0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#25186 - 16/11/2003 18:10
Definition af kristendom
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
I den nu lukkede tråd "Test af kristendommen..." skrev Esmaralda følgende
Jo der er sket mange forfærdelige ting i kristendommens navn...... men fordi det er foregået i kristendommens navn gør det det jo ikke til kristendom - vel....
Herpå spurgte jeg så (naivt?): "Hvis der er belæg for det i Bibelen, så er det vel en form for kristendom?"
I mine øjne er "kristendom" ethvert trossystem, der baserer sig på den grundlæggende tro, at Jesus var den ventede frelser. Det er en meget bred definition, der for så vidt også kan inkludere trossystemer, der helt ser bort fra Bibelen. At tale om frelseren uden at referere til Bibelen giver dog vist ikke megen mening. En mulig sekundær betingelse kunne derfor være, at trossystemet på en eller anden måde også skulle basere sig på Bibelen.
Men, derudover så er ethvert trosystem, baseret på Jesus som frelser og Bibelen som helligt skrift, vel lige kristent? Eller, er der nogen bestemt retning, der har patent på den betegnelse? Jeg mener det ikke.
Hvis et trossystem, der falder ind under definitionen på kristendom, driver folk til at begå nogle uhyrligheder, så er der vel ikke blot tale om at "det er foregået i kristendommens navn" - så er det vel foregået som en del af kristendommen? Eller er de paver, der sanktionerede fx inkvisitionerne, ikke kristne? Er den lære de stod for ikke kristendom? Selvfølgelig er den det! Hvorvidt det er Guds vilje, skal jeg undlade at udtale mig om, men det må altså være kristendom.
De begåede uhyrligheder er derfor ikke blot begået "i kristendommens navn" - de er begået af en gren af kristendommen.
Og for nu at tage den i opløbet: Jeg beskylder ikke nogen herinde for at gå ind for ting som fx inkvisitioner, korstog og tvangskristninger. Jeg bryder mig bare ikke om, at folk igen og igen forsøger at fralægge kristendommen ansvaret for disse gerninger. 500-tallets, 1000-tallets og 1500-tallets kristendom var ligeså meget kristendom, som de mange kristne retninger anno 2003
|
|
Til toppen
|
|
|
#25188 - 16/11/2003 19:17
Re: Definition af kristendom
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ateist
"Hvis et trossystem, der falder ind under definitionen på kristendom, driver folk til at begå nogle uhyrligheder, så er der vel ikke blot tale om at "det er foregået i kristendommens navn" - så er det vel foregået som en del af kristendommen? Eller er de paver, der sanktionerede fx inkvisitionerne, ikke kristne? Er den lære de stod for ikke kristendom? Selvfølgelig er den det! Hvorvidt det er Guds vilje, skal jeg undlade at udtale mig om, men det må altså være kristendom."
Jeg vil sige at det er meget vigtigt at sondere mellem LÆREN og mennesket. Kristendom er LÆREN om Jesus Kristus (Jesu liv og lære). Hvis man læser i GT, kan man ved citat-pluk godt legalisere alt mulig mærkeligt (stene folk der lever på polsk, dræbe falske profeter, brænde new-agefolk)...men så overser man fuldstændig kristus
- og så er det ikke længere kristendom!!!
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#25189 - 16/11/2003 20:39
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ateist! Du skriver:
Jeg bryder mig bare ikke om, at folk igen og igen forsøger at fralægge kristendommen ansvaret for disse gerninger. 500-tallets, 1000-tallets og 1500-tallets kristendom var ligeså meget kristendom, som de mange kristne retninger anno 2003
Jeg må her melde mig som en kristen, der fralægger kristendommen ansvaret for disse gerninger.
Derimod vil jeg ikke nægte, at kristne har begået forfærdelig mange misgerninger. Det hænger sammen med, at kristne er syndere (lige som alle andre skabninger).
Vi lever slet ikke i overensstemmelse med hverken de 10 bud, eller det dobbelte kærlighedsbud: at elske Gud af hele vores hjerte, og at elske vores næste (incl. vores fjender) som os selv.
Men vi prøver!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#25190 - 17/11/2003 10:54
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Jeg må her melde mig som en kristen, der fralægger kristendommen ansvaret for disse gerninger. Derimod vil jeg ikke nægte, at kristne har begået forfærdelig mange misgerninger. Det hænger sammen med, at kristne er syndere (lige som alle andre skabninger).
Du har selvfølgelig ret, al den stund, at et trossystem/ideologi ikke bogstaveligt talt begår nogen gerninger - det er selvsagt altid dets tilhængere, der gør det.
Men, hvis kristne har gjort grusomme gerninger, motiveret af deres kristne tro, så mener jeg faktisk godt man kan betegne kristendommen som "medskyldig".
Nynazisterne kan jo heller ikke frikende deres ideologi ved at skyde skylden for jødeudryddelserne over på nogle onde individer (uden sammenlingning iøvrigt).
|
|
Til toppen
|
|
|
#25191 - 17/11/2003 11:02
[Re: malli]
|
Bruger
|
Jeg vil sige at det er meget vigtigt at sondere mellem LÆREN og mennesket. Kristendom er LÆREN om Jesus Kristus (Jesu liv og lære). Hvis man læser i GT, kan man ved citat-pluk godt legalisere alt mulig mærkeligt (stene folk der lever på polsk, dræbe falske profeter, brænde new-agefolk)...men så overser man fuldstændig kristus - og så er det ikke længere kristendom!!!
Hvad er "LÆREN om Jesus Kristus (Jesu liv og lære)" da? Brug af NT uden skelen til GT?
Eller, hvad mener du mere konkret, der definerer kristendommen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#25192 - 17/11/2003 11:25
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
|
sværdet er jo spids i begge ender, hvad med dig selv og andre ateister? hvor der er mennesker er der fejl, du er vel ikke fra mars?
Angreb er åbenbart det bedste forsvar, eller...? 
Men jeg mener faktisk ikke, at dette sværd er "spids i begge ender". Ateismen (fraværet af en tro på guder) rummer nemlig ingen positive udsagn, der kan bruges til at legitimere noget som helst. Kristendommen derimod har to tykke bøger fyldt med sådanne udsagn.
Ateismen rummer ingen morallære. Enhver morallære, som ateister vedkender sig, er derfor noget, der ligger udover deres ateisme - et supplement om du vil.
Ateismen rummer intet verdensbillede. Ethvert verdensbillede, som ateister har, er derfor noget, der ligger udover deres ateisme.
osv.
Hvis en ateist begår en forbrydelse kan du ikke give hans ateisme skylden. Hans ateisme er ikke mere "skyldig" end hans manglende tro på Julemanden eller flostigon. Du kan selvfølgelig godt have en ubegrundet tro på, at såfremt han havde været "en god kristen", så havde han ikke handlet sådan. Det betyder dog på ingen måde, at hans ateisme bød ham at gøre sådan. Ateisme byder ikke nogen at gøre noget!
Derimod var fx inkvisitionernes processer begrundet i den kristne tro og sanktioneret af de kirkelige autoriteter udi den rette lære.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25193 - 17/11/2003 11:25
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Ateist skrev:
Men, hvis kristne har gjort grusomme gerninger, motiveret af deres kristne tro, så mener jeg faktisk godt man kan betegne kristendommen som "medskyldig".
Skal det forstås sådan at du selv er medskyldig hvis folk begynder at udøve vold mod religiøse mennesker eller det der er værre udfra hvad du skriver i din egen profil?:
Citat fra din profil:
Bekæmpelse af religioners indflydelse på det danske samfund
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#25194 - 17/11/2003 11:44
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Skal det forstås sådan at du selv er medskyldig hvis folk begynder at udøve vold mod religiøse mennesker eller det der er værre udfra hvad du skriver i din egen profil?: Citat fra din profil: Bekæmpelse af religioners indflydelse på det danske samfund
Nej, hvordan skulle det da gøre mig til medskyldig? 1) Der står intet i min profil om at udøve vold mod religiøse mennesker. 2) Min profil er ikke nogen opfordring til andre om at gøre som skrevet - det er information om min personlige "fritidsinteresse". Altså er der intet deri, der kan gøre mig til medskyldig i noget som helst.
Bibelen derimod rummer meget direkte påbud til de troende om at dræbe andre, hvilket da gør den til medskyldig, hvis nogen tager den på ordet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25195 - 17/11/2003 13:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver:
Du har selvfølgelig ret, al den stund, at et trossystem/ideologi ikke bogstaveligt talt begår nogen gerninger - det er selvsagt altid dets tilhængere, der gør det. Men, hvis kristne har gjort grusomme gerninger, motiveret af deres kristne tro, så mener jeg faktisk godt man kan betegne kristendommen som "medskyldig".
Det vil jeg ikke nægte. Vi anerkender vores skyld, og beder om tilgivelse og gør os umage med at forvalte vores talenter så næstekærligt som muligt. (I en lille forsigtig parantes vil jeg nok vove at tlføje, at kristne også har gjort gerninger, der ikke er grusomme, men tværtimod .. - men der er jo en helt anden historie!)
Men ... kender du et trossystem eller et "ikke-trossystem" eller en ideologi, som er ren og uden skyld i, at verden ser ud som den gør? At der er krige og ondskab, og at ressourcerne - som der er rigeligt af til alle - er skævt fordelt, og at så mange mennesker sulter og lider nød, selv om det teoretisk set ville være en smal sag at skabe et fantastisk verdenssamfund - - ? (Hvis altså bare mennesker var som der står i Bibelen at vi skal være, altså uselviske og ikke selviske ... )
Utopia? Vi som er kristne kalder det Guds rige - eller Paradiset - og tror fuldt og fast på at vi kommer til at opleve det. Er det ikke utroligt? 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#25196 - 17/11/2003 13:58
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
Bibelen derimod rummer meget direkte påbud til de troende om at dræbe andre, hvilket da gør den til medskyldig, hvis nogen tager den på ordet.
øhhh.... nu er det sådan at Bibelen IKKE opfordrer os til at dræbe alle ikketroende.... den opfordrer os til at elske vores fjende (og hinanden)....
Der har været NOGLE steder hvor Gud i enkeltstående situationer har budt hans folk at dræbe andre..... men det er ikke en generel ordre/tilladelse.... og slet ikke Bibelsk.... forstået på den måde at den røde tråd i Bibelen IKKE opmundtre til drab, men tilskynder til det modsatte.... At Gud har gjort nogle undtagelser (i GT) er noget andet.... og kan ikke bruges som undskyldning i dag til at dræbe....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#25197 - 17/11/2003 14:08
|
Bruger
|
Hej ateist
Hvis en ateist begår en forbrydelse kan du ikke give hans ateisme skylden. Hans ateisme er ikke mere "skyldig" end hans manglende tro på Julemanden eller flostigon. Du kan selvfølgelig godt have en ubegrundet tro på, at såfremt han havde været "en god kristen", så havde han ikke handlet sådan. Det betyder dog på ingen måde, at hans ateisme bød ham at gøre sådan. Ateisme byder ikke nogen at gøre noget!
Derimod var fx inkvisitionernes processer begrundet i den kristne tro og sanktioneret af de kirkelige autoriteter udi den rette lære.
Hvis en kristen begår en forbrydelse kan han ikke give kristendommen skylden for den....kristendommen er ikke skyldig - derimod er den kristnes fejltolkning / "citat-udpluk fra" af Bibelen (måske) skyldig....
Hvis en kristen gør noget forkert så er det ikke kristendommen der byder ham at gøre det..... Kristendom byder os at handle i kærlighed - ikke ondskab....
Der er ikke forskel på disse to sætningers betydning: - "jeg skyder alle ateister fordi jeg er kristen" - "jeg skyder alle kristne fordi jeg er ateist"
Begge personer står SELV til regnskab for deres handlinger - fordi begge helt har misforståer deres tros / livsholdnings grundpiller.....
Kristendommen kan kun drages til ansvar hvis det vitterlig er kristendommens "holdning" der leves ud....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25198 - 17/11/2003 14:12
|
Bruger
|
Hej ateist
Min defenition på kristendommen:
- den SANDE tolkning af Bibelen..... (læren om Jesus)
Hvem har så den...????
Tjaaa..... det vil tiden vise...... jeg søger den stadig - samtidig med at jeg tror jeg har den..... Men jeg vil ikke påberåbe mig at kende sandheden 100%.....
Alt hvad der falder udenfor "den sande tolkning" er ikke kristendom - men menneskskabte teser og traditioner.....
