Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#26435 - 05/12/2003 10:22 grundsproget i NT og GT
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg ved godt at den almindelige forståelse er at GT er skrevet på hebræisk og NT på græsk, men jeg har faktisk snublet over nogle bemærkninger om at NT faktisk (eller bare åbenbaringen) oprindeligt var skrevet på hebræisk, er der nogen der har hørt noget lignende? noget ved åbenbaringen er også at den er skrevet på en meget JØDISK måde, elementerne er jødiske fordi at den især er til de jødiske kristne i trængselstiden

Ole

Til toppen 
#26436 - 05/12/2003 11:37 Re: grundsproget i NT og GT [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

det med åbenbaringen, noget ved den måde det er skrevet på skulle også være en antydning af at det oprindeligt var oversat fra hebræisk

Ole

Til toppen 
#26437 - 05/12/2003 13:49 Re: grundsproget i NT og GT [Re: Ole Madsen]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ole

Lige det med Åbenbaringen har jeg ikke hørt før. Der er dog en vis tradition for, at Matthæus oprindelig skulle være skrevet på aramæisk eller hebraisk.

Irenæus (120-202) skriver i "Against Heresies" (skrevet i 180'erne), bog III, kapitel 1, afsnit 1:

Matthew also issued a written Gospel among the Hebrews3 in their own dialect, while Peter and Paul were preaching at Rome, and laying the foundations of the Church. After their departure, Mark, the disciple and interpreter of Peter, did also hand down to us in writing what had been preached by Peter. Luke also, the companion of Paul, recorded in a book the Gospel preached by him. Afterwards, John, the disciple of the Lord, who also had leaned upon His breast, did himself publish a Gospel during his residence at Ephesus in Asia.

Senere citerer Eusebius (ca. 260-341) i sin kirkehistorie, kapitel 39, afsnit 15, at Papias (levede omkring 100) i skulle have skrevet:

So then Matthew wrote the oracles in the Hebrew language, and every one interpreted them as he was able.

Uanset hvad, så har vi i det mindste ikke noget skrift i NT, hvor vi har overleveret en evt. original på aramæisk eller hebraisk.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#26438 - 05/12/2003 15:26 Re: grundsproget i NT og GT [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Bogen "kampen on bibelen", skrevet af en eller anden doktor i England tror jeg, kommer ind på dette, jeg læste kun starten, men han bekræftiger at det er skrevet på hebræisk i starten, men så oversat til græsk, som var "romerigets" sprog. Og det faktisk er derfra vi har vores NT oversættelser.

Jeg husker desværrer ikke huske den rette sammenhæng. Men det var en spændende (men lidt tung) bog om bibelens tilblivelse og historie frem til idag. Meget god, da den sætte fokus på en masse spørgsmål man møder.

Fandt et link til den her... "Kampen om bibelen"

Guds fred
Only by Grace

Til toppen 
#26439 - 05/12/2003 15:44 hvad med NT?
Ole Madsen
Bruger

Hvad så med evangelierne? jeg er lidt af den forståelse at evangelierne for en hel del af dem er skrevet til dem, det var Jøderne Jesus kom til og talte til, i begreber som jøderne forstod fordi at de havde GT

Ole

Til toppen 
#26440 - 06/12/2003 17:42 Re: grundsproget i NT og GT [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ole.

Jeg har også hørt det samme som Øhlenschlæger citerer, så jeg vil tilslutte mig hans svar.
Men så vidt jeg ved, er der ingen der modsiger, at Paulus skrev sine breve på græsk. Det var jo til hedningekristne menigheder.
Men der er vist også bred enighed om, at fx. Matthæus skrev på aramæisk først. Mange sprogkyndige siger, at den græske tekst ser ud til at have haft et aramæisk forlæg.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#26441 - 06/12/2003 18:04 Re: grundsproget i NT og GT [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

Mange sprogkyndige siger, at den græske tekst ser ud til at have haft et aramæisk forlæg.

Med venlig hilsen AnnePande.

Hej Anne

det samme siges om åbenbaringen, der skulle være noget ved den måde den græske tekst er skrevet på som også skulle antyde at den var oversat

Ole

Til toppen 
#26442 - 06/12/2003 18:11 Re: grundsproget i NT og GT [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ole.

Det kan godt være. Jeg mener at have hørt at der er sproglige forskelle på Åbenbaringen og på Johannes´ øvrige litteratur, og en forklaring var, at Johannes havde nogen til at hjælpe sig (en sekretær eller lignende, ligesom Paulus i øvrigt havde), da han skrev de fleste af sine skrifter, men det havde han ikke på Patmos, hvor han var alene i sit eksil.
Det er mange år siden jeg har hørt det, så du må ikke hænge mig op på det. Men det kan også godt være, den er oversat.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#26443 - 06/12/2003 22:03 Re: grundsproget i NT og GT [Re: Ole Madsen]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ole

aramaic.org argumenterer de for, at stort set hele NT skulle være skrevet på aramæisk oprindeligt. Bl.a. har de nogle artikler, der argumenter for, at også Åb skulle have været på aramæisk.

Jeg kan ikke rigtig vurdere, hvor overbevisende deres argumenter er. Du kan jo evt. prøve at kontakte Georg Adamsen fra Menighedsfakultetet, der har beskæftiget sig en hel del med Åb, hvis du vil have et bud fra en mere "faglig kompetent" person.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#26444 - 10/12/2003 23:30 Re: grundsproget i NT og GT [Re: øhlenschlæger]
Ole Madsen
Bruger

jeg har lige fået en email fra en norsk bibellærer som har skrevet mange bøger om israel og jesu genkomst, han siger at han også har læst at evangelierne skulle have været på hebræisk og nogle af pauluss breve

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær