Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#26402 - 05/12/2003 00:45 At blive fyldt af Ånden.
Bjarne1
Bruger

Reg.: 03/09/2002
Sted: Århus

Jeg kan læse at Paulus i Efeserne 5, 18

Drik jer ikke berusede i Vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden.

Hvad betyder det for jer i IM at blive fyldt med Helligånden?
Hvornår er du blevet fyldt med Helligånden?
Beder du om at Guds Ånd skal komme at fylde dig, som Paulus opfordrer dig til?
Når jeg beder for andre starter vi altid med at bede om at Guds Ånd må komme og fylde vedkommende. Gør i det også?

KH

Bjarne

Til toppen 
#26403 - 05/12/2003 10:19 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Bjarne1]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Ordet og fællesskabet, åbenhed overfor Gud hænger sammen med at lade sig fylde af Helligånden, lovsang er også med til at vi bliver fyldt af Helligånden, lovsang baner en vej ind for Guds åsyn, Gud troner på Israels lovsang

Ole

Til toppen 
#26404 - 05/12/2003 15:47 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Bjarne1]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Bjarne1

Når der står: "Drik jer ikke berusede i Vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden" er det ikke lige den tolkning du kommer med her, jeg vil lægge det du skriver: "Beder du om at Guds Ånd skal komme at fylde dig, som Paulus opfordrer dig til?"

Der står jo "Lad jer fylde". Der står jo ikke at vi skal bede om...der refereres altså en mere aktiv handling vi selv gør. Og med det mener jeg, at det betyder at vi skal fyldes af Ordet: Bibelsk forkyndelse om Lov og Evangelium med hovedvægten på Korset, som er Bibelens centrum....bibellæsning og naturligvis bøn og opbyggende salmer - ja, alt det, der hører Jesus Kristus til! Det er Kristi Ånd, der arbejder i os, med os, når vi beskæftiger os med Ordet (som jo er Kristus).
Det er sådan, jeg læser teksten.

I mit kristenliv kan jeg mærke Guds fred og kærlighed i min kirke - især under nadveren, når jeg læser noget opbyggende, og ofte når jeg beder eller bare tænker på Jesu korsoffer og hvilken nåde vi har i ham....men også ofte uden at have gjort noget som helst.

Selvom jeg læser/hører et Guds Ord, der rammer som salt på mit "kød", og Guds kærlighed føles langt borte, betyder det jo ikke at Gud ikke er nærværende, og at Han ikke er tilstede ved Helligånden!!! Det er bare ikke altid vi mærker Ham. Jeg mindes ikke at have bedt om "at blive fyldt med Guds Ånd" eller at blive fyldt med Helligånden, men Herren har alligevel været mig nådig.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#26405 - 05/12/2003 16:17 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Ole Madsen]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
hej venner
jamen mener ikke nogle at man kun kan blive fyldt da man taler i tunger eller gør visse andre ting? Hvor passer det ind? jeg hælder ellers til Mallis tolkning!
Josefin
For jeghar lige blevet spurgt,hvorhvidt jeg taler i tunger!

Til toppen 
#26406 - 05/12/2003 17:30 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Josefin]
malli
Bruger

Hejsa Josefin

Jeg kan ikke rigtig finde nogen steder at Gud skulle knytte denne betingelse til. Paulus omtaler et sted tungetalen som en nådegave (ligesom som at helbrede), og at ikke alle har samme nådegave (1. Kor. 12). Hvorom alting er udruster Gud som Han vil og når Han vil.

Mkh Malli

Til toppen 
#26407 - 08/12/2003 21:25 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: malli]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej kære søster=)
HELT ENIG, men hvad med dem,der ikke er? Josefin

Til toppen 
#26408 - 08/12/2003 22:15 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Josefin]
malli
Bruger

Hej Josefin

"HELT ENIG, men hvad med dem,der ikke er?"

Jeg har indtil videre kun set én have den overbevisning, at man skal !!! have tungetalen som kristen...her hjemmeside

Måske skal man bare bede for ham?

Mkh Malli

Til toppen 
#26409 - 09/12/2003 00:07 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Bjarne1]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Da Kristus for til himmels sagde han til diciplene, jeg sender talsmanden til jer. Talsmanden er Guds nærvær i den kristnes liv, det vil sige at er du dø bt og tror, ja da er Ånden hos dig, faktisk er det jo Ånden der virker til omvendelse og tro. Derfor bede vi stadig om Åndens fylde og kraft, men kunne lige så godt bede om Guds nærvær og fylde, det er en og samme Gud, Talsmanden er blot den del er treenigheden som er sendt til at være hos os, men Sønnen er gået forud for at gøre en plads rede til os.

/Grev Lindgren

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#26410 - 09/12/2003 22:16 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Grev Lindgren]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej Grev Lindgren

Det er rigtigt at Guds Ånd er den som overbeviser om Kristus og fører til omvendelse. Og det er den som inspirerer til ordets forkyndelse.
Men at blive fyldt med Helligånden er ifølge bibelen og min erfaring noget helt andet, hvilket du bl.a. kan læse i Apostlenes Gerninger kapitel 2. og Korinterbrevet kapitel 12-13-14. Ligeledes er der i Efeserbrevet kap. 4.vers 11 en omtale af de åndelige ledelsestjenester i Kristi legeme.
At blive fyldt med Helligånden er altså ikke et begreb, men en faktisk oplevelse at opleve, at Helligånden tager bolig i dig, hvilket er bibelsk korrekt.
Som Paulus siger: "Ved I ikke, at I er et tempel for Helligånden ?"

Husk at de unge menigheder omtalt i Apostlenes Gerninger ikke havde indført traditioner og derfor ikke belastet af generationers forståelse og praksis.
Dette gjorde at de oplevede Helligånden og de åndelige nådegaver i funktion.
mvh
carl

Til toppen 
#26411 - 09/12/2003 22:48 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carl, jeg har det lidt underligt med at du skriver:

Det er rigtigt at Guds Ånd er den som overbeviser om Kristus og fører til omvendelse. Og det er den som inspirerer til ordets forkyndelse

Jeg synes nemlig ikke, at Helligånden er en "den", det er en person i den treenige Gud, altså ikke "den", men "han".

Efter min opfattelse er det bestemt muligt at være fyldt af Helligånden uden at have en speciel åndelig oplevelse.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26412 - 09/12/2003 23:56 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Undskyld.
Din bemærkning om Helligånden som Han er ganske enkelt noget jeg overhovedet ikke tog stilling til.

Du skriver:

Efter min opfattelse er det bestemt muligt at være fyldt af Helligånden uden at have en speciel åndelig oplevelse.
Citat slut.

Svar:
Beklager, men:
Iflg. Jesu egne ord og hvad der iøvrigt ellers er nævnt i NT at være FYLDT af Helligånden, så er der ikke skriftmæssig bevis for din påstand.

mvh
carl

Til toppen 
#26413 - 10/12/2003 01:29 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

"Svar:
Beklager, men:
Iflg. Jesu egne ord og hvad der iøvrigt ellers er nævnt i NT at være FYLDT af Helligånden, så er der ikke skriftmæssig bevis for din påstand."

Skal det forståes sådan at hver gang du mærker Guds nærvær og kærlighed er der tilknyttet en speciel åndsoplevelse?

Nå, men sådan har jeg det nu heller ikke. Mine "åndsoplevelser" går mere i retning af en fantastisk indre glæde, varme, fred, styrke og ikke mindst taknemmelighed ved at høre eller læse evangeliets forkyndelse, Guds nåde, både i GT og NT. Ja, så føler jeg mig fyldt af Guds kærlighed.

Mkh Malli

Til toppen 
#26414 - 10/12/2003 09:29 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Jeg indrømmer gerne at tanken om erfaring af Åndens nærvær er besnærende, ikke desto mindre er Åndens vigtigste funktion ifølge skriften at overbevise om samme, det kan man selvsagt godt betegne som en erfaring af Åndens nærvær, problematikken er imidlertid at man med den beskrivelse åbner op for en forvirringsmulighed, der gør det muligt at forveksle Åndens virke med sine følelser, ikke at Ånden ikke har indvirkning på vort følelsesliv, men overbevisningen om skriftens sandhed og Guds frelsesgerning kan for nogle mennesker være en fast overbevisning, uden at det giver den helt store menneskelige oplevelse.
Når det er sagt har du fuldstændig ret i at Ånden ikke blot overbeviser om og oplyser skriften, den udruster ligeledes til tjeneste, men denne funktion er ikke den Bibelen fremhæver, Kristus selv fremhæver Helligånden som Guds nærvær i hans fravær, og som Talsmanden.

/Grev Lindgren

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#26415 - 10/12/2003 10:23 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: malli]
carl
Bruger

Hej Malli

Du skriver:
Skal det forståes sådan at hver gang du mærker Guds nærvær og kærlighed er der tilknyttet en speciel åndsoplevelse?

Svar: Nej, men debatten gik på " at blive fyldt med Ånden" og det er noget ganske andet.

Nå, men sådan har jeg det nu heller ikke. Mine "åndsoplevelser" går mere i retning af en fantastisk indre glæde, varme, fred, styrke og ikke mindst taknemmelighed ved at høre eller læse evangeliets forkyndelse, Guds nåde, både i GT og NT. Ja, så føler jeg mig fyldt af Guds kærlighed.

Svar: Fin beskrivelse af en kristens hverdag og gudstjeneste.

Men at blive fyldt med Helligånden er en særlig oplevelse og velsignelse, der yderligere med de åndelige nådegaver er noget Gud giver i sin nåde.

mvh
carl

Til toppen 
#26416 - 10/12/2003 11:14 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Grev Lindgren]
malli
Bruger

Hej Grev Lindgren

Ja og amen! Faren ligger for at man bygger på det man nu oplever i stedet for på Guds Ord er åbenbar! Den bibelske lære, eller teologi om du vil, opleves derfor som tør og kedelig, hvilket fx. Medjugorje er et eksempel på. "Klippen" bliver det man ser, mærker og erfarer....lige så langsomt forføres man væk fra Bibelens budskab om Lov og Evangelium. Hvor det sker, ser vi jo tydeligt en tendens til at frembringe overkommelige love, moderere Guds lov så man kan mestre den!, samt trække Loven ind i evangeliet, skabe en masse nye regler, hvor nåden er ren!

For en kort stund at dvæle ved Medjugorje, får man her fx. at vide, at man dagligt skal bede et vist antal "ave Maria"er, "Fadervor" og "Ære være Faderen..." samt leve af vand og brød i nogle perioder - og dette skal man gøre for at jage Satan på flugt! Ja, det er faktisk fordi man ikke har været tilstrækkelig ihærdig at de skrækkelige pædofili-sager er opstået!! Der står mange gange på deres hjemmesider, at man skal omvende sig. Men betydningen af "omvendelse" er ikke til syndernes forladelse! og dermed fred og salighed....men "omvendelse" i betydningen "Gør selv"! På denne måde kan man leve et langt liv i lovtrældom.

Livet i Kristus, herunder de gaver han giver i form af nærvær og nåde skal balancere med bibelkundskaben.

"Min søn, hvis du tager imod mine ord
    og gemmer mine bud hos dig
    ,
    så du lader øret lytte til visdom
    og vender hjertet mod forstandighed,
    ja, hvis du råber på indsigt
    og løfter din røst efter forstandighed,
    hvis du leder efter den som efter sølv,
    søger efter den som efter skatte,
    da forstår du, hvad det er at frygte Herren,
    da opnår du kundskab om Gud.
    For Herren giver visdom,
    fra hans mund kommer kundskab og forstandighed
    ;
    han har forråd af fornuft til de retskafne,
    han er skjold for dem, der vandrer retsindigt;
    han beskytter de rette stier
    og vogter sine trofastes vej "
    (Ordsp. 2,1-8)

Mkh Malli

Til toppen 
#26417 - 10/12/2003 11:27 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

Men at blive fyldt med Helligånden er en særlig oplevelse og velsignelse, der yderligere med de åndelige nådegaver er noget Gud giver i sin nåde.

Hvor ved du fra at vi ikke taler om det samme?

Mkh Malli

Til toppen 
#26418 - 10/12/2003 14:40 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: malli]
carl
Bruger

Hej Malli

Du skriver:
Hvor ved du fra at vi ikke taler om det samme? Citat slut.

Svar: Godt spørgsmål, men din kommentar sagde noget andet.

mvh
carl

Til toppen 
#26419 - 11/12/2003 09:35 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Carl

Malli: Skal det forståes sådan at hver gang du mærker Guds nærvær og kærlighed er der tilknyttet en speciel åndsoplevelse?

Carl: Svar: Nej, men debatten gik på " at blive fyldt med Ånden" og det er noget ganske andet.

Hvori ligger forskellen mellem at blive fyldt af Ånden til at forstå Guds Ord og .... at blive fyldt af Ånden til....?

Hvori er forskellen mellem at mærke Guds nærvær og at mærke Åndens fylde....

Ånden er Gud - Åndens fylde er det samme som Guds nærvær.... bare sagt på to forskellige måder..... eller mener du noget helt andet?????

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#26420 - 11/12/2003 14:52 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Hej Esmaralda

Du skriver:

Malli: Skal det forståes sådan at hver gang du mærker Guds nærvær og kærlighed er der tilknyttet en speciel åndsoplevelse?

Carl: Svar: Nej, men debatten gik på " at blive fyldt med Ånden" og det er noget ganske andet.

________________________-

Så spørger du:
Hvori ligger forskellen mellem at blive fyldt af Ånden til at forstå Guds Ord og .... at blive fyldt af Ånden til....?

Hvori er forskellen mellem at mærke Guds nærvær og at mærke Åndens fylde....

Svar:
Jeg tror jeg i et tidligere indlæg i en anden tråd har været tæt på noget lignende dine spørgsmål, men lad mig prøve at svare så godt jeg formår.

Guds Ånd er altid aktiv, når mennesker kommer til tro på Kristus og når ordet forkyndes og når vores tro kommer på prøve eller vi beder til vores Far i himmelen.

Guds Ånd var også aktiv i GT, men der tales ikke der om de åndelige nådegaver eller at blive fyldt med ånden, og profeterne talte Guds ord direkte til konger og folket, når ånden kom OVER dem !
At blive fyldt med ånden nævnes i Lukas 1.15 om Jesus, at han allerede fra moders liv skal fyldes med ånden.
I Johannes Evangeliet kap. 14 vers 17 .... I kender den, for den bliver hos jer og skal være I jer.
Apostlenes Gerninger kap. 2 1-4 .... Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. Da blev de alle (i ovensalen) FYLDT af Helligånden,....
Efeserbrevet kapitel 5 vers 18,.... men lad jer FYLDE af Ånden!
Og andre steder står der noget lignende.
Det var altså noget afgørende- skelsættende- man kan også nævne fra Apostl. G. hvor der blev spurgt, ...fik I Helligånden da I kom til troen og de svarede at de ikke vidste hvad det var og derefter lagde Paulus hænderne på dem og de blev alle FYLDT med Helligånden.

At blive fyldt med Helligånden er efter min erfaring og opfattelse en forudsætning for at kunne tjene med de åndelige nådegaver.

En præst kan forkynde ordet uden selv at have oplevet at blive fyldt med Helligånden, det er der masser af eksempler på og Guds ånd fungerer gennem ordets forkyndelse alligevel.

mvh
carl

Til toppen 
#26421 - 11/12/2003 15:22 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

Eftersom du mener, at der er forskel på at kunne mærke Guds nærvær og Åndens fylde, synes jeg ikke rigtig at jeg kan se forskel i det du skriver.

Eksempler på Åndens virke i GT: ” Herren steg ned i skyen og talte til ham, og han tog noget af den ånd, som hvilede på ham, og lagde den på de halvfjerds ældste. Ånden kom over dem, og de kom i profetisk henrykkelse. Det gjorde de ikke siden hen.” 4. Mos. 11,25
” Ånden løftede mig derpå op, og jeg hørte lyden af et stort jordskælv bag mig, da Herrens herlighed hævede sig fra sit sted” Ez, 3,12…vers.24: "Ånden kom ind i mig og rejste mig op" Så de har da erfaring med specielle åndsoplevelser i GT.

Det virker som om at du mener at man skal kunne se ildtunger eller BANG tale profetisk for at der kan være tale om Åndens fylde?

Mkh Malli

Ændret af malli (11/12/2003 15:36)

Til toppen 
#26422 - 11/12/2003 17:42 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: malli]
carl
Bruger

Hej Malli

Du skriver:
Eftersom du mener, at der er forskel på at kunne mærke Guds nærvær og Åndens fylde, synes jeg ikke rigtig at jeg kan se forskel i det du skriver.

Eksempler på Åndens virke i GT: ” Herren steg ned i skyen og talte til ham, og han tog noget af den ånd, som hvilede på ham, og lagde den på de halvfjerds ældste. Ånden kom over dem, og de kom i profetisk henrykkelse. Det gjorde de ikke siden hen.” 4. Mos. 11,25
” Ånden løftede mig derpå op, og jeg hørte lyden af et stort jordskælv bag mig, da Herrens herlighed hævede sig fra sit sted” Ez, 3,12…vers.24: "Ånden kom ind i mig og rejste mig op" Så de har da erfaring med specielle åndsoplevelser i GT.

Det virker som om at du mener at man skal kunne se ildtunger eller BANG tale profetisk for at der kan være tale om Åndens fylde?

Svar:
Jeg har faktisk ikke skrevet, at de ikke havde specielle åndsoplevelser i GT, prøv at læse mit indlæg een gang til :
Din henvisning til :
Eksempler på Åndens virke i GT: ” Herren steg ned i skyen og talte til ham, og han tog noget af den ånd, som hvilede på ham, og lagde den på de halvfjerds ældste. Ånden kom over dem, og de kom i profetisk henrykkelse. Det gjorde de ikke siden hen.” 4. Mos. 11,25, citat slut;er faktisk et godt bevis på hvad jeg siger, det viser at ånden kom OVER dem og ikke boede i dem, sådan som det sker i NT.

Det jeg forsigtigt prøver at sige er, at bibelen (Paulus) - og min erfaring- skelner mellem Guds Ånds nærvær og Åndens nærvær i prædiken, bøn osv. og så den specielle fylde af Helligånden, og efterfølgende funktion af åndelige nådegaver, som jeg i mit indlæg har flere henvisninger til i skriften.

Åndens fylde kan ske på mange forskellige måder. Nogle har oplevet ildtunger og andre intet specielt udover at blive fyldt med Helligånden for første gang i deres liv.
Det er overhovedet ikke vigtigt, det der er vigtigt er, at opleve velsignelsen ved at Helligånden gør det som står i skriften, nemlig tager bolig i den enkelte.

mvh
carl

Til toppen 
#26423 - 12/12/2003 09:57 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Hej Carl

Guds Ånd er altid aktiv, når mennesker kommer til tro på Kristus og når ordet forkyndes og når vores tro kommer på prøve eller vi beder til vores Far i himmelen.

Det er jeg enig i. Guds Ånd er altid aktiv.

Guds Ånd var også aktiv i GT, men der tales ikke der om de åndelige nådegaver eller at blive fyldt med ånden, og profeterne talte Guds ord direkte til konger og folket, når ånden kom OVER dem !

Ja - Guds Ånd var også aktiv i GT - ellers kunne profeterne jo ikke profetere..... uden Ånden ville hele GT ene og alene være menneskeord....

At blive fyldt med Helligånden er efter min erfaring og opfattelse en forudsætning for at kunne tjene med de åndelige nådegaver.

Jeg tror jeg er ved at finde ud af hvorfor jeg ikke forstod dig i første omgang. Her kommer lige en fordom jeg har haft (og holdt vældig meget af ) FORDOM: når frikirkefolk siger at de er fyldt med Ånden betyder det at de siger mærkelige lyde, råber i munden på hinanden, danser vildt for til sidst at falde om på gulvet, spjættende og lallende.....

Men hvis det ikke er det du mener med at blive fyldt med Ånden så tror jeg da egentlig godt vi kan blive enige

Jeg mener at vi alle (kristne) er fyldte med Ånden alene fordi vi er kristne og ønsker at være fyldte af Ånden så vi kan forstå Ordet rigtigt. Samtidig mener jeg at det er Ånden der styrer hvor og hvornår vi skal bruge vore nådegaver - dermed er Ånden (måske) særligt nærværende når nådegaverne bruges.
MEN jeg tror ikke at Ånden kan være i et menneske 43% til daglig og kun er der 100% når der udøves en nådegave. Jeg tror at Ånden enten er der eller ikke er der.
Kan man måske sige det sådan her:
    Som kristen er man til daglig fyldt med Ånden som hjælp til bøn og Bibel læsning. Når en nådegave bruges føler man at Ånden er særlig nær - man føler sig nærmest overfyldt af Ånden

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#26424 - 12/12/2003 10:05 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Hej Carl

Jeg kom lige til at tænke på noget....

I GT kom Ånden kun over profeterne = særligt udvalgte. Folket skulle stole på profeternes ord og leve efter dem.

I NT skete der noget nyt (!) alle kristne kunne få Ånden. Alle kunne fyldes af Ånden - ikke kun lederne......
DET er da noget ganske særligt..... nu kan, skal og må menigmand i menigheden blive fyldt af Ånden...... I kraft af Jesu mægtige gerning på korset.....
MON ikke det er derfor der pludselig tales om at blive fyldt af Ånden i Apg.....

Til toppen 
#26425 - 12/12/2003 15:30 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Hej Esmaralda

Du skriver:
Jeg tror jeg er ved at finde ud af hvorfor jeg ikke forstod dig i første omgang. Her kommer lige en fordom jeg har haft (og holdt vældig meget af ) FORDOM: når frikirkefolk siger at de er fyldt med Ånden betyder det at de siger mærkelige lyde, råber i munden på hinanden, danser vildt for til sidst at falde om på gulvet, spjættende og lallende.....

Men hvis det ikke er det du mener med at blive fyldt med Ånden så tror jeg da egentlig godt vi kan blive enige.
Citat slut.

Svar:
Det er ikke det jeg mener. Det du beskriver er ikke noget Helligånden frembringer, men derimod et udtryk for menneskelige udtryksformer.
For mig er Helligåndens manifestation stærkest, når de åndelige nådegaver ydmygt men stærkt fungerer i Guds folk.
De, der har disse gaver har en forpligtigelse til at ophøje Guds rige gennem deres gaver og at læge og at overbevise mennesker om Guds kraft og nåde.

mvh
carl

Til toppen 
#26426 - 12/12/2003 15:39 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Hej Esmaralda

Du skriver;
Jeg kom lige til at tænke på noget....

I GT kom Ånden kun over profeterne = særligt udvalgte. Folket skulle stole på profeternes ord og leve efter dem.

I NT skete der noget nyt (!) alle kristne kunne få Ånden. Alle kunne fyldes af Ånden - ikke kun lederne......
DET er da noget ganske særligt..... nu kan, skal og må menigmand i menigheden blive fyldt af Ånden...... I kraft af Jesu mægtige gerning på korset.....
MON ikke det er derfor der pludselig tales om at blive fyldt af Ånden i Apg.....

Svar: Jo, er det ikke fantastisk. Sikken en velsignelse og kraft enhver troende kan have. Og så bliver Korinterbrevet kapitel 12 om de forskellige lemmer virkelig interesant.
Jeg ser frem til den dag hvor alt Guds folk oplever Helligåndens kraft og ledelse både i bredden og højden, så vi alle må vokse i erkendelsen af Ham.

Prøv så som en følge af dine kommentarer at læse Efeserne 4. 11-16.

mvh
carl

Til toppen 
#26427 - 13/12/2003 14:20 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Hej Carl

Det er ikke det jeg mener. Det du beskriver er ikke noget Helligånden frembringer, men derimod et udtryk for menneskelige udtryksformer.

der findes faktisk folk der mener at den slags gymnastiske øvelser skal til før man er fyldt med Ånden..... har mødt et par stykker irl...... Men det er da godt vi kan blive enige om ikke at mene det....

For mig er Helligåndens manifestation stærkest, når de åndelige nådegaver ydmygt men stærkt fungerer i Guds folk.

Ja vi skal "bare" stå til rådighed for Åndens vejledning - andet kan vi ikke gøre...... og det kan vi faktisk også kun med hjælp fra Ånden......

De, der har disse gaver har en forpligtigelse til at ophøje Guds rige gennem deres gaver og at læge og at overbevise mennesker om Guds kraft og nåde.

Den nådegave man har (eller de) er gaver fra Gud. Selvfølgelig skal de bruges....... Tror du at det er nådegaver der er tale om i lignelsen om de betroede talenter? Den der bruger sine flittigt får flere - den der graver sine ned får frataget den han havde.....

Til toppen 
#26428 - 13/12/2003 15:20 Re: At blive fyldt af Ånden. [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Hej Esmaralda

Du spørger:
Den nådegave man har (eller de) er gaver fra Gud. Selvfølgelig skal de bruges....... Tror du at det er nådegaver der er tale om i lignelsen om de betroede talenter? Den der bruger sine flittigt får flere - den der graver sine ned får frataget den han havde.....
Citat slut.

Svar: Det er min personlige erfaring, at nådegaver bliver udviklet i brug og ja, talenter bliver aldrig udviklet, hvis de ikke bliver brugt.
Nogle går gennem hele livet uden at opleve at de bliver anvendt.
Problemet er, at brugen og udviklingen af ens nådegaver betinger at man lader sig "oplære" af Helligånden og lader sig fylde med Guds ord. Der er der mange der står af og istedet "graver" talenterne ned.

mvh
carl

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær