Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#25888 - 26/11/2003 15:06 Her Respekterer vi netiketten
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Ordstyreren skrev :

Void skrev:

[...]

Vo>Jeg kaldte dig for en hof-zombie og står gerne ved det

Det er meget muligt, at du kan slippe afsted med dette på Ateist.org, men så længe du skriver på JesusNet, forventer vi, at du lever op til Netiketten, navnlig punkt 1 og 5:

--------------------------------------------------------------------------------

Vi skal have respekt for hinanden
Dette er alfa og omega. Hvis ikke jeg grundlæggende har respekt for de mennesker jeg kommunikerer med, så bliver dialogen uden frugt. Dem jeg respekterer vil jeg gerne lytte til, forstå og hjælpe. istedet for at bekæmpe og angribe.

Vi skal ikke skrive noget vi ikke ville sige hvis vi stod ansigt til ansigt.
Fristelsen til at fyre spydige og sårende bemærkninger af er stor når man ikke skal se hinanden i øjnene. Men det ødelægger en god dialog.

--------------------------------------------------------------------------------

[...]

Lad mig i øvrigt benytte denne lejlighed til at bemærke, at jeg i den seneste tid har set en del deltagere fra Ateist.org liste rundt ude i "Hvem er online?" (ingen nævnt, ingen glemt). Jeg er enig med Philip i, at der på Ateist.org har hersket en hånlig og uforsonlig tone, der da også har drevet langt de fleste teister væk fra siden. Det er mit gæt, at nogle af ateisterne fra Ateist.org nu savner deres `kampe' med de kristne, og derfor er begyndt at søge til JesusNet, hvor hverken kristne eller ikke-kristne bliver drevet væk.

Disse ateister er naturligvis velkomne på JesusNet, når blot de husker at aflevere eventuelle hånlige kommentarer i døren. Argumenter mod den kristne tro har vi intet imod at lægge forum til (så de kan blive diskuterede), men argumenterne må blive fremsat uden brug af personangreb og nedsættende bemærkninger.

Forhåbenligt behøver jeg ikke at sige mere om dette emne, så vi alle sammen kan få mere tid til at diskutere de emner, der virkelig betyder noget. :-)

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Specielt

Lad mig i øvrigt benytte denne lejlighed til at bemærke, at jeg i den seneste tid har set en del deltagere fra Ateist.org liste rundt ude i "Hvem er online?" (ingen nævnt, ingen glemt).

vil jeg gerne kommentere. Jeg synes du skal nævne hvem der "lister" rundt. Jeg ved at Zphod, Vagnbro, void og jeg selv har deltaget på debatten her igennem længere tid, men jeg har ikke kunne se nogen der har "listet rundt".

Ved at undgå at nævne navne så undgår du jo - til en hvis grad - at kommer i konflikt med den del af Netiketten som du selv har citeret ovenfor.

Jeg har i hvert fald svært ved at se hvordan en kommentar om at folk "lister rundt" som andet end spydig!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#25889 - 26/11/2003 15:14 Re: Her Respekterer vi netiketten [Re: kongstad]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej Kongstad

det har du fuldstaendig ret i, og den der "lister rundt", synes jeg faktisk ogsaa er lige paa graensen til at man ikke selv overholder etiketten.

Men jeg kan da hurtigt roebe, at jeg er ogsaa een af dem der lister rundt paa Ateist.org., maaske meget naturligt, da jeg er ateist, men jeg har ikke forladt ateist hvorefter at komme paa jesusnet og omvendt pga af nogen daarlig tone. Jeg selv har ligeledes lagt navn til over 800 indlaeg her, saa jeg lister ikke saa meget, synes jeg.:-))

Ellen

Til toppen 
#25890 - 26/11/2003 15:24 Re: Her Respekterer vi netiketten [Re: kongstad]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Jeg ser ingen grund til at hænge nogen ud ved at navngive dem hér. Jeg kan ikke se, hvorledes dette er i strid med Netiketten. Jeg kan dog sige, at de cafégæster, som har skrevet på JesusNet i længere tid, uden at have haft problemer med ordstyrerne (deriblandt dig selv) ikke er dem, jeg tænker på. Men, som sagt i mit oprindelige indlæg, hvis blot alle følger Netiketten, behøver jeg som ordstyrer ikke at bruge mere tid på dette emne.

Jeg lægger ikke noget negativt i at "liste rundt", som jeg blot bruger til at betegne dem, der læser indlæggene uden at skrive noget. Dette svarer til det engelske ord "lurk", der også bruges neutralt om folk, der anonymt følger med i diskussionerne. Jeg er ked af, hvis mit sprogbrug på dette område blev opfattet som en kritik.

mvh.
Andreas Peterson

Til toppen 
#25891 - 26/11/2003 15:26 Re: Her Respekterer vi netiketten [Re: Andreas]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej Andreas

Ok, tak fordi du forklarede dig:-))

Ellen

Til toppen 
#25892 - 26/11/2003 15:34 Re: Her Respekterer vi netiketten [Re: kongstad]
Ateist
Bruger

Sted: København
Andreas!

Jeg er enig med Philip i, at der på Ateist.org har hersket en hånlig og uforsonlig tone, der da også har drevet langt de fleste teister væk fra siden.

Det er rigtigt, at der i visse tilfælde tidligere har været en hård tone, hvilket nu har resulteret i indførelsen af en Netikette, der har løst det problem.

Det er dog uden belæg, at sige, at det har "drevet langt de fleste teister væk" al den stund, at der vel højest har været en 5-8 teister forbi, hvoraf omkring halvdelen vel er smuttet igen.

Du er selv en af dem, der er smuttet, og din begrundelse for at smutte var, at din egen hjemmeside + ordstyrertjans her på stedet ville tage al din tid. Altså ikke ét ord om at tonen havde "drevet" dig væk. Men forklaringen har måske ændret sig siden?

Mig bekendt er Philip den eneste teist, er der har givet udtryk for, at være blevet "drevet" væk.
Hans afskedssalut handlede imidlertid ikke om tonen:

Desuden synes jeg, at det her debatforum er fuldstændig urimeligt. Så snart der kommer en Kristen, så rotter ateisterne sig sammen om at overrumple/"flame" ham/hende. I mener desuden, at jeg ikke må antage at Gud findes, mens I selv antager at Gud ikke findes. Jeg har ikke tid til at besvare alle mulige spørgsmål fra folk, der mener at jeg ikke må antage, at min livsanskuelse er sand, mens de selv antager deres egen livsanskuelse for at være sand. Det er helt urimeligt og spild af tid... Diskussionerne her er så ufrugtbare... I kritiserer Kristendommen på er total ukonstruktiv måde... I kommer med intet alternativ... Absolut intet...

Desværre uddybede han aldrig, hvad han mener med en konstruktiv kritik af kristendommen.

Problemet virkede mest af alt til at være
1) at alle folk var glade for endelig at have en teist at diskutere med, og derfor interesseret kastede sig over ham.
2) at folk ikke ville acceptere præmisserne for hans "beviser" etc. - noget der ikke burde hverken overraske eller genere en apologet i et ateistisk forum.
Altså ikke rigtigt noget man kan bebrejde forummet som sådan.

Det er mit gæt, at nogle af ateisterne fra Ateist.org nu savner deres `kampe' med de kristne, og derfor er begyndt at søge til JesusNet, hvor hverken kristne eller ikke-kristne bliver drevet væk.

Jeg huserer begge steder og er ganske rigtigt søgt her til JesusNet for at møde teister. Ikke fordi de bliver drevet væk fra Ateist.org, men fordi de aldrig rigtigt er dukket op.
Og, hvis ikke bjerget vil komme til Muhammed, ...

Disse ateister er naturligvis velkomne på JesusNet, når blot de husker at aflevere eventuelle hånlige kommentarer i døren.

Hvis det er "hof-zombie"-bemærkningen du hentyder til, så var det jo altså en teist, Philip, der tog den med herover.

Men, du mener måske det er et generelt problem her på JesusNet, at ateister bruger hånlige bemærkninger?
Hvorfor ellers nævne det?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#25893 - 26/11/2003 16:14 Re: Her Respekterer vi netiketten [Re: Ateist]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Min grund til at forlade Ateist.org var, som du også nævner, at jeg ikke ville få tid til at deltage på så mange debatfora længere. Jeg valgte også at forlade Skabelse.dk, selvom jeg generelt har været tilfreds med debattonen dér.

Jeg gjorde dog flere gange opmærksom på problemerne med debattonen på Ateist.org, uden at man på det tidspunkt gjorde noget ved det. At man nu har fået øjnene op for problemet og efter JesusNets model oprettet Netikette og ordstyrere er da en god ting. Men det lader til, at skaden allerede er gjort, og i øjeblikket lader der kun til at være to personer på Ateist.org, der forsvarer teisme.

Hvad angår Philip, kan jeg nævne, at han på intet tidspunkt har udtrykt utilfredshed med tonen her på JesusNet - hvor ateister må kritisere hans argumenter af hjertens lyst. Og at det var ham, der første gang nævnte udtrykket "hof-zombie" er rigtigt nok. Men det var Void, der hev hele diskussionen herover og fastholdt den nedsættende bemærkning.

Det er et tricky emne, når et angreb bliver fremsat på et forum, der tillader den slags, hvorefter diskussionen fortsætter på et andet forum, hvor man ikke vil have den slags. Men for at forebygge et eventuelt `bagdørsproblem' (hvor folk bruger Ateist.org eller andre fora til at fremsætte beskyldninger, som der så kan henvises til på JesusNet), må jeg fastslå, at det at henvise til andre sider (underforstået: som om man er enig med, hvad der står dér) er det samme som selv at sige det. Og da Void ikke blot støttende henviste til et personangreb på Ateist.org, men ovenikøbet selv havde skrevet det, kunne jeg kun tolke det, som at han begik et personangreb her på JesusNet.

Jeg mener ikke, at det er et problem at ateister eller nogle andre grupper fremsætter hånlige bemærkninger. Jeg er ikke kendt som én, der `lægger låg' på sig selv, og hvis jeg mente dette, ville jeg havde skrevet det. Mit indlæg var blot ment som en `huskeseddel', der kunne forhindre fremtidige problemer. I dette tilfælde lod Void til at have problemer med at skelne mellem accepteret sprogbrug på Ateist.org og JesusNet, og jeg har tidligere sendt ordstyrer-beskeder til personer fra Ateist.org, hvor det også har været nødvendigt at minde dem om, at JesusNet har nogle retningslinjer, som bør overholdes.

mvh.
Andreas Peterson

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær