Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#27885 - 07/01/2004 09:39 400 års stilhed?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning

Den jødiske åbenbarings bog - Book of Jubilees, skrevet i det andet
århundrede før Kristus, siger i 4,29-30. "ved udgangen af det 19 jubelår i
løbet af den syvende uge i dets sjete år (930) - døde Adam. Alle hans børn
begravede ham i det land hvor han blev skabt. Han var det første menneske
der blev begravet. Han manglede 70 år i at nå alderen 1000 år, fordi 1000 år
er èn dag i det vidnesbyrd himmelen har skænket os. Af denne grund, står der
om træet til Kundskab skrevet : "Den dag du spiser af det skal du dø".
Derfor, fuldførte han ikke årene i denne dag, fordi han døde i løbet af den.

jeg har hørt at der skulle være 400 års stilhed fra de sidste profeter til Jesus, er dette noget man har beregnet eller ud fra historiske udsagn kommet frem til?

jeg forsøger at komme til en konklusion angående jubilær bogen om den kan regnes for værende fra Gud eller bare er en bibelkommentar

Ole

Til toppen 
#27886 - 07/01/2004 22:09 Re: 400 års stilhed? [Re: Ole Madsen]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ole

I 2.-3. århundrede f.Kr. blev det en almindelig antagelse blandt jøderne, at profeternes tid var forbi. Det kan bl.a. ses af 1 Makk 4,46 (De lagde stenene til side på et egnet sted på tempelbjerget, indtil der ville fremstå en profet, som kunne give besked om, hvad der skulle gøres med dem), 1 Makk 9,27 (Der opstod i Israel en trængselstid så hård, som der ikke havde været siden den dag, en profet sidst viste sig for dem) og 1 Makk 14,41 (Jøderne og præsterne har nu besluttet, at Simon skal være deres leder og ypperstepræst for al tid, indtil der fremstår en troværdig profet).

Også forordet til Jesu Siraks bog, skrevet af hans sønnesøn i 132 f.Kr antyder, at profeternes tid for længst var ovre: "Eftersom der er mange og store ting givne os ved loven og profeterne og de andre, som har efterfulgt dem [...]". Efterfølgende antydes det, at "profeterne" allerede var en samlet og afsluttet størrelse på bedstefaderens tid.

Den jødiske historieskriver Josefus (ca 38-100 e.Kr) beskrev i skriftet "Mod Apinon", bog 1, kapitel 8 hans syn på sagen:

This interval of time was little short of three thousand years; but as to the time from the death of Moses till the reign of Artaxerxes king of Persia, who reigned after Xerxes, the prophets, who were after Moses, wrote down what was done in their times in thirteen books.
[...]
It is true, our history hath been written since Artaxerxes very particularly, but hath not been esteemed of the like authority with the former by our forefathers, because there hath not been an exact succession of prophets since that time

Det svarer til perioden dækket af profeterne vi har i GT, og at Josefus ikke regnede de apokryfe skrifter som en del af kanon. Og sandsynligvis var det det almindelige syn blandt jøderne.

Jesus accepterede efter alt at dømme denne "lukkede" GT-kanon. Fx i Luk 11,49-51:

Derfor har også Guds visdom sagt: ›Jeg vil sende profeter og apostle til dem, og nogle af dem vil de slå ihjel og forfølge, v50 så at denne slægt kan kræves til regnskab for alle profeternes blod, der er udgydt, fra verden blev grundlagt, v51 lige fra Abels blod til blodet af Zakarias, som blev dræbt mellem alteret og templet.‹ Ja, jeg siger jer: Denne slægt skal kræves til regnskab for det.

Abel omtales i 1 Mos, den første bog i Bibelen, Mordet på Zakarias i 2 Krøn, den sidste bog i den hebraiske kanon.

Også Matt 11,13 tyder på det:

For alle profeterne og loven har indtil Johannes været forudsigelser.

For Jesu tilhører har "profeterne" være en hentydning til de profeter, vi finder i vores GT.

Så det virker som om den sidste profet før Jesus var Malakias, godt 400 f.Kr.

Personligt ville jeg derfor regne "Book of Jubilees" blandt de pseudepigrafe skrifter(som den fx også gøres i online versionen med indledning her), der vel ligesom de apopkryfe kan være "gode og nyttige at læse", som fx Luther udtrykte det. Uden at de dermed har nogen autoritet for liv og lære som de kanoniske skrifter har.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#27887 - 08/01/2004 07:50 Re: 400 års stilhed? [Re: øhlenschlæger]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning

Personligt ville jeg derfor regne "Book of Jubilees" blandt de pseudepigrafe skrifter(som den fx også gøres i online versionen med indledning her), der vel ligesom de apopkryfe kan være "gode og nyttige at læse", som fx Luther udtrykte det. Uden at de dermed har nogen autoritet for liv og lære som de kanoniske skrifter har.

Tak Ø

det var lidt det jeg var ude efter om de havde autoritet altså om det bare var en bibelkommentar fra jøderne

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær