Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#26120 - 28/11/2003 16:51 kirkens indflydelse i mange u-lande
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej forum

Forleden aften saa jeg et program om hvilken stor indflydelse kirken har(katolske) paa samfundet i nogle u-lande, her drejede det sig saerligt om et par afrikanske stater.
Jeg maa tilstaa, det var rystende at se, hvordan kirken gik ind og var imod praevention, med den virkning at aids bliver spredt saa hurtigt at det er helt udenfor kontrol, ligeledes saa man ogsaa familier med saa mange boern, at de ikke kunne broedfoede dem, ene og alene fordi kirken er imod og fraraader bef. at bruge fx kondomer, man lavede store baal med kondomer, folk var naermesst i en rus, har aldrig set noget lignende.

Er det saa ikke ved tiden man maaske kan spoerge om kirkens indflydelse ikke er blevet for stor disse steder, da kirken efter min mening her gaar ind og skader langt mere end den gavner.

Det man skal huske paa er, at aids og sult altsaa koster menneskeliv.

Ellen

Til toppen 
#26121 - 28/11/2003 20:23 Re: kirkens indflydelse i mange u-lande [Re: nelle]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ellen

Personligt synes jeg, at netop den katolske kirkes konsekvente modstand mod prævention udgør et stort problem - specielt i ulande. Omvendt vælger folk jo ikke prævention fra, fordi kirken er imod det. De vælger at tilhøre den katolske kirke og følger så dens lære ang. præventionen. Så hvad man helt præcist skal gøre ved det, ved jeg ikke.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#26122 - 29/11/2003 01:19 Re: kirkens indflydelse i mange u-lande [Re: nelle]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Jeg er helt enig i at den katolske kirkes modstand mod prævention er skadelig, særlig i ulandene. Men hvis det omtalte program kun fokuserede på dette problem, uden at nævne de positive følger af kristendommen, synes jeg det er noget enøjet.

Nicholas Kristof, der ellers ikke er nogen ven af evangelisk kristendom, beskriver i artiklen "God on Their Side" hvordan kristen nødhjælp redder liv i ulandene, bl.a. ved at bygge hospitaler, hvor AIDS-syge kan få hjælp. Disse organisationer (dvs. de ikke-katolske) tordner imod sex udenfor ægteskabet, men er alligevel realistiske nok til også at uddele kondomer.

Jeg synes, at en sådan ensidighed (hvis det da er sådan - jeg har ikke selv set programmet) giver en ny vinkel på denne tråd, hvor det diskuteres, om det kan være rigtigt, at en licensfinancieret fjernsynskanal laver en julekalender om Jesus som barn. I et sådant program er det religiøse element let at se, men et program, der kun fremstiller de negative sider ved kristendommen, kan i højere grad `præke' mod kristendom, fordi det `prækende' element er sværere at se: Der er jo ikke noget i programmet, der er forkert. Men ved at udelade de positive sider ved f.eks. kristent ulandsarbejde får seerne en fordrejet forestilling om kristendommen, hvilket meget vel kan resultere i, at ikke-kristne bevæger sig yderligere væk fra den, eller at tvivlende og søgende helt vender den ryggen.

Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#26123 - 29/11/2003 08:51 Re: kirkens indflydelse i mange u-lande [Re: Andreas]
nelle
Bruger

Hej Andreas

Nu var det paa BBC2 jeg saa programmet her i Holland, men der var rigtignok mest fokuseret paa den negative side, netop fordi man ville finde forklaringsmodeller paa, hvorfor aids netop i de afrikanske lande er saa udbredt, og kirken var altsaa en af grundene, samtidig med at uddannelsesniveauet er meget lavt, oplysningen omkring disse forhold er ligeledes ringe.

Men det er da rigtignok, at mange vil bevaege sig endnu laengere vaek fra kristendommen, men er det ikke ogsaa vaesentlig der bliver sat fokus paa dette problem, men jeg opfattede ikke programmet som en propaganda imod kirken, men snarere en advarsel paa, hvad for meget magt kan goere.

Ellen

Til toppen 
#26124 - 29/11/2003 08:55 Re: kirkens indflydelse i mange u-lande [Re: øhlenschlæger]
nelle
Bruger

Hej Jakob

Det er nemlig det jeg synes er problemet, at kirken gaar ind og blander sig i forhold der faktisk har at goere med menneskers sundhed, og det er jo et faktum at den goer, uden at skelne til, hvad konsekvenserne bliver af disse holdninger, og saa bliver kirkens indflydelse en meget meget farlig ting.

Ellen

Til toppen 
#26125 - 29/11/2003 10:20 Re: kirkens indflydelse i mange u-lande [Re: nelle]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ellen

Jo, men i det konkrete tilfælde med aids har jeg lidt svært ved at se, hvordan selv den katolske kirkes holdning kan beskyldes for at medvirke til udbredelsen af aids. Den katolske kirke er mod prævention, ja, men den er samtidig mod sex udenfor ægteskabet. Og jeg vil godt sætte en 10'er på, at henved 90% af alle aids-tilfælde, også i Afrika, skyldes sex udenfor ægteskabet.

Problemet er, at man tager det med kondomerne til sig, men ignorer den kristne sexualmoral.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#26126 - 29/11/2003 11:24 Re: kirkens indflydelse i mange u-lande [Re: øhlenschlæger]
nelle
Bruger

Hej Jakob

Det er jo netop derfor der er et kaempe problem, folk har sex udenfor aegteskabet, men de tror at kondomer udgoer en stoerre risiko for graviditet end uden, da kirken fortaeller, at man kan blive syg af at bruge dem, og de er fulde af huller, derfor afbraender de dem som noget djaevelskab, og kondomer beskytter jo mod sygdomme, derfor spredes det saa hurtigt, netop fordi man ikke bruger praevention, saa det naeste store problem er jo, at der bliver foedt mange boern ogsaa udenfor aegteskabet, derfor forstaar jeg slet ikke kirkens holdning her, slet ik

Ellen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær