0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#26437 - 05/12/2003 13:49
Re: grundsproget i NT og GT
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej Ole Lige det med Åbenbaringen har jeg ikke hørt før. Der er dog en vis tradition for, at Matthæus oprindelig skulle være skrevet på aramæisk eller hebraisk. Irenæus (120-202) skriver i " Against Heresies" (skrevet i 180'erne), bog III, kapitel 1, afsnit 1:
Matthew also issued a written Gospel among the Hebrews3 in their own dialect, while Peter and Paul were preaching at Rome, and laying the foundations of the Church. After their departure, Mark, the disciple and interpreter of Peter, did also hand down to us in writing what had been preached by Peter. Luke also, the companion of Paul, recorded in a book the Gospel preached by him. Afterwards, John, the disciple of the Lord, who also had leaned upon His breast, did himself publish a Gospel during his residence at Ephesus in Asia.
Senere citerer Eusebius (ca. 260-341) i sin kirkehistorie, kapitel 39, afsnit 15, at Papias (levede omkring 100) i skulle have skrevet:
So then Matthew wrote the oracles in the Hebrew language, and every one interpreted them as he was able.
Uanset hvad, så har vi i det mindste ikke noget skrift i NT, hvor vi har overleveret en evt. original på aramæisk eller hebraisk.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#26438 - 05/12/2003 15:26
|
Anonym
Anonym
|
Bogen "kampen on bibelen", skrevet af en eller anden doktor i England tror jeg, kommer ind på dette, jeg læste kun starten, men han bekræftiger at det er skrevet på hebræisk i starten, men så oversat til græsk, som var "romerigets" sprog. Og det faktisk er derfra vi har vores NT oversættelser. Jeg husker desværrer ikke huske den rette sammenhæng. Men det var en spændende (men lidt tung) bog om bibelens tilblivelse og historie frem til idag. Meget god, da den sætte fokus på en masse spørgsmål man møder. Fandt et link til den her... "Kampen om bibelen" Guds fred Only by Grace
|
|
Til toppen
|
|
|
#26441 - 06/12/2003 18:04
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Mange sprogkyndige siger, at den græske tekst ser ud til at have haft et aramæisk forlæg.
Med venlig hilsen AnnePande.
Hej Anne
det samme siges om åbenbaringen, der skulle være noget ved den måde den græske tekst er skrevet på som også skulle antyde at den var oversat
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#26443 - 06/12/2003 22:03
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej Ole På aramaic.org argumenterer de for, at stort set hele NT skulle være skrevet på aramæisk oprindeligt. Bl.a. har de nogle artikler, der argumenter for, at også Åb skulle have været på aramæisk. Jeg kan ikke rigtig vurdere, hvor overbevisende deres argumenter er. Du kan jo evt. prøve at kontakte Georg Adamsen fra Menighedsfakultetet, der har beskæftiget sig en hel del med Åb, hvis du vil have et bud fra en mere "faglig kompetent" person.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
|