Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#29000 - 30/01/2004 22:08 Numerologi i Bibelen
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

I forbindelse med al den snak om navne og deres betydning og en kort snak med en numerolog, er jeg kommet til at tænke på, om der i virkeligheden er tale om en form for numerologi i Bibelen , da tal figurerer flere steder

Jeg tænker således på tallet 666
tallet 7
og 3

og så er der jo også de berømte 144.000 , som Jehovas Vidner hænger sig I!

Er der nogen, som har forstand på de sager her, så ville jeg meget gerne have et svar

TAK!

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#29001 - 30/01/2004 23:28 Re: Numerologi i Bibelen [Re: ærten]
Anonym
Anonym

Hej 'ærten

Ja, jeg overvejede længe om jeg turde svare - da du jo efterlyser nogen der 'har forstand på de sager her'...!

Man kan vel næppe påstå at jeg har forstand på de sager her. Men den viden jeg har om det, er nok til at jeg kan danne mig en mening om det du spørger om. Den får du så - i håb om at du kan bruge den til noget.

Med hensyn til nummerologi i Bibelen, så kan vi vist godt og grundigt udelukke det. Nummerologi er en tro på at tal har indflydelse på vores liv, og at vi ved at gøre som tallene fortæller os (f.eks. skifte navn som p.t. er meget benyttet), kan opnå forskellige ting i livet.
En sådan tankegang er ganske enkelt ubibelsk, og taler imod alt hvad Bibelen står for.

Det er ikke uden grund at det første bud er: "Du må ikke have andre guder". Gud ønsker at vi først og fremmest skal tilhøre Ham 100%, og ikke blande alle mulige mystiske ting og sager ind i det. Når vi gør det (tilhører Ham), kan vi tage et skridt videre i den personlige vandring med Gud, men ikke før alt andet er luget ud.

Nummerologi er en moderne form for spådomskunst, som Bibelen advarer imod og siger vi skal holde os fra.

Jeg er ikke i tvivl om at nummerologi'en virker i et eller andet omfang, ligesom jeg heller ikke er i tvivl om at de 'meddelelser' man kan få gennem nummerologi'en ikke kommer fra Gud - men er styret af dæmoniske kræfter som vi skal undgå at indlade os med.

At vi ikke må have andre Guder er således ikke kun fordi Gud ønsker os 100%, men også fordi Han i sin store visdom og kærlighed ønsker at beskytte os mod ondt.

Håber du forstår hvad jeg mener, og at du kan bruge det til noget

Til toppen 
#29002 - 31/01/2004 10:11 Re: Numerologi i Bibelen [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hej Lars

Jeg er enig med dig i at numerologi ikke hører hjemme i bibelen, men, tallene har en symbolsk værdi, betydning i forhold til helheden af det enkelte budskab

men når det er sagt, så er der også noget med det hebræiske alfabet har talværdi og på den måde kan man også finde spændende tekster i teksten, tager man hver 50 bogstav i de første 2 mosebøger, så står der TORH (torah) på samme måde i de to sidste, men her omvendt, HROT, i den midterste står der Guds navn.

http://www.biblebelievers.org.au/panindx.htm

http://www.theomatics.com/theomatics/struct.html

http://www.khouse.org/6640/cosmiccodes/ her er nogle prædikener om emnet

Ole

Til toppen 
#29003 - 01/02/2004 12:19 Re: Numerologi i Bibelen [Re: ærten]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001

I forbindelse med al den snak om navne og deres betydning og en kort snak med en numerolog, er jeg kommet til at tænke på, om der i virkeligheden er tale om en form for numerologi i Bibelen , da tal figurerer flere steder

Ja, efter min mening kan der ikke være tvivl om, at numerologisk tankegang figurerer i Biblen. Du har allerede selv nævnt nogle eksempler på 'magiske' tal (666, 3 og 7), og hertil kan vi jo lægge 12 (gang dette med sig selv og derefter resultatet med 1000, og du har de 144.000, som Åb. omtaler).

Til toppen 
#29004 - 01/02/2004 12:57 Bibelens talsymbolik [Re: ærten]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
http://home.no/oeindergaard/Jesu1/Gudsmatematik.html

her er en artikel på norsk om emnet

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær