Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 4 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#26962 - 18/12/2003 22:55 Jesus kommer for at hente de troende hjem
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Ideen om at Jesus kommer for at hente de troende hjem inden det "bliver rigtig slemt" florerer blandt de protestanter, men har altid slået mig som meget mærkværdig. De troende bliver ikke sparet for prøvelser. Det har aldrig været pointen ved at være troende, ligesom det heller aldrig har været pointen med Helligåndsgaver at lave cirkus, få et kick eller styrke sin egen tro. Trængelsestiden eller hvad man måtte finde på at kalde føromtalte periode afkortes for de troendes skyld (Matt. 24v21-22), hvilket jeg synes ville være mærkværdigt, hvis de skulle spares.

Hvilke passager bruges almindeligvis for at støtte den tanke som på udenlandsk kaldes "rapture"? Er det kun 1 Thess. 4v14-17 man vil bruge eller er der andre? Siger denne passage iøvrigt det den omtalte tese lærer?

Guds fred

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#26963 - 18/12/2003 23:28 Re: Jesus kommer for at hente de troende hjem [Re: Alex]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Alex

Så vidt jeg ved, så bruges Matt 24,40-41 og Luk 17,34-36 også. Til tider bruges forskellige steder i Åb også, som beskrevet i en engelsksproget artikel. Konklusionen i den er vist (jeg var for doven til at læse det hele), at der ikke rigtig er nogen steder i Åb, der kan bruges som argument.

Jeg deltog i en kortvarig diskussion om emnet for nylig, men der kom vist ikke det helt store frem.

I den spøjse ende findes der på engelsk en hel bogserie af romaner baseret på tanker om tiden efter "rapture" (det hedder vist bortrykkelsen på dansk). Efter sigende skulle de ud fra en rent litterær betragtning være ganske rædselsfulde.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#26964 - 19/12/2003 00:19 Re: Jesus kommer for at hente de troende hjem [Re: Alex]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Den ide med at vi skal igennem trængselen er ubibelsk, da den er beregnet til Israel og ikke menigheden, det er den 70 åruge i daniel 9, Enoks bortrykkelse er et af skriftstederne, han blev taget bort FØR floden

Ole

Til toppen 
#26965 - 19/12/2003 00:22 Re: Jesus kommer for at hente de troende hjem [Re: øhlenschlæger]
Ole Madsen
Bruger

Jeg deltog i en kortvarig diskussion om emnet for nylig, men der kom vist ikke det helt store frem.

et godt argument er de 24 ældste, de er både konger og præster som der står at Jesus har gjort os til, de er i himmelen imens alt det som skal ske

I den spøjse ende findes der på engelsk en hel bogserie af romaner baseret på tanker om tiden efter "rapture" (det hedder vist bortrykkelsen på dansk). Efter sigende skulle de ud fra en rent litterær betragtning være ganske rædselsfulde.

på norsk findes en hel bogserie som hedder Jesu genkomst 1-5 på http://home.no/oeindergaard

Ole

Til toppen 
#26966 - 19/12/2003 12:07 Re: Jesus kommer for at hente de troende hjem [Re: Ole Madsen]
Alex
Bruger

Hej Ole,

Jeg vil mene at en bibelsk lære er tydeligt defineret i bibelen. Denne her står ikke at læse ud af et eneste vers. Der står noget i 1 Thess 4v14-17 og de vers Øhlenschæger nævner, der sammenkogt med ideer eller "vers" fra andre kilder giver en rapture lære. Når der står af en tages med og en ikke, så viser det bare vilkårligheden i såvel krig som naturkatastrofer. Hvis Lukas 17 taler om en rapture, er Jesus så gribbene og de troende ådslet? (Luk. 17v37). Enok og Noa blev reddet ved Guds hånd, men Zakarias eller Paulus gjorde det ikke.

Mit spørgsmål til rapture folkene er hvorfor Jesus siger at trængselsdagene afkortes for de troendes skyld, hvis de forinden er reddet ud af suppedasen?

Til toppen 
#26967 - 19/12/2003 12:08 Re: Jesus kommer for at hente de troende hjem [Re: øhlenschlæger]
Alex
Bruger

Hej øhlensclæger,

Tak for infoen. Jeg sætter stor pris på de mange oplysninger du giver.

Til toppen 
#26968 - 19/12/2003 12:56 Re: Jesus kommer for at hente de troende hjem [Re: Alex]
Ole Madsen
Bruger

Mit spørgsmål til rapture folkene er hvorfor Jesus siger at trængselsdagene afkortes for de troendes skyld, hvis de forinden er reddet ud af suppedasen?

disse troende er en rest som bibelen taler om som vil blive frelst af jøderne, men der er også dem der mener at dem som vil blive frelst i trængslen vil være flere end der nogensinde har været frelst, under alle omstændigheder, så siger det vers at det bliver hårde tider for alle, læs ez 28 og læs det som profetisk om antikrist så får du et lille preg om hvordan det vil blive

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær