0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#25491 - 20/11/2003 03:53
Hvem er bruden?
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
I NT står der om Jesu brud, men er det menigheden eller Israel?
Brudsvendene Mt 9:15, Mr 2:19; Lu 5:34 de ti jomfruer Mt 25 Brudgommen Joh 2:9 her et profetisk billede
Joh 3:29 Den, som har Bruden, er Brudgom; men Brudgommens Ven, som står og hører på ham, glæder sig meget over Brudgommens Røst. Så er da denne min Glæde bleven fuldkommen.
Re 18:23 og Lys af Lampe skal ikke skinne i dig mere, og Brudgoms og Bruds Røst skal ikke høres i dig mere, fordi dine Købmænd vare Jordens Stormænd, fordi alle Folkeslagene bleve forførte ved dit Trylleri.
Re 19:7 Lader os glæde og fryde os og give ham Æren; thi Lammets Bryllup er kommet, og hans Brud har gjort sig rede.
Re 22:17 Og Ånden og Bruden sige: Kom!Og den, som hører, sige: Kom! Og den, som tørster, han komme; den, som vil, han modtage Livets Vand uforskyldt!
Jeg mener at Joh 3.29 siger at VI er brudgommens VEN, og Israel er BRUDEN, men hvad mener i?
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#25492 - 20/11/2003 21:22
Re: Hvem er bruden?
[Re: Ole Madsen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ole, du skriver
Jeg mener at Joh 3.29 siger at VI er brudgommens VEN, og Israel er BRUDEN, men hvad mener I?
Jeg mener at Joh 3.29 siger at VI er brudgommens VEN, og Israel er BRUDEN, men hvad mener i?
Jeg tror at Brudgommens ven er Johannes Døber selv, og at Bruden er hele Guds troende folk.
Johannes Døbers mission var jo at vise hen til Jesus. Johannes' disciple så vel på en måde Jesus som en slags konkurrent - jfr. 3,25-26 hvor en dicipel i diskussion med en jøde om renselse gik til Johannes og sagde: "Rabbi, han, som var hos dig på den anden side af Jordan, han som du har vidnet om, han døber nu selv, og alle kommer til ham."
Men Johannes vidste jo godt, at han selv kun var en forløber, og beskrev sig selv som "brudgommens ven" et æreshverv som mellemmand mellem brud og brudgom. .
Johannes er en af de store skikkelser, fordi han har gjort sig selv lille! Han kunne den kunst selv at træde til side, og vise han til Jesus !
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#25493 - 21/11/2003 16:22
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Ole.
Jeg er enig med Kristina i, at det er Johannes Døberen, som er brudgommens ven. Sammenhængen siger ikke noget om en forskel mellem jødekristne og hedningekristne.
Jeg tror ikke det er rigtigt at lave et stort skel mellem de jødekristne / Israel og de hedningekristne. Guds folk er ét, ikke to. Det er dem, der tror på Jesus Kristus som Guds Søn og derfor har ham som Frelser og Herre. Uanset om de er jøder eller hedninger.
I Ef. 2,11-22 fortæller Paulus om, hvordan hedninger og jøder ved Kristi død er blevet forenet til ét Gudsfolk (og derfor også én brud). Ved Jesu blod er de to parter blevet gjort til ét legeme / nyt menneske, og muren af fjendskab er revet ned. Ligeledes er der i Rom. 11 billedet af Guds folk som et oliventræ. De jødekristne kaldes de ædle grene, og de hedningekristne kaldes grene fra et vildt oliventræ, der er podet ind på det ædle. Men der er kun ét træ, og alle grenene er der pga. deres tro på Jesus og ikke i kraft af noget etnisk tilhørsforhold.
I 2.Kor. 11, 1-3 bruges brudebilledet om den korinthiske menighed (ikke jøder): "For jeg våger skinsygt over jer med en skinsyge som Guds, fordi jeg har trolovet jer med Kristus, og kun med ham, for at føre jer til ham som en ren jomfru".
Med venlig hilsen AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25494 - 22/11/2003 08:38
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Ole Madsen
Du skriver: NT står der om Jesu brud, men er det menigheden eller Israel?
Svar: Det er menigheden, idet både hedningerne og Israel skal danne Guds menighed, når Israel når til omvendelse.
Du skriver: Jeg mener at Joh 3.29 siger at VI er brudgommens VEN, og Israel er BRUDEN, men hvad mener i? Citat slut.
Svar: Vennen er Johannes, prøv at læse længere oppe i kapitlet !
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#25495 - 22/11/2003 20:00
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Ole,
Jeg kan ikke umiddelbart få øje på forskellen mellem den troende kristne jøde og ikke-jøde. Jeg kender godt tankerne, bla. at de troende ikke-jøder kommer op i himmelen medens at de troende jøder hersker på jorden, men jeg kan ikke lige se det som det læres.
Det omvendt klart at de tusind år vil være Israels opblomstringstid, og Israel vil være verdens centrum.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25497 - 24/11/2003 20:05
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina, Kunne du uddybe det? Profeterne i GT skriver ellers meget om det. Tror du stadig at Satan er bundet i afgrunden medens at han samtidigt går rundt som en brølende løve? Hvis du svarer ja, hvor kommer din opfattelse så fra?
|
|
Til toppen
|
|
|
#25498 - 24/11/2003 20:18
|
Bruger
|
Apropos Israel, så er der et link her. Ingen af os er vist enige i alt hvad der står, men det er ret spændende alligevel; http://israelrestored.com/
|
|
Til toppen
|
|
|
|