Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#26445 - 05/12/2003 13:25 KAN Satan tale sandt?
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Inspireret af nogle irl-oplevelser og debatten omkring "Kundskabens træ" og dets virkning vil jeg starte denne tråd.

Formålet er at finde ud af mere om Satan - hvad kan han - hvor går hans grænser - hvad kan vi regne med .....

Jeg har selv nogle tanker om sagen.... men vil lige høre jeres inden jeg udtaler mig.....

Her kommer lige nogle spørgsmål:
- Kan Satan lyve for Gud?
- Lyver Satan altid for mennesker -eller kan han tale sandhed?
- Kan Satan selv bestemme om han vil lyve eller tale sandt?
- Kender Satan sandheden?
- Hvor går Satans grænser - hvis han har nogen?

Jeg glæder mig til at høre jeres respons på dette emne....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#26446 - 05/12/2003 13:44 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Esmaralda]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hej Esmaralda

- Kan Satan lyve for Gud?

ser vi på at Gud er lys, og at satan ikke er Guds ligemand, så må vi sige at han ikke kan lyve for Gud

som vi ser af skriften, så kan satan godt finde på at bruge skriften, men det vil altid være fordrejet, 99% SANDHED skal man måske somme tider være på vagt overfor

jeg tror at det hænger sammen med det første, hvis ind for Guds åsyn, vil lyset helt sikkert tvinge ham

der står i ez 28 at lucifer var indsigtens segl, fuld af visdom, jeg tror helt sikkert at han godt ved det, men pga hovmod og det at han ønsker at have Guds plads overskygger hans viden, men han bruger sikkert også hans viden om sandheden for at kunne bedrage mennesker med løgn

satan er som en falden engle mindre end Gud, det siger sig selv, men han kan ikke skabe "exnihilio" som Gud kan, men han kan ødelægge Guds billede i mennesker, det vil være det som vil ske i trængselstiden når mennesker tager mærket på sig, tror jeg

Ole

Til toppen 
#26447 - 05/12/2003 14:06 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Esmaralda,

Jeg ved ikke om det indlæg er møntet på træet til kundskab om godt og ondt. Hvis det er, så lad os notere os at det ikke var slangen, der:

- kaldte et hvis træ træet til kundskab om godt og ondt

- konstaterede at mennesket nu var blevet som en af sine egne til at kende godt og ondt

Ud over det kan Satan vel gøre præcis hvad Gud ønsker han skal gøre. Eks. bedrage nationerne (Åbn. 20).

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#26448 - 06/12/2003 14:23 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ester

Jeg tilslutter mig Oles svar.

Har dog nogle tilføjelser. Satan optræder først og fremmest som Forfører og "Lysets engel". Gennem løgn og bedrag kan han forføre os til "at blive som guder"...dette i alle livets afskygninger! I virkeligheden er vores egen selviskhed vores største fjende, for det denne, Satan puster til, og derigennem får magt.

Satan er en falden engel, og er i sig selv magtesløs. Der står godtnok skrevet at han stjæler, dræber og ødelægger. Men alt dette skyldes at han FORFØRER!! mennesker til at gøre disse ting. Dermed er Satan ansvarlig for mange elendigheder, men det er mennesket, der udfører dem.

Det er Gud, der er Herre over liv og død

"Og frygter ikke for dem, som slå Legemet ihjel, men ikke kunne slå Sjælen ihjel; men frygter hellere for ham, som kan fordærve både Sjæl og Legeme i Helvede.
29 Sælges ikke to Spurve for en Penning*? Og ikke én af dem falder til Jorden uden eders Faders Villie. (Hmmm, i den ny bibelversion står der "uden at jeres fader er med den" )
30 Men på eder ere endog alle Hovedhår talte. " (Matt. 10,28-30)

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#26449 - 06/12/2003 14:56 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Alex]
Esmaralda
Bruger

Hej Alex - og alle andre....

Jeg ved ikke om det indlæg er møntet på træet til kundskab om godt og ondt. Hvis det er, så lad os notere os at det ikke var slangen, der:

- kaldte et hvis træ træet til kundskab om godt og ondt

- konstaterede at mennesket nu var blevet som en af sine egne til at kende godt og ondt

Jo Alex.... jeg skrev jo i første indlæg at mit spørgsmål bla. kom fra debatten om Kundskabens træ..... så det er ikke helt ved siden af

Jeg fik en mindre åbenbaring i går..... eller en aha-oplevelse om i vil......

Gud sagde: Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«

Satan sagde: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?«
Eva: »Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven, v3 men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved, for ellers skal vi dø.«
Satan: »Vist skal I ikke dø! v5 Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt.«

Gud siger: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«

Satans spørgsmål er egentlig en løgn (tror jeg) for han vidste godt hvad Gud havde sagt.... men hen ville prøve at vække Evas opmærksomhed - hvilket jo også lykkedes....
Satans andet udsagn er også løgn..... det var løgn at de skulle dø... det var også løgn at de skulle blive som Gud (det var de jo allerede - i hans billede).....

Kundskabens træ ER træet til kundskab om godt og ondt.... det står i Bibelen og det er vi vist ikke uenige om......

Men hvilken kundskab????

Guds kundskab??? Nej
Mennskers kundskab - - Ja - det tror jeg....

Hvordan det.....

Det der skete (tror jeg) var at de fik ønsket om SELV at vurdere Godt og Ondt..... og ikke lov det være Guds afgørelse..... Efter at have spist af træet ville mennesket ikke affinde sig med Guds kundskab, men ville selv tage stilling..... med muligheden for at vælge forkert...... (hvilket mennesker ikke tror de kan....)

Som sagt er det en tanke jeg fik i går.... og dermed er der rige muligheder for at jeg ikke har fået det hele gennemtænkt endnu......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#26450 - 06/12/2003 16:48 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Ester

"Kundskabens træ ER træet til kundskab om godt og ondt.... det står i Bibelen og det er vi vist ikke uenige om......

Men hvilken kundskab????

Guds kundskab??? Nej
Mennskers kundskab - - Ja - det tror jeg....

Hvordan det....."

Jeg tror ikke at det på nogen måde handler om kundskab i fht. Gud eller mennesker... Kundskab bliver faktisk omtalt positivt mange steder i Bibelen fx. 2. Mos.28,3 "Du skal lave hellige klæder til din bror Aron til ære og pryd, v3 og du skal give besked til alle kyndige mænd, som jeg har fyldt med kundskabs ånd, om at lave klæder til Aron for at hellige ham til at gøre præstetjeneste for mig.

Eller 2.Mos. 34 "Han har givet både ham og Oholiab, Akisamaks søn fra Dans stamme, evnen til at lære fra sig, v35 og han har fyldt dem med kundskab til at udføre al slags arbejde med indgravering, med kunstfærdig og broget vævning af purpurblåt, purpurrødt og karminrødt stof og fint linned og med almindelig vævning; de skal udføre al slags arbejde og lave udkast til kunstneriske arbejder." Samt mange steder i Ordsp.

Måske er var det "selviskhedens uanede muligheder" Adam og Eva spiste.

Mkh Malli

Til toppen 
#26451 - 06/12/2003 18:13 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

Hej Esmaralda,

Det var da nogen gode overvejelser. Faktisk kan jeg ikke kun se at slangen enten lyver eller giver en forkert oplysning, når han siger de ikke skal dø. Alt andet stemmer jo. Så er det bare hvor meget slangen vidste. Dens straf kunne tyde på at den ikke kendte så meget til Gud enda. Det var jo rigtigt at deres øjne ville blive åbnet (det siger beretningen selv) og det er rigtigt, at de blev som Gud og hans engle til at kende godt og ondt. Dvs. at de fik et fællestræk med dem; de kom til at kende godt og ondt. Der er ikke grund til at læse så meget ind i "kundskab om (kendskab til) godt og ondt". Det svarer lidt til en udtalelse om at både Kaj og Åge kan køre bil, uden at man derved har sagt at de gør det lige godt, eller at de vil være lige gode til at køre Formel 1.

Tænk også over det med hvad det betyder at være i Guds billede. Hvis nogen her kan vise mig et sted i bibelen, hvor det at være i nogen anden end Guds billede ikke henviser til fysisk lighed med vedkommende, så vil jeg meget gerne se det. Englene (en af os) fremtræder altid som menneskelignende bortset fra i enkelte symbolske tekster.

Til toppen 
#26452 - 08/12/2003 14:26 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Måske er var det "selviskhedens uanede muligheder" Adam og Eva spiste.

Jeg talte med en om denne problemstilling her i går..... Han sammenlignede det lidt med eventyret om snedronningen. Den lille drang får en eller anden form for visdom/kundskab om nogen snedronningen giver ham. MEN santidig med denne visdom får han en lille glassplint i øjet og midster evnen til at se klart....

Han mente at Adam og Eva fik kundskab, men samtidig fik en lille splint i øjet (arvesyndens slør) som gør at vi ikke kan bruge denne visdom 100% rigtigt fordi vi ikke kan se helt klart....

Hypotetisk kunne man forestille sig at Adam havde fået en bid af frugten af Gud.... dermed ville syndens slør ikke være fulgt med og Adam kunne have set klart.....

MEN nu tilegnede Adam sig evnen ved at snyde/stjæle/forbryde sig mod Gud - derfor fulgte sløret for hans øjne med så han ikke kan se 100% klart i spørgsmål om Godt og Ondt.....

Jeg tror at selviskheden er den lille splint i øjet(kan udvikle sig til hele bjælker) der gør at vi ikke kan se klart....

Til toppen 
#26453 - 13/12/2003 03:42 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Alex]
cool
Bruger

Reg.: 24/08/2003
"Tænk også over det med hvad det betyder at være i Guds billede. Hvis nogen her kan vise mig et sted i bibelen, hvor det at være i nogen anden end Guds billede ikke henviser til fysisk lighed med vedkommende, så vil jeg meget gerne se det."

En traditionel og lidt primitiv opfattelse det der med den fysiske lighed.
Bibelens lære er, at der er tale om lighed i væsen.

Om Sønnen hedder det i Hebr 1,3, at
Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes højre hånd i det høje,

Og så lige et lille udsnit om det nye menneske i Guds billede:

Rom 8,29:
For dem, han forud har kendt, har han også forud bestemt til at formes efter sin søns billede, så at han er den førstefødte blandt mange brødre.

2 Kor 3,18:
Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.

Ef 4,23-24:
og at I skal fornyes i sind og ånd v24 og iføre jer det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed.

Kol 3,9-10:
Lyv ikke for hinanden, for I har aflagt det gamle menneske med dets gerninger v10 og iført jer det nye, som fornyes i sin skabers billede til at have erkendelse.

cool

Til toppen 
#26454 - 13/12/2003 10:05 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Esmeralda

"Jeg tror at selviskheden er den lille splint i øjet(kan udvikle sig til hele bjælker) der gør at vi ikke kan se klart...."

Yes! Men det er værre endnu fat med os " Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser. Det er det, som gør et menneske urent."(Mat. 15,19) Vi kan ikke engang stole på vort eget hjerte

Derfor står der også skrevet: "Se til, at ingen går glip af Guds nåde, at ingen bitter, skadelig rod får lov at sætte skud, så mange forgiftes af den" (Heb. 12,15). Det er kun i kraft af syndernes forladelse, at vi kan begrænse skadens omfang!

Mkh Malli

Ændret af malli (13/12/2003 10:08)

Til toppen 
#26455 - 13/12/2003 11:39 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Esmaralda

Du stiller følgende spørgsmål:
Kan Satan lyve for Gud?
Svar: Nej, for Gud kender alt.

Svar: Han lyver altid, selv når han taler sandhed, for hans tale er med henblik på at forføre mennesker og det gør han ved at bruge Guds ord i forkerte situationer. Altså ved at stille spørgsmål til Guds ord, for at vi skal tvivle på sandheden.

Svar: Jamen, han er løgnens fader, så indenfor visse grænser kan han operere.

Svar: Ja, til en vis grænse.Da han var hos Gud fra begyndelsen af kender han Guds rige, men han ved ikke alt og der er ingen tvivl om at Golgatha og opstandelsen fra døden var skjult for ham, selvom han til en vis grad vidste noget om Jesus.

Svar: Han kan er underlagt en begrænsning i omfang og tid bestemt af Gud og skriften siger klart, at han får sin dom ved endetiden.
Satan mister terræn for hvert menneske, som kommer til tro på Kristus og derfor svinder hans magt i takt med de kristnes enhed og autoritet ved Helligånden.

mvh
carl

Til toppen 
#26456 - 13/12/2003 14:29 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Hej Carl

Jeg er faktisk enig i alt hvad du skriver - men vil lige komme med en enkelt tilføjelse

Satan mister terræn for hvert menneske, som kommer til tro på Kristus og derfor svinder hans magt i takt med de kristnes enhed og autoritet ved Helligånden.

Ja - Satan midster magten over os når vi holder os til Kristus..... Men angrebene er også meget stærkere og mere vedvarende når vi er kristne..... Satan ved at det er hans eneste chance for at lokke os væk igen..... stærke angreb.

Men Jesus er den stærkeste....

Til toppen 
#26457 - 13/12/2003 14:33 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Men det er værre endnu fat med os " Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser. Det er det, som gør et menneske urent."(Mat. 15,19) Vi kan ikke engang stole på vort eget hjerte

GODT at vi ikke står alene med kampen..... Godt JEsus har vundet vores kamp.... vi selv ville have fejlet (med glans) hvis vi prøvede.....

Til toppen 
#26458 - 13/12/2003 19:18 Re: KAN Satan tale sandt? [Re: cool]
Alex
Bruger

Hej cool,

Din udlægning bygger på den populære forestilling om at det faldne menneske ikke er i Guds billede. Utroligt så sejlivet den er på trods af at påstanden modsiges af Jak. 3v9.

Heb. 1v3 siger at Jesus er Guds substans eller væsens udtrykte billede. Det er noget andet end at være i Guds billede (eller i Adams billede 1 Mos. 5v3), for det figurative er allerede angivet vd substans/væsens, og det er ikke på den måde det faldne menneske er i Guds billede. Det nye menneske både skabes i sønnens billede, i Guds billede og fornyes i Guds billede. Altså ingen kontrast til det faldne menneske i Guds billede.

Så jeg efterlyser stadig eksempler på at det at være i nogens billede ikke betyder at ligne dem (jeg ved godt der ikke er nogen ).

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær