- at undgå kød eller springe bestemte måltider over.
- droppe alkohol og slik
- afholde sig fra TV og internet (!)
- stå en time tidligere op om morgenen
- tage alene i sommerhus nogle dage
Ja jeg var også en af dem der svarede, at jeg ikke faster og at fastetiden ikke betyder noget.
- at undgå kød kan jeg ikke helt se formålet med. Jeg ved den tidligere kirke anså det som en fast ting i fasten, men formålet kan jeg ikke se. Hvorfor ikke undgå spinat eller kartofler eller cheeseburgere?
- droppe alkohol og slik? Tjaeh, det er vel det samme som ovenstående. Hvilket formål skulle det have? Det eneste ser ud til at være at skabe et afsagn, så man kan glæde sig til, at faste tiden er ovre, så man igen kan få en øl til sin frokost.
- TV og internet? Jeg har kun TV på mit kontor og ikke radio (ville gerne have det var omvendt). Hvis man nu ikke holder avis er det svært at følge med - og så i 40 dage. Så hellere holde sig fra avisen, he he. Og internet? No chance - det er mit arbejde så jeg bruger det stort set hele tiden.
- EN TIME TIDLIGERE OP? Asbjørn nu rabler det da helt for dig. Meget kan du komme med, men der må være grænser. Som om man ikke stod tidligt nok op i forvejen. Og når man så tillige arbejder til meget sent, ville jeg (i hvert tilfælde) alligevel sidde i zombie-lignende tilstand og vente på at kaffen får vækket hele systemet.
- Alene i sommerhus? Hvis jeg havde et sommerhus var det en idé. Men i 40 dage? Og den bærbare er ikke så god at arbejde på som den stationære (der selvfølgelig kunne slæbes med). Men i forbindelse med arbejdet - nej, det duer ikke.
Nå. Hvad syntes jeg så? Tja jeg gad rigtig godt at man i fasten kunne oppe sig til mere læsning og bøn. Som en optakt til påsken. Måske hvis man tillige havde et læse-andagts-hæfte lignende noget at gå frem efter. Det kunne faktisk være rart at snuppe en times tid eller lignende efter den sene TV-avis, hvor man alligevel bare sidder og hænger og tænker på, at man er for træt til at gå i seng.
Angående 40 dage. Jeg har læst, at den hebraiske udtalelse "40 dage og 40 nætter" faktisk dækker over en talemåde, der reelt bør oversættes til "Ingen ved hvor lang tid, men det varlængere tid en nogen talte". Nogen der ved noget om det?