Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#27253 - 26/12/2003 03:20 Frihet til å tenke selv!
bus
Bruger

Reg.: 26/12/2003
Mennesket er skapt som et selvstendig individ, med evner til selv å finne ut hva som er sant og hva som er løgn - og til å ta egne avgjørelser.

Tenker du selv, eller lar du andre gjøre det for deg?

I all tid har mennesker i frykt for å falle ut av "det gode selskap" sagt seg enige med de grupper i samfunnet som besitter "makten", det være seg i familien, sitt lokale miljø, eller i verdenssamfunnet.

Svært få tar seg bryet med selv å finne ut av hvordan ting henger sammen og hvordan de er grunnlagt – på sannhet eller løgn.

I dag er verdenssamfunnet, våre lokalsamfunn og våre familier, og ikke minst vi selv som enkeltindivider, i alt for stor grad ubevisste i å forstå meningen med våre liv.

Hva er sannhet og hva er løgn?

Det finnes bare én legal kilde til dette spørsmål – Guds eget Ord. Alle andre kilder som leder til bevissthet om sannhet og løgn er inspirert av Guds Ord.

Ingen annen kilde enn Guds eget Ord kan legitimere seg så logisk sannferdig som Skaperen av alt liv og livets ordninger for meningsfylt eksistens.

Vårt aller største problem i dag er at vi som grupper og enkeltmennesker har forkastet de fundamentale og urokkelige sannheter som finnes i Guds Ord. - I stedet har vi laget våre egne sannheter med basis i friheten til å gjøre alt hva vi lyster og makter.

Derfor går mennesket mot sin undergang - når Guds fundamentale levevilkår blir forkastet.

Vi MÅ ha faste holdepunkter for hva som er rett og galt.

Og du som sier du tror på Guds Ord. Har du studert Ordet på selvstendig grunnlag og med Guds Ords egne tolkningsprinsipper som basis? – Eller har du et kirkesamfunns eller en annen institusjons tolkning som basis?

På tross av bibeloversetternes manglende vilje til å fremføre HELE Guds Ord i en logisk og lett forståelig sammenheng, har Gud allikevel beskyttet sin vilje og plan for de som tar seg tid til å forstå Hans Ord.

Hvem tror du at irettesettelse i.h.t. 1 Tim. 5:20 er for?
"Men den som synder, skal du irettesette i alles nærvær……"
Det vanlige (tillærte) er at dette gjelder folket, men det gjelder selvfølgelig lederne - det er jo de som har ansvaret for læren.

Sammenhengen dette verset står i, er formaninger Paulus gir Timoteus om hvordan han skal behandle kristne ledere. Temaet begynner med vers 17. "De eldste", skriver han, "som er gode forstandere, skal aktes dobbel ære verd, særlig de som arbeider i tale eller lære".

Han fortsetter, "For Skriften sier: …arbeideren er sin lønn verd!" Disse to versene (vers 17 og 18), omhandler ledere som fungerer i samsvar med Guds prinsipper. I de neste to versene (19 og 20), tar Paulus for seg ledere som fraviker sannheten i liv og (eller) lære.

Om ledere som blir anklaget for noe, skriver apostelen: "Du skal ikke ta i mot en anklage mot en eldste uten at den blir støttet av to eller tre vitner, (og her kommer verset vi forholder oss til) men den som synder, skal du irettesette i alles nærvær, for at også de øvrige må frykte."

Det jødiske nytestamentet, hvor den hebraiske opprinnelsen er tatt vare på, oversetter dette verset (20) med:
"Rebuke before the whole assembly those leaders who continue sinning", osv. (Irettesett i alles nærvær de ledere som fortsetter å synde…)

Men hva søker du, sannhet eller løgn?

Vet du hva som er motivet til den eller de som vil ha deg til å bli enig med seg? Mye av det de lærer kan jo være riktig i seg selv, men kjenner du deres motiv? – Tør du å satse livet ditt på andres meninger.

Har samfunnsinstitusjonene, inkludert tro- og kirkesamfunn, gjort deg til en kopist som forsøker å gjøre og si det de lærer?

