Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#27062 - 19/12/2003 17:15 ex nihilio
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
dette begreb er egentligt ganske ubibelsk på en måde, det bliver ofte kommet frem til ved en fortolkning af ordet BARA, men dette ord har intet med ex nihilio at gøre, men med forudeksisterende materiale, to carve, to cut betyder ordet, at Gud skabte ved hans Ord er heller ikke ex nihilio, så denne udlægning må siges at være ubibelsk

Til toppen 
#27063 - 19/12/2003 23:07 Re: ex nihilio [Re: Ole Madsen]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Amen Ole,

Den ex nihilio tanke er spøjs. Jeg læste engang Tertullians "Mod Praxeas". Heri skriver han at Gud i begyndelsen var alene og universet selv. Paulus siger alle ting er fra Gud. Tja, hvor skulle det ellers komme fra. Tit kigger jeg mig rundt omkring og tænker at eks. fortovet eller et bord er et stykke Gud. Jesus siger Gud lægger mærke til hver fugl, der falder til jorden. Det er jo fordi hele skabningen er Guds organisme.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#27064 - 20/12/2003 09:11 Re: ex nihilio [Re: Alex]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Alex! Det du giver udtryk for her er den allervigtigste forskel mellem det du tror på, og det jeg tror på.

Du skriver, at alle ting er fra Gud. Her er jeg enig: Gud er universets skaber.

Men det er noget andet end at tro, som du, at der ikke er nogen principiel forskel mellem skaberen og skaberværket, at alt skabt er Guds organisme og at han således allerede nu er alt i alle. At der derfor egentlig kun er en "gradsforskel" mellem Jesus og os.

For ikke så mange år siden havde jeg samme overbevisning, indtil jeg erkendte, at det var forfærdelig forkert. Jeg er så ked af, at jeg ikke kan videregive den erkendelse ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#27065 - 20/12/2003 09:24 Re: ex nihilio [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Hej Kristina

Jeg syntes du går lidt ved siden af, jeg syntes han har en pointe, vores syn på Gud er tit at Gud er i himmelen og vi bare her, men vi må huske på at selv om at Gud ikke er alt i alle, så er han allestedsnærværende, "hele jorden er fuld af Guds godhed", som jeg engang har sagt, så må man da gå ind i den før eller senere. Gud fylder jorden og universet for han er Gud, han er ikke udenfor

Ole

Til toppen 
#27066 - 21/12/2003 21:35 Re: ex nihilio [Re: Ole Madsen]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Ole Madsen

dette begreb er egentligt ganske ubibelsk på en måde, det bliver ofte kommet frem til ved en fortolkning af ordet BARA, men dette ord har intet med ex nihilio at gøre, men med forudeksisterende materiale, to carve, to cut betyder ordet, at Gud skabte ved hans Ord er heller ikke ex nihilio, så denne udlægning må siges at være ubibelsk.

Hvis Gud skabte det hele ud fra sit eget væsen, skabelse ex Deo, så ville vi være Gud, men det er vi ikke. Hvis Gud skabte ud fra præeksisterende materiale, skabelse ex materia, så ville Han bare være en håndværker og ikke almægtig, som Bibelen siger, at Han er: God is Omnipotent.
Deraf følger, at Gud må have skabt alting ud af intet; skabelse ex nihilo.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#27067 - 21/12/2003 21:47 Re: ex nihilio [Re: kristina]
Alex
Bruger

Hej Kristina,

Ude af stand til at lade dig nøje med de bibelske termer bruger du udtrykket "gradsforskel" (fordi du ikke tænker i de inspirede profeters baner). Bibelen taler imidlertid om en underlæggelse af skabnningen i tomhed i Rom. 8. Men det forhindrer alligevel ikke at hvis Gud trak sin Ånd tilbage, så udåndede alle ting (Job 34v14-15). Så tæt er forbindelsen. Alt i alle tilstanden (1 Kor. 15v28) er så hvor skabningein i alle ting er forenet med skaberen, både fysisk som det er nu og åndeligt som det da vil være. Udenfor tid, som skabningen er underlagt, men som Gud ikke er underlagt, der er der ingen adskillelse mellem Gud og skaberværk (Heb. 4v3, Kol. 1v20). Så enkelt er det.

Til toppen 
#27068 - 21/12/2003 22:13 Re: ex nihilio [Re: Philip]
Ole Madsen
Bruger

Hvis Gud skabte det hele ud fra sit eget væsen, skabelse ex Deo, så ville vi være Gud, men det er vi ikke. Hvis Gud skabte ud fra præeksisterende materiale, skabelse ex materia, så ville Han bare være en håndværker og ikke almægtig, som Bibelen siger, at Han er: God is Omnipotent.
Deraf følger, at Gud må have skabt alting ud af intet; skabelse ex nihilo.

jeg kan godt gå med til at GUd skabte ex nihilio, men så må man bare finde andre skriftsteder end dem i første kapitel, for de siger noget helt andet

Ole

Til toppen 
#27069 - 21/12/2003 23:03 Re: ex nihilio [Re: Philip]
Alex
Bruger

Philip,

Du glemmer at Gud er skaber. Det morsomme er at teorier der fremstilles som hellige mysterier såsom som ex nihilo og treenighedslæren reelt er meget menneskelige og begrænsede forsøg på at forklare Gud. Ex nihilo tanken forudsætter at Gud er en skabning.

Du kan ikke skabe noget ud af dig selv, det kan Gud, derfor er han.... skaber.

Til toppen 
#27070 - 21/12/2003 23:29 Re: ex nihilio [Re: Ole Madsen]
Philip
Bruger

Hej Ole

jeg kan godt gå med til at GUd skabte ex nihilio, men så må man bare finde andre skriftsteder end dem i første kapitel, for de siger noget helt andet.

I 1 Mos. 1,1ff:"I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden..."
Der står intet om, hvordan Gud skaber; der står bare, at Han skaber. Han snakker bare, og så opstår ting. Jeg mener så, at det virker mest passende, at Gud, eftersom Han er almægtig, skabte ex nihilo.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#27071 - 21/12/2003 23:37 Re: ex nihilio [Re: Philip]
Ole Madsen
Bruger

det er da meget godt, men de steder der står skabte er i grundsproget et udtryk for noget andet, nemlig ex medium, ud af noget eksisterende, ordene øde og tom er det beskrivende for noget der er ramt af dom og ødelæggelse

Ole

Til toppen 
#27072 - 21/12/2003 23:38 Re: ex nihilio [Re: Alex]
Philip
Bruger

Hej Alex

Du glemmer at Gud er skaber.

Det mener jeg så ikke, at jeg gør. Jeg mener, at netop fordi Gud er Skaberen, og ikke 'Håndværkeren', så skabte Han ikke det hele ud fra nogen præeksisterende substans, hvad enten det er Hans eget væsen eller noget andet.

Ex nihilo tanken forudsætter at Gud er en skabning.

Nej, ikke den jeg kender til...

Du kan ikke skabe noget ud af dig selv, det kan Gud, derfor er han.... skaber.

Okay, her er vi vist teologisk forskellige i vores opfattelse; jeg mener, at netop fordi Gud kan skabe ud af intet, så er han Skaberen. Det er derimod en panteistisk opfattelse, at Gud skabte ex Deo; ud fra sit eget væsen. Hvis den opfattelse var sand, så ville vi være Gud, og det er vi jo ikke...

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#27073 - 22/12/2003 09:29 Re: ex nihilio [Re: Philip]
Alex
Bruger

Hej Philip,

Allerede der hvor man begynder at bruge latinske ord for at beskrive hvad Gud gør, så går det galt. Al ting er fra Gud, så enkelt er det. At han skabte ud fra intet er en polyteistisk tanke, for det ville forudsætte at der var noget intet Gud kunne arbejde med (kaosbetvinger Guden i kontrast til alle tings skaber).

(ps. det er ikke ret svært)

Til toppen 
#27074 - 22/12/2003 23:30 Re: ex nihilio [Re: Alex]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Alex skriver:
Som svar på:

Ude af stand til at lade dig nøje med de bibelske termer bruger du udtrykket "gradsforskel" (fordi du ikke tænker i de inspirede profeters baner).

OK, så har jeg ikke flere kommentarer.

Det ville nemlig være spildt ulejlighed for dig at læse debatindlæg fra en person som du anser for at være mere fattesvag og mindre åndsinspireret, end du anser dig selv for at være.

Og det ville være spildt ulejlighed for mig at skrive dem.

Så jeg stopper her, med ønsket om en glædelig jul, og et nyt år med forøget indlevelse i den kristne tro for os begge.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær