Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#25530 - 21/11/2003 14:00 Tungetale????
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hejsvejs

Jeg snakkede med en, om diverse ting om kristendom, så bliver jeg spurgt om jeg talte i tunger. Som lutherskmiss. så tror jeg at det foregår som en helhed, at det ikke er noget hver eneste SKAL. Men at Ånden falder som den vil.
Men jeg ved ikke hvad han mente med det? Og hvordan skal jeg kunne komme udenom en eventuel klemme,jeg frygter at jeg kommer til at befinde mig midt i krydsilden! Og jeg er bange for at gøre noget der strider mod, da jeg jo er temmelig ny idet! hvad synes I om dette og har I nogle forslag og hvordan tolker I dette spørgsmål. Josefin

Til toppen 
#25531 - 21/11/2003 14:28 Re: Tungetale???? [Re: Josefin]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Josefin

Tungetale er i Bibelen nævnt sammen med de andre nådegaver. Så vidt jeg ved har tungetale ingen steder i Bibelen særstatus som noget ekstra godt.

Alle nådegaver er fra Gud - og dermed (nærmest pr. def.) gode......

1 Kor 12 er det kapitel i Bibelen som taler mest om nådegaver.... Det er godt at læse i denne forbindelse. Der står rigtig meget om nådegaver..... og så kan man jo lige tage alle henvisningerne med når man er igang

1 Kor 12v30 Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale?
Her synes jeg det er ret tydeligt at det ikke er alle der skal kunne tale i tunger.....
Men læs selv hele kapitlet - det kan jeg varmt anbefale......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#25532 - 21/11/2003 15:01 Re: Tungetale???? [Re: Josefin]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Josefin

Jeg skyder lige et par henvisning til svararkivet ind:
Om tungetalens nådegave
Er tungetalen tabu i Folkekirken?

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#25533 - 21/11/2003 15:25 Re: Tungetale???? [Re: øhlenschlæger]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Fin henvisning af Øehlenschlæger, blot dette:

Tungetale kan også være til personlig opbyggelse, (det skal ikke udlægges)som Paulus også skriver. I det hele taget er det gode råd som allerede er givet af de 2 andre.
1. Korinterbrev kapitel 12-13-14 er god bibellæsning.

Lad dig ikke fare vild, men hold dig til skriften og nogle du har tillid til og som ved noget fornuftigt om nådegaverne.

mvh
carl

Til toppen 
#25534 - 21/11/2003 16:02 Re: Tungetale???? [Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carl.

Du siger at tungetale til personlig opbyggelse ikke skal udlægges, mener du at man godt kan tale i tunger i menigheden uden udlægning, når bare det kun er til personlig opbyggelse og ikke andet? (Jeg har hørt denne forståelse fra andre).
Men Paulus siger jo, at hvis nogen taler i tunger i menigheden, skal det udlægges. Er der ingen, der kan udlægge det, skal vdk. tie stille i menigheden, men kan bruge gaven privat eller bare tale inden i sig selv. Se 1.Kor. 14,28.
Selv om det drejer sig om bøn i tunger, skal den også udlægges, hvis det er hørlig tale i menigheden, for: "hvordan skal så den, der ikke er fortrolig hermed, kunne sige amen til din takkebøn? Han forstår jo ikke, havd du siger. Nok er din takkebøn god, men den anden opbygges ikke". 1.Kor. 14,16-17.
Jeg kender godt den praksis, der er i mange karismatiske kirker med, at (næsten) alle beder i tunger i munden på hinanden - og forsvarer denne praksis med, at det kun drejer sig om privat bøn, men ikke om budskaber til menigheden. Men i lyset af de førnævnte ord holder det ikke vand.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#25535 - 21/11/2003 16:36 Re: Tungetale???? [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom...

Den betragtning er jeg umiddelbart enig i... Jeg fornemmer, at der er et par uafklarede spørgsmål omkring tungetale, både i karismatiske, samt lutherske kredse... Vi skal nok søge hinanden... Både frimodigheden og respekten for Guds ord...
Vi bliver jo opfordret til frimodigt, at søge Gud i bøn, men igen... Tungetale som bliver sagt i menigheden, skal kunne udlægges, eller ikke siges... Man kan vel tale om, at stille bøn i tungetale, bør være acceptabelt, men man bør ikke tale så højt, at folk omkring en, kan fornemme det??

Bare et par tanker omkring emnet...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#25536 - 21/11/2003 17:16 Re: Tungetale???? [Re: øhlenschlæger]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Øhlenschlæger!

Du henviser til svararkivet (Om tungetalens nådegave). Her finder man bl.a.:

Den består af utydelige lyde, som er uforståelige for andre - og for én selv. Den er altså en slags ekstatisk sprog, som tales uden at man med sin forstand bestemmer, hvad man vil sige.

Dette er også, hvad jeg én gang selv har været vidne til. Så vidt jeg ved, er tungetalen dog et temmelig udbredt fænomen, som også findes inden for fx shamanisme og diverse naturreligioner, hvor trance og kommunikation med ånder har en central rolle. Ifølge denne hjemmeside konkluderer sprogforskeren William Samarin, at:

"When the full apparatus of linguistic science comes to bear on glossolalia [tungetale - gn.], this turns out to be only a facade of language — although at times a very good one indeed. For when we comprehend what language is, we must conclude that no glossa, no matter how well constructed, is a specimen of human language, because it is neither internally organized nor systematically related to the world man perceives."

Hvis der altså er tale om et sprog - hvilket mange tvivler på -, er det et af ikke-menneskelig oprindelse.

Personligt ville jeg aldrig give mig i kast med denne praksis, da jeg har svært ved at se det opbyggende i at sige en masse lyde, som jeg ikke har den mindste garanti for betydningen (eller oprindelsen!) af.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#25537 - 21/11/2003 17:20 Re: Tungetale???? [Re: gnomen]
gnomen
Bruger

PS: På UBUWEB kan man høre og downloade en tungetale-lydcollage fra en række karismatiske kirker i Oklahoma i 80erne.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#25538 - 22/11/2003 08:17 Re: Tungetale???? [Re: AnnePande]
carl
Bruger

Hej AnnePande

Du skriver:
Du siger at tungetale til personlig opbyggelse ikke skal udlægges, mener du at man godt kan tale i tunger i menigheden uden udlægning, når bare det kun er til personlig opbyggelse og ikke andet? (Jeg har hørt denne forståelse fra andre).

Svar: Jeg mente nu at det skulle foregå hjemme i sit lønkammer eller hvor man nu priser nu i enrum.
Jeg mener og tror ligesom Paulus, at vi skal tie og ikke tale i tunger i menigheden, hvis der ingen er til udlægning.

Der er dog den lille tilføjelse, at en menighed KAN blive overvældet af Helligånden og så vil mange måske tale i tunger, men det kan selvfølgelig ske i ro og orden uden at sidemanden bliver forstyrret.
Helligånden er ikke en forvirringens ånd og vi skal lære at tolke åndens inspiration og bruge den med respekt for Gud og mennesker.
I det hele taget er der brug for Paulus anvisninger omkring nådegaver og det er min erfaring, at disse anvisninger bringer glæde og velsignelse både til gavebæreren og til menigheden.
Det drejer sig jo om at ophøje Kristus og ikke mennesker.

mvh
carl

Til toppen 
#25539 - 22/11/2003 08:25 Re: Tungetale???? [Re: gnomen]
carl
Bruger

Hej Gnomen

Du skriver:
Hvis der altså er tale om et sprog - hvilket mange tvivler på -, er det et af ikke-menneskelig oprindelse.
Citat slut.

Svar: Der findes mange slags tungetale, men der er for nogle tale om et konkret sprog. Du kan også læse i Apostlenes Gerninger om pinsedag, hvor de udenfor fra forskellige lande fra ovensalen kunne høre lovprisning af Gud på deres eget sprog.

Du har ret i, at tungetale ikke er af menneskelig oprindelse, idet det gives den enkelte ved Helligånden- Guds Ånd.

Jeg vil gerne rette begrebet om at være i trance ved tungetale. Det er ikke korrekt, uanset hvilken åndelig nådégave
der er tale om, drejer det sig ikke om trance, men om inspiration.

mvh
carl

Til toppen 
#25540 - 22/11/2003 08:37 Re: Tungetale???? [Re: carl]
andreasen
Bruger

Reg.: 22/11/2003
Hej allesammen, jeg synes i skriver godt om dette emne indtil videre. Jeg vil takke AnnePande for klarsyn.

Men, Carl....

Ja, jeg håber da så inderligt at vi alle måtte opleve at blive "overvældet af Helligånden", og Guds kirke på jord måtte konstant være præget af dette.

Men aldrig nogensinde vil den Hellige Ånd "overvælde" os så meget, at vi gør mod Guds Ord!

Aldrig nogensinde vil den Hellige Ånd gå på "kompromi" med det skrevne ord!

Aldrig nogensinde må vi "lære at tolke åndens inspiration" således, at vi tillader ikke-bibelske definitioner for hvad "ro og orden" er.

Ikke at jeg tillægger dig, Carl, for at gøre dette. Men din tekst bekymrede mig, da jeg læste den.

Med venlig hilsen

Jan Áki Andreasen
Bibellærer

Til toppen 
#25541 - 22/11/2003 14:31 Re: Tungetale???? [Re: andreasen]
carl
Bruger

Hej andreassen

Undskyld, men jeg forstår ikke din fortolkning af mine kommentarer.
Jeg prøvede netop at holde mig til bibelens anvisninger (Paulus) og så belærer du mig.
Jamen, det er helt i orden, men da du nu er bibellærer, vil du så ikke fortælle mig, hvor jeg er forkert i forhold til de anvisninger Paulus giver.
Altså hvilket af det jeg skriver er ikke bibelsk ?

mvh
carl

Til toppen 
#25542 - 22/11/2003 18:07 Re: Tungetale???? [Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carl.

Okay, så tror jeg vi er enige.
Den anden forståelse er meget almindelig, så jeg tænkte om det evt. var noget lignende.
Men jo, der skal selvfølgelig være orden i tingene. Ordnung muss sein - som de siger i Tyskland.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#25543 - 23/11/2003 06:58 Re: Tungetale???? [Re: carl]
andreasen
Bruger

Reg.: 22/11/2003
Hej Carl

Det er dig der misforstår mig. Jeg anfægtede ikke hvad du skrev om tungetalen eller din forståelse af Paulus.

Det, der "bekymrede" mig i din tekst var sætningen: "Der er dog den lille tilføjelse, at en menighed KAN blive overvældet af Helligånden og så vil mange måske tale i tunger..."

Da Guds ord taler klart og tydeligt omkring brugen af tungetalen i 1.Kor. 14:27 "Hvis nogen taler i tunger, så to eller højst tre, og én ad gangen ...", hvordan kan du da sige, at den Hellige Ånd "KAN" overvælde mange til at tale i tunger samtidig? Det er jo at sige, at den H.Å. ikke følger de regler, den selv har været med til at formulere!
Og siden tungetalen er en verbal nådegave, kan den ikke udføres "i ro og orden uden at sidemanden bliver forstyrret".

Så, det var din "lille tilføjelse" som kastede en skygge over en ellers god kommentar til AnnePande.

I øvrigt vil jeg frabede mig sarkastiske bemærkninger omkring mit daglige arbejde som bibellærer, eller at jeg forsøgte at "belære" dig.

Med venlig hilsen

Jan Áki Andreasen
Bibellærer

Til toppen 
#25544 - 23/11/2003 13:39 Re: Tungetale???? [Re: andreasen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Andreasen, du skriver til Carl:

"I øvrigt vil jeg frabede mig sarkastiske bemærkninger omkring mit daglige arbejde som bibellærer, eller at jeg forsøgte at "belære" dig".

Nu er du jo ny her og har måske ikke fået nærlæst vores Netikette.

Jeg citerer her lidt af teksten, så du slipper for at slå op:

"Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed."

Det er ikke i orden, at du kalder Carls bemærkning for sarkastisk - det har du ikke belæg for.

Der er ikke noget i vejen med, at du forsøger at belære os andre, som er uenige med dig, og der er heller ikke noget i vejen med, at vi forsøger at belære dig!

Men lad os tale venligt sammen om de ting, vi ser forskelligt på!

kristina
ordstyrer

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25545 - 23/11/2003 16:01 Re: Tungetale???? [Re: carl]
gnomen
Bruger

Hej, Carl!

Du skriver:

Der findes mange slags tungetale, men der er for nogle tale om et konkret sprog. Du kan også læse i Apostlenes Gerninger om pinsedag, hvor de udenfor fra forskellige lande fra ovensalen kunne høre lovprisning af Gud på deres eget sprog.

Ja, der "findes mange slags tungetale", og den, du nævner her, er den, man benævner xenolalia, og som adskiller sig fra den type tungetale, jeg nævnte (kaldet glossolalia), ved at være et faktisk menneskesprog, som den talende ikke før havde kendskab til. Herimod står glossolalia som noget, der ikke kan identificeres som et sprog.

Jeg vil gerne rette begrebet om at være i trance ved tungetale. Det er ikke korrekt, uanset hvilken åndelig nådégave
der er tale om, drejer det sig ikke om trance, men om inspiration.

Ja, det er rigtigt, men nu talte jeg også om "trance" i forbindelse med shamanisme og naturreligioner, hvor tungetale også er forekommende.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#25546 - 23/11/2003 22:25 Re: Tungetale???? [Re: andreasen]
carl
Bruger

Hej
Det var sandelig ikke sarkastisk ment, men seriøst.

Fordi kap. 14.vers 27 taler om tungetale med udlægning og der er en begrænsning ligesom ved profeti.

Der står nemlig mere i vers 27 end du skriver:
"Da Guds ord taler klart og tydeligt omkring brugen af tungetalen i 1.Kor. 14:27 "Hvis nogen taler i tunger, så to eller højst tre, og én ad gangen .. men du glemte at fuldende verset, idet der står " og èn skal udlægge det ! Som der står i vers 28.
Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

At Helligånden kan komme over en menighed er noget helt andet, hvilket jeg har oplevet, men det betyder ikke uorden eller støj.

mvh
carl

Til toppen 
#25547 - 24/11/2003 20:43 Re: Tungetale???? [Re: Esmaralda]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej
Jeg forstår det a´la luthersk tankegang, at der ikke er et must, at alle taler i tunger... så jeg forstår ikke, at man spørger nogen om de taler i tunger,hvis man spørger om noget? er det almindeligt i sk. karismatiske kredse?
Og ja ellers er jeg enig i det andet her,men betyder det så, at fx pinsekirken ikke følger Guds Ånd? Efter hvad jeg forstår på debatten?
Josefin

Til toppen 
#25548 - 25/11/2003 09:10 Re: Tungetale???? [Re: Josefin]
Esmaralda
Bruger

Hej Josefin

Det er lidt svært at svare på.... jeg har aldrig været medlem af en frikirke... kun været gæst forskellige steder...... så egentlig vil det jo nok være frikirkefolkene der kan svare på det.....

Men mit indtryk er at karismatikerne ikke (offentligt) mener at tungetale er et must - og at de ikke prædiker direkte at der er det....... men at det ligger så meget mellem linjerne at tungetale er TEGNET på at have Helligånden at en del har følt sig præsset til at kunne tungetale......

Igen er det vigtigt at sige at det selvfølgelig ikke er alle steder der har det sådan, men jeg ved at det forekommer (fra samtale irl med både nuværende frikirkefolk og tidligere medlemmer af frikirkebevægelser)

Jeg tror at alle kan blive enige om at hvis nogen sætter tungetale som det vigtigste bevis på at man er kristen - så er man ude på et sidespor.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#25549 - 25/11/2003 09:44 Re: Tungetale???? [Re: Josefin]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Josefin

Jeg tror, Ester har meget ret i det hun siger i sit svar til dig ang. karismatiske kredse/frikirker. Nogle gange er det selvfølgelig også lidt et spørgsmål om ord.

For ikke så længe siden var jeg inde på hjemmesiden for Cottonwood Christian Center, der er en kristen menighed i USA, som ikke direkte er knyttet til nogen større kirkesammenslutninger. Under deres Tenets of Faith (dvs. trossætninger) - en kort beskrivelse af, hvad de tror på eller bekender sig til - står der bl.a.:

We believe... in the baptism of the Holy Spirit with the evidence of speaking in other tongues as a subsequent gift to salvation.

Her synes jeg nok, at man får omtalt tungetalen som lidt for obligatorisk. På den anden side kan det også være, at jeg bare misforstår ordlyden.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#25550 - 25/11/2003 09:58 Re: Tungetale???? [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ester, du skriver

Jeg tror at alle kan blive enige om at hvis nogen sætter tungetale som det vigtigste bevis på at man er kristen - så er man ude på et sidespor.....

Ja, det er jeg enig med dig i.

Jeg vil oven i købet gå et skridt videre og tilføje, at tungetale er det bestemt muligt at have, uden at det er Helligåndens virke.

Mange som taler i tunger og er taknemmelige for den nådegave vil nok være af en anden mening. Men tungetale, lige så vel som mirakuløse helbredelser og andre overnaturlige fænomener, forekommer også i helt andre religioner end lige den kristne ...

Så jeg tror ikke, at nogen kan fremkomme med noget som helst sikkert ydre bevis på deres - eller andres - kristne tro. Det er en sag mellem Gud og den enkelte.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25551 - 25/11/2003 17:34 Re: Tungetale???? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej

Det er faktisk besynderligt for en ikke folkekirkekirke kristen, at læse de forskellige indlæg om tungetale eller ej.
Der er desværre intet nyt i alle for- og imod argumenterne, som faktisk har eksisteret op gennem hele kristenhedens historie og ligeså med de øvrige nådegaver.

Jeg synes det fremgår klart af Paulus beskrivelse i 1. Korinterbrev kapitel 12 -13 og 14.
Han siger bl.a. i 12. 3. om Guds ånd, " at ingen kan sige" Jesus er Herre" uden ved Helligånden. Så går han videre til at tale om de forskellige nådegaver og at ånden er den samme.

I kapitel 14 vers 2 siger Paulus ; thi den der taler i tunger, taler ikke for mennesker, men for Gud, ingen forstår det jo, men i ånden taler han hemmeligheder.
Senere taler han om at han taler mere i tunger end alle andre vers 18, men alligevel formaner han os til at tie i forsamlingen, hvis der ikke er udlægning.
Paulus lægger langt mere vægt på den profetiske gave, fordi den kan formane, opmuntre, trøste og vejlede på baggrund af Guds ord og principper.

Bibelen er faktisk vældig god, når den bliver læst og fortolket ved Guds ånds vejledning. Det var det Jesus sagde om Helligånden, at den skulle vejlede os til hele sandheden.

mvh
carl

Til toppen 
#25552 - 25/11/2003 22:17 Re: Tungetale???? [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Hej Carl

Det er faktisk besynderligt for en ikke folkekirkekirke kristen, at læse de forskellige indlæg om tungetale eller ej.

Hvorfor egentlig det???? Hvad er det du finder besynderligt i disse indlæg....

Der er desværre intet nyt i alle for- og imod argumenterne, som faktisk har eksisteret op gennem hele kristenhedens historie og ligeså med de øvrige nådegaver

øhhh.... for og mod argumenter????? For hvad - tungetale???
Jeg tror ikke der er nogen kristen som ikke tror at tungetale er en nådegave - blandt andre nådegaver..... (nogen mener den vigtigste nådegave - andre mener en nådegave som alle de andre nådegaver - jeg mener at Ånden er den samme i alle nådegaver - synlige som usynlige)

Bibelen er faktisk vældig god, når den bliver læst og fortolket ved Guds ånds vejledning. Det var det Jesus sagde om Helligånden, at den skulle vejlede os til hele sandheden.

Ja Bibelen er faktisk vældig god...... og Helligånden er vejleder...... men alligevel er vi uenige om visse ting...... mener du så at uenigheden opstår fordi nogen ikke har Helligånden som "studie"vejleder????

Paulus lægger langt mere vægt på den profetiske gave, fordi den kan formane, opmuntre, trøste og vejlede på baggrund af Guds ord og principper.

Det er blandt ander derfor det er mig en gåde hvorfor tungetale er blevet et så vigtigt tegn nogen steder og hvorfor at tungetale er et så ømtåleligt emne...

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær