Svaret er nej. Og grundene er mange, jeg skal prøve at give dig en del af dem.
Religion betyder Gudsdyrkelse hvis du slår det op i en ordbog. Men der er også en religiøs definering af ordet. Religion er sin egen måde at komme til Gud på.
Eks. Islam: Her erkende man at mennesket er fuld af fejl og fortjener Allahs (deres guds) straf. Men hvis man følger de forordninger/regler Muhammed gav, så bliver du frelst og kommer til paradis. Bemærk. Det er ved dine egne gerninger du bliver frelst.
Eller Hinduisme. De tror på at hvis du er god i dette liv, så får du et bedre liv i dit næste liv i en ny verden. Målet er at ramme "nirvana", som er enden på alle verdenerne (de ser livet som lidelse!) Men igen bemærk at de skal være gode osv.
Kristendom er også en religion. Der er nogen der tror, at fordi de er døbt, konfimeret, kommer i kirken, bede 3 gange om dagen, læser en andagt og et salmevers og 2 kapitler i bibelen og har en høj moral. (Prøv at sige det uden at trække vejret! *G*), så er lukker Gud dem ind i himlen. Igen er det bemærkelsesværdigt at det er alt det de gør, som gør dem gode nok til frelse, himlen, paradis.
(Mennesket er i grunden for stolt til at indrømme de er fulde af fejl. Religion er deres bedste undskyldning for at blive frelst!)
Men Halleluja! Du kan blive flelst! Kristenlivet er ingen religion, men et forhold til en levende person (det rimer!). Intet jeg gør eller ikke gør, intet jeg siger eller ikke siger, intet jeg spiser eller kaster op igen. Kan bringere mig nærmere eller længere væk fra Gud. (ud over mit ønske om at han skal gå!) Se kristendom er et forhold til Gud. Det er at Gud har gjort alt klart for mig til at blive frelst, jeg skal bare tage imod. Jeg skal bare sige ja til at være hans barn, til at kende ham. Er det ikke vildt!? Det er ikke i egen kraft, det er ikke en Gud der er fiktiv og langt væk. Nej det er Gud som jeg kender, som jeg har lært at kende gennem frelsen og fællesskabet med hans Ånd. Det er ikke det jeg gør, men det Gud gør.
Kristenlivet (dom lyder så trist!) er den eneste "religion" hvor Gud har gjort det muligt for mennesket at blive frelst. Alle andre religioner handler om at du skal gøre dig bedre for at opmå frelse. Gud tager dig som du er... (og det bedste af det hele, så former han dig til det perfekte med tiden!)
Hvad er der så mere forskelligt? Kristenlivet er et liv i åbenbaring af Gud. At du lære Gud at kende personligt mere og mere med tiden der går. Og det er gennem Hellig Ånden. Ikke nok med at du ikke skal gøre noget for at få frelsen. Gud ønsker også fællesskab med dig. Spørg en muslim om han snakker med Gud? Nej, det gør han/hun ikke... de snakker til Allah, men svaret må vente til de er døde. Vi snakker til Gud og svaret kommer, på forskellige måde ja. Men Gud svarer.
Videre ud af denne frelse bliver Gud vores far. Alle andre religioner gør Gud mystisk, sætter ham/hun/den/det på afstand, man gør sig fortjent til kontakt, handler ud fra mønstre. Vi kan komme til Gud, fuld af frimodighed og som vi er, fordi han frelser os, ikke os selv. Og der viser han os hvordan vi skal gøre. Han siger nogen ting til dig, som du måske skal stoppe med eller begynde med, for dit eget bedste, ikke et krav men et forslag (og man lytter når det er Gud der siger det *S*).
Men hvis du holder fast i rimet: Kristendom er ingen religion Men et forhold til en levende person.
Grund lidt over det... så finder du selv svaret! Håber det kan hjælpe dig lidt. Ellers skriv!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Only by Grace!
Ja, jeg har faktisk lyst til at give dig ret. Jeg er kristen, og jeg er faktisk ikke et religiøst menneske.
Men hvis vi står op i fx. "Vedensreligioner", så må vi jo indrømme, at kristendommen er nævnt som én af mange religioner, så det er lidt svært helt at undgå betegnelsen. I almindeligt sprogbrug er kristendommen en religion.
Den afgørende forskel mellem kristendommen og religionerne er at vi tror at kristendommen er vejen (ikke en vej) og sandheden (ikke en sandhed), så¨nogen parallelitet kan jeg ikke få øje på. Jesus er selv Vejen, Sandheden og Livet.
Når nogen hører, at jeg går i kirke hver søndag og undrende spørger mig, om jeg da er meget religiøs, vil jeg personligt altid svare nej, det er jeg ikke. Jeg har ikke noget religiøst sindelag, og er ikke på jagt efter spirituelle oplevelser. Men jeg kan ikke undvære Jesus! Og ham møder jeg i kirken, i hans ord og hans sakramenter, hvor han styrker mig og holder mig i live ved at give mig sig selv, sit eget legeme og blod ..
Så kristen, det er jeg i hvert fald! Med krop og sjæl og ånd!
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej kristina
Den afgørende forskel mellem kristendommen og religionerne er at vi tror at kristendommen er vejen (ikke en vej) og sandheden (ikke en sandhed), så¨nogen parallelitet kan jeg ikke få øje på. Jesus er selv Vejen, Sandheden og Livet.
Nu kender jeg jo ikke alle religioner i verden..... men en del af dem mener vel også at deres egen trosretning/religion er den eneste vej til frelse....... eller tager jeg fejl????
Jeg tror at den største forskel på kristendom og alle andre trosformer/ trosretninger er at som kristen kan og skal vi ikke gøre noget som helst for at blive frelst..... vores Gud har gjort ALT - "Det er fuldbragt" som Jesus sagde....... Jesus har gjort alt...... vi skal ikke gøre noget......
Jeg kender ingen religion hvor "man" ikke skal gøre det så godt som man kan eller udføre bgestemte ritualer (bestemte bønner, gå på gløder, vise nok kærlighed, give alt væk, bede nok antal gange, sidde og meditere osv)...... mennesket skal altid gøre lidt selv..... så skal det nok gå..... ifølge religionerne......
Jeg har hørt et lille billede på hvordan man kan huske forskellen på kristendom og religioner..... Religion er som med aber...... moderen skal nok hjælpe med føden og bære ungen fra sted til sted, men ungen skal selv klamre sig fast til moderen......ungen skal gøre sit..... Kristendom er som med katte...... moderen bærer sine unger med skarpe tænder (som kan dræbe ungen så let som ingenting), moderen sørger for mad og for at ungen kommer fra sted til sted, ungen skal ikke gøre andet end at hænge afslappet ned fra moderens greb....... ungen skal ikke gøre noget selv...... Selvfølgelig er billedet ikke komplet..... det er billeder vist aldrig tror jeg.... men jeg synes det viser det ret godt.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ester!
Nu kender jeg jo ikke alle religioner i verden..... men en del af dem mener vel også at deres egen trosretning/religion er den eneste vej til frelse....... eller tager jeg fejl????
Nejda, du tager ikke fejl Det er jo de andre der tager fejl
Tak for de dejlige billeder du kom med der, dem med aben og katten.
Jeg vil nyde at være en tryg og afslappet kattekillling resten af denne tågede lørdag!
1. Pet 5, 6-7: Ydmyg jer derfor under Guds stærke hånd, så vil han ophøje jer, når tiden kommer, og kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.