Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#28964 - 06/02/2004 11:03 Re: Ændringer [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Ja, det er jeg med på, men det var det jeg prøvede at forklare, at jeg ikke er enig med dig i. Kristendommen ændrer sig ikke, den er det den er. Ligesom ateismen og videnskaben i deres væsen heller ikke ændrer sig.

Men dette synspunkt holder vel kun, såfremt du afskriver alle de andre retninger end din egen som værende "ikke kristne"?
I så fald er Folkekirken vel i bund og grund en ikke-kristen forening?

På samme måde som ateismen ikke mere er "ateisme" hvis den giver plads for, at Gud findes og vil noget med os:

Som når du fx. i et indlæg for nylig skrev (til Ester): Det vil han i hvert fald have dig til at tro, at han har gjort.

Når jeg taler om Gud som om han faktisk findes er det jo, som du godt ved, ikke et udtryk for, at jeg tror på ham.
For diskussionens skyld parkerer jeg mit ateistiske udgangspunkt mens jeg prøver at tage jeres udgangspunkt.
Ellers bliver diskussionen da helt umulig.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#28965 - 06/02/2004 11:15 Re: Ændringer [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

NEJ - kristendommen ændrer sig ikke.
...
Det andet er ikke kristendom - det er kristen etik eller moral eller kristne(s) meninger.

Det er da et definitionsspørgsmål.
Men lad os da bare skelne mellem kristendom og kristen etik.

Kristendommer ER kort fortalt:
Johs 3 v16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. v17 For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. v18 Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

Jeg bemærker mig, at følgende ikke er en del af kristendommen:
- Skabelsen
- Treenigheden
- Syndefaldet
- Syndfloden
- De 10 bud
- Jomfrufødslen
- Genopstandelsen
etc.

... men så længe det ikke piller ved KERNEN i kristendom er det ikke selve kristendommen der har ændret sig.

Det du her kalder "kernen" er vel det eneste som er kristendom?
Eller medgiver du mig nu, at det andet alligevel også er kristendom?

Men hvis man pludselig laver reglerne så meget om at det rører ved kernen (fx at man pludselig gerne må bruge hænderne) så er der tale om at have lavet fodbold spillet helt om..... og så vil det nok være ret misvisende at blive ved at kalde det fodbold....

Ikke desto mindre er det rent faktisk sket: Amerikansk fodbold

Hvis man ændre kristen etik og moral og holdninger så de ikke længere stemmer overens med kernen mener jeg ikke man kan kalde det kristendom længere.

Men den kerne du har beskrevet siger intet konkret om etik og moral, så al etik vil vel stemme overens med kernen?

Det kan godt være at de der har ændret selv bliver ved at kalde det kristendom.....

Som sagt: Det er et definitionsspørgsmål.
Du har din definition af ordet "kristendom" og andre har en anden definition.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#28966 - 06/02/2004 11:34 Re: Ændringer [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej ateist, du skriver:

Men dette synspunkt holder vel kun, såfremt du afskriver alle de andre retninger end din egen som værende "ikke kristne"?
I så fald er Folkekirken vel i bund og grund en ikke-kristen forening?

Der er kun én vej, én sandhed: jfr. Es. 53,6:
Vi flakkede alle om som får,
vi vendte os hver sin vej;

Men der er mange tilkørselsveje til den til den vej ...

Mht. folkekirken: Jeg har skrevet min mening her:

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=kristen&Number=36315&Forum=All_Forums&Words=&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=1day&Main=36171&Search=true#Post36315

Når jeg taler om Gud som om han faktisk findes er det jo, som du godt ved, ikke et udtryk for, at jeg tror på ham.

Ja, det ved jeg godt - håber du så min smiley

For diskussionens skyld parkerer jeg mit ateistiske udgangspunkt mens jeg prøver at tage jeres udgangspunkt.
Ellers bliver diskussionen da helt umulig.

Ja, sådan skal det bare være - helt enig!

Jeg forsøger også lidt at gøre gengæld og anskue verden som om den var gudløs, men det lykkes nok ikke så godt.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28967 - 07/02/2004 19:10 Re: Ændringer [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Ateist

Jeg bemærker mig, at følgende ikke er en del af kristendommen:
    - Skabelsen
    - Treenigheden
    - Syndefaldet
    - Syndfloden
    - De 10 bud
    - Jomfrufødslen
    - Genopstandelsen
    etc.

Jeg er ikke helt enig i at disse ting ikke er med i de vers jeg citerede.
Johs 3 v16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. v17 For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. v18 Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

- Der er tale om fortabelse - det må betyde at nogen har syndet - syndefald
- Der er tale om Guds søn i verden - hvordan leve i verden uden at være menneske
- For at få evigt liv er det nødvendigt at genopstå på den yderste dag - ellers ville det ikke være verden Guds søn skulle frelse, men kun dem som lever den dag det hele løber af stablen.....

Derudover står der "tror på ham[Guds Søn - Jesus]" - Deri ligger at vi skal tro på hans ord og gerninger.
Jesus siger selv at "skriften" (GT) er sand og han bruger GT til at vise sine disciple at han er messias og fortæller om profetiernes opfyldelse i ham. Jesus siger også at Apostlenes ord skal have samme myndighed som Jesu egne ord......
Så der er mange ting i det "at tro på ham"

Det du her kalder "kernen" er vel det eneste som er kristendom?
    Eller medgiver du mig nu, at det andet alligevel også er kristendom?

Kristendom er at tro på Jesus - og hans ord. Når Jesus ikke stiller sin tvivlende eller skeptisk overfor GT - så gør jeg det heller ikke.

Ikke desto mindre er det rent faktisk sket: Amerikansk fodbold

men det har jo også betyder stor forvirring for mig - idet at fodbold betyder Amerikansk fodbold og "sokker" betyder fodbold..... du må da give mig ret i at det forvirre - især hvis man ikke ved det.....
Men det er vel ikke det vi kender som fodbold der er blevet lavet om til amerikansk fodbold. Det er vel egentlig amerikanerne der havde en sport som hed fodbold inden de lærte at spille fodbold

Men den kerne du har beskrevet siger intet konkret om etik og moral, så al etik vil vel stemme overens med kernen?

Nej men kernen siger vi skal tro på Jesus - og Jesus siger en hel del om etik og moral og Guds bud og alle de andre ting.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#28968 - 07/02/2004 19:56 Kristendom eller ej? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

For mig at se forsøger du både at blæse og at have mel i munden.
Du vil begrænse kristendommen til få linier - men uden at give afkald på noget af alt det andet.

Nedenstående virker måske som det rene ordkløveri, men jeg prøver altså bare at finde ud af, hvad du helt nøjagtigt mener med dine (for mig at se) skiftende og uklare udsagn.

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

Det, der står er altså:
- Jesus er Guds søn
- Formålet med Jesus var at frelse verden fra fortabelse.
- Vi skal tro på Jesus for ikke at blive dømt.

Iflg. dig er dette kristendom - resten er ikke. Det betyder altså også, at det følgende ikke er kristendom:
- Skabelsen
- Treenigheden
- Syndefaldet
- Syndfloden
- De 10 bud
- Jomfrufødslen
- Genopstandelsen

Alt dette kunne man altså godt ændre sin tro på uden at man af den grund havde ændret ved kristendommen.

- Der er tale om fortabelse - det må betyde at nogen har syndet - syndefald

Det er noget du tilføjer.
Der står ikke ét ord om, hvorfor vi risikerer fortabelse.

- Der er tale om Guds søn i verden - hvordan leve i verden uden at være menneske

Det er igen noget du tilføjer.
Man kan sagtens forestille sig ikke-menneskelige gudesønner, der lever i verden.

- For at få evigt liv er det nødvendigt at genopstå på den yderste dag - ellers ville det ikke være verden Guds søn skulle frelse, men kun dem som lever den dag det hele løber af stablen.....

Det er igen noget du tilføjer.
Evigt liv kan da ligeså vel betyde, at man ikke dør.
Eller at man genfødes igen og igen i al evighed

Derudover står der "tror på ham[Guds Søn - Jesus]" - Deri ligger at vi skal tro på hans ord og gerninger.

Eller blot at tro på, at han eksisterede.
I denne oversættelse står der i hvert fald ikke at vi skal tro ham, men derimod at vi skal tro ham.

Jesus siger selv at "skriften" (GT) er sand og han bruger GT til at vise sine disciple at han er messias og fortæller om profetiernes opfyldelse i ham. Jesus siger også at Apostlenes ord skal have samme myndighed som Jesu egne ord......
Så der er mange ting i det "at tro på ham"

Så hele GT er nu også kristendom?

Iøvrigt er det jo ikke noget Jesus siger i den "kerne" du har citeret. Det er altså udenfor "kristendommen", at Jesus siger sådan.

Kristendom er at tro på Jesus - og hans ord. Når Jesus ikke stiller sin tvivlende eller skeptisk overfor GT - så gør jeg det heller ikke.

Dvs. at alt i GT er gyldigt iflg. kristendommen?
Hvad så med skelnen imellem "gammel pagt" og "ny pagt"?

Nej men kernen siger vi skal tro på Jesus - og Jesus siger en hel del om etik og moral og Guds bud og alle de andre ting.....

Betyder det så "alle de andre ting" også er kristendom, eller hva'?

Til toppen 
#28969 - 07/02/2004 21:17 Fodbold og fodbold [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Det er vel egentlig amerikanerne der havde en sport som hed fodbold inden de lærte at spille fodbold

Såvidt jeg ved skete splittelsen dengang man skrev reglerne ned og ikke kunne blive enige om, hvorvidt man måtte bruge hænderne eller ej.

Til toppen 
#28970 - 07/02/2004 23:39 Re: Fodbold og fodbold [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Såvidt jeg ved skete splittelsen dengang man skrev reglerne ned og ikke kunne blive enige om, hvorvidt man måtte bruge hænderne eller ej.

Egentlig er det fløjtenes ligemeget hvornår splittelsen kom - pointen var at man ikke kan kalde to forskellige ting det samme. Er der to spil med to forskellige regelsæt kan man ikke (uden stor forvirring) kalde det det samme.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#28971 - 08/02/2004 00:04 Re: Kristendom eller ej? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej Ateist

Nedenstående virker måske som det rene ordkløveri, men jeg prøver altså bare at finde ud af, hvad du helt nøjagtigt mener med dine (for mig at se) skiftende og uklare udsagn.

Joooo--deeeet må jeg da nok sige..... det virker næsten som om du ikke vil forstå...... Men du skriver at du prøver - og så må det jo være mig der skriver noget som ikke er til at forstå

På den igen

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

Disse vers er kernen - kernen - i Kristendommen....... For at have en kerne må der være noget udenom...... ellers ville det jo være forkert at tale om en kerne - så ville det jo være det hele...... Alt det udenom kernen er også kristendom - men ikke kernen af kristendom...... Alt det udenom kernen er med til at (eller burde være med til) at fremhæve kernen.

Kernen i kristendom er at Jesus kom til en jord hvor mennesker har brug for frelse (fortabte) og at Jesus rent faktisk åbnede frelsens vej ved at komme til jorden (og gøre det han blev sendt for). OG at alle dem som tror det bliver frelst.
Det er kernen i kristendommen.

Alt det udenom kernen er alle de andre ting du nævner:
- Syndefaldet som forklarer hvorfor vi har brug for denne ellers lidt mystiske frelse
- De ti bud som viser os hvor det er vi fejler - uddybet i NT (Bjergprædiken)
- Skabelsen som fortæller hvordan det hele er startet - for dem som ønsker at vide det
- Jomfrufødslen som viser os hvordan Gud kunne fødes til jorden som både Gud og mennske
- Treenigheden som forklarer hvordan Faderen, Sønnen og Helligånden (undfangeren) hænger sammen
- Syndfloden som viser os at Gud faktisk mener det når han siger han ikke vil acceptere synd
- Genopstandelsen som fortæller om hvordan det skal ske at man får del i den frelse som alle troende skal nyde godt af

Man kan godt tro på Jesus og hans frelse uden at vide hvordan verden blev skabt - derfor er skabelsen ikke med i kernen.
Man kan godt tro på at Jesus er Guds Søn på jorden uden at vide hvordan han kom hertil - derfor er skabelsen ikke med i kernen.
Man kan godt tro på at Gud er Hellig og vi har brug for frelse uden at vide syndfloden har været der - derfor er syndfloden ikke med i kernen.
Man kan godt tro på frelsen uden at forstå treenigheden - derfor er treenigheden ikke med i kernen.
Man kan godt tro på et evigt liv uden at vide hvordan det kommer til at udfolde sig - derfor er genopstandelsen ikke med i kernen.
Man kan godt tro på at man har brug for frelse uden at have en lov der fortælle en det eller at vide hvordan det startede med synden - derfor er De ti bud og syndefaldet ikke med i kernen.

Jeg mener dog at alle punkter er meget væsentlige - men ikke nødvendige for frelsen - men væsentlige for forståelsen af det hele og Guds væsen og vor svaghed og alle de andre ting...... og væsentlige for at blive bevaret i den tro som er nok for frelsen..........

Jeg håber at dette indlæg har lettet lidt af din forståelse af det ...... jeg ved helt ærligt ikke hvordan jeg skal forklare det ellers.....

Til toppen 
#28972 - 08/02/2004 10:52 Re: Kristendom eller ej? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Joooo--deeeet må jeg da nok sige..... det virker næsten som om du ikke vil forstå......

Fordi jeg ikke blot siger "nå" og accepterer alt, hvad du skriver?

Men du skriver at du prøver - og så må det jo være mig der skriver noget som ikke er til at forstå

Efter at have læst dit svar, så mener jeg faktisk det er tilfældet.
Du har for mig at se ændret dit udsagn.
Du skriver nu:

Disse vers er kernen - kernen - i Kristendommen....... For at have en kerne må der være noget udenom...... ellers ville det jo være forkert at tale om en kerne - så ville det jo være det hele...... Alt det udenom kernen er også kristendom - men ikke kernen af kristendom......

Dit oprindelige udsagn lød imidlertid:

NEJ - kristendommen ændrer sig ikke.
Kristendommer ER kort fortalt:
Det andet er ikke kristendom - det er kristen etik eller moral eller kristne(s) meninger.

Du starter med at sige, at det andet ikke er kristendom men siger nu at det også er kristendom.
Er der så noget at sige til at jeg blev forvirret?

Til toppen 
#28973 - 08/02/2004 23:13 Re: Kristendom eller ej? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Fordi jeg ikke blot siger "nå" og accepterer alt, hvad du skriver?

Næææ fordi jeg troede jeg havde forklaret det godt og let forståeligt..... (hvilket jeg jo så ikke havde)

Er der så noget at sige til at jeg blev forvirret?

Formentlig ikke - men jeg kan desværre ikke forklare det bedre end i mit sidste indlæg - beklager

Til toppen 
#28974 - 08/02/2004 23:41 Re: Kristendom eller ej? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Formentlig ikke - men jeg kan desværre ikke forklare det bedre end i mit sidste indlæg - beklager

Ærgerligt, men så må jeg jo leve uden at vide, hvad kristendom helt nøjagtigt er, og hvorvidt den ændrer sig over tid eller ej.

Til toppen 
#28975 - 09/02/2004 09:48 Re: Kristendom eller ej? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Ærgerligt, men så må jeg jo leve uden at vide, hvad kristendom helt nøjagtigt er, og hvorvidt den ændrer sig over tid eller ej.

Ja - desværre...... faktisk er jeg kommet frem til at det er umuligt at forklare sig ud af hvad kristendom 100% præcist er - i hvert fald for mig........ det skal opleves.....

Om det har ændret sig - nej det mener jeg ikke det har......

Du har ofte skrevet/ antydet at kristendommen ændrer sig som vinden blæser..... kunne det tænkes at du kunne komme med konkrete eksempler i stedet for denne generelle snak?

Dog er der én ting jeg vil sige. SANDHEDEN ændrer sig ikke - den kan se forskellig ud afhængig af de briller man har på - men den ændrer sig ikke.....
- Man kan se sandheden gennem videnskabens briller - det giver et billede
- Man kan se sandheden gennem en religion eller en tro - det giver andre billeder
- Man kan se sandheden gennem sine egne briller alene - det giver et tredje billede
MEN selve sandheden ændrer sig ikke........ kan vi være enige så langt?

Vi vælger alle at anskue sandheden fra den kameravinkel hvormed vi mener at se den klarest..... Jeg gennem Bibelen og kristendommen - du gennem videnskaben(?)

Ændret af Esmaralda (09/02/2004 09:50)

Til toppen 
#28976 - 09/02/2004 11:30 Re: Kristendom eller ej? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, jeg synes også det er rigtig ærgerligt, at du skal leve videre med ikke rigtig at have fået rede på, at kristendommen egentlig går ud på, når du nu har stillet så mange spørgsmål, og vi har gjort os sådan en umage for at forklare ...

Vi er åbenbart ikke de rette til at videregive dig det, der er åbenbart for os.

Måske kunne du have lyst til at bruge svararkivet? Der er en ren guldgrube af
svar på mange gode spørgsmål. Vi kristne, som sidder her på Café Thomas, er ikke altid lige gode til at finde svar, der rammer det der bliver spurgt om, og ikke alle spørgsmål er seriøse. Det kan være svært at vide, hvilke der er, og hvilke der ikke er.

Men for det tilfælde at du gerne vil vide mere om kristendommen: Jeg kan varmt anbefale en bog der hedder "Breve fra en skeptiker" - det er en brevveksling over 3 år fra det virkelige liv om en søn i nærkamp med sin ateistiske fars angreb og alvorlige indvendinger mod den kristne tro.

Den er skrevet af Gregory A. Boyd (professor i teologi) og Edward K. Boyd. (Dansk Luthersk forlag, 2002).

Hvis en tro ikke kan klare at blive angrebet, er den ikke værd at holde fast ved - det hvad enten denne tro er kristendom eller ateisme!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28977 - 09/02/2004 11:35 Re: Kristendom eller ej? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Ja - desværre...... faktisk er jeg kommet frem til at det er umuligt at forklare sig ud af hvad kristendom 100% præcist er - i hvert fald for mig........ det skal opleves.....

Det er muligt at følelsen af kristendom skal opleves.

Definitionen af et ord er derimod nødt til at blive formuleret - det kan ikke bare "opleves".

Om det har ændret sig - nej det mener jeg ikke det har......

Det kan vi jo strengt taget slet ikke udtale os om, før vi ved, hvad det er vi snakker om.

Du har ofte skrevet/ antydet at kristendommen ændrer sig som vinden blæser..... kunne det tænkes at du kunne komme med konkrete eksempler i stedet for denne generelle snak?

Jeg er nu også kommet med konkrete eksempler på ændringer.
Fx drejede det sig denne gang om kvindelige præster (og homoseksuelle vielser).

Iøvrigt har jeg vist ikke skrevet at det ændrer sig "som vinden blæser". Men, der er da sket talrige ændringer igennem historien, hvoraf nogle af de større er:
- opfindelsen af treenighed, jomfrufødsel etc.
- reformationen var en klar ændring i forhold til katolicismen
- afskaffelsen af præsters cølibat
- indførelsen af kvindelige præster
- troen på at teksten ikke er sand i bogstavelig forstand, men blot i billedlig forstand.
- etc.

De talrige forskellige kristne retninger i verden i dag er jo også et tydeligt bevis på at der vitterligt er sket mange ændringer, der hver gang har ført til en forgrening på kristendommens 'slægtstræ'.

Dog er der én ting jeg vil sige. SANDHEDEN ændrer sig ikke - den kan se forskellig ud afhængig af de briller man har på - men den ændrer sig ikke.....
- Man kan se sandheden gennem videnskabens briller - det giver et billede
- Man kan se sandheden gennem en religion eller en tro - det giver andre billeder
- Man kan se sandheden gennem sine egne briller alene - det giver et tredje billede
MEN selve sandheden ændrer sig ikke........ kan vi være enige så langt?

Jeg er helt enig i, at der er en og kun en virkelighed.
Jeg er også enig i, at virkeligheden kan anskues fra forskellige synvinkler.
Men det betyder bestemt ikke at alle påstande er sande (dvs. i overensstemmelse med virkeligheden).

Vi vælger alle at anskue sandheden fra den kameravinkel hvormed vi mener at se den klarest..... Jeg gennem Bibelen og kristendommen - du gennem videnskaben(?)

Ja, jeg sætter så bare spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er virkeligheden du anskuer gennem din linse.
Noget af det (Syndfloden etc.) hører for mig at se til i fantasiens verden.

Til toppen 
#28978 - 09/02/2004 11:53 Re: Kristendom eller ej? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Vi er åbenbart ikke de rette til at videregive dig det, der er åbenbart for os.

Måske kunne du have lyst til at bruge svararkivet? Der er en ren guldgrube af svar på mange gode spørgsmål. Vi kristne, som sidder her på Café Thomas, er ikke altid lige gode til at finde svar, der rammer det der bliver spurgt om, ...

Det jeg søger er ikke nogle statiske svar, udtalt af en 'autoritativ' kilde men en debat af emnet.

Jeg mener ikke, at et indremissionsk svarpanel har patent på sandheden - de kan højest give mig IM's officielle bud på samme.

I det store og hele finder jeg de svar jeg får her på Café Thomas ganske interessante.
Når de, som i det konkrete tilfælde, er selvmodsigende, har jeg jo bare reelt ikke fået noget svar.

... og ikke alle spørgsmål er seriøse. Det kan være svært at vide, hvilke der er, og hvilke der ikke er.

Jeg mener jo selvsagt, at mine spørgsmål er seriøse.

Men for det tilfælde at du gerne vil vide mere om kristendommen: Jeg kan varmt anbefale en bog der hedder "Breve fra en skeptiker" - det er en brevveksling over 3 år fra det virkelige liv om en søn i nærkamp med sin ateistiske fars angreb og alvorlige indvendinger mod den kristne tro.

Den er skrevet af Gregory A. Boyd (professor i teologi) og Edward K. Boyd. (Dansk Luthersk forlag, 2002).

Tak for henvisningen.

Hvis en tro ikke kan klare at blive angrebet, er den ikke værd at holde fast ved ...

Enig!

Desværre er det min opfattelse at en del troende er blinde for, hvornår deres tro ikke er "værd at holde fast ved".
Enten benægter man fakta eller også, hvis fakta er helt overvældende, så griber man til 'trumfkortet': Magiske bortforklaringer (fx "Gud skabte en ung verden, så den ser gammel ud!").

... det hvad enten denne tro er kristendom eller ateisme!

Ateisme er ikke nogen tro - det er fraværet af tro!

Den eneste måde du kan angribe mit fravær af tro er ved at give mig en tro - altså ved at argumentere for en tro.

Til toppen 
#28979 - 09/02/2004 12:13 Re: Kristendom eller ej? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, du skriver

I det store og hele finder jeg de svar jeg får her på Café Thomas ganske interessante.
Når de, som i det konkrete tilfælde, er selvmodsigende, har jeg jo bare reelt ikke fået noget svar.

Næ, det nok have ret i. Det er nok fordi vi kristne ser forskelligt på mange ting, og er uafklarede i mange andre.

Desværre er det min opfattelse at en del troende er blinde for, hvornår deres tro ikke er "værd at holde fast ved".
Enten benægter man fakta eller også, hvis fakta er helt overvældende, så griber man til 'trumfkortet': Magiske bortforklaringer (fx "Gud skabte en ung verden, så den ser gammel ud!").

Vores tro er slet ikke afhængig af jordens alder, og i virkeligheden burde vi aldrig
indgå i debatter om det emne.

Og for mit eget vedkommende må jeg tilstå, at jeg slet ikke synes jeg "holder fast" i min tro - det tog lang tid for mig at blive overbevist om, at kristendommen er sandheden, og jeg strittede imod med alt hvad jeg havde i mig.

Det gør jeg så ikke mere, men jeg holder heller ikke fast. Det er HAM, der holder MIG fast. Og netop det er så stor en glæde, at jeg ville ønske jeg kunne dele den med alle mennesker ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28980 - 09/02/2004 13:06 Re: Kristendom eller ej? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Vores tro er slet ikke afhængig af jordens alder, ...

Det var også blot et eksempel.
Men jeres tro er forhåbentlig afhængig af troens overensstemmelse med virkeligheden.
Ellers er der da i sandhed tale om blind tro.

... og i virkeligheden burde vi aldrig indgå i debatter om det emne.

Hvorfor dog ikke?
Er der virkelig emner, som kristne aldrig bør debattere?

Til toppen 
#28981 - 09/02/2004 17:02 Re: Kristendom eller ej? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen ateist.

... jeres tro er forhåbentlig afhængig af troens overensstemmelse med virkeligheden.
Ellers er der da i sandhed tale om blind tro.

Ja, det kan du tro den er - altså i overensstemmelse med virkeligheden! (nånej, det kan du jo så netop ikke! )

Derfor har jeg også hele tiden hævdet, at når videnskaben er på kollissionskurs med kristendommen, så tager videnskaben fejl, eller også tager jeg/vi fejl i vores bibelfortolkning, da jeg ikke tror på to af hinanden uafhængige "universer". Den påstand får jeg meget på hattepulden for, men det lever jeg med.

Når jeg taler om den kristne tro, så har jeg ikke i tankerne de mange steder, hvor jeg er uafklaret mht. fortolkningen - dem lader jeg ligge på hylden indtil videre -
men det bærende budskab.

Hvorfor dog ikke? (kr.: debattere fx. jordens alder)
Er der virkelig emner, som kristne aldrig bør debattere?

Hmmm bør og bør ... så lad mig rette det til at sige, at jeg selv bør i hvert fald ikke.

Hvis kristne dummer sig for meget ved at komme med vores gætterier og udtale sig om ting, som de/vi ikke har forstand på, kan vi let miste trofærdighed når vi fortæller om noget, vi har forstand på. De kristne, som har uddannet sig i videnskabelige fag, pg har konkret faglig viden, skal naturligvis ikke holde sig tilbage fra at deltage i debatten om de pågældende emner.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28982 - 09/02/2004 17:04 Re: Kristendom eller ej? [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Esmeralda.

Jeg tror, du mener "se gennem det kamera, hvormed...."?

Når man laver optiske instrumenter til at betragte virkeligheden gennem, gør optikerne et stort nummer ud af at minimere forvrængningen, så man ser virkeligheden uden forskydninger o.l. En religion lægger et "filter ind i optikken", som fremhæver visse ting (forholdet mellem mennesker og mellem mennesker og Gud f.eks, hvis man da kan tale om at "se" det). Videnskaben forsøger at UNDGÅ filtre. Hvis de er der, er det en uønsket virkning, som man vil gøre alt for at minimere. (Filmfolk anvender også filtre for at få en kunstnerisk virkning).

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#28983 - 13/02/2004 13:05 Re: Kristendom eller ej? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Min def på at være kristen er:
- At tro på Jesus Kristus Guds Søn

Min def på at tro på Jesus er:
- At tro på (alle) hans gerning(er) og alle hans ord og tage det han anså for troværdigt for troværdigt (Bibelen)

Jesus anså "Skriften" (GT) som troværdig og henviste ofte til den - og henviste aldrig til at noget af den ikke skulle være troværdigt.
Jesus gav selv apostlene myndighed til at skrive Guds ord (under inspiration) og gav dem dermed lov til at skrive det vi i dag kender som NT - dermed mener jeg at NT også er anset af Jesus som troværdigt.

Iøvrigt har jeg vist ikke skrevet at det ændrer sig "som vinden blæser". Men, der er da sket talrige ændringer igennem historien, hvoraf nogle af de større er:
    - opfindelsen af treenighed, jomfrufødsel etc.
    - reformationen var en klar ændring i forhold til katolicismen
    - afskaffelsen af præsters cølibat
    - indførelsen af kvindelige præster
    - troen på at teksten ikke er sand i bogstavelig forstand, men blot i billedlig forstand.
    - etc.

Nej det var mig som skrev "som vinden blæser" og jeg mente dermed som (i takt med) samfundet og verdenssituationen ændrer sig.....

Treenigheden er ikke blevet opfundet - den har været der hele tiden. ORDET treenighed er blevet opfundet - men begrebet har været der helt fra begyndelsen at kristendommen. Fænomenet treenigheden har været blandt kristne hele tiden, men det er blevet def. og har fået navn ved en eller anden konferrence eller en afstemning engang - så vidt jeg ved.....

Jomfrufødslen - hvem mener du har opfundet den???

Opgøret med katolikkerne var ikke altomfattende. Det var "kun" kirkens traditioner som blev renset ud i. Vi protestanter mener at det var alle de menneskeskabte traditioner som blev sløjfet - mens katolikkerne (så vidt jeg ved) mener at kirkens tradition er mindst(?) lige så vigtig som Bibelen - vist fordi de mener at de har ført de første menigheders levevis videre..... men her er jeg lidt på glat is....

Præsters sølibat - jeg mener ikke der står noget i Bibelen om at præster skal leve i sølibat. Og hvis det er en menneskeskabt lov at de skulle er det jo ikke kristendommen man har ændret ved at sløjfe den..... så er det jo en venden tilbage til grundlaget i stedet....

Kvindelige præster - mener jeg strider i mod Bibelens ord og er dermed ikke kristen tankegang. I følge Bibelen er det ikke tilladt en kvinde at være hyrde for en menighed. Den ændring tror jeg er kommet i forbindelse med alt den ligestillingskampen - måske af frygt for at folket ville vælge kirken fra hvis man ikke fulgte landets trend. Jeg mener ikke at kvindelige præsten har Bibelsk grundlag - men nærmere politiske spekulationer eller sådan noget....

Bogstaveligt eller billedligt...... Jeg tror ikke at der nogen sinde har været kristne som har taget fx Jesu lignelser som noget bogstaveligt. Og det ligger ligesom i luften at profetierne også sagtens kan være et billede på noget som vil ske...... Men de første kristne og Jesus har aldrig stillet spørgsmålstegn ved GT, Jesu ord eller ved Apostel-brevene..... Paulus henviser endda til Jonas i hvalen og der henvises til vandringen gennem havet og ørkenen og mange af de andre ting fra GT
Har man eller tror man at hele Bibelen skal tages bogstaveligt ord for ord er det ikke kristendom..... det vil kun være muligt at tro sådan hvis man tror at Bibelen er Guds dikterede ord og ikke Guds inspirerede ord skrevet af mennesker.

Jeg er helt enig i, at der er en og kun en virkelighed.
    Jeg er også enig i, at virkeligheden kan anskues fra forskellige synvinkler.
    Men det betyder bestemt ikke at alle påstande er sande (dvs. i overensstemmelse med virkeligheden).

Nej det er bestemt ikke alle der ser sandheden gennem den linse de har valgt. Min søn har et par solbriller med lilla "glas" og når man har dem på ser alt temmelig lilla ud...... men det som i virkeligheden ER lilla kan man slet ikke se DET kan man da kalde en misvisende linse

Jeg ved godt jeg får klø for denne påstand - men kan alligevel ikke dy mig.
Når man ser gennem de videnskabelige sandhedsbriller ser alt ud som sandhed - men det som virkelig ER sandhed kan man slet ikke se
Bare rolig jeg ved godt at den kan vendes om og bruges mod alle linser incl kristendommens ..... Men prøv at tænke over den og det skræmmende i det.....

Ja, jeg sætter så bare spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er virkeligheden du anskuer gennem din linse.
    Noget af det (Syndfloden etc.) hører for mig at se til i fantasiens verden.

Ja og det er du i din fulde ret til at gøre...... og jeg sætter ? ved om din linse ikke trænger til at blive pudset

For mig er syndfloden den skindbarlige sandhed - noget som er foregået på nøjagtig dem måde det er fortalt i Bibelen

Til toppen 
#28984 - 13/02/2004 13:37 Re: Kristendom eller ej? [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

En religion lægger et "filter ind i optikken", som fremhæver visse ting (forholdet mellem mennesker og mellem mennesker og Gud f.eks, hvis man da kan tale om at "se" det).

Jeg ser det som en del af et menneskes virkelighed at have relationer til sine medmennesker...... selvfølgelig har menneskelige relationer intet at gøre med hvordan jorden mv er blevet til, men skabelsesberetningen nævner jo heller ikke noget om menneskelige relationer......

Jeg kan dårligt forestille mig at videnskabsfolk ikke også har menneskelige relationer - som mennesker..... så mon ikke alle har et menneskeligt relationsfilter et eller andet sted

Forholdet mellem Gud og mennesker mener jog også er relevant i et menneskes liv...... dog det mærkes måske ikke lige så tydeligt for den enkelte...... men (hvis) Gud findes har alle mennesker en relation til ham - hvad enten de vil eller ej......
Som kristen er man jo noget mere bevidst om sin forhold til Gud end man er som ikke-kristen af enhver slags...... men ud over det er der vel ikke den store forskel (hvis Gud findes - hvilket jeg tror han gør)

Videnskaben forsøger at UNDGÅ filtre

Mener du man kan undgå disse filtre uden at hugge livet op i små individuelle bidder (verdens stilblivelse, menneskets oprindelse, vulkanens egenskaber, havets hemmeligheder osv osv)
Filtre på ét område kan sagtens undgås hvis man KUN kigger på det ene område...... men ikke hvis der skal helhed til......

Til toppen 
#28985 - 13/02/2004 13:45 Re: Kristendom eller ej? [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Esmeralda skrev:

Mener du man kan undgå disse filtre uden at hugge livet op i små individuelle bidder (verdens stilblivelse, menneskets oprindelse, vulkanens egenskaber, havets hemmeligheder osv osv)
Filtre på ét område kan sagtens undgås hvis man KUN kigger på det ene område...... men ikke hvis der skal helhed til......

Det er ganske rigtigt, at den moderne videnskab arbejder i specialer, der hver tager sig af et delområde; men der dannes jo også metateorier som evolutionslæren, der samler en lang række specialer i en teoretisk fremstilling.

Og det er forskellen på videnskab og religion: Videnskaben ser især på detaljerne. Religion tager sig af menneskelige relationer og deres forhold til filosofiske spørgsmål.

("Videnskaben fortæller dig hvilken farve, du ser. Religionen fortæller dig, hvordan du oplever farven")

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#28986 - 13/02/2004 14:12 Re: Kristendom eller ej? [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

("Videnskaben fortæller dig hvilken farve, du ser. Religionen fortæller dig, hvordan du oplever farven")

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået det helt rigtigt......
Farven - er det hvordan jorden er blevet til ??? eller hvad......

Kan du give et par eksempler på hvad du mener denne farve er..... for jeg synes jo at Bibelen giver mange farver OG forklaringer/anvisninger på hvordan vi skal/bør forholde os.....
Hvorimod videnskaben kun giver et farve-virvar.......

men der er jo også den mulighed at jeg har misforstået hvad du mener med "farver"

Til toppen 
#28987 - 13/02/2004 18:44 Re: Kristendom eller ej? [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Hej igen,
Videnskaben giver dig svar på HVAD der er sket. Religion forsøger at give dig et svar på HVORFOR.

Derfor skal der ikke være et filter for videnskaben (helst ikke!).

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28988 - 13/02/2004 22:22 Re: Kristendom eller ej? [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

Videnskaben giver dig svar på HVAD der er sket. Religion forsøger at give dig et svar på HVORFOR.

Derfor skal der ikke være et filter for videnskaben (helst ikke!).

Jeg ved godt at vi slet (SLET) ikke er enige her - men jeg synes jo at Bibelen giver mange svar på både HVAD og HVORFOR ting er sket.......

Der er selvfølgelig ikke en masse formler som forklarer menneskets tilblivelse, men blot et ord om at Gud har formet det af ler og blæst livsånde i det...... Og faktisk tror jeg at det er lige nøjagtig det der er sket....... Derimod giver Bibelen ikke noget svar på hvorfor Gud overhovedet begyndte at skabe noget som helst.....

Selvfølgelig kan du ikke godtage bibelens version af skabelse/tilblivelse da der ingn beviser er - blot et postolat........ men jeg ser ikke andre muligheder for tilblivelse af et menneske end at der har været/er en Gud/noget over-stående som har skabt os....... alle vore komplekse følelser, tanker og etiske samvittighed..... den kan altså bare ikke dukke op af en tilfældighed....... det er FOR utroligt til at kunne tro.....

Til toppen 
#28989 - 14/02/2004 00:49 det er FOR utroligt til at kunne tro..... [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

.......men sandt.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28990 - 14/02/2004 09:03 Re: det er FOR utroligt til at kunne tro..... [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
...og kan du så bevise dette?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#28991 - 14/02/2004 11:58 Beviser [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Jeg er bange for, at det hører hjemme i forummet videnskab og tro.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28992 - 14/02/2004 12:02 Re: Beviser [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
ØV!!

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#28993 - 14/02/2004 12:15 Re: det er FOR utroligt til at kunne tro..... [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Akja, alle disse tyngende bevisbyrder, som vi alle, læg som lærd, slæber rundt med!

"Probe minorem!" - jeg husker endnu min ubønhørlige gamle skolelærers strenge stemme, når jeg havde rodet mig ind i en eller anden forklaring, som han ikke kunne godtage.

Egentlig synes jeg at ordet "sandsynliggøre" er bedre at have med at gøre end det frygtelige krav: Bevis det! .

Og Bibelen er en forunderlig bog, faktisk. Den indeholder lige nøjagtigt tilstækkeligt til, at den som vil tro, finder "en til vished grænsende sandsynlighed" gemt i den, og den, som ikke vil tro, kan næsten lære den udenad - og komme til det modsatte resultat - - at budskabet simpelthen må være forkert.

Forklaringen kan måske findes i 1. Kor 1,19-21:

– der står jo skrevet:

De vises visdom vil jeg ødelægge,
de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre.

Hvor er de vise henne, hvor er de skriftkloge, hvor er denne verdens kloge hoveder? Har Gud ikke gjort verdens visdom til dårskab?

For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28994 - 01/03/2004 14:37 Re: tråden lukket [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

.. lukketid for sexmessen i Vejle! ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær