0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#28111 - 16/01/2004 13:27
Den Absurde Syndflod
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Hej Esmaralda Her er mit svar på dit indlæg i den nu lukkede tråd om en gammel jord.
Ja - og man ved helt præcist hvad der foregår under indlandsisen på Grønland ved at studere et mindre snevejr her i DK (lettere ironisk)
Hvis man ikke finder tegn på oversvømmelse overhovedet så virker det da ikke som en troværdig forklaring, at det er fordi oversvømmelsen var global og ikke blot lokal.
Måske eller at måleenhederne er fejlagtigt sat til for stort et antal år.... Måske kunne intervallerne være for store netop fordi man ikke havde medregnet syndfloden da man fastsatte dem..... hvem ved?
Så når man fx kan tælle 50.000 årsaflejringer i iskernerne fra Grønland uden at finde det mindste spor efter nogen global oversvømmelse, så kunne det være fordi man ikke havde taget højde for syndfloden da man satte sig for at tælle lagene? Den tror jeg ikke just på!
A: Den er jo absurt i sig selv. Hvis Gud ønskede menneskene dræbt, hvorfor så ikke bare dræbe dem direkte? Hvorfor al det pjat med en syndflod?
E: Ja det er egentlig et godt spørgsmål. Jeg kan ikke svare på det - for jeg ved det ikke...... Gud ved det og så vidt jeg ved har han ikke forklaret det for os.....
Er vi så enige om, at det virker som en absurd historie?
|
|
Til toppen
|
|
|
#28113 - 17/01/2004 12:45
Re: Lokal Syndflod
[Re: Ole Madsen]
|
Anonym
Anonym
|
Ole MadsenNu tror jeg at floden var en lokal og ikke global, det var jo ikke nødvendigt for en global da menneskene ikke var begyndt at spredes over hele jorden, det gjorde de først senere ved babelstårnetDen tror jeg ikke rigtigt holder. Af flere grunde. Da menneskene begyndte at blive talrige på jorden og fik døtre 1 Mos 6,1
Herren så, at menneskenes ondskab var stor på jorden 1 Mos 6,5
Jeg bringer nu vandfloden over jorden for at ødelægge alle under himlen, der har livsånde. Alle på jorden skal omkomme. 1 Mos 6,17
jeg udsletter alle levende væsener, som jeg har skabt, fra jordens overflade. 1 Mos 7,4
Højere og højere steg vandet over jorden, så alle de høje bjerge under himlen blev skjult. Vandet steg femten alen over bjergene og skjulte dem. 1 Mos 7,19 - 20Talrige på jorden... Ondskaben var stor på jorden... Hele jorden... Alle der har livsånde... Alle levende væsener... Jordens overflade... Alle de høje bjerge under himlen blev skjult... Vandet steg 15 alen over bjergene og skjulte dem... Der skal noget seriøs tolkning til for at få syndfloden til at blive lokal. Foruden de nye spørgsmål det så rejser: - Hvorfor skulle der alt det bøvl til for at redde nogle dyr fra en lokal oversvømmelse? - Hvorfor flyttede Noa ikke bare væk? - osv. For ikke at tale om: Dette er tegnet på den evige pagt, som jeg vil stifte mellem mig og jer og alle levende væsener hos jer. Jeg sætter min bue i skyerne; den skal være tegn på pagten mellem mig og jorden. 1 Mos 9,12 - 13Hvis oversvømmelsen kun var lokal, gælder pagten så kun lokale oversvømmelser? Vil Gud aldrig mere lave lokale oversvømmelser? Så har Gud et problem! For at illustrere absurditeten i en lokal oversvømmelse har jeg smidt et par illustrationer på min hjemmeside: Illustration 1Illustration 2Disse viser på en sjov måde at det slet ikke giver mening med en lokal oversvømmelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28114 - 17/01/2004 13:48
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Jeg indrømmer at det er godt argumenter du har imod, jeg er meget ny i dette, men der skulle være argumenter imod det du siger, hør http://www.genesis-one.dk/mp3/hughross-noah.php hvad hugh ross siger om emnet, jeg kan ikke lige høre dem lige nu da jeg er på bibelskole Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#28116 - 17/01/2004 14:55
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars P., tak for klargørelsen, lige hvad jeg havde brug for til syndflods-samtaler!
Der er jo stadig rigtig mange, også kristne, der mener, at syndfloden umuligt kan have dækket hele kloden. Det har jeg også selv en gang troet, men det er gået over for et års tid siden :-)
Jeg tror nok vi alle er født med en kraftig tilbøjelighed til at tænke alt for småt om Gud og alt for stort om vores egen fatteevne ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#28117 - 18/01/2004 11:47
|
Anonym
Anonym
|
Ole Madsen,
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor vandet forsvandt hen
Men Gud glemte ikke Noa og alle de vilde dyr og alt kvæget, der var med ham i arken. Han lod en storm blæse hen over jorden, så vandet sank. Urdybets kilder og himlens vinduer blev lukket, og regnen fra himlen holdt op. Lidt efter lidt trak vandet sig tilbage fra jorden. Efter hundrede og halvtreds dage begyndte vandet at falde. 1 Mos 8,1 - 4
Lad os først se hvad Bibelen siger. Det er ikke meget, kun disse 3 vers, men hvis vi lægger godt mærke til hvad der står, så mener jeg at de beskriver en voldsom ændring af jorden.
Gud lader en storm blæse hen over jorden, så vandet synker. Samtidig med at der lukkes for vandet nedefra og vandet ovenfra. Der bliver ikke tilført mere vand, og en del af det synker i jorden p.g.a. stormen. Men det er ikke nok, for prøv at lægge mærke til de næste par linier:
"Lidt efter lidt trak vandet sig tilbage fra jorden. Efter hundrede og halvtreds dage begyndte vandet at falde."
Vandet trækker sig tilbage - men først efter 150 dage begynder det at synke. Der er to muligheder:
1) Vandet har trukket sig tilbage så landjorden kom til syne, og har stået pænt stablet indtil der er gået 150 dage, hvor det så begynder at falde (synke) i jorden.
2) Jordoverfladen har hævet sig nogle steder, så landjorden er kommet til syne, og efter 150 dage har jorden hævet sig så meget at vandet løber af (falder).
Model 1 er ikke mulig - vand kan ikke stables.
Model 2 er mulig. Det resterende vand - det der ikke er trukket i jorden - er det vi i dag finder i vore enorme verdenshave der jo dækker 3/4 af jordens overflade, og det der er bundet i ismasserne ved polerne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28118 - 18/01/2004 12:23
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Lars
Hvor kom vandet fra?
Hvilke mekanismer kan forklare den meget hurtige og voldsomme omkalfatring af jordens geografi, du foreslår under 2)?
Mht. mulighed 1): Jeg er enig i, at det (også) er umuligt, men principielt er alt vel muligt for din Gud? Var det ikke et lignende trick, han lavede i Det Røde Hav nogle år senere?
Mvh matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#28119 - 18/01/2004 12:47
[Re: matthias]
|
Anonym
Anonym
|
Hej matthiasHvor kom vandet fra?netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet 1 Mos 7,11Både oppe og nedefra. Urdybet må referere til store vandmasser der var bundet under jorden. Himlens sluser er der nogen uenighed om hvad det er. Nogle mener at det har regnet voldsomt, andre at den såkaldte 'dampskal/-paraply' er brudt sammen og fortættet. Personligt hælder jeg mest til den med dampskallen, vandet under jorden, samt påvirkning udefra i form af meteornedslag m.m. Der er flere steder på jorden at vi kan se resultatet af nedslag af meget store meteorer (Mexico og Irak - så vidt jeg lige husker), og der er sikkert flere under havet. Store meteorer i havet medfører meget store flodbølger, sunamier, og hvad det ellers hedder altsammen. Så jeg tror at der dels er blevet tilført nyt vand i form af nedbruddet af dampskallen og frigivelsen af 'urdybet', og dels er der blevet vendt godt og grundigt op og ned på det hele på grund af f.eks. kometnedslag udefra. Med andre ord, så mener jeg ikke bare at syndfloden var verdens voldsommeste regnvejr, men at det var den største naturkatastrofe vores lille planet har været udsat for indtil videre. Den er ganske vist for intet at regne imod det der skal komme senere - men det er en helt anden snak. Hvilke mekanismer kan forklare den meget hurtige og voldsomme omkalfatring af jordens geografi, du foreslår under 2)?Jeg tror at den storm der blæste hen over jorden efter syndfloden har været alvorlig! Der har intet været til at hindre dens 'fremmarch', så den har virkelig haft knald på. Derfor har den også været i stand til at flytte store vandmasser. Måske så store at jordens tyngdepunkt er blevet forskubbet for en kort tid. Der skal ikke meget til før at det vil få store konsekvenser for planetens overflade. Mht. mulighed 1): Jeg er enig i, at det (også) er umuligt, men principielt er alt vel muligt for din Gud?Det har du ret i, at alt er muligt for Gud. For øvrigt er Han også din Gud
|
|
Til toppen
|
|
|
#28120 - 18/01/2004 15:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars P. Skriver:
Jeg tror at den storm der blæste hen over jorden efter syndfloden har været alvorlig! Der har intet været til at hindre dens 'fremmarch', så den har virkelig haft knald på. Derfor har den også været i stand til at flytte store vandmasser. Måske så store at jordens tyngdepunkt er blevet forskubbet for en kort tid.
Hmm ja, for mig lyder det bestemt plausibelt. Kunne det måske også tænkes, at jordkloden ved samme lejlighed fik sin skæve akse, som den jo i let invalideret tilstand stadig kører rundt med, og som giver os de skiftende årstider?
Jeg ved godt, at man kan gøre sig en masse tanker, og også at de fleste af dem er forkerte ... men altså .. ? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28122 - 18/01/2004 17:52
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
kristinaHmm ja, for mig lyder det bestemt plausibelt. Kunne det måske også tænkes, at jordkloden ved samme lejlighed fik sin skæve akse, som den jo i let invalideret tilstand stadig kører rundt med, og som giver os de skiftende årstider? Det vil jeg ikke udelukke. Om det har medført at kloden er vippet fra fuldstændig lodret rotation om sin akse til den nuværende hældning, må til dels afhænge af oversættelsen af: Gud sagde: "Der skal være lys på himmelhvælvingen til at skille dag fra nat. De skal tjene som tegn til at fastsætte festtider, dage og år" 1 Mos 1,14I den gamle oversættelse var 'festtider' oversat med 'årstider'. Hvis 'årstider' er mest korrekt, har jorden haft en eller anden hældning. Men jeg er ikke i tvivl om at årstiderne, uanset hvor lidt eller meget jorden er vippet, er blevet meget mere markante efter syndfloden. (Det er en stor trøst for mig, der ikke kan døje sne, når jeg kan forlige mig med at sne er et udslag af syndefaldet, og at vi aldrig vil se skidtet på den nye jord  ) Jeg ved godt, at man kan gøre sig en masse tanker, og også at de fleste af dem er forkerte ... men altså .. ?Hvad mener du med at 'de fleste af dem er forkerte'? Hvilke tanker, og forkerte i forhold til hvad?
|
|
Til toppen
|
|
|
#28123 - 18/01/2004 17:55
|
Anonym
Anonym
|
Ole Madsen,
Jeg syntes ikke helt det forklarer hvor vandet er gået hen
Ingen steder - det er her stadig. Jordoverfladen har ændret sig, og som følge heraf er vandet 'sunket' ned i de fordybninger der er blevet i forbindelse med at dele af overfladen har løftet sig.
Jeg tror at landjorden har været meget større inden syndfloden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28124 - 18/01/2004 19:55
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Kristina,
Hmm ja, for mig lyder det bestemt plausibelt. Kunne det måske også tænkes, at jordkloden ved samme lejlighed fik sin skæve akse, som den jo i let invalideret tilstand stadig kører rundt med, og som giver os de skiftende årstider?
Plausibelt og plausibelt! Man slipper i hvert fald for at læse tykke bøger om geofysik, astronomi og geologi for at forstå Jorden. Bare de ikke hører det på Københavns Universitet! Eller Anders Fogh! Så bliver en masse fysikere og geologer arbejdsløse!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#28126 - 18/01/2004 22:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars P. skriver:
Kr.: Jeg ved godt, at man kan gøre sig en masse tanker, og også at de fleste af dem er forkerte ... men altså .. ?
Lars: Hvad mener du med at 'de fleste af dem er forkerte'? Hvilke tanker, og forkerte i forhold til hvad?
Mennesketanker i forhold til Guds tanker, mener jeg, jfr. Es 55,8-9:
For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28127 - 18/01/2004 23:12
|
Bruger
|
Narh, det ligger lidt uden for mit område, men jeg mener, man tror, der har været noget med et sammenstød ret tidligt i jordens liv. Andre her på forummet ved det sikkert. JEG skulle have fat i de tykke bøger for at sige mere  mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#28128 - 19/01/2004 00:16
|
Bruger
|
Hej Lars P Tak for dine svar.
Matthias: Hvor kom vandet fra?
Lars P: netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet 1 Mos 7,11
Både oppe og nedefra.
Urdybet må referere til store vandmasser der var bundet under jorden. Himlens sluser er der nogen uenighed om hvad det er. Nogle mener at det har regnet voldsomt, andre at den såkaldte 'dampskal/-paraply' er brudt sammen og fortættet.
Personligt hælder jeg mest til den med dampskallen, vandet under jorden, samt påvirkning udefra i form af meteornedslag m.m.[...]
Der er bare en masse problemer. Et af dem er: Varme Hvis ”dampskallen” består af vand i gasform i atmosfæren, vil fortætningen af damp til vand (regn) frigive energi. Hvis der er tale om meget damp, bliver der frigivet meget energi. Denne energi skal ledes bort, hvis al atmosfærens vand skal fortættes. Hvilken mekanisme forestiller du dig?
En underjordisk vandreservoir vil, hvis det blot befinder sig nogle få km nede, være opvarmet til over 100 grader (jorden er varm inden i). Hvis dette vand pludselig væltede op til overfladen, ville det transportere en enorm varmemængde med sig, som ville bringe temperaturen i atmosfæren op på autoklaveniveau. Hvis det så skal fortættes til regn, er det dampskalsproblemet om igen.
Meteorer, der rammer jorden fra det ydre rum, vil have tilstrækkelig bevægelsesenergi til at fordampe en masse vand.
Tag som eksempel det objekt, der eksploderede over Tunguska i 1908. Ifølge de seneste teorier var det en lille stenasteroide på ca. 60 m. i diameter. Hvad det end var lavet af, fordampede det på få øjeblikke i en eksplosion med en sprængkraft på 15 Mt, eller energi nok til at fordampe ca. 450 mio tons vand. Et massivt bombardement med stor meteorer vil varme jorden og dens atmosfære op og fordampe en masse vand.
Varmeregnskabet i de forklaringer, du forestiller dig, holder ikke.
Jeg tror at den storm der blæste hen over jorden efter syndfloden har været alvorlig! Der har intet været til at hindre dens 'fremmarch', så den har virkelig haft knald på. Derfor har den også været i stand til at flytte store vandmasser. Måske så store at jordens tyngdepunkt er blevet forskubbet for en kort tid. Der skal ikke meget til før at det vil få store konsekvenser for planetens overflade. [...]
Mener du, at stormen flyttede nævneværdige vandmasser? Har du regnet på, hvilken vindhastighed, du skal op på, for at opnå det resultat? Hvordan ville en trækasse på 300*50*30 alen klare sig under din storm. Ville mandskabet ombord kunne udføre noget som helst arbejde? Husk, at der heller ikke er noget til at hindre bølgernes fremmarch.
Mvh matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#28129 - 19/01/2004 09:01
|
Anonym
Anonym
|
matthiasDer er bare en masse problemer. Et af dem er: Varme Hvis ”dampskallen” består af vand i gasform i atmosfæren, vil fortætningen af damp til vand (regn) frigive energi. Hvis der er tale om meget damp, bliver der frigivet meget energi. Denne energi skal ledes bort, hvis al atmosfærens vand skal fortættes.Du har fuldstændig ret. Som sagt så "hælder jeg mest til teorien om dampskallen", men den har helt klart nogle problemer. På Institute for Creation Research, har man opstillet forskellige computersimulationer af en sådan dampskals virkninger - alle giver det resultat at temperaturen på jorden ville blive for høj. Så enten er der noget vi har misset i forbindelse med dampskallen, eller også har vi misforstået noget i Bibelen ang. dette. Videre forskning på området må vise dette. Men, indtil det er endeligt afgjort at dampskallen er en umulighed, er det den jeg alligevel hælder mest til. En underjordisk vandreservoir vil, hvis det blot befinder sig nogle få km nede, være opvarmet til over 100 grader (jorden er varm inden i). Nogle få km... det er da langt nede. Hvorfor så langt nede? Mener du, at stormen flyttede nævneværdige vandmasser? Har du regnet på, hvilken vindhastighed, du skal op på, for at opnå det resultat?Nej, men det har nok været lidt mere end en almindelig "stiv kuling". Men vi skal jo også huske på, at der hverken har været noget til at hindre vind eller vands bevægelse, så måske skulle der ikke så meget vind til som der skal i dag for at flytte tilsvarende vandmasser, nu hvor de bliver hindret af landjorden der har det med at rage op over det hele. Selv med de hindringer der er i dag, kan vinden jo flytte store vandmasser og tørlægge havne. Hvis vi så tænker på en verden hvor hverken vind eller vand har hindringer for at bevæge sig - og månen desuden trækker i hele møget på den "ene side", så bliver der flyttet seriøst meget vand, også uden at vinden behøver at være grotesk voldsom - tror jeg. Hvordan ville en trækasse på 300*50*30 alen klare sig under din storm. Ville mandskabet ombord kunne udføre noget som helst arbejde? Husk, at der heller ikke er noget til at hindre bølgernes fremmarch.Ikke min storm...! Jeg er glad for at du sætter mig højt, men det var altså Gud der lod en storm fare hen over vandet..  Det er ikke sikkert de har kunnet arbejde under denne del af syndfloden, de har sikkert også været voldsomt søsyge. Der var jo ikke tale om at arken var en luksus-cruiser, men en overlevelseskasse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28131 - 19/01/2004 10:51
Re: Hvor kom vandet fra?
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej mathias
Da Gud skabte verden delte han vandet op i det under og over hvælvingen..... Der var altså en vis vandmængde over himmelen (som han kaldte hvælvingen).... jeg tror at vandet kom derfra........
1 Mosebog 1v6 Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille vandene!« Og det skete; v7 Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen. v8 Gud kaldte hvælvingen himmel. Så blev det aften, og det blev morgen, anden dag.
v9 Gud sagde: »Vandet under himlen skal samle sig på ét sted, så det tørre land kommer til syne!« Og det skete. v10 Gud kaldte det tørre land jord, og det sted, hvor vandet samlede sig, kaldte han hav. Gud så, at det var godt. 1Mosebog 7 v10 Efter de syv dages forløb kom vandfloden over jorden. v11 I det år, Noa blev 600 år, på den syttende dag i den anden måned, netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet,
Da syndfloden startede blev der åbnet et vindue i himlen..... gennem et vindue kan der komme meget store mængder vand - som faldt på jorden som regn.
Sidebemærkning: måske var de store vandmængder over hvælvingen med til at beskytte menneskene fra solens stråler og give dem et langt liv. Måske var det vandet der gjorde at folk blev så gamle?
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#28132 - 19/01/2004 10:58
Re: Vandet oppefra
|
Bruger
|
Hej LarsP
Så enten er der noget vi har misset i forbindelse med dampskallen, eller også har vi misforstået noget i Bibelen ang. dette. Videre forskning på området må vise dette. Men, indtil det er endeligt afgjort at dampskallen er en umulighed, er det den jeg alligevel hælder mest til.
Måske at det ikke var damp der var oppe over himmelhvælvingen, men vand.....
1 Mosebog 1 v6 Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille vandene!« Og det skete; v7 Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen.
Jeg forestiller mig at der lå en dyne af vadn over jorden - over himmelhvælvingen.... da den "faldt ned" som regn oversvømmedes jorden.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28133 - 19/01/2004 11:03
[Re: Esmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Esmaralda
Damp er jo også vand. Jeg tror ikke vand kan blive 'hængende' nogen steder. Men der er et sted højt oppe - husker ikke lige hvaffor en 'sfære' det er, hvor der er meget varmt. Der kan damp i hvert fald blive hængende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28135 - 19/01/2004 12:08
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Lars Poulsen skrev: LP> Det vil jeg ikke udelukke. Om det har medført at kloden er vippet fra fuldstændig lodret rotation om sin akse til den nuværende hældning, må til dels afhænge af oversættelsen af:
Hvorfor skulle jordens rotationsakse have været lodret tidligere? Fordi det er 'pænere'? Hvad med alle de andre planeter, hvis akser ikke er lodrette? [...] Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#28136 - 19/01/2004 12:14
|
Bruger
|
Lars Poulsen skrev: LP> Så enten er der noget vi har misset i forbindelse med dampskallen, eller også har vi misforstået noget i Bibelen ang. dette. Videre forskning på området må vise dette. Men, indtil det er endeligt afgjort at dampskallen er en umulighed, er det den jeg alligevel hælder mest til.Det er sjovt, så meget du taler om videnskab. Ovenstående lyder ikke særligt videnskabelig; at tro på noget indtil det er modbevist. Tænk, hvor mange ting, man skulle gå rundt og tro på (nå-nej, I har jo en manual til at sortere for jer  ). Videnskab er at kigge på data og forsøge at danne sig en teori ud fra dem; ikke med vold og magt at forsøge at tilpasse sine data til en på forhånd given konklusion. [...] LP> Selv med de hindringer der er i dag, kan vinden jo flytte store vandmasser og tørlægge havne. A'hva? Har du nogen kilder til det eller taler vi om meget små havne? LP> Hvis vi så tænker på en verden hvor hverken vind eller vand har hindringer for at bevæge sig - og månen desuden trækker i hele møget på den "ene side", så bliver der flyttet seriøst meget vand, også uden at vinden behøver at være grotesk voldsom - tror jeg.Jeg er ikke i tvivl om, at du tror. Jeg er i tvivl om, om du har nogen rationelle argumenter for, at dit scenario skulle være plausibelt, fx nogle udregninger. På den anden side, hvilke værdier for fx vind og jord-modstand skulle man smække ind i modellerne, når man ikke kan være sikker på, at jorden altid har været, som den er nu?!? En skudsikker position! [...] Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#28137 - 19/01/2004 13:21
|
Bruger
|
Hej Lars P
[...] Så enten er der noget vi har misset i forbindelse med dampskallen, eller også har vi misforstået noget i Bibelen ang. dette. Videre forskning på området må vise dette. Men, indtil det er endeligt afgjort at dampskallen er en umulighed, er det den jeg alligevel hælder mest til.
Jeg hælder mest til den forklaring, at Syndfloden aldrig fandt sted. Det løser problemerne. Og det kan falde ind under den mulighed, du nævner: at I har misforstået noget i Bibelen.
matthias: En underjordisk vandreservoir vil, hvis det blot befinder sig nogle få km nede, være opvarmet til over 100 grader (jorden er varm inden i).
Nogle få km... det er da langt nede. Hvorfor så langt nede?
Hvordan forestiller du dig en (uspecificeret) stor mængde vand lagret under jorden på en måde, så det hurtigt kan slippes fri? Bemærk: Sten kan ikke flyde.
matthias: Mener du, at stormen flyttede nævneværdige vandmasser? Har du regnet på, hvilken vindhastighed, du skal op på, for at opnå det resultat?
Nej, men det har nok været lidt mere end en almindelig "stiv kuling". Men vi skal jo også huske på, at der hverken har været noget til at hindre vind eller vands bevægelse, så måske skulle der ikke så meget vind til som der skal i dag for at flytte tilsvarende vandmasser, nu hvor de bliver hindret af landjorden der har det med at rage op over det hele. Selv med de hindringer der er i dag, kan vinden jo flytte store vandmasser og tørlægge havne. Hvis vi så tænker på en verden hvor hverken vind eller vand har hindringer for at bevæge sig - og månen desuden trækker i hele møget på den "ene side", så bliver der flyttet seriøst meget vand, også uden at vinden behøver at være grotesk voldsom - tror jeg.
Jeg tror du tænker på det fænomen, der hedder vindstuvning, og jeg tror, at du tager fejl (Søg evt selv på nettet). Vindstuvningen er betinget af lav vanddybde, der hæmmer tilbageløb i dybden, og af, at der er landmasser, der kan fange vandet. Derfor ses vindstuvning ved den jyske vestkyst, og i de indre danske farvande. Jeg har ikke tallet for, hvor stor et tidevand, der ville være på en totalt vanddækket jord. Men det er nok ikke mere end 10 m. Og det ville stadig have en frekvens på ca. 2 gange i døgnet.
matthias: Hvordan ville en trækasse på 300*50*30 alen klare sig under din storm. Ville mandskabet ombord kunne udføre noget som helst arbejde? Husk, at der heller ikke er noget til at hindre bølgernes fremmarch.
Ikke min storm...! Jeg er glad for at du sætter mig højt, men det var altså Gud der lod en storm fare hen over vandet.. Det er ikke sikkert de har kunnet arbejde under denne del af syndfloden, de har sikkert også været voldsomt søsyge. Der var jo ikke tale om at arken var en luksus-cruiser, men en overlevelseskasse.
Så vidt jeg kan skønne ville arken være braset sammen under sin egen vægt. Hvis den blev udsat for oceaniske bølger, ville den helt sikker brase sammen, og hvis ikke, så ville trykbølgerne og tsunamierne efter meteornedslagene gøre kål på den Men alligevel: Hvor længe varede stormen? Hvordan klarede dyrene sig uden pleje i den tid, stormen rasede?
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#28138 - 19/01/2004 13:46
Re: Hvor kom vandet fra?
|
Bruger
|
Sidebemærkningsbemærkning:
(eller hvis dette er en bemærkning, så er Esmeraldas en a-mærkning.........buuh)
Betyder det, at folk i arktiske områder eller folk i urskovene eller folk i Bergen, hvor det altid regner (=lokal syndflod) bliver ældre end australiere, saudiarabere eller ......... hvad med minearbejdere? Eller folk på natarbejde?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28140 - 19/01/2004 14:43
Re: Vand, lys og liv
|
Bruger
|
Ikke for at ende i en sideanmærkningskommentarkrig........, men:
Hvis du tænker på filtreret lys, tænker du på lys, der filtrerer visse bølgelængder fra, dvs der bliver mindre lys i bestemte områder. Dette skulle beskytte kroppen mod et-eller-andet, mutationer højst sandsynligt. Vand filtrerer det røde lys, og som i øvrigt er det, planter "lever af", fra men lader det "farlige" blå lys slippe igennem. Tag en tur i svømmehallen og prøv at se verden fra 4 m bassinet. Så kan du sikkert konstatere det.
Så alene den del af argumentet er lidt tvivlsom.
Men vandet skulle i flg din teori filtrere noget lys fra. Skyer er også vand. Dvs at folk i Bergen og Seattle og den slags steder, hvor det er virkeligt vådt, skulle få den samme virkning. Så her er et projekt for AiGs store hvide forskningstørstende flok af skabelsesforskere: Undersøg midddelstrålingen i forskellige bølgelængder som påvirker folk fra Bergen, Seattle og Canberra, og sammenlign med middellevelængden for folk over en vis alder, og undersøg om der er mange 300-årige blandt Bergenserne og Bill Gates direktører i forhold til Aussierne.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28141 - 19/01/2004 17:39
|
Anonym
Anonym
|
matthias,Jeg hælder mest til den forklaring, at Syndfloden aldrig fandt sted. Det løser problemerne. Og det kan falde ind under den mulighed, du nævner: at I har misforstået noget i Bibelen.Ja, det gør du jo nok. Jeg mener nu ikke det løser problemerne - det skaber bare nogle nye. At syndfloden skulle være en misforståelse af Bibelens tekst er næppe muligt. Hvordan forestiller du dig en (uspecificeret) stor mængde vand lagret under jorden på en måde, så det hurtigt kan slippes fri?Det har jeg ikke noget svar på. Jeg ved bare at der var vand i undergrunden som slap ud på en eller anden måde. Bemærk: Sten kan ikke flyde.Er du sikker... Så vidt jeg kan skønne ville arken være braset sammen under sin egen vægt. Hvis den blev udsat for oceaniske bølger, ville den helt sikker brase sammen, og hvis ikke, så ville trykbølgerne og tsunamierne efter meteornedslagene gøre kål på denHvorfor mener du den ville brase sammen? Men alligevel: Hvor længe varede stormen?Det siger teksten ikke noget om, så det vil jeg heller ikke gøre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28142 - 19/01/2004 17:44
[Re: Zaphod]
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod,Det er sjovt, så meget du taler om videnskab. Ovenstående lyder ikke særligt videnskabelig; at tro på noget indtil det er modbevist. Tænk, hvor mange ting, man skulle gå rundt og tro på Ja, det er helt vildt - evolution og alt muligt andet uvidenskabeligt pladder  Næh, det er godt vi har vores tro! Jeg er ikke i tvivl om, at du tror. Jeg er i tvivl om, om du har nogen rationelle argumenter for, at dit scenario skulle være plausibelt, fx nogle udregninger. På den anden side, hvilke værdier for fx vind og jord-modstand skulle man smække ind i modellerne, når man ikke kan være sikker på, at jorden altid har været, som den er nu?!? En skudsikker position!Som sagt - så tror jeg at det kan have forholdt sig sådan. Længere er den sådan set ikke. Det er bare en teori - en tanke - en hypotese - whatever.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28143 - 19/01/2004 17:46
|
Anonym
Anonym
|
Esmaralda,Nu vil jeg skrive en sætning som du ofte selv har brugt.
Sådan vil det være hvis vi går ud fra at jorden altid har været som vi kender den i dag. (frit gengivet )Hæ-hæ  Det kan du da så have ret i. Men, jeg hælder nu alligevel mere til dampen. Jeg har også en idé om at vand ville tage for meget lys - men det er bare en tanke. Jeg vil ikke udelukke at du har ret - for hvem kan vide det med sikkerhed?
|
|
Til toppen
|
|
|
#28144 - 19/01/2004 17:52
[Re: Zaphod]
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod
Hvorfor skulle jordens rotationsakse have været lodret tidligere? Fordi det er 'pænere'? Hvad med alle de andre planeter, hvis akser ikke er lodrette?
Det siger jeg heller ikke at den skulle have været - jeg siger at den 'måske' har været det, ud fra nogle betragtninger om årstider/festtider
|
|
Til toppen
|
|
|
#28145 - 19/01/2004 18:20
|
Bruger
Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
|
Angående spørgsmålet hvor Syndflodens vand kom fra, så bragte jeg for et års tid siden, på skabelse.dk, en artikel som jeg synes er spændende i denne forbindelse.
Denne forskning er foretaget af evolutionistiske forskere og er publiceret i New Scientist i 1997 skrevet af Lou Bergeron. Jeg har oversat noget af artiklen til dansk.
------------------------------------------------------------------------------
Det dybtliggende vand.
Dybt indeni jorden, er trykket pinefuldt højt. Stenene er mast til underlige former og faconer og er så varme at de flyder som tyk melasse. Et inferno der er Dante værdigt, men det indeholder også noget overraskende. Hvad er det sidste du ville forvente at finde i sådanne helvedes-lignende omgivelser? Vand. Og endda i enorme mængder. Faktisk, mere end 400 kilometer indeni jorden er der muligvis nok vand til at erstatte overflade-oceanerne mere end ti gange.
Men dette vand er ikke en række af enorme have. Det er snarere spredt i dråber, nogle er så små som enkelte molekyler, hvor det meste er fanget indeni små krystal-gitre af sjældne mineraler, som kun dannes under et intenst tryk. Hvor meget vand der er dernede bliver stadig debatteret kraftigt. Men disse indre ”oceaner” kunne hjælpe til at forklare vanskelige spørgsmål om jordens dannelse der har eksisteret i nogen tid, årsagen til dybe jordskælv hundredvis af kilometer indeni jorden, og hvorfor massive vulkanske udbrud pludselig oversvømmer hundredtusindvis af kvadratkilometer med lava. De kan måske endda give et glimt af hvad vi kan forvente os af fremtidens klima - og om vi nogensinde skulle drukne pga. vandet i jorden.
Flere forskellige beviser peger i retning af eksistensen af dette skjulte vand. Et fingerpeg kommer fra det helium der bliver udledt under vulkanske udbrud. Helium har to isotoper. Helium-4 bliver dannet ved radioaktivt henfald, mens helium-3 stammer fra universets dannelse. Ifølge Thomas Ahrens, en geofysiker på Teknologisk Institut i Pasadena, findes der rigeligt med Helium-3 i de vulkanske sten der er spyet ud. Helium er meget flygtigt - meget mere end vand. Så hvis jorden har holdt fast på noget af dets Helium-3, hvorfor skulle den så ikke også have holdt fast på noget af dens vand. Helium-3 ”giver et klart signal om at jorden virkelig indeholder disse slags materialer”, siger Ahrens.
Et andet lovende bevis kommer fra bjergarten kimberlit, sten der er rige på jern og magnesium, som bevæger som op igennem snævre kanaler fra kappen op til jordens overflade. De opadstigende sten trækker andre mineraler med sig op, navnlig diamanter, som kun dannes i dybder under 180 kilometer. De trækker også glimmer-lignende sten (mica) med sig, sten som er rige på vand men som ville være ustabile på de dybder hvor diamanter dannes, og som derfor kun eksisterer tættere på overfladen.
Men ifølge Raymond Jeanloz fra the University of California i Berkeley, betyder dette ikke at vandet i de glimmer-lignende mineraler ikke kommer nede fra større dybder. ”Disse mineraler kan være et dekompressions-produkt af et højere tryk, vandrige faser som vi aldrig får chancen for at overvære”, siger Jeanloz. Stephen Haggerty fra the University of Massachusetts i Amherst, har fundet beviser for at nogle kimberlit-sten indeholder rester af et mineral kaldet majorite, som dannes i en dybde imellem 300 og 670 kilometer nede. Så vandet i kimberlit-stenene kan stamme fra 670 kilometer nede - på grænsen imellem den øvre og nedre kappe.
Seismiske data indikerer også at der er betydelige mængder vand i kappen. Vand har den effekt at den blødgør mange stentyper, og derved sænker hastigheden på de seismiske bølger når de passerer dem. Og geologer har opdaget at seismiske bølger bevæger sig usædvanligt langsomt i dele af kappen.
Joseph Smyth fra Universitetet i Colorado i Boulder gjorde en overraskende opdagelse da han studerede et mineral kaldet wadsleyite. Mineralet består af silicium, magnesium og oxygen. Geologerne mener at wadsleyite befinder sig dybt inde i jorden, omkring den øverste halvdel i overgangs-zonen imellem den øvre og den nedre kappe, hvilket har en spændvidde på dybder imellem 400 til 700 kilometer. Smyth’s gennembrud kom da han opdagede at selvom wadsleyite kun eksisterer ved temperaturer godt over 1000 °C, kan det stadig indeholde vand.
På samme tid undersøgte forskere hvorvidt andre mineraler kunne indeholde vand under højt tryk og høje temperaturer. En gruppe af mineraler der blev testet var først blevet skabt i 1960’erne af Ted Ringwood og Alan Major fra Australian National University i Canberra. Mineralerne, kaldet fase A, B og C, var blevet syntetiseret under vandfri forhold. Men i 1987 opdagede Lin-Gun Liu og Ringwood ikke bare at fase C kunne indeholde vand, men syntetiserede også et nyt mineral, kaldet fase D, som kunne indeholde vand under det enorme tryk og de høje temperaturer som er i kappen.
Pludselig var der et sted man kunne placere vandet dybt inde i kappen. ”Der kan være oceaner af vand opbevaret i overgangs-zonen”, siger Jay Bass fra the University of Illinois. ”Materialet er gennemblødt.” Forskere mener at wadsleyite kan indeholde så meget som 3,3 procent vand efter vægten. Det lyder måske ikke af så meget, men der kan være temmelig meget wadsleyite derinde. Ifølge Smyth så indikerer modeller af kappens komposition at der på de dybder hvor wadsleyite er stabil, er imellem 50 og 75 procent af materialet det rigtige slags til at danne disse mineraler. ”Hvis regionen imellem 400 og 525 kilometer var, lad os sige, 60 procent wadsleyite, og at denne fase var gennemblødt med en vægtprocent på 3,3 - ville det give ti oceaner af vand,” siger Smyth.
Nye vandbærende mineraler bliver stadig fundet. Smyth’s gruppe publicerede efterfølgende deres fund af wadsleyite II, en anden vandholdig fase der muligvis endda er stabil endnu dybere nede i kappen.
Et andet aspekt ved dette dybtliggende vand som også bliver debatteret meget, er hvor meget vand-indholdet i kappen varierer med tiden? Vulkaner udspyer konstant vand som de har transporteret op nedefra, og vand kan også sendes tilbage ned i jorden via subduktion af jordens tektoniske plader. Men hvor effektive er disse plader til at transportere vand ned i kappen? Meget af de vand-gennemblødte sedimenter som akkumuleres på havbunden, bliver skrabet af den tektoniske plade når den glider ind under den anden plade i subduktionszonerne. Hvor meget af sedimenterne der faktisk bliver trukket med ned i kappen er svært at sige. Selvom det ikke er let at vurdere hvor meget der går ned i kappen igennem subduktion sammenlignet med hvor meget der kommer tilbage via vulkaner, så synes det at hele systemet stort set er i balance. Men hvad hvis balancen ændrede sig så mere vand kom ud end der kom ind? Logisk nok ville oceanerne stige. Dog mener Jeanloz at det langfra ville gå så stærkt som i Noas dage.
-----------------------------------------------------------------------------------
Det jeg synes der er meget væsentligt i denne forskning, er at der efterhånden rejser sig beviser på at jorden, dybt inde, indeholder store mængder vand.
Desuden er der her givet en mekanisme for hvordan vandet er kommet derned, via subduktion. På skabelsens 3. dag (da Gud lod det tørre land komme til syne fra under vandet) må der nødvendigvis have været enorme tektoniske bevægelser.
Artiklen efterlader selvfølgelig også spørgsmålet, hvordan kunne vandet strømme så hurtigt op ved Syndfloden? Det kunne være et resultat af mange vulkanske udbrud og spalter/revner i havbunden der har ændret balancen, mellem indtagelsen af vand og udstrømningen af vand, radikalt. Desuden, hvis meget af dette vand der idag er i oceanerne engang har været indeni jorden har dette måske givet nogle andre forhold, end idag, der har tilladt vandet at "bryde frem".
Forskningen i dette dybtliggende vand er forholdsvis ny, derfor er der mange områder der kræver yderligere forskning, nogle af de nye undersøgelser kan derfor kræve modifikationer af teorien. Men spændende er det dog.
Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#28146 - 19/01/2004 22:19
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom Esmeralda og LP
Jeg tror ikke, at "vandene" ovenfor vælvingen, skal ses som vandene her på jorden...
Tager vi Skabelsen, skabte Gud Jorden og Himlene... Himlene på hebraisk er "Sham(m)aim"... Det betyder rent faktisk også "levende vande" (sham = levende, maim = vand)...
Jeg tror Gud med vælvingen, skilte vandene her på jorden, fra de "levende vande" (rummet) og at vælvingen er atmosfæren...
Men jeg kan tage fejl..
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#28147 - 20/01/2004 01:08
|
Bruger
|
Hej Lars P
matthias: Jeg hælder mest til den forklaring, at Syndfloden aldrig fandt sted. Det løser problemerne. Og det kan falde ind under den mulighed, du nævner: at I har misforstået noget i Bibelen.
Ja, det gør du jo nok. Jeg mener nu ikke det løser problemerne - det skaber bare nogle nye.
Hvilke?
At syndfloden skulle være en misforståelse af Bibelens tekst er næppe muligt.
Netop. Syndflodsberetningen er en myte.
matthias: Hvordan forestiller du dig en (uspecificeret) stor mængde vand lagret under jorden på en måde, så det hurtigt kan slippes fri?
Det har jeg ikke noget svar på. Jeg ved bare at der var vand i undergrunden som slap ud på en eller anden måde.
Nej, du tror, du ved, at der var vand, der slap ud. At du ikke har noget svar burde få dig til at stille spørgsmålstegn ved din egen skråsikkerhed.
[...]
Så vidt jeg kan skønne ville arken være braset sammen under sin egen vægt. Hvis den blev udsat for oceaniske bølger, ville den helt sikker brase sammen, og hvis ikke, så ville trykbølgerne og tsunamierne efter meteornedslagene gøre kål på den
Hvorfor mener du den ville brase sammen?
Et træskib på 150 meters længde. Det er 50% længere end de længste træskibe, der nogensinde er bygget i virkeligheden (undskyld), og de bugtede sig og lækkede, selvom de havde en stabiliserende overbygning bestående af master og vanter. Men det er ikke mig, der påstår, at det er muligt at holde sådan et skib flydende, så jeg synes, du skulle forklare, hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
matthias: Men alligevel: Hvor længe varede stormen?
Det siger teksten ikke noget om, så det vil jeg heller ikke gøre.
Har du forladt din idé om, at "stormen" flyttede en masse vand, eller hvad?
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#28148 - 20/01/2004 11:04
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej LarsBj
Hvis du tænker på filtreret lys, tænker du på lys, der filtrerer visse bølgelængder fra, dvs der bliver mindre lys i bestemte områder. Dette skulle beskytte kroppen mod et-eller-andet, mutationer højst sandsynligt. Vand filtrerer det røde lys, og som i øvrigt er det, planter "lever af", fra men lader det "farlige" blå lys slippe igennem. Tag en tur i svømmehallen og prøv at se verden fra 4 m bassinet. Så kan du sikkert konstatere det.
Hmmmm.... det var jo ikke så godt...... Så må alt det vand ovenover himmelhvælvingen jo have været vand på en anden måde..... evt damp..... 
Men vandet skulle i flg din teori filtrere noget lys fra. Skyer er også vand. Dvs at folk i Bergen og Seattle og den slags steder, hvor det er virkeligt vådt, skulle få den samme virkning. Så her er et projekt for AiGs store hvide forskningstørstende flok af skabelsesforskere: Undersøg midddelstrålingen i forskellige bølgelængder som påvirker folk fra Bergen, Seattle og Canberra, og sammenlign med middellevelængden for folk over en vis alder, og undersøg om der er mange 300-årige blandt Bergenserne og Bill Gates direktører i forhold til Aussierne.
De skal nok ikke regne med at finde nogen der er så gamle..... for Gud har sat en anden stopper for den høje levealder: 1Mos 6v3 Da sagde Herren: »Min livsånde skal ikke forblive i mennesket for evigt. De er dødelige, deres levetid skal være 120 år.« Så der er nok ikke så meget at komme efter
Så grunden til den høje levealder skyldes nok - efter nærmere eftertanke - at mennesket stadig havde Guds livsånde i sig........ og det har vi så ikke længere....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28150 - 20/01/2004 11:17
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas v1 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
v2 Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
v3 Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys. v4 Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. v5 Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. Så blev det aften, og det blev morgen, første dag.
v6 Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille vandene!« Og det skete; v7 Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen. v8 Gud kaldte hvælvingen himmel. Så blev det aften, og det blev morgen, anden dag.
v9 Gud sagde: »Vandet under himlen skal samle sig på ét sted, så det tørre land kommer til syne!« Og det skete. v10 Gud kaldte det tørre land jord, og det sted, hvor vandet samlede sig, kaldte han hav. Gud så, at det var godt. Først skabte Gud himlen og jorden....... Guds Ånd svævede over vandene....... jorden var dækket af vand....... Gud skabte hvælvingen som delte vandet....... nu var der så lidt vand på jorden at det kunne samle sig et sted og afdække tør land..... så blev verden for syndig og syndfloden kom...... og dækkede jorden med vand - igen....... med det samme vand som den havde været dækket af før...... for at starte på en frisk, med en ny ren jord....... Det jeg vil sige er at jeg tror at det vand som skulle samle sig over hvælvingen også var vand(H2O) ligesom det der samlede sig på jorden. Men jeg ved ikke mere end du gør - så du kan ligeså godt have ret - tror jeg.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28151 - 20/01/2004 11:52
|
Bruger
|
Hej Esmeralda, Mht vand som damp og væske er det vandets MOLEKYLER (H2O), der absorberer lyset ikke vandets TILSTANDSFORM (gas/væske). SKYER absorberer jo også pænt meget! Derfor er det ligegyldigt, om vandet i denne "vandkappe" var på den ene eller anden form. 1 kg vand absorberer samme mængde lys uanset tilstand. Vandet FYLDER bare mere som damp!!
Mht levealder osv tror jeg også en ren trosmæssig holdning (1Mos 6v3) er mere holdbar end at forsøge at blande naturvidenskab ind i det. Jeg har, helt ærligt, heller ikke hørt om 300-årige på Bill Gates direktørgange, Men jeg tænkte det nok skyldtes umådeholdent solariebrug :-)
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28152 - 20/01/2004 17:10
|
Anonym
Anonym
|
matthias,
Ja, det gør du jo nok. Jeg mener nu ikke det løser problemerne - det skaber bare nogle nye.
Hvilke?
At vi skal til at bortforklare de spor efter syndfloden vi finder over det hele.
Netop. Syndflodsberetningen er en myte.
Nå
Nej, du tror, du ved, at der var vand, der slap ud. At du ikke har noget svar burde få dig til at stille spørgsmålstegn ved din egen skråsikkerhed.
Nope:
I det år, Noa blev 600 år, på den syttende dag i den anden måned, netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet, og regnen faldt over jorden i fyrre dage og fyrre nætter. 1 Mos 7,11 - 12
Så det ved jeg. At jeg ikke lige på nøjagtigt metermål kan fortælle dig hvor vandet lå, ændrer ikke ved fakta.
Et træskib på 150 meters længde. Det er 50% længere end de længste træskibe, der nogensinde er bygget i virkeligheden (undskyld), og de bugtede sig og lækkede, selvom de havde en stabiliserende overbygning bestående af master og vanter.
Hvilke skibe tænker du på her?
Men det er ikke mig, der påstår, at det er muligt at holde sådan et skib flydende, så jeg synes, du skulle forklare, hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
Check lige de øvrige mål. Længden alene gør det jo ikke.
150 m lang. 25 m bred. 15 m høj.
Indvendig var den afstivet af adskillelserne mellem de 3 dæk, samt div. ruminddelinger.
Der er intet i teksten der indikerer at den var bygget som et skib - snarere som en stor kasse.
Hvorfor mener du ikke den kunne holde?
Har du forladt din idé om, at "stormen" flyttede en masse vand, eller hvad?
Næh... Jeg tror stadig det er en mulighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28153 - 20/01/2004 17:31
|
Bruger
|
Shalom...
Nu forholder du dig jo, til den danske oversættelse...
Vers 1 kunne for sin vis ligeså godt lyde:
"I starten skabte Gud de levende vande og jorden [i dem]"...
Så må vi jo forholde os lidt anderledes til vers 6, hvor Gud laver en vælving mellem vandene...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#28154 - 20/01/2004 19:16
|
Bruger
|
Hej LarsBj Nu tillader jeg mig lige at komme med noget mere Bibel Viden..... Vand opførte sig ikke på samme måde før syndfloden som efter. 1 Mos 9 v12 Gud sagde: »Dette er tegnet på den evige pagt, som jeg vil stifte mellem mig og jer og alle levende væsener hos jer. v13 Jeg sætter min bue i skyerne; den skal være tegn på pagten mellem mig og jorden. det var fx først efter at regnbuens pagt blev sat at farverne brydes gennem vandet...... eller hvordan man beskriver hvad der sker i regnbuen  Så vore målinger mht vand kan ikke helt bruges dengang..... Men det kan jeg jo ikke bevise videnskabeligt..... og der kan heller ikke modbevises....
Mht levealder osv tror jeg også en ren trosmæssig holdning (1Mos 6v3) er mere holdbar end at forsøge at blande naturvidenskab ind i det. Jeg har, helt ærligt, heller ikke hørt om 300-årige på Bill Gates direktørgange, Men jeg tænkte det nok skyldtes umådeholdent solariebrug 
Ja - jeg tænkte nok at det solarie var noget djævelskab 
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28156 - 20/01/2004 19:23
|
Bruger
|
Det er noget jeg ved... Men jeg kan jo tage fejl  Det med "de levende vande" havde jeg aldrig set, før en god ven (jøde, født og opvokset i Israel) som fortalte det... Men det er nu sandt hvad han siger... Shamaim betyder Himmel/himlene, men er/kan også være en sammentrækning af ordene "sham" (levende) og "maim" (vand)... Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#28157 - 20/01/2004 19:28
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas Tak for det - jeg vil prøve at læse versene med de briller næste gang
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28158 - 21/01/2004 11:03
Religiøs tro = umulig videnskab
|
Bruger
|
Hej Esmeralda, Rigtig godt eksempel på min pointe om videnskab og religion:
"Nu tillader jeg mig lige at komme med noget mere Bibel Viden..... Vand opførte sig ikke på samme måde før syndfloden som efter."
Det argument følger jo helt klart af en trosmæssig indgang til verden. Og så kan man jo TRO, at Gud kunne lade det her gøre og lade de fysiske konstanter være anderledes... Men så skal man på den anden side afholde sig helt fra at stille videnskabelige hypoteser om "den gang". For så kan man slet ikke anvende den videnskab vi har udviklet. Derfor tror jeg ikke på, der kan udvikles sund videnskab om syndflod eller skabelsestanker.
Den holdning er OK med mig. Jeg beskæftiger mig med det, der kan måles og vejes og udledes fra det, vi kan iagttage i naturen. ikke det, vi TROR om den. Og det vi kan måle, passer med vore tokninger af i dag. Og det virker: Man kan finde olie, mineraler osv. Iskernemålinger passer med andre målinger om fortidigt klima osv osv. Hvis man tror noget andet, er det OK med mig. Men så kan man som sagt ikke bruge videnskaben til støtte.
Sovjetrusserne var også ude i noget skidt med Lysenkos "sovjetiske genetik", hvor han fik gennemtrumfet en forskning ikke baseret på resulaterne og teorierne fra forskningen alene, men ud fra hvad Staten syntes var en "passende" teori. Og de kunne ikke lide teorien om naturlig udvælgelse!
På grund af dette blev "afvigende" forskere sendt i Gulag. Først sent optog Sovjetunionen almindelig medelsk tankegang i deres lærebøger.
Dette er selvfølgelig et ekstremt og perverst eksempel, men det illustrerer, at forskning skal basere sig på sine egne præmisser om opstilling af teorier på basis af det observerede og de øvrige krav, der i dag hersker i vestlig forskning. Og ikke på krav om at skulle passe til en religion eller politik (den nuværende regering balancerer her på en knivskarp æg for tiden, men det er en anden diskussion).
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28160 - 21/01/2004 12:03
Re: Religiøs tro = umulig videnskab
|
Bruger
|
Hej Esmeralda, Nej du har ikke helt forstået mig. Jeg betragter de videnskabelige fund som "rigtige" uanset tro, fordi de virker. Inden for den kontekst, der hedder videnskab, passer en række fund og eksteprimenter sammen. Alt i alt giver det et verdensbillede, hvor jorden er 4.45. mia år og............. så videre.
Det kan vi bruge i praksis. De konklusioner, der er draget er ikke "kun tro". Vi kan forudsige nye fund og iagttagelser og de passer. Det bruges jo aktivt inden for minedrift og olieboringer. Og hvis du så FR"s temaaften i går, så du, hvordan iskerneboringer fra Grønland og Antarktis stemmer overens, og hvordan klimaforskningen passer med de udlæsninger man har 100.000 år tilbage i tiden til Eem-mellemistiden. I en videnskabelig sammenhæng er det "fysiske realiteter", det kan måles og vejes og er ikke "tro", der ikke kan måles og vejes.
Det jeg siger er, at hvis man har en religiøs overbevisning (og her tænker jeg ikke kun på kristendom), der e ri modstrid med dette, så må man betragte det sådan, at Gud har lavet verden så det SER ud som om videnskaben passer. Og når man tillige kan tro, at fysiske konstanter etc er ændret, ja så må man afholde sig fra videnskab for at prøve at BEVISE sin tro. Så giver det religiøs mening. Og videnskaben kan ikke BEVISE en religion.
Der bliver på en måde to parallelforestillinger, lidt som hvis en neurolog forklarer en stormforelsket person, at det ikke er noget, det er bare en større aktivitet i hjerneområde XX og er helt normalt. Det er lissom ikke den forelskedes virkelighed!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28161 - 21/01/2004 12:37
|
Bruger
|
Hej LarsBj Det udvikler sig dette her
Nej du har ikke helt forstået mig. Jeg betragter de videnskabelige fund som "rigtige" uanset tro, fordi de virker. Inden for den kontekst, der hedder videnskab, passer en række fund og eksteprimenter sammen. Alt i alt giver det et verdensbillede, hvor jorden er 4.45. mia år og............. så videre.
Jo jo det har jeg forstået - at DU tror på.....
Men hvis du sætter dig ned og leger at du tror på Bibelen - dens Gud og dens beretninger incl syndfloden og regnbuens tilblivelse........ så kan viden skabens målemetoder ikke bevise noget som helst før den tid - da alt vil reagere anderledes - og det på en måde der ligger udenfor vores fantasi og forestillingsevne. Det kræver jo selvfølgelig at man tror på syndfloden at tænke sådan - eller at forestille sig at man tror på syndfloden.
Men vi kan vel blive enige om at enten har syndfloden været her og så er det sådan for alle eller også har den ikke været her - igen ens for alle..... det uanset hvad vi i dag tror på - det er et enten eller. Syndfloden kan ikke have været der kun for dem som tror på den..... Om man regner det for sandt at syndfloden har været der eller ej er en trossag.
Det kan vi bruge i praksis. De konklusioner, der er draget er ikke "kun tro". Vi kan forudsige nye fund og iagttagelser og de passer. Det bruges jo aktivt inden for minedrift og olieboringer. Og hvis du så FR"s temaaften i går, så du, hvordan iskerneboringer fra Grønland og Antarktis stemmer overens, og hvordan klimaforskningen passer med de udlæsninger man har 100.000 år tilbage i tiden til Eem-mellemistiden. I en videnskabelig sammenhæng er det "fysiske realiteter", det kan måles og vejes og er ikke "tro", der ikke kan måles og vejes.
Med fare for at du synes jeg er totalt barnlig eller useriøs: 1+2+3+4 = 14 1+2+4+3 = 14 1+3+4+2 = 14 1+3+2+4 = 14 4+3+2+1 = 14 3+2+4+1 = 14 4+1+2+3 = 14 4+3+1+2 = 14 2+1+3+4 = 10
Nå - sandheden må jo være at svaret er 14 - - - 10´eren sortere vi fra... det er en afviger. Alle forskningsresultater giver 14 - derfor er det 14.
Selvfølgelig er denne forsknings forsøg nem at påvise fejlen af..... men noget så komplekst som jordens alder mv.... det er nok ikke lige sådan at overskue.... Det jeg siger er bare at Hvis Gud har skabt jorden og hvis Bibelen stemmer - så ser videnskabens udregninger ud som ovenstående illutrasion 
Men jeg kan nok ikke forvente at du som videnskabsmand tager den slags tanker særlig højtideligt - de bliver nok nærmest bare sorteret fra som afvigende
Og når man tillige kan tro, at fysiske konstanter etc er ændret, ja så må man afholde sig fra videnskab for at prøve at BEVISE sin tro.
Jeg kan kun - igen - sige at hvis jeg bruger videnskab til at bevise min tro så er det et uheld 
Og videnskaben kan ikke BEVISE en religion.
Nej - det tror jeg skam heller ikke...... har jeg sagt det 
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28162 - 21/01/2004 12:42
|
Bruger
|
Hej Esmeralda, Problemet er jo, at hvis vi siger, at vi ikke tror på den model, som videnskaben giver os for jorden, så skal vi vælge en trosbaseret. Men hvilken?
Videnskaben er universel (alle (stort set) trosretninger er repræsenteret blandt forskere), men det er religionerne ikke. Der er mange forskellige, så hvilket verdensbillede skal man vælge, hvis ikke det der er kommet frem ved målinger og iagttagelser?
Og ja, selvfølgelig anvender man statistik inden for videnskab. Du accepterer den vel også i forbindelse med dine forsikringspræmier?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28164 - 21/01/2004 13:47
|
Bruger
|
Men faktisk behøver du ikke at vælge - man kan sige til Gud at hvis han findes (så hører han det jo) så vil man gerne tro på ham. Hvis Gud er almægtig kan og vil han også vise sig for den der ønsker at se ham.
Her tager du bare udgangspunkt i, at din egen tro er den rigtige, hvilket du ikke kan tillade dig, når det diskuteres, hvordan man skal bære sig ad med at vælge. Du antager her, at tro på Gud er nok. Andre trosretninger er ikke enige i, at tro alene gør det. Så man i høj grad nødt til at vælge trosretning, hvis man vil have nogen form for "viden" indenfor et trosbaseret verdensbillede!
|
|
Til toppen
|
|
|
#28165 - 21/01/2004 13:59
|
Bruger
|
1+2+3+4 = 14 1+2+4+3 = 14 1+3+4+2 = 14 1+3+2+4 = 14 4+3+2+1 = 14 3+2+4+1 = 14 4+1+2+3 = 14 4+3+1+2 = 14 2+1+3+4 = 10
Nå - sandheden må jo være at svaret er 14 - - - 10´eren sortere vi fra... det er en afviger. Alle forskningsresultater giver 14 - derfor er det 14.
Du antager her, at det er de 99% (vilkårligt valgt højt tal) enslydende resultater, der er forkerte, mens de 1% ekstreme værdier er rigtige. Det virker i høj grad som ønsketænkning.
Du står så også overfor det problem med de ekstreme værdier, at de 1) ikke peger i samme retning. Nogen er ekstremt meget højere og andre er ekstremt meget lavere - altså giver de ikke noget brugbart samlet billede. 2) heller ikke altid stemmer overens med Bibelens ord. Hvis en datering af Jorden fx når resultatet 800.000 år er det en ekstrem værdi i forhold til den sande værdi på omkr. 4,5 mia. år. Men det betyder jo på ingen måde, at en værdi på 800.000 bekræfter jeres fundamentalistiske påstand om en 6.000 år gammel jord.
Så jeg mener ikke, at du har fundet "de vises sten" i videnskabens frasortering af ekstreme værdier - det kan ikke redde myterne om skabelsesberetningen, syndfloden og alt det andet. For at redde disse, er du nødt til at acceptere at Gud har narret os med en gennemført illusion, der bl.a. omfatter en ung jord, der ser gammel ud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28168 - 21/01/2004 14:21
|
Bruger
|
A: Så jeg mener ikke, at du har fundet "de vises sten"
E: det mener jeg heller ikke jeg har...... og det var heller ikke det jeg prøvede at sige
Jeg skal gerne indrømme, at det udelukkende var min udlægning - dog baseret på den hyppighed hvormed du nævner de ekstreme værdier når videnskaben diskuteres.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28169 - 21/01/2004 14:33
|
Bruger
|
Jeg antog at Gud kan vise sig for den som ønsker at se. Og at Gud ikke altid viser sig på den måde vi selv regner med. Jeg antog at hvis man råber på Gud - og han findes- så er det også Gud der vil svare.
Denne antagelse bygger på, at Gud ligner den Gud som du tror på. Andre tror at vejen til gud(erne) går igennem fx bestemte handlinger. Da er det ikke nok at "råbe på Gud". Hvis du ikke lever rigtigt og gør de rigtige besværgelser, så får du ikke svar fra gud(erne).
Hvis man altid søger sandheden og er villig til at droppe det som ikke er sandt efterhånden som man finder noget "mere" sandt (tættere på den ultimative sandhed) så vil man altis komme nærmere sandheden.
Det du her henviser til er tydeligvis den videnskabelige metode! Men, så er vi jo alligevel helt enige om, at det er den bedste vej til sandheden. 
Jeg tror jo at det er den kristne Gud der er den sande. Men hvis det skulle vise sig at en anden gud kan overbevise mig om at være større og mægtigere end Gud - så vil jeg skifte tro.
Men ville en anden gud kunne overbevise dig om det? Du ville vel blot antage, at det var Satan, der talte i et forsøg på at lokke dig væk fra Jahwe?
Den Gud/gud der svarer må jo så derefter fortælle hvad der "kræves" af den troende..... Så det var et åbent opstilling på hvordan man vælger tro.
Det lyder meget som den metode jeg også bruger: Jeg lader nemlig også initiativet være op til den/de gud(er), der ønsker at omvende mig. Så, der er åbenbart mere vi er enige om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28170 - 21/01/2004 15:43
|
Bruger
|
OK! Nu er vi så nået dertil, hvor vi kun har mudderkastningen tilbage. Du kan åbenbart ikke se, at for en ikke-troende er det absurd at skulle bytte noget ud, der hviler på erkendelse med netop din tro.
I øvrigt er historien ganske god - og kan bruges til andet end religion.
Jeg accepterer din tro, men vil ikke bytte din opfattelse af verdens tilblivelse med den, videnskaben giver os i sin spændende ufuldkomne og nyskabende menneskelighed.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28173 - 21/01/2004 17:51
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej ateist
Din antagelse med at jeg ikke tror at videnskaben er kommet til det rigtige resultat er ikke forkert. Jeg mener ikke jorden er ældre end max 10000 år. Men det bygger jeg på Bibelens ord - ikke på fejl i videnskaben. Jeg vbed ikke hvor fejlen er og skal nok vare mig for at udpeje noget med sikkerhed.
At jeg har skrevet det med fejlmålingernes frasortering er såmænd bare fordi det jeg prøver at få jer til at se tingene fra en anden side end i plejer.... nøjagtig som når i peger på ting i Bibelen som jeg plejer at se på en bestemt måde...
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28174 - 21/01/2004 19:04
|
Bruger
|
men jeg gik (måske fejlagtigt) ud fra at de der tror på disse guder har fået deres viden et eller andet sted fra..... og at hvis man søger den gud vil man - hvis guden eksistere - få samme informationer.....
Udgangspunktet var, at man ikke behøvede at vælge. Hvis man er nødt til aktivt at søge gud(erne) så er man også nødt til først at vælge.
jeg tror ikke at Gud præsser sig ind i et menneskes liv. Jeg tror det er frivilligt om man vil lukke Gud ind eller ej. Hvis man ikke ønsker Gud giver han os lov til at blive fri.
Men så vil din gud vel heller ikke svare en anderledes troende, hvis denne påkalder (sin) gud - det ville jo være at presse sig ind i dette menneskes liv.
Iøvrigt har jeg aldrig givet udtryk for at jeg ikke "ønsker Gud" - det er en fordom fra din side.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28175 - 21/01/2004 19:24
|
Bruger
|
Hej ateist
Udgangspunktet var, at man ikke behøvede at vælge. Hvis man er nødt til aktivt at søge gud(erne) så er man også nødt til først at vælge.
Nej udgangspunktet var at hvis man HAR VALGT videnskaben fra - hvordan finder man så frem til det man vil tro på..... altså et søgende udgangspunkt....
Men så vil din gud vel heller ikke svare en anderledes troende, hvis denne påkalder (sin) gud - det ville jo være at presse sig ind i dette menneskes liv.
Hvis jeg kalder på Allah vil jeg da ikke forvente at Gud svarede - men at Allah svarede.... Hvis jeg åbent og ærligt kalder på og søger "Den eneste sande Gud" vil jeg forvente at han svare.....
Iøvrigt har jeg aldrig givet udtryk for at jeg ikke "ønsker Gud" - det er en fordom fra din side.
Har jeg sagt at du ikke ønsker Gud? Dit brugernavn indikere at du ikke tror på Gud..... men derfor kan man jo godt ønske at komme til at tro på Gud(?) er det der du står???
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28176 - 21/01/2004 20:05
|
Bruger
|
A: Udgangspunktet var, at man ikke behøvede at vælge. Hvis man er nødt til aktivt at søge gud(erne) så er man også nødt til først at vælge.
E: Nej udgangspunktet var at hvis man HAR VALGT videnskaben fra - hvordan finder man så frem til det man vil tro på..... altså et søgende udgangspunkt....
Udgangspunktet var nu, at du skrev: Men faktisk behøver du ikke at vælge ...
Og, den holder ikke!
Har jeg sagt at du ikke ønsker Gud?
Ikke explicit men emnet var den metode jeg bruger, så jeg antog naturligvis, at det også var mig du refererede til.
Dit brugernavn indikere at du ikke tror på Gud.....
Det er du vel ikke det mindste i tvivl om, at jeg ikke gør?
... men derfor kan man jo godt ønske at komme til at tro på Gud(?) er det der du står???
Nej, jeg har ikke noget ønske om at komme til at tro på Gud. Jeg tror jo ikke på, at han eksisterer, og hvorfor skulle jeg dog ønske at komme til at tro på noget, der ikke findes?
Men det betyder bare ikke, at jeg ønsker at være fri for Gud, såfremt han findes.
Såfremt Gud eksisterer, ved han dette, hvorfor han også ved at han ikke ville trænge sig på. Ergo: Han kan bare sige til, hvis han ønsker at jeg skal tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28177 - 22/01/2004 01:16
Re: Den Absurde Syndflod
|
Bruger
Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
|
Hej Esmaralda
Jeg ved ikke hvad det er der gør om man kan se der har været en lokal oversvømmelse for længe siden. Men jeg har svært ved at tro at en global oversvømmelse - med det enorme tryk og vandmængder - sætter samme spor som en lille oversvømmelse..... Der var så meget vand at selv verdens højeste punkter var dækket -.............
Om et par måneder skal jeg hen på egnen omkring Bylderup-bov og rode med nogle landbrugsmaskiner. Så kan jeg komme hen forbi dig med en maskine med en mægtigt gravegrab. Så kører vi ud på en mark og graver ned i en dybde som er dybere end det forventede lag af sedimenter der er afsat de sidste 4000 år. Så skulle vi, ikke ret langt nede, forvente at finde et fuldstændigt ubetvivleligt spor efter en langvarig oversvømmelse.
Jeg kan fortælle dig på forhånd at det finder du ikke. Der er bare noget sand. En meter nede findes der måske noget al. Derpå mange meter sand igen. Intet spor efter en syndflod.
Men bare fordi min lille hjerne ikke fatter en ting behøver den ikke være absurd.
Det har du ret i. Jeg får ofte skyld for ikke at være alt for smart, siden jeg er endt i et usselt lavtlønsjob. Det kan da godt være at der er ting der er Højere end os.
Men kunne vi ikke i denne debat, holde os til hvad vi kan konstatere og slutte os til med den lille hjernekapacitet vi traods alt har?
Carlo
Militant forkyndende og missionerende ateist.
|
|
Til toppen
|
|
|
#28179 - 22/01/2004 11:06
|
Bruger
|
Hej ateist Nu bliver det vist snart ordkløveri
Udgangspunktet var nu, at du skrev: Men faktisk behøver du ikke at vælge ...
Og, den holder ikke!
NEJ udgangspunktet for at skrive dette punkt var at der allerede (hypotetisk) var valgt et droppe videnskaben.
Så jeg der skal et valg til - men det var hypotetisk sket inden jeg hypotetisk skrev hvad næste skrit kunne være.....
E: Har jeg sagt at du ikke ønsker Gud?
A: Ikke explicit men emnet var den metode jeg bruger, så jeg antog naturligvis, at det også var mig du refererede til.
E: Dit brugernavn indikere at du ikke tror på Gud.....
A: Det er du vel ikke det mindste i tvivl om, at jeg ikke gør?
E: ... men derfor kan man jo godt ønske at komme til at tro på Gud(?) er det der du står???
A: Nej, jeg har ikke noget ønske om at komme til at tro på Gud.
Nej det var ikke dig som person jeg skrev om - men om alle som har et valg at vælge (dermed også dig) Nej jeg er ikke i tvivl om at du ikke tror på Gud. Du skriver selv at du ikke ønsker at komme til Gud. Hvorfor er det så så slemt at jeg har indikeret at du hører til den gruppe som ikke ønsker at komme til Gud?
Jeg tror jo ikke på, at han eksisterer, og hvorfor skulle jeg dog ønske at komme til at tro på noget, der ikke findes?
Nej det har du ret i. Men du kunne (teoretisk set) ligge inde med et ønske om at finde ud af OM Gud alligevel (trods din manglende tro) skulle findes.
Såfremt Gud eksisterer, ved han dette, hvorfor han også ved at han ikke ville trænge sig på. Ergo: Han kan bare sige til, hvis han ønsker at jeg skal tro.
Ja ja - du har før her på jesusnet prøvet at kommandere med Gud..... men når du ikke ønsker at komme til Gud eller har åbne øre for hvad Helligånden må hviske til dig - så tror jeg han vil lade dig i fred..... som du jo dybest set ønsker(?).
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28180 - 22/01/2004 21:41
|
Bruger
|
NEJ udgangspunktet for at skrive dette punkt var at der allerede (hypotetisk) var valgt et droppe videnskaben.
Så jeg der skal et valg til - men det var hypotetisk sket inden jeg hypotetisk skrev hvad næste skrit kunne være.....
Jeg antog nu det samme udgangspunkt.
Jeg hævder, at efter at man har droppet videnskaben, så er man nødt til at vælge et religiøst verdensbillede.
Du hævdede, at efter at man har droppet videnskaben, så er man ikke nødt til at vælge et religiøst verdensbillede.
Der er en yderst reel forskel på de to udsagn, som du ikke kan bortforklare som blot "ordkløveri". Din surhed er altså heller ikke berettiget!
Du skriver selv at du ikke ønsker at komme til Gud. Hvorfor er det så så slemt at jeg har indikeret at du hører til den gruppe som ikke ønsker at komme til Gud?
Jeg har ikke noget ønske om at tro på Gud, da jeg jo netop ikke tror han findes. Det udlægger du så, som om jeg helst er fri for Gud, såfremt han findes. Det er en klar misforståelse! Hvis Gud findes, er jeg da selvfølgelig interesseret i at forholde mig til dette faktum.
Men du kunne (teoretisk set) ligge inde med et ønske om at finde ud af OM Gud alligevel (trods din manglende tro) skulle findes.
Jamen det er da ikke teoretisk. Jeg er skam interesseret i at finde ud af om Gud eksisterer.
Ja ja - du har før her på jesusnet prøvet at kommandere med Gud.....
Jeg kommanderer skam ikke med Gud - jeg lægger bare min evt. fremtidige tro i Guds hænder.
så tror jeg han vil lade dig i fred..... som du jo dybest set ønsker(?).
NEJ! Det er ikke det jeg "dybest set ønsker". Her begår du igen den fejl jeg påpegede længere oppe. Du gør det endda efter at jeg udtrykkeligt havde skrevet: "Men det betyder bare ikke, at jeg ønsker at være fri for Gud, såfremt han findes." Hvordan kan du misforstå dette klare udsagn? Eller tror du måske ikke på det jeg fortæller dig? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#28181 - 22/01/2004 23:36
Afprøvning af Syndflodssejlads
|
Bruger
|
Hej Lars, Efter nu at have læst om syndflod op ad stolper og ned ad vægge er jeg blevet rigtig tørstig........ efter at høre om et godt, gammeldags eksperiment A/S (Afprøvning af Syndflod). Det kunne være interessant at vide, om kreationisterne har bygget en ark efter bibelens anvisninger, indsamlet dyr og foder og sejlet rundt på havet det samme antal dage med dem som Noah gjorde. Hvis det var muligt for Noah, må det være muligt at gentage "forsøget" - eller er de fysiske parametre for anderledes i dag???????
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28184 - 23/01/2004 11:35
Re: Afprøvning af Syndflodssejlads
|
Bruger
|
Sur? Overhovedet ikke. Jeg troede egtl. bare, at nogen havde tænkt i de baner. Men dit svar viser endnu engang det umulige i at anvende naturvidenskabelige metoder til verifikation af trosspørgsmål.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28185 - 23/01/2004 12:58
|
Bruger
|
hvordan vil du finde ud af det? (dette er ikke ment hånligt eller noget andet negativt - men af nysgerrighed over at høre hvad du har tænkt dig at gøre for at finde ud af om Gud eksistere..... og hvad kriterierne er for at afvise/godtage hans ekststens)
Jeg vil gøre det eneste jeg kan: Lade det være op til en evt. Gud at tage kontakt. Han har jo den fornødne viden om mig, mens jeg ikke har nogen viden om ham. Det virker derfor mest oplagt, at han tager initiativet.
Mht. kriterierne for at godtage hans eksistens, så kender jeg dem ikke. Jeg er dog sikker på, at en almægtig og alvidende gud sagtens vil kunne finde på noget, jeg kan godtage. Kriteriet for at afvise hans eksistens er det jeg bruger i dag: Mangel på beviser for hans eksistens.
Det var igen ikke DIG jeg peger ud - men menneskeheden i almindelighed (ifølge kristendommen altså)
Når du skriver "du" i et indlæg stilet til mig, så antager jeg altså at det er mig, du mener. Er det et generelt udsagn om hele menneskeheden, så bør du overveje at skrive "man"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#28188 - 23/01/2004 21:32
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Men jeg mener kun at videnskaben kan bruges til verifikation (regner med at det betyder noget i retning af at bevise) af trosspørgsmål - hvis ALLE forudsætninger er de samme som da whatever skete
Det er jo netop her, vandene skiller.
('Verifikation' betyder nærmest 'betragte som sandt')
En af mine yndlingsromaner hedder 'Den sorte Tåge' og er skrevet af en videnskabsmand (astrofysiker?) ved navn Fred Hoyle. Den er ret tankevækkende.
På et tidspunkt er personerne i fortællingen ved at vikle sig ind i en lang diskussion om, hvorvidt noget kan være rigtigt eller ikke, og da argumenterne har bølget frem og tilbage i nogen tid, kommer en af personerne med denne pragtulde udtalelse på gebrokkent russisk-engelsk: "Forbandet dårlig filosofi. Spild af ord. Hypotese prøves ved forudsigelse. Eneste sunde metode."
Nu er der jo visse praktiske vanskeligheder ved at afprøve hypoteser om verdens begyndelse, syndfloder osv, fordi vi ikke kan genskabe forholdene i et laboratorium.
Men hvis vanskeligheden ved at afprøve hypoteser er, at vi ikke kan bringe Gud med ind i forsøget (og selvfølgelig kan vi ikke det - Gud er pr definition uforudsigelig), så bliver det eneste, vi kan bevise, at vi ikke kan bevise noget som helst.
Derfor må vi holde os til de hypoteser, som ikke indbefatter Guds ekstraordinære handlen.
Ganske vist tror jeg, at Gud har skabt alt, men jeg tror også, at det er skabt med en lovmæssighed, som vi kan tage for gode varer. Det er den, vi kan undersøge og afdække ved at opstille hypoteser, som vi kan afprøve.
Når så vi læser i den gudskabte lovmæssighed, så må vi vel sige, at det på en måde er Gud, der taler til os gennem skabningen? Fortæller om det vældige system af orden og kosmos, som er kommet ud af kaos.
Fortæller os om vores liv, som er underlagt almindelig, biologisk konsekvenspædagogik: Hvis ikke man spiser ordentligt, så bliver man syg og risikerer at dø af det, for at nævne et eksempel. Eller hvis man har hovedet under vand tilstrækkelig længe, så drukner man.
Sæt nu, at den lovmæssighed, vi kan læse i vores univers, lige fra stjernernes bevægelser til vandets måde af aflejre sand - - tænk, hvis den orden var et bedrag?
Tænk, hvis vi tror, vi hører Gud fortælle om kosmos, og så er det bare en kulisse, for han har skabt det, så det ser ud som om der har været en lovmæssighed i den måde, f.eks. de forskellige lag i jordskorpen er bygget op på. Så ryger forudsigelse/hypotesen sig en tur. Gud har vist os en verden ordnet ved naturlove, som vi troede, vi kunne orientere os ud fra, men i virkeligheden er det blot et bedrag. Gud kommer til at stå som løgner
Vi må forholde os til det, vi kan se. Det forhindrer ikke, at der er en endnu større virkelighed bagved, men den virkelighed kommer ikke til syne ved at vi kaster vrag på naturlovene. Tværtimod.
Hvis nogen tror, at man skal kaste vrag på naturlovene for at se Guds endnu større virkelighed, så kunne det ligne en antydning af, at Gud ikke kan tåle sammenligningen. At Gud smuldrer overfor kosmos.
Men har Gud da ikke skabt kosmos - skabt orden i kaos?
Er Gud ikke også naturlovenes Gud?
Ændret af Eva (23/01/2004 21:40)
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#28189 - 23/01/2004 23:23
[Re: Eva]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Eva, du skriver:
Men har Gud da ikke skabt kosmos - skabt orden i kaos? Er Gud ikke også naturlovenes Gud?
Jeg fornemmer at vi ser forskelligt på tingene. Jeg tror ikke, at Gud har skabt orden i kaos , men at han har skabt sit skaberværk perfekt som det skulle være fra første begyndelse.
Han så at det var godt!
Jeg er enig med dig i, at Gud naturligvis også har skabt naturlovene.
Men netop derfor er han herre over dem og kan bryde dem efter sin vilje. Det gør han faktisk også en gang i mellem. Det er det, der er underet!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28190 - 23/01/2004 23:51
|
Bruger
|
Esmeralda skrev: Der er bare det ved det at den kan vi ikke kræve bare fordi vi synes det kunne være sjovt.
Netop! Når du udtaler dig sådan, erklærer du dig jo faktisk enig med mig i, at der var tale om en overnaturlig hændelse, som er uden for det målelige og vejelige. Der er ingen lovmæssighed bag, så man kan ikke opstille modeller, der kan efterprøves videnskabeligt. Nu må du snart sige klart "enig" til udsagnet: Videnskab kan ikke anvendes til at verificere trosspørgsmål!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28191 - 23/01/2004 23:56
Stol på hvad du ser
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Eva skrev: [...] Ev>Vi må forholde os til det, vi kan se. Det forhindrer ikke, at der er en endnu større >virkelighed bagved, men den virkelighed kommer ikke til syne ved at vi kaster vrag på >naturlovene. Tværtimod.På dette punkt kan jeg kun være enig med dig. Gud kan alt, men vi bør ikke påkalde os hans almægtighed til at bortforklare hvad vi ser, blot fordi det ikke stemmer overens med, hvordan vi selv tror, at tingene er gået til. Men jeg vil tilføje, at tingene også gælder den anden vej: Hvis vores observationer af naturen og dens regulariter peger i retning af, at Gud nogle steder har handlet irregulært, bør vi heller ikke forsøge at bortforklare dette, blot fordi `det ville være meget lettere, hvis alt kunne forklares ved naturlove'. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#28192 - 24/01/2004 00:08
Re: Stol på hvad du ser
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
.....har handlet irregulært, bør vi heller ikke forsøge at bortforklare..... For mig ser det ud, som om det er en, vi æder, hver gang vi står på skøjter
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#28193 - 24/01/2004 00:42
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Eva skrev: [...] Ev>For mig ser det ud, som om det er en, vi æder, hver gang vi står på skøjterJf. din egen formaning om at "forholde os til det, vi kan se", er det så dét du tror der sker? ;-) Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#28194 - 24/01/2004 07:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars Bj skriver: Nu må du snart sige klart "enig" til udsagnet: Videnskab kan ikke anvendes til at verificere trosspørgsmål! Nu er det jo Ester du skriver til, men jeg vil da for min del sige, at i det udsagn er jeg 100% enig! Er der mon nogen der mener, eller har ment, at videnskab kan anvendes til at verificere trosspørgsmål? Et under kan på ingen måde forklares videnskabeligt. Så var det jo ikke noget under, og som sådant i strid med naturlovene, vel? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28196 - 24/01/2004 10:13
|
Bruger
|
Hej Eva
Men hvis vanskeligheden ved at afprøve hypoteser er, at vi ikke kan bringe Gud med ind i forsøget (og selvfølgelig kan vi ikke det - Gud er pr definition uforudsigelig), så bliver det eneste, vi kan bevise, at vi ikke kan bevise noget som helst.
Jeg tror jeg er enig her.... Vi kan ikke regne os frem til noget Gud har gjort/været indblandet i. For vi kan ikke beregne Gud. Så ja når Gud har lavet en ændring ryger vores fine formler i vasken....
Derfor må vi holde os til de hypoteser, som ikke indbefatter Guds ekstraordinære handlen.
Hvis vi gør det - altså "koldt og kynisk" ser bort fra at Gud har grebet ind.... siger vi så ikke at vi ikke tror han har gjort det...... Fx mht jordens alder..... hvis vi skal holde os til hvad vi ved i dag og slet ikke må have Gud med i det..... så tror jeg at videnskaben har regnet rigtigt.... de har regnet så meget - der kan umuligt være fejlæ at finde..... MEN hvis vi medregner Gud og Guds indgriben i sager der har påvirket den måde tingene ser ud på (skabelsen, syndfloden) så må vi da også indrømme at videnskaben kommer til kort og at Gud er størst.
Vi kan da ikke bare sige at Guds handlinger ikke betyder noget..... selvfølgelig gør de da det....
Ganske vist tror jeg, at Gud har skabt alt, men jeg tror også, at det er skabt med en lovmæssighed, som vi kan tage for gode varer.
Det er jeg enig i. Men jeg tror at disse lovmæssigheder kan brydes af Gud - og at han har brudt dem fx i syndfloden. Jeg er sikker på at naturvidenskabens og Guds lovmæssigheder stemmer overens tilbage til syndfloden..... Men jeg tror at Gud har magt og ret til at ændre - til at gøre noget særligt - et under....
Hvis nogen tror, at man skal kaste vrag på naturlovene for at se Guds endnu større virkelighed, så kunne det ligne en antydning af, at Gud ikke kan tåle sammenligningen. At Gud smuldrer overfor kosmos.
Men har Gud da ikke skabt kosmos - skabt orden i kaos? Er Gud ikke også naturlovenes Gud?
Jeg tror faktisk ikke at Gud "bare" har skabt orden i kaos. Jeg tror at han har skabt alt af ingenting - ved sit ord. Når jeg tror han har skabt alt er det også naturlovene og alt det vi kan regne os frem til.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#28197 - 24/01/2004 10:36
Videnskab og Bibelen
|
Bruger
|
Ja, jeg har prøvet pointere, at de såkaldte kreationistiske forskningsinstitutioner er ude på dybt vand, når de leder efter videbskabelige beviser på denne og hin bibelske begivenhed i forbindelse med jordens dannelse og udvikling.
Og det glæder mig, at du i tråden med Eva klart giver udtryk for, at du er enig, ligesom det glæder mig, at også Kristina er enig, for det betyder at vi sammen kan afvise argumenter fra AiG, IRC o.l., der bygger på sådanne tiltag.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28198 - 24/01/2004 11:06
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Det var en spøg. Men når nu du spørger, så må jeg vel sige ja. Jeg har lært, at flydende stoffer trækker sig sammen når de bliver faste, så det burde være umuligt at stå på skøjter på søen - med mindre, den er frosset igennem, selvfølgelig. Nu er vand bare den ene undtagelse fra reglen, og så vidt jeg ved, er der ikke nogen forklaring på, hvorfor det er sådan. Man kan sige, at sådan har Gud ordnet denne ene undtagelse, for at jorden skal være beboelig for os, og den tanke vil jeg da ikke anfægte. Jeg er tværtimod taknemmelig. Man skal bare ikke stoppe der og begrænse sin forklaring til, at Gud bryder naturlovene, jvf den gamle forklaring på, hvorfor dødeligheden var langt mindre for de kvinder, der fødte om søndagen på hvad-det-nu-var-for-et-hospital. Den læge, der forklarede det med, at det ikke var den hellige søndag, der gjorde udslaget, men at lægerne havde fri og derfor ikke obducerede, han blev jo latterliggjort. Indtil alså at de lissom havde fået lært å vaske hænder, ikk'  Jeg undrer mig bare, når jeg ser en isdækket sø. Det er dog ikke den videnskabelige side af alt dette, der er mit ærinde, det er den teologiske. Som alle kan se, er min viden på det naturvidenskabelige område begrænset til skoleniveau. Jeg kan højst have en mening om metoder og logik.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#28199 - 24/01/2004 13:54
|
Bruger
|
Jeg tror faktisk ikke at Gud "bare" har skabt orden i kaos. Jeg tror at han har skabt alt af ingenting Klart. Jeg takker for rettelsen og lader det være en påmindelse om, hvor nemt den kaotiske modstander kan stikke sit grimme hoved frem og luske sig til en løgnagtig førsteplads. Jeg må være mere vågen. Det vil være spændende at diskutere - i en anden sammenhæng. Det bekræfter dog blot mit ærinde, nemlig at lovmæssigheden i naturen kan gøres til genstand for videnskabelig betragtning, analyse, hypoteser med efterfølgende prøvning osv osv. Vi kan da ikke bare sige at Guds handlinger ikke betyder noget..... selvfølgelig gør de da det.... Det siger jeg jo netop heller ikke. Hvis du læser mit tidligere indlæg i tråden samt mit indlæg her, kan du berolige dig med, at jeg taler om to forskellige ting: skabelsens lovmæssighed og Guds ekstraordinære indgriben. Det første er forudsigeligt og kan gøres til genstand for undersøgelser, forskning, udredelse af naturlove osv osv. Det andet kan vi kun komme i nærheden af med tro. Det er nemlig uforudsigeligt. Den skelnen er ikke hverken kold eller kynisk, den er praktisk. ....jeg tror at disse lovmæssigheder kan brydes af Gud - og at han har brudt dem fx i syndfloden... Der er jo det ved det, at Guds handlinger ikke er spøgelseshandlinger. Da Jesus viste sig efter opstandelsen, så var graven tom, og han satte fodspor, hvor han gik (Det står der ganske vist ikke noget om, men han spiste og drak og var derfor ikke nogen ånd). I alle de beretninger, hvor Gud griber ind og tager styringen på tværs af naturlovene, så har det målelige, konkrete konsekvenser. "Gå hen og lad jer syne af præsterne", sagde Jesus til de spedalske, han havde helbredt. Svinene, som han sendte de onde ånder ind i, de løb skrigende ud over afgrunden. Osv osv. Selvom så naturlovene er sat ud af kraft, så er det kun punktvis - og den handling har konsekvenser inden for naturlovenes rammer. Hvorfor må det ikke også gælde syndfloden? Hvis så store vandmængder er væltet ned over jorden, så vil det have konsekvenser langt ud over druknedøden for landlevende dyr og mennesker. Det vil i den grad ommøblere geografien, at det vil kunne ses overalt, hvor man graver nogle huller i jorden. Den ommøblering kan vi ikke se. Var vandet, Gud sendte ned over jorden, da spøgelsesvand, som ikke satte sig spor? Eller handler fortællingen om Noah dybest set om noget andet, så vi i virkeligheden går galt i byen, hvis vi lader debatten gå på, om 'verden' er planeten jorden eller om det er den verden, fortælleren kendte til? Jeg er ikke engang sikker på, at det er vigtigt for fortællingens pointe, som bl.a. handler om, at Gud ikke selv sætter pris på destruktive mirkaler. Og det er ligeså sikkert som amen i kirken og regnbuen på himlen.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#28200 - 24/01/2004 15:31
Re: Videnskab og Bibelen
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars Bj., nu dummer jeg mig igen  i fuld offentlighed: Du bliver lige nødt til (helt kort) at forklare mig, AiG og IRC betyder? Ellers kan det knibe for mig at deltage helhjertet i afvisningen  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28201 - 24/01/2004 18:23
|
Bruger
|
Hej Kristina, Beklager, du har ret: Det gør du!  AiG er Lars Poulsens Answer in Genesis, så det undrer mig, du ikke kender den. "ICR" skulle der stå er Institute for Creation Research, og begge institutioner brillerer i "videnskabelig" dokumentation for, at jorden er ung- i Bibelens tjeneste selvfølgelig. Desværre er de ikke så troværdige som deres noble formål ellers skulle antyde. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28202 - 24/01/2004 22:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak, LarsBj, for forkortelsesforklaringerne (AiG og ICR) - jeg er med nu, skal nok prøve at huske dem for fremtiden. Du skriver, at de ikke er så troværdige, som deres noble formål ellers skulle antyde. Betyder det ikke bare, at du ikke tror på dem? Som du forlængst har konstateret, er jeg selv noget af det mest uvidenskabelige, der kan opdrives og som sådan helt uden mening mht. videnskabelig dokumentation. Jeg må bare tage til efterretning, at vistnok alle videnskabsfolk anser nogle andre videnskabsfolks dokumentation for at være utroværdig og/eller uvidenskabelig!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28203 - 25/01/2004 01:24
|
Anonym
Anonym
|
LarsBj
Det kunne være interessant at vide, om kreationisterne har bygget en ark efter bibelens anvisninger, indsamlet dyr og foder og sejlet rundt på havet det samme antal dage med dem som Noah gjorde. Hvis det var muligt for Noah, må det være muligt at gentage "forsøget" - eller er de fysiske parametre for anderledes i dag???????
Det er der, mig bekendt, ikke nogen der har gjort.
Skulle det være et seriøst forsøg, skulle de samme betingelser som dengang være til steder - og her tænker jeg ikke på at der skulle indgås en aftale med Gud om hvorvidt Han ville velsigne turen. Jeg tænker på de rent fysiske rammer. Men skulle der, stik imod Guds løfte, alligevel komme en verdensomspændende oversvømmelse af jorden, så er det nok ikke utænkeligt at der vil være nogen der kunne få lyst til at prøve...
At sejle rundt med en masse dyr i 1 år siger jo ikke noget som helst om hvorvidt det var muligt under syndfloden. Så nej, det eksperiment er der vist ikke nogen der har gjort. Kreationister tror på at vi skal lave rigtig videnskab - ikke bare pjat.
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#28204 - 25/01/2004 12:11
|
Bruger
|
Hej Lars, Tak for svaret.
>Kreationister tror på at vi skal lave rigtig videnskab - ikke bare pjat.<
Det lyder godt. Det må de se at få gjort!
mvh
LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28205 - 25/01/2004 12:28
|
Bruger
|
Nej, Jeg taler om fejl og forkerte oplysninger. Jeg taler om dårlig videnskab.
Hvis du vedvarende afviser alle mine argumenter med henvisning til (manglende) tro, vil jeg begynde at afvise alle dine med henvisning til (manglende) viden!!!
Det er selvfølgelig dejligt bekvemt at læne sig tilbage og henvise al uoverensstemmelse som enten almindelig videnskabelig uenighed eller trosspørgsmål. Men AiG og ICR lader til at være meget ukritiske med, hvilke oplysninger de lader slippe igennem til deres læsere. Bare det står for den rette tro!
Så jeg siger, at hvis du ikke selv forstår deres videnskabelige artikler, skal du få en med forstand på det til at kigge dem igennem. Og evt tale med de kilder, de citerer. Ellers kan du ikke vide, om materialet er i orden.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#28206 - 25/01/2004 12:40
|
Bruger
|
kristina skrev: kr> Tak, LarsBj, for forkortelsesforklaringerne (AiG og ICR) - jeg er med nu, skal nok prøve at huske dem for fremtiden.
Du skriver, at de ikke er så troværdige, som deres noble formål ellers skulle antyde. Betyder det ikke bare, at du ikke tror på dem?Faktisk er især ICR gennemført uhæderlig. Her er en oversigtsside med diverse debatter mellem videnskabsfolk og folk fra ICR, og der er også beskrivelser af deres beskidte metoder. ICR offentligtgør konstant betragtninger om fossiler og især termodynamik, der ganske simpelt er forkerte. Med mindre man er så paranoid og konspirationsangst, at man tror på, at ét lille snollet institut med 20 medarbejdere (der sjovt nok alle sammen har skrevet under på at forsvare en bogstavelig tolkning af bibelen gennem deres forskning) skulle kunne kuldkaste al forskning foretaget af det 19. århundredes største tænkere (som har lavet en eller anden sammensværgelse), så må man simpelt hen acceptere, at det, de skriver er forkert. Længere er den ikke. Det er i strid med al lærebogsstof. Det svarer til at skrive på sin hjemmeside, at det ikke var tyskerne der startede anden verdenskrig, og at alle, der hævder dette er snævertsynede og indelukkede i deres elfenbenstårn. kr> Som du forlængst har konstateret, er jeg selv noget af det mest uvidenskabelige, der kan opdrives og som sådan helt uden mening mht. videnskabelig dokumentation.
Jeg må bare tage til efterretning, at vistnok alle videnskabsfolk anser nogle andre videnskabsfolks dokumentation for at være utroværdig og/eller uvidenskabelig!Nej, sådan er det ikke i branchen. Problemet er, at folk fra AiG og ICR påstår at høre med til branchen. Rigtige videnskabsmænd kan være uenige med hinanden, men det er ikke det samme som at anse de andre "for at være utroværdig[e] og/eller uvidenskabelig[e]!" Folk fra AiG og ICR er desværre sådan. Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#28207 - 25/01/2004 14:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars Bj. du skriver: Hvis du vedvarende afviser alle mine argumenter med henvisning til (manglende) tro, vil jeg begynde at afvise alle dine med henvisning til (manglende) viden!!! Jamen Lars, jeg har da ikke afvist dine argumenter, kun allerydmygst skrevet, at jeg ikke har indsigt til at kunne vurdere dem. Det er selvfølgelig dejligt bekvemt at læne sig tilbage og henvise al uoverensstemmelse som enten almindelig videnskabelig uenighed eller trosspørgsmål Tja, bekvemt og bekvemt... hvad skal jeg ellers gøre? Dit forslag er, at hvis jeg ikke forstår de videnskabelige artikler skal jeg få en med forstand til at kigge dem igennem, og eventuelt undersøge kildematerialet, fordi jeg ellers ikke kan vide om det er i orden. Det er for så vidt en god ide. Problemet er bare, at jeg, foruden ikke at have forstand på materialet, heller ikke har forstand nok til at vurdere, hvem der så har forstand på det  Og så er jeg jo lige vidt. Jeg kunne så lade det komme an på en flertalsafgørelse: Hvor mange videnskabsmænd er for, hvor mange er imod muligheden for, at Gud har skabt verden ex nihilo, subsidiært ex media (er det ikke sådan det hedder?) og hvor mange undlader at stemme? Men det kan heller ikke rigtig bruges til noget, al den stund sandheden ikke kan afgøres ved en majoritetsbeslutning. Det tror jeg nok du er enig med mig i. Og som Hausgaard synger: "Mon de fleste er de bedste eller bare de fleste?" Hvis jeg havde været ung og frisk i hjernen, tror jeg nok jeg ville have forsøgt at sætte mig ind i noget af stoffet, men det må jeg opgive - jeg har helt enkelt ikke ressourser til det. Så jeg er helt på Herrens mark med dette her. Et godt sted at være, hvis du spørger mig. (Læs: De er sure, sagde ræven om rønnebærrene, den kunne ikke nå dem! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28208 - 25/01/2004 15:00
Re: om at tage stilling eller ej
|
Bruger
|
Kære Kristina. Jeg kan godt forstå, at du træder et skridt baglæns, når 'de videnskabelige' slås. Vi ved jo, at når de store slås er det de små, der bliver klemt. Alligvel undrer det mig, at du så hurtigt tager retræten, for i andre sammenhænge er du jo klar nok. Bl.a. siger du et andet sted i denne tråd: Der er jo stadig rigtig mange, også kristne, der mener, at syndfloden umuligt kan have dækket hele kloden. Det har jeg også selv en gang troet, men det er gået over for e års tid siden :-) Hvis det drejer sig om rent subjektiv tro, så kan du for min skyld tro, at månen er lavet af en grøn ost, men når du forfægter synspunktet i debatten, som om det er en underkendt virkelighed, så klæder det dig ikke, at du pludselig ikke har grundlag for at forstå al den videnskab i samme øjeblik, dine argumenter ikke holder. Vi kan være uenige, vi kan have forskellig tilgang til både tro og videnskab, men uanset alt dette, så må der være en vis sammenhæng inden for det, man selv står for. Hvis den sammenhæng ikke er der, så er det tid til anfægtelse. Dermed mener jeg ikke, at du skal give efter for argumenter, bare fordi du ikke kan klare dig i en ordstrid. Det ville være for billigt. Jeg mener blot, at din tilbagetrækning ligner verdens ældste (og dårligste) argument: "Jamen, alligevel....." Det må du kunne gøre bedre.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#28209 - 25/01/2004 15:46
Re: om at tage stilling eller ej
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eva, du skriver: ... men når du forfægter synspunktet i debatten, som om det er en underkendt virkelighed, så klæder det dig ikke, at du pludselig ikke har grundlag for at forstå al den videnskab i samme øjeblik, dine argumenter ikke holder. Nu er jeg ikke særlig optaget af, hvad der klæder mig. Men jeg må sige, at jeg ikke "pludselig" ikke har grundlag for at vurdere videnskabelige teorier. Det har jeg nemlig aldrig haft, og jeg føler mig hverken lille eller klemt eller på retræte i den anledning. Vi kan ikke alle have forstand på alting. Jeg har heller ikke "forfægtet mit synspunkt i debatten, som om det er en underkendt virkelighed". Jeg har helt enkelt skrevet, hvad jeg tror på og holder for sandt. Og du behøver ikke at opfordre mig til anfægtelse, for den har jeg næsten kronisk i forvejen. Du citerer mig for at have skrevet: Der er jo stadig rigtig mange, også kristne, der mener, at syndfloden umuligt kan have dækket hele kloden. Det har jeg også selv en gang troet, men det er gået over for et års tid siden :-) Ja, og det udsagn vil jeg gerne gentage, det er stadig sandt, og selvfølgelig er det "subjektivt" - det er min kristne overbevisning, min tro på Guds ord, hvad skulle det ellers være? Om udsagnet er sandt i videnskabelig forstand eller ej, kan jeg ikke gøre mig til dommer over, men det er sandt, at jeg tror det! Jeg tror derimod ikke, at månen er lavet af en grøn ost (i hvert fald slet ikke grøn  men det behøver jeg vist ikke at kommentere nærmere. Jeg har ingen ambitioner om at "klare mig" i nogen ordstrid, og jeg må indrømme at jeg undrer mig over, at du kan tro, at det skulle være mit anliggende. Hvad er det for argumenter, du mener jeg er kommet med, og som ikke holder, og som du mener jeg har trukket tilbage? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#28210 - 25/01/2004 17:15
|
Anonym
Anonym
|
Hej LarsBjTak for svaret.Jamen velbekomme da - det var så lidt >Kreationister tror på at vi skal lave rigtig videnskab - ikke bare pjat.<
Det lyder godt. Det må de se at få gjort!De bestiller skam ikke andet. At der så er nogen der ikke mener det er videnskab fordi man ikke når til samme forudbestemte resultater som dem selv, tjah... det kan jo aldrig være kreationisternes problem
|
|
Til toppen
|
|
|
|