Vet du at de som vil ha deg til å mene det samme som seg, har gode hensikter?

De som har gode hensikter (de som vil lede deg til et liv med din Skaper) lar deg selv finne ut hva Guds Ord tilbyr uten å legge bånd på deg.

Gud har aldri ment at mennesket skal institusjoneres og ledes av vedtak. Han vil at mennesket skal bruke sine sanser til selv å finne meningen med livet - som bare finnes i Guds eget Ord og som gjenspeiles i skaperverket.

Der finnes oppskriften og den kraften som gir mennesket anledning til å leve i pakt med sin skaper.

Vil du begynne å tenke selv?

Til toppen 
#27254 - 26/12/2003 15:02 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: bus]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej bus - og velkommen til

Tak for dit indlæg - selvom jeg godt nok fik rynker i panden af at læse det...... Jeg håber jeg har forstået det rigtigt - ellers må du rette mig. (lad det endelig ikke blive en hindring for at skrive her)

Som svar på:

I all tid har mennesker i frykt for å falle ut av "det gode selskap" sagt seg enige med de grupper i samfunnet som besitter "makten", det være seg i familien, sitt lokale miljø, eller i verdenssamfunnet.

Ja det er en tendens alle mennesker har. Vi er alle ærekære og frygter ensomhed. At holde sig helt til Bibelens ord kræver stor tillid til at det er Guds ord som er nedfældet i den. Den tillid får man kun ved at Helligånden giver den i vore hjerter.
Som svar på:

Hva er sannhet og hva er løgn?

Det er et stort spørgsmål. Jeg tror at kun Gud kender den fulde sandhed. At vi ved at læse Guds ord kan komme nærmere sandheden. At Gud ved sin Hellige Ånd kan åbenbare sandheden for os.
Jeg tror ikke at JEG med min arvesyndsbefængte hjerne kan tænke mig frem til sandheden. Kun Gud kan vise mig den.

Jeg tror at mennesker har noget dybt i sig som prøver at få os til at tro at vi selv kan finde sandheden - hvis vi bare tænker nok - søger nok - går ind i os selv..... Jeg tror at vi ligger under for den tro at vi selv kender godt og ondt (mindst) lige så godt som Gud gør det. Først når vi indser at det kan vi ikke, kan vi stole på Guds beslutninger i vore liv - og først da kan vi stole fuldt og fast på Bibelens ord.

Som svar på:

Vi MÅ ha faste holdepunkter for hva som er rett og galt.

Ja - vi kan bare se på hvordan små børn bliver uden regler og rammer i deres liv. de bliver stressede og komplet umulige unger. Mennesker som ikke har "noget at stå op til" bliver mere og mere ligegyldige med deres omgivelser og gøremål...... (kender det fra mig selv når jeg har været arbejdsløs - pludselig er det et helt dagsværk bare at stå op, komme i bad og få mad.) Vi trives bedst når vi har noget fast i vores liv..... det ene eller det andet.....

Som svar på:

Vet du at de som vil ha deg til å mene det samme som seg, har gode hensikter?

Nej det kan jeg ikke vide. Det jeg personligt gør når jeg møder en ny holdning/ tolkning til Bibelen - er at jeg lytter til det og derefter undersøger og det stemmer med resten af Bibelens røde tråd.
Enkelt vers kan hurtigt og nemt tolkes i total modstrid med resten af Bibelens budskab - og så regner jeg tolkningen som forkert. Men passer denne nye udlægning jeg bliver præcenteret for med resten af Bielens - så tager jeg den til mig.....
Folks hensigter - ja hvem ved. Men nogen mennesker har jeg større tillid til end andre.....

Som svar på:

Gud har aldri ment at mennesket skal institusjoneres og ledes av vedtak. Han vil at mennesket skal bruke sine sanser til selv å finne meningen med livet - som bare finnes i Guds eget Ord og som gjenspeiles i skaperverket.

Mener du hermed at det er forkert at komme i en kirke eller et missionshus. Mener du at det er forkert at have et kristent fællesskab at komme i - et sted hvor man har et bekendelsesgrundlag som alle er enige i. Mener du at det er forkert at lytte til en prædiken eller andres udlægninger af skriften.

Jeg ser det kristne fællesskab som en enorm styrke. Andres udlægninger af skriften som lærerige. En Bibeltro prædiken som et glas lækkert koldt vand fra livets kilde.

Hvis du mener at vi ikke bare skal læne os tilbage og lulle os selv i søvn med at vores kirke altid har ret og at så behøver jeg ikke tage stilling til noget som helst - så er jeg enig.
Bibelen lærer os at vi skal prøve ordet om det stemmer overens med Ordet.

Som svar på:

Vil du begynne å tenke selv?

Det er meget sundt at tænke selv. Men det er også sundt at lytte efter hvad andre mennesker har fundet frem til ved at studere Bibelens skrifter.
Som en sagde om at læse Bibelkommentarer og lytte til andres lære: "spis fisken - spyt benene ud" ...... Tag læren til dig - stød resten fra dig.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#27255 - 26/12/2003 18:52 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: Esmaralda]
bus
Bruger

Hei Esmaralda.

"Jeg håber jeg har forstået det rigtigt - ellers må du rette mig."

Du har vel forstått det omtrent som du har svart.

Til toppen 
#27256 - 26/12/2003 19:35 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: bus]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Bus

Også et velkommen herfra.

Det er jo Gud, der har udstyret os med en hjerne, og selvfølgelig skal vi kunne tænke selv! Ikke mindst skal vi bruge vores hoved til at sammenligne meget af det der forkyndes med Guds Ord. Sjældent har Modstanderen bombarderet den kristne kirke med tillokkende veje, "så I bliver som Gud", veje, der fører væk fra Gud - som nu!!!

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#27257 - 26/12/2003 21:55 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: bus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej bus, velkommen også fra mig!

Dit første indlæg her var faktisk ganske tankevækkende, så jeg begyndte at tænke lidt over min tænkning!

Frihed til at tænke selv. Tjaaaa ... hmmm ... joooh ... det har jeg faktisk givet mig af med i det meste af mit lange liv. Fri, selvstændig, intellektuel, logisk, kreativ tænkning. Og det har da også ført til mange interessante oplevelser på flere forskellige planer. Set i bakspejlet ville jeg nok gerne have været en del af dem foruden, men ok, erfaring bragte de i hvert fald med sig.

Dog, alt i alt: Resultatet ikke var tilfredsstillende, det erkender jeg nu.

Sagen er, at jeg er, og altid har været, en fanatisk sandhedsfundamentalist, og al min selvstændige tænkning bragte mig bestemt ikke nærmere den overordnede sandhed om liv og død, selv om egentlig bildte mig ind, at jeg vidste alt hvad der var værd at vide også herom.

For ikke så mange år siden skete der så det, at jeg blev vendt ca. 180 grader om - til kristen tro!

Det betragter jeg som et under, for det er for mig at se fuldstændig umuligt for noget menneske selv at tænke eller sanse sig frem til, at kristendommen, Guds ord i Bibelen, er sandheden. Oven i købet den eneste sandhed!

Nu er jeg holdt så op med at tænke selv (jeg er nemlig ikke tryg ved min tankevirksomhed), og jeg er holdt op med at leve efter min egen samvittighed (for den er ærlig talt heller ikke til at stole på).

Mine sanser og min hjerne rakte ikke til til at finde meningen med livet, og jeg fandt altså derfor ikke selv på at vende mig om og tro på Jesus som min Herre og min Frelser. Det var Gud, og ham alene, der vendte mig om.

Nu stoler jeg på Guds ord og lever efter bedste (ikke særlig gode!) evne i overensstemmelse med den kristne etik, og min hjerne bruger jeg så godt jeg kan som modtageinstrument for Guds ord og slet ikke til selvstændig tænkning!

Og se det er en helt ubeskrivelig befrielse!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#27258 - 27/12/2003 01:39 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: kristina]
bus
Bruger

Hei kristina :•)

"Hej bus, velkommen også fra mig!

Dit første indlæg her var faktisk ganske tankevækkende, så jeg begyndte at tænke lidt over min tænkning!

Frihed til at tænke selv. Tjaaaa ... hmmm ... joooh ... det har jeg faktisk givet mig af med i det meste af mit lange liv. Fri, selvstændig, intellektuel, logisk, kreativ tænkning. Og det har da også ført til mange interessante oplevelser på flere forskellige planer. Set i bakspejlet ville jeg nok gerne have været en del af dem foruden, men ok, erfaring bragte de i hvert fald med sig.

Dog, alt i alt: Resultatet ikke var tilfredsstillende, det erkender jeg nu.

Sagen er, at jeg er, og altid har været, en fanatisk sandhedsfundamentalist, og al min selvstændige tænkning bragte mig bestemt ikke nærmere den overordnede sandhed om liv og død, selv om egentlig bildte mig ind, at jeg vidste alt hvad der var værd at vide også herom."

Om du ikke kom rett med dine tanker, betyr jo ikke det at det er noe feil med de instrumentene Gud har skapt deg med. Det var vel heller din bruk av dem som førte deg på feil vei.

"For ikke så mange år siden skete der så det, at jeg blev vendt ca. 180 grader om - til kristen tro!

Det betragter jeg som et under, for det er for mig at se fuldstændig umuligt for noget menneske selv at tænke eller sanse sig frem til, at kristendommen, Guds ord i Bibelen, er sandheden. Oven i købet den eneste sandhed!"

2Tim 3:14 Men bli du i det som du har lært, og som du er blitt overbevist om, da du vet hvem du har lært det av, 15 og da du fra barndommen av kjenner de hellige skrifter, som kan gjøre dig vis til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Den hele Skrift er innblest av Gud av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i rettferdighet, 17 forat det Guds menneske kan være fullkommen, duelig til all god gjerning.

"Nu er jeg holdt så op med at tænke selv (jeg er nemlig ikke tryg ved min tankevirksomhed), og jeg er holdt op med at leve efter min egen samvittighed (for den er ærlig talt heller ikke til at stole på).

1Tim 1:19 idet du har tro og en god samvittighet; den har somme kastet fra sig og lidt skibbrudd på sin tro;

"Mine sanser og min hjerne rakte ikke til til at finde meningen med livet, og jeg fandt altså derfor ikke selv på at vende mig om og tro på Jesus som min Herre og min Frelser. Det var Gud, og ham alene, der vendte mig om."

Det er jo noe i det du sier her, men også:

Ap 2:38 Peter sa da til dem: Omvend eder, og enhver av eder la sig døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal I få den Hellige Ånds gave!

Gud gjør ingen ting med oss som vi ikke selv har tillatt eller bestemt oss for.

"Nu stoler jeg på Guds ord og lever efter bedste (ikke særlig gode!) evne i overensstemmelse med den kristne etik, og min hjerne bruger jeg så godt jeg kan som modtageinstrument for Guds ord og slet ikke til selvstændig tænkning!

Og se det er en helt ubeskrivelig befrielse!"

Du kan da umulig mene at du er befridd fra eller (i det minste) er utstyrt med dårlige instrumenter til å lære og forstå hva Guds Ord tilbyr deg?

Ap 5:32 Og vi er hans vidner om disse ting, og likeså den Hellige Ånd, som Gud gav dem som lyder ham.

Vi er altså vitner om det vi har fått vite. Og for å kunne lyde Ham, må vi på forhånd allerede være opplyst om hva vi skal (kan) lyde.

Til toppen 
#27259 - 27/12/2003 01:46 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: malli]
bus
Bruger

Som svar på:

Hej Bus

Også et velkommen herfra.

Det er jo Gud, der har udstyret os med en hjerne, og selvfølgelig skal vi kunne tænke selv! Ikke mindst skal vi bruge vores hoved til at sammenligne meget af det der forkyndes med Guds Ord. Sjældent har Modstanderen bombarderet den kristne kirke med tillokkende veje, "så I bliver som Gud", veje, der fører væk fra Gud - som nu!!!

Mkh Malli

Hei Malli

Jeg er glad for at du er oppmerksom på dette - det er dette jeg også mener. :•)

Til toppen 
#27260 - 27/12/2003 08:58 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: bus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen bus.
Som svar på:

Om du ikke kom rett med dine tanker, betyr jo ikke det at det er noe feil med de instrumentene Gud har skapt deg med. Det var vel heller din bruk av dem som førte deg på feil vei.

Nej, enig.
Som svar på:

2Tim 3:14 Men bli du i det som du har lært, og som du er blitt overbevist om, da du vet hvem du har lært det av, 15 og da du fra barndommen av kjenner de hellige skrifter, som kan gjøre dig vis til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Den hele Skrift er innblest av Gud av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i rettferdighet, 17 forat det Guds menneske kan være fullkommen, duelig til all god gjerning.

Jamen det var jo hvad Paulus skrev til Timoteus. Modsat ham havde jeg ikke lært noget væsentligt, kendte ikke de hellige skrifter fra barndommen af ...

Som svar på:

Du kan da umulig mene at du er befridd fra eller (i det minste) er utstyrt med dårlige instrumenter til å lære og forstå hva Guds Ord tilbyr deg?

Nej det mener jeg ikke. Men ingen forkyndte Guds sande ord for mig, før jeg nåede frem til pensionsalderen.
ApG 8,30:
»Hvordan skal jeg kunne det, når der ikke er nogen, der vejleder mig?«
Som svar på:

Ap 5:32 Og vi er hans vidner om disse ting, og likeså den Hellige Ånd, som Gud gav dem som lyder ham.

Vi er altså vitner om det vi har fått vite. Og for å kunne lyde Ham, må vi på forhånd allerede være opplyst om hva vi skal (kan) lyde.

Nemlig!
Lige præcis!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#27261 - 27/12/2003 11:38 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: kristina]
bus
Bruger

Hei igjen kristina!

Det var godt å lese hele ditt innlegg. :•)

Og:

"Jamen det var jo hvad Paulus skrev til Timoteus. Modsat ham havde jeg ikke lært noget væsentligt, kendte ikke de hellige skrifter fra barndommen af ... "

Akkurat!
Derfor er det så viktig at Guds Ord er/blir tilgjengelig for oss. - Ikke en tolkning, men den Hellige Skrift.

Til toppen 
#27262 - 30/12/2003 21:21 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: bus]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Bus.

Tak for dit gode og tankevækkende indlæg.
Også tak for dit gode eksempel på at Skriften skal udlægges i sin kontekst, mht. den offentlige irettesættelse af menighedsledere (fremfor menighedsmedlemmer i almindelighed) - vi har jo et godt dansk eksempel i nogenlunde frisk erindring med Grosbøll-sagen, måske har du hørt om den?

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#27263 - 30/12/2003 22:41 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: AnnePande]
bus
Bruger

Som svar på:

Hej Bus.

Tak for dit gode og tankevækkende indlæg.
Også tak for dit gode eksempel på at Skriften skal udlægges i sin kontekst, mht. den offentlige irettesættelse af menighedsledere (fremfor menighedsmedlemmer i almindelighed) - vi har jo et godt dansk eksempel i nogenlunde frisk erindring med Grosbøll-sagen, måske har du hørt om den?

Med venlig hilsen AnnePande.

Hei AnnePande.

Jeg er glad for at du forstod.

Jeg skulle meget gjerne få tilgang til en artikkel om Grosbøll-sagen - den har jeg ikke hørt om.

Til toppen 
#27264 - 31/12/2003 09:51 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: bus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej bus - du kan finde info om Grosbøll - folkekirke-præsten i Tårbæk, der ikke tror på Gud, men som desværre alligevel har fået lov til at blive i sit embede - på www.religion.dk/tema:fid=100004460.

Han har skrevet en bog der hedder "En sten i skoen", hvis indhold han hævder stadig at stå ved.

Jeg har nu ikke læst den - jeg synes jeg har hørt tilstrækkeligt ...

Men godt nytår! - lad os trodse alle Grosbøller !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#27265 - 31/12/2003 10:25 Re: Frihet til å tenke selv! [Re: kristina]
bus
Bruger

Takk kristina - og Godt nytt år!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær