Jeg vil blot henlede opmærksomheden på en artikel i denne uges nummer af det naturvidenskabelige tidsskrift
Nature, hvor der er offentliggjort en artikel om evolutionen af kønskromosomer i papaya ud fra almindelige kromosomer (sk. autosomer).
Artiklen kan findes her: Nature 427, 348 - 352 (22 January 2004)
eller man kan følge
dette link, hvis man bruger en computer med elektronisk abonnement til Nature.
Artiklens forfattere skriver bl.a.
Vi demonstrerer her, at papayaen indeholder et primitivt Y kromosom med en han-specifik region, der kun udgør ca. 10% af kromosomet, men som har undergået kraftig undertrykkelse af rekombination og degenerering af DNA sekvensen. Dette fund udgør direkte bevis for oprindelsen af kønskromosomer fra autosomer (min oversættelse)
Dette ser altså ud til at være et foreløbigt svar på kreationisters påstande om, at fremkomsten af kønskromosomer skulle være umuligt evolutionært set og som sådan en indikation på skabelse.
Forfatterne skriver yderligere:
På trods af den nylige oprindelse af kønskromosomer hos planter deler de adskillige karakteristika med dyrs kønskromosomer, som fx den udbredte forekomst af mandlig heterogami, degeneration af Y kromosomet og mangelen af rekombination mellem X og Y kromosomerne. Disse parallele egenskaber indikerer, at mange lignende, om ikke identiske, evolutionære kræfter meget vel kan drive evolutionen af kønskromosomer i planter og dyr. Papayaens primitive kønskromosom udgør en unik mulighed for at afprøve hypoteser og teorier om evolutionen af kønskromosomer tæt på fremkomsten af denne proces (min oversættelse)
Det ser altså ud til, ifølge forfatterne, at en del planter er i færd med at udvikle kønskromosomer (en hel del senere end dyrene), og at denne udvikling minder en del om den tilsvarende udvikling, der en gang er foregået hos dyrene.
Vi kan altså iagttage evolutionen in action, og tilmed blive klogere på vores egen oprindelse!
Mvh
Zaphod