Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#29005 - 01/02/2004 17:57 INGEN KÆRESTE??!!
singletøs
Bruger

Reg.: 01/02/2004
Hey!

Ja, jeg vil bare lige skrive en lille tanke jeg har...

Jeg forstår simpelthen ikke, at der er SÅ MANGE kristne unge, der ikke har en kæreste..! Det har alle de ikke-kristne... Og man ved jo ligesom, at det er noget seriøst, hvis man tager en KRISTEN kæreste... Sagt på en anden måde: Hallo fyre, hvorfor kan I ikke bare få fingeren ud, når der går så mange søde kristne single-piger rundt? Det kan da ikke passe, at man skal gå og være single til man er 30, og så derefter søge på en kontaktannonce i IMT...!?:-)

Og I ved forhåbentlig ligesom mig, at kristne er lidt mere seriøse (forhåbentlig) omkring parforhold osv end ikke-kristne...!? Det burde kristne være...

Men jeg forstår det simpelthen ikke... Måske er jeg bare dum i hovedet...!? Men det hænger bare ikke logisk sammen...!

Og hvor i al verden findes I kristne fyre, der vil have en kristen kæreste?! Det svar kender jeg ikke.................

Ændret af singletøs (01/02/2004 17:58)

Til toppen 
#29006 - 01/02/2004 19:16 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Tja, nogen nem logisk forklaring kan jeg ikke lige komme med. I min lokale IMU-forening og vennekreds er der nu lige så mange single fyre over 25 som piger, så jeg ved ikke om det er et specielt problem for piger.

Det virker en lille smule som om, at de fleste kristne finder sammen i en forholdsvis ung alder og så er der altså et "restparti" af kristne piger og drenge, som bruger lidt længere tid på det. Faktisk tror jeg, at seriøsiteten medvirker en smule til det, for kristne går jo netop rundt og kigger efter en kommende ægtefælle og ikke "bare" en kæreste.

Jeg har hørt om nogle, der har haft gode erfaringer med kristendating.dk.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#29007 - 01/02/2004 19:51 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom single

Håber du finder hvad du søger...

Hvorfor der er så mange kristne fyre, der ikke "er ude efter jer", ved jeg ikke ... Måske har det noget at gøre med, at I venter for passivt, istedet for at vise jeres interesse...
Jeg har selv oplevet problemet i Pinsekirken i Kbh, hvor pigerne brokkede sig over, at fyrene ikke var mere udfarende, men hver gang man nævnte en "udfarende" fyr, så var der altid liiige et eller andet...
Så jeg vil være lidt grov og sige: Gør noget ved det, istedet for at klynk ... Du kommer ingen steder ved at sidde og vente... Søg og du skal finde

En anden ting kunne så være, at der er mange af de yngre fyre, som enten er i et forhold, eller at de har travlt med at leve for Gud.. Er jo typisk i ungdommen, at man er meget udfarende...
Rent personligt har jeg svært ved at forlige mig med tanken om kæreste, da jeg tager til Israel om et par år... Måske for resten af livet... Måske kun for et par måneder... Og det er uanset kæreste eller ej...

Men håber da du finder både svar og en interessant fyr

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29008 - 01/02/2004 22:13 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Thilde
Bruger

Reg.: 23/01/2004
Hej

Jeg tror, at kærligheden dukker op, når man mindst venter det og når man mindst har brug for det! Når det er mest til besvær og du har mindst tid til det, står der pludselig en eller anden sød fyr, og så må man vælge om man vil bruge tid på ham eller ej.

Så altså, selvom det nok er umuligt, så prøv at koncentrere dig om noget andet end at du savner en kæreste. Tænk på hvor mange kræfter du kunne lægge i Guds riges arbejde, hvis du brugte din energi på det, istedet for at lede efter en sød fyr. Det er sikkert også bare med til at frustrere dig, og frustrationer giver dårligt humør.

God arbejdslyst og Guds fred!

-Thilde

Herren velsigne dig og forbavse dig!

Til toppen 
#29009 - 01/02/2004 22:51 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: øhlenschlæger]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors

Jeg har hørt om nogle, der har haft gode erfaringer med kristendating.dk.

*GGG* Hvem har du snakket med? Det er i hvert fald næppe fyre du har snakket med! Nu har jeg ikke lige undersøgt hvordan kønsfordelingen er derinde, men som fyr kan jeg sige, at man skal være overordentlig tålmodig hvis man vil have et uopfordret brev fra en pige. Og hvis man selv tager initiativet, så skal man være heldig hvis man får svar tilbage.

(Men det kan jo også bare være at jeg har været uheldig... eller konsekvent været uhøflig, hvilket jeg dog ikke tror)

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#29010 - 01/02/2004 22:53 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Thilde]
singletøs
Bruger

Ja okay, det frustrerer mig lidt, men jeg har nu også valgt at se lidt bort fra det... Jeg vil jo ikke bare tage en kæreste, for at have én! Så jeg har valgt netop at bruge tiden på en masse i kirken mv. Og det er jo bare fedt og sjovt!:-)

Men stadig forstår jeg ikke den tanke, jeg prøvede at formulere i eftermiddags...:-P

Til toppen 
#29011 - 01/02/2004 23:11 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Lord Dean]
singletøs
Bruger

Ha ha... Korrekt... Kristendating fører ingen steder... Jeg har prøvet at skrive med mange og diverse dates, men intet hjælper... Tror det er de forkerte fyre der er derinde...-nørder...!?? Ej, men min kusine og min veninde fandt en kæreste derinde, så mon ikke det kan lade sig gøre for nogle!??

Til toppen 
#29012 - 01/02/2004 23:15 Hvem er forkert? [Re: singletøs]
Lord Dean
Bruger

Hvis det er de "forkerte" fyre der er inde på kristendating.dk, så er det vel også de "forkerte" piger... også så burde de jo faktisk passe ganske godt sammen, ik'?

Michael Hedegaard

Til toppen 
#29013 - 01/02/2004 23:48 Re: Hvem er forkert? [Re: Lord Dean]
singletøs
Bruger

Hmm..ja, det kunne være... Men der er nok nogle af alle typer derinde... Men jeg sagde vel heller ikke lige forkert..!? Det lyder så grimt...:-P
Ups..det gjorde jeg... Sorry....

Ændret af singletøs (01/02/2004 23:49)

Til toppen 
#29014 - 01/02/2004 23:50 Re: Hvem er forkert? [Re: singletøs]
Lord Dean
Bruger

Jo... du skrev rent faktisk "forkerte fyre"

Men du har nok ret... jeg er lidt forkert...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#29015 - 03/02/2004 12:50 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Gina
Bruger

Reg.: 03/02/2004
øhh...
der er noget du har misforstået!
det er IKKE alle ikke-kristne der har en kæreste! det har JEG for eksempel ikke!
og det er heller ikke alle kristne fyre der er lige gode!!

så hvad med at du holder op med at ynke dig selv , og i stedet tager ud i verdenen og finder en fyr! der skal da nok være nogle!! og de behøver ikke at være kristne!!

og de tænker da heller ikke på om du er kristen eller ej!!!

Til toppen 
#29016 - 03/02/2004 13:25 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Gina]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej gina

....og i stedet tager ud i verdenen og finder en fyr! der skal da nok være nogle!! og de behøver ikke at være kristne!!

Ja - fyre er der mange af..... og det er da ganske givet mange ikke-kristne fyre som er både søde(re) og mere tiltrækkende end kristne fyre.....

Men jeg forstår nu godt at en kristen single pige (eller dreng) helst vil finde en kristen partner og senere ægtefælle...... Det kristne livssyn er så gennemgribende at stor del af os kristne at det uden tvivl vil komme mange ting op undervejs i et kristent/ikke-kristent ægteskab som vil skabe splid...... netop fordi man ikke har samme livsgrundlag.......
En kristen kan ikke gå på kompromis med Guds ord og kan derfor ikke bare give sig halvdelen af gangene....... det giver ofte et dårligt ægteskab hvis den ene skal indordne sig efter den andens tro - uden at den anden giver sig en tomme i forhold til troen......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#29017 - 04/02/2004 02:25 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Qaz
Bruger

Reg.: 01/07/2003

Og I ved forhåbentlig ligesom mig, at kristne er lidt mere seriøse (forhåbentlig) omkring parforhold osv end ikke-kristne...!?

Sikke noget sludder!

Til toppen 
#29018 - 04/02/2004 08:09 Re: Sikke noget sludder ? [Re: Qaz]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Til OAZ:

Dit indlæg med ordlyden "Sikke noget sludder! " kan vist ingen rigtig bruge til noget - det er bestemt ikke fremmende for en god debat.

Når du har lyst til at svare en anden bruger, og ikke er enig med vedkommende, synes jeg du skal forklare dig i bedre overensstemmelse med vores Netikette.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29019 - 04/02/2004 19:29 Re: Sikke noget sludder ? [Re: kristina]
Qaz
Bruger

Reg.: 01/07/2003
Undskyld, jeg blev bare lidt provokeret af at blive proppet i en kasse for mindre seriøse.

Ærlig talt så kan en så løs og relativistisk påstand vel heller ikke bruges til noget? Er jeg den eneste der bliver provokeret af den slags? At sætte sig selv op på en piedestal med et universelt goodguy-badge og påstå sig bedre end andre er måske ikke imod Netiketten, men det er heller særligt pænt.

Til toppen 
#29020 - 04/02/2004 19:49 Re: Sikke noget sludder ? [Re: Qaz]
Lord Dean
Bruger

Jeg tror at hun savnede lidt argumenter for din påstand... Ellers er det lidt svært at modsige dig, hvis man ikke får kendskab til dine argumenter for dine påstande

Michael Hedegaard

Til toppen 
#29021 - 04/02/2004 19:55 Re: Sikke noget sludder ? [Re: Qaz]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003

Er jeg den eneste der bliver provokeret af den slags?

Nej da!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#29022 - 05/02/2004 10:06 Re: Sikke noget sludder ? [Re: Qaz]
Esmaralda
Bruger

Hej Qaz ( mon det navn betyder noget - lyder sjovt i hvert fald )

Er jeg den eneste der bliver provokeret af den slags?

Jeg kan godt forstå at du føler dig provokeret hvis du som ikke-kristen(?) mand føler at du bliver sat i bås som totalt useriøs partner..... (jeg tror nu ikke det var det som singletøsen mente)

Jeg mener at mange mænd er meget gode partnere/ kærester/ ægtemænd - og man kan sagtens finde ikke-kristne mænd som er hmmm... bedre partnere end kristne - mere omsorgsfulde og bedre til at leve som par.....

der hvor forskellen ligger mellem kristne og ikke-kristne er ikke i hvor seriøs man er over for sin kæreste. Men hvordan man ser på forhledet og hvad man bygger frem mod. Her er det igen ikke alle der har det sådan......
Men (forhåbentlig) flertallet at kristne søger en kæreste de vil giftes med og elske og ære til døden skiller..... og har den "bagtanke" med enhver kæreste - selv fra de helt unge år......altså ikke bare prøver kærester af for at prøve dem af, men for at finde ud af om man kan bygge et ægteskab resten af livet på det......
Mange af de ikke-kristne jeg har talt med tænker ikke sådan..... de tænker - jeg vil have en kæreste hele tiden..... og så kan jeg skifte ud hvis der kommer en bedre.... jeg kan finde en ny hvis jeg bliver droppet..... Jeg tror ikke jeg har mødt nogen ikke-kristne som allerede i 15-16-17 årsalderen tænker på ægteskab når de søger kæreste......

Så for mig at se ligger fprskellen i om man stiler målrettet mod et ægteskab eller om man "bare" stiler efter at være en god partner så længe som muligt - helst hele livet......

At sætte sig selv op på en piedestal med et universelt goodguy-badge og påstå sig bedre end andre er måske ikke imod Netiketten, men det er heller særligt pænt.

Jeg mener ikke at kristne fyre er bedre end ikke-kristne fyre..... Men jeg tror at (de fleste) kristne fyre har samme værdigrundlag som mig - og at der dermed er mere at bygge på i et kommende ægteskab......

Hvis jeg stod og søgte en kæreste ville jeg til enhver tid søge blandt kristne..... ikke fordi de er bedre (heller ikke ringere) end andre fyre - men fordi vi vil have samme værdigrundlag og samme mål i både livet og parforholdet.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#29023 - 09/02/2004 02:51 Re: Sikke noget sludder ? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Esther

Hvis jeg stod og søgte en kæreste ville jeg til enhver tid søge blandt kristne..... ikke fordi de er bedre (heller ikke ringere) end andre fyre - men fordi vi vil have samme værdigrundlag og samme mål i både livet og parforholdet.....

Og dermed udelukker du bevidst muligheden for at Gud leder dig til en ikke-kristen mand/kæreste, som Han mener at du passer bedst sammen med... Eller hva'?

Til toppen 
#29024 - 09/02/2004 09:55 Re: Sikke noget sludder ? [Re: ]
Esmaralda
Bruger

HEj cloudhands

Ester: Hvis jeg stod og søgte en kæreste ville jeg til enhver tid søge blandt kristne..... ikke fordi de er bedre (heller ikke ringere) end andre fyre - men fordi vi vil have samme værdigrundlag og samme mål i både livet og parforholdet.....

CH: Og dermed udelukker du bevidst muligheden for at Gud leder dig til en ikke-kristen mand/kæreste, som Han mener at du passer bedst sammen med... Eller hva'?

Jeg vil ikke sige at jeg udelukker muligheden - men Gud må nok ryste op med lidt mere slagkraftige hentydninger hvis det skulle gå op for mig at jeg skulle have kigget efter en med vidt forskellig livsgrundlag end jeg selv...... Men muligheden er der er jeg sikker på......

Forelskelse kan man ikke styrre så hvis jeg var blevet forelsket i en ikke-kristen fyr (og omvendt) tror jeg at jeg ville have givet det en chance og komme sammen med ham...... PÅ samme betingelser som med en kristen fyr - nemlig under bøn til Gud om det er den rette......

Til toppen 
#29025 - 09/02/2004 21:41 Re: Sikke noget sludder ? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmerelda du skriver Forelskelse kan man ikke styrre ...

dvs. at du når du er i et fast parforhold/ægteskab heller ikke kan STYRE forelskelsen eller hvad?

Hvad siger det om forelskelse, som udvælgelseskriterie?

Du skriver men Gud må nok ryste op med lidt mere slagkraftige hentydninger hvis det skulle gå op for mig at jeg skulle have kigget efter en med vidt forskellig livsgrundlag end jeg selv

Se sådan har jeg det med kristendommen generelt... Gud må hive nogle mere slagkraftige sager op af lommen for at overbevise mig om sin eksistens...

Indtil videre mener jeg at Han bygger sin bevisførelse på hear-say... (der er over 2000 år gammelt)

Til toppen 
#29026 - 10/02/2004 13:10 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hey singletøs

Hvem siger at man absolut SKAL have en kæreste? En ting er, at de fleste (eller ihvertfald) mange ikke-kristne har en kæreste, hvilket også mange kristne har, men en anden ting er om man virkelig er så anderledes hvis man ikke har. I dagens samfund er der jo faktisk flere og flere der lever alene, og hvorfor skal det nu være så galt

Jeg ved godt at man som ung har håb og drømme og ønsker om at finde en livsledsager, det har jeg da også selv, det hører jo ligesom med til livet, og desuden er vi jo også fra skabelsens morgen skabt til at være to, men sådan er virkeligheden desværre ikke for os alle.

Jeg har også gået i mange år og følt mig mærkelig og anderledes fordi jeg ikke kunne finde en kæreste/livsledsager og har i den forbindelse også gjort mange dumme ting for at finde en af den simple grund at jeg ikke ville være anderledes, ikke ville skille mig ud fra mængden, men det er da den dummeste årsag til at ville have en kæreste.

Singletøs, du er ikke spor anderledes eller mærkelig fordi du ikke har en kæreste, men måske Gud har en større plan for dig som du bare ikke ved noget om endnu, men du har selvfølgelig også lov til at komme til ham med dine ønsker og længsler i det retning, og selvfølgelig skal du da også se dig omkring, men lov mig, at det at finde en kæreste ikke bliver det eneste du lever og ånder for, der er så meget andet i denne verden end det at have en kæreste.

Med ønsket om Guds rige velsignelse

et STORT knus fra Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#29027 - 10/02/2004 13:26 ??.. [Re: Esmaralda]
Gina
Bruger

jaja... det siger jeg heller ikke, der kan da også være KRISTNE fyre der både er atraktive og vældig søde!

jeg har selv mange kristne venner, men er ikke selv kristen..

jeg håber ikke at dette overrasker dig for meget!

men det er altså sådan jeg har det! jeg mener at der er alt for mange der ser for objektivt på kristendommen! jeg mener at der er for mange der ser for objektivt på gud
i det hele taget..!

jeg personligt (jeg siger ikke at andre skal mene det samme!) mener at gud er godhed og kærlighed i menneskernes hjerter og i energien der rundt omkring os..! lige som at der er satanister, som tror på sastan, mener jeg heller ikke at satan er noget objektivt eller noget man kan se og røre..!

men derimod ondskab og had i mennesker og omverdenen..
håber du kan give mig et indblik i dine meninger og holdninger til dette emne..

Gina

Til toppen 
#29028 - 13/02/2004 13:53 Re: Slagfaste sager [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CluodHands

Esmerelda du skriver Forelskelse kan man ikke styrre ...

dvs. at du når du er i et fast parforhold/ægteskab heller ikke kan STYRE forelskelsen eller hvad?

Hvad siger det om forelskelse, som udvælgelseskriterie?

Jeg mener slet ikke man kan bruge forelskelse alene til at udvælge sin partner/ægtefælle. Forelskelse gør kun en opmærksom på at den anden findes og at det måske er en mulighed for noget mere......

Når man er i et ægteskab har man lovet at elske og ære til døden skiller..... man skal holde hvad man lover..... også selvom det ikke altid er en dans på roser at være i et ægteskab...... Bliver man så (i en svær tid) forelsket i en anden end sin ægtefælle må man kæmpe i mod med næb og klør - for DET kan man nemlig godt styre.... og så vil forelskelsen fortage sig som alle andre forelskelser gør det - enten for at dø ud eller for at blive erstattet af kærlighed (at elske)....

Se sådan har jeg det med kristendommen generelt... Gud må hive nogle mere slagkraftige sager op af lommen for at overbevise mig om sin eksistens...

Indtil videre mener jeg at Han bygger sin bevisførelse på hear-say... (der er over 2000 år gammelt)

Jeg vil i så fald henvise til en bog jeg efterhånden har nævnt nogle gange...... "Breve fra en skeptiker" Den vender alle de skeptiske spørgsmål en ikke-kristen mand har til kristendommen...... og den gør der på en måde som ikke bare slutter med at sige "hertil kan det bevises/sandsynliggøres - resten må tros"

Hvis du virkelig ønsker at få nogle gode seriøse og slagfaste forklaringer på mange ting i kristendommen så synes jeg du skal låne den bog på biblioteket - den er det værd...... og det kan jo aldrig skade at læse en bog....

Til toppen 
#29029 - 13/02/2004 14:05 Re: ??.. [Re: Gina]
Esmaralda
Bruger

Hej Gina

jeg har selv mange kristne venner, men er ikke selv kristen..
    jeg håber ikke at dette overrasker dig for meget!

Nej overrasket bliver jeg ikke så tit efter at have været aktiv i længere tid på nettet..... der kommer af og til andre vinkler på noget end man lige fra start havde forestillet sig....

jeg personligt (jeg siger ikke at andre skal mene det samme!) mener at gud er godhed og kærlighed i menneskernes hjerter og i energien der rundt omkring os..! lige som at der er satanister, som tror på sastan, mener jeg heller ikke at satan er noget objektivt eller noget man kan se og røre..!
    men derimod ondskab og had i mennesker og omverdenen..
    håber du kan give mig et indblik i dine meninger og holdninger til dette emne..

Det falder godt nok lidt udenfor trådens emne - og hvis vi skal debatere godhed og ondskab bør vi nok starte en ny tråd

Men i al sin korthed mener jeg at
Gud ER kærlighed i en så overstrømmende mængde at vi slet ikke kan forestille os det.
Vi er skabt i Guds billede - med kærlighed, dog kun et billede af Guds kærlighed - altså ikke fuldkommen kærlighed. Vi er skabt med en fri vilje til at vælge denne kærlighed fra og gøre onde ting.

Ondskab = mangel af kærlighed - på samme måde som mørke = mangel på lys)

Der var engang en ærkeengel som valgte kærligheden fra - derved blev han ond - ondskab - - - det er Satan...... Hans valg - fravalg af kærlighed - gør at han prøver at få os alle sammen til at gøre samme valg som han gjorde dengang......

Han havde succes allerede med Adam og Eva og denne trang til at vende Gud ryggen er nedarvet i os alle sammen (arvesynden) og derfor er vi alle født med en trang til at gå bort fra Gud.......
Jesus kom til jorden for at vende os fra det onde og for at befri os fra denne arvesynd - ved at betale straffen og løse os af vores bundethed.....

Til toppen 
#29030 - 13/02/2004 20:27 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Qaz]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Qaz

Hvordan kan du sige det er noget sludder at kristne tager mere seriøst omkring parforhold, i forhold til ikke kristne. Det skal lige siges, at når jeg siger kristne, er det ikke dem der kun kommer i kirke til særlige lejligheder.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#29031 - 14/02/2004 09:06 Re: Slagfaste sager [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Ester...

Angående forelskelsen er vi fuldstændigt enige, selvom vi har forskellige grunde til at mene det. Det er en personlig holdning for mit vedkommende og ikke nødvendigvis en model jeg synes at andre skal følge for at få et godt liv.

Angående at det ikke kan skade at læse en bog, så er jeg også fuldstændigt enig, jeg læser en del

Angående "Breve fra en Skeptiker", (JA du har nævnt den et par gange) så er den læst ca. 1œ gang. Den fungerede fint for mig da jeg var kristen og på forhånd havde accepteret at Jesus var min frelser.

Nu da jeg ikke er kristen længere, så virker den knap så overbevisende.

Til toppen 
#29032 - 14/02/2004 09:23 Re: Slagfaste sager [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Cloud Hands

Og så er der jo den mulighed at jeg tager fejl...

.. ja! - og hvor er jeg dog glad for, at du har valgt netop den signatur - jeg sidder og smiler til skærmen, hver gang jeg læser den

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29033 - 15/02/2004 01:17 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Du skriver: Hvordan kan du sige det er noget sludder at kristne tager mere seriøst omkring parforhold, i forhold til ikke kristne.

Kristne, som jeg ser det, er ikke synderligt mere seriøse omkring parforhold, de kalder det bare noget andet når de ikke er seriøse omkring det end vi andre gør.

Jeg tror at den almindelige kristne holdning til sex, samliv og parforhold har ligeså mange ulemper, som den hedenske.

Hvor ikke kristne kunne have problemer med f.eks. prævention og kønssygdomme, kunne kristne have problemer med f.eks. at bestemme sig, tage initiativ og frygt for ikke at vælge rigtigt.

Jeg tror simpelthen ikke på den hellige indstilling, at kristne på den ene eller den anden måde skulle være bedre til at håndtere sådanne problemer og tage parforholdet "mere" seriøst og jeg mener ikke at virkeligheden bakker en sådan holdning op.

Jeg læste for nyligt en undersøgelse, som jeg desværre ikke kan huske hvor jeg så, men den fortalte om at der i kvaliteten af det levede liv, økonomisk, moralsk, følelsesmæssigt, socialt osv. ikke var en nævneværdig forskel mellem troende kristne og ikke kristne.

Bortset fra denne undersøgelse, har jeg ikke andet at støtte mig til i min vurdering af seriøsiteten i kristne parforhold, end den jeg har fra mit eget tidligere kristne liv. Jeg synes nu ikke at forskellen er så stor, det kommer også helt an på hvad man mener med at tage et forhold seriøst.

Til toppen 
#29034 - 15/02/2004 10:48 Re: Slagfaste sager [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hmmm ja, for at kunne diskutere, mener jeg at man må tage et standpunkt, ikke nødvendigvis et permanent standpunkt, men bare et sted at stå for argumentets skyld.

Jeg kan tage grueligt fejl og det kan nemt lyde i ens indlæg, som om man mener at man ikke kan tage fejl, derfor har jeg sat det som min signatur, så hverken læserne eller jeg glemmer det.

Ja den er ret smil-fremmende, den signatur...

1000 tak for din opmærksomhed Kristina!

Til toppen 
#29035 - 15/02/2004 11:24 Re: seriøsitet [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej cloudhands

Jeg tror simpelthen ikke på den hellige indstilling, at kristne på den ene eller den anden måde skulle være bedre til at håndtere sådanne problemer og tage parforholdet "mere" seriøst og jeg mener ikke at virkeligheden bakker en sådan holdning op.

Jeg tror ikke at kristne er spor bedre til at håndtere problemer - det er jeg enig med dig i. Og det er egentlig heller ikke det jeg tænker på når jeg siger at kristne unge er mere seriøse når de tænker kærester end ikke-kristne......

Det jeg tænker på er den (lille) detalje som jeg ser som forskellEN på kristne og ikke-kristne som begynder et parforhold......
Kristne (burde) have en lille pære der begynder at lyse når de tænker på en person som sin eventuelle kæreste - nemlig den pære der oplyser ordet ægteskab ..... for os kristne er kærestevalget (forhåbentligt) altid myndet på at blive gift med vedkommende....... derfor kan man sige at der er mere seriøsitet allerede i kærestevalg-stadiet.......

Når man først er gift (eller lever i et fast forhold) tror jeg ikke der er den store forskel mellem et kristent og et ikke-kristent par..... Ikke-kristne par er skam ofte seriøse og vil hinanden og kæmper sig gennem svære tider og alt det der - ingen tvivl om det......

Der hvor forskellen ligger - tror jeg - er i teenage årene hvor kristne ikke skifter kæreste helt så tit som mange andre - - - her er stadig ingen generalisering, for nogle kristne kan også have tendens til at have skiftende kærester og ikke-kristne kan også have den indstilling at det ikke er noget man skifter ud bare sådan......

Jeg kom lige til at tænke på om vi læger det samme i ordet "parforhold" - - - jeg mener at det er et parforhold allerede fra dag 1 når man er kærester.... men mange jeg kender mener at det først er et parforhold når man flytter sammen (af den ene eller anden årsag).......

Til toppen 
#29036 - 15/02/2004 11:29 Re: Slagfaste sager [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej cloudhands

Angående "Breve fra en Skeptiker", (JA du har nævnt den et par gange) så er den læst ca. 1œ gang. Den fungerede fint for mig da jeg var kristen og på forhånd havde accepteret at Jesus var min frelser.

Nu da jeg ikke er kristen længere, så virker den knap så overbevisende.

Hold da helt ferie mand - jeg er ikke engang færdig første gang

Hvad er det der gør at du ikke synes den er så overbevisende denne gang..... Har du ikke tillid til Gregs udsagn fordi han er kristen eller fordi du ikke kender ham eller fordi du ikke mener der er hold i hans udsagn......

Kort sagt - hvor mener du den falder igennem???

(jeg skriver af nysgerrighed fordi jeg synes den er godt underbygget og fordi jeg ikke har hørt nogen modbevise det han siger...... )

Til toppen 
#29037 - 15/02/2004 22:02 Re: ??.. [Re: Esmaralda]
Gina
Bruger

hej Ester..

jeg er glad for at du ikke er en af dem der mener at "gud" er en eller anden mand/kvinde der ser ned i hovedet på os, og bestemmer havd vi skal og ikke skal gøre..

jeg mener nemlig at når nogle mener at det er "gud" der bestemmer hvad vi gør, at det bare er en dårlig undskyldning for at nærmest sige at man selv ikke er herre over de valg man tager, uanset om det er gode eller dålige beslutninger vi tager, er det ALTID os selv der i sidste ende tager den.. ikke..?

vores beslutning kan være påvirket af en eller flere personer.. eller enda ting og omgivelser..
under godhed, og ondskab har jeg allerede fortalt dig havd jeg mener...

jeg ved godt at jeg skifter emne lidt hurtigt.. men det her er jeg også virkelig intreseret i!

havd mener DU om abort...?
jeg har nemlig lige haft projekt om emnet abort..

vores overemne var "de 10 bud"
mit underemne var budet "du må ikke slå ihjel"
og der under "er abort at slå ihjel?"

hvad syntes du..?

mange hilsner Gina..

Til toppen 
#29038 - 15/02/2004 22:20 Ny tråd? [Re: Gina]
Thilde
Bruger

Hej Gina

Abort kunne være spændende at diskutere, men må jeg foreslå dig at starte en ny tråd med emnet? Jeg tror at det er en smule uden for denne tråds emne.

Guds fred!

- Thilde

Til toppen 
#29039 - 16/02/2004 12:19 Re: ??.. [Re: Gina]
Esmaralda
Bruger

Hej Gina

Ja - jeg mener at vi i høj grad skal opføre os som de selvansvarlige individer vi er. Og hele tiden gøre vores bedste overfor os selv og vores næste - handle i kærlighed (så godt som det er os muligt)...........

Overfor Gud tror jeg ikke vi KAN gøre noget som helst til vores frelse. Jesus har gjort alt og vi skal bare tage imod.

Ovefor vore medmennesker kan vi gøre en verden til forskel - både positivt og negativt..... her er det vi skal gøre vores bedste for at vise næstekærlighed og selvansvarlighed.

jeg ved godt at jeg skifter emne lidt hurtigt.. men det her er jeg også virkelig intreseret i!

havd mener DU om abort...?
    jeg har nemlig lige haft projekt om emnet abort..

vores overemne var "de 10 bud"
    mit underemne var budet "du må ikke slå ihjel"
    og der under "er abort at slå ihjel?"

hvad syntes du..?

Jeg vil meget gerne svare - men synes som Thilde er inde på - at det hører til i en ny tråd..... det hele bliver så rodet hvis vi ikke sørger for at oprette nye tråde/hylder til nye ting

Til toppen 
#29040 - 16/02/2004 19:36 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Vandrer i lyset
Bruger

Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
ikke at jeg vil råde dig til at søge der, men jeg fandt selv min kæreste på dating.dk. Jeg tog på dating.dk for at missionere, men fandt næsten kun kristne, deriblandt min kristne kæreste :-).

Jeg tror i virkeligheden ikke at det er sværere for kristne end ikkekristne at finde en kæreste. Der er i virkeligheden også mange ikkekristne singles.

Der er vist nogle, der mener at der er færre kristne unge fyre, end piger, men det ved jeg ikke!

Jeg havde også en periode, hvor jeg var træt af at være single og ikke kunne finde en kristen fyr. Jeg bad meget til Gud om at der måtte være en kristen fyr, der passede sammen med mig og at jeg måtte finde ham.

Der gik lang tid siden de bønner, og da jeg mødte min kæreste, var jeg egentlig ikke interesseret i at få en kæreste...

Jeg ved dette er træls at høre, men kærligheden kommer når man mindst venter den. Jeg har teorier om at der af og til kan gå tid før man får en kæreste, fordi man på egen hånd skal igennem en masse personlige processer og lære sig selv at kende.

Desuden må jeg sige at det at have en kæreste ikke er svaret på alle livets spørgsmål. Ja, det er dejligt at have en kæreste og skønt med de mange lykkelige øjeblikke, det at have en meget nær ven og partner at dele livet med - men det er ikke problemløst, og man er ikke lykkelig og svæver på en høj sky hver dag. Man kan ind imellem godt være ensom, nervøs og ked af det, selv om man har en kæreste. Der er også dage, hvor man tvivler, keder sig og ønsker at være single igen! Et forhold opstår heller ikke bare af sig selv, det er klart at forelskelse og gensidig fascination er fantastisk, men det at være i et forhold med et andet menneske er også et valg som man har truffet. Og indimellem må man også bede Gud om tro, håb, kærlighed, færre forventninger og mere overbærenhed. Ligesom man er nødsaget til i forbindelse med mange andre af livets relationer.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og velsignelse på din søgning. Og husk, når du en dag finder den mand du vil være sammen med, at bære jeres forhold frem for Gud og be ham om at hjælpe jer, for uden Gud kan kærligheden være så skrøbelig!

Til toppen 
#29041 - 16/03/2004 14:34 Re: Slagfaste sager [Re: Esmaralda]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Hvad mon grunden til at du ikke har svaret på mit spørgsmål er

Travlt med eksamen og virksomhedsstart
glemsomhed
eller ved du bare ikke hvad du skal svare

Hvad er det der gør at du ikke synes den er så overbevisende denne gang..... Har du ikke tillid til Gregs udsagn fordi han er kristen eller fordi du ikke kender ham eller fordi du ikke mener der er hold i hans udsagn......

Kort sagt - hvor mener du den falder igennem???

(jeg skriver af nysgerrighed fordi jeg synes den er godt underbygget og fordi jeg ikke har hørt nogen modbevise det han siger...... )

Hvis du bare ikke tror på det han siger - sådan pr definition - fordi han er kristen.... tja så synes jeg det er temmelig tyndt grundlag for at afvise hans udredninger....

Men afviser du det fordi det han siger (ikke det han er) er for tyndt.... ja så vil jeg da gerne have at vide hvor han falder igennem....

Jeg håber på et svar når du får tid til rådighed

Til toppen 
#29042 - 17/03/2004 11:00 Re: Slagfaste sager [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hejsa Ester

Ja jeg havde faktisk glemt dit spørgsmål... Sorry!

Som jeg har sagt før og som du selv nævner det har jeg en del om ørene pt. og min manglende deltagelse i denne og andre debatter skyldes simpelthen det.

Til toppen 
#29043 - 18/03/2004 14:58 Re: Slagfaste sager [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Ester

Angående Greg Boyds bog: Breve fra en Skeptiker, så er der flere problemer.

For det første er der et par problemer med den almindelige kristne tro, hvoraf det "værste" er at Greg er fortaler for at Gud ikke kender fremtiden. Side 31 i den danske oversættelse: "...Derfor kan Gud ikke have forhåndsviden om de gode eller onde beslutninger hos de mennesker, han skaber - før han skaber dem, og de så igen skaber deres beslutninger..."

Ikke alene siger han at Gud ikke kender fremtiden, men senere argumentere han for bibelens præcision og sandhedsværdi gennem profetierne, som jo netop er forudsigelser om fremtiden. Kender Gud fremtiden eller kender Han ikke fremtiden? Boyd må bestemme sig.

En anden ret afgørende ting er Gregs ret brugte udtalelse: "Hvis det er godt nok for Jesus, så er det godt nok for mig."

Greg er tilbøjelig (dog ikke 100% virker det som...) til at give anihilisterne ret i at, der muligvis ikke er et evigt helvede for dem der går fortabt, men derimod "bare" total udslettelse.

Denne "tro" bryder med kristen doktrin og tradition og bryder desværre også med Gregs udtalelse om hvad der godt nok for Jesus... Jesus kan vist ikke blive mere tydelig end Han er i sin lignelse med den rige mand og Lazarus i Abrahams skød.

Det er to ting der bryder voldsomt med almindelig kristendom og vel i en eller anden grad piller det svidende salt ud af evangeliet, som i kristne er så glade for.

1) At Gud ved alt også hvad der vil ske i fremtiden
2) At helvede er en realitet

-----------------

For det andet så er den menneskelige side af hele den brevveksling noget forplumret. På overfladen ser det hele jo fint og sukkersødt ud, men hver opmærksom på at det altid er vinderne der får lov at skrive historien.

Faderen beskrives som en intelligent og stædig ældre herre, der ikke let lader sig rokke, men alligevel tager det ikke Greg mere end små 60 (ud af 200) sider at få faderen til at "indse" at der må være en Gud bag det hele.

Faderen er simpelthen ikke rustet til at konkurrere med en universitetsuddannet teolog og apologet, det er der kun få lægmænd der er. Uanset hvor belæst faderen end kunne have blevet i sin fritid, så er sandsynligheden for at han overhovedet har haft en chance for at udfordre de påstande Greg kommer med, meget meget små.

Uden et indgående kendskab med den litteratur der er både for og imod kristendommens idéer, samt en pæn portion egenerfaring, så er man "lost" i en diskussion med en veluddannet apologet, fordi mange af de henvisninger han kommer med må stå uudfordrede hen i mangel af viden.

Det jo bare et spørgsmål om tid før at en 70 årig far, der længe har følt det svært at kommunikere med sin søn, uanset stædighed, bryder sammen og "acceptere" "sandheden" for at leve i et tættere forhold til sin søn.

----------------

For det tredie så har Greg misforstået eller i hvert fald misrepræsenteret evolutionsteorien. Jeg kan desværre ikke huske det eksakte sted i bogen, men jeg kan huske at jeg studsede over det. Hvis jeg finder det (jeg har ikke tænkt mig at læse bogen igen ) så skal jeg nok bringe en reference.

----------------

Grundlæggende er bogen sikkert en god bog for folk der allerede tror, som både du og jeg er eksempler på, men for folk som enten har prøvet det eller folk der ikke rigtigt ved hvad de skal tro er den enten farlig eller frygteligt kedelig.

For folk som ikke rigtigt ved hvad de skal tro er den farlig fordi den serverer et halvt evangelium.

For folk som jeg, der har været forbi troen, er den kedelig fordi jeg kender svarene på alle spørgsmålene og har gjort op med mig selv om de er værd at stole på.

Hvis man allerede har accepteret Jesus som sin frelser og har slugt den 2000 år gamle pille, så kan man hele vejen gennem bogen sidde og sige: "Yes sådan Greg, du slår hovedet på sømmet, hvor er det sandt... Hallelujah!" Fordi man ikke stiller spørgsmålstegn ved de udsagn der bliver stillet op.

Hvorfor gør man ikke det?

Fordi det der står bekræfter det man allerede tror og at man bare er glad for at der er andre der mener det samme som en selv.

Fordi det er for omfattende og uoverskueligt at gå i gang med at slå alle reference efter og finde ud af om man reelt er enig med disse mennesker i deres betragtninger, samt indhente data fra mennesker der mener det modsatte eller bare noget andet og se hvad de har at sige om emnet. Så man lader bare være fordi det er lettere at forblive i sin tro, end det er at udfordre den med lidt skeptisk analyse.

Alt i alt har jeg en del klagepunkter mod bogen og finder den som nævnt ovenfor lidt kedelig.

Den er ganske givet god til at give svar på de helt almindelige indvendinger mod kristendommen og giver derved lidt skyts til den almindelige dagligstueevangeliserende kristen, når trosgrundlaget vendes over en kop kaffe med hedningene, men ikke noget der kan eller bør vælte en nogenlunde velinformeret ateist (eller kristen for den sags skyld).

Håber at du kunne bruge min "kritik" til noget, hvis ikke andet så håber jeg da at du næste gang du giver dig i kast med en letlæst apologetikbog vælger at stille lidt bedre eller større krav til kildekritik og holdbare argumenter.

Til toppen 
#29044 - 20/03/2004 10:28 Re: Slagfaste sager [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Kender Gud fremtiden eller kender Han ikke fremtiden? Boyd må bestemme sig.

Kan godt se det lyder selvmodsigende...... Det er lidt svært at forklare hvordan jeg tror - men jeg prøver alligevel....

Jeg tror at Gud er evig - altså uden for tid - og derfor kan han bevæge sig frem og tilbage i vores tid uden problemer......
Da han skabte jorden og gav mennesket en fri vilje kunne han samtidig gå frem i tid og se hvad disse mennesker ville vælge fremover - og det helt uden at styre dem......
Jeg tror at vi er forudbestemt til at vælge efter Guds ønsker og vilje...... men samtidig tror jeg at Gud har en for os at se forudviden om at det gør vi ikke......

Man kunne måske sammenfatte det til at Gud skabte jorden med alt. Derefter gik hen nogle tusinde år frem i tiden for at se hvordan det hele artede sig. Så smuttede han tilbage og skrev profetierne........ Det lyder lidt som en dårlig tidsmaskinefilm kan jeg godt høre...... men Gud har ikke brug for en tidsmaskine da han er uden for tid og dermed kan overskue al tid på én gang......
Arrrghhh jeg kan altså ikke forklare det bedre

Greg er tilbøjelig (dog ikke 100% virker det som...) til at give anihilisterne ret i at, der muligvis ikke er et evigt helvede for dem der går fortabt, men derimod "bare" total udslettelse.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dig her......
Du mener at man som kristen SKAL tro på at helvede er en evig pinsel i flammer og svovlsø? Eller....???
Jeg synes ikke Bibelen er særlig klar i sin beskrivelse af Helvede...... nogle steder er det et ildhav - andre steder en svovlsø - andre steder sammenlignes det med lodsepladsen uden for byen....... én ting som dog går igen er at det er et sted der ikke er godt at være........ men hvordan det ikke er godt at være der -- tja det ved jeg ikke......
Om det er dårligt at være der fordi man er blevet smidt på livets lodseplads og dermed er blevet erklæret ubrugelig.....???
Om det er dårligt at være der fordi man brænder evigt .....???
Om det er dårligt at være der fordi man simpelthen er væk fra Gud...???
Måske er det som det helvede en alkoholiker oplever...... det han søger og higer efter for at have det "himmelsk" er brændevin....... alle andre omkring ham kan se at han lever i "et helvede" med sin afhængighed..... men han tror selv han får det bedre med næste flaske..... nogen siger at det er som at leve i helvede på jord når man kun har øje for flasken...... man mister alt, familie, venner, hus osv.....

Det som jeg tror helvede er - - - Helvede er fraværd af Gud....... (hvordan det udspiller sig ved jeg ikke)

Faderen beskrives som en intelligent og stædig ældre herre, der ikke let lader sig rokke, men alligevel tager det ikke Greg mere end små 60 (ud af 200) sider at få faderen til at "indse" at der må være en Gud bag det hele.

Man kunne også sige at det tog 3år at overbevise ham..... for det var så længe brevvæksingen stod på.....
At det i bogen bliver til 60 sider..... tja.... det skyldes sikkert redigeringen hvor de har rykket lidt rundt på brevene for at få sammenhæng i emnerne.....

Uden et indgående kendskab med den litteratur der er både for og imod kristendommens idéer, samt en pæn portion egenerfaring, så er man "lost" i en diskussion med en veluddannet apologet, fordi mange af de henvisninger han kommer med må stå uudfordrede hen i mangel af viden.

Det er rigtigt - der er mange påstande som vi ikke umiddelbart kan vide om det er rigtigt..... men der er intet der hindrer os for at søge på nettet og i læse bøger om det for at finde ud af om det forholder sig som han siger...... det kan faderes også have gjort...... han havde trods alt tre år til det .....

Det jo bare et spørgsmål om tid før at en 70 årig far, der længe har følt det svært at kommunikere med sin søn, uanset stædighed, bryder sammen og "acceptere" "sandheden" for at leve i et tættere forhold til sin søn.

DEN kan jeg slet ikke genkende i bogen

For folk som ikke rigtigt ved hvad de skal tro er den farlig fordi den serverer et halvt evangelium.

et halvt evangelium...... Der er vel egentlig slet ikke noget evangelium da der slet ikke er tale om tro, men om hvad vi kan se......
Greg skrev flere gange at det med troen må Gud ordne - ikke noget Greg kunne give sin far......
Hvad er det for en halvdel du mener mangler?

For folk som jeg, der har været forbi troen, er den kedelig fordi jeg kender svarene på alle spørgsmålene og har gjort op med mig selv om de er værd at stole på.

Jeg kan godt se at hvis man på forhånd har afskrevet ALT der bare lugter en smule (kristen forfatter) af kristendom - så kan man nok ikke få så meget ud af det...... men jeg mener stadig at hvis man går åbent ind i bogen og giver det en chance (at en kristen måske kan have ret - bare en gang i mellem) så kan man få noget godt ud af det.......
Jeg troede du forholdt dig åbent men skeptisk til tingene...... ikke afvisende og skeptisk

Hvis man allerede har accepteret Jesus som sin frelser og har slugt den 2000 år gamle pille, så kan man hele vejen gennem bogen sidde og sige: "Yes sådan Greg, du slår hovedet på sømmet, hvor er det sandt... Hallelujah!" Fordi man ikke stiller spørgsmålstegn ved de udsagn der bliver stillet op.

hmmm... både og.... nogen vil måske sluge bogen rådt fordi det er en kristen forfatter...... Men da jeg læste den var det enkelte ting jeg studsede over og lige måtte have undersøgt nærmere...... og fandt at Greg havde ret ...... Men nu er det jo heldigvis sådan at man som kristen gerne må - ja faktisk skal - undersøge påstande om kristendommen inden de sluges...... Som kristen kan man ikke bare sluge alt som kristne siger råt..... vi skal tænke selv og prøve alt på Bibelens ord......

Fordi det er for omfattende og uoverskueligt at gå i gang med at slå alle reference efter og finde ud af om man reelt er enig med disse mennesker i deres betragtninger, samt indhente data fra mennesker der mener det modsatte eller bare noget andet og se hvad de har at sige om emnet. Så man lader bare være fordi det er lettere at forblive i sin tro, end det er at udfordre den med lidt skeptisk analyse.

JA - det er en stor mundfuld..... og det kan være meget lettere bare at afvise det - - - eller sluge det....

Håber at du kunne bruge min "kritik" til noget, hvis ikke andet så håber jeg da at du næste gang du giver dig i kast med en letlæst apologetikbog vælger at stille lidt bedre eller større krav til kildekritik og holdbare argumenter.

Det virker som om du tror at man som kristen SKAL sluge alt kristen literatur råt..... DET SKAL MAN IKKE - slet ikke...... Da jeg gik i skole(HF) lærte jeg at læse kritisk både bøger, avisartikler og meget andet...... den lærdom bruger jeg skam også når ejg læser kristen literatur...... (faktisk havde jeg regnet nogle af dine anklagepunkter ud inden jeg spurgte efter dem )

JO - jeg kan bruge din kritik til noget...... men tilgiv mig at jeg siger det - det meste af din kritik falder lidt til jorden fordi den går ret meget på at det er en kristen forfatter som har skrevet bogen og at det derfor pr defenition er afvist på forhånd...... Eller tager jeg fejl i den konklution???

Til toppen 
#29045 - 23/03/2004 22:26 Re: Slagfaste sager [Re: ]
Karina
Bruger

Reg.: 27/12/2003
Tak for din fine anmeldelse af "Breve fra en skeptiker"

Jeg vil gerne knytte en kommentar til følgende udsagn:

Grundlæggende er bogen sikkert en god bog for folk der allerede tror...

JA!
Jeg har selv læst bogen og blev ikke skuffet. Jeg er kristen og for mig var det et stort vidnesbyrd at læse at det utrolige kan ske - en skeptiker der bliver kristen. Mine forældre er ikke kristne, men med forbøn og Guds hjælp håber jeg, at det kommer en dag.

mvh Karina

Til toppen 
#29046 - 24/03/2004 00:00 Re: Slagfaste sager [Re: Karina]
Anonym
Anonym

Hej Karina

Det glæder mig at du kunne bruge min "anmeldelse".

Til toppen 
#29047 - 04/04/2004 20:29 Re: Slagfaste sager [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Kan godt se det lyder selvmodsigende...... Det er lidt svært at forklare hvordan jeg tror - men jeg prøver alligevel....

Jeg tror at Gud er evig - altså uden for tid - og derfor kan han bevæge sig frem og tilbage i vores tid uden problemer......
Da han skabte jorden og gav mennesket en fri vilje kunne han samtidig gå frem i tid og se hvad disse mennesker ville vælge fremover - og det helt uden at styre dem......
Jeg tror at vi er forudbestemt til at vælge efter Guds ønsker og vilje...... men samtidig tror jeg at Gud har en for os at se forudviden om at det gør vi ikke......

Man kunne måske sammenfatte det til at Gud skabte jorden med alt. Derefter gik han nogle tusinde år frem i tiden for at se hvordan det hele artede sig. Så smuttede han tilbage og skrev profetierne........ Det lyder lidt som en dårlig tidsmaskinefilm kan jeg godt høre...... men Gud har ikke brug for en tidsmaskine da han er uden for tid og dermed kan overskue al tid på én gang

Det er, som jeg ser det, alt sammen spekulation, hyggeligt og interessant, men lidet brugbart.

Hvis vi på nogen måde er forudbestemt til at vælge efter Guds vilje, så har vi jo ikke en fri vilje... Eller hva'?

Så skriver du at samtidigt med at vi er forudbestemt til at gøre Guds vilje, så ved Gud at vi ikke gør det alligevel... Hmmm Ham Gud virker noget inkompetent. Vi kan vel ikke på nogen måde være forudbestemt til at gøre Guds vilje, samtidigt med at vi ikke gør Guds vilje. Det er jo så ikke forudbestemt... Eller hva'?

Men problemet bliver "løst" når Gud bruger sin tidsmaskine der ikke er en tidsmaskine, for sådan en behøver Gud ikke, til at indhente information om hvad menneskene Han lige har skabt, vil gøre i fremtiden...

Problemet er jo stadig at Gud så ikke ved alting. Han må først skabe sine mennesker, derefter rejse frem i tiden, for at give dem et bevis (profetierne) for at Han er almægtig og altvidende, hvilket Han jo ved at skulle foretage en rejse i den meget subjektive dimension tiden, beviser at Han ikke er.

Men selvfølgelig når man først har accepteret at Gud kan alt, så er ingen forklaring dårlig nok. Jeg kan så bare ikke helt lure, hvorfor Gud ikke bare i sin almægtighed skabte en verden uden lidelse, smerte, tænders gnidsel etc. til at starte med. Skabte den perfekte verden med perfekte og syndfrie mennesker MED fri vilje uden risiko for at falde fra nåde. Hvis ALT kan lade sig gøre for Gud, hvorfor så ikke det.

Jeg er klar over at vi er i gang med at vende et af kristendommens tilsyneladende paradokser og forventer på ingen måde at du kan redegøre for det på en logisk og fornuftig måde. Vi er jo derude, hvor du og andre kristne bare må vise tillid til det billede du/I har af Gud, som Den der har tjek på tingene.

Jeg er lidt sarkastisk, men det håber jeg at du kan tåle.

Til toppen 
#29048 - 05/04/2004 11:53 Re: Slagfaste sager [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CloudHands

Jeg er klar over at vi er i gang med at vende et af kristendommens tilsyneladende paradokser og forventer på ingen måde at du kan redegøre for det på en logisk og fornuftig måde.

TAK - men jeg kan jo ikke lade være at kommentere det - ved du jo nok godt efterhånden.... men dejligt at der ikke skal være præstationspres

Hvis vi på nogen måde er forudbestemt til at vælge efter Guds vilje, så har vi jo ikke en fri vilje... Eller hva'?

Jeg giver lige et billede på det:
Hvis jeg skal holde en stor fest. Så forudbestemmer jeg en gruppe mennesker til at komme med til festen. De får så en indbydelse alle sammen. Hr og fru jensen har tidligere fortalt mig at de skal 3 uger til nordkap (rejsen er betalt) netop der, men de får også en indbydelse for at vise at jeg faktisk gerne ville have dem med. De får en indbydelse på lige fod med alle de andre - selvom jeg ved at de ikke kommer med.
Alle har et valg....... dem der ikke skal andet kan vælge at tage med (nemt valg) eller at lade være...... dem der skal noget andet kan vælge hvad de vil (sværere valg - men stadig deres valg)....... hr og fru jensen kan vælge at droppe deres rejse (miste pengene og opleve festen = svært at vælge festen)...... Alle har muligheden for at komme med til min fest..... men jeg ved at ikke alle vil gøre det....

Min forudbestemmelse går på at de skal med til min fest
Min forudviden går på at ikke alle kommer med til min fest

Vi kan vel ikke på nogen måde være forudbestemt til at gøre Guds vilje, samtidigt med at vi ikke gør Guds vilje. Det er jo så ikke forudbestemt... Eller hva'?

Jo - vi er forudbestemt til at blive frelst - men ikke alle vil frelses.... at nogle folk ikke vil frelses ændre ikke Guds ønse om at alle kom med i freslen/festen....... alle får en indbydelse og kan vælge at droppe de andre planer....

Men problemet bliver "løst" når Gud bruger sin tidsmaskine der ikke er en tidsmaskine, for sådan en behøver Gud ikke, til at indhente information om hvad menneskene Han lige har skabt, vil gøre i fremtiden...

Problemet er jo stadig at Gud så ikke ved alting. Han må først skabe sine mennesker, derefter rejse frem i tiden, for at give dem et bevis (profetierne) for at Han er almægtig og altvidende, hvilket Han jo ved at skulle foretage en rejse i den meget subjektive dimension tiden, beviser at Han ikke er.

Faktisk viste Gud det inden han skabte Adam og Eva
ef 1 v4 For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. v5 I sin gode vilje forudbestemte han os til barnekår hos sig ved Jesus Kristus
1 pet 1 v20 dertil var han bestemt, før verden blev grundlagt, men han blev først åbenbaret nu ved tidernes ende af hensyn til jer,
Inden vi (og hele jorden for den sags skyld) bliv skabt havde Gud skrevet indbydelserne til frelsen - til alle mennesker......
OG inden vi og verden blev skabt havde Gud bestemt at Jesus skulle frelse os fra den synd vi ville lave......
Gud viste det hele inden verden blev grundlagt...... Gud er uden for tid.....

Men selvfølgelig når man først har accepteret at Gud kan alt, så er ingen forklaring dårlig nok.

Men selvfølgelig når man først har bestemt at Gud ikke kan alt, så er ingen forklaring god nok.

Jeg kan så bare ikke helt lure, hvorfor Gud ikke bare i sin almægtighed skabte en verden uden lidelse, smerte, tænders gnidsel etc. til at starte med. Skabte den perfekte verden med perfekte og syndfrie mennesker MED fri vilje uden risiko for at falde fra nåde. Hvis ALT kan lade sig gøre for Gud, hvorfor så ikke det.

HELT ærligt - ville du kande det fri vilje hvis du ikke har et valg???
Du har en pose røde vingummier - og du må helt selv vælge om du vil have en rød vingummi eller en rød vingummi DET er da virkelig et valg der vil noget

Men faktisk var det næsten sådan fra starten...... de havde en kæmpe pose røde vingummier og én grøn...... de måtte vælge alle de røde men slet ikke den grønne....

Gud kunne sagtens have ladet være med at putte den grønne vingummi i posen..... så ville der aldrig være sket noget syndefald..... så ville GUd have en Edens have med mennesker som kunne vælge mellem en rød vingummi og en rød vingummi..... de ville jo ikke have en fri vilje hvis det var sådan....... For at have en fri vilje må man have et valg......

Hvis den frie vilje ikke var det ville vi allesammen være robotter som altid gjorde hvad GUd havde programeret oss til........ uden kærlighed kun med automatik.... koldt og følelsesforladt....
Hvis der ikke var noget valg ville den frie vilje være omsonst...... monotont og kedeligt..... Også med denne metode ville det være Gud der styrede os uden videre.....

Men Gud satte sig ud over sig selv og gav os lov til at vælge - med den risiko at vi valgte forkert (hvilket han jo godt viste vi gjorde se overfor).......
Det gjorde han fordi han ønskede at vi skulle blive hos ham fordi vi selv ønsker det og ikke bare fordi vi ikke kan andet......

Jeg er lidt sarkastisk, men det håber jeg at du kan tåle.

Jo jo da - du får bare tilbage af samme skuffe

Til toppen 
#29049 - 17/04/2004 01:44 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Bjarne1
Bruger

Reg.: 03/09/2002
Hejsa.

------------------------------------
Ha ha... Korrekt... Kristendating fører ingen steder...
------------------------------------

Jeg er enig med hhv Lorddean og dig i at kristendating ikke fører det vilde med sig., også selvom jeg har skrevet/skriver med nogen stykker. Jeg tror på at det man altid skal kigge på er sig selv. En ikke Kristen sagde i en TV-udsendelse om det emne. Prøv at tage et a4 side og lave en linie på midten. Prøv at skrive alt det positive ned om en selv. (prøv at være så ærlig om dig selv som mulig.) Prøv også at skrive det negative ned. Prøv desuden at se på dig selv. Jeg erkender blankt at jeg ikke kan få Julia Robert eller en anden flot skuespillerinde (men det er jo det indre der tæller). Måske er kravene til en kommende partner så store at der ikke er nogen som kan opfylde det. (jeg tror at Gud godt kan skabe flere Eneste ener).

2: Hvordan ser du på dig selv. Er du bange for at blive afvist. Er du åben overfor nye relationer? En der er blevet afvist tit afviser også andre, måske mere eller mindre ubevist. Jeg arbejder virkelig med det og det opvejes af megen bøn i mit liv. Bed over at det ikke er afvisning der er overskrift i dit liv. Bed også om at Helligånden må komme at fylde dig med trøst, glæde og fred. "Drik jer ikke fulde i vin men lad jer fylde af helligånden skriver Paulus". Guds gennemgribende kærlighed vil give dig dybde så afvisningen ikke bliver overskrift i dit liv.

Personligt er jeg også single og er parat til noget, hvis den rigtige byder sig. Jeg vil dog ikke have en kæreste for enhver pris. Som minimum vil jeg gerne have en pige som har nogle sunde relationer, og som er i balance med sig selv.
Jeg er tit blevet spurgt om jeg ikke kunne finde en i min kirke. Når jeg i min kirke har forsøgt bliver jeg afvist af den ene eller anden grund. Samtidig med at det sker klager de over at der er ingen mænd der tager noget som helst initiativ. Argumenten er jo direkte modsætning til det liv man forsøger at leve.
Det er logisk at mænd ikke gider at begynde at indlede noget med dem. Derfor søger man nye veje.
Tilsidst vil jeg opfordre dig til at se muligheder istedet for begrænsninger. Jeg er selv 33, men jeg har bestemt ikke opgivet håbet om den eneste ene. Vær åbne overfor relationer. Man kan brænde nallerne men det kan også udvikle sig. Lad være med at se begrænsningerne, men mulighederne.

Hilsen

Bjarne.

Til toppen 
#29050 - 18/05/2004 09:17 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Anonym
Anonym

Jeg har også bemærket dette, men synes tværtimod det passer meget godt sammen, for netop når man er mere seriøs tager man heller ikke hvem som helst. Derfor må vi vente til der kommer en vi kan se fremtid i!

Til toppen 
#29051 - 26/05/2004 13:19 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hey Singletøs

Det er et meget interessant spørgsmål du stiller. Det får mig iøvrigt til at spørge de kristne mænd hvad det helt præcist er som de kigger efter hos en kristen kvinde, er det højde, drøjde eller noget helt tredie eller fjerde? Kort sagt: Hvad er jeres kriterier for at fatte interesse for en pige/kvinde? Hvad er det specifikt I kigger efter? Og hvad er det der "tænder" jer? Kom nu ud med sproget

Knuz Maijannes

Til toppen 
#29052 - 26/05/2004 18:33 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Maijannes]
Bjarne1
Bruger

Hej Maijannes

Jeg vil meget gerne komme med et bud på hvad der tænder mig. For mit eget vedkommende er det en meget naturlig pige. Jeg tænder på en friskhed over hendes liv. En som ikke er bange for at leve. Hvis jeg ser en pige som viser empati og varme overfor sine venner er det også en som jeg gerne vil lærer at gerne. Jeg skal også være den første til at sige at jeg nok også tænder lidt på højden. Hvis hun er under ca 170 og vægten ikke er over højden- 97 er det en kvalitet. Men det er det indre der tæller mest for mig.

Tilsidst vil jeg egentlig gerne fortælle en lille historie. Jeg var sammen med en kammerat ned i Tyskland. Her var vi gået ind på en restaurant. Her var der 2 piger som arbejdede. Så sagde min kammerat til mig. Nej hvor er den ene smuk. Ja sagde jeg bare, og jeg troede at det var den som jeg tændte lidt på, men det var den anden som han så det store lys i. Jeg havde ikke set det store lys i hende. Det var lidt interessant, og vi snakket en del om det sidenhen. Vi blev aldrig hinandens rivaler. (og han er også gift nu. )

Nu har jeg fortalt hvad jeg tænder på. Jeg kunne også godt tænke mig at høre jeres/din mening om os. Jeg er blevet afvist rigtig mange gange, og jeg har nok besluttet at vente til pigen tager noget initiativ.

Knus

Bjarne

Til toppen 
#29053 - 27/05/2004 12:14 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Bjarne1]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Bjarne

Rigtig mange tak for dit svar, det var dejligt og spændende at høre en mand fortælle om det han tænder på.

Du skriver at du gerne vil høre hvad jeg f. eks. tænder på og hvad jeg går efter, det vil jeg da gerne fortælle dig.

For det første går jeg efter en mand som er seriøs med sit liv og sin tro, en mand som ikke ligner "mors pæne dreng", det betyder ikke så meget for mig om han er høj og flot, men om han er et rart menneske som man kan have tillid til. Jeg går nok lidt efter en "evangelisttype", da jeg selv har gjort meget i evangelisation/mission, men dem har jeg desværre ikke mødt så mange af, jeg har indtrykket af, at de fleste kristne mænd er småborgerlige og kun tænker på at etablere sig i hus med kone og en flok børn, og ærlig talt, så siger det mig ikke ret meget!

Selvom manden ikke skal ligne "mors pæne dreng" så sætter jeg dog stor pris på at han er renlig med sig selv.

Sjovt nok skriver du, at du er blevet afvist mange gange og nu venter mere på at pigen tager initiativ, jeg kan hermed sige til dig: "Velkommen i klubben!" Det samme har jeg oplevet og er nu også mere tilbageholdende og venter på at en mand evt. tager initiativ hvis han skulle være interesseret, du ved, "Brændt barn skyr ilden"

Hej og knus fra Maijannes

Til toppen 
#29054 - 28/05/2004 10:58 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Maijannes]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom:o)

Hvad jeg søger hos en kristen pige/kvinde??

Ikke noget jeg ser særlig tit, desværre...

Først og fremmest, så skal hun jo nok være klar til at tage til Israel, da jeg selv er på vej derned...

Det er primært øjne, smil og udstråling jeg falder for... Det er meget en kombination af, hvordan det indrer fremstiller det ydre....

Hun skal helst være spontan, kunne lide at udfordre og blive udfordret, en smule filosoferende og meget gerne åben for indtryk... Jeg oplever for tit, at kristne (i mine kredse, dog ikke alle... skal siges:o) tager afstand fra at opleve indtryk, der ikke er kristne... Det oplever jeg, som en barriere i udspredelsen af Herrens Ord...
Man skal møde folk, hvor de er... Og acceptere, at de er anderledes end en selv... Og også tit uenige:o)...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29055 - 28/05/2004 15:36 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Kefas Ben-Adam]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Shalom Kefas Ben-Adam ;o)

Tak for dit spændende og seriøse svar på mit spørgsmål.

Du har nok ret i, at kristne alt for tit ikke er åbne for andre impulser end kristne. Det kan der jo være flere grunde til, bla. at man i kristne kredse måske er opdraget til at "være bange for dem udenfor", og så tør man ikke bevæge sig udenfor de snævre cirkler som kristne kan befinde sig i, og du har jo helt ret i, at så er der jo ikke ret mange der hører Guds ord. Omvendt mener jeg heller ikke, at man bare skal acceptere alt, men prøve at møde folk der hvor de befinder sig. Nogle af de bedste samtaler jeg har haft med folk var netop når jeg har mødt dem der hvor de var. Da jeg i sin tid gik på handelsskolen var jeg da også med til diverse klassefester og fik der ofte en god snak med nogle klassekammerater om Jesus, og det var som regel dem der kom hen og spurgte mig om ting som de gerne ville have svar på ;o)

Og så vil jeg ønske dig en velsignet tur til Israel, godt at du rejser ned til et af verdens brændpunkter for at vise din støtte og kærlighed til Israel, det har de i sandhed brug for!!

Knus fra Maijannes

Til toppen 
#29056 - 01/06/2004 16:03 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Maijannes]
singletøs
Bruger

Halløj igen!
Ret inspirerende at læse alle svarene!

Ja, som svar på Bjarnes indlæg skal jeg lige sige, at vi piger har det på sammen måde... Det ER altså fyren, der skal tage initiativ! Ellers virker det lidt forkert...

Faktisk snakkede jeg lige med en dreng på 7-8 år om dét, som jeg passer af og til. Han kom hen og spurgte mig om hvorfor det altid var drengene, der skulle sende kærestebrevet med:"Skal vi være kærester, sæt kryds i "ja", "nej", "måske"..."
Jeg spurgte så om drenge ikke var modige..? "JO, det var de i hvert fald"!;) Så derfor blev vi enige om, at det var rigtigst at drenge tog initiativ. Sådan er det bare...

Og som Maijanne (eller hvordan det staves:-)) skrev, så passer det, at hvis man er såret én gang eller flere, mister man ligesom modet og har ikke lyst til at prøve igen... Sådan er det vist for ret mange i dag...!

Mange hilsner...

Til toppen 
#29057 - 01/06/2004 20:51 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Ok, vi tager initiativet:o)... Men hvad med at vise interesse for os??

Jeg har det så'n lidt... Viser pigen ikke interesse, skal hun heller ikke forvente, at jeg er klar over at hun er interesseret... I er trods alt den ene part... Det handler om mod og medspil;o)...

Bare fordi I er det "svage" køn (sagt af en temmelig stupid fyr, eller af en kvinde der underspiller:o), så betyder det ikke, at I ikke kan komme hen og hilse, eller vise at I gerne vil vide mere om fyren... Selve initiativet, kommer vel først, når der skal inviteres ud:o)...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29058 - 01/06/2004 22:22 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Bjarne1
Bruger

Hejsa..

Jeg er meget enig med ham som svarede på din mail.

Hvis du tror at du kan læne dig tilbage og ikke tage noget som helst initiativ, så glem det. Du kan som i eventyrene hvor den ene bejler efter den anden kommer og så bare svare "Dur ikke væk". Jeg ligger altså nogle ting i det når jeg engagerer mig i en pige, og spørger hende om vi skal være kærester. Det er altså derfor hårdt, når man bare bliver slagtet den ene gang efter den anden.
Du må også tage noget initiativ OGSÅ som KVINDE. Nogle af mine mandlige venner siger at pigerne i vores kirke siger at pigerne sidder og venter på Brat Pitt. Han skulle gerne komme flyvende uden at de selv gør noget. Hvis der så kommer en anden bliver han afvist. Det er hvad mine venner og jeg har oplevet. Hvis jeg skal være ærlig overvejer jeg kraftigt, at søge min kæreste i ikke kristne sammenhænge. Så håber jeg at hun bliver kristen, for det betyder virkelig noget for mig. Det show som jeg ser det som gider jeg ikke mere, og når man nærmest føler sig til grin på den front er denne løsning den mest fornuftige.

Venlig hilsen

Bjarne

Til toppen 
#29059 - 02/06/2004 10:32 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Bjarne1]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Bjarne... Og jer andre:o)

Til det må jeg så sige, at mine sidste to kæreste, begge var ikke-troende... Det er som om, at man skal uden for kirken, for at finde kvinder, der har fundet ud af, at der skal to til et forhold..

De er så begge blevet troende, af egen overbevisning:o)...

Men nu skal det jo heller ikke lyde som, at forholdet er et middel til omvendelse... Et forhold til en ikke-troende er ikke optimalt...

Men ja... Som Bjarne siger: Kom nu, og bliv den ene del af forholdet, istedet for at drømme om en fyr, der aldrig kommer...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29060 - 03/06/2004 14:33 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Kefas Ben-Adam]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Shalom Kefas

Se, det er jo netop problemet! Hvis man er blevet afvist tilstrækkelig mange gange TØR man jo til sidst ikke vise interesse, ihvertfald ikke så fyren opdager det lige med det samme, og så lader man hellere være

Til Bjarne som sagde, at han havde hørt at pigerne i hans kirke ventede på Bratt Pitt og at han ofte er blevet afvist på den konto: Jeg forstår godt din frustration! Mit indtryk af kristne fyre er den, at hvis man ikke er høj, flot og i stand til at få børn, så er man dømt ude, hvad så med en lille kvinde som mig der ikke er højere end 148 cm og som tilmed ikke ligner kronprinsesse Mary og heller ikke kan få børn, hvorfor er der ingen kristen mand der skulle være interesseret i at kigge ind bag den lille krop og se at der faktisk bor en varm og udadvendt pige, som godt nok ikke kan "levere varen" i form af højde, skønhed og børn, men som har så meget andet at byde på

Knuzz til alle fra Maijannes

Til toppen 
#29061 - 03/06/2004 21:41 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Maijannes]
Kefas Ben-Adam
Bruger

v'shalom:o)

Nu er spørgsmålet jo godt nok henrettet til Bjarne:o), men vil svare alligevel...

Jeg er rent personligt ikke særlig glad for høje piger... Lige før at jeg vil sige, jo mindre jo bedre:oP... Den dejligste pige jeg har kendt, var kun 1,55... Jeg er ikke selv specielt høj (1,73), så foretrækker de små piger:o)... Og for at det ikke skal være løgn, så helst mørkhårede:o)...

Men så'n er vi jo så forskellige:o)...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29062 - 04/06/2004 10:41 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Maijannes]
Bjarne1
Bruger

Hej Maijannes

Jeg vil da også gerne svare på din mail.

Jeg synes egentlig at Kafas... giver et meget godt billede af hvor forskellige vi er som mennesker, og mænd også er forskellige. Det kan godt være nogen mænd dømmer dig ude pga højde, men det er IKKE alle. Jeg drømmer heller ikke om verdens højeste kvinde. Den kvinde som virkelig fik mine homoner op at kører var 1,63 m. iøvrigt var lignede hun ikke Mary eller andre totalt skønhedsåbenbaringer. Hun var en naturlig kvinde.
mht til det med at få børn er der måske også andre muligheder. Det er ikke det jeg ser først, men det der ligger inde bag ved.

KH

Bjarne

PS: Lige en tanke: hvem sige vi mænd kan levere varen.-- I nyhederne er der jo ofte raporter om dårlig sædkvalitet hos de danske mænd, og personligt har jeg aldrig fået det testet.

Til toppen 
#29063 - 09/06/2004 14:32 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Kefas Ben-Adam]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Ja hurra for forskelligheden og mangfoldigheden

Og tak til dig Kefas og dig Bjarne for jeres indlæg, det var dejligt at høre lidt om mænds syn på kvinder og hvad der tænder hos jer, lad os få nogle flere reaktioner, både fra mænd og kvinder, det kunne da være meget interessant

Ja du har ret i, Bjarne, at der har været talt og skrevet meget om mænds dårlige sædkvalitet, og det er selvfølgelig ikke rart for den som virkelig gerne vil have børn, men jeg har også bare givet udtryk for nogle af mine frustrationer og tanker vedrørende jer kristne mænd, måske tager jeg fejl i mine vurderinger, det gør jeg sikkert i mange tilfælde i kraft af at jeg jo selvfølgelig ikke kender alle, men det var rart at høre at ikke alle mænd partout kigger efter høje "Mary-like" kvinder, så skulle der da også være håb for en lille størrelse som mig

Knus fra Maijannes

Til toppen 
#29064 - 24/06/2004 19:49 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Maijannes]
Thilde
Bruger

Hej Maijannes og alle jer andre

Jeg har læst en masse af de her indlæg om, hvad det er man "går efter", når man kikker efter en kæreste, og det har været meget spændende. Jeg var ved selv at skrive min liste over egenskaber, som en eventuel "prins-på-den-hvide-hest" skulle opfylde. Nu er det bare sådan at jeg allerede er (ny)gift, og da jeg kom til at tænke over det, så ville den føromtalte liste komme til at karakterisere en helt anden person, end ham som blev min mand, nemlig mig selv.
Jeg tror ofte, at vi leder efter én som ligner os selv, men når det kommer til stykket, så er det vi tænder på (og det vi har mest brug for) én som er forskellig fra os, så vi kan blive et velfungerende hele.
Men selvfølgelig ville det da være rart, hvis man kunne finde en udgave af sig selv, bare af det modsatte køn. Det ville nok mindske diskussionerne. Men helt ærligt er det da meget mere spændende med en som man skal slibe kanter med!

God jagt og Guds fred!

;o) fra Thilde

Til toppen 
#29065 - 01/10/2004 23:24 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Anonym
Anonym

Jeg ved heller ikke hvor kristne singlefyre gemmer sig, men jeg ved at ikke-kristne er lige så seriøse i deres forhold som kristne er. Vi leder vel alle efter den eneste ene......

Tænk hvis de kristne fyre sidder over undrer sig over hvor de kristne piger gemmer sig..... Måske er det pigernes tur til at komme ud af busken???

Til toppen 
#29066 - 26/11/2005 12:41 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: singletøs]
Anonym
Anonym

"Og I ved forhåbentlig ligesom mig, at kristne er lidt mere seriøse (forhåbentlig) omkring parforhold osv end ikke-kristne...!?" Sådan en omgang vås..

Til toppen 
#29067 - 26/11/2005 21:14 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

00void skriver: "Sådan en omgang vås.. "

Prisværdigt kort indlæg!
Og du udtrykker din mening helt klart og tydeligt!

Ikke desto mindre:
Den slags uvenlige og respektløse udsagn er ikke velkomne her!

Læs venligst Netiketten, inden du næste gang ryger i tasterne!

kristina
ordstyrer

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29068 - 27/11/2005 22:25 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Det er meget muligt.

- Men er du ikke enig med mig?

Til toppen 
#29069 - 27/11/2005 23:24 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Nu er jeg forvirret :S

Er du ikke joede, Kefas?

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#29070 - 28/11/2005 01:39 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Du svarer på et 1œ år gammelt indlæg ..

Jo, jeg er jøde... Jeg så lyset

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29071 - 28/11/2005 10:48 Re: lys og mørke [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kefas skrev: "Jeg er jøde... Jeg så lyset"

Jesus sagde: Se derfor til, at lyset i dig ikke er mørke!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29072 - 29/11/2005 23:53 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Aah - saadan kan det gaa naar man ikke lige laegger maerke til datoer

Vil det sige at du konverterede fra kristendommen til joededommen? Ortodoks, konservativ eller reformert?
Hvorfor? Hvad fik dig til at konvertere?
Og slutteligt: Hvordan bar du dig ad - har indtryk af at joederne er MEGET strikse med hvem de lader konvertere

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#29073 - 30/11/2005 07:54 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

citat:
Vil det sige at du konverterede fra kristendommen til joededommen? Ortodoks, konservativ eller reformert?

Nu skal man passe på med at definere på den måde... Specielt fordi de benævnelser er tvetydige og ikke præciserende... Hvordan tænker en reformjøde?? En konservativ?? Og hvad med en ortodoks??

Det almindelige billede er jo, at reformjøder er særdeles liberale.. Men jeg oplevede afvisning fra reformside, netop fordi jeg havde kommet i det kristne miljø... Den største åbenhed har jeg faktisk oplevet i det ortodokse, der ikke binder sig af min "historie"...
Men igen... I Dk har vi en "ortodoks" synagoge (som har en sfardisk liturgi), men størstedelen af jøderne er konservative af blandet herkomst (ashkenazim og sfardim)... OG så er der igen forskellige "grader" af overholdelse...

Og for videre at udpensle: Hvis du er ortodoks, er du så chassid, moderne, traditionel, tilhænger af Hillel eller Shammay og så videre og så videre...

Man siger, at hvor der er ti jøder, er der elleve forskellige meninger om jødedom ..

Skal jeg endelige sætte mig selv i "bås", så er jeg nok "neo-ortodoks"/"moderne ortodoks" eller "konservativ-ortodoks"... Hvad man så end får ud af det ...

Kommer tilbage med resten af min "historie"...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29074 - 30/11/2005 08:47 Re: INGEN KÆRESTE??!! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej 00Void, du spørger:
citat:
Men er du ikke enig med mig?

Nej, det er jeg ikke!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29075 - 30/11/2005 15:22 ... og så er der jo de messianske jøder ... [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hør Kefas ..glemte du ikke at nævne de messianske jøder? - der stod en artikel om dem her i avisen: http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=272822

Eller dem regner du måske slet ikke med?

kristina

Ændret af kristina (30/11/2005 15:57)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#29076 - 30/11/2005 17:19 Re: ... og så er der jo de messianske jøder ... [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

I regner jo heller ikke JV for kristne, så hvorfor skulle vi regne JfJ for jøder ..

Desuden er messianske "jøder" heller ikke en homogen masse.. Jeg siger ikke at de er dårlige mennesker, men de er ikke helt sikre på hvad de er... Nogle af dem holder halacha, andre har gjort helt op med Torah... Nogle holder påšde jødiske traditioner, andre er pinsetilhængere og andre igen er katolikker... Så de er nok jøder af fødsel, men ikke af tro og overbevisning...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#29077 - 01/12/2005 11:19 Re: INGEN KÆRESTE??!!
Mr. Jones
Bruger

Reg.: 08/01/2002
Undskyld mig, men med alt respekt hvorfor er det at vi alle skal gå rundt og være kærester hva?.,hvorfor er det at folk i dette ganske'danske ik bare snart kan få sat en pind i jorden og ta den lidt med ro',...Nogle mennesker er skabt til at skulle leve et single'liv, andre er ikke og så er der også dem der faktisk ikke gider par'forhold,..ihvertfald ikke før de er midt inde i 30'erne,..

Hva med at vi alle slog koldt vand i blodet og så tog den helt med ro'!!

mvh. Mr. Jones

P.S. Desuden flakker der masser af kristne'singleFyre rundt, men derfor er det jo ikke lige sikkert at de er skabt for at skulle tilfredsstille en hvilken som helst pige vel?...Så slap lige af!

FJERN SKYKLAPPERNE og SLÅ KOLDT VAND I BLODET!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær