Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#28277 - 16/01/2004 21:22 Hvoffor må gud slå ihjel?
Anonym
Anonym

1. Hvoffor må gud slå ihjel.

2. Hvoffor må han forbande slægtled efter slægtled for fædres synder "de 10 bud"

3. hvoffor må vi ikke arbejde den syvende dag i et modernet samfund "de to bud"

4. hvoffor må vi ikke have en anden gud ? er budister dårligere troende?

5. hvad hvis der findes inteligent liv i rummet skad de så omvendes ? og ligner de os, da vi jo er skabt i guds bilde.

6. Hvordan kan gud sætte solen stille for at hans udvalgte kan vinde et slag, det er jo jorden der drejer om solen.

7. hvoffor skal jeg bede til en gud der har slået milioner ihjel.

8. har gud patent på ret og retfærdighed, kan man ikke være god og retfærdig uden at have ham i sit univers ?

9. gælder lige love for alle i hans univers, jeg finder beviser på det modsatte.

10. hvoffor stadig det gamle testamente, det er jo fyldt med løgn, selvmodsigelser og opskrifter på mord og undertrykkelse.

Jeg kunne fortsætte og som du nok kan læse vil kristendommen aldrig blive min tro, det er den simpelthen for grusom og menneskeundertrykkende til.

Til toppen 
#28278 - 16/01/2004 21:28 Re: Hvoffor må gud slå ihjel?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej anonym

Det er mange spørgsmål du stiller, men jeg prøver at besvare dem én for én, så godt som jeg kan:

> 1. Hvoffor må gud slå ihjel.

Den der selv skaber og giver livet har også ret til at tage det tilbage igen. Dvs. uanset hvad et menneske dør af, så er det ret beset Gud der slår i hjel.

> 2. Hvoffor må han forbande slægtled efter slægtled for fædres synder "de 10 bud"

Prøv at læse denne artikel: "Gud straffer børn..."

> 3. hvoffor må vi ikke arbejde den syvende dag i et modernet samfund "de to bud"

Det må vi også gerne, men Guds 10 bud foreskriver os en ugentlig hviledag, som vi skal holde hellig. Det kan man fx gøre ved at fejre gudstjeneste. Ingen mennesker er skabt til at arbejde 7 dage om ugen.

> 4. hvoffor må vi ikke have en anden gud ? er budister dårligere troende?

Fordi der ikke findes andre guder. Vi må ikke ophøje noget til gud som ikke er det. Gud vil ikke at vi skal bedrage os selv. Buddhister er ikke dårligere, men vi tror at de desværre tager fejl i deres tro.

> 5. hvad hvis der findes inteligent liv i rummet skad de så omvendes ? og ligner de os, da vi jo er skabt i guds bilde.

Det ved jeg ikke.

> 6. Hvordan kan gud sætte solen stille for at hans udvalgte kan vinde et slag, det er jo joren der drejer om solen.

Ja, i virkeligheden var det jorden der stoppede sin rotation. Men for folkene så det dengang ud som om det var solen, der stod stille. De vidste endnu ikke at det forholdt sig omvendt.

> 7. hvoffor skal jeg bede til en gud der har slået milioner ihjel.

Jfr. svaret på dit første spørgsmål. Gud er herre over livet og pga. af verdens ondskab og menneskers synd, bliver døden ofte grusom og urimelig. Men det er ikke Guds skyld, men menneskers.

> 8. har gud patent på ret og retfærdighed, kan man ikke være god og retfærdig uden at have ham i sit univers ?

Godt spørgsmål! Gud har patent på ret og retfærdighed, ja. Men han tillader lykkeligvis også de mennesker som ikke kender ham at vise godhed og retfærdighed. Gud er Gud både for de som tror på ham og for dem som ikke tror på ham.

> 9. gælder lige love for alle i hans univers, jeg finder beviser på det
> modsatte.

Ja, alle er lige overfor Gud og han dømmer alle efter samme lov. Jeg kender ikke beviser for andet.

> 10. hvoffor stadig det gamle testamente, det er jo fyldt med løgn, selvmodsigelser og opskrifter på mord og undertrykkelse.

Det er rigtigt at der fortælles om megen løgn og mord og krig i GT. Det er fordi Bibelen skildrer sin samtid og mennesker realistisk og ærligt. GT er skrevet i en tid og en kultur som var mere grusom og uciviliseret end vi accepterer i dag.

Jeg ved ikke hvad du opfatter som selvmodsigelser.

> Jeg kunne fortsætte og som du nok kan læse vil kristendommen aldrig blive min tro, det er den simpelthen for grusom og menneskeundertrykkende til

Du har ret i at der i tidens løb er gjort meget grusomt og undertrykkende i Guds eller kirkens navn. Ligesom det er sket i alle andre religioners og styreformers navne. Men du finder intet i Bibelen og den kristne tro som retfærdiggør eller ligitimerer den slags.

Den kristne tro på Jesus Kristus står for frihed, fred og kærlighed, både mellem mennesker og mellem Gud og mennesker.

Jeg vil opfordre dig til at finde flere oplysninger om kristendommen på JesusNet.dk. Vores svararkiv alene omfatter i dag 470 svar på spørgsmål som vore gæster har stillet om troen og livet.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær