0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#27774 - 03/01/2004 23:01
Hvilken skabelsesberetning er den rigtige?
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Lars
Hjælp mig lige med at genopfriske min hukommelse: Hvilken en af de to skabelsesberetninger i 1 Mos er det nu, der er den rigtige. Den med mennesket først, eller den med mennesket til sidst?
Mvh Matthias
Ændret af Andreas (06/01/2004 19:23)
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#27775 - 04/01/2004 00:24
Re: Forståelsen af skabelsesberetningen
[Re: matthias]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Matthias Matthias> Hjælp mig lige med at genopfriske min hukommelse: Hvilken en af de to skabelsesberetninger i 1 Mos er det nu, der er den rigtige. Den med mennesket først, eller den med mennesket til sidst?Åh... en rigtig grim fælde  I min bibel er der kun én skabelsesberetning. Den "korte oversigt" i 1. Mos 1:1 - 2:4. Dele af den bliver efterfølgende uddybet i detaljer i 1. Mos. 2:5 - 25. Hvor er det du mener der er endnu en skabelsesberetning?
|
|
Til toppen
|
|
|
#27776 - 04/01/2004 10:03
[Re: ]
|
Bruger
|
Åh... en rigtig grim fælde
I min bibel er der kun én skabelsesberetning. Den "korte oversigt" i 1. Mos 1:1 - 2:4. Dele af den bliver efterfølgende uddybet i detaljer i 1. Mos. 2:5 - 25.
Hvor er det du mener der er endnu en skabelsesberetning?
Læst for sig kan 1 Mos 2,4-22 stå på egne ben som skabelsesberetning. Du mener, det kun er en uddybning: Hvorfor skal skabelsen af planter (træer) og dyr så nævnes igen? Hvorfor bliver der rodet sådan rundt i rækkefølgen:
"1. skabelsesberetning" 1 Mos 1,1-31 0: (Jorden) 1: Lys 2: Himmel 3: Sø & land (Frøsættende) planter 4: Sol & måne Stjerner 5: Vanddyr & flyvende fugle 6: Landlevende dyr og mennesker
”2. skabelsesberetning” 1 Mos 2,4-22 (Jord & himmel) En kilde Menneske (mand) formes af agerjord Dejlige træer Floder Alle vilde dyr & himlens fugle formes af jord Eva af Adams ribben
Mvh matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#27777 - 04/01/2004 12:11
|
Anonym
Anonym
|
Matthias> Læst for sig kan 1 Mos 2,4-22 stå på egne ben som skabelsesberetning.
Ja, og læst for sig kan et udpluk af en opskrift på wienerbrød bruges til at lave franskbrød.
Du mener, det kun er en uddybning:
Jep
Hvorfor skal skabelsen af planter (træer) og dyr så nævnes igen?
Er det ikke ligesom det en uddybning går ud på????
Hvorfor bliver der rodet sådan rundt i rækkefølgen
Fordi det er en uddybning af enkelte punkter. Rækkefølgen har vi jo lige fået præsenteret i "oversigten", så den kender vi allerede. Derfor er det ikke så væsentligt i hvilken rækkefølge sagerne uddybes, idet vi jo altid kan referere til "oversigten" for de specifikke detaljer om tid og sted.
|
|
Til toppen
|
|
|
#27778 - 04/01/2004 14:20
|
Bruger
|
Hej Lars Jeg spurgte: Hvorfor bliver der rodet sådan rundt i rækkefølgen Du svarede:
Fordi det er en uddybning af enkelte punkter.
Er det en god grund til at rode rundt i rækkefølgen?
Rækkefølgen har vi jo lige fået præsenteret i "oversigten", så den kender vi allerede.
Okey-dokey.
Så når 1 Mos 2, 4-7 siger:
... Dengang Gud Herren skabte jord og himmel, v5 var der endnu ingen buske på jorden, og ingen planter var spiret frem, for Gud Herren havde ikke ladet det regne på jorden, og der var ingen mennesker til at dyrke agerjorden, v6 men en kilde brød frem af jorden og vandede hele agerjorden. v7 Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen.
Så betyder det, at der var både planter og dyr inden vers 7. Bemærk, at en af grundene til, at ”ingen buske [var] på jorden, og ingen planter var spiret frem” var, at ”der var ingen mennesker til at dyrke agerjorden".
Og når 1 Mos 2,19 siger:
Så formede Gud Herren alle de vilde dyr og alle himlens fugle af jord, og han førte dem til mennesket for at se, hvad han ville kalde dem, og det, mennesket kaldte de levende væsener, blev deres navn.
så betyder det ikke, hvad der står, men at dyr og fugle allerede var skabt.
Logisk nok :-)
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27779 - 04/01/2004 14:20
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej matthias - med hensyn til de to (forskellige) skabelsesberetninger, så forestiller jeg mig den første som en slags oversigtslandkort, hvor man kan klikke ind et eller andet sted, som man har brug for at studere nærmere, og zoome ind på det .. så får man faktisk også to udgaver, som ikke er identiske, selv om de heller ikke er i modstrid med hinanden ... ok?
kristina
Ændret af Andreas (04/01/2004 15:35)
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#27780 - 04/01/2004 14:26
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Hvilket af dine indlæg skal jeg nu svare på ... nå skidt, jeg ta'r det her :-)
... så får man faktisk også to udgaver, som ikke er identiske, selv om de heller ikke er i modstrid med hinanden ... ok?
Jeg mener, at de to beretninger er i modstrid med hinanden, og at den eneste måde at nå til din konklusion på, er, hvis man på forhånd har bestemt sig for den konklusion. Og så er debat jo spild af tid.
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27781 - 04/01/2004 14:39
|
Anonym
Anonym
|
Mathias> Er det en god grund til at rode rundt i rækkefølgen?I uddybelsen er rækkefølgen ligegyldig. Vi ved, fra 1. Mos. 1 hvad der skete og hvornår. Mathias> Så når 1 Mos 2, 4-7 siger:
... Dengang Gud Herren skabte jord og himmel, v5 var der endnu ingen buske på jorden, og ingen planter var spiret frem, for Gud Herren havde ikke ladet det regne på jorden, og der var ingen mennesker til at dyrke agerjorden, v6 men en kilde brød frem af jorden og vandede hele agerjorden. v7 Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen.
Så betyder det, at der var både planter og dyr inden vers 7. Bemærk, at en af grundene til, at ”ingen buske [var] på jorden, og ingen planter var spiret frem” var, at ”der var ingen mennesker til at dyrke agerjorden".Det er en uddybning af nogle af de ting der sker. Selve skabelsesberetningen fortæller ikke noget om at agerjorden blev vandet - det er ikke det skabelsesberetningen går ud på. At agerjorden blev vandet er en detalje som vi får at vide efterfølgende. Der er ikke tale om en ny rækkefølge, blot en uddybning af nogle punkter. Mathias> Og når 1 Mos 2,19 siger:
Så formede Gud Herren alle de vilde dyr og alle himlens fugle af jord, og han førte dem til mennesket for at se, hvad han ville kalde dem, og det, mennesket kaldte de levende væsener, blev deres navn.
så betyder det ikke, hvad der står, men at dyr og fugle allerede var skabt.Kun hvis man helt bevidst forsøger at mase endnu en skabelsesberetning ind i Bibelen. Hvis man nøjes med at læse det der står, giver det fin mening. Vi ved, 1. Mos. 1 at Gud skabte dyrene. Vi ved ikke hvorfor. 1. Mos. 2,18 fortæller os at Gud skabte dyrene til Adam:
Gud Herren sagde: »Det er ikke godt, at mennesket er alene. Jeg vil skabe en hjælper, der svarer til ham.« 1 Mos 2,18
Hvis du skal klippe Bibelen i stykker, så gør det lige uden at meningen går tabt. Ellers kan du jo få den til at sige hvad som helst.
Mathias> Logisk nok :-)
Nemlig - det er faktisk såre simpelt. Hvis man gør sig den ulejlighed at sætte sig ind i hvad teksten fortæller os, og ikke hvad vi vil fortælle teksten!
|
|
Til toppen
|
|
|
#27782 - 04/01/2004 14:41
|
Anonym
Anonym
|
Mathias> Jeg mener, at de to beretninger er i modstrid med hinanden, og at den eneste måde at nå til din konklusion på, er, hvis man på forhånd har bestemt sig for den konklusion. Og så er debat jo spild af tid.
Pas på med den slags udsagn... de har det med at vende tilbage i hovedet på én selv!
|
|
Til toppen
|
|
|
#27783 - 04/01/2004 15:41
|
Bruger
|
I uddybelsen er rækkefølgen ligegyldig. Vi ved, fra 1. Mos. 1 hvad der skete og hvornår.
Det er vel ikke en grund til at rode rundt i rækkefølgen.
Matthias: Så betyder det, at der var både planter og dyr inden vers 7. Bemærk, at en af grundene til, at ”ingen buske [var] på jorden, og ingen planter var spiret frem” var, at ”der var ingen mennesker til at dyrke agerjorden".
Lars: Det er en uddybning af nogle af de ting der sker. Selve skabelsesberetningen fortæller ikke noget om at agerjorden blev vandet - det er ikke det skabelsesberetningen går ud på. At agerjorden blev vandet er en detalje som vi får at vide efterfølgende. Der er ikke tale om en ny rækkefølge, blot en uddybning af nogle punkter.
Jeg noterer mig, at det ikke løser spørgsmålet.
Kun hvis man helt bevidst forsøger at mase endnu en skabelsesberetning ind i Bibelen. Hvis man nøjes med at læse det der står, giver det fin mening.
Jamen, jeg nøjes sandelig med at læse, hvad der står:
Hvad er rækkefølgen af begivenhederne i det citat?
Vi ved, 1. Mos. 1 at Gud skabte dyrene. Vi ved ikke hvorfor. 1. Mos. 2,18 fortæller os at Gud skabte dyrene til Adam:
Gud Herren sagde: »Det er ikke godt, at mennesket er alene. Jeg vil skabe en hjælper, der svarer til ham.« 1 Mos 2,18
Nu læser jeg kun hvad der står, og så spørger jeg: Skabtes dyrene før eller efter mennesket?
Hvis du skal klippe Bibelen i stykker, så gør det lige uden at meningen går tabt. Ellers kan du jo få den til at sige hvad som helst.
Ja, Bibelen er underligt skrøbelig. Den vrimler med fejl, selvmodsigelser og flertydigheder. Skulle man ikke have forventet mere af en bog, der er frembragt af en almægtig gud?
Mathias: Logisk nok :-)
Nemlig - det er faktisk såre simpelt. Hvis man gør sig den ulejlighed at sætte sig ind i hvad teksten fortæller os, og ikke hvad vi vil fortælle teksten!
Tænk, jeg synes ellers du ikke bestiller andet end at fortælle teksten, hvad den betyder, f.eks., at der kun er én og ikke to skabelsesberetninger.
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27784 - 04/01/2004 15:42
|
Bruger
|
Det må tiden jo vise.
|
|
Til toppen
|
|
|
#27785 - 04/01/2004 16:08
|
Anonym
Anonym
|
Hej Philip
Så længe du ikke indikerer at have hørt hvad jeg siger, og konsekvent bliver hængende i påstanden om at der er rod i den "2. skabelsesberetning", kan vi ikke komme videre. Hvis du siger at du har hørt hvad jeg siger, forstår hvad jeg mener, men i øvrigt er uenig, så har vi et udgangspunkt for videre debat.
Philip> Ja, Bibelen er underligt skrøbelig. Den vrimler med fejl, selvmodsigelser og flertydigheder. Skulle man ikke have forventet mere af en bog, der er frembragt af en almægtig gud?
Må vi ikke få nogle eksempler?
Philip> Tænk, jeg synes ellers du ikke bestiller andet end at fortælle teksten, hvad den betyder, f.eks., at der kun er én og ikke to skabelsesberetninger.
Ja, men det er jo fordi du ikke læser hvad jeg skriver. Hvis du gjorde dig den ulejlighed at "lytte" (hvordan man så end lige lytter til en skrevet tekst), og ikke hænge fast i din egen fascination af endelig at have fundet dødsstødet til hele kristendommen, så ville du forstå hvad jeg mener - ligesom jeg forstår hvad du mener. Du er nemlig ikke den første der mener at have fundet "de vises sten" her, og med garanti heller ikke den sidste.
Jeg vil meget gerne diskutere dette med dig, men jeg bliver nødt til at have en eller anden form for tilkendegivelse af at du kan høre hvad jeg siger - ellers er det jo nytteløst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#27786 - 04/01/2004 16:31
|
Bruger
|
Hej Lars Jeg påstår, at de 2 skabelsesberetninger ikke stemmer overens. Som underbyggelse har jeg givet dig en oversigt over kronologien i de 2 skabelsesberetninger. Din eneste kommentar er en tilbagerykning til den position, der siger, at man blot skal læse Bibelen på den rette måde, så vil alt falde på plads. Med den "metode" kan alle mulige (f.eks. religiøse) tekster give "mening". Problemer med Bibelen. Jeg ved godt, at de 2 skabelsesberetninger er en gammel traver, men da jeg så dig fremføre påstanden om én skabelsesberetning fik jeg lyst til at få repeteret standardforklaringerne. De 2 skabelsesberetninger giver næppe kristendommen noget dødsstød. Så vidt jeg er orienteret, er der mange kristne, der har forvist store dele af Bibelen til myternes land, og har det udmærket med det. Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27787 - 04/01/2004 16:45
|
Anonym
Anonym
|
Matthias> Jeg påstår, at de 2 skabelsesberetninger ikke stemmer overens.Ja, det er nok også det resultat jeg er kommmet frem til  Men, jeg kan ikke følge din argumentation - idet der jo ikke er to skabelsesberetninger. Jeg har arbejdet i en arbejdsløshedskasse i mange år. Her arbejder man ud fra et regelsæt. Der findes en arbejdsløshedslov. De enkelte punkter af den er tydeliggjort i en lang række bekendtgørelser. Disse bekendtgørelse er igen forklaret i en endnu længere række vejledninger. Skulle jeg følge din logik, må min påstand altså være, at der findes 3 arbejdsløshedslove, og da ordlyden i disse ikke er den samme, stemmer de ikke overens. Det holder jo ligesom ikke. Der findes én lov. Den uddybes i efterfølgende materiale. Der findes én skabelsesberetning. Den uddybes i det efterfølgende kapitel. Matthias> Din eneste kommentar er en tilbagerykning til den position, der siger, at man blot skal læse Bibelen på den rette måde, så vil alt falde på plads.Nej, min kommetar er, at hvis du læser Bibelen udelukkende for at finde fejl i den, vil du være blind overfor enhver redegørelse for at der ikke er disse fejl. Matthias> Problemer med Bibelen. Det er for nemt. Hvad mener du er problemet med Bibelen, og hvor mener du at der er fejl i den. Matthias> Så vidt jeg er orienteret, er der mange kristne, der har forvist store dele af Bibelen til myternes land, og har det udmærket med det.Ja, selvfølgelig har de det udmærket med det - ellers ville de vel ikke have gjort det. Men hvad er dit argument her?
|
|
Til toppen
|
|
|
#27788 - 04/01/2004 17:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej matthias:
Matthias> Så vidt jeg er orienteret, er der mange kristne, der har forvist store dele af Bibelen til myternes land, og har det udmærket med det.
Det er jeg lidt i tvivl om. Det er sandt, at der er mange, der regner store dele af Bibelen for digt og eventyr, og slet ikke for Guds ord til os. Og de har det formentlig udmærket, men der er ingen der bliver frelst ved at have det udmærket.
Spørgsmålet er for mig, om de mennesker så kan siges at være kristne, altså uden anførselstegn om ordet.
Jeg er helt med på, at der er mange mennesker, som er kommet til frelsende kristen tro uden nogen sinde at have set en Bibel, især mennesker i fremmede kontinenter, hvor kristendommen er i meget kraftig vækst (Bibelen er langt fra oversat til alle sprog endnu). og også små børn, som slet ikke kan læse ... Gud åbenbarer sig ved Helligånden for hvem han vil, hvordan han vil og hvornår han vil.
Men at være i stand til at læse Bibelen, og så efter egne overvejelser og egen beslutning vælge, hvilke af siderne i Bibelen, man vil anse for at være inspireret af Gud, og hvilke andre sider man vil henvise til eventyrenes verden .... nej så synes jeg det er problematisk, hvis de kalder sig kristne ...
Bibelen er jo da faktisk det eneste grundlag, som alle kristne i hele verden er fælles om. Vi kan tolke forskelligt, og skal aldrig blive trætte af at tale med hinanden om tolkningerne, men ligefrem at kassere et antal sider efter eget valg og katalogisere dem som eventyr .. nej helt ærlig ... ! ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#27789 - 04/01/2004 20:18
|
Bruger
|
Hej Lars
Matthias> Jeg påstår, at de 2 skabelsesberetninger ikke stemmer overens.
Ja, det er nok også det resultat jeg er kommmet frem til
Men, jeg kan ikke følge din argumentation - idet der jo ikke er to skabelsesberetninger.
[...]
Der findes én skabelsesberetning. Den uddybes i det efterfølgende kapitel.
Du har stadig ikke forklaret, hvorfor kronologien i 1 Mos 1 og 1 Mos 2 modsiger hinanden. Eks.:
1 Mos 1: dyr & fugle før mennesker 1 Mos 2: mennesker (eller rettere Adam) før dyr & fugle
Matthias> Din eneste kommentar er en tilbagerykning til den position, der siger, at man blot skal læse Bibelen på den rette måde, så vil alt falde på plads.
Nej, min kommetar er, at hvis du læser Bibelen udelukkende for at finde fejl i den, vil du være blind overfor enhver redegørelse for at der ikke er disse fejl.
Hvis Bibelen skulle være ufejlbarlig, burden den vel kunne holde til en almindelig kritisk granskning. Du kommenterede ikke:
Med den "metode" kan alle mulige (f.eks. religiøse) tekster give "mening".
Er det rigtigt eller forkert?
Matthias> Problemer med Bibelen.
Det er for nemt. Hvad mener du er problemet med Bibelen, og hvor mener du at der er fejl i den.
Hvordan "for nemt"? Jeg har læst teksterne i linket. Jeg er enig med forfatteren. Hvis mængden af problemer er for overvældende kan du starte med et enkelt underafsnit, f.eks. Fatal Biblical Flaws, der beskæftiger sig med centrale kristne dogmer.
Matthias> Så vidt jeg er orienteret, er der mange kristne, der har forvist store dele af Bibelen til myternes land, og har det udmærket med det.
Ja, selvfølgelig har de det udmærket med det - ellers ville de vel ikke have gjort det. Men hvad er dit argument her?
Det var blot en kommentar til din påstand om, at jeg skulle tro, at jeg ved at påpege fejl i Bibelen havde givet kristendommen dødsstødet. Det mener jeg (som jeg også skrev) ikke, at jeg har.
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27790 - 04/01/2004 20:31
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
[...] Spørgsmålet er for mig, om de mennesker så kan siges at være kristne, altså uden anførselstegn om ordet. [...]
Det er et helt centralt spørgsmål, du her rejser: Hvordan skelner man rigtige kristne fra forkerte?
(Kender du " The "No True Scotsman..." fallacy"?)
Jeg er ateist, så jeg ved det ikke, men den bedste definition, jeg har set, er: hvis man føler sig som kristen, så er man det. Hvis du har en bedre, vil jeg gerne se den.
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27791 - 04/01/2004 20:40
ORDSTYRER: Forståelsen af skabelsesberetningen
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Matthias skrev: [...] Ma>>>Problemer med Bibelen.
LP>>Det er for nemt. Hvad mener du er problemet med Bibelen, og hvor mener du at der >>er fejl i den.
Ma>Hvordan "for nemt"? Jeg har læst teksterne i linket. Jeg er enig med forfatteren. Hvis >mængden af problemer er for overvældende kan du starte med et enkelt underafsnit, >f.eks. Fatal Biblical Flaws, der beskæftiger sig med centrale kristne dogmer.Jeg er enig med Lars i, at "Det er for nemt" bare at slynge et link ud uden yderligere kommentarer. Internettet er så stort, at enhver kan finde en eller flere hjemmesider, der understøtter deres holdning. Hvis alle gjorde dette, ville diskussionen på JesusNet ikke længere være en dialog, men blot udveksling af links. Hvis du mener, at artiklen understøtter dine påstande, så udvælg et eller et par eksempler, og forklar, med dine egne ord, hvorfor du mener det er tilfældet. Andre har nok også mere lyst til at diskutere dine argumenter, hvis du har brugt lige så lang tid på at fremføre dem, som de vil være nødt til at bruge på at tilbagevise dem. Og hvis du så i øvrigt kunne oprette en ny tråd til foretagenet, ville jeg også være glad. [...] mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#27792 - 04/01/2004 21:50
Re: ORDSTYRER: Forståelsen af skabelsesberetningen
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Hej Ordstyrer Jeg skrev til Lars:
Ja, Bibelen er underligt skrøbelig. Den vrimler med fejl, selvmodsigelser og flertydigheder. Skulle man ikke have forventet mere af en bog, der er frembragt af en almægtig gud?
Han udbad sig (forståeligt) eksempler, hvilket jeg gav ham. Eksemplerne består af skriftsteder og sammenfatninger af skriftsteder. Mine evt. kommentarer burde vel være overflødige.
I en anden tråd har jeg henvist Lars til et link om (vertebrate) carnivorer og herbivorer. Skal jeg også redegøre for min mening om det emne?
Men jeg standser denne argumentation i denne tråd, da den tilsyneladende generer debatforløbet.
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27793 - 04/01/2004 22:34
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom Mathias...
Du skriver:
hvis man føler sig som kristen, så er man det.
Hvad nu hvis jeg føler mig som afrikaner... Er jeg så det??
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#27794 - 04/01/2004 23:38
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas
Du spørger: Hvad nu hvis jeg føler mig som afrikaner... Er jeg så det??
Ja, hvis du virkeligt føler det :-)
Religiøsitet (ligesom ideologisk eller politisk holdning) er svær at kategorisere på objektive kriterier. Det gælder måske særligt kristendommen, der ikke stiller krav om ritualer, hvormed man stadigt skal bekræfte (og dermed demonstrere) sin tro.
Man kan selvfølgelig forsøge at overbevise sit medmenneske om, at hans tro er dårlig eller slet ikke kristendom, men nu da inkvisitionen er afskaffet, er det i sidste ende en sag mellem den troende og hendes gud.
Det fænomen, jeg har indvendinger imod er, når mennesker, der kalder sig kristne, påstår, at andre mennesker, der kalder sig kristne, ikke er rigtige kristne, fordi de har bestemte holdninger/gør bestemte ting. Fænomenet dukker typisk op, når kristne begår forbrydelser, men det kan, som man ser i Kristinas indlæg, være nok at læse Bibelen "forkert", dvs anderledes.
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27795 - 05/01/2004 01:21
Re: ORDSTYRER: Forståelsen af skabelsesberetningen
|
Bruger
|
Café,
Matthias skrev:
[...]
Ma>Eksemplerne består af skriftsteder og sammenfatninger af skriftsteder. Mine evt. >kommentarer burde vel være overflødige.
Så kopier et par eksempler over ind i dit svar.
Pointen er, at man ikke kan kaste en hel side med materiale ind i debatten, og så forvente, at andre på stående fod kan besvare det hele.
Ma>I en anden tråd har jeg henvist Lars til et link om (vertebrate) carnivorer og >herbivorer. Skal jeg også redegøre for min mening om det emne?
Ja, det ville være rart.
Ma>Men jeg standser denne argumentation i denne tråd, da den tilsyneladende >generer debatforløbet.
Jeg håber ikke, at du tror, at argumentationen i sig selv er uønsket. Bare opret en ny tråd til den.
[...]
mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#27796 - 05/01/2004 11:44
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom... Jeg vil sige, at jeg ikke er uenig med dig... Det er svært at katagorisere en sand kristen (og alligevel ikke).... At være kristen, er jo i bund og grund, at være Kristus lig, eller at søge at være som Kristus (deraf ordet kristen), men det er en sag mellem den pågældende og Gud... Men stadig bliver der inskærpet overfor os i Bibelen, at holde den syndige (ikke hedninge), ude af vores midte... Ikke ment på den måde, at gør vedkommende en fejl, skal han/hun straks straffes og fornægtes, men man skal søge, at hjælpe vedkommende på rette vej... Så kan man så spørge om hvordan man bør leve som kristen... Har man bare lidt åbne øjne, er det dog til at læse sig til... Det der er problemet i dag, udover alle de forskellige kirkeretninger (som bør holde sin mund med forkastelse af hinanden og lade den sag være op til Gud), er at vi ikke lever i det fællesskab, som det egentlig var meningen at vi skulle leve i... I dag lever vi i sekuliserede samfund, hvor vi bliver opdraget til at fokusere på indivedet og nydelsen, fremfor fællesskabet og pligten... Der kan det være svært at leve, som det "sømmer" sig for en "ordentlig" kristen... At jeg ikke kan sige til en anden, om personen er kristen eller ej, er på den ene side sandt, på den anden noget vrøvl... Generelt bør man ikke tale om hvordan man opfatter Ordet, men om hvordan man lever det... Ser jeg en person, der er kristen, som lever "verdsligt" (eksempelvis går i byen med kæmpedruk to gange om ugen, ligger med en ny pige hver weekend, og så videre), så er jeg forpligtet til at påpege, at der er noget galt (det vil jeg egentlig sige at jeg er, uanset om personen er kristen eller ej)... Det jeg er rigtig træt af, her i Danmark, er at alt bare er iorden... I bestræbelserne på at være tolerante overfor alle mulige og umulige mennesker, er vi blevet utroligt intolerante overfor anderledes tænkende.. Hvis jeg mener anderledes, end det oficielle Danmark, på det punkt, har jeg et problem... Enhver SKAL have lov til at være kristen, muslim, sort, hvid og så videre... Det har nok noget at gøre med, at vi har tilsidesat lidt fornuft og er begyndt at tale om subjektiv/objektiv syn på tilværelsen... Det er noget bræk  ... På den måde lader vi den enkelte få mere ret end flertallet, lader vores love hvile til fordel for den enkelte, fremfor fællesskabet... Det holder ikke... Mennesket er skabt til at være et fællesskab, vi er sociale individer... Men vi sætter efterhånden os selv højere, end alt andet... Mja... Det var egentlig ikke meningen, at det skulle have været så langt, men jeg blev lidt grebet  .. Jeg forventer selvfølgelig ikke at du er enig med mig  , men prøv at lade dine tanker hvile lidt på det, inden du giver igen... Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#27797 - 05/01/2004 16:37
|
Anonym
Anonym
|
Matthias> Du har stadig ikke forklaret, hvorfor kronologien i 1 Mos 1 og 1 Mos 2 modsiger hinanden. Eks.:
1 Mos 1: dyr & fugle før mennesker 1 Mos 2: mennesker (eller rettere Adam) før dyr & fugleJo da, men jeg gør det gerne igen. 1. Der er ikke to skabelsesberetninger. 2. Det du kalder den anden skabelsesberetning er en uddybning af enkelte punkter fra skabelsesberetningen. 3. Formålet er her mere at fortælle hvorfor end hvordan, og det kan derfor umiddelbart synes som om der er 2 skabelsesberetninger, og at de er i modstrid med hinanden. Må jeg foreslå at du udskriver dette indlæg, så kan du læse det inden du stiller det samme spørgsmål endnu en gang Matthias> Hvis Bibelen skulle være ufejlbarlig, burden den vel kunne holde til en almindelig kritisk granskning.Nemlig Matthias> Du kommenterede ikke: Med den "metode" kan alle mulige (f.eks. religiøse) tekster give "mening".Næh det gjorde jeg ikke, da jeg opfattede det som en konstatering fra din side. Men hvis du vil have min holdning, så nej. Der er væsentlig forskel på tekster udtænkt af mennesker, og skrifter udtænkt af Gud. Matthias> Hvordan "for nemt"? Jeg har læst teksterne i linket. Jeg er enig med forfatteren.Godt for dig. Men jeg har ikke tænkt mig at pløje al den tekst igennem. Hvis der er noget af det du specielt vil høre min holdning til, så skriv det her i dette forum.
|
|
Til toppen
|
|
|
#27798 - 05/01/2004 17:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej matthias, nu vover jeg mig ud i noget, som måske er noget sludder med hensyn til det som du beder om forklaring på her
1 Mos 1: dyr & fugle før mennesker og 1 Mos 2: mennesker (eller rettere Adam) før dyr & fugle
- og som du åbenbart ikke rigtig kan acceptere Lars P.'s forklaring på.
For mit eget vedkommende læser det på samme måde som jeg villle se på et landkort, først et oversigtskort, og derefter på det specielle område, som jeg gerne vil kigge nærmere på. Kronologien her er helt ligegyldig, synes jeg.
Og hvis jeg fx går ind på DMI og klikker på "verdensvejr" - så kan jeg frit vælge det område, som jeg har lyst til at studere nærmere lige nu. Jeg kan klikke på Danmark først, eller et andet land først .. og min tillid til meteorologerne ændrer sig ikke derved ..
Nu er det - i min forståelse - Gud og ikke mig selv der har valgt hvad der skal stå først i skabelsesberetningen, men min tillid til hans ord er heller ikke her afhængig af kronologien.
Det er muligvis en elendig sammenligning, men jeg tænkte, at den måske alligevel kan hjælpe dig lidt på vej til at forstå, hvordan nogen af os (eller i hvert fald én af os!) læser de pågældende bibeltekster.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#27799 - 05/01/2004 21:48
To skabelsesberetninger?
|
Bruger
|
Café, Matthias skrev: [...] Ma>Jeg påstår, at de 2 skabelsesberetninger ikke stemmer overens.Jeg er enig med Lars Poulsen i, at der kun er én skabelsesberetning. Som jeg har forklaret i dette indlæg på et andet forum, er den såkaldte anden skabelsesberetning i virkeligheden en `slægtsbog', der beskriver hvordan Gud lod planter vokse op på en mark (ikke hele Jorden). At kronologien mht. til skabelsen af dyrerne ikke stemmer overens, ser jeg blot som endnu et argument for min ikke-bogstavelige tolkning (jf. mine kommentarer om "`nyheds-reportage'-stil" i indlægget). ;-) [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#27800 - 06/01/2004 19:27
ORDSTYRER: Flyttet indlæg
|
Bruger
|
Café, Denne diskussion, der startede som et svar på dette indlæg, har fået sin egen tråd. mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#27801 - 10/01/2004 13:30
Re: To skabelsesberetninger?
|
Bruger
|
Hej Andreas Jeg vil her svare på det indlæg fra Skabelse.dk, du henviste til. Jeg vil holde mig til den seneste danske bibeloversættelse istedet for at hoppe rundt mellem oversættelser efter smag.
For det første er der ikke "to skabelsesberetninger". Kun beretningen i 1 Mos 1:1-2:3 er en skabelsesberetning, mens den efterfølgende beretning i 1 Mos 2:4-4:6 er en `slægtsbog'.
Det er netop den påstand, jeg er uenig i.
Dette er sløret af det faktum, at den danske oversættelse i 2:4 bruger ordet "skabelsesberetning", og deler linjen midt over, så det ser ud, som om den første sætning referer til skabelsesberetningen i første kapitel: Citat:
"Det var himlens og jordens skabelseshistorie. | Dengang Gud Herren skabte jord og himmel, ..." (1 Mos 2:4)
Ordet, der bliver oversat med "skabelsesberetning" er det hebræiske ord "towl@dah", og skal i stedet oversættes med "generationer" eller "slægtsbog". Som det fremgår afStrong, er det dette ord, der benyttes i indledningen til de efterfølgende slægstbøger:
[slægtsbøger udeladt]
Et hurtigt tjek i de engelsk-sprogede oversættelser viser, at både NIV og NASB (de to mest grundige oversættelser), samt størstedelen af de andre oversættelser, har oversat 2:4, så det er klart, at det er en `slægtsbog', og at den henviser til beretningen i kapitel 2.
Du vil have, at der skal stå: ”v4 Dette er himlens og jordens slægtsberetning: Dengang ...”
Hvordan skal det hjælpe dig? Rækkefølgen af ”slægtsbogen” 1 Mos 2 er stadig ikke i overensstemmelse med 1 Mos 1.
Og hvorfor skal jeg tro på, at NIV og NASB er de mest grundige (=objektive?) oversættelser?
At beretningen i kapitel 2 skulle have været en separat skabelsesberetning, harmonerer også meget dårligt med, at den ikke så meget som nævner skabelsen af himmellegemerne eller jorden og vandet:
> [Kristne apologier af Archer udeladt]
1 Mos 1 nævner hverken planeter, asteroider og kometer, ikke-frøsættende planter (men specifikt frøsættende), bakterier eller svampe etc. Men 1 Mos 1 er en skabelsesberetning og 1 Mos 2 er ikke?
Desuden findes der formentlig skabelsesberetninger fra andre kulturer, der ikke specifikt nævner skabelsen af jord og vand.
LB>I beretningen i kapitel 1 gøres der "mennesker". I beretningen i >kapitel 2 skaber Gud "mennesket" før dyr og planter og taler om >mennesket i en-tal.
Der er intet selvmodsigende i det. Kapitel 1 beskriver skabelsen af mennesket som sådan, mens kapitel 2 følger et særligt menneske, Adam. 1:26 beskriver, hvordan Gud skabte menneskeheden, og lod dem sprede sig over Jorden (1:28), som Han allerede havde fyldt vandet med havdyr, himlen med fugle, og jorden med landdyr. 2:7 beskriver, hvordan Gud udvalgte sig ét særligt menneske og placerede ham i Edens have, der var blevet plantet for hans skyld (2:8).
Du skriver teksten om, så den spejler din egen opfattelse.
LB>Dyrene bliver skabt af ler som hjælpere for Adam, der navngiver dem.
I vores tolkning af andre samfunds tekster (Bibelske, såvel som andre), bør vi holde os for øje, at dette samfunds tilgang til tingene ikke nødvendigvis svarer til vores. Den bogstavelige `nyheds-reportage'-stil, som vi bruger i dag, kendtes ikke i oldtidens Mellemøsten. Hér organiserede man ikke altid elementerne i en fortælling kronologisk, men ofte efter emne, og Bibelens to første kapitler er ingen undtagelse. Disse var blevet udviklet under kraftig babylonsk påvirkning, og første kapitel i sig selv bærer kraftigt præg af, at rækkefølgen ikke er ment kronologisk (hvilket jeg gerne skal gøre rede for, hvis nogen ønsker det). At der er uoverensstemmelser i rækkefølgen første og andet kapitel i mellem, betyder derfor ikke, at beretningerne er forkerte eller at de har haft forskellige forfattere.
Ja tak. redegør venligst denne påstand. De mellemøstlige beretninger, jeg har læst (i oversættelse) er fortællinger i almindelig forstand, med en ret ligefrem kronologisk fremadskriden. Nu ved jeg ikke, hvad du mener med ”nyheds-repartage”-stil, men en stor del af GT er optaget af rimeligt summariske beretninger.
Men en nærmere undersøgelse af teksten vil vise, at der rent faktisk ikke er nogen uoverensstemmelser kapitlerne i mellem, og at de lader sig føje sammen til én harmonisk beretning.
Det påstår du jo.
Kapitel 1 handler som nævnt om, hvordan Gud skaber livet på Jorden, mens fokus i kapitel 2 ligger på Edens have og de begivenheder, der udspiller sig i den. I 1:12 havde Gud fyldt Jorden ('erets) med planter, men Han havde udvalgt sig en mark (sadeh), hvor der ikke voksede noget (2:5).
Du skriver her, hvad du mener, teksten burde sige, ikke hvad den siger.
Gud lod regnskyer samle sig, og lod det regne ned på dette område (2:6), hvilket fik planterne til at spire frem (2:9). Dernæst udvalgte Gud ét af de mennesker, der beboede Jorden, placerede ham i haven og lærte ham agerbrug (2:15).
Bibelen siger ikke ”regnskyer” men ”en kilde”, ikke ”dette område” eller ”en mark, hvor der ikke voksede noget”, men ”jorden”. Bibelen siger ikke ”ét af de mennesker, der beboede Jorden”, men ”mennesket” (bestemt éntal!). Hvorfor skal jeg forholde mig din arbitrære omskrivning?
Jeg håber, du forstår, at dit forsøg på at forsvare teksten ved hele tiden at erstatte den med en anden tekst, ikke virker overbevisende på mig.
Hvad angår skabelsen af dyrene lader det til, at de to kapitler på dette punkt giver forskellige kronologiske forløb, da dyrene angiveligt bliver skabt efter mennesket: Citat:
"Så formede Gud Herren alle de vilde dyr og alle himlens fugle af jord, og han førte dem til mennesket for at se, hvad han ville kalde dem, og det, mennesket kaldte de levende væsener, blev deres navn." (1 Mos 2:19)
Dette ville som nævnt ikke være noget problem, da netop kronologien ikke altid var i højsædet dengang. Men der er dog en mulig løsning, der alligevel løser dette `problem', og som alligevel lader rækkefølgen i de to kapitler stemme overens. NIV-oversættelsen gengiver verbet "forme" i datid: Citat:
"Now the Lord God had formed out of the ground all the beasts of the field and all the birds of the air. He brought them to the man to see what he would name them; and whatever the man called each living creature, that was its name." (1 Mos 2:19; NIV, min fremhævelse)
1) Dit valg af bibeloversættelser virker, i mangel på nogen begrundelse, som opportunistik. NIV kunne jo tænkes selv at være et forsøg på at løse problemet med de to skabelsesberetninger. 2) De bibelske slægtsbøger, jeg har læst, ser ud til at have styr på kronologien (det er vigtigt i en slægtsbog). Hvis 1 Mos 2 er en slægtsbog, hvorfor er netop den ikke kronologisk?
Er denne oversættelse den rigtige, beskriver verset blot, hvordan Adam besigtigede de allerede-skabte dyr (og sikkert også resten af den natur, han befandt sig i).
Og er din fortolkning den forkerte (og indtil videre er jeg ikkke overbevist om andet), og der er tale om to forskellige skabelsesberetninger, forklarer det uden vanskeligheder, hvorfor bl.a. rækkefølgen er forskellig.
Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#27802 - 11/01/2004 19:59
|
Bruger
|
Café, Matthias skrev: [...] Ma>Du vil have, at der skal stå: "v4 Dette er himlens og jordens >slægtsberetning: Dengang ..." Nej, jeg vil ikke "have" noget; dette er, hvad der står. Ma>Hvordan skal det hjælpe dig? Rækkefølgen af "slægtsbogen" 1 Mos 2 er stadig ikke >i overensstemmelse med 1 Mos 1.Nej, men nu var det heller ikke "Rækkefølgen", der var under diskussion, men påstanden om, at der var tale om to skabelsesberetninger. Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg: "At kronologien mht. til skabelsen af dyrerne ikke stemmer overens, ser jeg blot som endnu et argument for min ikke-bogstavelige tolkning". Er du uenig med mit argument for at der kun er tale om én skabelsesberetning? I så fald må du tilbagevise det. Ma>Og hvorfor skal jeg tro på, at NIV og NASB er de mest grundige (=objektive?) >oversættelser?Det behøver du heller ikke. Men hvis du er bekendt med mere "objektive ... oversættelser", der deler 2:4 midt over, skal du da være velkommen til at henvise til dem. AP>>At beretningen i kapitel 2 skulle have været en separat skabelsesberetning, >>harmonerer også meget dårligt med, at den ikke så meget som nævner skabelsen af >>himmellegemerne eller jorden og vandet: >> >> [Kristne apologier af Archer udeladt]
Ma>1 Mos 1 nævner hverken planeter, asteroider og kometer, ikke-frøsættende planter >(men specifikt frøsættende), bakterier eller svampe etc. Men 1 Mos 1 er en >skabelsesberetning og 1 Mos 2 er ikke?Hvis du havde læst Archers "apologier" i stedet for blot at "udelad[e]" dem, ville du have vidst, at netop himmellegemerne, jorden og vandet spillede en særlig rolle i mellemøstlige skabelsesberetninger:
"Søger man i alle skabelsesberetninger fra oldtidens civilisationer i mellemøsten, vil man aldrig finde blandt dem en eneste skabelsesberetning, der helt undlader at nævne dannelsen af sol, måne og stjerne og have og søer - af hvilke ingen nævnes i kapitel 2 i Første Mosebog." (Archer G.L., 1982, "New International Encyclopedia of Bible Difficulties", Zondervan Publishing House: Grand Rapids MI, p. 69. Min oversættelse)
En sådan rolle spillede "planeter, asteroider og kometer, ikke-frøsættende planter ..., bakterier ... [og] svampe" ikke, og deres fravær er derfor forventelig.
Ma>Desuden findes der formentlig skabelsesberetninger fra andre kulturer, der ikke >specifikt nævner skabelsen af jord og vand.
Ikke fra mellemøstlige kulturer i oldtiden. Se ovenfor.
[...]
AP>>Kapitel 1 beskriver skabelsen af mennesket som sådan, mens kapitel 2 følger et >>særligt menneske, Adam. 1:26 beskriver, hvordan Gud skabte menneskeheden, og lod >>dem sprede sig over Jorden (1:28), som Han allerede havde fyldt vandet med havdyr, >>himlen med fugle, og jorden med landdyr. 2:7 beskriver, hvordan Gud udvalgte sig ét >>særligt menneske og placerede ham i Edens have, der var blevet plantet for hans >>skyld (2:8).
Ma>Du skriver teksten om, så den spejler din egen opfattelse.
Det må du i så fald understøtte, såvel som forklare, hvordan denne omskrivning ødelægger kronologien.
[...]
AP>>Den bogstavelige `nyheds-reportage'-stil, som vi bruger i dag, kendtes ikke i >>oldtidens Mellemøsten. Hér organiserede man ikke altid elementerne i en fortælling >>kronologisk, men ofte efter emne, og Bibelens to første kapitler er ingen undtagelse.
[...]
Ma>Ja tak. redegør venligst denne påstand. De mellemøstlige beretninger, jeg har læst >(i oversættelse) er fortællinger i almindelig forstand, med en ret ligefrem kronologisk >fremadskriden.
At der er en rækkefølge, betyder ikke, at forfatteren mener, at det var i den rækkefølge, at tingene rent faktisk fandt. Når man skriver en huskeseddel til sine indkæb, opnår man også ganske naturligt en rækkefølge, også selvom man ikke har tænkt sig at putte indkøbene ned i vognen i den rækkefølge.
Et godt eksempel på en ikke-kronologisk rækkefølge er i bygningen af templet, som beskrevet i 1 Kong 6-7. I 6:38 står der, at templet "stod ... færdigt i alle enkeltheder efter planerne", men senere, i 7:13ff fortælles at "Kong Salomo sendte bud efter Hiram fra Tyrus", så denne kunne udføre en mængde bronzearbejde på templet, ikke mindst konstruktionen af søjlerne. Næppe nødvendigt, hvis templet allerede på det tidspunkt var "færdigt i alle enkeltheder".
[...]
AP>>Gud lod regnskyer samle sig, og lod det regne ned på dette område (2:6), hvilket >>fik planterne til at spire frem (2:9). Dernæst udvalgte Gud ét af de mennesker, der >>beboede Jorden, placerede ham i haven og lærte ham agerbrug (2:15).
Ma>Bibelen siger ikke "regnskyer" men "en kilde",
1 Mos 2:6 bruger ordet 'ed, hvis brug, både i Bibelen og i beslægtede sprog, antyder, at det skal oversættes med "regnsky":
"Argumenterne for oversættelsen `regnsky' kan sammenfattes som følger. For det første har Michell Dahood, en ledende ekspert i studiet af beslægtede sprog, argumenteret for, at det hebræiske ord skal identificeres med et eblaitisk ord, der betyder `regnsky'. For det andet, og af større betydning, får `regnsky' stærk støtte fra Job 36:27, det eneste andet sted, hvor ordet optræder i den hebræiske bibel. Dahood oversætter dette vers som følger: `Når han samler dråberne fra havet, samler de sig som regn fra hans regnsky.' Det næste vers følger dernæst ganske naturligt denne tanke: `fra skyerne fosser den ned, falder i dråber over talrige folk.' (v. 28 [I den oprindelige tekst er dette vers fra NIV-oversættelsen, men er hér hentet fra den seneste danske oversættelse - AP])." (Irons L. med Kline M.G., "The Framework View", i Hagopian D.G. (ed.), 2001, "The Genesis Debate: Three Views on the Days of Creation", Crux Press: Mission Viejo CA, p. 231. Min oversættelse)
Desuden er det ligegyldigt i denne diskussion, hvor vandet der vandede marken kom fra.
Ma>ikke "dette område" eller "en mark, hvor der ikke voksede noget", men "jorden".
1 Mos 2:5 bruger ordet sadeh, der retteligt bør oversættes "mark" (se her). Bemærk, at jeg kun forsvarer sandheden af den oprindelige tekst, ikke Bibelselskabets senere oversættelse.
Ma>Bibelen siger ikke "ét af de mennesker, der beboede Jorden", men "mennesket" >(bestemt éntal!).
Udover, at hebræisk så vidt jeg ved ikke tillader brug af "bestemt éntal", kan jeg ikke se, hvordan dette adskiller sig fra det, jeg skrev. Hvis man udvælger en person fra en gruppe mennesker, hvorfor skulle man så ikke kunne omtale vedkommende som "mennesket"?
[...]
Ma>1) Dit valg af bibeloversættelser virker, i mangel på nogen begrundelse, som >opportunistik. NIV kunne jo tænkes selv at være et forsøg på at løse problemet med de >to skabelsesberetninger.
Siden jeg skrev mit indlæg, er jeg kommet i tvivl om nøjagtigheden af NIV-oversættelsen på dette punkt, og gjorde i mit indlæg derfor også opmærksom på, at "kronologien mht. til skabelsen af dyrerne ikke stemmer overens".
Ma>2) De bibelske slægtsbøger, jeg har læst, ser ud til at have styr på kronologien >(det er vigtigt i en slægtsbog). Hvis 1 Mos 2 er en slægtsbog, hvorfor er netop den ikke >kronologisk?
Det eneste kronologiske element, der er vigtigt i en slægtsbog, er rækkefølgen af navnene - dvs. at førstnævnte er forfader til sidsnævnte, ikke omvendt. Rækkefølgen af skabelsesbegivenheder i kapitel 2 hører ikke under dette, og kan derfor ikke forventes at være tænkt kronologisk.
[...]
Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#27803 - 15/01/2004 00:17
|
Bruger
|
Hej Andreas Tak for dine svar Ma>>Du vil have, at der skal stå: "v4 Dette er himlens og jordens >>slægtsberetning: Dengang ..."
An>Nej, jeg vil ikke "have" noget; dette er, hvad der står.Amatørerne i Bibelselskabet skriver ”Det var himlens og jordens skabelseshistorie”. Hvad (eller hvem) skal man tro? An>Nej, men nu var det heller ikke "Rækkefølgen", der var under diskussion, men påstanden om, at der var tale om to skabelsesberetninger. Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg: "At kronologien mht. til skabelsen af dyrerne ikke stemmer overens, ser jeg blot som endnu et argument for min ikke-bogstavelige tolkning".
Er du uenig med mit argument for at der kun er tale om én skabelsesberetning? I så fald må du tilbagevise det.De forskellige rækkefølger i 1 Mos 1 og 2 argumenterer for, at der er tale om 2 skabelsesberetninger, der på et tidspunkt er blevet føjet sammen i samme bog. Ma>>Og hvorfor skal jeg tro på, at NIV og NASB er de mest grundige (=objektive?) oversættelser?
An>Det behøver du heller ikke. Men hvis du er bekendt med mere "objektive ... oversættelser", der deler 2:4 midt over, skal du da være velkommen til at henvise til dem.Den seneste danske oversættelse deler verset. Skal jeg forkaste dén oversættelse? Hvorfor? An>Hvis du havde læst Archers "apologier" i stedet for blot at "udelad[e]" dem, ville du have vidst, at netop himmellegemerne, jorden og vandet spillede en særlig rolle i mellemøstlige skabelsesberetninger:
"Søger man i alle skabelsesberetninger fra oldtidens civilisationer i mellemøsten, vil man aldrig finde blandt dem en eneste skabelsesberetning, der helt undlader at nævne dannelsen af sol, måne og stjerne og have og søer - af hvilke ingen nævnes i kapitel 2 i Første Mosebog." (Archer G.L., 1982, "New International Encyclopedia of Bible Difficulties", Zondervan Publishing House: Grand Rapids MI, p. 69. Min oversættelse)
LOL. Jeg tror, at selv du kan se cirkelslutningen: ”Da 1 Mos 2 ikke er en skabelsesberetning, finder man ikke én mellemøstlig skabelsesberetning, der ikke nævner blablabla. – Derfor er 1. Mos 2 ikke en skabelsesberetning.” Archer udelukker m.a.o. på forhånd 1 Mos 2, og når til sin generelle beskrivelse af en melløstlig skabelsesberetning, som belejligt udelukker 1 Mos 2. Jeg har forresten ikke kunnet finde skabelsen af ”søer” i Enuma Elish. Måske kan du? An>En sådan rolle spillede "planeter, asteroider og kometer, ikke-frøsættende planter ..., bakterier ... [og] svampe" ikke, og deres fravær er derfor forventelig.En tilsyneladende arbitrær kategorisering. Hvor ved du det fra? Har du en idé om, hvorfor frøsættende planter specifikt nævnes? Ma>>Desuden findes der formentlig skabelsesberetninger fra andre kulturer, der ikke >specifikt nævner skabelsen af jord og vand.
An>Ikke fra mellemøstlige kulturer i oldtiden. Se ovenfor.Hvad er der så specielt ved mellemøstlige skabelsesmyter? Er det ikke bare endnu en arbitrær kategorisering? AP>>>Kapitel 1 beskriver skabelsen af mennesket som sådan, mens kapitel 2 følger et >>>særligt menneske, Adam. 1:26 beskriver, hvordan Gud skabte menneskeheden, og lod >>>dem sprede sig over Jorden (1:28), som Han allerede havde fyldt vandet med havdyr, >>>himlen med fugle, og jorden med landdyr. 2:7 beskriver, hvordan Gud udvalgte sig ét >>>særligt menneske og placerede ham i Edens have, der var blevet plantet for hans >>>skyld (2:8).
Ma>>Du skriver teksten om, så den spejler din egen opfattelse.
An>Det må du i så fald understøtte, såvel som forklare, hvordan denne omskrivning ødelægger kronologien.Det er ikke et spørgsmål om kronologi, men om, at du laver teksten om. Er det Bibelens eller Andreas Petersons tekst, vi diskuterer? Du skriver f.eks. ”2:7 beskriver, hvordan Gud udvalgte sig ét særligt menneske ... ”. Det er din fortolkning, der kun giver mening i lyset af din egen opfattelse af skabelsesberetningen. I Bibelen står der: ”Da formede Gud Herren mennesket af jord ... ”. I din argumentation forudsætter du med andre ord det, du forsøger at argumentere for. AP>>>Den bogstavelige `nyheds-reportage'-stil, som vi bruger i dag, kendtes ikke i >>>oldtidens Mellemøsten. Hér organiserede man ikke altid elementerne i en fortælling >>>kronologisk, men ofte efter emne, og Bibelens to første kapitler er ingen undtagelse.
[...]
Ma>>Ja tak. redegør venligst denne påstand. De mellemøstlige beretninger, jeg har læst >>(i oversættelse) er fortællinger i almindelig forstand, med en ret ligefrem kronologisk >>fremadskriden.
An>At der er en rækkefølge, betyder ikke, at forfatteren mener, at det var i den rækkefølge, at tingene rent faktisk fandt. Når man skriver en huskeseddel til sine indkæb, opnår man også ganske naturligt en rækkefølge, også selvom man ikke har tænkt sig at putte indkøbene ned i vognen i den rækkefølge.
Et godt eksempel på en ikke-kronologisk rækkefølge er i bygningen af templet, som beskrevet i 1 Kong 6-7. I 6:38 står der, at templet "stod ... færdigt i alle enkeltheder efter planerne", men senere, i 7:13ff fortælles at "Kong Salomo sendte bud efter Hiram fra Tyrus", så denne kunne udføre en mængde bronzearbejde på templet, ikke mindst konstruktionen af søjlerne. Næppe nødvendigt, hvis templet allerede på det tidspunkt var "færdigt i alle enkeltheder".Beskriver 1 Kong 7 ikke bygningen af Salomos palads (ikke templet)? Mit svar gik på din påstand: ”Den bogstavelige "nyheds-reportage"-stil, som vi bruger i dag, kendtes ikke i oldtidens Mellemøsten. Hér organiserede man ikke altid elementerne i en fortælling kronologisk, men ofte efter emne, og Bibelens to første kapitler er ingen undtagelse.” Efter min mening holder dét argument ikke. Der er, så vidt jeg kan se, masser af ”nyheds-reportage”-stil i GT. F.eks. Dom 1, 1-7. Kort og fyndigt. 10.000 døde. An>Desuden er det ligegyldigt i denne diskussion, hvor vandet der vandede marken kom fra.Hvorfor oversætter du det så til ”regnsky”? (NIV har ”streams” subsidiært ”mist”, NASB har ”mist”) Ma>>ikke "dette område" eller "en mark, hvor der ikke voksede noget", men "jorden".
An>1 Mos 2:5 bruger ordet sadeh, der retteligt bør oversættes "mark" (se her). Bemærk, at jeg kun forsvarer sandheden af den oprindelige tekst, ikke Bibelselskabets senere oversættelse.Både NIV og NASB: “the whole surface of the ground” Ma>>Bibelen siger ikke "ét af de mennesker, der beboede Jorden", men "mennesket" (bestemt éntal!).
An>Udover, at hebræisk så vidt jeg ved ikke tillader brug af "bestemt éntal", kan jeg ikke se, hvordan dette adskiller sig fra det, jeg skrev. Hvis man udvælger en person fra en gruppe mennesker, hvorfor skulle man så ikke kunne omtale vedkommende som "mennesket"?Fordi ”ét af de mennesker, der beboede jorden” postulerer, at der var flere. Og det kan ikke udledes af teksten. Tværtimod står der: ”v7 Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen. v8 Gud Herren plantede en have i Eden ude mod øst, og der satte han det menneske, han havde formet.” Igen forudsætter du, hvad du forsøger at påvise. Ma>>2) De bibelske slægtsbøger, jeg har læst, ser ud til at have styr på kronologien >>(det er vigtigt i en slægtsbog). Hvis 1 Mos 2 er en slægtsbog, hvorfor er netop den ikke >>kronologisk?
An>Det eneste kronologiske element, der er vigtigt i en slægtsbog, er rækkefølgen af navnene - dvs. at førstnævnte er forfader til sidsnævnte, ikke omvendt. Rækkefølgen af skabelsesbegivenheder i kapitel 2 hører ikke under dette, og kan derfor ikke forventes at være tænkt kronologisk.Hvis du læser 1 Mos 2 som en tekst for sig (jeg ved ikke, om du er i stand til det), vil du så give mig ret i, at teksten har en totalt ligefrem kronologi: Gud skaber: Jord, himmel en kilde (så jorden lader sig forme og planter kan gro) mennesket (af jord) en have, som mennesket sættes i dyrene (af jord) som hjælpere for mennesket kvinden, for dyrene var ikke nok. Hvordan kunne kronologien i fortællingen være meget anderledes? Mvh matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
|