Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#28211 - 25/01/2004 17:36 Re: Videnskab og Bibelen [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

LarsBj

Lige et par småting...

AiG er Lars Poulsens Answer in Genesis, så det undrer mig, du ikke kender den.

AiG tilhører ikke mig. AiG er, i USA, stiftet af Ken Ham. Han er samtidig President for organisationen. At jeg arbejder for dem ind imellem betyder ikke at jeg ejer AiG.

Hvorfor undrer det dig at Kristina ikke kender AiG når jeg gør?
Hun ved heller ikke hvad min hund hedder, eller hvilket mærke min motorcykel er, eller hvad min præst hedder.
(svarene er: Emma, Yamaha XJ900, Søren Viftrup)

Desværre er de ikke så troværdige som deres noble formål ellers skulle antyde.

Næh, men sådan er det jo med dem der ikke falder på halen for den moderne 'videnskab', og siger ja og amen til alt hvad den kommer op med. At være uenig med 'guruerne' er jo at bede om at blive kaldt uærlig og hvad folk ellers finder på.

Men måske er det netop folk som AiG og ICR der er de mest ærlige - de tør da i det mindste stå ved deres overbevisning! De har ikke behov for at foregive at tro på noget direkte forvrøvlet sludder som f.eks. evolutionsteorien/ -læren/ -ideen/ -eventyret, for at undgå at blive kaldt for mystiske ting, der siger mere om dem der kalder dem det, end det siger om hhv. AiG og ICR.

Til toppen 
#28212 - 25/01/2004 17:47 Re: Videnskab og Bibelen [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Zaphod

Faktisk er især ICR gennemført uhæderlig. Her er en oversigtsside med diverse debatter mellem videnskabsfolk og folk fra ICR, og der er også beskrivelser af deres beskidte metoder.

allerede inden jeg klikkede på linket, vidste jeg at jeg ville havne hos TalkOrigins - hjemmesiden der har gjort det til en dyd at svine kreationister til. Fint nok - så ved vi allesammen at det ikke skal tages alvorligt. Sagen ville stille sig anderledes hvis kritikken kom fra andre (læs: seriøse) kilder.

Jeg må indrømme at jeg ikke læste alt vrøvlet, men en enkelt lille passage bliver jeg nødt til at gengive her. Ikke fordi der er hold i den, men fordi underholdningsværdien er ret stor

"Eugenie Scott, director of the National Center for Science Education, argues that public debates with creationists do little to further the cause of quality science education. Among her reasons are that (1) creationists usually fill the audience with their supporters, who are unlikely to have the educational grounding necessary to understand the arguments presented in favor of evolution, (2) evolution is a complex set of ideas that are not amenable to simple explanation in a short debate format, and (3) creationists make many simplistic but convincing-sounding arguments against evolution that take a significant amount of time to refute. "

Ja, undskyld, men jeg kunne simpelt hen ikke lade være med at grine. Grunden til at de slemme slemme kreationister har så stor succes når de holder foredrag /debatter er,

1) De fylder salen med medbragt publikum der, grundet deres religiøse holdninger, jo ikke er klogere end sådan lige til husbehov.
2) Evolution er så kompleks at den ikke kan debatteres kort - det skulle universitetet så måske have tænkt på inden de inviterede en debattør fra f.eks. ICR.
3) Kreationister siger mange simple ting der lyder overbevisende. Naturligvis siger de simple ting. Det er simpelt!
Det er selvfølgelig ikke sjovt at se sin egen position som alvidende halv-gud forsvinde ud i den blå luft, når det går op for publikum at det er kejserens nye klæder om igen.

Helt ærligt Zaphod. Det kan du gøre bedre.

Til toppen 
#28213 - 25/01/2004 18:02 Re: Afprøvning af Syndflodssejlads [Re: Eva]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Eva

Det siger jeg jo netop heller ikke. Hvis du læser mit tidligere indlæg i tråden samt mit indlæg her, kan du berolige dig med, at jeg taler om to forskellige ting: skabelsens lovmæssighed og Guds ekstraordinære indgriben.
Det første er forudsigeligt og kan gøres til genstand for undersøgelser, forskning, udredelse af naturlove osv osv.
Det andet kan vi kun komme i nærheden af med tro. Det er nemlig uforudsigeligt.
Den skelnen er ikke hverken kold eller kynisk, den er praktisk.

jamen så ser det jo ud til at vi er enige.......
Er vi også enige i at hvis/når der er sket ting i fortiden som ikke er indenfor naturlovene så kan videnskaben ikke bruges til at måle dem?

Der er jo det ved det, at Guds handlinger ikke er spøgelseshandlinger. Da Jesus viste sig efter opstandelsen, så var graven tom, og han satte fodspor, hvor han gik (Det står der ganske vist ikke noget om, men han spiste og drak og var derfor ikke nogen ånd).

I alle de beretninger, hvor Gud griber ind og tager styringen på tværs af naturlovene, så har det målelige, konkrete konsekvenser.

Ja - jeg tror også der er spor efter syndfloden...... men hvordan ser spor efter en verdensomspændende oversvømmelse ud???? hvordan ser jorden ud efter det enorme tryk de store vandmængder har givet???? hvordan har vandmasserne påvirket alt det der var og det der er kommet????
Jeg synes ikke det er så nemt endda.....

Eller handler fortællingen om Noah dybest set om noget andet, så vi i virkeligheden går galt i byen, hvis vi lader debatten gå på, om 'verden' er planeten jorden eller om det er den verden, fortælleren kendte til?
Jeg er ikke engang sikker på, at det er vigtigt for fortællingens pointe, som bl.a. handler om, at Gud ikke selv sætter pris på destruktive mirkaler. Og det er ligeså sikkert som amen i kirken og regnbuen på himlen.

Jeg læser det som om du mener det kun har været en lokal oversvømmelse - måske endda ikke særlig stor(?) Har jeg ret i det?

Hvis det kun var en lokal oversvømmelse så er jeg godt nok skuffet over Guds løfter - han er da slet ikke til at stole på ...... sætter en regnbue som tegn på at han aldrig vil lade en lokal oversvømmelse ødelægge noget igen - nogen sinde.....
hmmmpf hvis det er et løfte - så er det ikke særlig godt holdt synes jeg....
Jeg tror at syndfloden var verdensomspøndende - og at det var en altudryddende og verdensomspændende oversvømmelse Gud vile skåne os for skal ske igen..... ses i regnbuen....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#28214 - 25/01/2004 18:10 Re: Videnskab og Bibelen [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Hej LarsBj

Ups Uha og HJÆÆÆLP.....

Jeg tror jeg har erklæret mig enig i noget jeg ikke ved noget om.....

Jeg prøver lige at skrive hvad jeg mener uden brug af fine og svære ord

Jeg mener at Gud har skabt verden
Jeg tror på syndfloden og alt det andet i Bibelen
Jeg tror på at videnskabens nu-kendte formler og metoder kun kan bruges til at beregne de ting som har "opført sig normalt"
Jeg tror at mirakler og undere (brud på naturlovene) har haft koncekvenser i naturen, men at vi ikke ved hvad vi skal kigge efter - og at de ikke passer ind i de formler vi bruger i dag
Jeg tror på at videnskaben har fat i en masse rigtigt og godt - noget vi kan bruge til en masse
Jeg tror ikke videnskaben kan forklare alt med formler, fine ord og (øøøhhh hvad de nu ellers bruger til at forklare men)

Jeg tror på at syndfloden har fundet sted - og at den har sat sine spor - og at disse spor ikke bare kan puttes ind i formler for de er så ekstraordinære at de ikke kan være der

Håber dette satte lidt på plads hvor jeg står henne...... (og jeg håber virkelig ikke jeg andre steder har skrevet noget som står i modsætning til dette - men jeg føler mig ikke helt sikker lige nu )

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#28215 - 25/01/2004 18:20 Re: Videnskab og Bibelen [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Altså LarsP

hvor ku du??? - sådan helt ud af den blå luft ---- jeg er rystet.....

Du skrev: Yamaha XJ900
Det er tre år siden jeg sidst har kørt på mortorcykel.... og så nævner du det når jeg er helt uforberedt suuuk - jeg kunne slet ikke koncentrere mig om resten af indlæget [*savler over MC*] - jeg får forårskrilder i højre hånd nu (og venstre fod)....

UPS UPS UPS UPS UPS UPS
Der røg jeg vist uden for emner *savle savle*

Til toppen 
#28216 - 25/01/2004 19:37 Re: Videnskab og Bibelen [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Jeg tror på at syndfloden har fundet sted - og at den har sat sine spor - og at disse spor ikke bare kan puttes ind i formler for de er så ekstraordinære at de ikke kan være der

Hvilke spor er det?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#28217 - 25/01/2004 19:45 Re: Afprøvning af Syndflodssejlads [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

og at det var en altudryddende og verdensomspændende oversvømmelse Gud vile skåne os for skal ske igen..... ses i regnbuen....

Skal det med regnbuen forstås sådan, at lys ikke blev afbøjet i vand før syndfloden?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#28218 - 25/01/2004 20:05 Re: Videnskab og Bibelen [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Når jeg kalder det "Lars Poulsens AiG" mente jeg dermed, at du tidligere, da du var ordstyrer, har reklameret for dem og dit samarbejde med dem her på Jesusnet, og at det derfor kunne være alment bekendt.

Min klub hedder Brøndby, men jeg ejer den ikke.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#28219 - 25/01/2004 20:45 Re: Videnskab og Bibelen [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Vil det sige at det ikke er nu jeg skal bringe på bane at den er til salg?

Til toppen 
#28220 - 25/01/2004 20:58 Re: Stol på hvad du ser [Re: Eva]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Eva skrev:

Ev>Det var en spøg.

- Hvorfor jeg også tilføjede en smiley efter mit spørgsmål. :-)

[...]

Ev>Det er dog ikke den videnskabelige side af alt dette, der er mit ærinde, det er den
>teologiske. Som alle kan se, er min viden på det naturvidenskabelige område begrænset
>til skoleniveau.

Med tanke på dine egne ord om retræter i et andet indlæg, må jeg indføre, at din oprindelig pointe i lige så høj grad gjaldt det videnskabelige, som min pointe nu gør det. Hvis vores observationer af skaberværket skal tages for pålydende (og det ser jeg al mulig grund til, at de skal), må dette være tilfældet, uanset hvilke resultater de leder os mod.

Det er klart, at man kan risikere at se ekstraordinær indgriben, hvor ordinære processer er tilstrækkelige, lige så vel som det omvendte kan ske. Men sådan er al videnskab - man vover pelsen, og hvis det viser sig, at man har taget fejl, må man indrømme det og så ellers komme tilbage på rette spor igen.

[...]

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse

Til toppen 
#28221 - 26/01/2004 00:01 Re: Afprøvning af Syndflodssejlads [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Videnskab?
Er det sådan en artikel her du mener (jeg bringer et uddrag fra side 5 i artiklen):

The extinction of the woolly mammoth: was it a quick freeze?
    Michael J. Oard

The post-Flood rapid ice age
    Mammoth remains in the northern hemisphere are associated
    with events during the ice age. However, uniformitarian ice age
    models cannot explain the mammoths, or even the ice age
    itself. The August 18–25, 1997, issue of US News & World Report
    had a long series of articles on eighteen great mysteries of
    science. One of those mysteries is: ‘What causes ice ages?’ 88 The
    June 1996 issue of the popular earth science magazine Earth,
    reported on a new theory of the ice age. Daniel Pendick89 starts his
    article titled ‘The dust ages’ by saying: ‘If they hadn’t actually happened, the ice ages would
    sound like science fiction’. However, the unique creationist
    post-Flood ice age offers a reasonable solution for the
    mammoth mysteries.
    The ice age was caused by the climatic aftermath of the
    Genesis Flood.55 As a result of this great tectonic and volcanic
    upheaval, the stratosphere would have held great quantities
    of dust and aerosols immediately after the Flood. Copious
    post-Flood volcanism would have reinforced the polluted
    stratosphere. Thus sunlight would have been partially reflected
    back to space from the volcanic products trapped in the
    stratosphere (Figure 4). Less sunlight would have meant
    cooler land surfaces, as was observed at various locations
    after the great volcanic eruption in AD 535.90 During the
    Flood, warm water from the ‘fountains of the great deep’
    would have produced a warm post-Flood ocean. Evaporation
    would be much greater at mid and high latitude than today
    due to the much warmer water. Copious evaporation close to
    the ice sheets would have been most favourable for their rapid
    growth. After many centuries, once the oceans cooled, the
    ice sheets would have melted rapidly. Many other aspects of
    the ice age have been estimated, including the average
    thickness of the ice sheets, the length of the ice age, the
    number of ice ages, etc.55

Af en eller anden grund mener de, at der var istid i 500 år efter "Floden", og at i de 500 år opformeredes mammutterne til en population på flere million måske milliarder, før de uddøde på grund af støvstorme og skiftende klima.

Istiderne skyldtes altså ophør af opstrømmende varmt vand fra "Urdybet" kombineret med støv fra syndfloden. Nu skulle den ged så være barberet!

Den her er min yndling:The August 18–25, 1997, issue of US News & World Report had a long series of articles on eighteen great mysteries of science. One of those mysteries is: ‘What causes ice ages?’
I guder! Her er et stort mysterium! Men heldigvis kan det opklares: The ice age was caused by the climatic aftermath of the Genesis Flood.

Det betyder så, at der levede mammutter for ca 4000 år siden!
Hele artiklen er lignende løs snak om formodninger og antagelser, ingen selvstændige analyser eller beregninger. Ingen reference til præcise beskrivelser!

Hvis det her er videnskab, så skulle min farmor have haft Nobelprisen i kemi for sin kringle!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#28222 - 26/01/2004 00:18 ORDSTYRER: Lukket tråd [Re: Ateist]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

På grund af dens længde er denne tråd blevet lukket. I er dog velkomne til at fortsætte jeres diskussioner i nye tråde.

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær