Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#2876 - 25/03/2002 01:23 kristen?
Irene
Bruger

Reg.: 11/10/2001
hvad indebærer det egentligt at være kristen.... bliver ofte spurgt om jeg er kristen, og stiller som regl spm. tilbage om hvadf det er at være kristen... men igen har kunnet give mig et konkret svar.... kun at det er at tro på gud og give Jesus ens liv....

Irene

Til toppen 
#2877 - 28/03/2002 09:17 Re: kristen? [Re: Irene]
Anonym
Anonym

Hej Irene

Det at være kristen vil sige ganske kort, at have et levende forhold til Jesus.

Til toppen 
#2878 - 28/03/2002 09:37 Re: kristen?
Irene
Bruger

hmmmm jo jeg er enig men det er jo et ligeså "højtflyvende" svar som de andre jeg har fået og det har jeg lidt svært ved at forholde mig....... ja jeg ved godt at jeg er lidt vandskelig men jeg vil virkelig gerne vide hvad det er folk vil have mig til at svare på.....

Irene

Til toppen 
#2879 - 28/03/2002 09:59 Re: kristen? [Re: Irene]
Anonym
Anonym

Jeg tror at de som spørger måske er lidt søgende og derfor så spørger de, det som jeg prøver at gøre er at svare sådan så de selv må prøve at komme i "snak" med Gud og opleve Guds kærlighed.
Jeg tror ikke at der er et rigtigt svar på hvad det at være kristen er, men der er mange mulige svar, det som det gælder om er at du ved at du er kristen og at du kan give det vidre til andre.

Til toppen 
#2880 - 31/03/2002 03:59 Re: kristen?
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hvad er så forskellen på en kristen og en gnostiker?

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#2881 - 02/04/2002 00:48 Re: kristen? [Re: Irene]
Jesper B
Bruger

Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
Jeg plejer gerne at stille to modeller op.

At være kristen er først og fremmest en process, skrid for skrid at lade jesus forme én i sit billede, med alt hvad det inde bærer. Det med at der er en process kan jeg godt lide fordi at det gør grænserne for hvad som, er inden for i "klubben og hvad som er uden for, umuligt at definere præcis. (helt i tråd med Markus evangeliet)

men det er ikke nok for vi har også brug for nogle meget definitive rammer for at vores religion ikke skal "flyde. Derfor har vi også en mere teologisk definition på hvad kristen troen indebærer. vores fælles trosbekendelse. "Den nikænokonstantinopolitanske" som bland andet siger at kristen tro er tro på en gud med tre ansigter, tro på kødets opstandelse, synders foladelse, at troen ind befatter dåb, og efterfølgelse, osv osv.

Håber det hjalp dig i den rigtige retning.

Jesper.

Til toppen 
#2882 - 02/04/2002 13:42 Re: kristen? [Re: Jesper B]
nifinger
Bruger

Sted: Slagelse
Og en lille tilføjelse til Jespers indlæg:
Der findes også den trosbekendelse som hedder den Apostolske - den vi siger eller synger i kirken hver søndag -
Derforuden har vi bekendelsskiftet den Athanasianske og sluttelig den augsburgske
gad vide om det er bevidst at herr Jesper ikke nævnte den?

Alle disse folkekirkelige bekendelser står i et lille hæfte der hedder "Hvad den danske kirke står for" - kan højst sandsynligt fås på Lohses forlag!

Nif.

Til toppen 
#2883 - 02/04/2002 14:14 De folkekirkelige bekendelser [Re: nifinger]
Andreas
Bruger

Café,

Nifinger skrev:

[...]

Ni>Alle disse folkekirkelige bekendelser står i et lille hæfte der hedder "Hvad
>den danske kirke står for" - kan højst sandsynligt fås på Lohses forlag!

De kan også læses gratis på http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Trosbekendelse/TROSBEK.HTM.

[...]

Til toppen 
#2884 - 03/04/2002 00:53 Re: kristen? [Re: nifinger]
Jesper B
Bruger

Ja Nifle selvfølgelig er det bevist!! Næmlig fordi at Nikænum ikke kun er anderkendt af den lutherske sekt, men hele kirken lige fra de ortodokse til pinserne.

Jesper.

Til toppen 
#2885 - 03/04/2002 14:34 Re: kristen? [Re: Jesper B]
nifinger
Bruger

Ja - ja - så kalder vi lutheranerne for sekteriske - ok - men vi står også for den rette lære - så har jeg ikke noget imod at være en sekt...!

(men det mener I baptister vist osse - hva?)

Nif.

Til toppen 
#2886 - 03/04/2002 14:36 Re: De folkekirkelige bekendelser [Re: Andreas]
nifinger
Bruger

Bortset fra at den augsburske mangler her......

nif.

Til toppen 
#2887 - 03/04/2002 14:48 Re: kristen? [Re: nifinger]
Jesper B
Bruger

Ordet sekt kommer af samme rod som sektor altså del eller parti. Hvis man forsøger at give det indtryk at éns sektor udgør helheden så er man sekterisk. Vi baptister har aldrig forsøgt at give nogen det indtryk at vores del udgør helheden, så nej vi er ikke sekteriske, men erlig talt så er jeg tit i tvivl med dig ja.

Jesper.

Til toppen 
#2888 - 03/04/2002 16:11 Re: kristen? [Re: Jesper B]
nifinger
Bruger

Jeg har absolut INGEN tvivl om Jeres kirke!
Det er ligeså sekterisk som undertegnede!

Nif.

Til toppen 
#2889 - 06/04/2002 18:30 Re: kristen? [Re: nifinger]
Irene
Bruger

vil bare lige sige at ejg er helt vild glad for at jeg stiller et seriøst spm og så giver i jer til at mundhugges om hvad et ord betyder og hvilken kirke der er det mest..... mange tak for at i tager min forviring seriøst...

Irene

Til toppen 
#2890 - 07/04/2002 00:41 Re: kristen? [Re: Irene]
Andreas19
Bruger

Reg.: 21/02/2002
Sted: Grenå
Personligt mener jeg at det at være kristen må indebære at man er i stand til at svare "ja" til de mest elementære påstande som kristendommen kommer med. Disse er for eksempel at man tror på den treenige Gud og på at mennesket er skabt i Guds billede. Kan man svare bekræftigende på dette er man en kristen, set med mine øjne. Jeg kan, af samme grund, ikke se hvordan en der ikke tror på Gud skulle kunne være kristen.
Det du er kommet med er et meget vigtigt og interessant ( omend vi alle burde vide det i forvejen ) spørgsmål som jeg synes vækker mange spændende associationer, såsom hvad det vil sige at være et menneske ( tilkender mig selv K. E. Løgstrups definition på dette ) og ligeledes om det overhovedet er muligt for mennesket at overskue noget metafysisk. Mht. dette spørgsmål er jeg selv i tvivl men kan dog se fornuftige argumenter i at antage en agnostisk anskuelse i denne forbindelse grundet af min opvækst i Danmark, som på trods af nihilisme, hvor den gængse etik er grundet på et kristent grundlag.
Jeg håber du kunne bruge dette til noget. *S*

Venlig hilsen
Andreas19

Ændret af Andreas19 (07/04/2002 00:42)

http://www.filosofisk.dk Et samlingssted for filosofisk og religiøst interesserede.

Til toppen 
#2891 - 07/04/2002 12:23 Re: kristen? [Re: Andreas19]
Jesper B
Bruger

..........

...............Mht. dette spørgsmål er jeg selv i tvivl men kan dog se fornuftige argumenter i at antage en agnostisk anskuelse i denne forbindelse grundet af min opvækst i Danmark, som på trods af nihilisme, hvor den gængse etik er grundet på et kristent grundlag.
Jeg håber du kunne bruge dette til noget. *S* ................

................

Det kommer jo igen an på hvad man kategoriserer som kristent. F.eks ved jeg ikke helt om K. E. Løgstrup er udpræget kristen eller udpræget humanistisk ?!? I hvert fald er han en blanding. - Men Han skriver jo også ind i en tid og steds specifik kontekst, lige som Johannes gjorde det.

Jesper.

Til toppen 
#2892 - 07/04/2002 20:33 Re: kristen? [Re: Irene]
nifinger
Bruger

Det er jeg ked af Irene - men jeg blev bare en lille smule gal i skralden over at Jesper ikke talte om HELE vores trosgrundlag - læs Bekendelserne - men blot berørte den ene af dem!

En kristen er kort og godt en der tror på Jesus og er Døbt - (faktorernes orden er ligegyldige) - det er det ENESTE krav Jesus sådan set har stillet for at kunne kalde sig Kristen.

Det at jeg er kristen betyder i min hverdag at jeg går rundt og "sludrer" med Gud og har hem med hele tiden - både i glæder og i trængsler.

Og det er faktisk også den definition som jeg giver udtryk for over for dem der spørger.

Der behøves ingen fine teologiske forklaringer på hvad en kristen er!

Håber at dette kunne gyde lidt olie på vandene - jo - jeg tager faktisk dit indlæg seriøst!

Nif.

Til toppen 
#2893 - 19/04/2002 11:41 Re: kristen? [Re: Irene]
Dønner
Bruger

Reg.: 13/01/2002
Sted: Bodilsker
hejsa

tja hvis nogle spørg mig om hvad et vil sige at være kristen er så plejer ejg at svare, at det vil sige at jeg tror på jesus er guds søn og at han døede for mig, og det gør at man også må leve ligesom jesus gjorde selvom det er der ikke et meneske der kan, man man kan prøve.

Dønner jeg er kristen og er glad for det

Til toppen 
#2894 - 19/04/2002 21:21 Re: kristen vs gnostiker [Re: joppe]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001

Hvad er så forskellen på en kristen og en gnostiker?

Der er forskel i gudsbilledet. Den kristne tror, at Gud er et du, jeg står overfor - en person uden for os selv, som vi skal stå til ansvar for. Og da vi absolut ikke er i stand til at leve op til dette ansvar, så komme Gud os i møde ved at blive menneske og leve vores liv med os - og dø med os og for os. Så er det ikke længere os, der skal leve op til Gud, men Gud der træder ned til os.
Gnostikeren ser Gud som et åndeligt (eller guddommeligt) element, hvor dele af dette åndelige er taget til fange i det materielle. Det betyder, at sjælen er fanget i legemet og skal frigøre sig fra det materielle gennem et rent liv, så den kan genforenes med sin guddommelige oprindelse. Lykkes det ikke i første omgang, så fortsætter sjælen sit arbejde med at frigøre sig fra materien gennem liv efter liv efter liv. Sjælevandring eller reinkarnation, bliver det kaldt.
Så det er ikke kun gudsbilledet, der er forskelligt, også menneskesynet er bliver forskelligt.

Frelsen er således noget, som bliver indenfor kristentroen, fordi det er en aktiv handling, som Gud foretager sig for at komme os i møde. For gnostikeren er Gud ikke en person, man står overfor, men noget guddommeligt, man skal finde i sig selv.

Jeg håber, det er svar nok. ellers kom igen.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#2895 - 19/04/2002 23:12 Re: kristen? [Re: Irene]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001

hvad indebærer det egentligt at være kristen.... bliver ofte spurgt om jeg er kristen, og stiller som regl spm. tilbage om hvadf det er at være kristen... men igen har kunnet give mig et konkret svar.... kun at det er at tro på gud og give Jesus ens liv....

Hej Irene
Det er et par dage siden, du spurgte, men et svar på netop dette spørgsmål bliver vel ikke så hurtigt uaktuelt :-)
Jeg kunne godt tænke mig at gribe fat i halen på dit indlæg: „...kun at det er at tro på Gud og give Jesus ens liv". At være kristen er at tro på Gud - ja. Men det er ikke lige det, at du giver Jesus dit liv. Det er det, at han gav os sit.
Det at være kristen (og nu skal jeg passe på de stereotype standardsvar, jeg ved det) er at høre til hos Gud, fordi han har givet sig selv til os. Det er ikke noget, jeg er, fordi jeg er i stand til at leve på en særlig from eller rigtig måde, eller fordi jeg er specielt dygtig i Guds øjne. Det er noget, jeg har fået og taget imod.
Det er Gud, der træder ind i vores liv, så vi kan leve i overensstemmelse med vores bestemmelse. Også, selvom det ikke synes at lykkes særligt godt. For vores bestemmelse er at være elsket og elske tilbage.
At være kristen er at tage imod Guds kærlighed.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#2896 - 20/04/2002 13:41 Re: kristen? [Re: Eva]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Velkommen tilbage i nettet, Eva, jeg blev glad for dit svar til Irene, for du satte
så gode ord på det jeg selv, ordløst, oplever, hver gang nogen siger, at de
giver deres liv til Jesus. Ja, det at være kristen handler om at modtage, mere end om at give, at tage imod nåden og kærligheden og tilgivelsen.

Det skulle jo være så let, bare at tage imod, men kan alligevel være svært, for
det kræver jo en erkendelse af, at det står ilde til for os, hvis vi vil klare os selv,
uden Jesus, og at uden ham er det ude med os. Det evige liv uden Gud er en
ubærlig tanke ... .

Vi kan jo i grunden heller ikke "give" Jesus vores liv - det er hans i forvejen, han har jo skabt os, og han elsker os alle og har givet sit liv for hver og en af os, uanset om vi er kristne eller ej.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær