Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#26819 - 16/12/2003 16:10 Forbyd "Jesus og Josefine"
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

I dag var der en af mine elever, der sagde, at deres mor havde sagt,
at
julekalenderen i år "Jesus og Josefine" er Satans værk.
En anden sagde, at deres bedstemor var meget ulykkelig over at høre, at de så den der hjemme hos dem, og at hun var bange for, at det kunne tage troen fra dem!
Det synes jeg nok er lige stærkt nok - Hvad mener I?

Lader I jeres børn se den?
Og hvad mener I om den?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#26820 - 16/12/2003 18:31 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
ærten,

Julekalenderen er blasfemi. Jeg er for gammel til at se den, men børnene får naturligvis ikke den rigtige opfattelse af Jesus ved at se denne julejesus.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#26821 - 16/12/2003 18:36 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Alex]
ærten
Bruger

ærten,

Julekalenderen er blasfemi. Jeg er for gammel til at se den, men børnene får naturligvis ikke den rigtige opfattelse af Jesus ved at se denne julejesus.

Hvordan kan du sige det, når du ikke ser den, fordi du er for gammel.....

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#26822 - 16/12/2003 18:59 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
Alex
Bruger

Jeg har set henved 2x5 minutter, og det var nok

Til toppen 
#26823 - 16/12/2003 20:49 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Jeg har nogle dage set lidt af den - en enkelt gang næsten et helt afsnit. Jeg tror nok, at jeg ligger meget på linie med Manuel Vigilius' vurdering i den nyeste udgave af Propaganda på Giraffen.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#26824 - 16/12/2003 22:10 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Jeg har set hvert eneste afsnit af "Jesus og Josefine" (hurra for genudsendelser), og jeg vil mene, at det er en noget udvandet og sekulariseret Jesus vi bliver præsenteret for. Men at man ligefrem skulle kunne miste troen af at se julekalenderen, synes jeg nu er at overreagere.

Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#26825 - 16/12/2003 22:48 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
Katharinavb
Bruger

Reg.: 31/12/2002
Sted: århus
Ej nu må I simpelthen styre jer.
Jeg har godt nok ikke set slutningen af Jesus og Josefine endnu, men det jeg har set ser godt ud, og jeg er sikker på at det hele nok skal gå iorden inden den 24.

Børnene lærer at Jesus er den julen handler om - det er positivt.
at der er nogle ret cool børn der rent faktisk beder aftenbøn, læg i denne forbindelse mærke til at Josefine i de første 8 afsnit indledte sin bøn med kære Gud..eller hvem du nu er deroppe -men at hun siden da har sagt Gud. Hun er altså i mødet med Jesus fundet ud af at der er Gud til. - det er positivt.
Oscar præsenterer hende for muligheden af at det er farligt at lave om i fortiden, bl.a er det vigtigt at Jesus rent faktisk dør på korset. Det er der ikke kommet noget svar på endnu, men jeg har en fornemmelse af at det er en senere pointe.

Ihvertfald er der ikke nogen tvivl om at julekalenderen hver dag på en sjov måde giver børnene lejlighed til at stille spørgsmål, som det så er op til de voksne at svare på. Det vil jeg så gætte på at langt de fleste voksne ikke kan administrere, men tænk engang, når barnet så på et gademarked støder ind i en sommerevangelist der fortæller om Jesus på korset og i øvrigt invitere til børneklub, hvem ved så om ikke det her barn der hørte historierne om Jesus der kunne gå på vandet og alt det i julekalenderen, mon ikke ville være en smule mere interesseret i at høre om ham.

Det kan godt være at billede barnet har ikke stemmer helt overens med det han så hører i børneklubben, men prøv lige selv at tænke efter om I i jeres opvækst ikke også har fået et anderledes billede af Jesus eller andre bibelhistorier end I som voksne havde. (se iøvrigt mit svar inde på "hej fra mig" om samme emne)

Derudover behandler julekalenderen en tid fra Jesu liv som ikke er beskrevet særlig udførligt i Bibelen. Jo jeg tror at Jesus var syndfri, og var klar over at han var Guds søn og hvad hans opgave var her på jorden. Men når kalenderen senere viser hvordan han skal tage stilling til om hans skæbne er en han vil tage på sig, (det har jeg hørt den behandler) så tænk lige engang på hans sveddråber skærtorsdag aften. Hvis han kunne blive så angst som voksen, hvordan har den viden dog så ikke påvirket ham som dreng, og hvordan har han været som dreng - han var jo fuldt ud menneske, ligesom han var fuldt ud Gud.

Julekalenderen er den største reklame TV2 længe har gjort for vore børneklubber og søndagsskoler, og vækker oven i stof til eftertanke - også for os som sikkert er for gamle!!!

- prøv bare lige at tænk tanken til ende - "hvorfor skal han overhovedet dø på det kors, måske kan vi forhindre det.." citat Josefine

Tænk hvis han ikke havde gjort det - han gjorde det for os, og han gjorde frivilligt!

mvh og glædelig Jul fra Kath.

nissebanden er ikke nissebanden uden Hr. Mortensen

Til toppen 
#26826 - 16/12/2003 23:01 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Katharinavb]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Katharina :-)

Jeg er såmænd meget enig i dit indlæg. Det er jo fantastisk positivt at opleve et TV for BØRN om vores Frelser!!!

I aftenens afsnit kunne man jo yderligere glæde sig over Josefines lærers forklaring til spørgsmålet om korsfæstelsen!! Må hellere lige se genudsendelsen i morgen, for det lød jo helt evangelisk ...blev desværre så overrasket at jeg ikke lyttede ordentlig efter de enkelte ord.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#26827 - 16/12/2003 23:13 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Katharinavb]
ærten
Bruger

Julekalenderen er den største reklame TV2 længe har gjort for vore børneklubber og søndagsskoler, og vækker oven i stof til eftertanke - også for os som sikkert er for gamle!!!

Det er hørt!
Men hvornår er man for gammel?
Her til aften har jeg mødt to fuldstændig forskellige opfattelser af JOJ!
En ældre dame på 83, som frydede sig over hvert eneste afsnit, og endelig skulle se alle genudsendelserne, og så en ung mor, som forbyder sine børn at se det, fordi hun mener, at det gør børnene forvirrede.... og det ikke er den rigtige Jesus!
Men bare det, at man kan få en snak med folk om det, er da positivt.... man tager pludselig stilling.... i hvert fald til JOJ, og så kommer det andet sikkert også.

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#26828 - 17/12/2003 00:44 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: malli]
Katharinavb
Bruger

Reg.: 31/12/2002
Sted: århus
Skal også se genudsendelsen - så den ikke idag så ssshhhh!
Og ært - man er aldrig for gammel til at se julekalender - og dog Jul i Gammelby syntes jeg faktisk var noget sjovere da jeg var barn

nissebanden er ikke nissebanden uden Hr. Mortensen

Til toppen 
#26829 - 17/12/2003 08:35 Re:(nt)Helt enig Kath! - Glædelig Jul!:-) [Re: Katharinavb]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26830 - 17/12/2003 21:02 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Katharinavb]
ærten
Bruger

Egentlig betragter jeg JOJ, som alt andet end sjov........
I dag synes jeg, at Josefine næsten udstødte et nødråb:

"Kender I slet ikke Jesus og Kirstendommen?"

Der er sikkert mange i Danmark i dag, som virkelig ikke gør det, eller har jeg helt uret? Er det bare en fordom, som jeg har?

Kan JOJ hjælpe med at oplyse om, hvem Jesus er, og hvad kristendommen betyder, så er det vist KANON, ikke?

Eller er der stadig nogle af jer, der er forargede?
Og hvad med jer,som mener, at det er kristendomsindoktrinering?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#26831 - 18/12/2003 08:07 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Aert

Nu er jeg desvaerre ikke saa priviligeret at jeg kan se afsnittene samme dag som de bliver sendt, afsnit 17 vil jeg foerst faa at se i morgen fredag, men jeg har faaet et lille referat af afsnittet, og jeg mener stadig, at indholdet af aarets julekalender er en propaganda for kristendommen, og det burde ikke finde sted i en boerneudsendelse som julekalenderen.

Derfor er jeg blevet mere og mere tilhaenger af at al reklame/propaganda for religion uanset hvilken, ikke skal vaere tilladt i det offentlige rum for offentlige midler eller i dette tilfaelde for licenspenge.

Ellen

Til toppen 
#26832 - 18/12/2003 10:28 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom...

Nu har jeg hørt julekalenderen blive kaldt reklame et par gange... Men hvor fed reklame er det egentlig?? Jesus bliver fremstillet som en der lyver, holder ting skjult for sin mor og lader sig friste til at udføre mirakler af en 10-årig pige (jeg husker noget med at Han gik i ørkenen i 40 dage, for at satan skulle friste Ham, uden at det lykkedes... Hende Josefine må virkelig være et emne for satan )...
Normalt, hvis man reklamerer for noget, må det vel ventes, at det kun viser de ting, man prøver at formidle... Og ikke giver et forkert billede af "produktet"??

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26833 - 18/12/2003 10:35 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Kefas Ben-Adam]
Alex
Bruger

Hej Kefas,

sagen i en nøddeskal er at det ikke er troende mennesker, der står for manuskriftet. Det først jeg så var den vulgære og blasfemiske Martin Brygmann danse rundt med Julie og synge Jesus og Josefine sangen. Der hvor vandene så deles mellem folk er hvorvidt det er afgørende hvad Jesus figuren gør eller om det er godt nok at det bare er "noget med Jesus".

Til toppen 
#26834 - 18/12/2003 10:37 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Alex]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Enig... Er som om, at bare det er om Jesus, så kan vi være totalt ukritiske hvad angår indholdet...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26835 - 18/12/2003 13:01 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Kefas Ben-Adam]
nelle
Bruger

Hej Peter

Har du taenkt over der maaske ogsaa er en anden grund til man kan kritisere julekalenderen? Maaske er der to forskellige sider af samme sag. 1) For ikke kristne kan den virke som propaganda 2) For kristne mennesker kan den maaske virke forfalskende for kristendommen.

Var det saa ikke bedre helt at undlade at lave en julekalender med religioes indhold?

Ellen

Til toppen 
#26836 - 18/12/2003 13:03 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas
Bruger

Café,

Kefas skrev:

[...]

Ke>Hende Josefine må virkelig være et emne for satan

Har du ikke hørt kendingsmelodien? Hun er "fristerens konkubine".

Jeg mener i øvrigt, at hvis J&J er en reklame, må det være for et produkt, der ligger tættere på `humanistisk næstekærlighed med islæt af det overnaturlige', end på traditionel kristendom.

[...]

Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#26837 - 18/12/2003 16:04 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg har nu ikke noget imod, at man laver en kristen kalender, så længe den forholder sig til Bibelen... Det samme gælder sådan set, hvad enten det er muslimsk, budhistisk eller hinduistisk... Men der vil jeg ikke udtale mig om den er korrekt, da det skal være op til dem, der har dyb indsigt i de religioner...
Jeg har ikke noget problem med hverken politisk eller religiøs "propaganda", så længe det er sandfærdigt... Det er ikke os alle der har "religionosfobi"

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26838 - 18/12/2003 16:28 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Kefas Ben-Adam]
nelle
Bruger

Hej Peter

Det har intet med fobi at goere, jeg er ligesaa meget imod al anden form for propaganda, fx politisk, hvis kun en stemme bliver hoert, taenk hvis det kun var et parti der kom til orde i de offentlige medier under en valgkamp.

Ellen

Til toppen 
#26839 - 18/12/2003 23:28 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej ærten.

Jeg må sige, at jeg har set hvert eneste afsnit og rent faktisk syntes det er en mægtig fin julekalender. Den følger naturligvis ikke de regler, en "missionsk" kristen gerne ville have, men alligevel. Selv om den ikke serverer kristendommen som den højtidilige, kirkelige, præstekjoleagtive religion, man normalt ser den fremvist, så fremviser den dog alligevel noget.

Jeg kender desuden en familie, hvor de er begyndt at læse i en børnebibel, fordi Jesus er ved at blive "in". Og det er da værd at tænke lidt over.

[Edit]

I øvrigt har jeg meget svært ved at se, hvorfor nogle har så meget imod JoJ julekalenderen. Bare se på seertallene - de viser jo at julekalenderen helt klart er et hit. Det kan godt være den ikke følge Bibelen 100% - men helt ærligt - gør Nissebanden det? Jeg ved da i hvert fald godt hvad der ligger tættest på at fortælle om grundlaget for den jul vi holder her i Danmark.

Desuden er der mange der udtaler, at Jesus gjorde i hvert fald ikke ditte og datten. Hvor i alverden ved folk det fra? Der står jo ikke et klap om det i Bibelen. Dér møder vi Jesus som nyfødt, som 12 årig i en ganske kort episode i et tempel og så igen som 30 årig. Der er ikke en hujende fis der ved noget om, hvordan Jesus gik rundt og opførte sig, selv om de fleste sikkert helst vil have, at hav var ren helgen som allerede som 1 årig og da slet ikke var egoistisk eller noget som helst andet, som alle andre børn nu engang er. JoJ giver et glimrende bud på, hvordan en teenager-Jesus kan have opført sig. Han var jo BÅDE menneske og Gud.

Så ærlig talt syntes jeg dem der raser imod den i stedet skulle spekulere lidt på, hvorfor 7 ud af 10 husstande med TV sidder klinet til skærmen hver dag klokken 20:00 og ikke mindst hvad det betyder for kendskaben til Jesus, andet end at han var en starut der for 2000 år siden sagde nogle bevingede ord og blev naglet til en pæl for dét.

Jesus HAR faktisk være 12 år. Han HAR været barn. Har han ikke haft drømme? Har han gået hele sit liv fra han blev født til han blev 30 år i en tilstand af ligegyldighed og absolut fravær overfor omverdenen, fordi han først blev "aktiv" som 30 årog? Det tror jeg næppe. Det JoJ har gjort, er i det mindste at fortælle, at der har været en Jesus. Det er nu noget de fleste børn ved (og vi andre har fået det fortalt igen). Vi har også fået de mest utrolige formaninger igennem julekalenderen, man skal lede længe efter for at finde i selv de mest missionske miljøer.

Om jeg fatter nogle mener Nissebanden er bedre, end at lade børn drømme sig ind i en eventurverden, hvor de får at vide, at kristendommen og Jesus er de væsentligste årsager til, at der er godt i verden. Og at Satan er den største frister og bedrager. Og alt muligt andet. Neeej, så hellere lære noget om nisser og grønlandsk naturreligion som Havets Moder og hvad ved jeg. Dét skal børn da nok lære noget af......

Ændret af Machine_A (18/12/2003 23:49)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26840 - 19/12/2003 02:08 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Som andre har været inde på, så er det jo ikke det eneste der bliver vist... Jeg kunne forstå din reaktion hvis det blev sendt over flere timer om dagen, på alle kanaler... At man laver en julekalender der tager udgangspunkt i den person, man påstår at fejre denne aften, kan der vel ikke være noget odiøst i?? Og når man ovenikøbet "pynter" det, så det bliver letfordøjeligt, så kan det vel ikke være så slemt??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26841 - 19/12/2003 09:11 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Nelle

Var det saa ikke bedre helt at undlade at lave en julekalender med religioes indhold?

og

Det har intet med fobi at goere, jeg er ligesaa meget imod al anden form for propaganda, fx politisk, hvis kun en stemme bliver hoert, taenk hvis det kun var et parti der kom til orde i de offentlige medier under en valgkamp.

Kun hvis hovedformålet i vores liv er at vi allesammen kan sidde i vores egen sødsuppe bag lukkede døre og ikke debatere nogen ting med hinanden.

Jeg kan ikke forestille mig at verden blev bedre at leve i hvis man droppede ALT hvad der ligner en holdning som bliver fremført med en smule entuasiasme (det du kander propaganda)...... En hver form for meningsudveksling ville dø ud.....

Nej hver gang der er en udsendelse eller et indslag i medierne og noget nogen tror på - det være sig videnskab, religion, politik ALT muligt - så åbner det op for at vi selv skal tænke og finde ud af om vi er enige eller ej.... det er vel ikke det du prøver at undgå
Hvis vi ikke blev overrendt af alle andres holdninger og meninger ville vi ikke have ret meget at finde vores egen mening ud fra.... de aller fleste ville overtage deres forældres - uden at blinke.... for de har aldrig hørt andet.....

Jeg byder velkommen til atl hvad der sendes..... alt som kan sætte de små grå i sving med at finde min egen personlige holdning..... om det så drejer sig om det ene eller det andet emne eller genre....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#26842 - 19/12/2003 11:02 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Alex]
Robert
Bruger

Reg.: 05/10/2003
Sted: København.
Det er positivt at se og høre om Gud, Jesus og Englene, og det har potentialet til at inspirere børn som ikke vokser op i en Kristen familie, til at stille spørgsmål om frelse, kærlighed, sandhed, ærlighed, lidelse og tro, en mulighed de (migselv inkluderet) ikke har (haft)til rådighed og ved hånden under opvæksten, så fra det perspektiv er JoJ yderst positiv.

Så er der den kommercielle vinkel, det er tydeligt at de har forfinet deres salgsteknikker siden sidste år, nu vises der et "MTV" skilt ved hver sang i serien, så børnene for alvor ved hvad sangen hedder, og hvad CD'en hedder, så der ikke er nogen tvivl når de skal plage mor og far for at få den under træet. Istedet for at lave sange til serien, laver de nu sange udelukkende til salg, og det er forfærdeligt klamt at se på.
Ydermere kunne man købe "behind the scenes" DVD+Video allerede inden serien havde været vist 1. gang på TV.

Budskabet er positivt nok, men det er for klamt når de begynder at synge, så mærker man for alvor en menneskevilje bag serien.

Til toppen 
#26843 - 20/12/2003 00:12 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
missio
Bruger

Sted: Hasle, Bornholm
Jeg kan jo konstatere ud fra forskellige reaktioner, at der faktisk er folk der opfatter JoJ som propaganda. Men helt ærligt, så fatter jeg det ikke...

Efter at skiftende julekalendre i årevis har fortalt om nisser, er der nogle der har sat fokus på hvorfor vi egentligt fejrer jul. At nogle har så meget imod at høre om fødselaren og absolut vil holde ham væk fra hans egen fødselsdag får mig til at tænke på om ikke de burde holde op med at fejre jul. Det ville da være en logisk konsekvens? Ligesom flere og flere vælger ikke at blive konfirmeret...

Julen er en religiøs fest, så hvorfor argumentere for at den ikke må markeres med et religiøst indhold. Det ligner efter min mening et ateistisk kupforsøg for at overtage julen.

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#26844 - 20/12/2003 00:26 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: missio]
nelle
Bruger

Hej Missio

Synes nok det er lidt drastisk naar du siger,ateistisk kupforsoeg for at overtage julen.

Jeg holder fx ikke jul for at fejre Jesus, det kan jeg da godt indroemme, jeg fejrer kun jul, fordi der er fridage og saa giver det en glimrende anledning til at have samvaer med familien, hygge, spise godt og saa er den faktisk ikke laengere, Jesus har vi ikke i tankerne i vores familie, ligesom maaske 80% andre danskere, det er virkelighedens Danmark. Men uanset om man har Jesus i tankerne eller ej, forhindrer det jo ikke man holder jul, fordi det netop er en tradition.

Naar alt kommer til alt er julen jo heller ikke en kristen fest, men en hedensk fest, og man mener jo heller ikke at Jesus blev foedt paa dette tidspunkt, det er der jo stor uenighed om.

Ellen

Til toppen 
#26845 - 20/12/2003 09:34 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: missio]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Missio skriver:

Julen er en religiøs fest, så hvorfor argumentere for at den ikke må markeres med et religiøst indhold. Det ligner efter min mening et ateistisk kupforsøg for at overtage julen.

Ja, det tror jeg faktisk netop også at det er - selv om de fleste af de kæmpende ikke er bevidste om det.

Budskabet om, at Gud blev sandt menneske og i Jesus Kristus lod sig føde her på jorden er et så voldsomt og forunderligt budskab, at det næsten ikke er muligt at forholde sig ligeglad eller neutralt til det (på samme måde som de fleste bare ligeglade (gab-gab!) bare zapper over på en anden kanal når der er noget uinteresant på TV!).

Hvor julebudskabet lyder, må vi enten må juble og glædes - eller også må vi bekæmpe det, tror jeg.

Når Guds ord forkyndes, vender det ikke tomt tilbage. Hos nogle af os virker det tro, eller styrker vores tro, hos andre sker der en forhærdelse i forskanset eller agressiv modstand.

Mit julehåb og min bøn er, at mange her i adventstiden må blive overrumplet af evangeliet, overgive sig til det og få et nyt liv i Jesus Kristus - på vejen til Paradiset - til den evige glæde i Guds rige.

Glædelig jul, allesammen!

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26846 - 22/12/2003 14:36 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
Anonym
Anonym

Jeg har ikke set et eneste afsnit af "Jesus og Josefine" og jeg har kun skimmet indlæggene her på siden, så mine betragtninger bliver noget generelle og grundet min manglende tro på bibelen og Gud også temmelig sekulære.

Grundlæggende mener jeg at vi bliver nødt til at vænne os til den store mængde information vores ytringfriheds samfund skatter så højt. Der kommer ikke til at være mindre af den i fremtiden og at lukke øjne og øre på vores børn, for at skærme dem fra den grumme virkelighed, vil virke ligeså godt, som at vifte en rød klud for øjnene af en tyr.

Børn er nysgerrige af natur og det der er forbudt, skjult eller fortiet bliver bevidst eller ubevidst MEGET interessant uanset, hvor "godt" man end opdrager på dem.

Det børn efter min mening har brug for, er en rolig og legende indføring i hvordan man forholder sig til information og hvordan man udtrykker sine følelser omkring det man oplever og at det er ok at dele følelserne med sine medmennesker.

Hvis der tidligt kan etableres en åben dialog omkring de ting der uværgeligt bliver præsenteret for os igennem medierne, deriblandt halv og helpornografisk materiale, balsfemi o.a. uden at den bliver vægtet med moralske miner og løftede pegefingre, så tror jeg at børn kan få et naturligt forhold til sig selv, deres grænser og omverdenen.

Hvis kommunikationen mellem voksne og børn er præget af frygt, skyld og skam over det der er "ude i verdenen", hvad der er Guds vilje, hvor de kommer hen hvis de ikke lade være med dit og dat, så vil deres billede af verden om Gud er til eller ej, blive et kedeligt og frygtsomt et.

Børn har kun i ringe grad evnen til at overskue abstrakte koncepter, som for eksempel himmel eller helvede og disses betydning for deres liv. Det vigtigste i opbyggelsen af en hel og integreret personlighed er trygge rammer og visheden om at ens liv ikke er truet og at kærligheden til dem ikke forsvinder, fordi deres nysgerrighed bliver stillet.

Hvis man som forældre virkeligt mener at en julekalender som "Jesus og Josefine" kan ændre på børnenes tro så er der i mine øjne en hel del mere i vejen med forældrenes opdragelse, end med børnene og julekalenderen.

En af de værste ting man som forældre kan gøre overfor sine børn er at forhindre dem i noget pga. irrationel frygt. Irrationel frygt er en næsten ufordøjelig følelsesmæssig størrelse og smitter af så let som ingenting på børn. Hysteriske og overilede reaktioner er med til at brænde selvsamme reaktionsmønstre ind i barnets underbevidsthed og det er som jeg ser det ikke ønskværdigt.

Hvis man dog indenfor rammerne af sin religion har evnen til på en god og fornuftig måde at fortælle børnene hvordan det hænger sammen uden at det bliver til forbud og hysteriske miner, så er det som jeg ser det ok. Specielt vil det være en god ide, hvis man som forældre kunne supplere et alternativ af en rimelig karakter, bare med det indhold, man ønsker istedet for det f.eks. "blasfemiske TV2".

Børnene vil på et eller andet tidspunkt befinde sig i en sammenhæng, hvor størstedelen af personenerne ikke deler deres tro og overbevisning og vil derved let kunne føle sig udenfor, hvis de har alt for forskellige referencerammer. Det er en situation jeg personligt godt kunne tænke mig at spare mine børn for.

Nu må vi se om det lykkes

Så bottomline er at jeg mener ikke at det er farligt for børns tro, generelle velbefindende og udvikling, at se TV (eller spille computer) uanset indholdet, når bare forældrene er med hele vejen og ikke overlader børnene med stærke ubearbejdede følelsesmæssige indtryk.

Det var så lige et par tanker herfra, jeg håber at det kan bruges...

Glædelig jul folkens

Til toppen 
#26847 - 03/01/2004 14:23 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Jette

Først vil jeg sige, at jeg har kun flotte roser over for TV2's Jesus og Josefine. (Så har er indlægget her skåret en del ned. )

At denne kalender udgave er satans værk, lyder rimelig interessant, for sidste år ved jule kalendertid, var der ingen debat om nisser og andre møgguder oppe at vende. Meget tanke vækkende synes jeg.

Serien er ganske enkelt enestående, for den ryster mange danskere, som mener at de kan klare tingene selv og ser alle som små guder og sig selv som overguden. Ser man materialerne som er lagt ud til debat/undervisning på TV2s hjemmeside over serien, så viser det ydeligere at der er masser af stof til efter tanker og at det hele peger hen på Jesus. Så også her er det værd at tænke på om Satan virkelig ønsker at vi skal se hen på Jesus som frelser. Jeg tvivler meget stærkt på at det er hans hensigt.

Jeg ser gerne at serien kommer til næste jul igen, evt. som en genudsendelse eller på en ny og anden spændende udgave, som sætter fokus på Jesus i stedet for at vi til julen 2004 skal tilbede julemænd og nisser i TV.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#26848 - 03/01/2004 14:48 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: ærten]
steincke
Bruger

Hej Jette

At forbyde Jesus og Josefine, kan der være flere grunde til. Den peger jo direkte ind i hovedparten af danskers måde at holde jul. Børne har nissehuer på og til julefester uden for kristne sammenhænge, skal der jo være en julemand. Butikkerne har en julemand der går rundt og hilser på børne, for de steder ser man jo at julen er til p.g.a. af julemanden er ham der giver gaver og at det faktisk er p.g.a. at det var de vise mænd der kom med gaver der er årsagen, vil man ikke vide noget af. For det giver jo ikke god omtale og omsætning.
At Jesus og Josefine er kristendomsindoktrinering, er kun et tegn på at der kan være tale om evt. dårlig samvittighed over at den løgn man har gjort og ønsker at vedligeholde over for barnet, bliver sat i lyset af årsagen til vi holder jul. Var der ingen jul, ville der heller ikke være nogen frelse i påskedagende, som har gyldighed til verden ende.

K.h.
Kim

Til toppen 
#26849 - 03/01/2004 15:05 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
steincke
Bruger

Hej Ellen.

Jeg vil give dig helt ret. Vi skal og må have afskaffet julekalendere med nisser og julemænd. Ingen udsendelser der har med andre fantasiverdner.

Jesus og Josefine er noget af det største og tætteste man kan komme til en fuldt ud ægte julekalender i hele TV historiens tid. Den er bane brydende og bryder enhver dårlig og demonisk julekalender der er fyldt med dæmoner forklædt i røde huer og træ træsko, som laver diverse former for bedrag i form af trylleri.

Jesus og Josefine fortæller om Jesus (grunden til julen) og har nogle elementer af ting som Jesus gjorder og stadig gør. F.eks. helbreder Josefines far, ved at bede til Gud, hvilket stadig er aktuelt i dag som vi ser rundt om.

K.h.
Kim

Til toppen 
#26850 - 03/01/2004 15:18 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
steincke
Bruger

Hej Ellen

Nu er julekalenderen slut. Hvis du så den, vil du jo opdage at p.g.a. Jesus har du en fridag. For at sige det med meget stærke ord, så snylter du dig i goder p.g.a. ved at være sammen med familien det meste af dagen i stedet for at arbejde for en der står højre end dig.

Det er ganske uden betydning hvor mange danskere der snylter i julen, p.g.a. tradition. Det ændre stadig ikke grunden til at vi holder jul.

Du har ret, at Jesus blev højest sansynligt ikke født d. 24. december, men denne dato er heller ikke hedensk fest dag, for den sker nogle dage før.

K.h.
Kim

Til toppen 
#26851 - 03/01/2004 15:22 Re: Solhvervsfesten [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Som svar på:

Du har ret, at Jesus blev højest sansynligt ikke født d. 24. december, men denne dato er heller ikke hedensk fest dag, for den sker nogle dage før.

Så vidt jeg ved varede solhvervsfesten en ugestid - måske længere. Den har højst sandsynligt startet omkring den 21. og fortsat til (?) den stoppede igen

Jeg tror det er ret sikkert at Jesus IKKE blev født i december - men jeg ser ikke nogen grund til ikke at mindes ham aligevel.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#26852 - 03/01/2004 15:22 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: nelle]
steincke
Bruger

Hej Ellen

Derfor er det så fantastisk og perfekt at vi får Jesus og Josefine, i stedet for dæmoniske nisser.

K.h.
Kim

Til toppen 
#26853 - 03/01/2004 15:26 Re: Solhvervsfesten [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Absolut enig i, at det er ikke datoen der er afgørende, men det gode ved at have en tid hvor hele jorden tilbeder og synger hyldest sange til Jesus, er mere væsentlig.

K.h.
Kim

Til toppen 
#26854 - 03/01/2004 15:42 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Kefas Ben-Adam]
steincke
Bruger

Hej

Det er ikke liggyldigt med indholdet. Indholdet var fint nok. Jeg vil gerne ved hvor i Biblen der står at Jesus f.eks. ikke vil være gladiator som barn? Hvor står der at det tidspunkt Jesus lavede vand om til vin, var første gang han gjorder det?

At man heller så en julekalender med nisser i stedet for Jesus p.g.a. at udsendelsen om Jesus viser nogle tanker der er gjort omkring Jesus som barn.

Vi kan se på samtlige indlæg i hele JesusNet, at der er nogle tanker om, hvad der menes omkring det forskellige, så jeg mener ikke vi skal kaste med noget, for som Jesus siger, den der er uden synd kan kaste først.

Selv de daværende troende, var Jesus ikke glade for, men han havde behag i dem der kom til Ham og som viste de havde brug for Jesus frelse. Vi er ikke mere frelst end den der er slemmest i samfundet. Vi er kun frelst p.g.a. Jesus kærlighed til os, at han valgte at gå den vej som der var lagt på Ham.

K.h.
Kim

Til toppen 
#26855 - 03/01/2004 15:56 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej med jer

Til trods for at jeg var noget skeptisk over JoJ fra starten har jeg dog kun en alvorlig anklage over den.

Jeg tror at Jesus Kristus levede totalt syndfrit hele sit liv. Derfor mener jeg at det var forkert at fremstille Jesus som en der snyd sine kammerater i spil og løg for sin mor.
Nåjo forresten den Josef som var en gudfrygtig mand kunne jeg heller ikke finde - ikke før helt til sidst.....

Men alt i alt har den sat tanker igang i mange hjem - og det er absolut positivt....

Til toppen 
#26856 - 03/01/2004 16:43 Re: "Jesus og Josefine"- fantastisk ! [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Hvad der ikke er lykkedes folkekirken, Katolske Kirke og frikirkerne er lykkedes for TV2 med julekalenderen 2003.
Aldrig er der blevet solgt så mange af Børnenes Bibelbog og det er blevet en trend at bede til Gud.

Som personlig kristen var det -til trods for enkelte ting- en utrolig dejlig oplevelse forbørn og voksne og gav anledning til seriøs samtale med mange om essensen i evangeliet.
Jeg synes at Guds kraft og visdom blev vist på en god måde og bedst af alt, at Satan blev sendt i Helvede ved " Tro på Gud" som Josefine sagde og da de bad Fadervor.

Et fantastisk godt Nyt År til alle og Guds Fred

mvh
carl

Til toppen 
#26857 - 05/01/2004 15:15 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Esmaralda]
Thomas P.
Bruger

Reg.: 05/01/2004
Jeg vil lige korrigere dig på et enkelt punkt, selvom du nok principielt har ret, Esmeralda. Jeg har set hele julekalenderen og faktisk snyder Jesus ikke en eneste gang sine kammerater i spil. Det er Judas - og Simon der er mere loyal end Judas, men når det kommer til stykket, også svag - der snyder Jesus da han er væk et øjeblik. Jeg kan selvfølgelig godt se at han omgåes sandheden en smule i forhold til sin mor og det kan man vel godt kalde en synd, selvom jeg i mit personlige liv ville kalde det uskyldige drengestreger - men det er nok de færreste i dette forum der vil give mig ret i det. Men pointen er vel netop at Den Onde (Thorsen/Satan eller Natas som han kalder sig selv i ørkenen) sender Josefine ned til Jesus på et utrolig sårbart tidspunkt i Jesus' udvikling, nemlig i overgangen fra barn til voksen. Og det er selvfølgelig fordi det måske er det tidspunkt i hans liv hvor han er allermest påvirkelig over for fristelser. Men faktisk er Jesus utrolig ærlig serien igennem - og han og Josefine når da heller ikke at kysse hinanden, hvilket jeg personligt havde fundet særdeles usmageligt. De giver kun hinanden en venskabelig omfavnelse. men om man kan acceptere serien afhænger nok af om man vil købe ideen om en ikke-færdigudviklet Jesus der drømmer om et almindeligt menneskeliv - og altså også lader sig friste. Jeg synes det er lykkes at få historien til at "gå hjem". Ikke mindst på grund af den opsang, den voksne Jesus giver barnet Jesus i Jesus' drømmesyn i den ondes verden. Her bliver Jesus sat alvorligt på plads - og som jeg opfatter det er det her, han får sin chance for at vise hvem han er. Og han vågner op fra drømmen og er nu klar over hvad han skal gøre. Han kan forlade gladiatorlivet og er fra nu af syndfri og parat til at blive Jesus Kristus. Så længe vi husker at dette kun er en legende og ikke noget der påstår at have evangelisk gyldighed (for det ér jo i den grad en opdigtet fortælling), synes jeg det er en Historie med dybe perspektiver. Men jeg tror det er et spørgsmål om temperament om man overhovedet kan tåle det tankeeksperiment at Jesus lod sig friste væk fra sin vej. Jeg tror Gud ser med milde øjne på det, fordi på forunderlig vis bekræfter julekalenderen alligevel budskabet om Frelseren.

Til toppen 
#26858 - 05/01/2004 15:53 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Thomas P.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej og velkommen til dig, Thomas P.

Jeg er enig med dig i alt hvad du skriver her. Jo længere tid der går efter J&J-kalenderen, jo mere begejstret bliver jeg for den - fordi mange flere er begyndt at kunne tale åbent sammen om Jesus. (Bare at nævne Jesu navn var engang en overvindelse for mig, kan jeg huske.)

En del af den blufærdighed så mange af os har (haft) med hensyn til vores kristne tro, er så småt ved at krakelere. Nu kan mange flere tale åbent sammen om vor Herre og Frelser og ikke bare ud på aftenen sidde og se dybsindige ud og tilstå en tro på, at der måske er "noget bagefter" eller "mere mellem himmel og jord end de fleste andre steder .. !"

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26859 - 05/01/2004 22:25 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina og Thomas P

Kan kun give jer ret. Jesus og Josefine, har skåret direkte ind i menneskers liv. Jeg har medleder i en børneklub og her erfare vi, at børne taler gladeligt om Jesus og Josefine. Ikke kun med os i børneklubben, men de snakker med deres mor og far om det. Hvad betyder det som der sker i kalenderen og nu hvor der er flere ting som Jesus gør her, som vi læser om senere i Biblen at Jesus gør, har jo indflydelse i at de voksne må gå i dybden og fortælle mere om Jesus end de ellers ville have gjort.

K.h.
Kim

Til toppen 
#26860 - 06/01/2004 09:45 Re: Forbyd "Jesus og Josefine" [Re: Thomas P.]
Esmaralda
Bruger

Hej ThomasP

Jeg vil lige korrigere dig på et enkelt punkt, selvom du nok principielt har ret, Esmeralda. Jeg har set hele julekalenderen og faktisk snyder Jesus ikke en eneste gang sine kammerater i spil. Det er Judas - og Simon der er mere loyal end Judas, men når det kommer til stykket, også svag - der snyder Jesus da han er væk et øjeblik.

Det kan godt være jeg husker forkert. Det ville da være fint hvis jeg gør. Jeg så ikke altid JoJ helt fra starten da det faldt sammen med putte-tid for min søn.

Jeg kan selvfølgelig godt se at han omgåes sandheden en smule i forhold til sin mor og det kan man vel godt kalde en synd, selvom jeg i mit personlige liv ville kalde det uskyldige drengestreger - men det er nok de færreste i dette forum der vil give mig ret i det.

Tja - hvis min søn lavede "ulykker"(læs drengestreger) sammen med en voksen og de to sammen bevarede det som en hemmelighed for mig ville jeg ikke så meget som hæve et øjenbryn. Men udviklede det sig til løgn og dobbeltliv er det for meget. Egentlig - når jeg tænker efter var det vel ikke løgn, men en hemmelighed fader og søn havde.

Så har jeg egentlig kun et anklagepunkt tilbage Josef som en Gudsfrygtig og retskaffen mand...... eller som en mand med hang til lidt for meget vin og sort arbejde (endda på sabbatten)....
Men den ene ting - det er da godt klaret at der slet ikke var mere..... jeg er imponeret - trods min store skepsis fra starten....

Men jeg tror det er et spørgsmål om temperament om man overhovedet kan tåle det tankeeksperiment at Jesus lod sig friste væk fra sin vej. Jeg tror Gud ser med milde øjne på det, fordi på forunderlig vis bekræfter julekalenderen alligevel budskabet om Frelseren.

Det tror jeg du har ret i. Serien har aldrig givet udtryk for at den ønskede at give en Bibeltro version af Jesu opvækst. Men den ramte da meget godt på mange punkter.
Og tankevækkende er det at Jesus faktisk havde muligheden for at vælge straffen fra - han gjorde det frivilligt..... tænk hvilken ulykke det ville have været om Jesus var bakket ud af frelsesplanen...... Jeg ved ikke om serien har ramt rigtigt mht koncekvensen af hvis Jesus bakkede ud..... men skræmmende var det i hvert fald.

Til toppen 
#26861 - 06/01/2004 09:53 Re: Der tales [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej med jer

Ikke kun med os i børneklubben, men de snakker med deres mor og far om det.

Ja det var/er virkelig en døråbner. Jeg håber vi formår at gøre brug af den. Den anden dag da jeg gik i gågaden for at bytte julegaver hørte jeg en lille gruppe unge knægte (15 år cirka) gå og tale om JoJ - jeg spidsede øre UPS - og hørte at de debaterede hvorvidt koncekvensen af Jesu fravalg af titlen som Guds søn ville blive som i JoJ eller om der egentlig intet ville ske - hvis nu....

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær