Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#25937 - 27/11/2003 11:53 beder vi ikke så får vi ikke
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
når det er sagt så ved jeg godt at somme tider gør Gud bare noget uden vi har forventet eller bedt om det.....

v16 Overalt skal I løfte troens skjold, hvormed I kan slukke alle den ondes brændende pile.

jeg tror at mange problemer ville være væk hvis vi bare "bad til Gud under alle forhold" at vi bad ham om at regn måtte falde på vores situation, jeg fik det iværtefalde sådan i morges at jeg skulle bede Gud om regn over min situation og at jeg skulle tage ham med i alt i bøn, hver situation skulle vendes for Guds åsyn i bøn, vi får ikke fordi vi ikke beder, så meget kan undgåes hvis vi bare bad.....

Ole

Til toppen 
#25938 - 27/11/2003 22:54 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ole.

Ja, der er helt sikkert knyttet stærke løfter til bønnen, og ofte tror jeg også vi glemmer at gøre brug af den mulighed, at vi må lægge alt frem for Gud. Paulus siger jo også, at vi skal bede uden ophør.
Mon ikke vi tit bliver fristet til lidt for hurtigt at sige: "jamen nu skal vi jo endelig også huske at Gud ikke altid svarer på vores bøn", måske fordi man er bange for at falde i en fremgangsteologisk grøft, hvor manglende bønnesvar bliver lig med manglende tro - eller fordi man er bange for at blive skuffet?
Det er jo rigtig nok, at Gud kan give 3 svar: Ja, Nej eller Vent - men vi har brug for at minde os selv om, at lige meget, hvilket af de 3 svar, det bliver, så er det udtryk for Guds kærlige fadersind og omsorg. Ikke et udtryk for, at "nu skal vi altså også lige klappe hesten og ikke forvente for meget"! Nej, når vi har barnekår hos Gud, har vi også lov at stole på ham.
Og det er da langt bedre at tage ham med i både stort og småt end at gå sin egen vej enten i selvhjulpethed eller i mismod!

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#25939 - 28/11/2003 02:17 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

ja for den der har barnekår er der kun en vej, til Gud under alle forhold i afhængighed til ham, jeg kunne godt lide dit indlæg, det rammer godt. En retfærdigs bøn har en mægtig virkende kraft, og Elias var et menneske som os........

Ole

Til toppen 
#25940 - 28/11/2003 10:57 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

der er et skriftsted jeg er kommet til at tænke på,

turn ye to the stronghold ye prisoners of hope,

det er som om at der står at Gud er stærk til at opfylde vores bønner

Ole

Til toppen 
#25941 - 29/11/2003 18:24 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole.

Hvor står det skriftsted du citerer? Det kunne være interessant at vide.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#25942 - 29/11/2003 18:37 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

sakarias 9.12 er ikke direkte med bøn at gøre med at Gud spænder buen og skyder pilen af.

Ole

Til toppen 
#25943 - 29/11/2003 19:58 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole.

Det er en spændende tekst du hentyder til. Jeg kan ikke huske at jeg har læst Zakarias 9 sammenhængende før. (ak ja, allerede Vilhelm Beck beklagede, at man ikke kom gennem hele Bibelen på teologistudiet - han sagde at det var fordi man skulle læse så mange "tyske snurrepiberier" )

Det er jo en rigtig adventstekst, vi har fat i her - se v9: "Bryd ud i jubel, Zions datter, råb af fryd, Jerusalems datter! Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel, på en æselhoppes føl."
Hvert andet år (men ikke i år) prædikes der over en palmesøndagstekst på 1. søndag i advent.

I v12 er der tale om fanger, der har håb. I v11 kan man se hvorfor de har håb: "For dit pagtsblods skyld slipper jeg dine fanger løs fra cisternen, hvor der ikke er vand". En forudsigelse af Jesus, som ikke kun skulle ride ind i Jerusalem på et æsel, som en sagtmodig fredskonge, men også udgyde sit blod for os og dermed sætte fanger i frihed og stifte fred mellem os og Gud.

Dette er lidt et andet emne, end vi havde oppe at vende til at begynde med. Men vi kunne jo forsøge at knytte dem sammen med fx. Rom. 8,32: "Han, som ikke sparede sin egen søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt?"
Og uanset hvordan det så går os - om vi kommer ud for trængsel eller medgang - så er der intet, der kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.
Glædelig adventstid.

Med venlig hilsen AnnePande.

Ændret af AnnePande (29/11/2003 20:04)

Til toppen 
#25944 - 29/11/2003 22:00 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

jeg indrømmer at jeg måske tog det lidt uafhængigt af helheden da jeg tænkte på det men jeg var også på arbejde og havde ikke lige en bibel ved mig da jeg skrev det, men jeg tænkte på at Gud er håbets Gud og derfor er vores bøn en mægtig virkende kraft

Ole

Ændret af Ole Madsen (29/11/2003 22:02)

Til toppen 
#25945 - 29/11/2003 22:30 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

og alligevel, for esensen af en tekst behøver nødvendigvis ikke at have så meget med tolkningen af teksten at gøre i helhed

Ole

Til toppen 
#25946 - 03/01/2004 14:49 Internet-bibel [Re: Ole Madsen]
Karina
Bruger

Reg.: 27/12/2003
Hej Ole
du skriver:
"men jeg var også på arbejde og havde ikke lige en bibel ved mig da jeg skrev det"
Nu er det godt nok et sykke tid siden du skrev dette, men ville lige gøre dig opmærksom på, at hvis du sidder ved en computer med internetforbindelse så har du altid en bibel ved hånden. Nemlig på: http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm
Her kan du både lave opslag og søge efter skriftsteder. Sidstnævte er rart hvis man kommer i tanke om et bestemt vers som man gerne vil læse i sammenhæng, men ikke kan huske hvor det står.
Håber du kan bruge det!

mvh Karina

Til toppen 
#25947 - 03/01/2004 15:13 Re: Internet-bibel [Re: Karina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Karina, velkommen her!

Ja, du har helt ret, den online-bibel er helt og aldeles uundværlig og har en fremragende søgemaskine. Bare man kan huske et par enkelte stumper, kan man altid hurtigt finde frem til det citat, man ikke liiiiiiiige kan komme i tanke om.

Jeg vil tilføje, at vi også har har et link til Bibelen foroven under JesusNet- overskriften - bare klik på "Hvad siger Bibelen?" !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25948 - 18/02/2004 19:44 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Ole Madsen]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej allesammen!
Jeg kommer at tænke på Jakobs brev,"at bede i tro,uden at tvivle"..mv.
Så mange gange har jeg oplevt bønnesvar og til og med bedre svar,i den sidste ende,selv om jeg fik et "nej" eller "vent",så kommer Gud aldrig for sent!ALDRIG! Og hvis der ikke er det,der sker,så er det Hans vilje,og Hans vilje er meget større end os.
Og vi kan ikke vide,hvad der egentlig er bedre end Ham.
Så jeg mener at det er lige så meget det,at ikke tvivle. Og at huske at vi kan bede om alt.Men ikke tvivle. Så kan vi lægge alt i Hans hånd. Han har tit vist mig,at dette er vejen.Josefin

Til toppen 
#25949 - 18/02/2004 22:24 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Josefin]
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

Hej Josefin!

Han har tit vist mig,at dette er vejen

Har du nogle konkrete eksempler?
Det er altid så dejligt i stedet for, ast man bare siger, at det har man.
Men hvordan?
Dert kan være en stor hjælp for nogle, tror jeg!

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#25950 - 19/02/2004 17:30 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: ærten]
Josefin
Bruger

Hej Ært og alle i andre!
Selvfølgelig kan jeg fortælle=),der er mange eksempler fra mit eget liv.. Det vist sig,at jeg har fået "troens nådegave".
Jeg beder om det jeg nu ligger mig på sind og hjerte, og så er jeg sikker på,at Jesus vil vise mig svaret i en eller anden form. Og selv om det ikke sker,så ved jeg,at så er det for at det ikke var det rette,ikke er tid endnu,og lign. Selfølgelig,vi får jo ikke altid et ja,det har også sket her,men så har det vist sig i slutenden,at det var SÅ meget bedre det jeg fik i stedet! Selv om det tog meget lang tid! Det har sket SÅ tit! Fx har jeg mødt den mand,det sandsynligvis bliver min, og jeg havde ellers fokuseret meget på,at nu skulle jeg minsand der og der hen og studere og meget andet.Så en dag blev jeg træt af det,det var en kamp,skulle altid kæmpe mod det mål.Så sa jeg til Jesus,at nu må du tage over dette med.Og vise mig,hvad du end planlægger for mit vedkommende.Så vupti! Den rette mand og det rette sted og meget meget mere.Bare et ex af mange. Og som det har kommet til mig fra Jesus hele tiden,at vi MÅ have tillid! Vi må bede i TRO! Og være visse på,at hvad end der kommer,så er det BEDST! At vi får det vi beder om! hvis ikke så bekymre ikke,det bliver BEDRE!
Men det er lige så vigtig,at være udholdende i bøn! Bed TIT! BLIV VED! Dette er mine erfaringer. Og Ånden siger tit til mig,at det er tilliden og udeluk alle negative tanker! Og det har jeg fået bekræftelse på igen og igen,i alt hvad der sker.
Leve Herren Jesus og Hans fred til jer alle Josefin

Til toppen 
#25951 - 19/02/2004 18:02 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Josefin]
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

Hej Josefin!
Rigtig stor TAK for dit gode konkrete eksempel!
Og rigtig hjerteligt til lykke med "manden", og Guds velsignelse!

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#25952 - 20/02/2004 14:32 Re: beder vi efter hans vilje ? [Re: Josefin]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Josefin

Udmærkede kommentarer, men kender du skriftverset:
Johannes 1. brev vers 14:
" Og dette er den tillid, vi har til ham, at når vi beder om noget EFTER hans vilje, hører han os"

mvh
carl

Til toppen 
#25953 - 20/02/2004 18:53 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: ærten]
Josefin
Bruger

Hej Ært og allesammen,..
Tak for det=) glæder mig=)..
Og jo,jeg kender det skriftsted,at efter Hans vilje,så hører Han os,men det er jo også indberegnet i det hele,det jeg fortalt, og det stemmer jo også temmelig vel ind på det jeg sagt. TRO på at Han VIL svare jer,uanset HVAD og HVORDAN og HVORLEDES! Han VIL svare! Og Han vil IKKE tillade at I vakler! Kh.Josefin
Husk Job...

Til toppen 
#25954 - 21/03/2004 19:07 Re: beder vi ikke så får vi ikke [Re: Josefin]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Jeg beder om det jeg nu ligger mig på sind og hjerte, og så er jeg sikker på,at Jesus vil vise mig svaret i en eller anden form. Og selv om det ikke sker,så ved jeg,at så er det for at det ikke var det rette,ikke er tid endnu,og lign.

Så uanset om bønnen bliver opfyldt eller ej, så er det et tegn på at Jesus lytter?
Jamen, så er det jo ikke svært at få ret.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær