0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#26258 - 02/12/2003 08:54
Re: skabte Gud slangen?
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Ole
I 1 mosebog 3 står der om slangen, men skabte Gud slangen som der står beskrevet om den? eller BLEV den sådan? jeg har min egen forståelse, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i mener og hvorfor
Blå Slange = Satan - - - Grøn slange = dyret slange
Jeg mener at Gud skabte slangen - og at Satan brugte dens krop til at gøre den til Slangen......
Nogen mener ikke at slangen altid blot har krøbet hen ad jorden...... det skulle den fremover - som straf for at have givet Satan "husly"...... men hvordan den har set ud før.....tja...????.....Jeg selv er ikke helt afklaret i det..... måske andre kunne kaste lys over det?
Slangen fik den straf at Kvindens afkom skulle knuse dens hoved (skete ved opstandelsen) Slangen fik lov til at hugge kvindens afkom i hølen (skete på Golgata)
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#26259 - 02/12/2003 09:38
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Ole, Du beskriver selv hvordan det står skrevet. Så er det sådan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#26261 - 02/12/2003 10:42
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Jeg mener at Gud skabte slangen - og at Satan brugte dens krop til at gøre den til Slangen......
Nogen mener ikke at slangen altid blot har krøbet hen ad jorden...... det skulle den fremover - som straf for at have givet Satan "husly"...... men hvordan den har set ud før.....tja...????.....Jeg selv er ikke helt afklaret i det..... måske andre kunne kaste lys over det?
straffen syntes også at give belæg for den udlægning at den skulle ned i støvet, altså at Gud oprindeligt skabte den og at den senere tillod satan at bruge den
Slangen fik den straf at Kvindens afkom skulle knuse dens hoved (skete ved opstandelsen) Slangen fik lov til at hugge kvindens afkom i hølen (skete på Golgata)
nu er jeg lige på job så jeg kan ikke kommentere dette lige nu, men jeg mener at ordet "VAR" godt kan oversættes "BLEV" i det hebræiske
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#26262 - 02/12/2003 11:16
|
Bruger
|
Hej Ole,
Jeg mente det du sagde først. Der står jo:
1 Mos 3v1 Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?«
Som jeg skrev til Andreas, så er det altså skruen ude ende at begynde at opfatte 1 Mos. 3 som lidt symbolsk (at der ikke er tale om en rigtig og snedig slange) og meget bogstaveligt (at alt det andet er bogstaveligt). Jeg noterer mig også at Paulus omtaler slangen som slangen (2 Kor. 11v3).
|
|
Til toppen
|
|
|
#26263 - 02/12/2003 11:19
Re: slangen var eller blev
|
Bruger
|
Hej Ole Nu er mine hæbraisk-kundskaber cirka lige så gode som mine evner til at flyve  så det med oversættelser lader jeg andre om...... Men mener du at der kunne have stået at slangen blev det snedigste af alle dyr.....
jeg mener at ordet "VAR" godt kan oversættes "BLEV" i det hebræiske
verset i vores autoriserede 1992 udgave af Bibelen lyder sådan: 1 Mos 3v1 Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?«
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#26265 - 02/12/2003 12:24
|
Bruger
|
Hej Ole,
prøv lige at skrive den alternative oversættelse til mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#26266 - 02/12/2003 12:49
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
nu er jeg endelig hjemme http://www.creationdays.dk/biblestudy/Was%20def.html for at se hvad det hebræiske kan oversættes med
When we turn to the third chapter of Genesis, verse 3, we find the same peculiarity in the narrative. The "Serpent" used as the embodiment of the power of evil is spoken of thus: Wehan-naghash ha-yah. "Now the Serpent had become," etc., not "was" as in our translation.
fra Analysis of Genesis 1:2
det virker også mere sandsynligt, at tage det bogstaveligt som om at Gud havde skabt slangen som den her fremkommer virker lidt underligt, hvorfor skulle Gud da også gøre det?
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#26267 - 02/12/2003 12:50
[Re: Alex]
|
Bruger
|
1 ¶ Men Slangen var træskere end alle Markens andre Dyr, som Gud HERREN havde gjort og den sagde til Kvinden: "Mon Gud virkelig ham sagt: I må ikke spise af noget Træ i Haven?"
her er den oprindelige oversættelse, hvor meget oversætterne har tilladt sig er jeg ikke klar over, men jeg mener at slangen BLEV træskere
jeg mener at Gud oprindeligt havde skabt alt i harmoni, det fremgår jo også af skabelsesberetningen hvor dyrene gives ikke at æde h innanden men planter
Ole
Ændret af Ole Madsen (02/12/2003 12:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#26268 - 02/12/2003 12:51
|
Bruger
|
Hej Ole
Engelsk hjælper mig heller ikke ret meget..... jeg må vist bare have tillid til at det kan oversættes på begge måder
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#26269 - 02/12/2003 12:58
|
Bruger
|
Hej Ole, Nu er jeg mere med på hvad du mener. Det kan da godt være at slangen gennemgik en proces hvor den blev mere snedig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#26271 - 03/12/2003 10:33
|
Bruger
|
Hej Ole
for der er virkelig meninger i begge retninger, VAR eller BLEV, de har begge store argumenter, så vi må sige "Gud i vold", så må Gud forme vores forståelse som han vil,
Ja - og jeg har fuldt ud tillid til at Gud vil vise os det rigtige hvis vi bveder ham om det.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
|