Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#28605 - 24/01/2004 16:54 Hvad er tro?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning

Alt hvad i beder om i Jeres bøn, det skal i få hvis i får
Matt 21.22

men Jesus sagde til ham: " Hvis du formår! alt er muligt for den som tror
Mark 9.23

Derfor siger jeg jer: Alt hvad i beder og bønfalder om - tro at i har fået det, så skal i få det
Mark 11.24

Umiddelbart ser det jo ud som om at tro er en ønske seddel som Gud bare skal opfylde, men vores forståelse og erfaring skulle gerne sige os at sådan er det ikke, NEJ, esensen af tro er indholdt i dette:

Har Gud sagt det og vil han ikke også gøre det?

Tro er nemlig Gud er siger og udfører, bekræftigelse fra Gud.......ser vi også på Heb 11.1 så står der jo "tro er fast tillid til det vi håber overbevisning om det vi ikke ser", overbevisningen kommer jo fra Gud.

Når Gud giver os tro i forhold til hans vilje, så er det som om at vi flyttes fra et sted til et andet, eller vores opmærksomhed flyttes af det som Gud fylder os med, tro, vidnesbyrd fra Gud, så hele vores væsen er rettet ind på netop det som Gud vil, på samme måde med tro.

da skal du have din fryd i Herren og han skal give dig efter dit hjertes attrå

ordet FRYD kan også oversættes blød eller føjelig, altså, hvis du er blød og føjelig vil Gud give dig en længsel i hjertet for så at give dig det du længes efter, på den måde er det Gud der siger (bekræftiger) og udfører.

Men tilbage til de første skriftsteder, ikke hvis i tror, men hvis Gud siger det skal det læses som, da troen er fra Gud

Ole

Til toppen 
#28606 - 24/01/2004 18:07 Re: Hvad er tro? [Re: Ole Madsen]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Her vil jeg lige bidrage med endnu et ord til Ole´s Fryd:

ordet FRYD kan også oversættes blød eller føjelig

Det siges også: Du skal frygte Gud

ordet FRYGTE kan oversættes med ryste, eller sitre, hvilket passer godt med, at vi skal kunne lade Gud finjustere os og det passer dårligt med noget vi skal være bange for.

I øvrigt mener jeg at det er Gud der giver mennesket tro, eller erkendelse af Gud, når Gud selv vil det skal være sådan. Gud ved hvad der skal til for at et menneske skal komme til tro.
Religiøse grupper kan have forskellige meninger om, hvad den rette tro ér og især hva troen ikke ér, når den ikke lige falder ind under det de selv mener.

Gennem en årrække har jeg haft erfaring med mennesker der kom til tro, og oplevede Guds underfulde kraft indvirke i deres liv. Men når spørgsmålet er kommet; hvilken kirke skal jeg tilslutte mig; så kan jeg ikke anbefale den ene kirkeretning frem for den anden. Det kan jeg ikke efter at have lagt mærke til; der går ikke meget mere end et halvt år, efter de har fundet sig en menighed, før de har konformiseret sig til den gruppe de er kommet ind i.

I mit liv er Tro et direkte forhold mellem Gud og Mig, hvor det er Gud der tager initiativet.

Gud giver sig til kende i Kærligheden.
Hvem kan elske, uden den der er blevet elsket.
De egenskaber vi lærer at kende hos Gud, kommer igennem troen til udtryk i os. Jesus siger: Hvem er det som tror på mig, det er den der "gør hvad jeg siger".

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær