Jeg overvejer kraftigt at blive en kristen, men er lidt i tvivl om hvad det indebærer. Jeg mener at Paulus et sted skriver at alt er mig tilladt og at loven med alle dens bestemmelser og forordninger er naglet til korset.
Betyder det, at jeg så er frelst bare jeg tror på at Jesus er Guds søn og at han ved sin død på korset har borttaget alle mine synder både de fortidige og fremtidige. Sådan lidt lige som en blancocheck.
#27714 - 03/01/200420:47Re: Lov contra frihed
[Re: TJoy]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tjoy
Loven er den der siger "du skal!". Loven kræver at du elsker Gud af hele dit hjerte, hele din sjæl og hele din styrke og din næste som dig selv. Hvordan man så gør det bliver specificeret i de 10 bud, http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Katekismus.htm men alle "du skal"!! budskaber er Lov. Man skal og må ikke moderere Lovens krav, for Gud kræver 100%!!
Vi kan ikke opfylde Lovens krav som vi skulle, der står skrevet "Der findes ingen retfærdig ikke en eneste" og "alle har syndet og mistet herligheden fra Gud". Og "syndens løn er død", døden kom til mennesket pga syndefaldet og vi mistede ved samme lejlighed enhver forbindelse med Gud..
Men Gud ønskede at genetablere kontakten med os, han ønskede at så mange som muligt skulle blive frelst.
Derfor sendte Gud sin enbårne Søn, Jesus Kristus, og han blev ramt af Guds vrede over vore synder, og gennem ham, kun gennem Ham, kan vi modtage syndernes forladelse. Jesus var brobygger mellem os og Gud.
Her kommer vi så til Evangeliets budskab om nåde. Her ser vi hvordan Gud giver af sig selv, og vi ser Guds kærlighed og forjættelser.
Blandt andet i Jesu lignelse om den barmhjertige samaritaner:
»En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. v31 Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. v32 Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. v33 Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. v34 Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. v35 Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage."
Det er OS, der ligger halvdøde. Det er Jesus (samaritaneren), der kom forbi, han fik medynk med os, han gik hen og hældte olie og vin i vore sår, forbandt os, løftede os op, bragte os hen i Guds rige og sørgede for os...og han lagde penge ud for os (han betalte med sit liv for at frelse os).
Men vi finder også evangeliets lære om nåde i Joh. 3,16,"Thi således elskede Gud verden at han skænkede sin enbårne Søn, således de der troede aldrig skulle fortabes men have evigt liv." Endv. Joh 3,36, 5,24: "Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der hører mit ord og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet", Joh. 12.44,50
Jeg mener at budskaberne i bibelen kan og skal klassificeres under Lov (Gud kræver 100%) og Evangelium (Gud giver 100%) og endelig ikke forveksle eller sammenblande de to
...og så derpå det allerbedste: Jesus er forbindelsesleddet mellem de to, for han har på vegne af os opfyldt HELE Loven til punkt og prikke! Så selvom vi kun er i stand til at opfylde 55% HAR Jesus på vegne af os opfyldt resten!
Som svar på dit spørgsmål
Som svar på:
Eller følger der forpligtigelser med?????
Loven kræver alt, evangeliet er gratis!!
Mkh Malli _________________
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Det her nyder jeg at sige . Jeg er enig. Vil gerne tilføje noget. For nok siger Paulus at alt er tilladt, men han siger også at ikke alt er gavnligt. Hvad er det så der ikke er gavnligt. Ja, det vil jeg ikke sige her, men jeg vil opfordre til at man lader Jesus blive Herre i sit liv, så vil Helligånden arbejde og begynde at gøre "hovedrent", hvilket tager hele livet her på jorden, men efterhånden som der bliver arbejdet med en, så vil man løbende indgå i en forvandling som Gud har behag i og man vil opdage at der er mange flere ting som man har det godt med og det som ikke behager Gud, vil man opdage, ikke giver andet end en tom fornemmelse af tilfredshed. Den tilfredshed Gud giver, er en tilfredshed der giver overskud og en fylde som intet andet kan give. Når det er sagt, så skal det også siges, at der bliver en kamp der skal kæmpes, men hvor Jesus vil være trofast på de løfter der er givet.
#27716 - 05/01/200413:52Re: Lov contra frihed
[Re: malli]
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej malli
...og så derpå det allerbedste: Jesus er forbindelsesleddet mellem de to, for han har på vegne af os opfyldt HELE Loven til punkt og prikke! Så selvom vi kun er i stand til at opfylde 55% HAR Jesus på vegne af os opfyldt resten!
Måske misforstår jeg dette afsnit. Men det lyder næsten som om du mener at vi skal gøre hvad vi kan så ordner Jesus resten i et snuptag.....
Jeg mener at Jesus har gjort det hele (100%) og at vi intet kan/ skal gøre selv.
Når det er sagt vil det at Jesus bliver vores Herre og frelser have nogle følger. Men det er ikke "Skal´er"...... Det er mere en naturlig ændring der sker som følge af Jesu kærlighed til os.
Derud over er jeg helt enig
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
#27717 - 05/01/200423:11Re: Lov contra frihed
[Re: Esmaralda]
malli
Bruger
Hej Ester
”Jeg mener at Jesus har gjort det hele (100%) og at vi intet kan/ skal gøre selv.”
Ja, Jesus har gjort alt, men kan vi så lade hånt om Loven? ”Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget”
Gud har ikke modereret sine krav! Vi SKAL stadig elske Gud og vores næste, vi SKAL stadig missionere. Vi MÅ ikke tænke ondt om nogen, vi SKAL hjælpe den fattige, vi MÅ ikke begære…osv.
Nej, selv som ældgamle kristne skal vi høre Lovens forkyndelse…. Dette fordi vores gamle selviske Adamsmenneske ellers lynhurtigt vil glemme Guds krav og så derpå vælte rundt i selviskhed, hovmod, utugt og anden kødelighed, og/eller derpå selv skabe nye Love og regler, som vi så ofte ser. Mennesker VED simpelthen ikke hvad Gud forventer, ja, kræver. Derpå begynder man at skabe regler om spise, onani, rygning, kortspil, tøj, regler for hvordan man skal undgå dæmoner, osv osv osv. Man mangler simpelthen rammer!!.
Paulus siger i Rom. 3,20 ” For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse”! Ingen bliver retfærdiggjort gennem lovgerninger, men dette er heller ikke Lovens formål! Lovens forkyndelse knækker, ja, dræber vores kødelighed, for herigennem erkender vi vore synder, og omvender os til Korset for at bede om tilgivelse. Dette er den rette korsfæstelse af kødet og kun på denne måde kan vi rettelig leve i nåden!
Og SÅ skal vi høre Evangeliets forkyndelse, budskabet om syndernes forladelse, om Guds kærlighed og offer for vore synder!!!
Herpå bliver den rette balance skabt i kristenlivet!
Loven skal ikke modereres gennem en humanistisk lov for at tækkes mennesker, for herved mister evangeliet sin kraft. Kan man mestre loven, har man jo ikke brug for syndernes forladelse, ikke brug for Jesus!!
Evangeliet skal ikke udelades, gøres betinget eller på anden måde ændres, for så mister mennesket sin salighed, vished og nåde!!!
Jeg tror at det er gennem nåden ved syndernes forladelse, at helliggørelsen langsomt finder sted, og at det er herfra Åndens frugter får næring til at vokse. Nemlig når vi opgiver enhver tanke om at kunne yde noget selv, når vi dør i os selv.
Mkh Malli
#27718 - 06/01/200410:50Re: Lov contra frihed
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Først vil jeg sige at vi er enige
Når bare vi husker at vi ikke skal gøre dit og dat for at blive frelst - eller vi kan ikke....
Der er to måder at blive frelst på (groft sagt - læse lige færdig inden du tromler mig ) - Hold hele loven, synd ikke så meget som én eneste gang så er du frelst..... denne frelsesvej er dog ødelagt af arvesynden..... den i-os-boende trang til at synde og vende Gud ryggen. - Tag imod den frelse Jesus har fuldbragt, den er gratis - skal bare tros på....
Men hvis du/man tror på Jesus - så tror man også på hans ord i Bibelen - Har man set Jesus som frelser og herre - så ønsker man også at gøre hvad Jesus ønsker..... og det ønske bliver større og større jo nærmere Jesus man lever.
Gud (fader/skaber) ser kun én mulig frelsesvej = lev syndfrit hele livet......
Det er der ingen der kan - ingen..... alle har syndet og mangler herligheden fra Gud.... Én eneste synd er nok til at adskille os fra Gud for evigt.....én synd...!!!
JAMEN så er vi jo alle fortabte ...... JA det er vi - fortabte... hele bundtet....
MEN Gud sendte i sin kærlighed Jesus til jorden...... Jesus levede syndfrit..... hele livet. Jesus kunne komme i himlen og leve ren og retfærdig uden at blive straffet for noget..... han havde jo ikke gjort noget...... MEN Jesus valgte at følge Guds frelsesplan...... Jesus valgte at betale for alle verdens synder...... Jesus bar alt det jeg har gjort forkert på sine skuldre..... lige fra arvesynden til den grimme tanke for to sek siden til det jeg kommer til at gøre i fremtiden...... Jesus har båret det hele.... Gud har set alt mit synd først ligge på mig...... så ligge på Jesus..... så blive straffet for på Golgatha..... nu er synden straffet - derfor kan jeg stå ren..... i Jesus.....i kraft af at Jesus tog straffen.....
Når jeg tænker på det store underfulde og helt vildt kærlige Jesus gjorde ved at tage min - og verdens - synd..... jamen så kan jeg da næsten ikke lade være med at følge hans bud..... af ren og skær taknemmelighed...... for mig er det ikke et SKAL OPFYLDE LOVEN mere.... for det kan jeg ikke..... Jesus gjorde det for mig som jeg ikke selv kunne/kan...... Jo hvis jeg vil stå på egne ben og frelse mig selv..... så SKAL jeg opfylde loven....
Venlig hilsen Ester
#27719 - 06/01/200412:32Re: Lov contra frihed
malli
Bruger
Hej Esmeralda
Du skriver: "Når bare vi husker at vi ikke skal gøre dit og dat for at blive frelst - eller vi kan ikke...."
Tror man det sådan har man efter stor sandsynlighed ikke modtaget en ret forkyndelse af Lov og Evangelium....kender det selv ALT for godt! Som også vores kirkefader Luther erfarede gennem lange hårde prøvelser er dette usandt.
Det er jo sandt, sikkert og vist at vi ikke kan gøre noget som helst for at blive frelst (gode gerninger, leve kysk osv). Men Loven skal alligevel forkyndes, vi ser jo også at Gud sender Moses først for at bane Herrens vej!
Hvis du ser på Moses forkyndelse er den bare fuld af salt fra Loven. Loven (Moses) skal bane vej for evangeliet (Jesus), aldrig omvendt.
Problemet er nemlig at folk aldrig vil omvende sig, hvis de udelukkende hører et evangelium, hvor de kan komme til Jesus og få et mirakel, få en masse nåde og kærlighed, få, få....jo de vil sikkert gerne have dette mirakel osv., men så heller ikke mere.
Det er først når de indser at de er FORTABTE uden Jesus, der er reel mulighed for omvendelse, og det er det andet af de tre formål med Loven.
For de, der er omvendte sikrer Loven at man holder sig inde for rammerne (det tredie formål). Det er jo ikke helt uden grund at Luther indskærpede katekismen (herunder de 10 bud) for kirkegængerne, og sagde at husfædrene skulle indskærpe katekismen for børn, tyende og andre i hjemmet.
Mkh Malli
Ændret af malli (06/01/200412:48)
#27720 - 06/01/200413:22Re: Lov contra frihed
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Hvis du ser på Moses forkyndelse er den bare fuld af salt fra Loven. Loven (Moses) skal bane vej for evangeliet (Jesus), aldrig omvendt.
Ja - det er vejen...... hvis man ikke ser sig som fortabt har man heller ikke brug for frelse(ren)..... Det er de syge (dem som ser sig som fortabte) der har brug for læge(frelse) - ikke de raske (dem som ikke ser sig som fortabte)
Problemet er nemlig at folk aldrig vil omvende sig, hvis de udelukkende hører et evangelium, hvor de kan komme til Jesus og få et mirakel, få en masse nåde og kærlighed, få, få....jo de vil sikkert gerne have dette mirakel osv., men så heller ikke mere. Det er først når de indser at de er FORTABTE uden Jesus, der er reel mulighed for omvendelse, og det er det andet af de tre formål med Loven.
Enig igen
Der er jo ingen grund til at søge frelse hvis man ikke er fortabt..... logisk
Venlig hilsen Ester
#27721 - 06/01/200419:51Re: Lov contra frihed
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ester skriver:
Når jeg tænker på det store underfulde og helt vildt kærlige Jesus gjorde ved at tage min - og verdens - synd..... jamen så kan jeg da næsten ikke lade være med at følge hans bud.....
Ja nemlig, lige præcis - sådan er det jo at være os!
Det minder mig om en beretning, jeg har hørt - har glemt hvor, men den lyder sådan her:
Der var en gang en slave. Han sled og slæbte for sin herre i mange år og var dybt fortvivlet, for han og ønskede så inderligt at være en fri mand.
En dag fik en rig mand medfølelse med den ulykkelige slave, og han købte ham og betalte alt sit jordiske gods for ham.
Derefter gav han slaven sin frihed og fortalte ham, at han havde løskøbt ham, og at han kunne gå hvorhen han ville.
Tårerne trillede ned ad kinderne på slaven, da det gik op for ham, hvad der var sket.
"Har du løskøbt mig??? Er det rigtigt? Har du virkelig løskøbt mig?"
Hvis det virkelig er sandt, så ønsker jeg intet andet i verden end at tjene dig - hele mit liv!
Det er sådan jeg har det med Jesus. Han har løskøbt mig! Ja, han har løskøbt os alle ..!
Lad os takke og prise ham og følge hans bud, som han har givet os i sin kærlige omsorg for os ... han ved hvad der tjener os bedst ..
#27722 - 06/01/200419:55Re: Lov contra frihed
loewendahl
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej med Jer!
Vi kristne snakker somme tider om at "vokse" i troen. Hvad er så det for en størrelse?? Jeg hørte engang en sige, at man vokser som en kohale! -Nemlig nedad!! Og hvad betyder så det? Jo, jo længere man har fulgt Jesus, jo mere man fordyber sig i Guds ord. Jo mere når man til den erkendelse, at man er en synder. Jo flere ting ser man som synd i sit eget liv. Jo mere nedbøjet bliver man p.gra. sin egen synd. Og til sidst jo mere taknemmelig bliver man. For jo mere tilgivelse har man at takke for.
Jesus har taget al min synd og smidt det hen på korset. Men det at høre Jesus til, skulle gerne få den konsekvens at helligånden får lov at virke. Så den overbeviser os om vores synd. Altså bliver opmærksom på den. Og ønsker at gøre det Jesus ønsker af os.
Men al synd bliver altså tilgivet, ellers ville det være lovtrælom!