Noah skrev:
...klip... Jeg mener jorden er skabt af Gud og ikke ved evolution, ...klip...
Jeg forstår ikke rigtig. Du skriver som om der skulle være en modsætning mellem 2 forskellige former for skabende kraft. Men jeg mener da ikke at have hørt noget om at evolution skulle være betragtet som en skabende kraft. Evolution er en udviklende kraft, og det er noget helt andet. Hvordan en sådan udviklende kraft er blevt skabt, kan man så filosofere over.
Jeg er en af dem man kalder en skabende kunstner, dvs jeg komponerer musik. Og når jeg laver et stykke musik kan jeg godt lave en (forhåbentlig) fantastisk musikalsk udvikling som opleves i musikstykket. Men denne udvikling er IKKE den skabende kraft. Den er et "produkt" af den skabende kraft. Sådan må det da være.
Man kan så sige, at der er en tæt forbindelse mellem denne skabende kraft og den musikalske udvikling, og at man oplever en skabelse hvergang musikstykket bliver spillet, fordi musikerne skaber musikstykket hvergang de spiller det. Og man kan muligvis også sige, at den skabende kraft kan udvikle sig, hvis den får mulighed for at komme frem i form af kunst og kultur. Og man kan sige, at for at éns skabende evner skal have mulighed for at udfolde sig må man lære nogen ting inden for éns emne (i dette tilfælde musik).
Men man kan vel ikke rigtig sige at udviklingen i sig selv er den skabende kraft, og man kan derfor heller ikke rigtig sige, at der er en modsætning imellem en guddommelig skabende kraft og evolution.
De to ting udelukker bestemt ikke hinanden. Tværtimod de supplerer hinanden på glimrende vis.
Derfor kan det selvfølgelig godt være, at evolutionen ikke fungerer lige på den måde "man" tror, men det er en anden historie, og det kommer jo også an på hvor meget man lægger vægt på noget man tror, og hvor meget man lægger vægt på reelle observationer.
MVH,
Lars Peter