekirken
#29246 - 04/02/200421:49Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
malli
Bruger
Hej Ole
Der står skrevet i Ef. 4 "Og han har givet os nogle....
1. Det er Gud, der gav Efesermenigheden, så duer det jo ikke at sige "Nu skal vi altså også..." for så er det menneskeværk.
2. De fem tjenester nævnes ikke i pastoralbrevene - husker jeg ikke helt galt nævnes de fem tjenester kun i Ef. 4. Havde de 5 tjenester været en forudsætning for Kristi legemes opbyggelse i al fremtid, burde det have været bekræftet andetsteds i Guds Ord...om ikke andet så i pastoralbrevene. Kristi legeme er jo temmelig vigtigt, så hvorfor ikke bruge mere spalteplads i Guds Ord? Derfor tror jeg at Paulus taler konkret, når han siger, at Gud har givet de fem tjenester - nemlig i den første tid.
Mkh Malli
Ændret af malli (04/02/200421:51)
Jeg vil give Kristina ret i, at der i høj grad også er brug for folkekirken. -Selvom den har sine fejl, og selvom det er forfærdelige fejl, nogle af dem.
Igennem folkekirken kan vi nå folk, som ellers måske ville være "udenfor rækkevidde". Mennesker er skabt forskellige, og derfor er det dejligt, at der findes så mange forskellige kirker i Danmark, for så kan vi nå endnu flere med evangeliet! For nogle mennesker kræver det ikke nær så meget mod at opsøge en folkekirke, for "det kender vi", som det ville gøre, hvis de skulle opsøge en frikirke el. lign.
Ole, du skrev:
Jeg er enig i at der sker meget godt i folkekirken, men hvis de skal ses som standard, så mener jeg at vi er gået forkert, da jeg mener at Guds vilje er meget større end hvad der kommer til udtryk i folkekirken
Men jeg tror ikke, at det er muligt at finde (eller starte) en kirke, hvor Guds vilje kan komme fuldt til udtryk. Ikke, at vi ikke skal stræbe efter det, men jeg tror bare ikke at løsningen er at starte en ny kirke. Vi må istedet gå i forbøn for vores kirke og lovprise Gud, fordi der stadig i rigtig mange folkekirker findes bibeltro præster. Og så skal vi give vores mening til kende i de debatter, der omhandler folkekirken ude i det ganske danske land.
Prøv at læse hele begrundelsen for tjenestegaverne:
"...Og han har givet os nogle til at være apostle, andre til at være profeter, andre til at være evangelister og andre til at være hyrder og lærere v12 for at udruste de hellige til at gøre tjeneste, så Kristi legeme bygges op, v13 indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. v14 Da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje, v15 men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet, Kristus. v16 Ud fra ham føjes hele legemet sammen og holdes sammen, idet hvert enkelt led hjælper til med den styrke, det har fået tilmålt, så legemet vokser og opbygges i kærlighed."
Jeg må erkende, at når jeg læser dette, så mener jeg i allerhøjeste grad at det er noget kirken alle dage, og da især også i dag, i høj høj høj grad har brug for. Hvis disse gaver virker til at udruste os til tjeneste, og hjælper os til at vokse op til at være fuldvoksne mennesker, der kan rumme Kristi fylde, der ikke bliver kastet frem og tilbage af enhver lærdoms vind, ja så synes jeg endda at det er en farlig og fatal fejltagelse at antage at disse tjenestegaver er ophørt.
Disse gaver nævnes i øvrigt også i 1 Korintherbrev, kap. 12...
Husk også på, at fordi Paulus ikke underviser i et emne i et eller flere breve, behøver ikke at være fordi dette ikke er relevant, men fordi det kan være noget han allerede har undervist og instrueret dem i, og som de i øvrigt ikke var i tvivl om...
Gaverne i er i sine fulde brug i dag. Jesus virker stadig igennem disse gaver og bruger dem stadigvæk til opbygning og udrustning af sin kirke, som Han gjorde i starten, og jeg er bange for at en afvisning af dette, er en afvisning af det Han ønsker at gøre...
#29249 - 05/02/200409:33Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lord Dean.
Ja, du har ret i alt hvad du skriver, jeg er enig med dig i samtlige anklagepunkter mod folkekirken.
Jeg har også ret i, hvad jeg skriver
Du gør opmærksom på alt det, som er forkert, og jeg fremhæver det, som vi, så vidt jeg kan se, er enige om er godt og rigtigt.
Så jeg tror egentlig ikke vi er så uenige om, hvad der er godt og hvad der skidt - rigtigt og forkert. Men vi vægter nok konsekvenserne af, hvad konsekvenserne ville blive, hvis vi en Danmark en dag stod uden folkekirke
Der er faktisk et barn i det badevand, som du gerne vil smide ud. Mange børn faktisk - og jeg tænker lige nu på de mange glade børn her i børneklubben. De fleste kommer fra ikke-kristne hjem, og de modtager her en sund og sand bibelundervisning og forkyndelse - - .
Og stadigvæk skal man ikke køre ret mange kilometer for at finde en troende præst -sognebåndsløsning er en god mulighed hvis man ikke er så heldig i sit eget sogn, som jeg selv er.
Du - og mange andre kristne - synes folkekirken har for lidt at byde på. Ja, OK, den "burde" være meget anderledes end den er. (Og det er absolut ingen trøst at sådan er det også med alle de andre trossamfund.)
Men jeg har set mange tegn på, at han som mættede 5000 med 2 fisk og 5 brød, så at der endda var masser til overs, også kan bruge folkekirken.
Så jeg beder alle kristne (også de mange, der af grunde jeg bestemt respekterer, har valgt at vende den ryggen) om forbøn, om at Gud må velsigne og bevare den og styrke den efter sin vilje, så de, der kæmper for ad den vej at gøre danerne kristne, ikke skal lade armene synke og give op.
#29250 - 05/02/200409:39Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
Ole Madsen
Bruger
Hej Malli
hvad angår 1, så taler jeg om Guds vilje og ikke "nu skal vi også"
hvor står pasoralbrevene? at det ikke fremgår andre steder tyder jo bhare på at det var noget efeserne særligt skulle have, desuden kom deres brev jo sikkert også ud til de andre menigheder
det med at det skulle kun være den første tid er ikke andet end overlevering fra andre som mente dette, hvis vi ser på de 7 store vækkelser hvor den ene var genopdagelsen af tjenesterne, oprejste Gud netop også apostle, prøv at læse her http://www.amen.nu/site/1a_003.htm om tjenesterne
#29252 - 05/02/200410:35Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle
Jeg dumper lige et indlæg ind her......
Hvis man vil have en god statskirke må man blive og kæmpe.... stille op til menighedsrådsvalg stemme til menighedsrådsvalg....... Jeg tror det er muligt at bevare statskirken - og at få den på ret kurs igen..... men det kræver kamp og sammenhold...... ikke stikken halen mellem benene og have nok i sig selv holdning......
For noget tid siden hørte jeg at man i Norge(?) havde en lidt anden måde at gøre tingene på. I forbindelse med menighedsrådsvalg blev stemme sedlerne delt ud i kirken de sidste tre(?) søndage inden valget. På den måde var det kun dem som kom i kirken (og dem som virkelig VIL stemme) som fik en stemme seddel. På den måde er det dem som bruger stedet som også har indflydelsen......
Jeg synes det lyder til at være en mere fair måde at gøre det på..... i stedet for at alle dem som alligevel ikke bruger kirken også skal bestemme...... I alle andre foreninger og institutioner er det kun dem som bruger stedet som må have indflydelse..... Det gælder lige fra sportsforeninger, missionshuse, skoler, børnehaver og kulturelle foreninger og meget mere ..... - ..... det burde også gælde for kirken..... det hele er jo statsstøttet - så hvorfor ikke.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
I alle andre foreninger og institutioner er det kun dem som bruger stedet som må have indflydelse.....
Hvorfor kan jeg ikke stemme til generalforsamlingen i Dansk Vandrerlaug? Fordi jeg ikke er medlem (=betaler medlemskontingent). Alle arbejdende danske statsborgere betaler til folkekirken via skatten (som kirkeskatten kun udgør en del af), er derfor medlemmer, har derfor stemmeret.
#29254 - 05/02/200410:56Re: At blive og kæmpe
[Re: gnomen]
Lord Dean
Bruger
I min IMU har kun aktive medlemmer mulighed for at stemme til generalforsamlingen. Det har den fordele at inaktive medlemmer ikke sidder på magten, men at det rent faktisk er dem der bruger foreningen der har magten i foreningen.
Hvorfor skal folkekirkemedlemmer der måske aldrig viser sig i kirken have stemmeret? De ved jo ikke hvad der foregår i kirken eller hvem de stemmer på.
I min IMU har kun aktive medlemmer mulighed for at stemme til generalforsamlingen. Det har den fordele at inaktive medlemmer ikke sidder på magten, men at det rent faktisk er dem der bruger foreningen der har magten i foreningen.
Skal dette forstås sådan, at der findes betalende, men "inaktive medlemmer" af "[d]in IMU"? I så fald: Har de selv indvilliget i at give afkald på at kunne "stemme til generalforsamlingen"?
Hvorfor skal folkekirkemedlemmer der måske aldrig viser sig i kirken have stemmeret? De ved jo ikke hvad der foregår i kirken eller hvem de stemmer på.
Hvem bestemmer, "hvad der foregår i kirken eller hvem de[r kan] stemme[s] på"? Er det ikke netop medlemmerne? Så er vi tilbage ved udgangspunktet.
#29256 - 05/02/200411:14Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej gnomen
Man kan blive fri for kirkeskatten hvis man selv vil gøre et meget lille indsats for det.
Den yderligere statstilskud er jo ikke anderledes end at staten giver tilskud til alle mulige og umulige andre institutioner og foreninger...... sikkert også "Dansk Vandrerlaug"
Og ja alle der er medlemmer har da stemme ret - selvfølgelig...... det var heller ikke det jeg skrev..... Det jeg skrev var at medlemmerne skulle gøre en lille indsats for at stemme (møde op i kirken for at få deres stemmeseddel)..... ligesom man sikkert kun kan stemme i "dansk vandrelaug" hvis man møder op til generalforsamlingen......
Venlig hilsen Ester
#29257 - 05/02/200411:19Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej gnomen
Skal dette forstås sådan, at der findes betalende, men "inaktive medlemmer" af "[d]in IMU"? I så fald: Har de selv indvilliget i at give afkald på at kunne "stemme til generalforsamlingen"?
Der findes i hvert fald mange betalende og samtidig totalt inaktive medlemmer af folkekirken. Hvis man lavede en regel om at stemme sedlerne skulle hentes en af de tre sidste søndage før et valg - ville alle vide at det er vilkårene for at stemme - ville alle medlemmer kunne komme og hente sin stemme seddel - ville ingen blive udelukket fra at stemme - ville det kun være dem som intereserede sig for kirken som ville stemme - tror jeg
Venlig hilsen Ester
#29258 - 05/02/200411:39Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
[Re: Carsten]
malli
Bruger
Hej Carsten
Gaverne i er i sine fulde brug i dag. Jesus virker stadig igennem disse gaver og bruger dem stadigvæk til opbygning og udrustning af sin kirke, som Han gjorde i starten, og jeg er bange for at en afvisning af dette, er en afvisning af det Han ønsker at gøre...
Dette kan jeg godt forstå, fordi ikke at gøre Guds vilje burde jo anfægte enhver kristensjæl.
Men de vigtige spørgsmål har Gud jo afklaret i sit Ord til fulde - Lov/Evangelium - Korset - omvendelse til syndernes forladelse. Derudover har han sagt klart at menigheden skal døbe, holde nadver og missionere. Han har også i sit Ord givet os utallige advarsler imod vranglære og falske profeter. Dette er Jesu Ord! Og hele NTs lære.
Skulle en menigheds opbygning på nogen måde kunne forhindre Guds virke gennem Gud Helligånd, ville dette tydeligt skinne igennem....og ikke fremkomme i en bisætning...."....., og derfor har Gud..".
Det vi skal lære står i Guds Ord, det vi skal vide står i Guds Ord - vi skal således ikke lære eller vide noget NYT, hvad vi skal vide ER nedfældet, og derfor er den profetiske tjeneste afgået ved døden for mange hundrede år siden. I dag har vi profeternes ord, og med dem kan vi alle være profeter og udtale os om tidens strømninger, der KUN bekræfter Guds Ord!. "Vi lever virkelig i de sidste tider! Jesus kommer snart, omvend jer til syndernes forladelse mens nådetid er!!!"
Vi er ikke uenige om at Gud velsigner med en masse gaver i sit legeme, men gaverne er ikke afhængig af tjenesterne beskrevet i Ef. 4., men KUN af Guds nåde ved Jesus Kristus alene. Jeg kan kun se dette som en begrænsning af Guds virke....."Gud kan ikke helt, hvis ikke vi...". Jo han kan, kristendommen har overlevet, og det som verdens største religion i 2000 år!
Til gengæld kan jeg frygte at menighedsopbygninger ( og Willow-creek, økumeni, ja alle andre strømninger, der bærer præg af bisætninger i Guds Ord og skaber splittelse) kan få kristne til at miste fokus fra "den sunde lære, som skaber Gudsfrygt" og som er overleveret af Jesus Kristus, og som vi er kaldet til at tjene og beskytte med nidkærhed af Gud selv!
For så går vi vitterligt forkert af målet.
Mkh Malli
Man kan blive fri for kirkeskatten hvis man selv vil gøre et meget lille indsats for det.
Rigtigt nok. Et lille smut ned til den lokale præst skulle vist være det hele.
Den yderligere statstilskud er jo ikke anderledes end at staten giver tilskud til alle mulige og umulige andre institutioner og foreninger...... sikkert også "Dansk Vandrerlaug"
Nu ved jeg ikke, hvad der konkret kanaliseres ud de forskellige steder i kroner og øre, men det skulle da undre mig meget, hvis ikke folkekirkens statstilskud procentmæssigt er langt større end Dansk Vandrerlaugs.
Og ja alle der er medlemmer har da stemme ret - selvfølgelig
OK, så er vi enige.
...... det var heller ikke det jeg skrev.....
Jeg misforstod det. Det må du undskylde.
Det jeg skrev var at medlemmerne skulle gøre en lille indsats for at stemme (møde op i kirken for at få deres stemmeseddel)
Jamen, er det ikke sådan allerede? Jeg får i hvert fald ikke stemmesedler i min postkasse, når der er menighedsrådsvalg.
#29260 - 05/02/200411:54Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
malli
Bruger
Hej Ole
Jeg synes det er meget store ord at bruge "OPRØR imod Gud"!!!! På baggrund af en kritisk stillingtagen til en enkeltstående BISÆTNING!! i Guds Ord .
Jeg værdsætter ellers denne kirkes mange gode artikler, omend noget af det er vranglære men det her er at skyde gråspurve med kanoner, og manipulation med sandheden.
Mkh Malli
Ændret af malli (05/02/200411:58)
Hvis man lavede en regel om at stemme sedlerne skulle hentes en af de tre sidste søndage før et valg
...ville manglende stemmeafgivelse falde ind under frivilligt afkald på muligheden for at stemme. Ligesom i alle andre sammenhænge. Men jeg tror da i øvrigt, at det allerede er sådan. Som tidligere nævnt, får jeg i hvert fald ikke stemmesedler sendt med posten, så åbenbart må stemmeafgivelse have en gåtur ned til kirkekontoret som en nødvendig betingelse.
#29262 - 05/02/200412:35Re: At blive og kæmpe
loewendahl
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej Alle!
Jeg er 100% enig med Jer i at folkekirken, som institution, er kørt langt ud på et sidespor. Ja, jeg vil gå så langt at sige, at den er død.
Vi har i dag en kirke, hvor det tillades at have præster/hyrder, der ikke er tro mod, hverken kirkens bekendelsesgrundlag. Eller for den sags skyld kirkens arbejdsgiver,-Gud.
Spørgsmålet til 1 million, er så, hvor vi som den Indre Mission i Danmark, skal stå i forhold til folkekirken.
Jeg selv er meget splittet. Jeg kan på den ene side, ikke mere acceptere folkekirkens praksis. Jeg finder det dybt uacceptabelt, at der findes bare e´n præst der ikke tror det de burde prædike.
I vores sognekirke har vi en kvindelig præst. (Havde hun været en mand var det ligeså slemt). Hun prædiker alles frelse ved dåb. Hun sovser det så godt ind med humanisme og Guds kærlighedd, at det ikke lyder særlig forkert. Men hvad er mere forkert, end at prædike dåben frelser uden nødvendigvis tro. Så er ord om Guds kærlighed, rungende tomme. Det er en farlig situation, for jeg oplever, at selv missionsfolk sidder og falder i søvn.
-Det er da ikke så galt. -Det kunne da være værre. -Hun er da også blevet bedre. -Vi har da altid sakramenterne.
Sådan siger missionsfolk herude. De er prædiket godt og grundigt i søvn!!
Min mand og jeg, har de sidste 11 år kommet i nabosognet. Der har vi suverænt DK´s bedste præst. Hvor er det lækket og velsignet at kunne side lidt tilbagelænet og høre Guds ord blive forkyndt. Sådan skulle det have været alle steder.
Vi har biskopper der på det groveste svigtere deres "flok". Ved ikke at tage stilling ud fra Gud ord. Jeg tænker her ex. på Grossbøl-sagen, og evt. homo-vielser.
På den anden side er der så det, at folkekirken har nogle fordele som ingen anden kirke, har i Danmark. Vi har en kæmpe berøringsflade. Her tænker jeg på, at ellers kirkefremmede, kommer i kirken ved barnedåb, konfirmationer, bryllupper og begravelser. Folkekirken har et missionsfelt der batter. IM har ved at være i folkekirken, den samme fordel. IM kan drage fordel af den. Men folkekirken gør det ikke.
En hel anden ting er så, at hvis IM går ud af folkekirken, så frygter jeg alvorligt, at der ikke vil være IM tilbage. Vi vil splittes til alle sider. Det skal vi også gøre os klart. Er det, det vi vil??
Kære Malli, Jeg må indrømme at jeg ikke synes at din argumentation holder. Dit argument er at tjenestegaverne ikke står nævnt særligt mange steder, men du glemmer at det INGEN steder står nævnt at disse gaver skal ophøre, førend det fuldendte kommer. Jeg ved ikke med dig, men jeg synes ikke vi helt er der endnu.
1 Korintherbrev 13:8 "Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå."
Jeg ved selvfølgelig ikke om du er enig, men jeg, eller for den sags skyld hele kirken, når ikke fuldkommen status før Jesus kommer. Da, er der ikke brug for at blive opbygget længere (som tungetalen også gør), ikke brug for at blive udrustet længere m.v...
Malli, jeg har tit oplevet, at jeg, på trods af at jeg havde Bibelen i indtil flere oversættelser, havde tvivlspørgsmål vedr. visse ting - hvilken vej skal jeg i tjenesten m.v., og Jesus har igennem den profetiske gerning på formidabel vis været i stand til at opbygge, udruste og forberede mig til det kald og den opgave han har til mig. Ofte virker det som en bekræftelse på det man allerede tror at Gud har fortalt én, således at man i sikker forvisning kan bevæge sig i den rigtige retning henimod det kald Gud har forberedt til én...
F.eks. modtog Reinhard Bohnke, hvis du kender ham (en begejstret tysker der evangeliserer Afrika), en profeti for over 20 år siden om at han ville se over 1 million mennesker frelst i én Gudstjeneste. I år 2000 (tror jeg) gik denne profetik i opfyldelse, men da Reinhard modtog denne profeti, var der ikke noget der så ud som om at dette nogensinde ville kunne finde sted i hans liv, men det satte ham på en kurs henimod det Gud havde forberedt og planlagt for ham. Det opmuntrede og udrustede ham, og hans eksempel er langt fra enestående. Personligt har jeg modtaget en del profeti af forskellige Guds mænd og kvinder, og ofte af nogen der ikke kendte mig i forvejen, og deres ord har været samstemmende, og har ligeledes altid talt direkte til min øjeblikkelige sindstilstand, og har altid virket opmuntrende, motiverende og opbyggende.
Jeg tager ikke let på profeti eller den profetiske gerning. Jeg vægter den højt og værdsætter den, og når det er sagt, ja så skal det også siges, at jeg selvfølgelig godt er klar over at Jesus har advaret mod falske profeter, og jeg ved da godt at sådanne også opererer, og i det tilfælde, da har jeg da i hvert fald min Bibel til at fortælle mig, hvordan jeg skal kende sådan én
#29264 - 05/02/200413:35Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
malli
Bruger
Hej Carsten
"Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Jeg tror at det fuldkomne er Bibelen. Emnet er tidligere debatteret, og jeg vil her bringe Magnus svar:
"Det fuldkomne her er intetkøn og kan derfor ikke være Jesus. Endvidere forudsætter sammenligningen, at det stykkevise og det fuldkomne er i samme kategori, det stykkevise og fuldkomne af det samme, hvilket er beskrevet lige før, nemlig profeti, åbenbaringsformer. Det fuldkomne her er altså ikke kvalitativt, da det star i modsætning til stykkevist, men kvantitativt, samlingen af alle stykkerne, biblen."
" Ordet, som den danske bibel har oversat med en gåde skal nok snarere oversættes uklart. Altså nu ser vi i et uklart spejl, men da skal vi se ansigt til ansigt. Det vi nu ser uklart, skal vi da se til fulde. Det er også mest sandsynligt, at vi'et her er det apostolske vi, som paulus så tit bruger, især i 1. korintherbrev, så det er altså apostolatet i sin fuldkommenhed i stedet for den stykkevise inspiration, han skal se.
Det passer også bedre med resten af teksten hvor det tydeligvis er en forskel i erkendelsesmængde og ikke i, hvad der erkendes. Det stykkevise i de første vers er således tungetale og kundskab, som kategoriseres som erkendelse og profeti. Det hører ind under den specielle gudgivne erkendelse, som åbenbaring er. Det er altså en forskel i åbenbarings- og profetisk erkendelse mellem en stykkevis og en fuldkommen erkendelse af dette.
Prikken over i'et er at Paulus jo slutter af med at sige, at tro håb og kærlighed ikke forgår, hvilket jo ville være falskt, hvis konteksten var Jesu genkomst eller den enkeltes indgang i himmeriget. For håbet forgår, når Kristus kommer igen. Et håb man ser opfyldt er ikke noget håb."
Så håber jeg at Magnus vil tilgive min korrigering af amerikanske ae´er, oe´er og aa´er
Mkh Malli
Ændret af malli (05/02/200413:39)
#29266 - 05/02/200415:04Re: At blive og kæmpe
[Re: loewendahl]
Lord Dean
Bruger
En hel anden ting er så, at hvis IM går ud af folkekirken, så frygter jeg alvorligt, at der ikke vil være IM tilbage. Vi vil splittes til alle sider. Det skal vi også gøre os klart. Er det, det vi vil??
Er det ikke bedre at IM måske deler sig i to enheder, som er bibeltro, end at bevare enheden men at være bundet til en kættersk kirke?
IM vil SÅ gerne være en del af folkekirken, at IM ikke er i stand til at se at folkekirken ikke vil have noget med IM at gøre. Hver gang folkekirken tilføjer nye anti-kristne tiltag, så sender IM en vred udtalelse... som ingen i folkekirken reagerer på. IM og folkekirkens forhold er temmelig ensidigt.
Det er muligt at folkekirken har en bred berøringsflade, men hvad hjælpe det hvis det ikke er evangeliet der forkyndes? Hvis folk når de deltager i en dåb hører at dåb = frelse, hvorfor skulle de så komme igen? Hvis de er i tvivl om de er frelst, så hiver de da i stedet deres dåbsattest/frelsesattest frem for at forsikre sig om at de nu rent faktisk ER døbt og frelst.
Ja, så er det argumentet om at folkekirken er en god missionsmark. Men siden hvornår er det meningen at man skal gå i kirke når man vil missionere? Kirken er vel der hvor de troende mødes for at tjene Gud. (Men man tjener selvfølgelig også Gud hvis man tager i kirke for at missionere). Men mig bekendt, så er det vist mere meningen at man skal missionere på gader og stræder, hjemme på villavejen, på arbejdspladsen og hvor man nu tilbringer sin tid.
At forvandle kirken til en missionsmark er da forrøgt! Især når man ikke kan være sikker på at kirkens ansatte forkynder det kristne budskab.
Folk fra IM går faktisk aldrig i kirke, for det de kalder deres kirke er en missionsmark. Og det de kalder deres missionshus fungerer på mange måder som deres kirke. Så hvorfor ikke tage konsekvensen og kalde en spade for en spade og et missionshus for en kirke, og en folkekirken for en missionsmark?
Du skriver til Ole: Jeg undrer mig lidt over denne vægtlægning af tjenesterne i Ef. 4, da det kan diskuteres hvorvidt de stadig er gældende. Som Magnus skrev på et tidspunkt, har Jesus ikke nævnt andre profeter i fremtiden end de falske. Men hvorom alting er kan dette vel ikke være udslagsgivende for hvorvidt der bliver missioneret eller ej. Citat slut.
Kommentar: Ak, ja -prøv dog at læse Apostlenes G. samt Romerbrevet kap. 12 vers 4-6 og Korinter kap. 12-13-0g 14 og Efeserbrevet kap. 3 og 4 uden fordomme engang til.
Iøvrigt var den nye apostel ikke udnævnt af Jesus, men Mattias blev valgt gennem lodtrækning !!!!
Du skriver: For noget tid siden hørte jeg at man i Norge(?) havde en lidt anden måde at gøre tingene på. I forbindelse med menighedsrådsvalg blev stemme sedlerne delt ud i kirken de sidste tre(?) søndage inden valget. På den måde var det kun dem som kom i kirken (og dem som virkelig VIL stemme) som fik en stemme seddel. På den måde er det dem som bruger stedet som også har indflydelsen...... Citat slut.
Kommentar: Godt gået.
Menighedsrådene er en underlig sammensætning. De har og bliver vist stadig brugt som legeplads for ambitiøse politiske partier og som en status i andre tilfælde. Mange af medlemmerne sætter sjældent deres ben i kirken, så din ide ville skabe reformation i kirkens indre og ydre liv. Du kan derfor stole på, at et sådant forslag nok skal blive skudt ned af de, som vil ryge ud af menighedsrådet. Men både den gode præst og de troende vil nyde godt af det. På med vanten.
Du skriver: En hel anden ting er så, at hvis IM går ud af folkekirken, så frygter jeg alvorligt, at der ikke vil være IM tilbage. Vi vil splittes til alle sider. Det skal vi også gøre os klart. Er det, det vi vil?? Citat slut.
Kommentar: Jeg tror du og andre må se i øjnene, at folkekirken bliver adskilt fra staten og at IM må gøre op med sig selv, hvor de vil sætte fokus.
Iøvrigt vil Helligånden blæse hvorhen den vil, så det gælder om ikke at bygge mure, men vindmøller og lyset vil gå ud mange steder så der bliver brug for olie på mange lamper for at der må blive lys.
Iøvrigt vil Helligånden blæse hvorhen den vil, så det gælder om ikke at bygge mure, men vindmøller og lyset vil gå ud mange steder så der bliver brug for olie på mange lamper for at der må blive lys.
Hvad????? Der blev lige et billede for meget for min hjerne. Kan du ikke forklare det paa en anden maade.
#29272 - 05/02/200422:50Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej gnomen
Jamen, er det ikke sådan allerede? Jeg får i hvert fald ikke stemmesedler i min postkasse, når der er menighedsrådsvalg
Fedt - er det sådan hos jer.... de par gange jeg har skullet deltage i menighedsrådsvalg har jeg fået min stemme seddel i postkassen..... Men det er åbentbart ikke ens over alt??????
Venlig hilsen Ester
#29273 - 05/02/200422:51Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej gnomen
Hvis man lavede en regel om at stemme sedlerne skulle hentes en af de tre sidste søndage før et valg ...ville manglende stemmeafgivelse falde ind under frivilligt afkald på muligheden for at stemme. Ligesom i alle andre sammenhænge. Men jeg tror da i øvrigt, at det allerede er sådan. Som tidligere nævnt, får jeg i hvert fald ikke stemmesedler sendt med posten, så åbenbart må stemmeafgivelse have en gåtur ned til kirkekontoret som en nødvendig betingelse.
Det var netop pointen
Venlig hilsen Ester
Mine citater: 1. Iøvrigt vil Helligånden blæse hvorhen den vil, så det gælder om ikke at bygge mure, men vindmøller. Svar: Ingen kan bestemme hvor Helligånden skal virke fornyende og når den gør det, så gælder det om at den ikke bliver hindret, men derimod bliver omsat til energi, glæde og lægedom. Vindmøller er et moderne symbol på at give vinden muligheder.
2. lyset vil gå ud mange steder så der bliver brug for olie på mange lamper for at der må blive lys.
Svar: Jesus talte i en lignelse om de ti brudejomfruer hvor nogle ikke havde olie på lampen. Dette er et symbol på situationen i mange kirker og når vi debatterer tradition eller fornyelse, så sker fornyelsen kun, hvis de kristne får "olie" på lampen - lader sig forny. Som der står i Romerbrevet kap. 12 vers 2. Og det betyder at Guds ånd - Helligånden- olien - må være tilstede for at fornyelsen/reformationen kan finde sted.
#29275 - 05/02/200423:18Re: At blive og kæmpe
[Re: Esmaralda]
Lord Dean
Bruger
Jeg tror det er muligt at bevare statskirken
Ja, det tror jeg også. Men jeg er ikke villig til at betale prisen! Prisen er nemlig at kirken skal underkaste sig den politiske korrekthed, hvilket ligger meget langt fra en bibelsk tankegang. Prisen for at bevare tilknytningen til staten er altså at man går på kompromis med troen, hvilket jeg mener er umuligt for en kristen. Derfor mener jeg heller ikke at en tilknytning til staten er en reel mulighed, ikke hvis man vil bevare en kristen kirke.
For 150 år siden da langt største parten af landets befolkning var kristne og kom i kirken var tilknytningen måske fornuftig nok. Men sådan ligger landet ikke mere. Kristendom er ikke længere barnelærdom for flertallet og landet er mere et multireligiøst samfund. Det er dette multireligiøse samfund, som præges af ateisme og humanisme, som fastlægger den politiske korrekthed, hvilken folkekirken skal underkaste sig hvis den vil bevare tilknytningen til staten - og det er ikke holdbart!
IM vil gerne at folkekirken og staten er ligeværdige parter, men det er ikke tilfældet. Staten sidder på toppen af kransekagen, og sætte pænt folkekirken på plads hver gang den prøver at markere sig.
Det er da vældig idyllisk at kunne sige at Danmark har en folkekirken der er for hele folket, men hvis man spørger lidt ind til det, så tegner der sig hurtigt et helt andet billede - og det er bestemt ikke til det bedre!
Hej Loewendahl Du skriver baade lidt for og imod at vaere i Folkekirken
Negativt skriver du:
Vi har i dag en kirke, hvor det tillades at have præster/hyrder, der ikke er tro mod, hverken kirkens bekendelsesgrundlag. Eller for den sags skyld kirkens arbejdsgiver,-Gud. Spørgsmålet til 1 million, er så, hvor vi som den Indre Mission i Danmark, skal stå i forhold til folkekirken. Jeg selv er meget splittet. Jeg kan på den ene side, ikke mere acceptere folkekirkens praksis. Jeg finder det dybt uacceptabelt, at der findes bare e´n præst der ikke tror det de burde prædike. I vores sognekirke har vi en kvindelig præst. (Havde hun været en mand var det ligeså slemt). Hun prædiker alles frelse ved dåb. Hun sovser det så godt ind med humanisme og Guds kærlighedd, at det ikke lyder særlig forkert. Men hvad er mere forkert, end at prædike dåben frelser uden nødvendigvis tro. Så er ord om Guds kærlighed, rungende tomme. Det er en farlig situation, for jeg oplever, at selv missionsfolk sidder og falder i søvn.
-Det er da ikke så galt. -Det kunne da være værre. -Hun er da også blevet bedre. -Vi har da altid sakramenterne.
Sådan siger missionsfolk herude. De er prædiket godt og grundigt i søvn!!
Det stoerste problem er for mig at se ikke, at praester praediker noget de ikke tror paa, det er der sikkert altid praester,der har gjort. Vi kan jo ikke ransage hjerterne. Problemet er oftest, at de praediker netop det de tror paa, og det de tror paa er forkert. Altsaa at de praediker falsk laere, enten aktivt eller ved at udelade store dele af Guds ord i deres forkyndelse. Et af de vaesentligste problemer er jo, som du ogsaa skriver, at mennesker, der sidder under saadan en forkyndelse doer aandeligt i laengden. falsk laere er simpelthen gift for troen og foerer mennesker til fortabelse i laengden. Og det er jo netop problemet med folkekirken, at det ikke bare er Im, der missionerer, men fra langt de fleste praedikestole, er det vranglaerer, der praediker et falskt evangelium og missionerer folk til helvede.
Dernaest skriver du positivt om folkekirken:
På den anden side er der så det, at folkekirken har nogle fordele som ingen anden kirke, har i Danmark. Vi har en kæmpe berøringsflade. Her tænker jeg på, at ellers kirkefremmede, kommer i kirken ved barnedåb, konfirmationer, bryllupper og begravelser. Folkekirken har et missionsfelt der batter. IM har ved at være i folkekirken, den samme fordel. IM kan drage fordel af den. Men folkekirken gør det ikke.
Det er rigtigt, at Folkekirken har en stor beroeringsflade og at Im-praester, dermed ogsaa har det. Det vil kraeve lidt mere arbejde udenfor folkekirken. Paa den anden side er der jo ogsaa statistiker, der siger at folk soeger ud af folkekirken, og mit indtryk af danskere er da ogsaa, at de alene ser folkekirken som en serviceorganisation, hvor man f.eks. kan kraeve daab uden at ville oplaere. For mig at se sanktionerer man denne praksis i folks oejne fra Im's side ved at blive i Folkekirken. Og problemet med mennesker, der doer aandeligt i folkekirken er for mig at se stoerre end mulighederne ved at vaere der. Mennesker, der ikke laengere hoerer lov og evangelium risikerer simpelthen at gaa fortabt, men saa laenge Im staar i Folkekirken vil Im ogsaa indirekte sige god for folkekirken overfor disse og dermed ogsaa for vranglaerende praester, der sender folk til helvede.
mht. en splittelse af IM. Hvis det er rigtigt, at IM vil splittes, hvilket jeg tror du kan have ret i, kan det jo kun vaere fordi IM allerede er splittet aandeligt set, og saa vil det simpelthen bare vaere at goere det klart som allerede er en realitet. Hvis det drejer sig om vranglaere i IM, er det kun godt, hvis sand og falsk laere bliver skilt fra hinanden saa hyrdens roest kan lyde klart det frelse for mennesker.
Jeg mener altsaa, at Im, hvis de vil vaere tro mod biblen og Guds folk, maa forlade folkekirken, da man ikke kan have kirkefaellesskab med vranglaerere ifoelge biblen (Rom 16,17: 1.joh 9-11).
Hvis man lavede en regel om at stemme sedlerne skulle hentes en af de tre sidste søndage før et valg
...ville manglende stemmeafgivelse falde ind under frivilligt afkald på muligheden for at stemme. Ligesom i alle andre sammenhænge. Men jeg tror da i øvrigt, at det allerede er sådan. Som tidligere nævnt, får jeg i hvert fald ikke stemmesedler sendt med posten, så åbenbart må stemmeafgivelse have en gåtur ned til kirkekontoret som en nødvendig betingelse.
Hvis man vil have en god statskirke må man blive og kæmpe.... stille op til menighedsrådsvalg stemme til menighedsrådsvalg....... Jeg tror det er muligt at bevare statskirken - og at få den på ret kurs igen..... men det kræver kamp og sammenhold...... ikke stikken halen mellem benene og have nok i sig selv holdning......
Det kunne jo vaere, at detvar klare skriftsteder og ikke have nok i sig selv holdningen, der gjorde at man forlod statskirken. Man kunne lige saa vel sige, at de der bliver har nok i sig selv, naar de bliver med den begrundelse at de har en god praest der, hvor de bor og saaledes aflaegger det vidnesbyrd oveffor svage broedre og sestre samt den brede danske offentlighed, at det er ok at vaere i folkekirken, som er styret af vranglaerere. Den eneste maade man kan faa ubodfaerdige vranglaerere paa ret kurs igen er ved at at afbryde kirkefaellesskab med dem, dvs. ekskommunikere dem af den synlige kirke. Det er ogsaa det, apostlene og Herren selv fomaner os til. Hvis hoejrfloejen i Statskirken gjorde det, afbroed kirkefaellesskabet, havde statskirken maaske en chance for at omvende sig, og i hvert tilfaelde havde resten af befolkningen en chance for at se sandt og flaks klart adskilt. men som situationen er nu vil det snarere gaa saadan at store dele af den bibeltro floej bliver soebet mere og mere ind i folkekirkelig vranglaere og de som ikke kan klare det soeger til svaermeriske kirkesamfund, fordi de identificerer kompromis-holdningen med evangelisk-luthersk kristendom. Det skader altsaa for mig at se mere end det gavner at lutheranere forbliver i folkekirken (hvis man da kan vaere lutheraner og i strid med CA VII om kirkefaellesskab)
#29280 - 06/02/200405:17Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Dette indlæg skal sætte en vinkel på ordene:
Det er godt nok at vi forsøger at holde os så rene som muligt rent læremæssigt, men hvad nytter det hvis vi kun bliver der og ikke vil være åbne overfor Gud med hensyn til at gå dybere ind i skriften?
Mit spørgsmål må starte med en lille fortælling, som kan være med til at få nye vinkler på den diskussion i har jer her. Det er en personlig fortælling, hvor jeg vil give nogen indtryk og erfaringer, som jeg har samlet ved at færdes med troende søstre og brødre i Herren. Dette har jeg set og hørt ved at besøge menigheder i Danmark og ved at tale med mennesker i og uden for Kirken.
Kirken er et stort hus, hvor nogen går ind og nogen går ud hele tiden. Der foregår en masse spændende både inde og uden for kirken, hvor man kan møde mennesker der med liv og kærlighed vidner om at:
Gud tænker stort med sit elskede menneske.
Det er muligt sådan nogenlunde at følge med i, hvad der sker der inde i Kirken, selvom man befinder sig uden for døren. Man kan i reglen høre på melodien og sige; så nu det den sang; eller når nogen kommer ud, kan man sige; så nu er de kommet til det punkt. Ofte kan man bedre tale sammen lige uden for døren. Der er det også især jeg har stødt på lærde, erfarne kristne, mennesker med stor indsigt i skrifterne og ikke mindst med stor menneske indsigt. Det er umiskendeligt at de har mødt Ham; Ham det hele handler om; der inde i Kirken.
De fleste som kommer i kirken kan selv finde ind og ud af den. De opholder sig sjældent i længere tid på pladsen foran kirken, men derfor er der i reglen alligevel anlagt en god og rummelig plads rundt om kirken, hvor der med tiden er tænkt på til og frakørselsforholdene.
Bliver man stående en tid lige uden for kirken, kan det hænde man en dag lægger mærke til, at der faktisk er nogen som plejer at opholde sig der. De er der måske både når man kommer for at gå ind og når man kommer ud. Måske genkender man dem når man kommer ud. Måske har man en gang set dem stå der, i godt vejr. Når man sådan lige kommer uden for døren, kan det være man skal vende sig omgivelserne ude i lyset, og så kan de være der for at sikre man ikke falder ned ad trapperne. Det hænder også at nogen vil ind, men har brug for hjælp til at komme op ad trappen eller ind ad en snæver dør, så er de der med den hjælp de har brug for.
Spørger man dem; hvorfor de dog ikke selv går ind, eller vælger at komme videre; så har de alle deres egne grunde og en historie at fortælle, og de kan i reglen fortælle om dem som stod dér, uden for kirken, den gang de selv var unge.
Så er det jeg spørger jer; hvorfor går I ikke ud og inviterer nogen af dem på trappen indenfor igen…
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
#29281 - 06/02/200408:48Re: At blive og kæmpe
[Re: chemnitz]
malli
Bruger
Hej Magnus
Mener du ikke 2. Joh 9-11 "Enhver, som går ud over Kristi lære og ikke bliver i den, har ikke Gud; men den, der bliver i hans lære, har både Faderen og Sønnen. Hvis nogen kommer til jer og ikke fører denne lære, så tag ikke imod ham i jeres hus, og byd ham ikke velkommen; for den, der byder ham velkommen, gør sig delagtig i hans onde gerninger." ?
Mkh Malli
#29282 - 06/02/200409:21Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej magnus
Det kunne jo vaere, at detvar klare skriftsteder og ikke have nok i sig selv holdningen, der gjorde at man forlod statskirken.
Ja - sådan er det for nogen.... og det er fint synes jeg, at der er alternativer til folkekirken som bygger på luthersk kristendom. Andre gider bare ikke gøre noget selv og forlader på den baggrund.
At kampen så ville have været MEGET mindre hvis man var begyndt at hive "ukrudtet" op mens det kun var små planter er en anden sag. Ukrudt kan godt kommes til livs selvom det er blevet stort.... det kræver bare meget mere arbejde...... og der er nemmere at starte sin have et andet sted end at slide og slæbe i en have der er overgroet af meget og stort ukrudt......
Man kunne lige saa vel sige, at de der bliver har nok i sig selv, naar de bliver med den begrundelse at de har en god praest der, hvor de bor
det vil jeg give dig ret i...... Det mener jeg heller ikke skal være den eneste grund. Jeg tror heller ikke jeg kender nogen hvor det er den eneste grund.
og saaledes aflaegger det vidnesbyrd oveffor svage broedre og sestre samt den brede danske offentlighed, at det er ok at vaere i folkekirken, som er styret af vranglaerere.
det lyder mest som om du kun har læse mit indlæg som at vi skal blive og blive...... Men jeg skrev faktisk at vi skal blive og KÆMPE.... dermed mener jeg at vi skal stille op til menighedsrådsvalg.... steme på Bibeltro menighedsrådsfolk..... sige vores bibeltro meninger osv offentligt og se at komme mere på mærkerne....... Netop ikke bare blive og blive - for det vil nemlig give det resultat at folk vil tro at folkekirken er god nok som den er i dag.....
Den eneste maade man kan faa ubodfaerdige vranglaerere paa ret kurs igen er ved at at afbryde kirkefaellesskab med dem, dvs. ekskommunikere dem af den synlige kirke.
Man kunne også lave en "tempelrensning"
Det skader altsaa for mig at se mere end det gavner at lutheranere forbliver i folkekirken
Jeg kan godt følge dig i at det skader hvis vi bliver og bliver uden at gøre noget og uden at sige at det og det er forkert i følge Bibelen..... Men det var jo heller ikke den måde at blive på jeg talte om......
Venlig hilsen Ester
#29283 - 06/02/200409:44Re: At blive og kæmpe
loewendahl
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej Magnus!
Ja, som du rigtigt skriver, er jeg meget i tvivl, om hvad der er bedst.
Historisk set har der altid været kamp i folkekirken. Jvf. bla. bemærkningen om at missionshusene skal bygges, så der evt. kunne stå et alter. Situationen er således ikke anderledes end dengang.
IM er i dens formålsparagraf, knyttet meget stærkt til folkekirken. Og jeg har indtryk af, at IM tager udgangspunkt i denne paragraf og så derfra prøver at tjene kirken bedst muligt.
Det største problem for mig, er egentlig ikke selve vranglæren. Hovedproblemet er, som du også skriver, at folk sidder og falder i søvn.
Den udskældte film "Fiskerne", havde en ting, som ihvertfald jeg, har tænkt meget på. De hellige sad, på trods af en dårlig præst, i kirken hver Søndag. De bad for at præsten måtte komme til tro. Dette siger mig tre ting. 1. De var ikke faldet i søvn endnu. 2. De stod sammen, var enige om at præsten var dårlig. 3. De bad for ham.
Hvis vi som de hellige missionsfolk vi er. Kunne tilslutte os de tre ting. Så tror jeg egentlig nok, jeg selv kunne udholde at sidde under min egen sognepræst.
Er vi faldet i søvn, eller er der håb endnu?
Hvis ikke, så kan det ikke gå hurtigt nok, med at komme væk fra folkekirken.
#29284 - 06/02/200410:22Re: At blive og kæmpe
malli
Bruger
Hej Ester
Jeg tænker også at det er flot at der er nogen der kæmper indenfor murene, men når Gud påbyder sine børn nogle ting, er det jo for at beskytte dem...og selvfølgelig sin lære. Skriftstederne Rom. 16,17, 2. Joh. 9-11, Tit. 3,10, 2. Tess. 3 tjener dette formål.
Åb. taler om "den store Skøge", hvem denne skøge er har været diskuteret meget gennem årene. Men for min egen nethinde danner der sig et billede af en der prostituerer Sandheden bort for Mammon (magt), og der står skrevet at skøgen har døtre.
Der står skrevet:
"Og jeg hørte en anden Røst fra Himmelen, som sagde: Drag ud fra hende, mit Folk! for at I ikke skulle blive meddelagtige i hendes Synder og ikke rammes af hendes Plager." (Åb.18,4)
Det er så bemærkelsesværdigt at Johannes her bruger den samme vending som i 2. Joh. 9-11 "delagtighed i". Vi er "delagtige" selvom vi ikke selv tror, selv lærer, selv praktiserer det forkerte! Bare ved at være en del af en forsamling, der gør det, er vi medskyldige.
Igennem hele Bibelen lærer vi at synden får konsekvenser!, hos det jødiske folk ser vi at konsekvenserne rammer dem alle! i forsamlingen.
Jeg ved ikke hvor længe Gud kan holde sin hånd over at hans lære forfalskes (lovbrud mod 2. bud), afgudsdyrkelse (lovbrud mod 1. bud), velsignelse af synden (lovbrud mod 6. bud) osv. Jeg ved ikke hvornår Gud siger: "NU ER DET NOK!"...men det vil ske!
Men jeg VED at Herren er nidkær, og Han har i sit Ord klart og tydeligt befalet os at bryde med disse ting...og med søskende, der praktiserer dem.
Mkh Malli
Ændret af malli (06/02/200410:34)
Jeg ved ikke hvor længe Gud kan holde sin hånd over at hans lære forfalskes (lovbrud mod 2. bud), afgudsdyrkelse (lovbrud mod 1. bud), velsignelse af synden (lovbrud mod 6. bud) osv. Jeg ved ikke hvornår Gud siger: "NU ER DET NOK!"...men det vil ske!
Men jeg VED at Herren er nidkær, og Han har i sit Ord klart og tydeligt befalet os at bryde med disse ting...og med søskende, der praktiserer dem. Citat slut.
Kommentar: Hvad var det nu Jesus også sagde til de fordømmende farisæere og andre: Den er syndfri kast den første sten ?????
#29286 - 06/02/200411:07Re: At blive og kæmpe
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus, du skriver:
Jeg mener altsaa, at Im, hvis de vil vaere tro mod biblen og Guds folk, maa forlade folkekirken, da man ikke kan have kirkefaellesskab med vranglaerere ifoelge biblen (Rom 16,17: 1.joh 9-11).
Nu kan jeg ikke her tale på IM's vegne, da jeg ikke har medlem, men kun på mine egne:
Som du nok ved fra vores tidligere debatter, jeg er både enig og uenig med dig i det du mener om folkekirken. Du mener, at alle bibeltro kristne bør forlade den synkende (?) skude helt omgående. Jeg mener at nogen af os skal gøre det, og respekterer helt bestemt dit valg.
Jeg tror nemlig, at der skal kæmpes både internt og eksternt. Hvis man protesterer fra eksternt hold, kan det i højere grad opfattes som noget med at se både splinter og bjælker i broderens øje, medens den interne kamp mere handler om at feje for egen dør. Vi er magtesløse her - kostene er små og slidte, men for Gud er alting muligt, og mange søger at styrke sagen med forbøn, arbejde og bibelsk forkyndelse.
Når jeg har valgt at blive, er det således fordi jeg har en klar fornemmelse af, at jeg har en opgave her hvor jeg er, det er ikke en "damn you Jack, I'm allright"-holdning, altså noget med "jeg har en god præst og en troende menighed lige her i nærheden, og så må de der bor et andet sted se at klare sig som de nu kan!"
Jeg er enig med dig i, at vi ikke må have kirkefællesskab med vranglærere. Det fremgår helt klart og tydeligt af Guds ord. Men det mener jeg faktisk heller ikke at have, da jeg ikke anser geografien og den helt umulige, halvsekulære, administrative styrelsesordning som afgørende. En egentlig ansvarlig ledelse findes vist slet ikke.
Jeg betragter derfor slet ikke folkekirken som kirke i bibelsk forstand, men som en del bygninger, og en del ret- og vranglærende præster og menigheder m.fl. bestående af kristne, hedninger, toldere og farisæere i alle variationer.
Folkekirken er i det hele taget en underlig organisation. Ingen kan tale på kirkens vegne, hverken dronningen, kirkeministeren eller biskopperne, og der er stor intern uenighed.
Ikke desto mindre: Gud bruger den - tro mig, det gør han altså!
Og dens evangelisk-lutherske grundlag er for mig at se i orden, nemlig Bibelen og trosbekendelserne, hvorpå præsteløftet er baseret.
Jeg har det med kirken lidt ligesom med den andelsboligforening, som jeg er medlem af. Jeg bor her i et rækkehus, som slet ikke er mit men bogligforeningens, og jeg har ikke bofællesskab med de øvrige, som bor rundt omkring mig og føler mig i meget ringe grad ansvarlig for andelsboligforeningsbestyrelsens beslutninger. På samme måde har jeg ikke kirkefællesskab med folkekirken - men har på en måde lejet mig ind et sted ...
Og jeg har fællesskab med Guds folk, både dem her lokalt og de øvrige på kloden, også dem, jeg ikke kender. Jeg håber og tror nemlig at være med i Guds kirke og at der er kun een eneste!
Der har helt klart en signalværdi i at melde sig ud af folkekirken pga den vranglære, som finder sted, men signalværdien kan lige så vel være negativ som positiv.
Det har også en signalværdi, at jeg kun sætter mig på en kirkebænk, hvor jeg er sikker på at det er en retlærende præst der skal forkynde og forvalte ... det bliver der i høj grad lagt mærke til og talt om.
Motiverne for at få slettet folkekirkemedlemskabet registreres ingen steder, og de fleste af dem, der melder sig ud, gør det nok mest for at spare den kommunale kirkeskat - - og fordi de ikke bruger kirken til noget og ikke er særlig interesserede i at gøre sig bekendt med, hvad der foregår ...
#29287 - 06/02/200411:32Re: At kaste den første sten
[Re: carl]
Lord Dean
Bruger
Kommentar: Hvad var det nu Jesus også sagde til de fordømmende farisæere og andre: Den er syndfri kast den første sten ?????
Der er vel den væsentlige forskel, at Malli sikkert godt vil erkende når han tager fejl. Det vil folkekirken ikke, men den fortsætter ud af samme spor uanfægtet af de formaninger kirken bliver stillet overfor. Og bibelen påbyder os at formane hinanden hvis vi er på vej ud på et side spor. Men hvad kan man gøre andet end at vende folkekirken ryggen når den stadig efter 150 år ikke vil lytte? Så har man vist udvist tålmodighed nok til at det er okay ikke blot at kaste én sten, men at overdynge den med kampsten!
Hej Malli, Hvor kan man da bruge meget energi på at formulere og rationalisere sig ud Guds kraft og gaver!!!
Skulle Bibelen være det fuldkomne? Jeg tror ikke den tolkning holder. Bibelen vidner om det fuldkomne, og når dette kommer, om Ham der skal komme, og den store forløsning venter vi alle sammen på, og indtil da udtrykker Ham der skal komme sig igennem tjenestegaverne, åndens gaver m.m.
Som jeg sagde Malli, så har jeg oplevet de gaver i funktion som du hævder er fortid...
Jeg er enig med dig i, at vi ikke må have kirkefællesskab med vranglærere. Det fremgår helt klart og tydeligt af Guds ord. Men det mener jeg faktisk heller ikke at have, da jeg ikke anser geografien og den helt umulige, halvsekulære, administrative styrelsesordning som afgørende. En egentlig ansvarlig ledelse findes vist slet ikke.
Jeg betragter derfor slet ikke folkekirken som kirke i bibelsk forstand, men som en del bygninger, og en del ret- og vranglærende præster og menigheder m.fl. bestående af kristne, hedninger, toldere og farisæere i alle variationer.
Folkekirken er i det hele taget en underlig organisation. Ingen kan tale på kirkens vegne, hverken dronningen, kirkeministeren eller biskopperne, og der er stor intern uenighed.
I sa fald, hvad anser du for kirke. Ifoelge biblen er baade den usynlige sum af alle troende, den lokale menighed og stoerre geografiske enheder med indbyrdes faelleskab omrkin ord og sakrament kirke. His du vil haede at du ikke har kirkefaellesskab med vranglaerer maa det vaere fordi ingen medlemmer af vranglaerende menigheder kan gaa til alters i din menighed, ingen vranglaerere har mulighed for at vikariere for din praest i ferier og biskopperne ikke har ret til at praedike i din menighed. Og hvis dette er sandt forbryder din praest sig mod folkekirkens love og forskrifter som han ogsaa har skrevet under paa i praesteloeftet. His ikke har du kirkefaellesskab med resten af den danske folkekirke.
At kampen så ville have været MEGET mindre hvis man var begyndt at hive "ukrudtet" op mens det kun var små planter er en anden sag. Ukrudt kan godt kommes til livs selvom det er blevet stort.... det kræver bare meget mere arbejde...... og der er nemmere at starte sin have et andet sted end at slide og slæbe i en have der er overgroet af meget og stort ukrudt......
med mindre variationer har ukrudtet haft den hoejde de sidste 2-300 aar. Problemet er, at en kirke ikke kan vaere styret af en verdsliggjort stat uden at det gaar galt. Mht. at det kunne vaere gaaet andeledes, saa vil jeg give dig ret. His de bibletro dengang havde gjort alor af at holde sig fra vranglaerere, ville vi enten hade haft en lidt mindre bibeltro statskirke eller en stoerre frikirke. Problemet dengang som idag er at de bibeltro ikke er villige til at adskille sig fra vranglaererne
det lyder mest som om du kun har læse mit indlæg som at vi skal blive og blive...... Men jeg skrev faktisk at vi skal blive og KÆMPE.... dermed mener jeg at vi skal stille op til menighedsrådsvalg.... steme på Bibeltro menighedsrådsfolk..... sige vores bibeltro meninger osv offentligt og se at komme mere på mærkerne....... Netop ikke bare blive og blive - for det vil nemlig give det resultat at folk vil tro at folkekirken er god nok som den er i dag.....
nej, saadan laeste jeg ikke dit indlaeg. Jeg ved godt at du vil kaempe. Ikke desto mindre mener jeg at konsekensen er den samme. Mennesker bliver og doer.
Man kunne også lave en "tempelrensning"
Probelemet er jo bare, at biblen har beskrevet to tempelrensninger, men ikke befalet os at goere noget lignende. Derimod har den befalet os at holde os fra vranglaerere. Man maa ikke sammenblande beskrivelse og foreskrift.
Jeg kan godt følge dig i at det skader hvis vi bliver og bliver uden at gøre noget og uden at sige at det og det er forkert i følge Bibelen..... Men det var jo heller ikke den måde at blive på jeg talte om......
Hvis man vil blive maa man erklaere kirkefaellesskabet med vranglaererne afbrudt, naegte at tage vranglaerer og ubodfaerdige syndere til alters eller laane dem ens praedkestol, begynde at ordinere sine egne praester i stedet for at lade dem praktisere kirkefaellesskab med biskoperne ed ordinationen. I saa fald ville man nok hurtigt faa sparket, men det er den eneste maade, det kan lade sig goere at forsvare det bare det mindste at blive.
#29295 - 06/02/200418:18Re: At kaste den første sten
malli
Bruger
Hej Carl
Jamen altså Carl. Jeg taler jo ikke om mennesker, og du har da fuldstændig ret vi må ikke kaste med sten og dømme vores medmennesker. Jeg taler om lære! Ikke-troende præster, der "forkynder" et andet og humanistisk budskab - velsignelse af homoseksuelle (6. bud), hvilket tydeligvis ikke er i overensstemmelse med Guds Ord...generelt, mennesket og menneskets "behov" sættes i centrum i stedet for vores Herre, Frelser og Forsoner, og dette er afgudsdyrkelse (1. bud), og misbrug af Guds navn (2. bud). Nej det er ikke ALLE præster, og det er ikke alle kirkegængere, men tendensen er der, og den er ikke blevet mindre - desværre!! Det kan godt være at du synes at det er meget forkert og fordømmende at gøre opmærksom på, og advare imod denne surdej....men Bibelen gør ikke andet.......næsten
Mkh Malli
Ændret af malli (06/02/200418:25)
Hej Malli, Jeg ved godt at der er mange måder Gud virker og handler på og at Han ikke er begrænset til de fem tjenestegaver. Det ved jeg, og det ved alle i min kirke, men vi begrænser Ham ikke så Han ikke kan udtrykke sig ad den vej, ved at klynge os til en Gudsbegrænsende menneskelig tradition der fortæller os at tjenestegaverne er ophørt.
Hvorfor passer skriftstedet ikke på Jesu tilbagekomst? Det nye testamente er da tykt med skriftsteder der taler om den forløsning der skal komme, om at vi på et øjeblik skal forvandles, og at vi skal modtage et nyt og herligtgjort legeme. Med et slag er alle vore fjender borte og vi skal altid være med Herren...
Jeg synes det lyder som en mere sandsynlig tolkning af det skriftsted end at vi modtog Bibelen.
#29297 - 06/02/200420:04Re: At blive og kæmpe
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus, du skriver (til Ester)
Mennesker bliver (Kr.: i folkekirken) og dør.
Selvfølgelig gør dette meget alvorlige udsagn indtryk på mig. Jeg forstår det sådan, at du (uden at gøre dig selv til dommer) mener, at alle folkekirkemedlemmer er på vej til fortabelse.
Hvis det er, hvad du mener, er det bestemt din kristne pligt igen og igen at gøre opmærksom på det, som du jo også gør. Det respekterer jeg.
Til mig skriver du:
Ifølge Biblen er både den usynlige sum af alle troende, den lokale menighed og større geografiske enheder med indbyrdes fælleskab omkring ord og sakrament kirke.
Hvis du vil hævde, at du ikke har kirkefællesskab med vranglærere, må det være fordi ingen medlemmer af vranglærende menigheder kan gå til alters i din menighed, ingen vranglærere har mulighed for at vikariere for din præst i ferier og biskopperne ikke har ret til at prædike i din menighed.
Det du kalder "den større geografiske enhed med indbyrdes fællesskab omkring ord og sakrament", må vel være sognet, stiftet eller evt. hele landet? Det mener jeg ikke at have noget kirkefællesskab med.
Jeg mener stadig ikke, at jeg har kirkefællesskab med vranglærere. Jeg er med i en menighed, som dog er så diffus, at jeg ikke kan tælle hoveder og sige hvor mange der er, vi kender ikke alle hinanden særlig godt, og der er tit gæster med.
Enhver er velkommen ved nadveren, men der bliver udtrykkelig gjort opmærksom på, hvad det betyder, og enhver må gøre op med Gud og med sig selv, om han er værdig - eller rettere uværdig! - nok til at deltage. Det kan ikke være præstens eller andre nadvergæsters forpligtelse at garantere, at ingen modtager Jesu Kristi legeme og blod af "forkerte" grunde.
Jeg har aldrig været til gudstjeneste hos nogen biskop.
Hvis de præster i mit eget sogn, som jeg mener forkynder og forvalter som de skal, har ferie, bevæger jeg mig hen til en anden kirkebygning i et andet sogn, længere er den ikke.
I sognet er der i øvrigt en rotationsordning, så det er meget forskelligt, fra hvilken prædikestol forkyndelsen lyder, og fra hvilket bord nadveren uddeles, og for mig helt underordnet. For min skyld behøver det slet ikke at være i en kirkebygning - det må helt klart være adiafora..
Det åndelige fællesskab er nemlig efter min mening ikke nødvendigvis det fysiske fællesskab, selv om også det fysiske naturligvis tilstræbes i så høj grad som det nu i praksis kan lade sig gøre.
Hvis jeg mente, at jeg var på kollisionskurs med Guds bud (det mener jeg så altså ikke) ville jeg øjeblikkelig handle på den erkendelse. At indrette sig på at leve i bevidst synd er en livsfarlig sag. Det ved jeg vi er enige om.
#29298 - 06/02/200420:09Re: Frafald i kirken og fornyelse i menigheden
malli
Bruger
Hej Carsten
Det var så det med "håbet" der fik mig til at sætte ? For er det i den kontekst at "det fuldkomne" = det ny Jerusalem, hvor vi er sammem med Gud osv...hænger det ikke helt sammen, for på dette tidspunkt ved! vi, og er! vi.
Men, men, men derudover har de profetier jeg har læst hovedsalig været ikke-bibelske. Bibelen taler om trængselstider, mens profetierne i den ny tid taler om fest og farver, vækkelse osv. Bibelens profetier har også talt om omvendelse, omvendelse og endnu engang omvendelse.....vi synder som aldrig før, (vranglære, magi og okkultisme i de kristne forsamlinger, sex alle vegne - utugt i alle afskygninger, aborter, vold, narko og kriminalitet, og det i yngre og yngre udgave! Økonomisk kriminalitet - ekstrem udnyttelse af de fattige lande, de fattige bliver fattigere og omvendt, medicinsk afguderi (insemination, hormoninsprøjtning for at fremme drægtigheden, reagensglasbørn, eutanasi,...for ikke at tale om ægdonation osv) ......ja, listen fortsætter i en uendelighed, - kærligheden er kold som aldrig før, og alligevel taler de ny profetier ikke om omvendelse og om konsekvenserne hvis vi fortsætter !
De "profetier" jeg har hørt har været ren clairvoiance:
1. "Der er en i dette lokale, der...."
2. Talen til den individuelle om personens egne ting og sager.
Dvs. med indføling e.a. taler man ind i det individuelle behov (nå, der var den igen -øv) Profetierne i bibelen taler generelt til helheden....og igen om omvendelse.
- - - - - - - -
Jeg har svært ved at se at der skulle være et nyt budskab at profetere - det ny er det gamle, der står skrevet i Guds Ord.
Mkh Malli
Ændret af malli (06/02/200420:16)
Selvfølgelig gør dette meget alvorlige udsagn indtryk på mig. Jeg forstår det sådan, at du (uden at gøre dig selv til dommer) mener, at alle folkekirkemedlemmer er på vej til fortabelse.
jeg mener nu at det fremgik af sammenhaengen at det ikke var det jeg mente. Det jeg mente var, at der er folk som bliver i folkekirken og doer aandeligt paa grund af det, fordi varig udsaettelse for vranglaere med tiden medfoerer aandelig doed.
Det du kalder "den større geografiske enhed med indbyrdes fællesskab omkring ord og sakrament", må vel være sognet, stiftet eller evt. hele landet? Det mener jeg ikke at have noget kirkefællesskab med.
Jeg mener stadig ikke, at jeg har kirkefællesskab med vranglærere. Jeg er med i en menighed, som dog er så diffus, at jeg ikke kan tælle hoveder og sige hvor mange der er, vi kender ikke alle hinanden særlig godt, og der er tit gæster med.
Enhver er velkommen ved nadveren, men der bliver udtrykkelig gjort opmærksom på, hvad det betyder, og enhver må gøre op med Gud og med sig selv, om han er værdig - eller rettere uværdig! - nok til at deltage. Det kan ikke være præstens eller andre nadvergæsters forpligtelse at garantere, at ingen modtager Jesu Kristi legeme og blod af "forkerte" grunde.
Selvfoelgelig kan vi ikke garantere noget. Men nadverfaellessskab er kirkefaellesskab ifoelge den lutherske bekendelse. Hvis man inviterer medlemmer af vranglaererne menigheder til alters har man kirkfaellesskab med disses menigheder.
Hvis de præster i mit eget sogn, som jeg mener forkynder og forvalter som de skal, har ferie, bevæger jeg mig hen til en anden kirkebygning i et andet sogn, længere er den ikke.
I sognet er der i øvrigt en rotationsordning, så det er meget forskelligt, fra hvilken prædikestol forkyndelsen lyder, og fra hvilket bord nadveren uddeles, og for mig helt underordnet. For min skyld behøver det slet ikke at være i en kirkebygning - det må helt klart være adiafora..
Det åndelige fællesskab er nemlig efter min mening ikke nødvendigvis det fysiske fællesskab, selv om også det fysiske naturligvis tilstræbes i så høj grad som det nu i praksis kan lade sig gøre.
Jeg er enig med dig i, at en kirkebygning er adiafora, men det fu\ysikse faellesskab omkring ord og sakrament er ikke. JEsus taler om en klart dfineret menighed (Matth 18 f.eks.) og apostlenes breve er igen og igen rette til bestemte menigehder og ikke blot nogle som tilfaeldigt er i naerheden naar brevet laeses op. De lutehrske bekendelser taler ogsaa om vore menigehder og dermed ikke blot om enekeltmenigehder, klart afgraenset og defienret, men ogsaa om stoerre enheder bestaaende af flere menigehder, som konkrete afgraensede manifestationer af Guds kirke. Jeg mener at det kirkebegreb du laegger op til er noget spiritualiserende og hverken i overensstemmelse med biblen eller vore bekendelser. Saa der er vi nok ret uenige.
Den udskældte film "Fiskerne", havde en ting, som ihvertfald jeg, har tænkt meget på. De hellige sad, på trods af en dårlig præst, i kirken hver Søndag. De bad for at præsten måtte komme til tro. Dette siger mig tre ting. 1. De var ikke faldet i søvn endnu. 2. De stod sammen, var enige om at præsten var dårlig. 3. De bad for ham.
Hvis vi som de hellige missionsfolk vi er. Kunne tilslutte os de tre ting. Så tror jeg egentlig nok, jeg selv kunne udholde at sidde under min egen sognepræst.
Problemet er jo, at troen kommer af det, der hoeres, og det gaelder baade praesten og menigheden. Menigheden udsulter sig selv ved at sidde under praestens praediekstol og ved at blive siddende og noejes med at bede i stedet for at forlade praesten og kalde ham en vranglaerer, som han er, hoerer praesten ikke Guds dom over vranglaeren, saa han kan omvende sig. Biblen siger jo selv, at naar vi har advaret to-tre gange skal vi udstoede vranglaerere og aabenbare syndere. har man ikke magten i menighenden maa man forlade den og goere det paa den maade. Det er i hvert tilfaelde min holdning.
#29301 - 06/02/200423:14Re: At blive og kæmpe
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus, du skriver til Loevendahl:
Menigheden udsulter sig selv ved at sidde under praestens praediekstol og ved at blive siddende og noejes med at bede i stedet for at forlade praesten og kalde ham en vranglaerer, som han er, hoerer praesten ikke Guds dom over vranglaeren
At nøjes med at bede ... hmm ... jeg har på fornemmelsen, at du mener, at en direkte tiltale til mennesker, som vi mener er på afveje, er mere efter Guds vilje end forbøn. Jeg tror det må vurderes individuelt - - jeg selv ville aldrig gå til en vranglærende præsts gudstjenester, men jeg ville nok heller aldrig sige direkte til en præst, at han/hun var en vranglærer. Ikke fordi jeg var bange for at vedkommende skulle blive fornærmet på mig, det kan jeg sagtens leve med, men fordi jeg tror det ville medføre yderligere forhærdelse. Et sådant udsagn kan næppe høres/modtages som en kærlig vejledning, selv om det er nok så kærligt ment.
Så jeg ville nok personligt hellere lægge sagen i Guds hænder ved forbøn og bede om Helligåndens indgriben.
Det er sandt, at det står skrevet, at troen kommer af det der høres, men hvis ordene siges af én, som den hørende ikke har tillid til, er ørerne nok tilstoppede, tror jeg, eller i hvert fald når ordene kun til hovedet, og ikke til hjertet.
Jeg undrer mig dog noget over, når det f.eks.drejer sig om Helligånden og nådegavernes og tjenesternes funktion i moderne tid, så udlægger du dem, som noget der kun tilhørte tiden i Apostlenes Gerninger. Medens andre skriftord som passer ind i din trosopfattelse bruger du frejdigt, selvom de måske netop kun var til brug i tiden for GT eller NT.
Trods masser af seriøse menneskers oplevelser og historiske vidnesbyrd op gennem tidsaldrene og i vor senmoderne tid om nådegavernes, tjenesternes pulserende funktion afviser du disse, medens du fremhæver traditionelle lovpåbud som vigtige.
Du skriver:Det kan godt være at du synes at det er meget forkert og fordømmende at gøre opmærksom på, og advare imod denne surdej....men Bibelen gør ikke andet.......næsten Citat slut.
Svar: Nej, jeg mener at vi med Helligåndens hjælp skal bedømme ånderne og sikre sundhed, men fordømmelse af Helligåndens virke i troende fra andre trossamfund eller af verdslige menneskers adfærd er ikke de kristnes opgave. Det er at bringe evangeliet og nåden og lade Gud om dommen.
Paulus anbefalede at vi prøvede alt og beholdt det gode. mvh carl
#29303 - 07/02/200409:30Re: profeter og profeter
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej malli m.fl.
Jeg er kommet til at tænke på, at ordet profet har (mindst) to forskellige betydninger, og at en del af uenigheden om om profetier måske skyldes, at vi debatterer ud fra hver sin forståelse af ordet, og jeg vil til jeres overvejelse dele hvad jeg selv mener om det:
I bibelen læser vi om profeterne, de fire store, og de tolv små - og den sidste profet levede og profeterede så vidt jeg husker flere hundrede år før Kristi fødsel.
Disse profeter ord direkte fra Gud især fremtiden, om hvad der skulle komme .. især Esajas kom med mange forudsigelser om Jesus. Jeg læser hele GT som pegende hen imod den altafgørende begivenhed, nemlig at Gud blev menneske i Jesus Kristus.
Og sande profetier kan som bekendt kendes på, at de går i opfyldelse. Profeter i den forståelse er der således ikke brug for mere. Jesus er blevet kød og har taget bolig iblandt os, og vi har fået GT suppleret med NT, som indeholder alt hvad vi har brug for at vide for vor frelse.
Når Paulus taler om at tale profetisk, noget der var værd at stræbe efter, så tror jeg slet ikke det handler om at "spå", hverken om den umiddelbare eller den fjernere fremtid, men derimod slet og ret om at forkynde. Enhver sand forkynder taler altså - også her og nu - profetisk, dvs. inspireret af Gud Helligånd. Men modsat de gamle profeter, som talte ord om fremtiden direkte fra Herren, kan vi ikke være sikre på, at de vi har nu, taler sandt og ikke er inspireret fra sjælefjenden. (Jeg har kendt et par stykker, og de mente helt bestemt selv, at de talte ord fra Gud. Deres "profetier" gik - heldigvis - ikke i opfyldelse.)
Netop derfor pointerede Paulus vigtigheden af, at der i menigheden også skulle være nogen med nådegave til at prøve ånderne, dvs. vurdere, om det sagte nu også er i fuld overensstemmelse med skriften.
Jeg synes det er meget vigtigt ikke at nedtone Helligåndens virke. Uden ham kom vist intet menneske til tro. Og der er grund til at glæde sig og takke for at nogle - også jeg selv - af og til, som en ekstra gave fra Gud - erfarer og oplever Helligåndens arbejde: at føre mennesker til Jesus.
Men på ingen måde er det af afgørende betydning, og efter min mening slet ikke brugbare "vidnesbyrd" for andre, (og dårlig nok for mig selv!) - for der er jo bestemt den mulighed, at det jeg erfarer og oplever og drømmer er noget helt andet, fisket ud af mit eget sind, som indeholder alskens tanke- og følegods - så egentlig ret uinteressant.
Helligånden arbejder helt uafhængigt af mine erfaringer og tanker og følelsesliv, Gud være lovet!
Og ordet nådegaver forstår jeg helt enkelt som særlige talenter til at udføre en eller af flere af de mange opgaver, der er brug for i kirkens/menighedens tjeneste.
Det er et fint indlæg, men jeg mener at du både bibelsk og personligt tager fejl i din bedømmelse og udlægning af nådegaver herunder profeti.
Du skriver: I bibelen læser vi om profeterne, de fire store, og de tolv små -og den sidste profet levede og profeterede så vidt jeg husker flere hundrede år før Kristi fødsel. Citat slut.
Svar: Dette er ikke bibelsk korrekt, idet der i Apostlenes Gerninger står flere beretninger om profeti, som var i funktion: Bl.a. Barnabas og Silas samt Philips 4 døtre, som alle havde profetisk gave-står der. Ligeledes er der vidnefaste beretninger hele vejen op gennem tidsaldrene om Helligåndens virke og nådegaverne i funktion.
Dine betragtninger om Helligånden og de åndelige nådegaver siger mig, at du ikke selv ved hvordan det fungerer og om hvordan de indbyrdes hænger sammen og hvad de er bestemt for. Bedømmelse er een af nådegaverne og såfremt kristne, som Paulus skrev, "stræbte efter de åndelige nådegaver" især profeti, så ville mange misforståelser og fejl blive afsløret. Men problemet er jo ikke større end en præst, som ikke er inspireret af Helligånden- disse præster har du sikkert både hørt og set. Eller et menighedsråd som er valgt udfra kendskab eller politisk tilhørsforhold og ikke udfra deres kristne indsigt og trosliv.
Jeg kan blot om Helligånden og nådegaverne sige til dig: PRØV DET!
Ole Madsen
Bruger
Hvis man kun anderkender de 12 apostle som Jesus udvalgte, anderkender man faktisk ikke Paulus, Paulus havde selv ikke kendt Jesus men kun fået et syn af Jesus da han var ved at forfølge de kristne, så skriften danner dermed basis for at andre apostle ikke behøvede at have set Jesus personligt, ansigt til ansigt mens han levede på jorden for at kalde sig for en apostel
Du skriver: Hvis man kun anderkender de 12 apostle som Jesus udvalgte, anderkender man faktisk ikke Paulus, Paulus havde selv ikke kendt Jesus men kun fået et syn af Jesus da han var ved at forfølge de kristne, så skriften danner dermed basis for at andre apostle ikke behøvede at have set Jesus personligt, ansigt til ansigt mens han levede på jorden for at kalde sig for en apostel. Citat slut.
Kommentar: Helt korrekt, men der var også en anden, nemlig ham Mattias ? som blev valgt ved lodtrækning til at indgå istedet for Judas.
Du skriver: Jeg ville ønske at du forholdte dig til det jeg skrev! Citat slut.
Kommentar:
Du skrev om fordømmelse m.m og det var det jeg svarede på og den fordømmelse omhandler altså også respekten for andre kristnes opfattelse og faktiske oplevelser af ALLE bibelens sandheder om evangeliets kraft.
#29310 - 07/02/200414:17Re: profeter og profeter
malli
Bruger
Hej Kristina
Hvis det betyder "under Helligåndens inspiration" og dermed i trit med Bibelen lære om Lov og Evangelium - synd og nåde med Korset som centrum, kan jeg kun give dig medhold, en sådan forkyndelse er en sand velsignelse for menigheden.
Jeg har desværre, når man har talt "profetisk tjeneste" kun set andre eksempler på "nye" budskaber" a la dem du omtalte i parantes.
Mkh Malli
Ændret af malli (07/02/200414:19)
#29311 - 07/02/200414:58Re: profeter og profeter
kristina
Ordstyrer
Bruger
Carl, jeg kan ikke rigtig finde ud af, om vi bare anvender ordene "profet" og "profeti" på hver sin måde.
De gamle profeter (GT) talte ord fra Herren, og dem skal der ikke sættes spørgsmålstegn ved.
Vi som bibeltro tror jo på, hvad der står i Bibelen. Desuden gik profetierne jo i opfyldelse !
De udsagn, vi hører om e.Kr., som enten er, eller ikke er, inspireret af Helligånden, og som ikke er nævnt i Bibelen, skal prøves på skriften. De kan være rigtige, og de kan være forkerte, lidt lige som hoskoper.
Og fremtids-profetier (spådomme) mener jeg aldrig vi skal lytte til, for de kan jo netop ikke prøves her og nu, da vi ikke kan vide, om de kommer til at gå i opfyldelse. Det er ikke småting jeg har måttet lægge øre til fra mennesker som var sikre på at have profetiske nådegaver, og fortalte hvad Gud havde sagt til dem - - og hvor det kort tid efter viste sig, at vedkommende åbenbart havde hørt forkert, eller at Gud havde ombestemt sig, for nu var der kommet nye og helt anderledes budskaber, der annullerede dem fra sidste uge .. Altså ærlig talt ...
Som jeg skrev i mit sidste indlæg er jeg helt klar over, at Gud-Helligånd er "i funktion" - ellers var ingen kristne - og også at alle kristne har nådegaver.
Tak for dit forslag om at "prøve" Helligånden og nådegaverne! Jeg kan dertil kun sige, at Helligånden sandelig har gjort sin gerne også i mig, ellers sad jeg ikke her og skrev hvad jeg skriver, men var nok snarere aktiv på ateisternes forum!
Og jeg er skam helt bevidst om de gaver, jeg har stræbt efter, og fået, og takker hver dag for dem :-).
Men profet er jeg altså bestemt ikke, hverken i den ene eller den anden betydning af ordet!
#29312 - 07/02/200415:14Re: profeter og profeter
Ole Madsen
Bruger
Hej Christina
Nu er der stor forskel på profetisk gave og tjeneste, den første er til opbyggelse, formaning, opmuntring hvor den anden mere har at gøre med fremtiden og udlægningen af specielle skriftsteder som Gud ønsker her og nu at gøre menigheden opmærksom på. Jeg har selv profetisk nådegave men jeg har aldrig fået noget at vide at der skulle ske noget specielt som jeg skulle fortælle til nogen, jeg har alligevel fået noget at vide før jeg fik det at vide af mennesker, men det varf fordi at en af mine venner skulle giftes og det fortalte Jesus til mig, men jeg tror ikke at det var noget at gøre med nådegave, men bare fordi at Jesus ville sige det
Lige en tilføjelse. Vi gør ret i at opflamme den nådegave altså bede om at blive brugt mere og mere , jeg mener du skrev noget om at du takkede for nådegaverne hver dag, jeg selv vil gerne bruges mere og mere på denne måde, man får at se Jesus når nådegaverne er i funktion i ens liv, og det er bare alletiders
#29313 - 07/02/200415:43Re: profeter og profeter
kristina
Ordstyrer
Bruger
Ole, du skriver et sted (til Malli): ... jeg mener at vi med Helligåndens hjælp skal bedømme ånderne og sikre sundhed, men fordømmelse af Helligåndens virke i troende fra andre trossamfund eller af verdslige menneskers adfærd er ikke de kristnes opgave. Det er at bringe evangeliet og nåden og lade Gud om dommen.
Selvfølgelig har du da ret i, at ingen må fordømme Helligåndens virke .. det er en alvorlig synd at spotte Helligånden.
Men det er ikke forkert at undersøge meget nøje, om det nu også er Helligåndens virke, som vi ser og hører, og som mange med urette hævder at være under indflydelse af. Hvis vi, udfra Bibelen, kan se, at det som hævdes at være fra Helligånden, er i modstrid med , hvad der står, eller er en tilføjelse til, hvad der står, så har vi ikke kun lov til, men direkte en forpligtelse til, at gøre opmærksom på det. Der kan være falske profeter, ulve i fåreklæder, og endda uden selv at vide at de er det. Den eneste måde at sikre sig på, er at se om det de siger stemmer med skriften. Det er ikke nok at erfare, føle, tænke eller have på fornemmelsen, at det man oplever kommer fra Gud.
Se fx. Matt.24,4-5:
Jesus sagde til dem: »Se til, at ingen fører jer vild! For der skal komme mange i mit navn og sige: Jeg er Kristus! og de skal føre mange vild.
Intet menneske behøver mere for sin frelse end de hellige sakramenter, og at læse og lytte til Bibelens ord, og bestræbe sig på at efterleve Guds bud. Guds ord er åbenbaret os i Jesus Kristus, vor frelser og vor Herre. Hans nåde og tilgivelse er os nok.
Hej Malli, Selvfølgelig findes der falske profeter, og som sådan nogle jo gør, ja så profeterer de falsk, da de ikke profeterer af Guds ånd.
Men fordi at nogle profeterer falsk, betyder det ikke at alle profeterer falsk...
Der findes bestemt sande profeter i den Kristne kirke, og Gud bruger stadig denne gave til at opbygge, vejlede og udruste den troende, præcis som Han gjorde med Timotheos...
1 Tim 4:14-16 "Forsøm ikke den nådegave, som du fik i kraft af profetier og under håndspålæggelse af ældsterådet. v15 Tag dig af alt dette, lev i det, så alle kan se, at du gør fremskridt. v16 Giv agt på dig selv og på den undervisning, du giver, hold fast ved det; for når du gør det, bliver du til frelse både for dig selv og for dem, der hører på dig."
Som vi kan se ud fra skriften, så var profetien over Timotheos liv af stor vigtighed. Gennem den modtog han en nådegave, og han modtog vejledning og retledning som han skulle leve i og holde fast ved, og præcis således har jeg oplevet det i mit liv. Det har i høj grad hjulpet mig til at se mig selv som Gud ser mig, og ikke se mig selv i lyset af alle mine tidligere fejltagelser og fiaskoer. Det har hjulpet mig til at rette mig ind, og det har givet mig en retning jeg skal gå i.
Jeg ved nu hvad Gud vil med mig, og det er da enormt vigtigt at vide om Gud ønsker at man skal tjene Ham som mødevært, som evangelist, som lærer, som Pastor eller flere af disse...
#29315 - 07/02/200416:50Re: profeter og profeter
Ole Madsen
Bruger
Det var nu ikke mig, men ok
hvad angår at efterstræbe at leve efter GUds bud, så kan Gud omflamme vore hjerter så det ikke bliver vores stræben, men "ikke længere mig der lever men Kristus lever i mig" liv der gør værket
#29316 - 07/02/200417:10Re: profeter og profeter
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Ole,
Det var nu ikke mig, men ok
.
Nej det var det ikke! Jeg opdagede det lige da det var for sent at rette. Undskyld!
Og i Gal 2,20 står der ganske rigtigt:
Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig.
At nøjes med at bede ... hmm ... jeg har på fornemmelsen, at du mener, at en direkte tiltale til mennesker, som vi mener er på afveje, er mere efter Guds vilje end forbøn. Jeg tror det må vurderes individuelt - - jeg selv ville aldrig gå til en vranglærende præsts gudstjenester, men jeg ville nok heller aldrig sige direkte til en præst, at han/hun var en vranglærer. Ikke fordi jeg var bange for at vedkommende skulle blive fornærmet på mig, det kan jeg sagtens leve med, men fordi jeg tror det ville medføre yderligere forhærdelse. Et sådant udsagn kan næppe høres/modtages som en kærlig vejledning, selv om det er nok så kærligt ment.
Så jeg ville nok personligt hellere lægge sagen i Guds hænder ved forbøn og bede om Helligåndens indgriben.
Jeg vil ikke spille forboen og konfrontation af vranglaere ud mod hinanden. Men jeg synes det er tilfaeldet, hvis man mener man skal noejes med at bede, uden at vranglaeren konfronteres og der aflaegges et klart vidnesbyrd om at vranglaere er forkert. Gud virker gennem sit ord og i forboennen stiller vi os til raadighed for Gud og hans ord, hvorfor konsekvensen ogsaa maa vaere, at vi vidner klart derom ved at forlade vranglaerende menigehder og kireksamfund og holder os til retlaerende menigehder og kirkesamfund. Det betdyer ikke, at alle noedvendigvis skal vaere dem, der direkte konfronterer vranglaererne, men det er alles pligt at holde sig fra vranglaererne kirker og menigehder og hodle sig til retlaerere, der taler klart. Helligaanden griver ind gennem ordet, naar der praedikes dom over vranglaeren og tilgivelse til den bodfaerdige, ikke ved direkte aabenbaring. Derfor er det noedvendigt at vranglaeren konfronteres.
Det er sandt, at det står skrevet, at troen kommer af det der høres, men hvis ordene siges af én, som den hørende ikke har tillid til, er ørerne nok tilstoppede, tror jeg, eller i hvert fald når ordene kun til hovedet, og ikke til hjertet.
Profertern, Jesus og apostlene havde ikke noget problem med at praedike dom over falkse profeter og vranglaerere, selv naar disse ikke havde tillid til dem. Vi kan ikke vente til folk faar tillid til os, da vranglaererne sjaeldent har det, men har pligt til at tale klart. Det er ikke foerst og fremmest vores sag om det saa bliver til tro eller forhaerdelse. Det er heller ikke kun vores pligt at omvende de falske profeter, men foerst og fremmest de vildfoerte faar. Vi kan ikk vente til praedikanten eventuelt af sig selv begynder at praedike sandt, men maa tage afstand fra de vranglaerende kirksamfund og pege derhen hvor Guds ord forkyndes.
#29318 - 07/02/200421:15Re: At blive og kæmpe
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus, du skriver: Profeterne, Jesus og apostlene havde ikke noget problem med at prædike dom over falske profeter og vranglærere, selv naar disse ikke havde tillid til dem. Vi kan ikke vente til folk faar tillid til os, da vranglærerne sjældent har det, men har pligt til at tale klart. Det er ikke først og fremmest vores sag om det så bliver til tro eller forhærdelse.
Jeg er bange for, at jeg må give dig ret her, selv om jeg ikke har lyst, fordi jeg ikke selv kan konfrontere dem, jeg tror er falske profeter og vranglærere, med deres vranglære. En sådan konfrontation forudsætter nemlig, at det kan gøres i kærlighed, og det må så være andres opgave, og ikke min. Jeg er simpelthen for arrig, og ville gøre mere skade end gavn, hvis jeg forsøgte ..
Det bedste jeg kan bidrage med er at holde mig på afstand af de vranglærende og støtte op omkring de retlærende. .
#29319 - 07/02/200422:59Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej magnus
med mindre variationer har ukrudtet haft den hoejde de sidste 2-300 aar. Problemet er, at en kirke ikke kan vaere styret af en verdsliggjort stat uden at det gaar galt.
Jeg er enig med dig. Den eneste måde der kan gøres noget som helst på er hvis alle står sammen og bliver valgt ind i menighedsrådene og på den måde påvirker biskopperne og politikkerne - men det er en laaaaaang og sej kamp og der er desværre ikke så mange som orker at tage den op
Mht. at det kunne vaere gaaet andeledes, saa vil jeg give dig ret. His de bibletro dengang havde gjort alor af at holde sig fra vranglaerere, ville vi enten hade haft en lidt mindre bibeltro statskirke eller en stoerre frikirke. Problemet dengang som idag er at de bibeltro ikke er villige til at adskille sig fra vranglaererne
det havde i hvert fald været meget meget nemmere at hive ukrudtet dengang det kun var små spirer end nu hvar det virkelig har etableret sig.
Jeg ved godt at du vil kaempe.
Faktisk har du taget fejl her - - - jo det er rigtigt at jeg vil kæmpe, det vil jeg..... men var her en af de frimenigheder som skyder op rundt omkring i LM ville jeg (næsten) helt sikkert være den der er smuttet...... Det jeg har skrevet er at hvis folkekirken skal reddes - så er den eneste mulighed hård kamp Jeg tror det kan lade sig gøre hvis der er mange nok og seje nok...... Men det tror jeg ikke der er - derfor ville jeg foretrække en frimenighed hvis der var en..... men jeg dropper ikke folkekirken for enhver pris - og så længe der ikke er noget andet at komme i hvor jeg kan få sakramenterne så bliver jeg. Den åndelige føde får jeg i LM og af vores lokale præst (som også kommer i LM)
Probelemet er jo bare, at biblen har beskrevet to tempelrensninger, men ikke befalet os at goere noget lignende. Derimod har den befalet os at holde os fra vranglaerere. Man maa ikke sammenblande beskrivelse og foreskrift.
Nej Bibelen har ikke direkte befalet os at lave tempelrensninger..... og jeg ved helelr ikke om det er den rigtige måde..... men Bibelen har befalet os at gå i Jesu forspor og tage hans kors op...... om det indebære tempelrensninger ved jeg jo ikke - men det behøver ikke være udelukket....
Hvis man vil blive maa man erklaere kirkefaellesskabet med vranglaererne afbrudt, naegte at tage vranglaerer og ubodfaerdige syndere til alters eller laane dem ens praedkestol, begynde at ordinere sine egne praester i stedet for at lade dem praktisere kirkefaellesskab med biskoperne ed ordinationen. I saa fald ville man nok hurtigt faa sparket, men det er den eneste maade, det kan lade sig goere at forsvare det bare det mindste at blive.
Ja - det ser vi lidt forskelligt på. Jeg har ikke nødvendigvis kirkefællesskab med den der knæler ved siden af min ved alterbordet. Men jeg har kirkefællesskab med alle dem som er "medlemmer" af Kristi sande kirke i deres hjerter.
Jeg mener ikke at vi som mennesker kan nægte nogen nadverfællesskabet - det er en sag det enkelse menneske skal afgøre. Det er mellem Gud og det menneske..... jeg hverken kan eller vil dømme nogen uværdig til nadveren. Jeg kan gøre nogen opmærksom på hvis jeg tror at de "drikker og æder sig en dom til" ved nadveren..... men mener de selv at de er der af de rigtige grunde kan jeg ikke gøre mere.
Jeg har ikke hvernen magt eller myndighed til at fyrre en præst eller en biskop..... men jeg har min fulde ret til at vælge at komme i en kirke hvir Guds sande ord lyder fra en bibeltro præst...... og det gør jeg så...... Hvis jeg havde muligheden for at vælge mellem en ikke-bibeltro præst eller slet ingen kirkegang den søndag - ville jeg vælge "slet ingen"...... Sådan tror jeg de fleste kristne har det..... men indtil videre har jeg aldrig befundet mig et sted i Danmark hvor jeg ikke indenfor en rimelig afstand kunne finde en bibeltro præst......
Venlig hilsen Ester
#29320 - 07/02/200423:05Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Det er så bemærkelsesværdigt at Johannes her bruger den samme vending som i 2. Joh. 9-11 "delagtighed i". Vi er "delagtige" selvom vi ikke selv tror, selv lærer, selv praktiserer det forkerte! Bare ved at være en del af en forsamling, der gør det, er vi medskyldige.
Jeg tror vi ser lidt forskelligt på det her. Det lyder for mig som om du mener at hvis folkekirken i SmørreNedre gør noget forkert så er alle kirkegængere i folkekirken i NørreTro skyldige i deres fejl og vranglære...... har jeg forstået det ret?
Jeg mener at jeg ved at vælge hvilken præst jeg vil komme ved netop melder mig ud af dette fællesskab som godtager det hele. Ved at vælge at jeg kun vil komme et sted hvor præsten holder sin til Bibelen mere end til biskopperne - mener jeg at jeg netop ikke er delagtig i hvad andre gør......
Venlig hilsen Ester
#29321 - 07/02/200423:18Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej magnus
Men nadverfaellessskab er kirkefaellesskab ifoelge den lutherske bekendelse. Hvis man inviterer medlemmer af vranglaererne menigheder til alters har man kirkfaellesskab med disses menigheder.
Pyyyyy hvis jeg skulle være i fællesskab med alle dem jeg har været til nadver med OG alle disses respektive menigheder....... Det er jo slet ikke noget nogen mennesker kan holde styr på.......
Hvis jeg delte din tro på dette område ville jeg slet ikke gå til nadver emd nogen som helst...... tænk hvis jeg i nadveren blev medskyldig i noget jeg slet ikke anede min "nabo" ved alteret mente eller praktiserede...... Jeg ville ikke engang turde dele sådan et fællesskab med de nærmeste i min lokale menighed..... man kan jo aldrig vide......
Jeg tror at det kommer an på hvad man har fællesskab med i hjertet......i troen..... Hvis jeg fordømmer fx velsignelse af homosexuelle så kan jeg da ikke have lære-fælleskab med dem som i deres hjerte går ind for det....... bare pga nadveren......
1 Kor 11 v27 Den, der spiser Herrens brød eller drikker hans bæger på en uværdig måde, forsynder sig derfor imod Herrens legeme og blod. v28 Enhver skal prøve sig selv, og så spise af brødet og drikke af bægeret. Enhver skal prøve sig selv - det siger ligesom det hele...... Jeg skal prøve mig selv - ikke alle de andre.....
Venlig hilsen Ester
#29322 - 07/02/200423:25Re: At blive og kæmpe
malli
Bruger
Hej Ester
Når man er under samme regi er man under samme flag. Eks. ville det da også være besynderligt hvis jeg er medlem af socialdemokratiet, og siger "lokalpolitikerne støtter jeg, men de socialdemokratiske politikere på Christiansborg støtter jeg ikke", eller omvendt. Er jeg medlem støtter jeg Socialdemokratiet på godt og ondt og på kryds og tværs.
Som medlem af den danske Folkekirke har du kirkefællesskab med resten af den danske Folkekirke, og ikke kun i Smørum Nedre.
Mkh Malli
Ændret af malli (07/02/200423:28)
#29323 - 07/02/200423:36Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Når man er under samme regi er man under samme flag. Eks. ville det da også være besynderligt hvis jeg er medlem af socialdemokratiet, og siger "lokalpolitikerne støtter jeg, men de socialdemokratiske politikere på Christiansborg støtter jeg ikke", eller omvendt. Er jeg medlem støtter jeg Socialdemokratiet på godt og ondt og på kryds og tværs.
Det mener jeg så ikke er nødvendigt. Man vælger det parti som passer bedst og støtter det man er enig i og prøver at påvirke det man er uenig i.
Mit personlige "åndelige parti" hedder LM. LM er under folkekirken hvor folkekirken har en bibeltro præst. LM har mulighed - og lov til - at danne en frimenighed hvis de enkelte menigheder mener det er nødvendigt - - - sker oftest steder hvor der er langt til en troende præst...... men også (og vist mere og mere?) steder hvor folkekirken bare er blevet for meget. Jeg er ret sikker på at det vil blomstre meget op med frimenighederne hvis det bliver vedtaget med velsignelse af homosexuelle - men det kan jeg jo ikke vide..... Jeg støtter tanken om frimenigheder - og tror at jeg selv ville støtte op om den hvis der var en her i nærheden......
Jeg mener ikke jeg har fællesskab med folkekirken bare fordi jeg betaler kirkeskat. Jeg ville have haft fælleskab med folkekirken hvis jeg var enig med den og støttede den i alt hvad den gør. Det gør jeg ikke. Slet ikke.
Venlig hilsen Ester
#29324 - 07/02/200423:53Re: At blive og kæmpe
malli
Bruger
Hej Ester
Det åndelige fællesskab er jeg heller ikke sikker på opstår ved betalingen af medlemsskabet, (selvom man på et eller andet plan støtter hele organisationen økonomisk), men ved alterbordet, det står der jo i Bibelen."Velsignelsens bæger, som vi velsigner, er det ikke fællesskab med Kristi blod? Brødet, som vi bryder, er det ikke fællesskab med Kristi legeme? Fordi der er ét brød, er vi alle ét legeme, for vi får alle del i det ene brød. Tænk på Israels folk: Har de, som spiser af offeret, ikke fællesskab med alteret?"
I Folkekirken kan man jo ikke udelukke en fra en anden menighed, herunder vranglærere eller ikke-troende præster.......hverken til forkyndelse eller ved nadverbordet.
Mkh Malli
Ændret af malli (07/02/200423:56)
#29325 - 08/02/200400:12Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Det åndelige fællesskab ......[min sletning af bisætning ]......, men ved alterbordet, det står der jo i Bibelen."Velsignelsens bæger, som vi velsigner, er det ikke fællesskab med Kristi blod? Brødet, som vi bryder, er det ikke fællesskab med Kristi legeme? Fordi der er ét brød, er vi alle ét legeme, for vi får alle del i det ene brød. Tænk på Israels folk: Har de, som spiser af offeret, ikke fællesskab med alteret?"
Jeg har et spørgsmål - som jeg ikke lige nu kender svaret på......
v27 Den, der spiser Herrens brød eller drikker hans bæger på en uværdig måde, forsynder sig derfor imod Herrens legeme og blod. v28 Enhver skal prøve sig selv, og så spise af brødet og drikke af bægeret. v29 For den, der spiser og drikker uden at agte på legemet, spiser og drikker sig en dom til.
De der ikke går til nadver på en værdig måde - modtager han Kristi legeme og blod (nåde, velsignelse og syndernes forladelse) OG en dom - eller modtager han "kun" en dom
Jeg tror at han "kun" modtager en dom - og dermed ikke er med i det fællesskab som nadveren jo er......... Et fællesskab for troende som modtager nadveren på en værdig måde......
Venlig hilsen Ester
#29326 - 08/02/200400:33Re: At blive og kæmpe
malli
Bruger
Hej Ester
I og med vi vitterlig tror at det ER Jesu legeme og blod der indtages uanset om man tror eller ej (på baggrund af midlet og indstiftelsesordet), VIL den ubodfærdige rent faktisk indtage Jesu legeme og blod. Det er jo derfor Paulus advarer! Og taler om at "forsynde sig imod Herrens legeme og blod"
Ellers er man jo over i det metodistiske at det er "for de der tror" underforstået at det er vores tro, der frembringer det hele - og hermed mister sakramentet sin karakter af nådemiddel.
#29327 - 08/02/200409:20Re: At blive og kæmpe
Ole Madsen
Bruger
VIL den ubodfærdige rent faktisk indtage Jesu legeme og blod. Det er jo derfor Paulus advarer! Og taler om at "forsynde sig imod Herrens legeme og blod"
nu står der vist "at spise og drikke på uværdig vis ved ikke at agte Kristi legeme", om dette skal forståes med menigheden eller Jesu legeme på korset ved jeg ikke helt, men tager vi det sidste, så hvis vi ikke tager vores synd og putter på korset så bliver vi svage som der yderligere står, Gud velsigner os ikke til at leve.
Den anden med menigheden, "hvis vi ikke er en aktiv del af menigheden og lader den velsignelse komme andre til gode som Gud giver os, så bliver vi som det døde hav der ikke har noget afløb, men som kun er salt og intet liv formår at være der"
begge udlægninger syntes at kunne gå, men om det alligevel kun er den ene er jeg ikke helt sikker på
#29328 - 08/02/200409:25Re: At blive og kæmpe
Ole Madsen
Bruger
Hej Ester
Jeg er enig med dig i at man ikke gør sig delagtig i alt hvad der sker i folkekirken ved at komme i folkekirken, jeg tror at man godt kan i fællesskab med Gud finde ud af om det man gør er rigtigt eller forkert, så uanset hvad andre siger, hvis Gud siger noget andet, så er det jo bare at smile og gå videre
#29329 - 08/02/200409:30Re: At blive og kæmpe
malli
Bruger
Hej Ole
Dette er ikke korrekt. Der står: "Den, der spiser Herrens brød eller drikker hans bæger på en uværdig måde, forsynder sig derfor imod Herrens legeme og blod. (1. Kor. 11,27)
i nadveren er vi ét, har fællesskab med, eller mere korrekt "delagtighed i" hinanden og med Gud:
"Velsignelsens bæger, som vi velsigner, er det ikke fællesskab med Kristi blod? Brødet, som vi bryder, er det ikke fællesskab med Kristi legeme? v17 Fordi der er ét brød, er vi alle ét legeme, for vi får alle del i det ene brød. v18 Tænk på Israels folk: Har de, som spiser af offeret, ikke fællesskab med alteret? (1. kor. 10,16)
Deltager man "på uværdig vis" forsynder man sig derfor bredt dels imod Kristi legeme (kirken - brødre og søstre i Herren) og dels imod Kristi korsoffer (blod) - dermed Gud!
Mkh Malli
Ændret af malli (08/02/200409:44)
#29331 - 08/02/200409:47Re: At blive og kæmpe
malli
Bruger
Hej Ole
Er du sød at læse mit sidste indlæg igen (havde nogle tilføjelser)....det er taget fra den ny bibeloversættelse her på nettet, og der står det samme i den gamle bibel.
Mkh Malli
#29332 - 08/02/200423:22Re: At blive og kæmpe
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Jeg tror også at det er legeme og blod.
Men der er to forskellige måder at indtage dette legeme og blod på:
- værdigt - til syndernes forladelse og ihukommelse - uværdigt - til dom
Jeg er i kirkefællesskab med dem som modtager Jesu Kristi legeme og blod til syndernes forladelse og til ihukommelse......... ikke med dem som modtager det til dom....
Jeg tror ikke at de som indtager Jesu legeme og blod på uværdig vis - modtager tilgivelse og velsignelse i samme terlerken som de modtager dom....... det er et enten eller.....
Venlig hilsen Ester
Du bringer et citat til Ole: Ole, du skriver et sted (til Malli): ... jeg mener at vi med Helligåndens hjælp skal bedømme ånderne og sikre sundhed, men fordømmelse af Helligåndens virke i troende fra andre trossamfund eller af verdslige menneskers adfærd er ikke de kristnes opgave. Det er at bringe evangeliet og nåden og lade Gud om dommen. Citat slut.
Kommentar: Beklager, men det er nu noget jeg skrev til malli. Desværre hjalp det ikke, men du har da forstået det.
Du skriver videre: Men det er ikke forkert at undersøge meget nøje, om det nu også er Helligåndens virke, som vi ser og hører, og som mange med urette hævder at være under indflydelse af. Hvis vi, udfra Bibelen, kan se, at det som hævdes at være fra Helligånden, er i modstrid med , hvad der står, eller er en tilføjelse til, hvad der står, så har vi ikke kun lov til, men direkte en forpligtelse til, at gøre opmærksom på det. Citat slut.
Kommentar: Helt korrekt, men det omtaler Paulus jo tydeligt og klart samtidig med at han præciserer, at DET ER LEDERSKABET OG DE ANDRE MED PROFETISK ELLER ANDEN NÅDEGAVE, som skal bedømme om det er sandhed eller ej. Selvfølgelig skal budskaber og kristen adfærd prøves, men det er jo også derfor Kristus har indsat og virker gennem de 5 tjenestegaver, som et sundt åndeligt lederskab samt de øvrige nådegaver til at sikre sundheden i Kristi legeme. Men hvis der ikke er accept af denne guddommelig "orden" i Kristi legeme, hvordan skal sundheden så kune sikres.Hvis man hele tiden mistænker alt hvad Helligånden virker lukker man måske af for Guds velsignelse for sig selv og for kirken.
De eksisterende problemer med præster, reinkarantion, Homofilt registreret ægteskab osv. og tilstanden af den bibelske sundhed i mange kirker er jo netop beviset på manglen af de åndelige tjenester.
#29334 - 09/02/200411:59Re: Sandheden og Sundheden i kirken !
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, undskyld mit pinlige navneroderi!
Jeg tror godt vi begge ved hvad det er vi ser forskelligt på. Du skriver nu:
Det er lederskabet og DE ANDRE MED PROFETISK ELLER ANDEN NÅDEGAVE, som skal bedømme om det er sandhed eller ej. Selvfølgelig skal budskaber og kristen adfærd prøves, men det er jo også derfor Kristus har indsat og virker gennem de 5 tjenestegaver
Så vil jeg bare spørge: Hvordan kan de, som ikke selv er "lederskab" og ikke har "profetisk nådegave" bedømme, om lederne nu også er ledere med rette, og om de, der mener at have profetisk nådegave nu også virkelig har deres gaver fra Gud? Du nævner selv, at der er problemer med nogle forkyndere (som fx. forkynder reinkarnation og som i modstrid med Guds ord mener, at homofile skal kunne vies i kirken.)
Men der kan være mange andre fejl og mangler, som måske hverken du eller jeg umiddelbart kan få øje på.
Der er mange der profeterer i hver sin retning - de siger hver sit og kan ikke alle have ret (dvs. være helligånds-inspirerede). Jeg har mødt nogle stykker af dem, de brændte skam meget for det de sagde og blev troet af mange. Nogen af dem fandt senere ud af, at de tog fejl, andre vil formentlig dø i deres vranglære.
Det er derfor jeg holder mig til Bibelen og slet ikke har brug for tilføjelser, kun for de hellige sakramenter, nadver og dåb, og Guds ord forkyndt ud fra Bibelen.
Du skriver: Hvordan kan de, som ikke selv er "lederskab" og ikke har "profetisk nådegave" bedømme, om lederne nu også er ledere med rette, og om de, der mener at have profetisk nådegave nu også virkelig har deres gaver fra Gud? Citat slut.
Kommentar: Helt korrekt. Det jeg skrev betyder ikke at "de andre" ikke må bedømme, men hvis lederskabet ikke er sundt (i overensstemmelse med Guds ord, så må "lemmerne" afsætte dem eller selv forlade menigheden. Det er jo ofte det ses også i folkekirkeregi. Iøvrigt er et sundt åndeligt lederskab og profetisk nådegave baseret på de bibelske principper og sandheder og derfor ikke nye principper, men en forvaltning af de bibelske principper i og til mennesker i en senmoderne tid.
Du skriver: Der er mange der profeterer i hver sin retning - de siger hver sit og kan ikke alle have ret (dvs. være helligånds-inspirerede). Jeg har mødt nogle stykker af dem, de brændte skam meget for det de sagde og blev troet af mange. Nogen af dem fandt senere ud af, at de tog fejl, andre vil formentlig dø i deres vranglære. Citat slut.
Kommentar: Korrekt, men det var jo netop det jeg skrev og der er kun eet at gøre - en åndelig og sund bedømmelse og udøvelse af en åndelig autoritet for at sikre sundheden i Kristi legeme. Dertil behøver vi alle et åndeligt lederskab, som indeholder de kvaliteter, som er nødvendige for at lede de forskellige lemmer i Kristi legeme i henhold til Guds vilje. Prøv at læse Romerbrevet kap. 12 vers 2-7 og Korinterne kap. 12 eller Efeserne kap. 4 vers 11-16.
#29336 - 09/02/200417:26Re: Sandheden og Sundheden i kirken !
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, tak for henvisningerne til de vigtige skriftsteder, som jeg også har genlæst.
Vi skal også (altså ikke i stedet for, men også) læse Matt. 7,21:
Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
Måske undrer du dig over, at jeg bliver ved med at være så meget på vagt over for fejlfortolkninger af Guds ord, men det skyldes, at jeg selv i mange år har været offer for en falsk profets lære, og derfor vil gøre hvad jeg kan for at advare andre. "Brændt barn skyer ilden"!
Vi skal alle være meget opmærksomme på, at det ikke altid er let at skelne ret fra vrang, og huske Jesu advarsler.
"Gud Fader i det høje, lær mig at skelne nøje, det sande fra dets skin!" står der i en af vores salmer.
Hej Ester Jeg tror noget af forvirringen skyldes forholdet mellem den usynlige og synlige kirke. Jeg er ganske enig med dig i, at dersom du har en sand tro, er du ikke i samme usynlige kirke som den vantro ved din side. Paa samme maade er alle troende i usynligt kirkefaellesskab med i hinanden idet de er forenet med Kristus og dermed hinanden i troen. Det er imidlertid ikke det vi taler om, naar vi taler om kirkefaellesskab. her taler vi om den synlige kirke, som er afledt af den usynlige. I denne vil der baade vaere hyklere og sandt troende ligesom der i synlige kaetterske kirker ogsaa vil vaere sandt troende selvom kaetteriet hersker. Men naar det gaelder aabenbart ubodfaerdige og vranglaerere har vi pligt til at afbryde dette ydre faellesskab. Naar biblen forbyder os at spise med aabenbare syndere (1.kor 5), kan det ikke blot gaa paa en aandelig delagtighed i Jesus, da en formaning d ikke ville vaere noedvendig, men det maa gaa paa et konkret maaltidsfaellesskab. Uanset om man mener dette var andveren eller ej, er nadveren i hvert tilfaelde inkluderet heri, da nadveren netop er menighedens faellesskabsbaand (1.kor 10, hvor der ikke tales om at det er fordi vi alle tror, vi er et legeme, men fordi vi har delagtighed i det ene broed). Ligeledes, naar Jesus i Maatth. 18 taler om mnighedens forsamling og at ubodfaerdige skal udelukkes deraf, kan han ikke blot tale om den aandelige forening med ham og hinanden i troen, men maa tale om den konkrete menighed. Paulus kan saaedes ogsaa afbryde kirkefaellesskab med menighederne i Galatien, ja han er faktisk i stand til i alle sine breve at tiltale de synlige menighederne som kirker, hvilket maa betyde at den konkrete menighed og geografiske grupper af menigheder ifoelge biblen har status af "kirke", selvom den usynlige kirke af alle sandt troende ogsaa har dette navn.
mht. 1. kor 11, 27-28, saa mener jeg ikke at du har bevist at de vers siger det hele, som du siger. Tvaertimod, saa bliver du noedt til at laese dem i lyset af andre evrs ogsaa. I selvsamme brev formaner Paulus menigehden til ikke at spise med en ubodfaerdig og siger at man ikke kan deltage i herrens bord og daemonernes bord, samt at den konkrete delagtighed i broedet er menighedskonstituerende, ligesom han ogsaa i kap. 3 taler om et hyrdeembede, som skal vaere husholder over disse hemmeligheder.
Det her handler altsaa ikke om hyklere og bodfaerdige sydnere, men om aabenbare vranglaerere og bodfaerdige. Forbliver man i kirkefaellesskab(og nadverfaellesskab er kirkefaellesskab), med saadanne goer man sig medskyldig i deres synd, da man dels deler det enehdskonstituerende sakramente med dem, fastholder dem i deres ubodfaerdighed ved ikke at bruge noeglemagten til at binde synden og udelukke den ubodfaerdige, som Herren har indstiftet for at frelse saadanne, og man lader vranglaeren faa frit loeb g offentlig anerkendelse i Guds menighed. Jeg kan altsaa ikke se nogen undskylning for at Lutheranere befinder sig i en kaettersk statskirke.
Jeg er enig med dig. Den eneste måde der kan gøres noget som helst på er hvis alle står sammen og bliver valgt ind i menighedsrådene og på den måde påvirker biskopperne og politikkerne - men det er en laaaaaang og sej kamp og der er desværre ikke så mange som orker at tage den op
Kampen for Guds kirke skal kaempes ved at overholde de foreskrifter Gud har givet, herunder at holde sig fra vranglaerere. Der er ingen grund til at vente med at vaere kirke til den verdslige stat of befolkningsflertallet finder ud af at de vil vaere bibeltro lutheranere. Kampen foregaar ved at afbryde kirkeligt faelleskab med vranglaerer.
det havde i hvert fald været meget meget nemmere at hive ukrudtet dengang det kun var små spirer end nu hvar det virkelig har etableret sig.
Og netop fordi ukrudtet har etableret sig er der ikke tale om en kaempende kirke, hvor de retlaerende er de styrende, men om en decideret kaettersk kirke paa linje med anre ikke-luthersk trossamfund.
Faktisk har du taget fejl her - - - jo det er rigtigt at jeg vil kæmpe, det vil jeg..... men var her en af de frimenigheder som skyder op rundt omkring i LM ville jeg (næsten) helt sikkert være den der er smuttet...... Det jeg har skrevet er at hvis folkekirken skal reddes - så er den eneste mulighed hård kamp Jeg tror det kan lade sig gøre hvis der er mange nok og seje nok...... Men det tror jeg ikke der er - derfor ville jeg foretrække en frimenighed hvis der var en..... men jeg dropper ikke folkekirken for enhver pris - og så længe der ikke er noget andet at komme i hvor jeg kan få sakramenterne så bliver jeg. Den åndelige føde får jeg i LM og af vores lokale præst (som også kommer i LM)
Problemet ved en LM-frimenighed er, at den stadig reelt har kirkefaellesskab med folkekirken via nadver og praedikant-faellesskab emd LM.
Nej Bibelen har ikke direkte befalet os at lave tempelrensninger..... og jeg ved helelr ikke om det er den rigtige måde..... men Bibelen har befalet os at gå i Jesu forspor og tage hans kors op...... om det indebære tempelrensninger ved jeg jo ikke - men det behøver ikke være udelukket....
Hvad der i hvert tilfaelde ikke boer vaere udelukket er at vi holder os fra vranglaere og ikke kalder praester gennem et vranglaerende system, hvor de tvinges til at faa deres kald offentligt stadfaestet udner gudstjenestefaellesskab med aabenlyse vranglaerere.
mht. spoergsmaalet om nadverfaellesskab se mit svar til dig andetsteds i traaden.
Det gør mig meget ondt, at du har haft en sådan oplevelse og forstår godt dine betænkeligheder.
Jeg har også på min vej oplevet lignende i kristne omgivelser, men har så haft den forret at kende til nådegaverne og dermed været i stand til at bedømme disse udfra de bibelske sandheder.
På trods af dårlige erfaringer tror jeg stadig på funktionen af nådegaver og tjenester anvendt i sundhed og ifølge den bibelske sandhed og deres placering og vigtighed i dannelse og renheden i Kristi legeme.
I modsat fald vil vi opleve - og især med New Age og andre forførende efterligninger i vor tid- at usundhed og falsk lære vil gennemsyre og forføre Kristi legeme/brud, hvilket er Guds modstanders vigtigste mål.
Den kristne kirke -du og jeg og alle andre troende må i vore sammenhænge af sunde kirkefælleskaber lade Helligånden få råderum, så fælleskabet kan blive sundt og fuldt af liv og vækst. Således at ordet kan forkyndes og praktiseres rent og uforfalsket
Det virker temmelig utroligt, men det synes som om at alle dine indlæg signalerer, at du har svært ved acceptere andre, der ikke udlægger skriften på samme måde som du selv.
Jeg er hverken IM eller LM, men dem jeg kender hører ikke til det du kalder vranglære, selv om jeg er uenig på flere punkter i deres udlægning af skriften. Jeg betragter dem som mine kristne brødre og søstre og sammen hører vi til Kristi legeme, som dannes af alle de som tror på Kristi forsonende død og hans opstandelse.
De skriftkloge og farisæerne på Jesu tid mente også at de havde ret i deres udlægning af skriften, men de blev temmelig overraskede over at Jesus brød med den religiøse lovtrældom og overlevering, hvilket jo også medførte Jesu korsfæstelse, fordi han delte sit liv med syndere og de vantro og helbredte de syge.
Du skriver tilslut: Forbliver man i kirkefaellesskab(og nadverfaellesskab er kirkefaellesskab), med saadanne goer man sig medskyldig i deres synd, da man dels deler det enehdskonstituerende sakramente med dem " Citat slut.
Kommentar: Er det alt hvad du har fået ud af Kristi forvandlende kraft og tilgivelse ?
Hej Carl
Jeg har ikke svaert ved at accepterer andre, fordi de mener noget andet, men jeg forbeholder mig da ret til at ytre mig om, hvad jeg finder rigtigt, og ogsaa dermed at mene at dem som er uenige tager fejl. Tvaertimod synes jeg det ser lidt ud som om du har svaert ved at haandtere at der er nogen der mener de har ret. Saadan var det ogsaa med farisaerne, da Jesus haevdede at han var Messias. Det stod ikke til forhandling, men han beviste det ud fra Skriften og den alene.
Desuden har jeg ikke naegtet at kalde dem broedre og soestre, men endda kaldt dem lutheranere, selvom de er i statskirken.
Du skriver tilslut:
Forbliver man i kirkefaellesskab(og nadverfaellesskab er kirkefaellesskab), med saadanne goer man sig medskyldig i deres synd, da man dels deler det enehdskonstituerende sakramente med dem " Citat slut.
Kommentar:
Er det alt hvad du har fået ud af Kristi forvandlende kraft og tilgivelse ?
Det var da en underlig kommentar. Selvfoelgelig er det ikke det. Det jeg har faaet ud af Jesu doed og opstandelse kan du laese andre steder. Det jeg skriver om her, er hvad jeg har faaet ud af de skriftsteder der handler om det emne vi diskuterer.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl,
Fra din dialog med Chemnitz:
Du skriver tilslut:
Forbliver man i kirkefaellesskab(og nadverfaellesskab er kirkefaellesskab), med saadanne goer man sig medskyldig i deres synd, da man dels deler det enehdskonstituerende sakramente med dem " Citat slut.
Ca: Kommentar:
Er det alt hvad du har fået ud af Kristi forvandlende kraft og tilgivelse ?
Chemnitz argumenterer faktisk ud fra Bibelen. Det han skriver kan lyde hårdt, og det kan godt være det er forkert, men jeg vil bestemt ikke udelukke, at det kan være sandt.
Men uanset om det er rigtigt eller forkert: Vi skal skelne meget skarpt imellem "Kristi forvandlende kraft og tilgivelse" som handler om, at vi som Guds børn kan og skal elske vores kristne søkende (alle vores medskabninger faktisk), men ikke, at vi stiltiende skal acceptere og godkende deres handlinger og adfærd. Tværtimod er det vores kristne forpligtelse at gøre opmærksom på hvad vi mener er forkert, og advare mod det, som vi mener er i modstrid med Guds ord.
At elske vores medmennesker, sådan som de nu er, det er jo at følge Jesus, og det er noget helt andet end at godkende deres handlinger
Gud er ikke tolerant, og man svigter sine brødre og søstre, hvis man i misforstået tolerance lader være med at gøre opmærksom på det, når man mener de er på vildspor. Vi kan så vælge at overveje tiltalen, at tage den til os, eller eventuelt afvise den (som jeg i dette tilfælde selv gør, da jeg har valgt anderledes end Chemnitz.)
Men jeg synes han skal gøre sit bedste for at overbevise os om, at vi er på vildspor!