Café,

Sammen med Paul Gross har Barbara Forrest skrevet bogen "Creationism's Trojan Horse". Som titlen antyder, forsøger Gross og Forrest at fremmane et skrækscenario, hvori en sammensværgelse fra den kristne højrefløj bruger ID som en `trojansk hest' til at snige fundamentalisme ind i klasseværelserne.

Jeg har ikke læst bogen endnu, så jeg skal ikke kommentere vægtigheden af deres påstande. Men fra flere sider er det blevet påpeget, at Forrest er medlem af New Orleans Secular Humanist Association (se medlemsliste her), og at hendes interesse i at diskreditere ID kan tænkes at være motiveret af andet end objektive betragtninger.

Da organisationen (også forkortet NOSHA) lige var blevet startet, spekulerede de ganske naturligt over, hvordan de kunne lede opmærksomhed hen på dem selv og sprede budskabet om sekulær humanisme til deres medborgere. En løsning blev hurtigt foreslået:

"En af NOSHA's grundlæggere, Lucy Tierney, foreslog at vi skulle fejre darwindag ligesom mange andre humanistiske grupper. Idéen blev vel modtaget, og vi begyndte at planlægge at afholde en darwindag tidligt det følgende år, så tæt på Darwins fødselsdag (12. februar) som muligt." ("NOSHA's Darwin Days". Alle citater er fra denne artikel og oversatte af mig)

Hvis darwinismen udelukkende var en videnskabelig teori, helt uden religiøse implikationer, kunne man undres over, at nogle mente, at en fejring af Darwin kunne benyttes til at fremme budskabet om sekulær humanisme. Man kunne også spekulere over, om NOSHA-medlemmernes accept af darwinismen kun skyldtes dennes videnskabelige fundament, eller om deres humanistiske livssyn også kan tænkes at have spillet ind.

Som vært for darwindag 2000 valgte NOSHA Tulane University, "på grund af den troværdighed og større opmærksomhed, som det ville medføre at afholde begivenheden på et universitet." Det næste år blev de dog nødt til at flytte begivenheden, idet lærestaben ikke ønskede at involvere sig med en organisation, der havde en "politisk eller social agenda". Det lykkedes dog at finde plads på University of New Orleans (UNO), hvor darwindag 2001 blev afholdt. UNO var også villig til at huse darwindag 2002, men på én betingelse: "NOSHA kunne ikke blive noteret som en formel sponsor i reklamen for begivenheden, på grund af risikoen for, at UNO skulle blive tvunget til at give andre organisationer lige så meget tid og adgang til universitetets faciliteter. Derfor blev NOSHA en `tavs partner' ved darwindag 2002." Dette års talere inkluderede i øvrigt Barbara Forrest, der talte om ID's trojanske hest-strategi.

Prøv at forestille jer dette: En kristen organisation ønsker at sprede budskabet om Kristus, og vurderer, at ID giver en god lejlighed til dette. Derfor arrangerer de en dag, hvor ID-tilhængere bliver indbudt til at holde foredrag om ID. For at øge arrangementets troværdighed, bliver det afholdt på et universitet. Men af frygt for, at skatteydere beklager sig over, at statens tilskud til universitet bliver brugt til fordel for en lokal organisation, bliver det besluttet officielt at undlade at fortælle om den kristne organisations deltagelse i projektet.

Hvis dette havde fundet sted, er jeg overbevist om, at adskillige humanistiske organisationer, videnskabelige sammenslutninger og forfattere til bøger om højrefløjssammensværgelser ville råbe op om ID som en trojansk hest til at snige kristendommen ind på universiteterne. Og jeg er lige så overbevist om, at mange af de, der her på caféen diskuterer evolution og skabelse, ville give dem ret.

Så her er mine spørgsmål til alle de cafégæster, der forsvarer evolutionsteorien i en af dens mange afskygninger: Når det er darwinister, der bruger en videnskabelig teori til at fremføre deres egne metafysiske holdninger, er det så i orden? Eller er der nogen, der er villige til at fordømme NOSHA's handlinger?

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse