Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#2608 - 08/03/2002 10:02 Hvad betyder fastetiden for dig?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Dette er spørgsmålet i den nye afstemning på Café Thomas forsiden. Og her kan du evt. debattere svarene og dine holdninger til fasten.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#2609 - 09/03/2002 00:35 Re: Hvad betyder fastetiden for dig? [Re: asas]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Fastetiden betyder absolut intet for mig

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#2610 - 09/03/2002 02:27 Re: Hvad betyder fastetiden for dig? [Re: asas]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Hvorfor er det egentlig vi skal faste?

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#2611 - 09/03/2002 17:32 Re: Hvad betyder fastetiden for dig? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Jeg faster aldrig ... Hvorfor skulle jeg? Er der en grund? Fastelavn??? Så får vi jo ingen boller ;-)

Til toppen 
#2612 - 09/03/2002 19:32 Faste er mange ting... [Re: Lord Dean]
asas
GlobalModerator
Bruger

Tja - nu er faste jo mange ting. Faste er ikke nødvendigvis at afholde sig fra mad generelt. Det kan også være
- at undgå kød eller springe bestemte måltider over.
- droppe alkohol og slik
- afholde sig fra TV og internet (!)
- stå en time tidligere op om morgenen
- tage alene i sommerhus nogle dage
osv.
Måske bare en uge eller nogle bestemte ugedage.

Ideen med fasten er at fokusere på noget indre ved at afholde sig fra noget ydre. Derfor er den kristne faste som regel også forbundet med bøn. Fasten skal give mere tid til stilhed og bøn ved at jeg afholder mig fra noget som ellers optager og "binder" mig. Som fx noget af det der er nævnt ovenfor.

Både GT og NT taler om faste og Jesus selv fastede (bl.a 40 dage lige efter sin dåb). Men han understreger også at fasten er noget individuelt, noget som er en sag mellem den enkelte og Gud. Altså ikke noget som vi skal "vise frem" (sådan som farisæerne gjorde det på Jesu tid (Mattæusev. 6,16-18)). Faste er dog ikke noget som Jesus påbyder os, men derimod et middel som evt. kan hjælpe os til at give evangeliet og Guds ånd mere plads i vores sind og vores hverdag.

Den fastetid som ligger her de sidste 40 hverdage inden påske er således tænkt som en forberedelsestid til påsken. En tid hvor vi gennem afholdenhed af forskellig art får anledning til at samle os om det som er påskens budskab og baggrund, nemlig Jesu død for vore synders skyld. Derfor er fastetiden også en bods-tid - en omvendelsestid. En tid hvor vi "renser ud" og "rydder op" i vores sind. Dette kan den ydre faste være en god hjælp til.

Men der er ikke mange som praktiserer det i dag. Hvorfor ikke?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#2613 - 09/03/2002 20:36 Re: Faste er mange ting... [Re: asas]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hvorfor der ikke er mange der praktiserer det?

Hvornår var du sidst til Gudstjeneste og oplevede at præsten underviste i faste, nødvendigheden af faste, hvorfor vi faster, hvornår og hvorfor det bør være en så vigtig del af den troendes liv? Nej vel!

Det er en del af evangeliet mange sandsynligvis af bekvemmelighedsårsager har valgt at se bort fra. Folk kan ikke lide det, og folk kan sikkert slet ikke lide hvis præsten prædiker om det og opfordrer til det.

Men når man har prøvet det og opnået gennembrud, så forstår man bedre...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#2614 - 12/03/2002 00:55 Re: Faste er mange ting... [Re: asas]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Netmissionæren skrev:

Tja - nu er faste jo mange ting. Faste er ikke nødvendigvis at afholde sig fra mad generelt. Det kan også være
- droppe alkohol og slik
osv.
Måske bare en uge eller nogle bestemte ugedage.

Jeg er en af dem, der svarede "Ingenting - jeg holder ikke faste" i den lille afstemning du lavede.

Men når jeg nu ser hvilke ting du foreslår som mulige fasteemner, så var det måske alligevel værd at overveje.

- afholde sig fra TV og internet (!), det ville måske være noget af en åbenbaring, en lise måske ligefrem. Specielt det med intenettet.

- stå en time tidligere op om morgenen, en frygtelig tanke, men garanteret sund, alt for sund!

Men selvfølgelig, man kunne nøjes med at gøre det i en enkelt uge eller nogle enkelte ugedage, som du foreslår, eller måske bare en enkelt ugedag i en enkelt uge.

Nå, men spøg til side, jeg synes at essensen i dine forslag, er en opfordring til at man tager sine vaner op til revision og bruger lejligheden til at bytte de dårlige vaner ud med nogle bedre. De dårlige vaner er ofte nogle ting man overdriver, så det går ud over andre ting. Det må være en meget god ide at reflektere lidt over tingene og ruske lidt op i sig selv ved at bryde nogle daglige vaner.

Og hvis man så også kan grine lidt over det, så er det jo en ren fornøjelse!

MVH,
Lars Peter

Til toppen 
#2615 - 12/03/2002 09:11 Re: Faste er mange ting... [Re: asas]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

- droppe alkohol og slik

Ja jeg var også en af dem der svarede, at jeg ikke faster og at fastetiden ikke betyder noget.

- at undgå kød kan jeg ikke helt se formålet med. Jeg ved den tidligere kirke anså det som en fast ting i fasten, men formålet kan jeg ikke se. Hvorfor ikke undgå spinat eller kartofler eller cheeseburgere?

- droppe alkohol og slik? Tjaeh, det er vel det samme som ovenstående. Hvilket formål skulle det have? Det eneste ser ud til at være at skabe et afsagn, så man kan glæde sig til, at faste tiden er ovre, så man igen kan få en øl til sin frokost.

- TV og internet? Jeg har kun TV på mit kontor og ikke radio (ville gerne have det var omvendt). Hvis man nu ikke holder avis er det svært at følge med - og så i 40 dage. Så hellere holde sig fra avisen, he he. Og internet? No chance - det er mit arbejde så jeg bruger det stort set hele tiden.

- EN TIME TIDLIGERE OP? Asbjørn nu rabler det da helt for dig. Meget kan du komme med, men der må være grænser. Som om man ikke stod tidligt nok op i forvejen. Og når man så tillige arbejder til meget sent, ville jeg (i hvert tilfælde) alligevel sidde i zombie-lignende tilstand og vente på at kaffen får vækket hele systemet.

- Alene i sommerhus? Hvis jeg havde et sommerhus var det en idé. Men i 40 dage? Og den bærbare er ikke så god at arbejde på som den stationære (der selvfølgelig kunne slæbes med). Men i forbindelse med arbejdet - nej, det duer ikke.

Nå. Hvad syntes jeg så? Tja jeg gad rigtig godt at man i fasten kunne oppe sig til mere læsning og bøn. Som en optakt til påsken. Måske hvis man tillige havde et læse-andagts-hæfte lignende noget at gå frem efter. Det kunne faktisk være rart at snuppe en times tid eller lignende efter den sene TV-avis, hvor man alligevel bare sidder og hænger og tænker på, at man er for træt til at gå i seng.

Angående 40 dage. Jeg har læst, at den hebraiske udtalelse "40 dage og 40 nætter" faktisk dækker over en talemåde, der reelt bør oversættes til "Ingen ved hvor lang tid, men det varlængere tid en nogen talte". Nogen der ved noget om det?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#2616 - 13/03/2002 15:31 Re: Faste er mange ting... [Re: Machine_A]
asas
GlobalModerator
Bruger

Du har tilsyneladende lidt svært ved at se formålet med nogen form for faste overhovedet... For en god ordens skyld skal jeg også indrømme at jeg ikke selv faster, men jeg er overvejer meget om ikke det ville være rigtigt at gøre!

Fasten handler om at søge nærmere Gud ved i en kortere eller længere periode at give afkald på nogle af vore naturlige behov eller vaner. Dette kan hjælpe til at fokusere og koncentrere sig om bøn, stilhed og bibellæsning. Har du ikke nogen problemer med det, så glem bare det med fasten... Vi skal ikke faste bare for at faste, men kun hvis vi tror at vi derigennem kan komme tættere på Gud.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#2617 - 13/03/2002 15:36 Re: Faste er mange ting... [Re: Carsten]
asas
GlobalModerator
Bruger

Du har ret i at det er ikke noget der tales ret meget om, og det er sæevfølgelig en stor del af forklaringen på hvorfor det ikke er særligt almindeligt. Jeg er dog ikke sikker på at det er rigitigt at sige at det er en del af evangeliet. Fasten er et værktøj og et middel til fordybelse, stilhed og bøn, men ikke en del af Jesu budskab.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#2618 - 13/03/2002 23:00 Re: Faste er mange ting... [Re: asas]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Dette kan hjælpe til at fokusere og koncentrere sig om bøn, stilhed og bibellæsning. Har du ikke nogen problemer med det, så glem bare det med fasten...

Oha. Jo mon ikke jeg har problemer....! Jeg har lige købt "Løsensbogen" for i det mindste at læse et eller andet, mens morgenkaffen summer færdig. Den er faktisk god. Det var min præst der anbefalede den, efter jeg havde beklager mig til ham over min manglende læsning. Han viste mig bogen som jeg naturligvis anstødeligt slog tilfældigt op i (hvad var nu det for noget fis han kom rendende med?) Og det første jeg læste var "Gå nu i gang" - 1. Krønikebog 22,16. Så jeg kom i gang - det var jo ligesom en opfordring der ramte.

Jeg gad godt finde noget at bruge fastetiden til, Asbjørn. Men som den dovne skid jeg er, skal det hele serveres. Er der noget i bibelen, der speciel er læsevenligt i fastetiden her op til påske?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#2619 - 21/03/2002 11:31 Re: Faste er mange ting... [Re: Machine_A]
asas
GlobalModerator
Bruger

Jeg har selv her i fasten brugt en slags meditationsbog der hedder "Se hvor nu Jesus træder" af Walter Wangerin. Den er stærk.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær