Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#26164 - 29/11/2003 01:04 Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme..
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Her må der ikke ties

Familien har tre børn. De bor i en forstad til København, men nu har de besluttet at flytte. De er nemlig jøder, og jødiske børn chikaneres i dag i Danmark af især indvandrerdrenge med arabisk baggrund. De tre jødiske børn går i folkeskole. Den ældste dreng på 16 år er blevet truet til at holde sig væk fra bestemte kvarterer omkring skolen. Pigen på 14 år kom en dag ind i sit klasseværelse, hvor der på tavlen stod »Alle jøder skal dræbes«, og »Alis klan holder Danmark ren«. Hun er blevet eskorteret hjem fra skole af sine venner, der vil beskytte hende mod de palæstinensiske drenge. Lillesøsteren på 10 år er blevet kaldt »jødesvin«. Nu flytter hele familien til en bydel med færre palæstinensiske indvandrere.
Antisemitismen er på fremmarch i Danmark og det øvrige Europa. Mindre herhjemme end andre steder, men det er slemt nok. Det er ikke en traditionel europæisk form for antisemitisme, for et fællestræk er, at det i udstrakt grad er indvandrere af arabisk og palæstinensisk afstamning, der står bag. Den gruppe indvandrere, der ofte påberåber sig at være udsat for racisme, praktiserer den selv. Blandt den lille sårbare gruppe af danske jøder på måske 5-6000, hvoraf omkring halvdelen er medlemmer af Mosaisk Troessamfund, tales der om, at antisemitismen skal ties ihjel. At den bare inspirerer til mere chikane og flere forfølgelser. At den, der lever stille, lever bedre, end den, der står frem.

Men der er også dem, der ønsker offentlighed og ikke er bange for at fortælle om de mange overgreb, som registreres hos den interne sikkerhedschef i Det Mosaiske Troessamfund i København. Og de gør ret. Her må der ikke ties. Lad os tage lidt flere eksempler fra den danske hverdag.

- En rabbiner kommer på besøg i landet og bliver chikaneret rundt på banegården i Odense, sparkes ned, men når at flygte ind i et tog, hvor han beskyttes af togpersonalet.

- Et ældre amerikansk jødisk ægtepar bliver overfuset af en palæstinensisk taxa-chauffør, som de bad køre til synagogen i Krystalgade i København. Det kom til diskussion, og da de ville sættes af bilen på grund af chaufførens grovheder, ødelagde han den jødiske kvindes paraply, som lå i taxaens bagagerum.

- En besøgende jøde stod i kø i et supermarked i København og stødte ind i en foranstående arabisk mand. Manden vendte sig om og råbte: »Jeg vil bombe dig i helvede.«

- En teenage-dreng, der deltager i en skolefest i en park i København, bliver antastet af arabiske skolekammerater. De spørger, om han er jøde og tæver ham, da han siger ja.

- Og så er der kvinden, som i en periode har modtaget bladet »Jødisk Orientering«, fremsendt uindpakket. Nu får hun jævnligt afføring smidt ind gennem sin brevsprække. Senest for en uges tid siden.

Folk med kendskab til det jødiske samfund herhjemme fortæller, at de indberettede eksempler på chikane kun er toppen af isbjerget. For nylig beskrev vi, hvorledes jødiske skolebørn i København frarådes at bære en synlig jødestjerne om halsen eller kalot på hovedet.

I Danmark, i dag.

I Sverige har politiet i det seneste år registreret 131 anmeldte overgreb mod jøder. Indvandrere med arabisk eller muslimsk baggrund står bag den meste antisemitisme. Og i den forgangne uge er det kommet frem, at EU-antiracismecenteret har tilbageholdt en rapport, der dokumenterer, at muslimer i vidt omfang står bag den antisemitiske chikane i Europa. Politiske hensyn har tilsyneladende ført til, at rapporten er blevet tilbageholdt.

Overalt i Europa opleves det jødehad, der er blevet næret i den arabiske verden igennem generationer. Det flytter med og nedarves nu i indvandrergenerationerne, der søger til Europa. Det er ikke kun hadet til Israel, der gøres til et had mod jøder. Igennem mange år har der i den arabiske verden været had til det jødiske folk, og jødehadet er en del af den voksende antivestlige holdning, som nu prædikes i tv-programmer, moskeer og dagblade i den arabiske og muslimske verden.

Via muslimske internetsider er det lykkedes at formidle den groteske løgnehistorie, at jøder stod bag terrorangrebet den 11. september og rumfærgen Challengers forlis. Benægtelsen af Holocaust er også udbredt blandt muslimer, og konspirationsteorien om jøders stræben efter magt har et begærligt publikum.

Under ramadanen, som blev afsluttet i denne uge, viste Hizbollahs egen tv-kanal i Mellemøsten en syrisk produceret tv-serie på 26 afsnit, der skal forestille at beskrive jøders kamp for at få verdensherredømmet. Serien bygger på et falsum af en anti-

jødisk bog, Zions vise protokoller, som stammer fra zarens Rusland i begyndelsen af 1900-tallet.

Den muslimske verden lider af mange svagheder. Den største af dem alle er intolerance. Den forkrøbler de muslimske lande intellektuelt og dermed også økonomisk og udviklingsmæssigt. Først når muslimer selv vil gøre op med antisemitismen og den kultur af intolerance, der i dag dominerer, kan de muslimske lande begynde at udvikle sig.

Hvad vi oplever i Danmark, er et ekko af, hvad der siges i Mellemøsten. Antisemitismen skal beskrives klart og fyndigt. Man kan ikke lovgive sig ud af problemet. Men åbenhed kan dæmme op for det. Der skal siges fra - også af landets politikere. Antisemitisme er uacceptabel - også i Danmark.

(kilde: Kristeligt Daglblad, Artikel )

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26165 - 29/11/2003 02:36 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
her er en artikkel af Oskar Edin Indergaard om Antisemittisme

Godt indlæg du lavede, jeg tror at det vil være godt om man informerede andre kristne om den situation

jeg laver lige en liste af links
Kampen mellom Israel og palestin-araberne

artikler og mp3 til at downloade

Ole

Ændret af Ole Madsen (29/11/2003 02:41)

Til toppen 
#26166 - 29/11/2003 02:48 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom ve'toda ...

Jeg har lige hurtigt skimmet dine links... Jeg vil kigge mere indgående på dem de følgende dage...
Fik også lige skimmet din hjemmeside, som vidst også skal læses mere indgående ... Absolut et besøg værd...

Men nu er det tid til at finde Shabbat shalom... Burde ligge og sove nu:o)...

Shabbat shalom...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26167 - 29/11/2003 03:44 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Shakir
Bruger

Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
Kære Kefas

Jeg vil sige, at jeg er en anelse skuffet over din måde at føre en dialog på.

Om de historier som chefredaktør for Kristeligt Dagblad lægger ud i sin avis er korrekte, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg ved ikke hvad det gavner at skrive et indlæg som dette i et religiøst debatforum.

Du skrev:
Under ramadanen, som blev afsluttet i denne uge, viste Hizbollahs egen tv-kanal i Mellemøsten en syrisk produceret tv-serie på 26 afsnit, der skal forestille at beskrive jøders kamp for at få verdensherredømmet.

svar:

Nu er det jo ingen hemmelighed at det stort set er jøder der styrer USA.

Læs evt. dette. Dette er Ariel Sharons egen bekræftelse på det:

"We control America"
"Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it."
- Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001.

Hvem styrer USA's medier?

Today, seven Jewish Americans run the vast majority of US television
networks, the printed press, the Hollywood movie industry, the book
publishing industry, and the recording industry. Most of these industries
are bundled into huge media conglomerates run by the following seven
individuals:

*Gerald Levin, CEO and Director of AOL Time Warner

*Michael Eisner, Chairman and CEO of the Walt Disney Company

*Edgar Bronfman, Sr., Chairman of Seagram Company Ltd

*Edgar Bronfman, Jr, President and CEO of Seagram Company Ltd and head of
Universal Studios

*Sumner Redstone, Chairman and CEO of Viacom, Inc

*Dennis Dammerman, Vice Chairman of General Electric

*Peter Chernin, President and Co-COO of News Corporation Limited

These seven Jewish men collectively control ABC, NBC, CBS, the Turner
Broadcasting System, CNN, MTV, Universal Studios, MCA Records, Geffen
Records, DGC Records, GRP Records, Rising Tide Records, Curb/Universal
Records, and Interscope Records.

Endvidere er der her et link til alle de jøder der sad i The White House under Clinton regeringen:

www.abbc.com/islam/english/toread/frnklin.htm

De to lyseblå streger i det israelske flag symboliserer de to floder Nilen og Eufrat, og landet imellem dem mener jøderne at have krav på. Derfor kan man undre sig over hvorfor USA har besat Iraq og overvejer at besætte Syrien.

De to floder går nemlig igennem Syrien og Iraq, og på den måde vil jøderne få deres "lovede" land. Mange af de amerikanske militærstrateger er jøder.

At der desværre er jøder der bliver antastet, er selvføgelig forkasteligt. Men at antage islam som religion for at være syndebukken finder jeg mig ikke i.

For en lille uge siden konverterede en jødisk kvinde til islam, læs her hvordan hendes oplevelser med jøderne var derefter:

www.islamonline.net/English/News/2003-11/19/article04.shtml

Der må godt ties om de utallige overgreb, verbale såvel som fysiske, som muslimer dagligt udsættes for i Danmark og resten af Europa. Hvorfor har chefredaktør Bjergager ikke travlt med det. Senest blev en uskyldig mand hevet ud af sin bil i et tilfældigt vejkryds og gennemtævet af en eller flere mænd i danske militære uniformer.

Desuden har jeg også ved en tidligere lejlighed forklaret at begrebet anti-semitisme indbefatter BÅDE jøder og arabere, da arabere også er et semitisk folk.

Det skal da til din orientering lige nævnes, at det var muslimerne der reddede de spanske jøder under de kristnes korstoge.

Jeg synes din forkærlighed til jøderne, måske nok lige har taget en overdrevet vending. Men det styrer du jo selv.

Mvh. og Guds fred

Shakir

” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19

Til toppen 
#26168 - 29/11/2003 08:40 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Shakir, du skriver:

Jeg ved ikke hvad det gavner at skrive et indlæg som dette i et religiøst debatforum.

Nu er JesusNet ikke noget tværreligiøst forum men et kristent forum. Her er et uddrag af info på forsiden:

Information og baggrund:

• JesusNet.dk ønsker at skabe dialog og opmærksomhed omkring Jesus Kristus, som den Gud har sendt for at frelse og redde mennesker fra død og fortabelse til evigt liv.
• JesusNet.dk bygger sin kristendomsforståelse på Bibelen og Folkekirkens trosbekendelse

Jeg går ud fra, at du som muslim er glad for, at du som gæst har fået spalteplads her.

Synes du ikke det er i orden, at vi som er kristne, også må give udtryk for vores meninger?

Jeg er ked af dit indlæg - du bærer ved til det bål af jødehad, som er begyndt at brede sig her i landet.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26169 - 29/11/2003 12:08 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Shakir

- "Nu er det jo ingen hemmelighed at det stort set er jøder der styrer USA.
- Hvem styrer USA's medier?
- Endvidere er der her et link til alle de jøder der sad i The White House under Clinton regeringen"

Det er jo ikke forfærdelig mange år siden man kunne læse præcis samme argumentation i vort naboland.... Nazi-Tyskland!!!! En argumentation, der førte til udryddelse af 5 mio menneskeliv - bare på grund af en race

Jeg har ikke engang læst dine links, da jeg har en dårlig smag i munden over dette indlæg, og de formodentlig kun er smædesider imod jøder.

Men hvad ville du sige til tilsvarende argumenter?

- Nu er det jo ingen hemmelighed at det stort set kun er MUSLIMER der styrer Danmark

- Hvem styrer Danmarks medier?

- Her er et link over alle MUSLIMER på ledende poster!!!

Hvis det var mit ønske kunne jeg sikkert finde links til at underbygge dette, alt lige fra svømmehaller, afholdelse af ramadan i institutioner, halalslagtet kød i børnehaver, tørklæder til dårlig pro-palæstinensisk jorunalistik fra Mellemøsten og muslimske samt pro-muslimske medlemmer af Folketing, amter og kommuner.

PAS PÅ - MUSLIMERNE KOMMER !!!!!!

Du benytter en vaskeægte Pia Kjærsgaard-argumentation!

Burde du ikke vide bedre?

Mkh Malli

Ændret af malli (29/11/2003 12:10)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#26170 - 29/11/2003 12:30 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Hej Kefas

Det er ganske forfærdeligt at antisemitismen viser sit grufulde ansigt - endda herhjemme i DK. Da min mor hørte om det udbrød hun "det er da løgn!" Og det er lige præcis det man tænker, for ER vi virkelig ikke blevet klogere? Måske skulle man lade sine børn - eller evt. gøre det til en del af pensum at besøge Auschwitz!!!

Denne her er jeg dog ikke særlig begejstret for:

"Den muslimske verden lider af mange svagheder. Den største af dem alle er intolerance. Den forkrøbler de muslimske lande intellektuelt og dermed også økonomisk og udviklingsmæssigt."

Den gør ikke andet end at svine muslimerne til i en generaliserende respektløs tone, og underbygger på ingen måde artiklens indhold. Dette er absolut ikke befordrende for dialogen!!!

Mkh Malli

Ændret af malli (29/11/2003 12:34)

Til toppen 
#26171 - 29/11/2003 12:57 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Salaam Shakir...

Du lægger ud med:

Jeg vil sige, at jeg er en anelse skuffet over din måde at føre en dialog på.

Det er jeg ked af at du synes... Jeg har fremlagt en artikel, som beskriver et problem, jeg desværre også selv kender til... Og som jeg absolut ikke synes der skal ties om, da vi flere gange i vores historie har set hvad det kan gøre...

Om de historier som chefredaktør for Kristeligt Dagblad lægger ud i sin avis er korrekte, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Han har desværre ret... I hvertfald i nogen af dem... Det er ikke særligt mange år siden, at der var en historie i flere aviser om en jødisk dreng, der var blevet truet af nogen arabiske drenge på samme alder, til at begå bankrøveri.. Ellers ville de voldtage hans søster....
Jeg har selv hørt om jøder der er blevet overfaldet af arabere, både fra arabiske drenge, samt fra jøder... Der er arabiske drenge der har fortalt mig, at de hjemmefra har fået at vide, at jøder er svin... Jeg har med egne øjne set, hvordan de vil reagere på jøder, da én engang troede jeg var jøde... Så det er desværre ikke grebet ud af den blå luft...

Grunden er, at jeg ikke ved om dette er et religiøst eller et politisk emne... Jeg ved at for muslimer, er det to sider af samme sag... Men uanset hvad, så er det noget der skal frem...

Du skrev:
Under ramadanen, som blev afsluttet i denne uge, viste Hizbollahs egen tv-kanal i Mellemøsten en syrisk produceret tv-serie på 26 afsnit, der skal forestille at beskrive jøders kamp for at få verdensherredømmet.

Jeg skulle nok havde gjort det mere klart... Hele indlægget er lånt fra Kristeligt Dagblad... Jeg har "bare" sat det ind, for at høre reaktioner på det...

Nu er det jo ingen hemmelighed at det stort set er jøder der styrer USA.

Læs evt. dette. Dette er Ariel Sharons egen bekræftelse på det:

"We control America"
"Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it."
- Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001.

Hvad er dine kilder??

Hvem styrer USA's medier?

Til det du skrev her, vil jeg gerne bede om andre kilder, end en muslimsk hjemmeside.. Jeg er ked af at sige det, men jeg stoler ikke på muslimske hjemmesider i dette spørgsmål, da de har en interesse i at "farve" folk...

Udover det, kan jeg da sige, at det kunne være rart, hvis du kunne henvise til de forskellige medier, så vi kunne se hvem, der sad derinde og trak i trådende... Konspirationsteorier er der mange af... Også anti-arabiske...

De to lyseblå streger i det israelske flag symboliserer de to floder Nilen og Eufrat, og landet imellem dem mener jøderne at have krav på. Derfor kan man undre sig over hvorfor USA har besat Iraq og overvejer at besætte Syrien.

Jeg kan ikke se, hvad det har med trådens emne at gøre?? Men du er velkommen til at lave en ny tråd, med konspirationsteorier...

De to floder går nemlig igennem Syrien og Iraq, og på den måde vil jøderne få deres "lovede" land. Mange af de amerikanske militærstrateger er jøder.

Kilder?? Hvor har du læst, at det er en del af en plan, til at give Israel mere land??

At der desværre er jøder der bliver antastet, er selvføgelig forkasteligt. Men at antage islam som religion for at være syndebukken finder jeg mig ikke i.

Der er vidst heller ikke nogen der har anklaget Islam som tro, for at stå bag problemerne... Man har sagt, at der er folk med muslimsk baggrund, der har gjort noget forkasteligt...

Angående den jødiske konvertit, så lagde jeg mærke til billedet.... Den muslimske kvinde på det billede, ser besynderligt roligt ud... Anyway... Jeg har oplevet hvor meget man kan manipulere med billeder... Læs eventuelt dette link for at se, hvordan et billede kan misbruges...
Udover det, så kan jeg hurtigt støve mange historier op, om muslimer der, efter at de har konveteret til kristendommen eller andre religioner, er blevet overfaldet, fordrevet eller blevet drabt af muslimer... Det er lige før, at jeg tror jeg kan finde flere af den slags, end af dine eksempler... Men det er stadig ikke gældende for religionen bag mennesket... Med mindre, at de finder grundlagdet for det i religionen...

Der må godt ties om de utallige overgreb, verbale såvel som fysiske, som muslimer dagligt udsættes for i Danmark og resten af Europa.

Nej... Det må der ikke... Og det bliver der heller ikke...

Hvorfor har chefredaktør Bjergager ikke travlt med det. Senest blev en uskyldig mand hevet ud af sin bil i et tilfældigt vejkryds og gennemtævet af en eller flere mænd i danske militære uniformer.

Mig bekendt, var det også fremme i aviserne... Og gerningsmændene er vidst også blevet pågrebet og dømt...

Desuden har jeg også ved en tidligere lejlighed forklaret at begrebet anti-semitisme indbefatter BÅDE jøder og arabere, da arabere også er et semitisk folk.

Det ved jeg... Nu var det heller ikke mit ordvalg, men artikelforfatterens... Der skulle måske havde stået rascisme istedet??

Det skal da til din orientering lige nævnes, at det var muslimerne der reddede de spanske jøder under de kristnes korstoge.

Jeg kan ikke se, hvad det har med artiklens indhold at gøre?? Andet end hvis du mener, at det så er iorden at de er efter jøderne nu?? Men det tror jeg nu ikke om dig...

Jeg synes din forkærlighed til jøderne, måske nok lige har taget en overdrevet vending. Men det styrer du jo selv.

Det er jo så din mening... Du kan havde ret, eller tage fejl... Det betyder sådan set ingenting i dette spørgsmål... Jeg har kæftet op for muslimske imigranters ret til at leve her i Danmark, under ordentlige forhold (Jeg har dog også, da jeg var yngre, dum og naiv, kæftet op om det modsatte.. Desværre), uden at skulle forulempes for det... Og nu kæfter jeg altså op for at jøder skal havde lov til det samme... Jeg tager ikke det her ud af den blå luft... Jeg ved, at det sker... Både fra muslimer og jøder...

Læg mærke til, at jeg ikke mener, at alle muslimer går rundt og overfalder jøder... Det er bestemte grupper der gør det... Desværre er de muslimer.. Så måske skulle I få fat på dem, da det er hos dem der er et holdningsproblem?? Ligeså vel, som at danskere bør tage fat i de danske grupper der ikke kan opføre sig ordentlig og byde gæster velkommen...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26172 - 29/11/2003 12:59 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: malli]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Malli...

Nej... Den er meget nedsættende... Jeg ville nok heller ikke selv havde skrevet det, hvis jeg havde forfattet artiklen....
Men forfatteren har sikkert sine grunde...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26173 - 29/11/2003 15:46 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: kristina]
Shakir
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
Jeg er ked af dit indlæg - du bærer ved til det bål af jødehad, som er begyndt at brede sig her i landet.

svar;

Her må du lige have mig undskyldt. Anklager du mig for at skabe jødehad ?????

Mvh.
shakir

Til toppen 
#26174 - 29/11/2003 15:49 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: kristina]
Shakir
Bruger

Hej Kristina
i øvrigt er Gud den første der forbander jøderne. Hvorfor anklager du ikke Ham for jødehad?

Mvh.
Shakir

Til toppen 
#26175 - 29/11/2003 16:29 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
malli
Bruger

Hej Shakir

Hvad i alverden er det for noget vrøvl at skrive. Jeg håber virkelig ikke at Jesus-net fortsætter med at lægge spalteplads til denne antisemitisme og blasfemi.

Malli

Til toppen 
#26176 - 29/11/2003 16:32 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Shakir spørger:

i øvrigt er Gud den første der forbander jøderne. Hvorfor anklager du ikke Ham for jødehad?

Fordi Gud ikke hader jøder. Tværtimod er jøderne hans udvalgte folk.

Kristendommens rødder er jødiske, og Jesus var jøde.
Gud sørger over sit genstridige, frafaldne folk og ønsker at vække Israel til frelse.

Måtte skellet falde fra deres øjne. Vi beder hver søndag i vores kirke om, at såvel jøder som muslimer må vende sig til Jesus Kristus og tilbede ham sammen med os.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26177 - 29/11/2003 17:35 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, hvad skal vi dog gøre? Hele situationen i Mellemøsten er så eksplosiv, at næsten ingen mere kan se nuanceret på uoverensstemmelserne.

Hadet er glødende, og det er ikke svært at forstå, for hvordan har man det med "fjenden" som har dræbt nogen man elsker.

Det er fantastisk let, og uhyggelig farligt, at male videre på de allerede eksisterende fjendebilleder.

Men egentlig ville jeg ønske, at alle, som ikke har konstruktive fredsforslag og forsonende ord at komme med, ville give sig selv mundkurv på!

Jeg vil her citere fra Jakobsbrevet 3, 5-6:

Tænk på, at den mindste ild kan sætte den største skov i brand; også tungen er en ild. Som selve den uretfærdige verden sidder tungen blandt vore lemmer; den smitter hele legemet og sætter tilværelsens hjul i brand og er selv sat i brand af Helvede.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26178 - 29/11/2003 22:37 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: malli]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Det er en kendt sag, at der er to modstridende synspunkter i debatten om konflikten i Mellemøsten. Det er efter min personlige mening meget skadeligt hvis man ikke kan lytte til hinandens synspunkter og debatere dem stille og roligt. Det er følsomt stof for både jøder, kristne og muslimer, fordi meget af det bunder ud i forståelsen af vores forskellige trosretninger. Vi har svært ved at kommunikere, fordi vi forstår tingene på hver vores måde, og har hver vores kulturelle forståelsesgrundlag. Derfor taler vi ofte forbi hinanden. Der er under det yderligere en grundlæggende uenighed som ikke er til at komme uden om.

Denne debat har indtil nu kunnet give os alle en forståelse af de meget forskellige standpunkter, og har som sådan været en gansk god undervisning i hvorfor konflikten ikke er lukket ned for mange år siden. Kristne og muslimer i en indledningsvis lille debat, bliver hurtig stejle og står på hver sit.

Helt ærligt syntes jeg personligt at det må være op til de kristne brugere at modargumentere Shakirs synspunkter frem for at nægte ham retten til at bære dem frem. (Jeg går ud fra at Shakir kan understøtte sin påstand om at Gud var den første til at forbande jøderne..?)

Når det er sagt, vil jeg også sige til jer alle: Pas nu på at I overholder Netiketten og ikke bliver for ophidset i en varm debat!

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#26179 - 30/11/2003 16:03 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: missio]
malli
Bruger

Hej Missio

Først tak for din besvarelse

"Helt ærligt syntes jeg personligt at det må være op til de kristne brugere at modargumentere Shakirs synspunkter frem for at nægte ham retten til at bære dem frem. (Jeg går ud fra at Shakir kan understøtte sin påstand om at Gud var den første til at forbande jøderne..?) "

Først vil jeg sige at jeg finder det meget stødende - dels overfor den jødiske befolkning - dels overfor dette at Gud lægges denne løgn i munden. Jeg mener ikke at vi har "ret til" at diskriminere nogen i skrift eller tale!

Vi kan med Guds Ord i hånden fordømme handlinger! Eller vi kan som mennesker fordømme handlinger - men ALDRIG mennesker!!

Mkh Malli

Til toppen 
#26180 - 30/11/2003 19:09 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: malli]
missio
Bruger

Hej Malli

Jeg kan kun se to muligheder:

• Enten kan Shakir forsvare sit synspunkt ved at fremlægge et bevis på hans påstand, og så kan vi jo drøfte forståelsen af det bevis
  • Eller også har han sagt mere end han kan stå ved, og så fremstår han som en der farer med halv vind
Det er jo trods alt et debatforum hvor det er muligt at fremlægge sit syn på forskellige sager - men man må være klar til at stå ved sine påstande. Og det forventer jeg da at Shakir nu er klar til. Enten må han æde den i sig igen, eller også må der noget mere håndgribeligt på bordet.

Så kære Shakir:

Nu får du chancen for redegør for dine synspunkter. Kan du ikke det, vil en del af os nok konkludere at du ikke tænkte dig særligt meget om, og derfor vil dit udsagn om at Gud forbandede jøderne reelt set være at betragte som et ugyldigt vidnesbyrd som ikke kan tillægges den fjerneste værdi. Kom nu med et bevis....

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#26181 - 30/11/2003 19:47 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Shakir

Det er bemærkelsesværdigt, at en dansker, som er konverteret til Islam, hvor tilhængere er så fulde af had til andre mennesker, blander sig negativt i denne debat.

Det havde i stedet for været befriende at læse at du tog afstand fra de beskrevne tilfælde i artiklen.
Du er jo trods alt vokset op i et demokratisk Danmark og har i den periode vel lært at respektere det enkelte individ uanset nationalitet.

mvh
carl

Til toppen 
#26182 - 30/11/2003 20:08 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: carl]
missio
Bruger

...hvor tilhængere er så fulde af had til andre mennesker...

Og denne generalisering virker også besynderlig.

Slap lidt af alle sammen. Fremlæg jeres synspunkter stille og roligt og overvej nøje hvordan I kommunikerer i en så følsom sag.

/missio

Til toppen 
#26183 - 30/11/2003 20:11 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: missio]
Shakir
Bruger

Kære Missio og Malli

Jeg vil gerne undskylde min måde at håndtere denne situation på. Dette er selvfølgelig et kristent debatforum og derfor har I selvfølgelig en førsteret til at luft jeres meninger.

At jeg forsøger at rede en artikel ud fra Kristeligt Dagblad ud, og derefter bliver anklaget af ordstyrer Kristina for at sprede jødehad, er nok lige i overkanten.

Jeg har mange jødiske venner. Overrabbiner Bent Lexner er én af dem. At jeg som den eneste muslim her på debatten, går i mod den 'politiske korrekthed' kan selvfølgelig være en torn i øjet på jer, og det forstår jeg da godt.

Jeg er glad og taknemmelig over at kunne give jer en smule modstand her på debatten og håber da også for fremtiden at fortsætte med det. Jeg forsøger mit yderste på at være en høflig repræsentant for min tro. Men jeg er også et følsomt menneske og kan til tider, ikke holde mit temprament tilbage.

Jeg undskylder endnu en gang at jeg farede lidt for hårdt frem.

Det med at Gud forbandede jøderne, tolker muslimer som det, at Gud sendte profet efter profet ned til Sit folk for at rette op på det. Men jøderne var et stædigt og stridigt folk som ikke lyttede, heller ikke til Jesus. Jesus selv :

” Derfor siger jeg jer, at Guds rige skal tages fra jer og gives til et folk der bæres dets frugter” Matt. 21:43.

Mht. riget som går til et andet folk tolker I som at det er hedningene der hentydes til og vi som muslimerne. Men fakta er at Gud bryder Sin pagt med det jødiske folk. Andre steder fremgår det ligeledes i Bibelen at Gud bryder sin pagt med jøderne pga deres ulydighed. At Gud 'forbander' er måske en lidt grov tolkning fra min side. Undskylder igen.

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 
#26184 - 30/11/2003 21:02 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Shakir, du skriver:

At jeg forsøger at rede en artikel ud fra Kristeligt Dagblad ud, og derefter bliver anklaget af ordstyrer Kristina for at sprede jødehad, er nok lige i overkanten.

Jeg mener ikke jeg har anklaget dig for (personligt) jødehad.

Men det er rigtigt at jeg skrev:

Synes du ikke det er i orden, at vi som er kristne, også må give udtryk for vores meninger?

Dette fordi jeg syntes, at når du skriver et indlæg, som er så unuanceret kritisk over for jøderne, så er det ikke rimeligt samtidig at anfægte Kristelig Dagblads redaktørs artikel, der kun handler om specifikke overgreb på jøder.

Det er rigtigt, at ingen i et indlæg eller en artikel kan få alle aspekter med i en vanskelig og kompliceret problemstilling, men jeg synes vi skal undgå hårde og kategoriske ord i en følsom og sårbar sag. Jeg tror ikke nogen af os ønsker at være medvirkende årsag den den gnist, der kan få den mellemøstlige krudttønde til at eksplodere.

Personlig er jeg såvel politisk som trosmæssigt på stor afstand af både Islam og Jødedommen, og ville naturligvis ønske at de handlede og troede anderledes end de gør. Men vi må tage udgangspunkt i situationen som den nu engang er lige nu, og hellere forsøge at være en del af løsningen end en del af problemet.

Min bøn er: "Herre, vær nær hos alle jøder og muslimer, giv dem, og os alle, fred, og ikke krig!"

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26185 - 30/11/2003 21:36 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
missio
Bruger

Hej Shakir

Ja, jeg tænkte nok at du havde en eller anden "muslimsk" tolkning at hænge dit udsagn op på. Som du selv er inde på har vi kristne en væsentligt anden opfattelse af hvordan Bibelen skal tolkes på det punkt. Men så står det jo enhver frit for at argumentere for hvor de mener den kristne opfattelse er anderledes, og hvorfor de mener de har ret i deres opfattelse.

Sådan må en debat nu engang foregå, så tak for din uddybende kommentar. Så kan vi nok komme videre i debatten....

/missio

Til toppen 
#26186 - 01/12/2003 09:03 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
malli
Bruger

Hej Shakir

Jeg vil godt takke for din undskyldning.

Mkh Malli

Til toppen 
#26187 - 01/12/2003 16:13 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Kristina

Som KRISTEN må jeg naturligvis reagere over for dette, Kristina.

Man kan læse avis[er] med en klap for det ene øje eller en klap for det andet øje (eller i sjældne tilfælde en klap for begge øjne) eller med begge øjne åbne. Og man kan i særdeleshed gøre det i flere forskellige aviser. Kristeligt Dagblad har ikke eneret på at vide, hvad der sker ude i "den virkelige verden". Derfor må det være naturligt at tage til genmæle (igen) mod deres holdninger, såfremt holdningerne - sammenholdt med andre kilder - er indsnævrede og upartiske.

Du siger Shakir smider benzin på bålet for jødehad. Det er muligt - men han har trodt alt ikke tændt bålet. Shakir spørger, hvad Kefas indlæg skal gøre godt for i et religiøst debatforum. Det får han ikke svar på - men det skal han naturligvis have her: Sammenholdt med alle tidligere diskutioner om mellemøsten, må indlægget ses udelukkende som en brandstorm mod alle, der ikke sætter jøder højere end andre mennesker samt at cementere, at det gør man, HVIS man er kristen (sidstnævnte lægger du mere op til end Kefas).

Shakir skriver det mest rammende man tilnærmelsesvis kan sige om flertallet af dagens kristne: "Jeg synes [din] forkærlighed til jøderne, måske nok lige har taget en overdrevet vending." Efter de diskutioner jeg har haft herinde samt med mine fundamentalistiske kristne venner, må jeg indrømme, at noget er gået fuldkommen galt et eller andet sted i den kristne livsånd. Aldrig har jeg hørt nogen (bortset fra ny-nazister) være så menneskefjendske og virkeligsforvridende som de mange kristne, der uden tøven sparker al menneskelig fornuft til side, for som lemminger at følge en "tidens tern" af etnisk diskriminering og grusomheder, menig-mand ellers troede ophørte da Tyskland sidst var lagt i ruiner.

Jeg opfordrer da alle til i det mindste at sætte sig ned og studere bare en brøkdel af den nyere verdenshistorie, ikke mindst politisk. Læg jeres opdragelse fra jer. Glem jeres bedrevidende pegefingre. Skub mediernes manipulationer væk og iklæd jer ikke andet end de ord, Jesus gav mens han var her. Og bare for et øjeblik se, hvor I står nu, hvad der står på jeres bannere og hvordan jeres børnebørn med gru vil se tilbage på denne tid, hvor den individuelle tolkning af Guds ord er nok til at legitimere slagtningen af hele folkeslag.

Hvis Gud vil, at dette er måden, de sidste tider skal henrulle, så lad det være sådan. Men spar mig for sleske og groteske forsøg på at lokke alle kristne med i kampen. Vi er trods alt stadig nogle, der hellere vil vente på Hans komme, end at tage sværdet i hånden og slå sig vej rundt, uden at kende vejen.

Jeg er træt af det pis.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26188 - 01/12/2003 16:27 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Flot. Nu fik jeg ikke læst hele tråden før jeg tændte af.

Om ikke andet mener jeg dog stadig det jeg skriver. Det er dog ikke så henvendt til dig, Kristina, som det ser ud til. Det er mere generelt. Grunden til jeg tænder af så hurtigt er at jeg finder denne situation enormt frustrerende, da jeg uheldigvis er placeret i hvad der ligner et centrum for pro-israelere (jeg bor i Jylland, det er nok derfor). Gennem mine diskutioner både her og privat har jeg hørt udtalelser og meninger, der for arabiske terrorister og nynazister til at minde om børnehavebørn. Det er dét, der undrer mig i sæedeleshed. Jeg er ikke opdraget med en kristen opdragelse, men med en holdning om, at medmennesket gør, som man beder det om (en slags vær mod andre som...). Størstedelen af de kristne jeg kender, er alt andet end dette. Da jeg blev kristen blev alle fordomme gjort til skamme undtagen en, der blev tifoldigt forstærket; nemlig at religiøse mennesker er de farligste af alle og en generel trussel mod hele menneskeheden.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26189 - 01/12/2003 17:07 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Hvorfor kan kristne ikke bidrage dette?

http://www.kristeligt-dagblad.dk/sidstenyt/artikel:aid=55557

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26190 - 01/12/2003 20:13 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
carl
Bruger

Hej MachineA

Du skriver i eet af dine 3 indlæg:
Hvis Gud vil, at dette er måden, de sidste tider skal henrulle, så lad det være sådan. Men spar mig for sleske og groteske forsøg på at lokke alle kristne med i kampen. Vi er trods alt stadig nogle, der hellere vil vente på Hans komme, end at tage sværdet i hånden og slå sig vej rundt, uden at kende vejen ". Citat slut.

Det var dog noget af en omgang.
Jeg undrer mig meget over din omtale af andre kristne, som tilsyneladende alle sammen er forkerte på den i forhold til dig.

Du påstår, at du er kristen, men er det kultur- eller personlig kristen ??

Du bruger mange forskellige betegnelser, som jeg håber du har belæg for ?
Men gør du lige netop ikke det samme som du anklager dem for som du er uenige med ?

Jeg kender ihvertfald mange personlige kristne mænd og kvinder, i såvel Danmark, som i mange andre lande, som ikke bruger bibelen til at slå andre i hovedet med eller historiebøgerne til at manipulere med et lands befolkning eller forstærke myterne eller arvehadet overfor bestemt befolkninger.

Iøvrigt vil jeg gerne høre om din reaktion på løgn eller usandhed om mellemøsten gælder artikler eller indslag i såvel Information, Politikken, tv-mediernes dækning som Kristeligt Dagblads artikler ??

Tilslut en stadig undren: Kunne du ikke fortælle mig, hvorfor vi i Danmark aldrig har haft integrationsproblemer med den jødiske befolkning, hvorimod befolkning fra de øvrige mellemøstlige lande de seneste 10-15 år har givet problemer ??

mvh
carl

Til toppen 
#26191 - 01/12/2003 20:22 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Machine_A

Som det flere gange er blevet konstateret her i tråden, så er det et emne, som virkelig kan sætte sindene i kog. Jeg kan fint følge din tankegang langt hen ad vejen, da der vitterligt findes kristne miljøer, hvor staten Israel nærmest betragtes som fejlfri.

Jeg har egentlig heller ikke lyst til at puste til ilden på nogen måde her. I anledning af dit spørgsmål om, hvorfor kristne ikke kan bidrage til fredsplaner eller lignende, fik jeg bare lyst til ganske kort at pege på Musalaha organisationen, der er en kristen organisation, der arbejder for tilgivelse og forsoning i Israel. Der findes en kort omtale af den her på dansk. Det kræver Acrobat Reader for at se den og den befinder sig på side 2-3. Deres engelske hjemmeside kan findes på musalaha.org.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#26192 - 01/12/2003 22:32 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Machine...

Du skriver i dit indlæg:

Shakir spørger, hvad Kefas indlæg skal gøre godt for i et religiøst debatforum. Det får han ikke svar på

Jeg synes du skulle læse mit svar til Shakir, en gang til (for jeg regner med at du allerede har læst det)... Der giver jeg Shakir svar på hvorfor...

Udover det, så kan man jo tale meget om at være partisk... Du mener, at vi er meget partiske til jødernes fordel... Men omvendt, så virker du jo ikke synderligt upartisk i dine udtalelser... Nu sad jeg forleden og læste en gammel tråd om Israel, hvor du kom med nogen temmelig kraftige udtalelser... Jeg ved ikke om du har ændret holdning siden dengang, så det kan som sådan være ligemeget...
Jeg tvivler stærkt på, at nogen kan være upartisk i den sag, uden at være (noget nær) ligeglad... Og ja... Jeg tager nok parti for Israel i denne sag... Men jeg tænker også på de uskyldige... Spørgsmålet er jo så bare, om situationen dernede, tillader at herboende arabere overfalder og chikanerer jøder heroppe??

Jeg tager ikke så meget udgangspunkt i konflikten dernede, med den lånte artikel, men i situationen herhjemme...

Når du nu skriver:

Jeg opfordrer da alle til i det mindste at sætte sig ned og studere bare en brøkdel af den nyere verdenshistorie, ikke mindst politisk.

Hvordan kan du så være sikker på, at vi ikke har gjort det?? Jeg har ikke studeret så meget som efter jeg blev opmærksom på hvor meget medierne egentlig manipulerer med nyhederne...

Og så skriver du forresten:

Aldrig har jeg hørt nogen (bortset fra ny-nazister) være så menneskefjendske

Tak for dommen... Men tænk nu på Jesu ord om at dømme andre...

Videre skriver du:

som de mange kristne, der uden tøven sparker al menneskelig fornuft til side, for som lemminger at følge en "tidens tern" af etnisk diskriminering og grusomheder,

Læs lige artiklen igen og tænk på etnisk diskriminering... Jøderne diskriminerer ikke araberne her i Danmark... Det er lige omvendt... Hvis mig bare et eksempel på en jøde der diskriminerer en araber her i Danmark...
Hvis du nu taler med folk lidt omkring og ser nyhederne, så vil du faktisk se, at det er på "mode" at tage parti for en gal terrorist og hans lejemordere, der holder både Israel og uskyldige palæstinensere i et skruegreb... Jeg har talt med libanesiske og palæstinensiske arabere (kristne), der har fortalt mig hvordan han er overfor dem...
Men nu taler vi ikke om situationen dernede, men herhjemme...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26193 - 01/12/2003 22:40 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Machine...

Det giver jo en forståelse af dine reaktioner, selvom jeg stadig vil stå hvad jeg tidligere har sagt
Jeg kommer selv meget inde på Nørrebro... Og lad mig bare sige det som det er... Der er holdningen lige omvendt... Jøder er noget og de skal bankes på plads...
Måske derfor jeg selv råber så meget for jøder??

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#26194 - 02/12/2003 00:38 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: carl]
Machine_A
Bruger

Hej Carl

Mine udtalelser gælder naturligvis ikke alle. Det er blot en betegnelse for, hvad jeg føler er flertallet.
Og jeg betegner absolut mig selv om personlig kristen.

Du spørger efter om jeg mener Information, Politikken og TV-medierne lyder i.f.m. mellemøsten. Jeg ved ikke om du mener antisemitisme-rapporten eller mellemøsten generelt. Aviserne farver i særdeleshed. Jeg vil uden problemer kunne finde den samme historie, der i en avis beskriver et grufuldt angreb på israelitter og i en anden avis et grufundt angreb på palæstinensere - selv om det drejer sig om en og samme historie.
Hvis du mener rapporten, skal du vist høre lidt bedre efter, når den benævnes i medierne. I hver fald TV har da tilkendegivet, at flere andre kilder mener, rapporten ikke er en døjt værd, da selssamme rapport kunne frembringes om hvad som helst. Der er jo ikke flere jøder der forulempes, end der er jugoslavere eller polakker eller tyrkere eller arabere eller muslimer eller tyskere eller hjemløse eller arbejdsløse kvinder mellem 40 og 45 i andelsboliger, der generes.

Rapporten bliver kun frembragt i et forsøg på at vende den massive kritik, der har været af Israel. Jeg tænker her på de seneste FN beslutninger, som 98% af medlemslandene bakkede op omkring. Men det siger åbenbart ikke nogen (kristne), at det kan betyde, der muligvis er et eller andet de har overset?

Den jødiske befolkning har været nem at integrere, da de ingen kulturmæssige problemer har haft de sidste 60 år. Tillige har den jødiske befolkning stort set være velligt siden slutningen af 2. verdenskrig. De arabiske indvandrere derimod, har været genstand for had siden de kom hertil. Så der er vel ikke noget at sige til, at de reagerer uhensigtsmæssigt. Undskylder det dem? Aldeles ikke. Betyder det jeg "holder med dem"? Aldeles ikke.
Til gengæld bifalder jeg ikke, når de banker andre... Og det er jo nok dér forskellen ligger?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26195 - 02/12/2003 00:52 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Machine_A
Bruger

Hej Kefas.

Jeg tager ikke så meget udgangspunkt i konflikten dernede, med den lånte artikel, men i situationen herhjemme...

I det tilfælde, må du også med overdreven lethen kunne konkludere - som jeg skriver til Carl - at rapporten ikke gør andet, end at den vender ordet antisemitisme fra et negativt ord til et positivt? Alle de gange, hvor jødiske organisationer i pressen hyler op om antisemitisme skader jo kun jøderne selv. Når jeg stiller spørgsmåltegn ved stort set hvad som helst der indebærer en jøde, defineres det af jøder som antisemitisme. Ergo er antisemitisme lig objektiv forhandlingsstrategi og kritisk sans.

Lad os så blot antage, at den rigtige antisemitisme herhjemme er så slem, at den kan betegnes som alvorlig (hvad den generelle hetz af fremmedearbejdere, tyrkere, perkere, 2 generationer, arabere og andet pak naturligvis ikke er - det er jo bare for "sjov"), hvorfor tror du så selv, at situationen er endt sådan? Er det fordi et kæmpe flertal pludselig er vendt tilbage til gode gamle racehygiejne? Er det en gigantisk konspiration? Hvad tror du, der kan være grund til det?

Lad os se; I forvejen hader vi fremmedearbejdere, fordi de tager vores arbejde og kvinder og vi er ikke så kloge at vi kan regne andet ud. Vi hader 2. generationerne fordi de bare står og feder den og kører i dyre biler og stjæler vores kvinder. Vi hader tyrkere fordi det gjorde vores forældre. Vi hader arabere fordi de altid åbner pizzariaer og har større succes med skattesvindel end vi har. Vi hader jøder, fordi .... ? Øh, ja hvorfor? Måske fordi de er egocentrere snobber der har fornedret et andet folk siden anden verdenskrig? Eller hader vi bare jøder, fordi vi er trætte af kun at hade alle de andre, og trænger til noget nyt?

Eller! Hader vi dem slet ikke, men er bare almindelige kritiske overfor deres fremgangsmåder, ligesom vi var kritiske overfor Irak og Serbien og Makedonien og Iran og Cypern og Falklandsøerne og Panama og alle de andre, vi har været efter?

Hvis du nu taler med folk lidt omkring og ser nyhederne, så vil du faktisk se, at det er på "mode" at tage parti for en gal terrorist og hans lejemordere, der holder både Israel og uskyldige palæstinensere i et skruegreb

Hos hvem er det på mode? Og hvilken gal terrorist snakker du om? Mener du "Slagteren fra Bagdad"?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26196 - 02/12/2003 00:57 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Machine_A
Bruger

Hej igen Kefas

Dén tog jeg højde for

Ang. Nørrebro og Måske derfor jeg selv råber så meget for jøder??
Jeg vil næsten - nu spørgsmålet er ledende - sige ja. Det er i hvert fald samme grund, jeg selv råber herovre i Jylland. Man vil altid forsøge at få vægtskålen ned i midterstilling eller over på ens side, når man syntes den er vippet lige lovligt over til den anden side

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26197 - 02/12/2003 01:06 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: øhlenschlæger]
Machine_A
Bruger

Hej Øhlenschlæger

Tak for linket. En interessant artikkel. Jeg bed mærke i følgende udtalt af den kristne israeler: "Hadet må erstattes med kærlighed..."...

Har størstedelen af kristne fuldkommen opgivet kærligheden? Hvis ikke, hvorfor skubber de så en mur af had foran sig?

Læs noget Douglas Adams....!

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26198 - 02/12/2003 09:37 Re: Har i tænkt på... [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Jeg plopper lige et indlæg ind her på et tilfældigt sted.....

Jeg ved ikke ret meget om alt det der Israel-halløj...... men et par tanker har jeg da gjort mig....

- Gud har udvalgt Israel til sit folk
- Gud har lovet at jøderne skal samles til sidst og have deres land
- Gud har befalet at Israelitterne skal følge ham
- GT viser at hver gang isralitterne vender Gud ryggen taber de kampene
- GT viser at hver gang isralitterne holder sig til Gud vinder de kampen
- Gud fordømmer og forbyder at slå ihjel
- Gud ændrer sig ikke - han er altid den samme
- er Gud for kan ingen gå imod

Mon ikke at grunden til at Israel har så mange problemer er at de har vendt Gud ryggen og ikke anerkender Jesus som "den ventede messias"......
Mon ikke Gud vil være med sit folk og sørge for at de får det land han har lovet dem - når de vel at mærke vender sig tilbage til Gud igen (som folk).....
Mon ikke at hele problematikken med at "alle" er imod Israel er fordi Gud ikke er med - fordi Israel har vendt Gud ryggen.

Som sagt ved jeg alt for lidt om hele situationen til at kunne udtale mig eller debatere sagen...... mit indlæg var mest ment som noget at tænke over..... og bruge hvis jeg har ramt noget fornuftigt...

Det skal lige siges at jeg er en af de kristne som mener at Israel er Guds udvalgte folk........ at Israel ikke handler særligt heldigt for tiden........ at Gud til sidst vil give Israel sejren (når de vender om til Gud incl Jesus).......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#26199 - 02/12/2003 10:42 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
carl
Bruger

Hej MachineA

Du skriver:
Den jødiske befolkning har været nem at integrere, da de ingen kulturmæssige problemer har haft de sidste 60 år. Tillige har den jødiske befolkning stort set være velligt siden slutningen af 2. verdenskrig. De arabiske indvandrere derimod, har været genstand for had siden de kom hertil. Så der er vel ikke noget at sige til, at de reagerer uhensigtsmæssigt. Undskylder det dem? Aldeles ikke. Betyder det jeg "holder med dem"? Aldeles ikke.
Til gengæld bifalder jeg ikke, når de banker andre... Og det er jo nok dér forskellen ligger?
Citat slut.

Det ligner desværre et svar, der prøver at glide uden om problemet.
Alle steder uden for Israel har jøderne kunnet beholde deres særpræg, men har også kunnet lade sig integrere i et lands kultur, erhverv m.m. og bidraget med fremragende musikere, videnskabsmænd og kvinder m.m.

Det er desværre et helt andet billede, der tegner sig af befolkninger, der kommer fra et muslimsk domineret land.
Når du påstår, at de arabiske indvandrere har været lagt for had, så er det jo ikke rigtigt. De er kommet til et demokratisk styret land med trosfrihed og gode sociale vilkår, så hvor er det lige, at de er blevet lagt for had. Mig bekendt bruges der milliarder af kroner på indvandrere ! Der er mange iranere m.fl., som kom med en god uddannelse og som meget hurtigt har ladet sig integrere uden at miste deres identitet og som ikke har skabt problemer.

Iøvrigt ved jeg ikke om du så en udsendelse i DR2 om Arafats korrupte omgang med statsmidler, hvor det viste sig at han bestemmer over milliarder af kr. indsat i forskellige banker verden over !! Nogle af dem bruger han til at købe sig venner og sikkerhed, ligesom de andre korrupte statsledere over hele verden. Og taler med 2 tunger alt efter om det er sit eget folk eller omverdenen han taler til.
Stakkels folk- stakkels palæstinensere. De fortjener noget bedre.

mvh
carl

Til toppen 
#26200 - 02/12/2003 15:58 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A, du skriver:

Du siger Shakir smider benzin på bålet for jødehad. Det er muligt - men han har trods alt ikke tændt bålet.

Nej, det har han ikke. Jeg beklager, hvis mit indlæg blev opfattet som om jeg mente det.
Det bål har brændt i årtusinder, med mere eller mindre høje flammer.

Jeg selv har på ingen måde nogen speciel forkærlighed for jøder, jeg har kun efterlyst en mere afbalanceret debat om situationen i mellemøsten, hvor intet forekommer at være sort eller hvidt. Eller rettere, det forekommer mig snarere at være kulsort altsammen.

Min mening er, at internationale, politiske, mellemfolkelige konflikter skal løses uden
bibel- og uden koran-fortolkninger. Jeg går kraftigt ind for Luthers 2-regiments-styre!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#26201 - 02/12/2003 19:18 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: carl]
Machine_A
Bruger

Hej Carl

Så vidt jeg husker drejede debatten sig ikke om arabiske indvandrere, men om en stigende antisemitisme, som nogen mener er tilstedeværende, men som jeg mener er ikke-eksisterende.

Du mener at mange arabiske (iranske) indvandrere er højt uddannede og integrerede? Det tror jeg en del vil finde ganske undrende. Specielt, når de priser sig lykkelige for at få job som taxi-chauffører, selv om de er uddannede læger eller ingeniører.

Jeg så ikke udsendelsen på DR2 og har heller ikke hørt om den andre steder. Er Arafat synomyn med palæstinenser?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26202 - 02/12/2003 19:21 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina

Min mening er, at internationale, politiske, mellemfolkelige konflikter skal løses uden
bibel- og uden koran-fortolkninger.

Det er jeg glad for at høre. Det er jo selve fundamentet i at løse en konflikt. Påfaldende, at Bibelen selv lægger op til dette. Jeg ved ikke hvad koranen siger om det.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#26203 - 03/12/2003 16:32 Re: Artikel fra Kristeligt Dagblad om anti-semitisme.. [Re: Shakir]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Shakir,

det er rigtigt at Guds forudkendte folk er særligt velsignet med evner og succes. Det er næppe tilfældigt, set med troens øje er det bestemt ikke tilfældigt. De evner jøderne altid har haft, den støtte og magt jøderne har idag sammenlignet med muslimernes kossalle tal og tilbageståenhed (arabere har det også med at hænge sig i fortidens storhed), burde få muslimer til at overveje om de står på den rigtige side.

Det er i sandhed grum ironi, at det var det raceideologiske nazisterne valgte at basere deres jødeforfølgelse op.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#26204 - 03/12/2003 16:45 Re: Har i tænkt på... [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Esmaralda,

Ja det er jo det Rom. 11v25-28 siger (samt de GT vers der citeres). Gud vil sende sin befrier til dem, når det tidspunkt Gud har valgt indræffer, og så vil Gud skrive sin vilje i deres hjerter (Jer. 32v36-41). Imidlertid så sker der noget før, som bla. kan ses af Ezk. 37/Jer. 32, Gud fører jøderne tilbage til deres land (det er sket siden 2 verdenskrig) og de vil lære Herren at kende igen derefter (hvilket kun delvist er sket nu, Messias har de jo som du siger ikke taget imod endnu).

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær