Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#27171 - 22/12/2003 19:29 agnostiker ?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Er der nogen som ved, hvad en agnostiker er for noget ? Har det noget med gnosticisme at gøre ?

vh tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#27172 - 22/12/2003 22:03 Re: agnostiker ? [Re: tau]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Tau skrev:

Ta>Er der nogen som ved, hvad en agnostiker er for noget ? Har det noget med
>gnosticisme at gøre ?

Nej, selvom de benytter det samme ord, nemlig "gnosis", der betyder viden. Prefixet a- er en benægtelse, som i "asymetrisk", der betyder "ikke symetrisk". En agnostiker er én, der ikke påstår at have nogen viden om Gud (om han er treenig, opfylder bønner, etc.). Mange personer, som slet ikke tror på Gud, bruger dog udtrykket om dem selv alligevel, da det ikke lyder så `fjendtligt' som "ateist".

Guds fred og god jul,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#27173 - 23/12/2003 09:25 Re: agnostiker ? [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Lademanns Fremmedordbog siger:

Agnosticisme (græsk) (filosofi) læren om, at man intet kan erkende om det, der ikke kan iagttages med sanserne. agnostiker tilhænger af agnosticismen.

Ateisme (græsk) den opfattelse, at der ikke eksisterer nogen personlig gud; gudsfornægtelse; ateist gudsfornægter; ateistisk

Følgende links fortæller også lidt om hvad det er fra agnostikernes og ateisternes egen mund:

>>>HER<<<
>>>HER<<<
>>>HER<<<
>>>HER<<< og
>>>HER<<<

Der findes mange udlægninger af hvad det vil sige at være ateist og agnostiker. Personligt kalder jeg migselv agnostiker udfra det filosofiske grundlag, som er nævnt ovenfor, at det ikke lader sig gøre at erkende noget man ikke kan iagttage med sanserne. Jeg er ateist i den udstrækning at jeg ikke tror på at Gud er til.

Jeg har ligesom teisterne ikke nogen BEVISER for min tro på at der ikke er nogen Gud at tro på, det er en overbevisning i hjernen (hjertet), som passer med resten af min person.

Jeg gør mit bedste for at forholde mig åben overfor nye indtryk og er på den måde ikke lukket for at Gud kunne være til. Til dato har jeg bare ikke erfaret noget der ikke kunne forklares med andre modeller end f.eks. den kristne alene.

Jeg er nok det man kalder en blød ateist og en blød agnostiker...

Håber at det hjalp med en lille formel og en lille personlig forklaring.

Glædelig jul

Til toppen 
#27174 - 23/12/2003 10:57 Re: agnostiker ? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Cloud Hands, jeg synes det er berigende at have dig med her på JesusNet!

Glædelig jul, og et godt nyt år med megen af ny erkendelse på alle planer!

Fra en benhård (men fortsat pivåben) kristen kone med en vis svaghed for de bløde af enhver observans:

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#27175 - 23/12/2003 18:06 Re: agnostiker ? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Tak for svarene alle sammen, det var fint. Jeg kunne selvfølgelig have slået det op i en fremmedordbog, men jeg ville gerne høre det fra Jeres taster.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær