Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#28649 - 26/01/2004 16:04 Den Absurde Syndflod II
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Esmaralda!
Jeg nåede kun lige at poste nedenstående indlæg før tråden blev lukket, så du får det lige igen i en ny tråd.

og at det var en altudryddende og verdensomspændende oversvømmelse Gud vile skåne os for skal ske igen..... ses i regnbuen....

Skal det med regnbuen forstås sådan, at lys ikke blev afbøjet i vand før syndfloden?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#28650 - 26/01/2004 17:48 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ateist

Skal det med regnbuen forstås sådan, at lys ikke blev afbøjet i vand før syndfloden?

Ja - faktisk....

- Jeg tror ikke lyset reagerede på samme måde før regnbuens entré (lige efter at Noah var gået i land). Nu ved vi jo at lyset brydes og farver kommer frem når lys går gennem vand. det tror jeg ikke det gjorde før syndfloden.... jeg tror at lyset reagerede anderledes..... hvir det overhovedet reagerede og ikke bare gik lige igennem som om intet var hændt..... men jeg kan selvsagt ikke vide hvordan det var før lyset begyndte at blive brudt..... JA det er så min tro hvad det angår...

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#28651 - 26/01/2004 18:21 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hvis lyset gik lige igennem vand, så må de have frosset noget så nederdrægtigt den gang. Og hvad med planterne: Gik lyset også igennem grønkornene?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#28652 - 26/01/2004 20:14 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Hvis ikke lyset brydes i vand har det en lang række af direkte konsekvenser (fx at atmosfæren vil have en anden farve med de konsekvenser det må have for planter og dyr).

Det er imidlertid nok den mindste konsekvens. For at lyset ikke skulle brydes i vand skulle man nemlig ændre nogle helt grundlæggende egenskaber ved lysets natur, hvilket ville have konsekvenser for andre dele af det fysiske verdensbillede.
En så tilsyneladende "lille" ændring som en eliminering af regnbuen vil altså betyde at mange ting skulle revurderes. Det videnskabelige verdensbillede hænger nemlig sammen og man kan derfor ikke blot ændre en lille ting her og der efter forgodtbefindende

Hvorvidt forskellen, som resulterer i den manglende brydning også ville betyde at lys ikke reflekteres kan jeg ikke umiddelbart gennemskue, men er det tilfældet så ville ikke-lysende ting ikke længere være synlige (når øjet ser noget, så opfanger det lyset som det sete reflekterer). Den manglende synlighed ville igen have meget stor betydning for bl.a. dyrelivet - herunder de mennesker, der levede inden Syndfloden.

Tanken om at lyset ikke blev brudt før Syndfloden virker på ingen måde troværdig!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#28653 - 26/01/2004 20:21 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Ateist
Bruger

Esmaralda!
Her er endnu et indlæg jeg ikke nåede at få svar på:

Jeg tror på at syndfloden har fundet sted - og at den har sat sine spor - og at disse spor ikke bare kan puttes ind i formler for de er så ekstraordinære at de ikke kan være der

Hvilke spor er det?

Til toppen 
#28654 - 26/01/2004 21:40 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmaralda

jeg tror at lyset reagerede anderledes

Den kan jeg godt stikke! Jeg tror nemlig slet ikke at det regnede før syndfloden!

Ta' den

Til toppen 
#28655 - 26/01/2004 21:53 Istid [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

LarsBj

Den her nåede at smutte inden Andreas smækkede døren, så du får den lige her.

Af en eller anden grund mener de, at der var istid i 500 år efter "Floden", og at i de 500 år opformeredes mammutterne til en population på flere million måske milliarder, før de uddøde på grund af støvstorme og skiftende klima.

Istiderne skyldtes altså ophør af opstrømmende varmt vand fra "Urdybet" kombineret med støv fra syndfloden. Nu skulle den ged så være barberet!

Osv. om istid/artikel om samme

Ja, dybest set kan man vel sige, at de har en teori om hvor istiden kommer fra.
Du har en teori om hvor istiden kommer fra.
Da hverken du, jeg, ICR eller AiG var til stede under istiden, må det i sidste ende bero på hvilken teori man finder mest plausibel.
Du finder tydeligvis ikke den citerede artikel som værende en holdbar teori - fint nok. Det har jeg ingen problemer med.

Men jeg lærer nok aldrig at forstå hvorfor man pr. definition er et useriøst, religiøst, plaprende vrøvlehovede hver gang man ikke er enig med 'verdensreligionen'. Men måske skal det heller ikke forstås - det skal man bare acceptere. Og det gør jeg så, og ryster i mit stille sind på hovedet af dem der mener at fremme deres egen sag ved at kalde modparten alt muligt useriøst.

Det betyder så, at der levede mammutter for ca 4000 år siden!

Ja, selvfølgelig gjorde der da det.

Hele artiklen er lignende løs snak om formodninger og antagelser, ingen selvstændige analyser eller beregninger. Ingen reference til præcise beskrivelser!

Hvorimod artikler om frøer der udvikler sig til at blive prinser er sand videnskab...
Hjemme hos os kalder vi den slags for eventyr - men vi er jo heller ikke så oplyste.

Hvis det her er videnskab, så skulle min farmor have haft Nobelprisen i kemi for sin kringle!

Uden tvivl - den etablerede videnskab har aldrig kunnet finde rundt i virkeligheden.

Til toppen 
#28656 - 26/01/2004 22:26 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Ateist
Bruger

Den kan jeg godt stikke! Jeg tror nemlig slet ikke at det regnede før syndfloden!

Så, du mener at lysets brydning var den samme og at mangelen på regnbuer før syndfloden skyldes, at det ikke regnede?

Men, hvordan forklarer du den manglende regn?
Der var jo både vand, sol og atmosfære.
Hvorfor var der så ikke også regn?

Til toppen 
#28657 - 26/01/2004 22:33 Re: Istid [Re: ]
LarsBj
Bruger

Kære Lars

Du finder tydeligvis ikke den citerede artikel som værende en holdbar teori - fint nok. Det har jeg ingen problemer med.

Den beskriver netop ikke "en teori". Den fremsætter påstande og formodninger. Det er ikke nok til at være videnskab.

Det der er galt med omtalte artikel er ikke resultatet, eller det den tror på. Det er METODERNE, der er uvidenskabelige. Den blander formodninger og rygter med beskrivelser og anløb til målinger af faktiske forhold i een pærevælling så man ikke kan se hvor de starter og hvor de slutter. Den slags makværk er ikke videnskab, men kan højst anvendes i populærvidenskabelige bøger, der vil sælge på sensationen snarere end på den præcise beskrivelse. Men jeg vil medgive, at med dens referencer og tekniske sprog tilstræber den et vist kompleksitetsniveau. Det er bare ikke det samme som en videnskabelig fremstilling.

Den er ikke et review for den beskriver ikke konkrete fund eller præcise teorier på en måde, hvor man kan vurdere hvad præmisser og konklusioner er. Den er ikke en primærartikel, for den anvender ikke egne undersøgelser og beskriver ikke metoder, resultater og diskussion på en logisk måde.

Hvis alt dette var i orden kunne vi begynde at diskutere, om man kan TRO på det den siger. Men så langt er jeg ikke kommet: Jeg afviser den alene på dens metode, der er helt i skoven, ikke på dens indhold.

Og det var bare EEN tilfældig artikel, jeg valgte. Hvis resten er ligesådan, vil kreationisterne hos AiG ALDRIG kunne få seriøse forskere i tale. Hvis de VIL det, må de sandelig oppe sig.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#28658 - 26/01/2004 22:38 ORDSTYRER: At `smække.. døren'? [Re: ]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Lars Poulsen skrev:

[...]

LP>Den her nåede at smutte inden Andreas smækkede døren, så du får den lige her.

Nu lukker jeg altså ikke tråde for at fornærme dig (eller nogle andre, for den sags skyld). Men det er altså JesusNets politik, at tråde bliver lukket, når de når op på de hundrede indlæg, da de ellers er alt for uoverskuelige og uindbydende for folk, der ikke har deltaget fra starten. Faktisk har jeg i den seneste tid ladet tråde gå helt op til 110 indlæg, med tanke på, hvor populære de er.

[...]

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Til toppen 
#28659 - 26/01/2004 23:12 Re: ORDSTYRER: At `smække.. døren'? [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Andreas

Jeg er skam heller ikke fornærmet. Det var bare en talemåde, så der er ingen grund til at føle sig jokket over tæerne.

Jeg synes det er helt fint at I lukker tråde der er blevet så lange - mange gange er de også begyndt at "gå i tomgang" på det tidspunkt, så "keep up the good work"

Til toppen 
#28660 - 26/01/2004 23:16 Re: Istid [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

LarsBj

Den beskriver netop ikke "en teori". Den fremsætter påstande og formodninger. Det er ikke nok til at være videnskab.

Whatever

Men fordi den ikke følger den sekulære videnskabs egne præmisser - afvises den på grund af sin blotte tilstede værelse.

Javel ja.

I mine øjne siger det mere om den 'videnskab' den opponerer imod end om artikelskriveren.

Og det var bare EEN tilfældig artikel, jeg valgte. Hvis resten er ligesådan, vil kreationisterne hos AiG ALDRIG kunne få seriøse forskere i tale. Hvis de VIL det, må de sandelig oppe sig.

AiG kontra seriøse forskere...

Jeg tror lige at du i den korte sætning opsummerede 'videnskabens' syn på sig selv i forhold til de 'vantro' - tak for det!

Til toppen 
#28661 - 26/01/2004 23:20 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist

Men, hvordan forklarer du den manglende regn?
Der var jo både vand, sol og atmosfære.
Hvorfor var der så ikke også regn?

Elementary my dear watson...

Med en dampskal uden om hele jorden har temperaturforskellene døgnet/årtet rundt været så små at der ikke har kunnet dannes skyer.
Jorden blev vandet af dug - nogle få graders temperaturforskel er nok til at danne endog rigtig meget dug.

Jeg er helt klar over at teorien giver nogle problemer - og for lige at tage det i opløbet, så er jeg ikke i stand til at redegøre for dem. Men jeg tror bare at det var sådan.

Til toppen 
#28662 - 26/01/2004 23:25 Re: ORDSTYRER: At `smække.. døren'? [Re: ]
Andreas
Bruger

Café,

OK Lars, så må du undskylde misforståelsen.

Hvis du `keeper up the good work' med at bidrage til trådenes længde, skal jeg nok fortsætte med at lukke dem. ;-)

mvh.
Andreas Peterson

Til toppen 
#28663 - 27/01/2004 07:52 Re: Istid [Re: ]
LarsBj
Bruger

Kære Lars,

Du skriver:
Men fordi den ikke følger den sekulære videnskabs egne præmisser - afvises den på grund af sin blotte tilstede værelse.

Den afvises af mig som naturvidenskab - jeg ved ikke, om der findes en ikkesekulær videnskab, Paven har jo, himself selvførste, accepteret evolutionslæren - på grund af dens åbenlyse mangler som sådan, ja.

Jeg skrev:
Og det var bare EEN tilfældig artikel, jeg valgte. Hvis resten er ligesådan, vil kreationisterne hos AiG ALDRIG kunne få seriøse forskere i tale. Hvis de VIL det, må de sandelig oppe sig

Du svarede:
AiG kontra seriøse forskere...

Jeg tror lige at du i den korte sætning opsummerede 'videnskabens' syn på sig selv i forhold til de 'vantro' - tak for det

Je m'excuse. Jeg troede faktisk på, at AiG ville i kontakt med seriøse forskere og formulerede mig derefter. Men det er altså, jævnfør ovenstående, åbenbert de USERIØSE, de vil have fat i, eller hva'?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28664 - 27/01/2004 12:28 Re: ORDSTYRER: sakse en tråd [Re: Andreas]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Man kunne også sakse den gren af tråden, der stadig er liv i, og omplante den - i stedet for at fælde hele træet......

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#28665 - 27/01/2004 14:41 Re: Istid [Re: ]
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
Lars, du skriver

Uden tvivl - den etablerede videnskab har aldrig kunnet finde rundt i virkeligheden.

Jeg ved godt du ikke mener det så slemt, men jeg synes ovenstående er en utrolig provokerende udmeldelse. Jeg læste en læge udtale i weekendavisen i forbindelse med Christians Hvidts 'mirakelbog' at uden den moderne lægevidenskab ville 33% af de nuværende danskere være døde!

Er det den virkelighed du ville foretrække - At vi havde forblevet som nomader i Sinai ørken og passede geder? Så havde vi allesammen rigtig meget styr på virkeligheden.

Steen

Til toppen 
#28666 - 27/01/2004 16:49 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej Lars

regnede det ikke jamen hvad så da himlens vinduer åbnede sig og vandet begyndte at falde = syndflodens start..... var regnbuen der allerede der..... det tror jeg ikkeden var - jeg tror først at regnbuen kom efter syndfloden var helt overstået......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#28667 - 27/01/2004 16:51 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej LArsP

Jorden blev vandet af dug - nogle få graders temperaturforskel er nok til at danne endog rigtig meget dug.

Var der så små regnbuer i dugdråberne....... Nej vel.... eller hvad?

Til toppen 
#28668 - 27/01/2004 17:14 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Hvis ikke lyset brydes i vand har det en lang række af direkte konsekvenser (fx at atmosfæren vil have en anden farve med de konsekvenser det må have for planter og dyr).

Ja - jeg tror da også der har været koncekvenser af det...... men jeg kan ikek gennemskue hvilke...... så de forslag jeg kommer med her er RENT GÆT.... jeg bruger min fantasi og forestiller mig..... andet kan jeg ikke gøre for vi kan ikek vide hvordan det ville have været før lysets brydning i vand.....

Det er imidlertid nok den mindste konsekvens. For at lyset ikke skulle brydes i vand skulle man nemlig ændre nogle helt grundlæggende egenskaber ved lysets natur, hvilket ville have konsekvenser for andre dele af det fysiske verdensbillede.

Bare en tanke - det kunne også være vandets natur der blev ændret.....

En så tilsyneladende "lille" ændring som en eliminering af regnbuen vil altså betyde at mange ting skulle revurderes. Det videnskabelige verdensbillede hænger nemlig sammen og man kan derfor ikke blot ændre en lille ting her og der efter forgodtbefindende

Revurderes - ja men det var jo netop det Gud gjorde da han sendte syndfloden..... lavede en ny vurdering af om mennesket skulle have lov at fortsætte eller ej.... han gav os en chance mere ved at skåne Noah og hans familie.

Men - jeg kan godt se at denne "lille" ændring er ret omsiggribende...... og (næsten) utrolig......
Måske var det derfor dinoerne uddøde?

Hvorvidt forskellen, som resulterer i den manglende brydning også ville betyde at lys ikke reflekteres kan jeg ikke umiddelbart gennemskue, men er det tilfældet så ville ikke-lysende ting ikke længere være synlige (når øjet ser noget, så opfanger det lyset som det sete reflekterer). Den manglende synlighed ville igen have meget stor betydning for bl.a. dyrelivet - herunder de mennesker, der levede inden Syndfloden.

det kunne jo også være sådan at lyset ikke stoppedes gennem vand før, men bare fes lige igennem som gennem en rude ....... Nu brydes lyset og giver os den virkelighed vi har i dag......

Tanken om at lyset ikke blev brudt før Syndfloden virker på ingen måde troværdig!

Nej - det vil jeg give dig ret i at den ikke gør - ikke med de målemetoder og formler vi bruger til at måle den slags med......
Men jeg tror på at det er sådan - så helt utroværdigt er det jo så ikke

Til toppen 
#28669 - 27/01/2004 17:17 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

Hvis lyset gik lige igennem vand, så må de have frosset noget så nederdrægtigt den gang. Og hvad med planterne: Gik lyset også igennem grønkornene?

Nu må min absolutte anti-videnskabelige hjerne lige være nød til at spørge....... hvorfor det?

Til toppen 
#28670 - 27/01/2004 17:21 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmaralda

I dag er der heller ingen regnbue når skyerne virkelig trækker sammen og det sjask regner. Men når det hele er slut, og solen skinner - ja, så kommer den.

Det må have været det samme da syndfloden var overstået.

Til toppen 
#28671 - 27/01/2004 17:22 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Hvilke spor syndfloden satte..... hvis jeg vidste det ville jeg blive berømt.....
Jeg ved det ikke - men jeg tror ikke det var "spøgelsesvand" som Eva også skrev..... Jeg ved ikke engang hvilke spor en almindelig oversvømmelse giver udover at det vist er nogle aflejringer eller sådan noget.....

Til toppen 
#28672 - 27/01/2004 17:23 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsP

hmmmm... Jeg kan bare ikke forstå at Gud satte det som et særligt tegn hvis den havde været der hele tiden i duggen..... hvis du da mener den har det?

Til toppen 
#28673 - 27/01/2004 17:23 Re: ORDSTYRER: At `smække.. døren'? [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Andreas,

Bare i orden.

Jeg skal gøre mit for at du ikke bliver arbejdsløs foreløbig

Til toppen 
#28674 - 27/01/2004 17:24 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Ateist
Bruger

Men, hvor lang tid gik der, fra det holdte op med at regne og til Gud skabte regnbuen?

Til toppen 
#28675 - 27/01/2004 17:26 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist

Men, hvor lang tid gik der, fra det holdte op med at regne og til Gud skabte regnbuen?

Ja, se det kan jeg jo ikke svare på da jeg ikke var der. Men mit bud er, at den er kommet med det samme.

Til toppen 
#28676 - 27/01/2004 17:29 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmaralda

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener, men jeg er ret sikker på at regnbuen ikke har været i duggen.

Til toppen 
#28677 - 27/01/2004 17:38 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Ateist
Bruger

A: Men, hvor lang tid gik der, fra det holdte op med at regne og til Gud skabte regnbuen?

L: Ja, se det kan jeg jo ikke svare på da jeg ikke var der. Men mit bud er, at den er kommet med det samme.

Iflg. 1 Mos 7+8 så gik der flere måneder fra "himlens vinduer blev lukket" og til de forlod arken. Og, det var først efter at de havde forladt arken, at Gud sagde: "Jeg opretter min pagt med jer: Aldrig mere skal alt levende udryddes af vandfloden. En vandflod skal aldrig mere ødelægge jorden."

Så vi må altså konkludere, at der har været i hvert fald et regnskyl (og hvilket regnskyl!), der ophørte før regnbuen blev opfundet.
Din "forklaring" på at der ikke fandtes regnbuer før pagten med Noa holder derfor ikke!

Til toppen 
#28678 - 27/01/2004 17:49 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

jeg bruger min fantasi og forestiller mig..... andet kan jeg ikke gøre for vi kan ikek vide hvordan det ville have været før lysets brydning i vand.....

Joh, det kan vi da sagtens.
Når vi er ovre i fantasiens verden kan vi jo bare finde på, hvordan vi synes det skal være.
Det er det herlige ved fri fantasi!

A: En så tilsyneladende "lille" ændring som en eliminering af regnbuen vil altså betyde at mange ting skulle revurderes. Det videnskabelige verdensbillede hænger nemlig sammen og man kan derfor ikke blot ændre en lille ting her og der efter forgodtbefindende

E: Revurderes - ja men det var jo netop det Gud gjorde da han sendte syndfloden..... lavede en ny vurdering af om mennesket skulle have lov at fortsætte eller ej.... han gav os en chance mere ved at skåne Noah og hans familie.

Jeg taler ikke om at Gud må revurdere menneskeheden - jeg taler om at vi må forkaste vores verdensbillede og starte forfra med at opbygge et nyt og radikalt anderledes verdensbillede.

Det må da lige være en opgave for de kreationistiske "forskere" at opstille et sådant alternativt men alligevel sammenhængende verdensbillede.
Men det lever jeg nu nok ikke længe nok til at opleve.

Men - jeg kan godt se at denne "lille" ændring er ret omsiggribende...... og (næsten) utrolig......
Måske var det derfor dinoerne uddøde?

Ja, måske - og kæmperne, dragerne og alt det andet i GT vi ikke længere finder.

Men, hvordan kan det være at de andre dyr - og menneskeden - ikke også uddøde?
Endnu et emne for den kreationistisk "forskning"?

Til toppen 
#28679 - 27/01/2004 17:55 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Esmeralda skrev:
Es> Hvilke spor syndfloden satte..... hvis jeg vidste det ville jeg blive berømt.....

Ja, mon ikke

Es> Jeg ved det ikke - men jeg tror ikke det var "spøgelsesvand" som Eva også skrev..... Jeg ved ikke engang hvilke spor en almindelig oversvømmelse giver udover at det vist er nogle aflejringer eller sådan noget.....

Mon ikke det har været noget á la det samme, eller magen til de forhold, man ser på bunden af havet? Så har vi jo noget at sammenligne med, og sådan ser det ikke ud!

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#28680 - 27/01/2004 17:58 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Hvilke spor syndfloden satte..... hvis jeg vidste det ville jeg blive berømt.....

Njah... du ville vel blot være halvvejs på vejen til at blive geolog.
De ved sådanne ting.

Jeg ved det ikke - men jeg tror ikke det var "spøgelsesvand" som Eva også skrev..... Jeg ved ikke engang hvilke spor en almindelig oversvømmelse giver udover at det vist er nogle aflejringer eller sådan noget.....

Der er dels de fysiske spor af vandet: Erosion af underlaget, dannelse af mønstre som følge af vandets bevægelser o.m.a.
Herunder hører også aflejringen af de sedimenter som vandet river med sig.
Vandets opdrift falder også i denne kategori. Som nævnt i et tidligere indlæg så ville en oversvømmelse af Grønland pg Antarktis medføre at deres indlandsis ville flyde ovenpå (det gør is jo) og derfor ville en evt. syndflod have betydet, at der ikke skulle være nogen indlandsis på Grønland og Antaktis.

Der er også de kemiske spor i form af vandets reaktion med underlaget.

Derudover er der de biologiske spor i form af rester efter de dyr, plankton etc., der lever i vandet. Dette liv dør og falder til bunds.
De enorme mængder man finder betyder at det enten har taget MEGET lang tid eller også at havet har været så fyldt med liv, at man nærmest ville kunne gå tørskoet over det på ryggen af de mange dyr det var fyldt op med.
Hvilke dyr man finder i hvilke lag siger også noget om, hvordan det er forløbet. Hvis de alle levede samtidigt i samme område ville de ligge døde side om side. De ligger imidlertid i klare lag, som helt tydeligt viser, at de levede efter hinanden.

Der er altså MANGE og vidt forskellige spor efter en oversvømmelse. Det gælder for en lokal oversvømmelse og det gælder 100 gange mere for en global oversvømmelse.
Med mindre altså at der er tale om "spøgelsesvand".

Og, det må der næsten være, for man finder altså ikke spor efter en global oversvømmelse.

Til toppen 
#28681 - 27/01/2004 18:14 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Zaphod]
Esmaralda
Bruger

Hej Zaphod

Mon ikke det har været noget á la det samme, eller magen til de forhold, man ser på bunden af havet? Så har vi jo noget at sammenligne med, og sådan ser det ikke ud!

Jo - måske..... Men jeg har nu aldrig set et hav der er opstået på 150 dage og hvor vandet har trukket sig tilbage (vist nok) også på 150 dage...... men det er da ikke sikkert at de så anderledes ud på den måde end på bunden af et 6000år(65mio år som du jo mener) gammelt hav

Hvad er det egentlig du vil sammenligne? jordens overflade med havets bund? eller havets bund med spor efter syndfloden?

Til toppen 
#28682 - 27/01/2004 18:15 Re: ORDSTYRER: sakse en tråd [Re: Eva]
Andreas
Bruger

Café,

Eva skrev:

Ev>Man kunne også sakse den gren af tråden, der stadig er liv i, og omplante den - i
>stedet for at fælde hele træet......

Det har jeg også gjort ved flere lejligheder. Men ofte er det sådan, at der foregår diskussioner `rundt omkring', og så er det svært at afgøre, hvor man skal klippe. Og der lader til at være så stor interesse for disse seneste diskussioner af en ung Jord og en global syndflod, at de bare fortsætter ufortrødent i en ny tråd. Indtil videre er dette den fjerde `inkarnation'.

mvh.
Andreas Peterson

Til toppen 
#28683 - 27/01/2004 18:31 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Njah... du ville vel blot være halvvejs på vejen til at blive geolog.

Nå - ØV - så gider jeg ikke

Der er dels de fysiske spor af vandet: Erosion af underlaget, dannelse af mønstre som følge af vandets bevægelser o.m.a.
Herunder hører også aflejringen af de sedimenter som vandet river med sig.

Vandets bevægelser - ja men hvor meget og hvordan bevægede vandet sig..... sled det mon alt det væk som var mellem det vi i dag kalder bjerge og fjelde..... jeg ved det ikke.....
Det som vandet river emd sig...... måske rev vandet ikke noget med sig..... det steg både nedefra og oppe fra..... så det fyldte vel egentlig bare op fra bunden..... Og da det forsvandt sank det bare...... måske ned i jordens indre.... Jeg tror ikke det "rev noget med sig" for hvor skulle det rive det hen... der var jeg vand alle steder.....

Vandets opdrift falder også i denne kategori. Som nævnt i et tidligere indlæg så ville en oversvømmelse af Grønland pg Antarktis medføre at deres indlandsis ville flyde ovenpå (det gør is jo) og derfor ville en evt. syndflod have betydet, at der ikke skulle være nogen indlandsis på Grønland og Antaktis.

Ja - det gør is jo...... så det har sikkert også gjort det i syndfloden...... Det har været et kæmpemæssigt isbjerg der har sejlet rundt...... med mindre isen først er kommet efter syndfloden..... eller at vandet hverken kunne bryde lys eller bære is......

Derudover er der de biologiske spor i form af rester efter de dyr, plankton etc., der lever i vandet. Dette liv dør og falder til bunds.
De enorme mængder man finder betyder at det enten har taget MEGET lang tid eller også at havet har været så fyldt med liv, at man nærmest ville kunne gå tørskoet over det på ryggen af de mange dyr det var fyldt op med.
Hvilke dyr man finder i hvilke lag siger også noget om, hvordan det er forløbet. Hvis de alle levede samtidigt i samme område ville de ligge døde side om side. De ligger imidlertid i klare lag, som helt tydeligt viser, at de levede efter hinanden.

Det ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til..... jeg kan ikke se hvorfor det hindrer at der har været en syndflod..... men det ermåske fordi jeg ikke lige tænker i de rigtige baner....

Der er altså MANGE og vidt forskellige spor efter en oversvømmelse. Det gælder for en lokal oversvømmelse og det gælder 100 gange mere for en global oversvømmelse.

Tja... det tror jeg ikke.... jeg tror ikke at sporene nødvendigvis er de samme - fordi forløbet ikke er det samme.....

Til toppen 
#28684 - 27/01/2004 18:36 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Jeg taler ikke om at Gud må revurdere menneskeheden - jeg taler om at vi må forkaste vores verdensbillede og starte forfra med at opbygge et nyt og radikalt anderledes verdensbillede.

Det kunne da være spændende - måske endte vi med at blive enige.

Det må da lige være en opgave for de kreationistiske "forskere" at opstille et sådant alternativt men alligevel sammenhængende verdensbillede.

Er du da meget gammel
Ja - men det er vist også det de arbejder på tror jeg.....

Ja, måske - og kæmperne, dragerne og alt det andet i GT vi ikke længere finder.

Ja - måske

Ja - pøj pøj med det..... i mellemtiden vil jeg bare nøjes med at tro det.....

Til toppen 
#28685 - 27/01/2004 18:38 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsP

Regnbuen - eller farverne i hvert fald ses jo i alt vand hvis lyset falder rigtigt.....

Men Gud skabte jo regnbuen efter syndfloden - så noget må være ændret.....

Enten vandets evne til at bryde lyset - eller lysets evne til at blive brudt.....

Til toppen 
#28686 - 27/01/2004 20:26 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

A: jeg taler om at vi må forkaste vores verdensbillede og starte forfra med at opbygge et nyt og radikalt anderledes verdensbillede.

E: Det kunne da være spændende - måske endte vi med at blive enige.

Det tror jeg ikke.
Det ville nemlig kræve, at de kunne underbygge deres påstande.
Som jeg har forstået det, er udgangspunktet for disse påstande, at vi ikke kan vide, hvordan tingene var dengang, da vi jo ikke var tilstede.
Og, ingen viden - ingen beviser!

A: Det må da lige være en opgave for de kreationistiske "forskere" at opstille et sådant alternativt men alligevel sammenhængende verdensbillede.

E: Er du da meget gammel

Det mener jeg ikke selv.

Ja - men det er vist også det de arbejder på tror jeg.....

Det er nu bestemt ikke mit indtryk.

Til toppen 
#28687 - 27/01/2004 21:53 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Jeg ser det nu ikke så vigtigt om regnbuen kom til syne for første gang lige i det øjeblik Gud oprettede pagten med Noah.

Gud oprettede en pagt mellem sig selv og jorden: "Jeg sætter min bue i skyerne; den skal være tegn på pagten mellem mig og jorden", så hver gang buen kommer til syne vil Gud huske på sin pagt: "Når buen viser sig i skyerne, vil jeg se den og huske på den evige pagt, som er mellem Gud og alle levende væsener, alt levende på jorden".

Regnbuen i skyerne som vi kender den, havde menneskene ikke set før, da det ikke havde regnet før Syndfloden. I forbindelse med Syndfloden kommer den første regn, og dermed også den første regnbue - og sådan har det så været siden Syndfloden. Gud opretter en pagt, og som tegn på denne pagt, hvad er så mere nærliggende end at bruge regnbuen?

Derfor synes jeg også det er helt unødvendigt at spekulere over hvornår regnbuen viste sig for første gang eller om lyset havde en anden karakter eller om det ikke blev afbøjet i vand, selvfølgelig gjorde det det (mener jeg).

Mvh
Raven

Til toppen 
#28688 - 27/01/2004 21:57 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist

Din "forklaring" på at der ikke fandtes regnbuer før pagten med Noa holder derfor ikke!

Øhh....?? Hvor har jeg lige påstået det???

Til toppen 
#28689 - 27/01/2004 22:05 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmaralda

Regnbuen - eller farverne i hvert fald ses jo i alt vand hvis lyset falder rigtigt.....
Ja, farverne ses - men det er jo ikke en regnbue.

Men Gud skabte jo regnbuen efter syndfloden - så noget må være ændret.....
Ja, at det begyndte at regne. Noget det ikke gjorde inden syndfloden.

Enten vandets evne til at bryde lyset - eller lysets evne til at blive brudt.....
Den tror jeg ikke der er pillet ved.

Ingen regn = ingen regnbue
Regn = regnbue
Før syndflod = ingen regn = ingen regnbue
Efter syndflod = regn = regnbue

Så deeet...

Til toppen 
#28690 - 27/01/2004 22:08 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist

Nøh... et emne for almindelig indenadslæsning af Bibelen.

Til toppen 
#28691 - 27/01/2004 23:06 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Ateist
Bruger

Måske du vil indvi os i din viden?

Til toppen 
#28692 - 27/01/2004 23:09 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Raven]
Ateist
Bruger

Tjah...
Da vi nu er helt ude i det rent spekulative, så kan enhver af de her listede forklaringer vist være lige så "god" som de andre.

Til toppen 
#28693 - 28/01/2004 11:41 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Ateist
Bruger

Jeg er helt klar over at teorien giver nogle problemer - og for lige at tage det i opløbet, så er jeg ikke i stand til at redegøre for dem. Men jeg tror bare at det var sådan.

Og, selvom du ikke er i stand til at redegøre for din tro, så mener du alligevel det er et bedre bud end videnskabens - til trods for at 'videnskaben' kan redegøre for sin overbevisning?

Til toppen 
#28694 - 28/01/2004 12:44 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej LArsP

Jeg må sige at jeg slet ikke kan følge dig i dette her

Du siger at regnbuen kom i forbindelse med at regnen kom.... men - med mindre jeg læser helt forkert - så blev regnbuen sat mange dage (uger? mdr?) efter at regnen var hørt op......

Hvis det bare var fordi der kom en anden regnbyge at sætte buen på - hvorfor i alverden var der så ikke en bue da det holdt op med at regne under syndfloden..... Jeg kan ikke få det til at hænge sammen....

Så deeet...

Til toppen 
#28695 - 28/01/2004 13:09 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Carlo
Bruger

Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
Hej Esmarelda

Nu blev den anden tråd lukket, hvor jeg havde foreslået dig at jeg kom og hjalp dig med at konstatere med selvsyn, at der ikke er nogen aflejringer eller tegn på syndflod i det hele taget, hvor man skulle vente det.

Nu er Bylderyp-Bov ikke det rigtige sted at søge. Evt. spor kan være gået tabt p gr a sandflugt. Men vi kunne køre over omkring Rinkenæs. Der er morænebakker, der er geologisk uændrede, siden isen trak sig tilbage for 15000 år siden. Hvis området har været dækket af mange meter vand i mange måneder, for ca 4 000 år siden, så vil du ikke være i tvivl, når du ser denne vandrette stribe i oven over morænelaget.

Hvordan sådan en aflejring kunne tænkes at se ud, så jeg for nogle år siden da de sydnorske floder gik over deres breder og efterlod et klistret lag. Hvis syndfloden har fundet sted, så ville den efterlade et betydeligt mere omfattende og tydeligt spor.

Vil du blive overbevist af en sådan afprøvning?

Carlo

Militant forkyndende og missionerende ateist.

Til toppen 
#28696 - 28/01/2004 20:22 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda

Øøøhh....

Jeg tror ikke regnbuen har været der før Gud nævner den.
Det er ikke nok at det holder op med at regne for at der kan komme en regnbue - solen skal også skinne.

Jeg tror at syndfloden var mere end regnvejr. Alle tænkelige (og 2-3 utænkelige) naturkatastrofer er blevet sat i gang på 1 gang. Det vil også sige en masse vulkaner, og dermed en masse skidt og møg i luften, som selv Ruhr distriktet i Tyskerland ikke kan hamle op med.
Først i det øjeblik at det skidt er væk, så solen kan komme ordentligt igennem, og i det øjeblik der er vanddråber i luften - f.eks. som følge af et senere regnvejr - har der været basis for en regnbue.

Var det bedre?

Til toppen 
#28697 - 28/01/2004 20:23 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist

Og, selvom du ikke er i stand til at redegøre for din tro, så mener du alligevel det er et bedre bud end videnskabens - til trods for at 'videnskaben' kan redegøre for sin overbevisning?

Både og. Jeg mener jo netop ikke at 'videnskaben' kan redegøre for sin overbevisning, idet jeg finder at den alene bygger på antagelser.

Til toppen 
#28698 - 28/01/2004 20:27 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist

Måske du vil indvi os i din viden?

Uden tvivl - hvis du vil gøre dig den ulejlighed at citere de dele at mine indlæg du gerne vil indvies i.

Til toppen 
#28699 - 28/01/2004 21:31 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Ateist
Bruger

hvis du vil gøre dig den ulejlighed at citere de dele at mine indlæg du gerne vil indvies i.

Jeg synes nu istedet du skulle ulejlige dig med at læse trådens seneste indlæg.
Det fremgår ret klart, hvad det er den drejer sig om, og hvad det er for et af dine ikke-svar jeg søger uddybet.

Til toppen 
#28700 - 28/01/2004 21:45 Syndfloden er ikke utrolig [Re: Esmaralda]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Esmeralda, det er fint at tro på beretning om syndfloden. Det Bibelen beskriver, er faktisk troværdigt og kan underbygges videnskabeligt, for eksempel: En stor del af vandet kunne komme fra ringe af is, der før syndfloden var i kredsløb om Jorden. Sådanne omkredsende ringe ville ikke forhindre, at Jorden blev tilstrækkeligt opvarmet af sollyset, så planetens klima kunne være subtropisk.

Med venlig hilsen
Hoeg

Til toppen 
#28701 - 28/01/2004 22:33 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist

Jeg synes nu istedet du skulle ulejlige dig med at læse trådens seneste indlæg.
Det fremgår ret klart, hvad det er den drejer sig om, og hvad det er for et af dine ikke-svar jeg søger uddybet.

Jamen det havde jeg skam ulejliget mig med - derfor ønsket om at du vil citere det du præcist ønsker svar på - så slipper man for at sidde og rode i alle mulige tråde (du har det jo med at springe gevaldigt rundt i det).

Men, ok - hvis du ikke kan huske hvad du gerne vil vide, er det fint nok.

Til toppen 
#28702 - 28/01/2004 23:49 Re: Syndfloden er ikke utrolig [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hoeg skrev: Det Bibelen beskriver, er faktisk troværdigt og kan underbygges videnskabeligt

Hmmm! Det er vist ikke den videnskab jeg kender! Alle diskussioner her i forummet har vist, at der ikke er en videnskabelig underbygning, men derimod en underbygning bygget på ........ Bibelens troværdighed!!!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28703 - 29/01/2004 10:52 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Carlo]
Esmaralda
Bruger

Hej Carlo

Nu blev den anden tråd lukket, hvor jeg havde foreslået dig at jeg kom og hjalp dig med at konstatere med selvsyn, at der ikke er nogen aflejringer eller tegn på syndflod i det hele taget, hvor man skulle vente det.

Jeg er klar over at der slet ikke er nogen tegn der hvor man skulle vente det .....
Jeg er klar over at der slet ikke er fundet nogen tegn som videnskaben har godkendt..... og da slet ikke der hvor man Žskulle vente det....

Men jeg tror tegnene er der - måske et sted hvor man ikke lige venter det.... eller andre tegn end man regner med..... hvad ved jeg - jeg er jo ikke videnskabelig - - - men jeg tror.....

Vil du blive overbevist af en sådan afprøvning?

NEJ - det ville jeg ikke

Jeg ved at disse afprøvninger er gjort mange gange før..... og jeg tror på resultaterne også uden at have set ved selvsyn...... men jeg tror at de enten har ledt efter det forkerte eller på anden måde været bundet af deres normale metoder og regler for forskning.....

Jeg tror ikke at sporene efter syndfloden umiddelbart kan passe ind i vores forsknings regler for hvordan ting vil have set ud.

Til toppen 
#28704 - 29/01/2004 10:56 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsP

Om det var bedre..... joooo det giver da lidt mere mening - trods alt.....

Men hvor kommer vulkanerne pludselig fra.......
Hvilke naturkatestrofer er det helt nøjagtigt du tænker på..... Oversvømmelse og....

Til toppen 
#28705 - 29/01/2004 11:01 Re: Syndfloden er ikke utrolig [Re: hoeg]
Esmaralda
Bruger

Hej Hoeg

det er fint at tro på beretning om syndfloden. Det Bibelen beskriver, er faktisk troværdigt og kan underbygges videnskabeligt, for eksempel: En stor del af vandet kunne komme fra ringe af is, der før syndfloden var i kredsløb om Jorden. Sådanne omkredsende ringe ville ikke forhindre, at Jorden blev tilstrækkeligt opvarmet af sollyset, så planetens klima kunne være subtropisk.

Det lyder da godt...... så kan jeg jo fortsætte min tro på det grundlag.....

De der ringe af is - skulle det så være det vand der blev placeret over hvælvingen i forbindelse med skabningen?
Og skulle det så være det som oversvømmede jorden ved at smelte - eller hvordan?

Til toppen 
#28706 - 29/01/2004 11:24 Syndfloden kan KUN tros [Re: Esmaralda]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Esmeralda skrev:
>ho> det er fint at tro på beretning om syndfloden. Det Bibelen beskriver, er faktisk troværdigt og kan underbygges videnskabeligt, for eksempel: En stor del af vandet kunne komme fra ringe af is, der før syndfloden var i kredsløb om Jorden. Sådanne omkredsende ringe ville ikke forhindre, at Jorden blev tilstrækkeligt opvarmet af sollyset, så planetens klima kunne være subtropisk.

Es> Det lyder da godt...... så kan jeg jo fortsætte min tro på det grundlag.....

De der ringe af is - skulle det så være det vand der blev placeret over hvælvingen i forbindelse med skabningen?
Og skulle det så være det som oversvømmede jorden ved at smelte - eller hvordan?

Det er jo frie fantasier, der skal passe til jeres tro. Det ligner et forsøg på at rationalisere noget, der ikke kan rationaliseres. Hvorfor insisterer I på dette projekt i stedet for at omfavne troen som noget uden for videnskabens område? I sidste ende har ingen af jer jo alligevel nogen form for videnskabelige argumenter, så hvorfor indrømmer I det ikke bare over for jer selv?

Det ville jeg da personligt respektere en del mere end disse fortvivlede forsøg på at forklare Bibelen videnskabligt...

Mvh
Zaphod

Ændret af Zaphod (29/01/2004 11:25)

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#28707 - 29/01/2004 14:03 Re: Syndfloden kan KUN tros [Re: Zaphod]
LarsBj
Bruger

Enig, Zaphod!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28708 - 29/01/2004 16:24 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmaralda

Men hvor kommer vulkanerne pludselig fra.......
Der hvor vulkaner plejer at komme fra - lava fra jordens indre. Syndfloden var jo en voldsom begivenhed der har sat gevaldigt skub i det hele, og derfor må den også have udløst vulkaner.

Hvilke naturkatestrofer er det helt nøjagtigt du tænker på..... Oversvømmelse og....
Hele svineriet - alt hvad du kan komme i tanke om... måske med tørke som en undtagelse...

- orkaner
- tyfoner
- flodbølger
- skattestigninger
- jordskælv
- vulkanudbrud
- osv.

Til toppen 
#28709 - 29/01/2004 21:12 Re: Syndfloden kan KUN tros [Re: Zaphod]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Naturen er Guds generelle åbenbaring. At studere skaberværket, for eksempel elementarpartikler, biologi og astronomi, er derfor at se Guds storhed og design. Det kan faktisk blive en form for lovprisning og dermed en kilde til stor glæde, som den ikke-kristne studerende må undvære. Studiet af skaberværket kan fylde den troende med begejstring og dermed forbedre indlæringen og forkorte studietiden. Det er meget frugtbart at kombinere troen på Gud med naturvidenskab.

Med venlig hilsen
Hoeg

Til toppen 
#28710 - 29/01/2004 21:43 Re: Syndfloden kan KUN tros [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hoeg skrev:
"Studiet af skaberværket kan fylde den troende med begejstring og dermed forbedre indlæringen og forkorte studietiden. Det er meget frugtbart at kombinere troen på Gud med naturvidenskab."

De frugter bliver nu på een gang bitre, ganske tørre, kedelige, ikke særligt kønne og med ultrakort holdbarhed, hvis "studierne" alene begrænser sig til at læse tvivlsomme evolutionskritiske bøger og internetsider. Når der nu findes så meget fint, smukt, saftfyldt, vitaminrigt, nærende og langtidsholdbart arbejde beskrevet.......!
mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (29/01/2004 21:48)

Isaac Newton

Til toppen 
#28711 - 30/01/2004 11:32 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsP

Bare lige for at være helt sikker..... alle de der katestrofer du skriver om..... det er en teori du har og ikkke noget som står i Bibelen - sådan direkte....????

Jeg har aldrig tænkt på syndfloden som en voldsom begivenhed..... nærmere som kraftig regn som silede ned i stride strømme (ikke tordenregn - men roligt og meget) og som bare blev ved og ved og ved..... Og det vand der kom nedefra har jeg forestillet mig er kommet lidt som når tidevandet kommer ..... det steg og steg og blev ved at stige - egentlig roligt og det ser ud som masser af tid..... og pludselig er man druknet.....

Så du kan nok høre at vi har forskelligt syn på sagen..... "min" syndflod kom nærmest snigende, men koncekvent - - - hvorimod "din" kom med bål og brand og smækken med døren....

Hele svineriet - alt hvad du kan komme i tanke om... måske med tørke som en undtagelse...

- orkaner
- tyfoner
- flodbølger
- skattestigninger
- jordskælv
- vulkanudbrud
- osv.

Ja - tørke får du nok svært ved at få folk til at tro på...... de andre - jo det kan da godt være...... det er nyt for mig at tænke sådan, men det er da ikke så fremmed at jeg ikke kan acceptere hvis det var sådan......

Skattestigninger.... ja det skulle ikke undre... én ulykke kommer sjældent alene

OG dog - jeg tror aligevel jeg holder mig til den snigende model.....

Til toppen 
#28712 - 30/01/2004 11:36 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Jeg har aldrig tænkt på syndfloden som en voldsom begivenhed.....

Mon ikke det har virket ret voldsomt for de mange dyr og mennesker, der desperat har kæmpet for deres liv.

og pludselig er man druknet.....

"pludselig"?
Mon ikke snarere det er efter timers angstfyldt og desperat kamp mod vandmasserne?

Til toppen 
#28713 - 30/01/2004 11:42 Re: Syndfloden kan KUN tros [Re: Zaphod]
Esmaralda
Bruger

Hej Zaphod

Det er jo frie fantasier, der skal passe til jeres tro.

Jeg har aldrig lagt skjul på at alle forslag fra min side er fri fantasi..... jeg er og bliver aldrig videnskabelig......
Men min tro går på at alt i Bibelen er foregået som det bliver beskrevet i Bibelen..... og hvis vi ikke kan finde spor efter de Bibelske begivenheder så er det fordi vi kigger efter noget forkert..... Jeg ved ikke hvad - og helt ærligt - det påvirker ikke min tro......

Når jeg aligevel skriver en masse forslag og gæt på hvordan det kunne være sket - så er det mest for at give debatten et pust af anderledes tænkning...... og jer andre muligheden for at se tingene fra en side i (måske) aldrig har tænkt på før....

Jeg tror hverken mere eller mindre efter Hoegs kommentar..... min tro er stadig at Bibelen har ret....... Men det er da fint hvis det kan bevises videnskabeligt..... men det gør ikke mig noget hvis det ikke kan......

I sidste ende har ingen af jer jo alligevel nogen form for videnskabelige argumenter,

Nej - uha nej...... videnskabelige argumenter..... dem har jeg ingen af..... og det mener jeg faktisk også jeg har sagt hele tiden.....
Jeg gætter og fantasere og giver jer andre (både evolutionister og ungjordskreationister - tror jeg faktisk) grå hår i hovedet fordi der gang på gang mangler beviser..... det ved jeg godt og det indrømmer jeg gerne (igen).....

Til toppen 
#28714 - 30/01/2004 11:48 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Mon ikke det har virket ret voldsomt for de mange dyr og mennesker, der desperat har kæmpet for deres liv.

Jo - ganske givet...... men nu var det jo naturens reaktioner og udfoldelser jeg skrev om - ikke menneskenes oplevelser af den....

Jeg er sikker på at det har været forfærdeligt for alle de mennesker som for sent opdagede at Noah i arken havde haft ret hele tiden.....

"pludselig"?
Mon ikke snarere det er efter timers angstfyldt og desperat kamp mod vandmasserne?

det jeg havde i tankerne da jeg skrev pludselig var de fortællinger fra vadehavet hvor folk har gået derude og tidevandet er kommet - de har troet sig i god tid men pludselig har det været forsent at komme i land....
Så det havde nok været mere korrekt at skrive "tidevandet begynder at stige og man synes man er i god tid med at komme i land - men pludselig er man fanget i vandet og kan aligevel ikke komme i land....."

Var det bedre for forståelsen?

Til toppen 
#28715 - 30/01/2004 13:57 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmaralda

Bare lige for at være helt sikker..... alle de der katestrofer du skriver om..... det er en teori du har og ikkke noget som står i Bibelen - sådan direkte....????
Jow - det er en teori.
Nixen - det står ikke så'n direkte i æ biw'l

Jeg har aldrig tænkt på syndfloden som en voldsom begivenhed..... nærmere som kraftig regn som silede ned i stride strømme (ikke tordenregn - men roligt og meget) og som bare blev ved og ved og ved..... Og det vand der kom nedefra har jeg forestillet mig er kommet lidt som når tidevandet kommer ..... det steg og steg og blev ved at stige - egentlig roligt og det ser ud som masser af tid..... og pludselig er man druknet.....
Så'n lidt en "hygge-syndflod"...
Jah, joh, men jeg tvivler på at det nogensinde vil kunne regne så meget at hele jorden bliver oversvømmet. Men, ok, det kommer jo så an på hvor meget vand der lå gemt under jorden.

OG dog - jeg tror aligevel jeg holder mig til den snigende model.....
Det gør du bare

Men, hvis du sammenligner begivenhederne med Jesu genkomst - der jo også er en "syndflod" for alle der har valgt Gud fra. Der kommer Jesus/dommen i hvert fald ikke snigende. Det er noget med at Han kommer i ét nu, så ingen er i tvivl om at nu er Han her, og nu er det tid for afregning.
Så jeg tror ikke at hverken syndfloden eller den sidste dom vil være en lille hygge-ting hvor Gud så'n lidt undskylder at Han bliver nødt til at forstyrre.

Men, det er jo bare en tanke. Vide det kan jeg jo ikke.

Til toppen 
#28716 - 02/02/2004 00:33 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
Carlo
Bruger

Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
Hej Esmeralda

Jeg er klar over at der slet ikke er nogen tegn der hvor man skulle vente det .....
Jeg er klar over at der slet ikke er fundet nogen tegn som videnskaben har godkendt..... og da slet ikke der hvor man Žskulle vente det....

Men jeg tror tegnene er der - måske et sted hvor man ikke lige venter det.... eller andre tegn end man regner med..... hvad ved jeg - jeg er jo ikke videnskabelig - - - men jeg tror.....

På mig virker det lidt underligt at "I" bestandigt cirkler om syndfloden som historisk kendsgerning, når I så afviser kendsgerninger når den bliver modbevist. For mig virker det som en uheldig sammenblanding af tro og viden.

Carlo

Militant forkyndende og missionerende ateist.

Til toppen 
#28717 - 02/02/2004 08:31 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Carlo]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carlo, du skriver

På mig virker det lidt underligt at "I" bestandigt cirkler om syndfloden som historisk kendsgerning, når I så afviser kendsgerninger når den bliver modbevist. For mig virker det som en uheldig sammenblanding af tro og viden.

Jeg kan sagtens forstå, at det må virke ikke bare lidt, men meget underligt på mennesker som kun er vant til at tænke i viden og beviser og modbeviser ..

Men sagen er jo, at vi, som er kristne, har en tro som i vores forståelse i sit væsen er al tilgængelig videnskabelig viden helt overlegen. Og både I, som ikke er kristne, og vi som er, har jo erfaret, at viden har det med at ændre sig - - det man vidste tidligere er blevet erstattet med det man ved nu, og som vil blive erstattet af en anden viden en gang i fremtiden, hvis jorden altså overhovedet har nogen fremtid. (Vores tro er jo, at Gud vil skabe en ny himmel og en ny jord på et tidspunkt, som ingen kender).

Guds ord, som vi tror på, ændrer sig ikke - men er den samme fra evighed til evighed, nemlig Jesus Kristus. Det er den klippe som vi bygger og bor på. Vi vil gerne fortælle om vores tro, og somme tider er den på kollissionskurs med den nuværende viden. Det kommer vi nok allesammen til at leve med - og undre os over.

Og hvem var det der sagde de kloge ord om, at undren er begyndelsen til al visdom ...

Kan det ikke også undre dig, at en mand, som blev født i en ganske almindelig lille by og voksede op i en ganske almindelig familie, og som aldrig har ejet noget, aldrig skrevet noget, og kun trådt offentligt frem i ca. 3 år, og derefter blev henrettet for gudsbespottelse - - - nu, godt 2000 år efter, bliver troet af at ca. en tredjedel af jordens befolkning

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28718 - 02/02/2004 10:41 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Carlo]
Esmaralda
Bruger

Hej Carlo

Joooo det kan jeg godt forstå...... at du synes..... det ser også mærkeligt ud - det vil jeg medgive dig....... hmmmm.......

Men i mit liv (og andre kristnes liv) er der mere end blot beviser og hypoteser og teorier....... Vi har noget som er stærkere end det...... tro...... overbevisning..... hmmmm.... ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det.....

Vi (jeg) tror fuldt og fast på at Bibelens ord er sande..... fordi jeg er blevet overbevist om det...... ikke af mennesker som har truet med bål og brand (helvede) eller andre som har lokket med en gulerod (himlen) - men jeg er blevet overbevist af noget større end det..... Jeg tror det er Helligånden der har overbevist mig...... givet mig troen...... og det på en så overbevisende måde at jeg ikke har kunnet sige nej til den......

Så længe der ikke kommer kraftigere bevis/overbevisning fra videnskabens side..... så er jeg nød til at holde mig til det jeg i mit liv har fundet stærkest og sikrest.... nemlig Guds ord - Jesus Kristus......

Til toppen 
#28719 - 02/02/2004 10:52 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsP

Jow - det er en teori.
Nixen - det står ikke så'n direkte i æ biw'l

Det er Ok - jeg havde nemlig ikke set det nogen steder - og du lød pludselig så vidende og overbevist om det..... så jeg ville bare lige vide at du ikke ved det - men tror det

Så'n lidt en "hygge-syndflod"...
Jah, joh, men jeg tvivler på at det nogensinde vil kunne regne så meget at hele jorden bliver oversvømmet. Men, ok, det kommer jo så an på hvor meget vand der lå gemt under jorden.

Hygge og hygge..... det dækker ikke helt synes jeg.....

Jeg forestiller mig at det har været lidt som når ebbe bliver til flod...... bare at der også kom vand fra undergrunden og fra regnen = hurtigere end tidevandet tror jeg. Når jeg hører om folk der er blevet fanget i tidevandet synes jeg det er meget skræmmende...... de går og tror der er god tid.... og pludselig er der ikke nogen vej tilbage..... og til sidst drukner de (hvis ikke lige der kommer en hellikopter og redder dem).......
I stedet for en hygge-flod tror jeg nærmere det har været en sørgmodig, men koncekvent flod.......

Men, hvis du sammenligner begivenhederne med Jesu genkomst - der jo også er en "syndflod" for alle der har valgt Gud fra. Der kommer Jesus/dommen i hvert fald ikke snigende. Det er noget med at Han kommer i ét nu, så ingen er i tvivl om at nu er Han her, og nu er det tid for afregning.
Så jeg tror ikke at hverken syndfloden eller den sidste dom vil være en lille hygge-ting hvor Gud så'n lidt undskylder at Han bliver nødt til at forstyrre.

Jeg synes faktisk at ebbe-flod modellen passer meget godt på det billede jeg har af Jesu genkomst........ Alle folk går og tror der er ihh og åhhh så god tid og at der er fred og ingen fare...... og pludselig er de fanget i Jesu lys i hans genkomst..... Når de så ser sig fanget begynder panikken og frygten...... ligesom panikken og frygten også først kommer når man finder ud af at vanden bliver ved at stige....

Jeg tror ikke at Gud undskylder at han var nød til at forstyrre.... men jeg tror han var oprigtig ked af at være nød til det......

Men, det er jo bare en tanke. Vide det kan jeg jo ikke.

Ditto herfra

Til toppen 
#28720 - 02/02/2004 11:31 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Esmeralda skrev:

"Så længe der ikke kommer kraftigere bevis/overbevisning fra videnskabens side..... "

Kraftigere end hvad, Esmeralda?

mvh
LarsBJ

Isaac Newton

Til toppen 
#28721 - 02/02/2004 19:13 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Og både I, som ikke er kristne, og vi som er, har jo erfaret, at viden har det med at ændre sig - - det man vidste tidligere er blevet erstattet med det man ved nu, og som vil blive erstattet af en anden viden en gang i fremtiden, hvis jorden altså overhovedet har nogen fremtid. (Vores tro er jo, at Gud vil skabe en ny himmel og en ny jord på et tidspunkt, som ingen kender).

Guds ord, som vi tror på, ændrer sig ikke - men er den samme fra evighed til evighed, nemlig Jesus Kristus.

Det er ikke fair - du sammenligner æbler og pærer:

Virkeligheden ændrer sig ikke
Videnskabens viden om virkeligheden ændrer sig løbende til det bedre.

"Guds ord" ændrer sig ikke.
Kristnes viden om "Guds ord" ændrer sig løbende.

Så selv, hvis "Guds ord" accepteres som viden om virkeligheden, så holder billedet af en endegyldig kristen viden ikke!

Det er den klippe som vi bygger og bor på.

Næppe noget solidt fundament, jvf. ovenfor!

Og hvem var det der sagde de kloge ord om, at undren er begyndelsen til al visdom ...

Nu har kristne altså langt fra patent på at undres.

Kan det ikke også undre dig, at en mand, som blev født i en ganske almindelig lille by og voksede op i en ganske almindelig familie, og som aldrig har ejet noget, aldrig skrevet noget, og kun trådt offentligt frem i ca. 3 år, og derefter blev henrettet for gudsbespottelse - - - nu, godt 2000 år efter, bliver troet af at ca. en tredjedel af jordens befolkning

Mig kan det i hvert fald undre såre.
Det siger en hel del om den menneskelige natur.

Til toppen 
#28722 - 02/02/2004 23:53 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist!

Nu har kristne altså langt fra patent på at undres.

Nejda, det håber jeg ikke, jeg har givet udtryk for. I det hele taget har kristne ikke patent på noget som helst. Hvis man får patent på noget, så er det noget, som man selv har opfundet, og ønsker eneret på.

Og det med at undres - det tror jeg vi er fælles om. Undere fremkalder undren. Undere er vel som regel defineret som noget der er i strid med de kendte naturlove.

Du undrer dig over, at der er så mange mennesker på jorden, som tror på Jesus, og mener at det siger noget om den menneskelige natur. Jeg for min del undrer mig over, at du vist helt afviser at overveje, om det ikke snarere siger noget om Guds åbenbarede væsen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28723 - 03/02/2004 08:59 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Undere er vel som regel defineret som noget der er i strid med de kendte naturlove.

Eller noget, der blot ikke kan forklares med vores nuværende kendskab til naturlovene.
Eller noget, der selv om vi kender mekanismerne bag, virker helt overvældende på os.

Du undrer dig over, at der er så mange mennesker på jorden, som tror på Jesus, og mener at det siger noget om den menneskelige natur. Jeg for min del undrer mig over, at du vist helt afviser at overveje, om det ikke snarere siger noget om Guds åbenbarede væsen ...

Jeg overvejer det ikke, af den simple grund, at jeg ikke ser noget som tyder på det.
Antallet af troende er nemlig ikke noget bevis for hverken troens rigtighed eller dens guddommelige oprindelse.
Hvis du mener det er tilfældet, så må du vel også anerkende at hinduerne og muslimerne har ret og er udtryk for noget guddommeligt.
1 mia. mennesker kan vel ikke tage fejl?

Til toppen 
#28724 - 03/02/2004 09:56 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, du skriver

(Undere er vel) noget, der blot ikke kan forklares med vores nuværende kendskab til naturlovene.
Eller noget, der selv om vi kender mekanismerne bag, virker helt overvældende på os.

Ja, OK.

Jeg overvejer det ikke (Kr.: om Gud findes) af den simple grund, at jeg ikke ser noget som tyder på det.

Nej, det kan jeg godt forstå. Man skal tro det, før man ser det, ikke omvendt.

Jeg hørte engang en beretning om et kæmpestort fragtskib, som var strandet et par hundrede meter uden en lille afsides ø, hvor beboerne kun kendte til små fiskerbåde. De kunne simpelthen ikke se det store skib, registrerede det slet ikke, fordi et sådant ikke var med i deres begrebsverden. (Dette er formentlig
unøjagtigt gengivet - min hukommelse er ikke hvad den har været, og har i øvrigt altid været dårlig .. )

Antallet af troende er nemlig ikke noget bevis for hverken troens rigtighed eller dens guddommelige oprindelse.

Enig. Antallet af troende er ikke noget bevis for noget som helst. Og 1 mia mennesker kan sagtens tage fejl. Personlig tror jeg jo, at det er de resterende milliarder, der tager fejl. Der er stor forskel på sandsynliggøre og bevise. Og sandsynliggørelsen af, at den kristne tro er sand, finder jeg ikke i, at mange mennesker er kristne, men i min egen erfaring, stærkt understøttet af kildeskrifternes mangfoldighed.

... så må du vel også anerkende at hinduerne og muslimerne har ret og er udtryk for noget guddommeligt. Det anerkender jeg bestemt også.
Altså ikke at de har ret på de punkter, hvor de modsiger den kristne lære, men på mange andre.

De er nemlig, som alle, altså også ateister, Guds skabninger og deres religioner indeholder, som alle andre religioner, megen guddommelig sandhed. Men min ubeviselige påstand er, at de mangler det for deres evige liv helt afgørende, nemlig troen på, at Jesus er den, han selv siger han er, og altså hverken en tryllekunstner, en bedrager eller en galning ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28725 - 03/02/2004 10:03 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Jeg overvejer det ikke (Kr.: om Gud findes) af den simple grund, at jeg ikke ser noget som tyder på det.

K: Nej, det kan jeg godt forstå. Man skal tro det, før man ser det, ikke omvendt.

Alligevel undrer du dig over, at jeg ikke overvejer det?

... så må du vel også anerkende at hinduerne og muslimerne har ret og er udtryk for noget guddommeligt. Det anerkender jeg bestemt også.
Altså ikke at de har ret på de punkter, hvor de modsiger den kristne lære, men på mange andre.

Så når den vediske lære er i overensstemmelse med Bibelen så er det guddommeligt og når den ikke er, så er det ikke guddommeligt?
Det lyder lidt søgt!
Enten er vedaerne vel guddommeligt inspireret eller også er de det ikke.
Hvis ikke de generelt er guddommelige, så er det vel blot tilfældige sammenfald, når de er i overensstemmelse med Bibelen?

Til toppen 
#28726 - 03/02/2004 10:54 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

Jeg har tænkt noget over hvad jeg skulle skrive til dette.... men har valgt at skrive det som følger - med risiko for at få hovedet hugget af...... det er nemlig ikke særlig videnskabeligt

Ester: "Så længe der ikke kommer kraftigere bevis/overbevisning fra videnskabens side..... "
LarsBJ:Kraftigere end hvad, Esmeralda?

det kan gøres ret kort:

Kraftigere end den overbevisning jeg har indeni om at Bibelens version er den rigtige......

Den overbevisning har jeg fået af Helligånden (som jeg tror på eksistere). Den tro jeg har på Bibelen stammer fra Helligånden. Videnskaben har ikke kunnet stille med mere overbevisende teorier og viden - derfor tror jeg stadig på det jeg er overbevist om - nemlig at Bibelen er sand........

Hvis videnskaben en dag stiller med et kraftigere bevis end det jeg mener Helligånden har givet mig....... så vil jeg begynde at tro anderledes end jeg gør nu...... Men så længe Helligåndens bevis er det stærkeste i mig - så længe bliver jeg ved at tro det han siger.......

Var det det du spurgte om? eller ramte jeg ved siden af i mit svar?

Til toppen 
#28727 - 03/02/2004 12:13 Helligånd og videnskab [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Nææh,
jeg forstår godt hvad du siger. Du siger, at helligånden er stærkere end videnskabelige argumenter, som vi kender dem.
Fair nok! Det understreger, at man ikke kan blande tro og videnskab. Jeg tror nemlig ikke videnskaben nogen sinde vil give mennesker overnaturlige evner. (Ligger sådan set i den indbyggede modsætning).

mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (03/02/2004 12:14)

Isaac Newton

Til toppen 
#28728 - 03/02/2004 13:49 Re: Helligånd og videnskab [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

jeg forstår godt hvad du siger. Du siger, at helligånden er stærkere end videnskabelige argumenter, som vi kender dem.

Ja - i mit liv er det sådan

Fair nok! Det understreger, at man ikke kan blande tro og videnskab. Jeg tror nemlig ikke videnskaben nogen sinde vil give mennesker overnaturlige evner. (Ligger sådan set i den indbyggede modsætning).

Jooooo - sådan set ---- og måske ikke...... hmmmm

Der er jo det ved det at kristendommen jo (også) giver svaret på mange af de videnskabelige spørgsmål...... fx angående jordens mv. tilblivelse - og til dels også alderen (jeg mener det står ret tydeligt - andre mener at det slet ikke står )................ Men når kristendommens trosgrundlag bevæger sig ind over videnskabens domæne...... så er det jo nærmest umuligt at undgå at blande det sammen.....

Og holdt vi kristne os helt ude af alle videnskabelige debatter - så ville i jo bare tro at vi var enige som alle andre...... Og det er vi(jeg) jo ikke ....

- Videnskaben tror ikke på at de tager fejl i deres teorier (i hovedtræk i hvert fald - alt det andet - detaljer - ændrer sig jo nærmest hele tiden)
- Kristendommen tror ikke at Bibelen tager fejl i sin version (kun at vi måske tolker forkert - i hvert fald forskelligt)

Men det er jo de samme ting der tales om - om end på hver sin meget forskellige måde.....

Til toppen 
#28729 - 03/02/2004 23:01 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist.

A: Jeg overvejer det ikke (Kr.: om Gud findes) af den simple grund, at jeg ikke ser noget som tyder på det.
K: Nej, det kan jeg godt forstå. Man skal tro det, før man ser det, ikke omvendt.
A: Alligevel undrer du dig over, at jeg ikke overvejer det?

Nej, jeg er holdt op med at undre mig, for du har jo givet mig en forklaring!

Enten er vedaerne vel guddommeligt inspireret eller også er de det ikke.
Hvis ikke de generelt er guddommelige, så er det vel blot tilfældige sammenfald, når de er i overensstemmelse med Bibelen?

Gud er, ifølge kristendommen, altings skaber og opretholder - vi lever kun i kraft af ham. Men onde, syndige mennesker og løgnen findes også i verden, og løgnens fader (= Satan) gør sig kraftigt gældende, selv om han blev overvundet ved Jesu død og opstandelse.

Jeg tror ikke på tilfældige sammenfald, for jeg tror ikke på tilfældet. Men jeg tror godt, at der kan stå noget sandt, også i Vedaerne, såvel som i Koranen. Da der dog, ifølge min overbevisning, er iblandet løgn, bliver det samlede resultat usandt. Sandhed er noget absolut.

Sandhed + løgn = løgn, ligesom rent vand + snavset vand = snavset vand.
(Det våde element synes jeg lige skulle med her, siden tråden her nu handler om syndfloden - det havde jeg helt glemt )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#28730 - 04/02/2004 10:32 Re: Den Absurde Syndflod II [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg tror ikke på tilfældige sammenfald, for jeg tror ikke på tilfældet.

Så må du jo tro på, at alt er forudbestemt?

Men jeg tror godt, at der kan stå noget sandt, også i Vedaerne, såvel som i Koranen. Da der dog, ifølge min overbevisning, er iblandet løgn, bliver det samlede resultat usandt. Sandhed er noget absolut.

Sandhed er vel ikke mere absolut end falkshed?
(Jeg bruger ikke ordet løgn, da jeg i høj grad godt mener at noget kan være usandt uden at der er tale om løgn).

Når noget er 50% sandt og 50% falsk, så giver det under alle omstændigheder ikke megen mening at stemple helheden som enten sandt eller falsk.

Sandhed + løgn = løgn, ligesom rent vand + snavset vand = snavset vand.

Dårligt billede, da vand og vand blandes til en enkelt væske.

Kugler er et mere retvisende billede.
Hvis du tager sorte og hvide kugler og hælder i en skål, så vil du ikke få grå kugler ud af det - så vil du have sorte og hvide kugler imellem hinanden.

Til toppen 
#28731 - 04/02/2004 11:10 Re: Helligånd og videnskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Men når kristendommens trosgrundlag bevæger sig ind over videnskabens domæne...... så er det jo nærmest umuligt at undgå at blande det sammen.....

Det er skam ikke umuligt. Sammenblandingen er blot en af tre muligheder:
1) Man kan vælge videnskab fremfor kristendom
2) Man kan vælge kristendom fremfor videnskab
3) Man kan blande dem sammen (forsøge at finde en model, der passer med både videnskab og kristendom)

Det man oftest ser herinde er for mig at se, at man vælger 2, men at man (ubevidst?) forsøger at gøre det på en måde, så det lyder som 3.

Til toppen 
#28732 - 04/02/2004 13:57 Re: Helligånd og videnskab [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Jeg kan se at jeg muligvis har misforstået LarsBj - jeg troede han mente at hvis man er kristen og tror på bibelens veriŽsion af verdens tilblivelse måtte man ikke sige sin mening i videnskabelige spørgsmål..... hmmm... men det var nok ikke det han mente.....

Det er skam ikke umuligt. Sammenblandingen er blot en af tre muligheder:
    1) Man kan vælge videnskab fremfor kristendom
    2) Man kan vælge kristendom fremfor videnskab
    3) Man kan blande dem sammen (forsøge at finde en model, der passer med både videnskab og kristendom)

Jeg er enig. Jeg vælger nr to Men jeg vil gerne have lov til at skrive min mening og holdning til videnskabelige spørgsmål alligevel. det kan - ved et uheld - komme til at se ud som nr 3 - men jeg skal - især fra nu af - gøre mit bedste på at undgå det

Men når det er sagt tror jeg, helt ærligt og uden at lyve, at hvis videnskaben havde ret ville deres resultater passe med Bibelens ord......

Det man oftest ser herinde er for mig at se, at man vælger 2, men at man (ubevidst?) forsøger at gøre det på en måde, så det lyder som 3.

Jeg har nok haft en tendens til at have lidt rigeligt uld i min mund når jeg har færdes her på klogeforummet Det vil jeg prøve at rette op på

Til toppen 
#28733 - 04/02/2004 21:06 Re: Helligånd og videnskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Jeg kan se at jeg muligvis har misforstået LarsBj ...

Det skal jeg ikke kunne sige

Men når det er sagt tror jeg, helt ærligt og uden at lyve, at hvis videnskaben havde ret ville deres resultater passe med Bibelens ord......

Jeg tror skam ikke du lyver, blot fordi du skriver sådan.

At du har det sådan overrasker heller ikke. Det er vel en naturlig konsekvens af, at mene, at man har fundet Sandheden.

Til toppen 
#28734 - 04/02/2004 23:45 Videnskabens væsen [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Esmaralda skrev:

Og holdt vi kristne os helt ude af alle videnskabelige debatter - så ville i jo bare tro at vi var enige som alle andre...... Og det er vi(jeg) jo ikke ....

Næh, men du kan jo ikke bidrage til en videnskabelig debat. Alt hvad du siger er jo forankret i en tro, der ikke kan eftervises. Og så er debatten ikke videnskabelig.

Du siger, at når videnskaben viser noget, der er i modstrid med Bibelen, så tager den fejl. Jeg siger: Au contraire, chere Madame! Og så kommer vi ikke videre!

Videnskaben tror ikke på at de tager fejl i deres teorier (i hovedtræk i hvert fald - alt det andet - detaljer - ændrer sig jo nærmest hele tiden)

Videnskaben "tror" ikke noget. Videnskaben arbejder med de hypoteser, der passer bedst med det, man kan iagttage. Og det har vist sig, at en gammel jord uden syndflod og med konstant udvikling af livet passer bedst. Og den tankegang har vist sig duelig til mange ting, herunder praktiske. Så den holder! Passede den ikke, ville det være en anden teori om jorden, videnskaben "troede" på.

Du, derimod, tror på Bibelen, uanset, hvad man kan iagttage.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28735 - 05/02/2004 10:46 Re: Videnskabens væsen [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

Næh, men du kan jo ikke bidrage til en videnskabelig debat. Alt hvad du siger er jo forankret i en tro, der ikke kan eftervises. Og så er debatten ikke videnskabelig.

Du lyder næsten helt forarget
Denne debats overskrift hedder "Tro, fornuft og videnskab" - og hvis du ikke kan acceptere at jeg har en tro må du lade være at debatere med mig. Men på en debat side drevet af en kristen organisation må man nok påregne en vis sandsynlighed for at der vil være troende mennesker som fortæller om deres tro.....

Jeg forstår ikke fransk(?) - men er enig med dig i at vi nok ikke kommer videre....

Videnskaben "tror" ikke noget. Videnskaben arbejder med de hypoteser, der passer bedst med det, man kan iagttage. Og det har vist sig, at en gammel jord uden syndflod og med konstant udvikling af livet passer bedst. Og den tankegang har vist sig duelig til mange ting, herunder praktiske. Så den holder! Passede den ikke, ville det være en anden teori om jorden, videnskaben "troede" på.

For mig at se er det "at regne med at en hypotese er rigtig" en form for tro..... Jeg ved godt at ordet tro ikke lyder særligt godt i et videnskabsøre...... men hvorfor ikke indrømme det også er en tro......
Videnskaben tror på det de mener er mest sandsynligt og bedst underbygget - jeg tror på det jeg mener er mest sandsynligt og bedst underbygget...... At "bedst underbygget" går på to meget forskellige ting er jo så en anden sag......

Du, derimod, tror på Bibelen, uanset, hvad man kan iagttage.

Til toppen 
#28736 - 05/02/2004 13:15 Re: Videnskabens væsen [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Kære Esmaralda,
Nej, jeg er ikke forarget. Men når du taler om at deltage i en videnskabelig debat, laver du en kortslutning, idet du udelukkende taler ud fra en tro.

Selvfølgelig kan du som troende udtale dig om, hvordan du tror, at verden har set ud; men du kan ikke indgå i en diskussion om det videnskabelige grundlag, da du afviser det fra starten. Derfor kortslutter debatten.

I øvrigt ville det måske være mere frugtbart for jer bibeltilhængere at fortsætte debatten indbyrdes, for I er jo ikke enige om ret meget af hvad bibelen siger. De fundamentalister, der har udtalt sig her, har alle været indbyrdes uenige om centrale emner som jordens alder, syndflodens tilstedeværelse og udstrækning samt det biologiske livs historie. Det viser, at Bibelen er en dårlig stedfortræder for det videnskabelige verdensbillede. Det kan man da røre ved på en veldefineret måde: nemlig den naturvidenskabelige arbejdsmetode.

Hvis vi forkastede videnskaben og skulle holde os til Bibelen, ville det kræve et teokratisk diktatur. Ellers ville der ingen ende være på diskussionerne om, hvad der holder og ikke.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#28737 - 05/02/2004 19:59 Re: Videnskabens væsen [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

Selvfølgelig kan du som troende udtale dig om, hvordan du tror, at verden har set ud;

TAK for det

men du kan ikke indgå i en diskussion om det videnskabelige grundlag, da du afviser det fra starten. Derfor kortslutter debatten.

hmmm - vil det sige at man skal have godkendt videnskabens metoder før man kan udtale sig om det....... eller hvad mener du..... Jeg håber da jeg tager fejl - for hvor blev muligheden for at stille sig kritisk til det af.....

Men når du taler om at deltage i en videnskabelig debat, laver du en kortslutning, idet du udelukkende taler ud fra en tro.
    [og]
    men du kan ikke indgå i en diskussion om det videnskabelige grundlag, da du afviser det fra starten.

Det er nok samme der sker i debatter med folk som på forhånd har afvist kristendommen de fører ofte ikke til noget........ udover yderligere eftertanke og studier for os der tror..... (men den udfordring har i måske ikke brug for? ) Dertil kan nævnes alle dem som bliver klogere på begge sider ved at læse helt uforpligtende over skulderen.....

Nå - men når alt kommer til atl - så mener du ikke jeg er værdig til at udtale mig videnskabeligt fordi jeg tror på Bibelen......... Det er også helt fint...... Så længe jeg må sige min mening om tingene - også om videnskaben og dens metoder.....

Til toppen 
#28738 - 05/02/2004 23:18 Re: Videnskabens væsen [Re: Esmaralda]
LarsBj
Bruger

Hej Esmaralda,
Tak for svaret. Jeg tror ikke, vi kommer videre.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær