Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#2525 - 05/03/2002 23:04 Hvori består den kristne tro?
Noah
Bruger

Reg.: 03/03/2002
Sted: Odense
Når jeg bliver mødt med spørgsmålet hvorfor er du kristen kommer svaret ikke promte. Det er faktisk ikke så let at svare kort på. Jeg er studerende og har min dagligdag blandt dejlige mennekser der er troende. Der bliver min tro hurtigt til holdninger. Jeg mener jorden er skabt af Gud og ikke ved evolution, jeg er imod sex for ægteskabet osv. Det er ikke svært at skille sig ud med kontroveriselle holdninger. I ungdomsforeningen er der visse normer og rammer som jeg hurtigt tilpasser mig. Der er bøn, vidnesbyrd, spørgsmål til taleren osv.
Jeg kan ofte stille mig selv spørgsmålet: Hvad er der tilbage af min tro, hvis jeg skræller min kristen holdnigner og livsstil af? Er der over hovedet noget tilbage? En tro der blot er holdniger og livsstil er ikke en sand tro - troen er et personligt forhold til Gud. Tænk at have verdens skaber til far og Gud. Det er derfor jeg er kristen. Det at være kristen kan hurtigt blive andet end dette. Men det skal netop være omvendt: Alt andet skal udspringe af det personlige forhold til Gud.

Til toppen 
#2526 - 08/03/2002 00:58 Re: Hvori består den kristne tro? [Re: Noah]
Andreas19
Bruger

Reg.: 21/02/2002
Sted: Grenå
Mener du dermed at det personlige forhold til Gud, du skriver på din profil du har, udspringer af småting, såsom at læse i Bibelen, svare på spørgsmål osv?

Venlig hilsen
Andreas

http://www.filosofisk.dk Et samlingssted for filosofisk og religiøst interesserede.

Til toppen 
#2527 - 08/03/2002 02:04 Re: Hvori består den kristne tro? [Re: Noah]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Noah skrev:

...klip... Jeg mener jorden er skabt af Gud og ikke ved evolution, ...klip...

Jeg forstår ikke rigtig. Du skriver som om der skulle være en modsætning mellem 2 forskellige former for skabende kraft. Men jeg mener da ikke at have hørt noget om at evolution skulle være betragtet som en skabende kraft. Evolution er en udviklende kraft, og det er noget helt andet. Hvordan en sådan udviklende kraft er blevt skabt, kan man så filosofere over.

Jeg er en af dem man kalder en skabende kunstner, dvs jeg komponerer musik. Og når jeg laver et stykke musik kan jeg godt lave en (forhåbentlig) fantastisk musikalsk udvikling som opleves i musikstykket. Men denne udvikling er IKKE den skabende kraft. Den er et "produkt" af den skabende kraft. Sådan må det da være.

Man kan så sige, at der er en tæt forbindelse mellem denne skabende kraft og den musikalske udvikling, og at man oplever en skabelse hvergang musikstykket bliver spillet, fordi musikerne skaber musikstykket hvergang de spiller det. Og man kan muligvis også sige, at den skabende kraft kan udvikle sig, hvis den får mulighed for at komme frem i form af kunst og kultur. Og man kan sige, at for at éns skabende evner skal have mulighed for at udfolde sig må man lære nogen ting inden for éns emne (i dette tilfælde musik).

Men man kan vel ikke rigtig sige at udviklingen i sig selv er den skabende kraft, og man kan derfor heller ikke rigtig sige, at der er en modsætning imellem en guddommelig skabende kraft og evolution.

De to ting udelukker bestemt ikke hinanden. Tværtimod de supplerer hinanden på glimrende vis.

Derfor kan det selvfølgelig godt være, at evolutionen ikke fungerer lige på den måde "man" tror, men det er en anden historie, og det kommer jo også an på hvor meget man lægger vægt på noget man tror, og hvor meget man lægger vægt på reelle observationer.

MVH,
Lars Peter

Til toppen 
#2528 - 08/03/2002 10:29 Re: Hvori består den kristne tro? [Re: Noah]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
De holdninger og den livsstil du har nu udspringer den af:
1) at du tilpasser dig de omgivelser du nu færdes i,
2) eller har du de holdninger og den livsstil fordi du mener det er det rigtigte? Ikke blot det rigtige udad til, men også med hjertet?

Troen skulle jo gerne afspejle sig i din livsstil, da du ellers ville være en hykler, og så ville jeg i hvert fald ikke garantere for din videre skæbne. Tro som ikke følges op af gerninger er tom tro, og tom tro tror jeg ikke indeholder megen frelse, så pris dig lykkelig for at troen har forvandlet dig *S*

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#2529 - 09/03/2002 17:35 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Andreas19]
Vandrer i lyset
Bruger

Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
Lige en kommentar

At læse i Bibelen er ikke en "småting". Men vigtigt så vi dagligt kan få Guds ord, en opmuntring, trøst, hjælp osv. At læse i Bibelen er med til at opbygge vor kristne tro. Bibelen er livets brød, Guds stemme, budskaber til læseren.

Jeg har flere gange fået skriftsteder der talte direkte til mig. Fx havde jeg i flere uger været ned i en mørk dal, da jeg i går nat ikke kunne holde min modløshed ud mere, og gav mig derfor til at bladre i Bibelen. Det var utroligt alt det der kom frem som direkte svar fra Gud. Noget af det sidste jeg læste inden jeg lagde mig til at sove var i Joh. Åb.: at Gud tørrer tårene af vores kinder.

Nemlig gennem bøn og bibellæsning får man et personligt forhold til Gud.

Til toppen 
#2530 - 10/03/2002 19:33 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Vandrer i lyset]
Andreas19
Bruger

Måske er det bare mig, men som jeg ser det er det at læse i Bibelen ingenting i forhold til at tro.
Det er bare min mening men, som jeg tit har fået at vide herinde, man bliver ikke kristen af at læse i Bibelen men derimod af at tro. Dermed sagt at bibellæsningen er troen underordnet.

Venlig hilsen
Andreas

http://www.filosofisk.dk Et samlingssted for filosofisk og religiøst interesserede.

Til toppen 
#2531 - 11/03/2002 20:45 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Andreas19]
Noah
Bruger

"Troen kommer af det som høres" skrives der i Hebræerbrevet.
Troen kommer gennem at høre Guds budskab som kan høres ved at læse i Bibelen.
Dvs. at troen kommer ikke blot af sig selv, men som frugt af at høre og læse Guds ord. Derfor er bibellæsningen uundværlig for at kunne tro.
Håber det kan hjælpe til at afklare forholdet mellem tro og bibellæsning.

Til toppen 
#2532 - 11/03/2002 23:27 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Noah]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Noah skrev:

"Troen kommer af det som høres" skrives der i Hebræerbrevet.
Troen kommer gennem at høre Guds budskab som kan høres ved at læse i Bibelen.
Dvs. at troen kommer ikke blot af sig selv, men som frugt af at høre og læse Guds ord. Derfor er bibellæsningen uundværlig for at kunne tro.
Håber det kan hjælpe til at afklare forholdet mellem tro og bibellæsning.

Det holder næppe, at bibellæsningen er uundværlig for at kunne tro, af følgende grund:

Igennem mange hundreder af år var bibelen ikke tilgængelig for den almindelige befolkning. Enten var den ikke oversat, eller også var bogtrykkerkunsten ikke opfundet, så anskaffelsen af en bibel ville være en utrolig kostbar affære. Dertil kommer at gudstjenesterne foregik på latin. Alligevel var der mange troende.

MVH,
Lars Peter

Til toppen 
#2533 - 11/03/2002 23:30 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Noah]
Andreas19
Bruger

Det gør det ikke....
*S* Desværre....
Jeg tror nu også at du vil få svært ved at få overbeviste kristne til at sige at man tror bare man læser en smule godnatlæsning i Bibelen... Så nemt tror jeg nu ikke det er... Man kan måske sammenligne det med en frugt der vokser frem men så vil det sige at alle ikke-kristne ville blive omvendte hvis man bandt dem og læste et par kapitler op for dem?! Nix! Man må gå og tænke over tingene og så kan man MÅSKE begynde at kalde sig kristen, hvis man ikke længere stoler blindt på f.eks. videnskaben men snarere på at det var Gud der gjorde dit og dat.

Venlig hilsen
Andreas

Til toppen 
#2534 - 12/03/2002 00:56 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Andreas19]
Noah
Bruger

Du misforstår mig. Man tror ikke bare ved at læse lidt godnatlæsning i Bibelen. Det er ikke hvad jeg mener.

Men troen er ikke bibellæsning, men er afhængig af bibellæsning. Uden at høre Guds ord "får troen ikke næring" om så må sige. Det samme er tilfældet uden bønnen. Gennem bøn og bibelæsning styrkes troen.

Til toppen 
#2535 - 12/03/2002 00:58 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Sandheds-søger]
Noah
Bruger

Bibelen er ikke "VEJEN" til tro - det er Jesus. Men Bibelen kan være en hjælp dertil.
Gud ord - kan høres på flere måder. Bibellæsning er en af måderne, men ikke den eneste. Gud kan også gribe ind i menneskers liv uden at læse i Bibelen. Bibelen er givet som en hjælp, en uundværlig hjælp, hvorigennem man kan lære om Gud.

Til toppen 
#2536 - 12/03/2002 21:05 Re: Hvori består..(lidt om Bibelen) [Re: Andreas19]
Vandrer i lyset
Bruger

Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
En af de fundamentale grunde til at jeg blev kristen var faktisk Bibelen.
Dermed ikke sagt at den er en betingelse for tro. Mange kommer til tro på flere forskellige måder. Guds veje er uransagelige. Men for at blive kristen, må man vide hvad kristendommen handler om og det kan man vel kun hvis man selv læser i bibelen eller på en eller anden måde får fortalt om Gud og Jesus. For hvordan skulle man tro på noget man ingenting vidste om?

Som sagt er Bibelen enormt vigtig, da den er Guds ord. Mange ting er vigtige for den kristne: bøn, lovsang, åbenhed, kristent fællesskab m.m, men Bibelen kan overhovedet ikke undværes, den er Guds vigtigste talerør, hvis ikke det største. Således kan tegn, drømme, profetier, åbenbaringer m.m oftest knyttes til et skriftsted (bør egentlig nok kunne gøre det, for på den måde kan man vide om det rent faktisk kommer fra Gud).

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær