Det er en spændende ovevejelse, du kommer med. Måske især, fordi vi nok alle på et eller andet tidspunkt spørger os selv om noget lignende.
Egentlig er der vel to spørgsmål i dit indlæg, nemlig spørgsmålet om af og til at gøre status, og så, om lige nytåret er det oplagte tidspunkt.
Selve det af og til at stoppe og og gøre status forekommer mig at være sundt og godt. Det er med til at forhindre, at vi blot bevidstløst kører derudad, og det er også en måde at have struktur på sin tilværelse - så meget, man nu kan.
Om det så er til nytår, når høsten er i hus, til sin fødselsdag, til påske, når man indsender skattebillet, ved eksamenstid (hov, der er den jo ligefrem intitutionaliseret!)...... - ja, det er måske ikke så vigtigt. Men en vis ritualiseríng omkring det at tage sit liv op til revision hører vist ligefrem med til at være menneske.
En af de hyggelige variationer er den skik, nogle har med at måle børnenes højde, når de har fødselsdag, og så sætte et hak i dørkarmen.
Jeg gjorde engang et nytårsforsæt. Det eneste, jeg for alvor har gjort og det eneste, jeg har holdt: jeg vil aldrig mere gøre nytårsforsætter!
Det kom sig af, at når det blev nytår, så var den proces, der handler om at gøre status og sætte sig noget for, allerede overstået for mit vedkommende. Det sker nemlig i forbindelse med julen. Det er ikke et bevidst valg fra min side, men såden er det blevet.
Måske er det ikke så mærkeligt, for adventstiden er jo en forberedelsestid, der kulminerer i genoplevelsen af julens fortælling, og det er her, det nye bryder frem og begynder; her, jeg står ved krybben og gør mig mine overvejelser. Her, jeg bliver præsenteret for den barske tilværelse i beretningerne om Stefanus og barnemordet i Betlehem. Kort sagt, her jeg møder evangeliet, både som gave og udfordring. Og altså også her, jeg (måske) tager nogle beslutninger.
Under alle omstændigheder her, jeg bruger tid på at overveje, hvor jeg er på vej hen i mit liv. Kommer jeg nærmere eller bliver jeg fjern?
Og denne jul var mit forsæt, at jeg fremover bruger adventstiden som en bevidst forberedelsestid, så jeg styrker noget, som allerede sker på et mere skjult plan.
Sådan kan 'nytårs'forsætter jo også bruges: til at skærpe bevidstheden og tage beslutninger om det, der er i vækst. Styrke en god udvikling.
Det er mit bud på nytårsforsætter. Jeg giver gerne stafetten videre og venter spændt på, hvordan andre forholder sig.
Venlig hilsen
Eva