Menneskeskabte teser og traditioner kan godt falde indenfor bibelens lære.... men gør det ikke altid....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25199 - 17/11/2003 22:02
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Min defenition på kristendommen: - den SANDE tolkning af Bibelen..... (læren om Jesus)
Dermed har du så også i praksis gjort ordet meningsløst. Da vi nemlig ikke har mulighed for at afgøre, hvilken tolkning, der er den sande så kan vi heller ikke afgøre, hvad der er kristendom. Derfor kan vi så heller ikke bruge ordet om noget reelt.
Iøvrigt har du også afskrevet mange (velsagtens de fleste) herinde som ikke-kristne. De tror, de er kristne, men det er de ikke efter din definition.
Samtidig må du jo mene, at du selv er den mest kristne herinde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#25200 - 17/11/2003 22:55
|
Bruger
|
Hvis en kristen begår en forbrydelse kan han ikke give kristendommen skylden for den....kristendommen er ikke skyldig - derimod er den kristnes fejltolkning / "citat-udpluk fra" af Bibelen (måske) skyldig.... Hvis en kristen gør noget forkert så er det ikke kristendommen der byder ham at gøre det..... Kristendom byder os at handle i kærlighed - ikke ondskab....
Det kan du jo strengt taget ikke sige noget om, eftersom din definition af kristendom ikke tillader os at udråbe noget som sådant.
Der er ikke forskel på disse to sætningers betydning: - "jeg skyder alle ateister fordi jeg er kristen" - "jeg skyder alle kristne fordi jeg er ateist"
Der er da en verden til forskel på disse to sætninger.
Hvis jeg begår et mord kan jeg godt hævde, at det var "fordi Esmaralda sagde at jeg skulle", men det bliver det bare ikke sandt af. På samme måde bliver det ikke sandt, hvis en person hævder at han myrder folk fordi han er ateist. Han kunne ligeså vel sige, at det er fordi han ikke tror på Ole Lukøje eller fordi lygtepælen nede på hjørnet beordrede ham til det. Der er intet i sætningen "jeg tror ikke på guder" (eller alternativt "der findes ingen guder") som kan bruges til at retfærdiggøre mord eller noget som helst andet.
Helt anderledes forholder dig sig med den første sætning, der sagtens kan være sand. Lige præcis ateister er vist ikke nævnt direkte i Bibelen (forfatterne kunne nok slet ikke forestille sig konceptet). Drab på ateister vil derfor kræve lidt fortolkning, men jagten er sandelig åben på missionerende folk med en forkert tro (og sørme også på deres uskyldige naboer):
Hvis du hører, at der i en af dine byer, som Herren din Gud giver dig at bo i, har været ondsindede mennesker fra dit eget folk på færde, der har bragt indbyggerne i deres by på afveje og sagt: »Lad os gå hen og dyrke andre guder,« guder som I ikke før har kendt, da skal du undersøge og efterforske det grundigt og forhøre dig om det. Hvis det virkelig forholder sig sådan, at denne afskyelige handling har fundet sted hos dig, skal du hugge indbyggerne i den by ned med sværd; med sværdet skal du lægge band på den og på alt, hvad der er i den, også på dyrene. (5 Mos 13:13-16)
Andet lovligt bytte er: Homoseksuelle, ulydige sønner, utro kvinder, folk som ikke kommer hviledagen i hu osv. osv. I modsætning til ateismen kan kristendommen altså i rigt mål bruges som begrundelse for mord.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25201 - 17/11/2003 23:28
|
Bruger
|
Hej ateist
I modsætning til ateismen kan kristendommen altså i rigt mål bruges som begrundelse for mord.
Jeg vil nu stadig sige at det IKKE er kristendommen der ligger til grund for en sådan handling...... Du har ret i at ENKELT-vers kan tolkes som om at mord er legalt.... MEN MEN men kristendom kan ikke tolkes som om at mord er legalt... OG Bibelen som helhed kan heller ikke tolkes som om mord er legalt.....
I øvrigt skulle det undre mig meget om ikke der findes ateistisk literatur (skrevet af ateister) som hvis man tager et enkelt afsnit ud sagtens kunne tolkes som om at mord er legalt.....
Men vi er vel begge enige om at enkelte afsnit i en bog IKKE er tolkningsgrundlag nok.....
Det er enkelt-vers i Bibelen heller ikke.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25202 - 17/11/2003 23:28
|
Bruger
|
øhhh.... nu er det sådan at Bibelen IKKE opfordrer os til at dræbe alle ikketroende....
Ikke-troende er måske nok ikke nævnt i Bibelen men folk med en forkert tro er så sandelig (se fx her)
Der har været NOGLE steder hvor Gud i enkeltstående situationer har budt hans folk at dræbe andre..... men det er ikke en generel ordre/tilladelse....
Jeg ser nu intet enkeltstående i de mange påbud a la:
Når en mand eller en kvinde har en dødemaners eller en sandsigers ånd i sig, skal de lide døden. I skal stene dem. De har selv skylden for deres død. (3 Mos 20:27)
Tværtimod virker det som en stående og helt generel ordre.
og slet ikke Bibelsk.... forstået på den måde at den røde tråd i Bibelen IKKE opmundtre til drab, men tilskynder til det modsatte....
Med måske tæt ved hundrede opfordringer til at slå nogen ihjel så synes jeg nu det er noget af en påstand.
Grundlæggende er hele den første bog jo én lang opfordring til at slå folk ihjel - eller beskrivelser af, hvordan folk tidligere er blevet slået ihjel.
At Gud har gjort nogle undtagelser (i GT) er noget andet.... og kan ikke bruges som undskyldning i dag til at dræbe....
Jeg mener bestemt ikke det er berettiget at tale om undtagelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25203 - 17/11/2003 23:36
|
Bruger
|
Hej ateist
Iøvrigt har du også afskrevet mange (velsagtens de fleste) herinde som ikke-kristne. De tror, de er kristne, men det er de ikke efter din definition.
Nu var det ikke en definition på at være kristen jeg kom med...... det var en definition på kristendom......
Min definition på at være kristen lyder sådan cirka sådan her: Man tror på - Jesus Kristus som frelser og herre og Guds søn - at vejEN til frelse går gennem Jesus - at Bibelen er Guds sande ord til os
Samtidig må du jo mene, at du selv er den mest kristne herinde?
Faktisk tror jeg ikke på at man kan være mere eller mindre kristen..... jeg tror på at man kan være kristen eller at man ikke er kristen.....
Men man kan være tættere på sandheden om kristendommen som helhed eller længere fra den..... men det gør ikke en mere eller mindre kristen.....
Hvis jeg troede at en anden var tættere end mig på sandheden ville jeg da straks ændre min tro til det samme som ham..... Jeg ønsker at være så tæt på sandheden som muligt...... netop derfor har jeg ikke fastlagt mig på den tolkning jeg har nu..... jeg lytter og undersøger gerne andres tolkninger..... måske kunne jeg derved komme endnu tættere på sandheden....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25204 - 17/11/2003 23:43
Re: GT=gammel pagt - NT=ny pagt
|
Bruger
|
Hej ateist Jeg tror ikke du har rigtig fat i kristendommen.....  men jeg forklarer gerne....  Der var en pagt i GT...... den gjalt alle de mennesker som levede FØR Jesu sonoffer på korset..... Den er beskrevet i GT og den viser hen mod den nye pagt.....synd mod Gud blev straffet med døden.... GT viser hen mod NT....... NT indeholder den nye pagt..... efter Jesu korsdød og soning af vore synder..... den nye pagt går ud på at al synd ER straffet(ved Jesus) - derfor må vi ikke straffe synd mod Gud - det er gjort...... NT (den nye pagt) er en pagt som fremelsker kærlighed til næsten..... NY PAGT har afløst GL PAGT..... Gl Pagt gælder derfor ikke mere - fordi der er kommet en ny pagt..... Gl Pagt var det man kalder jødedom.... Ny Pagt er det man kalder kristendom.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25205 - 17/11/2003 23:43
|
Bruger
|
Du har ret i at ENKELT-vers kan tolkes som om at mord er legalt....
"kan"??? Når der i et skriftsted står at man skal stene folk, så er det ikke noget, der "kan tolkes som" - så står det der da højt og larmende.
MEN MEN men kristendom kan ikke tolkes som om at mord er legalt... OG Bibelen som helhed kan heller ikke tolkes som om mord er legalt.....
Det kan den da sagetens. Du gør det blot ikke - og mener åbenbart at have fundet den rette fortolkning af teksten.
I øvrigt skulle det undre mig meget om ikke der findes ateistisk literatur (skrevet af ateister) som hvis man tager et enkelt afsnit ud sagtens kunne tolkes som om at mord er legalt.....
Da ateismen i sin helhed lyder "jeg tror ikke på guder" (eller alternativt "der findes ingen guder") så vil en tekst, der opfordrer til mord - selv hvis den er skrevet af en ateist - ikke være ateisme.
Men vi er vel begge enige om at enkelte afsnit i en bog IKKE er tolkningsgrundlag nok.....
Nej, det er vi ikke enige om. Hvis et afsnit i en bog klart siger, at man skal slå homoseksuelle eller jøder ihjel, så er det da rigeligt tolkningsgrundlag for i hvert fald dette aspekt af bogens budskab. Så er det for mig ligegyldigt om bogen er GT eller "Mein Kampf".
Det er enkelt-vers i Bibelen heller ikke.....
Jo, det er enkelt-vers i Bibelen også, hvis de siger, at man skal slå homoseksuelle eller vantro ihjel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25206 - 17/11/2003 23:49
|
Bruger
|
Ateist skrev:
... 2) Min profil er ikke nogen opfordring til andre om at gøre som skrevet - det er information om min personlige "fritidsinteresse". Altså er der intet deri, der kan gøre mig til medskyldig i noget som helst.
Man kan kan sige at der er så meget der er blevet gjort i kristendommens navn, og det har jeg da også selv sagt et par gange, men for at være fair må man sige at der faktisk står bibelen i de ti bud: "Du må ikke slå ihjel". Det er ret enkelt.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#25207 - 18/11/2003 07:37
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Ester
Undskyld jeg blander mig, men jeg vil godt lige komme med en "lille" bemaerkning.
Ateisme er ikke andet end " fravaeret af en tro paa en Gud/guder", der findes ingen ateistiske lovboeger/lovtekster som alle ateister er samlet om og skal efterleve, deri ligger hele forskellen. Hvis der var nogle faelles tekster, saa var det ikke ateisme laengere, altsaa vi har ikke en faelles morallaere til modsaetning til Kristendommen, derfor synes jeg slet ikke man kan stille de to ting op mod hinanden.
Hvis der findes en tekst skrevet af en ateist, som opfordrer til drab, har det intet med ateisme at goere, men det siger kun noget om den person der har skrevet teksten, altsaa hans/hendes personlige mening, det har intet at goere med en tekst som andre skal efterleve, altsaa en lovtekst.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25208 - 18/11/2003 11:08
|
Bruger
|
Hej Ester
Lige en forsigtig tilføjelse; GT viser også på uddybende vis Guds syn på de forskellige ting (hvad der er synd), men de skal kunne bekræftes i NT!!!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#25209 - 18/11/2003 11:43
|
Bruger
|
Men ... kender du et trossystem eller et "ikke-trossystem" eller en ideologi, som er ren og uden skyld i, at verden ser ud som den gør?
Intet væsentligt trossystem/ideologi kan vel siges at være "uden skyld i, at verden ser ud som den gør" da det vel ikke er væsentligt, hvis ikke det har påvirket verden.
Men, hvorvidt en given ideologi/trossystem har påvirket positivt eller negativt kan være svært at vurdere. Jeg har i hvert fald ikke et komplet overblik over de forskellige ideologiers påvirkning ligesom jeg heller ikke har et komplet overblik over de faktorer og mekanismer, der har formet verden af i dag.
Det svar jeg kan give dig er, at jeg kender meget få ideologier, der bl.a. baserer sig på en bog, som kræver at man slår forskellige grupper ihjel - i visse tilfælde endda incl. deres uskyldige naboer.
At der er krige og ondskab, og at ressourcerne - som der er rigeligt af til alle - er skævt fordelt, og at så mange mennesker sulter og lider nød, selv om det teoretisk set ville være en smal sag at skabe et fantastisk verdenssamfund - - ? (Hvis altså bare mennesker var som der står i Bibelen at vi skal være, altså uselviske og ikke selviske ... )
Jeg er nok ikke enig med dig i, at "det teoretisk set ville være en smal sag at skabe et fantastisk verdenssamfund". Problemerne i verden er komplekse og løsningerne er derfor også komplekse.
Det undrer mig dog ikke at høre en religiøs person hævde, at denne eller hine religion er løsningen på alle verdens problemer. Du er bestemt ikke den eneste, der tænker sådan.
Min holdning er dog, at verden behøver mindre religion - ikke mere. Faktisk vil jeg mene, at et fantastisk verdenssamfund ville være et samfund, der mindede om det relativt sekulariserede Nordeuropa.
Utopia? Vi som er kristne kalder det Guds rige - eller Paradiset - og tror fuldt og fast på at vi kommer til at opleve det. Er det ikke utroligt?
Jo, det er utroligt, at I tror dette 
|
|
Til toppen
|
|
|
#25210 - 18/11/2003 11:49
|
Bruger
|
Nu var det ikke en definition på at være kristen jeg kom med...... det var en definition på kristendom......
Beklager min misforståelse, der bunder i at for mig er "kristendom" = troen og "kristne" de, der tror. Har man defineret det ene har man derfor også defineret det andet. Jeg kan nu se, at det ikke er tilfældet med dine definitioner.
Samme misforståelse ligger bag spørgsmålet om gradbøjning af "kristen".
|
|
Til toppen
|
|
|
#25211 - 18/11/2003 11:57
|
Bruger
|
Jeg tror ikke du har rigtig fat i kristendommen....
Det tror jeg nu nok at jeg har, sådan i store træk.
Jeg er helt med på, at du skelner mellem den gamle og den nye pagt og nærmest mener, at den nye har annulleret den gamle.
Det er imidlertid langt fra alle kristne, der lader til at dele dette synspunkt. Således bruger millioner af kristne den dag i dag "øje-for-øje"-princippet som argument for dødsstraf. Altså er "den gamle pagt" en integreret del af deres kristendom!
De første par tusinde år af kristendommens historie er diverse passager i GT blevet brugt som argument for alt lige fra mord til slaveri. Altså var "den gamle pagt" en integreret del af deres kristendom!
Jeg kan derfor ikke acceptere din påstand om at kristendom nødvendigvis indebærer et skarpt skel mellem en "ny" og en "gammel" pagt.
Din version af kristendommen gør måske men det lader ikke til at gælde universelt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25212 - 18/11/2003 11:59
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Man kan kan sige at der er så meget der er blevet gjort i kristendommens navn, og det har jeg da også selv sagt et par gange, men for at være fair må man sige at der faktisk står bibelen i de ti bud: "Du må ikke slå ihjel". Det er ret enkelt.
Nej, det er da langt fra enkelt.
Hvis der på side 3 i en bog står "du skal slå alle disse mennesker ihjel på en brutal og barbarisk måde" og der på side 5 står "du må ikke slå ihjel" så er det da ikke enkelt at afgøre, hvad bogen mener.
Sådanne selvmodsigelser danner grundlag for alskens vidt forskellige fortolkninger, hvilket da også netop er, hvad vi ser i Bibelens tilfælde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25213 - 18/11/2003 12:21
|
Bruger
|
Hej ateist
Det er da bare helt OK - jeg kunne nok også have formuleret mig mere tydeligt..... Men det er naturligt for mig at det er sådan - derfor forklarede jeg ikke..... Jeg må huske at det ikke er naturligt for andre....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25214 - 18/11/2003 12:30
|
Bruger
|
Hej Ateist Jeg kan jo kun tale ud fra min egen overbevisning om hvad der er rigtig tolkning at Bibelen..... Jeg mener IKKE man har tolket Bibelen rigtigt hvis man sætter GT over NT...... NT er opfyldelsen af GT´s profetier mv....... NT er den nye del/pagt og dermed den der gælder hvis der er tvivl om noget...... Der står ingen steder i NT at vi skal dræbe nogen..... i GT står der både "du må ikke slå ihjæl" og specifikke ordre på at slå i hjæl (i givne situationer)...... Så vidt jeg ved står der ingen steder at nogen som ikke er gået imod Gud skulle dræbes..... heller ikke i GT..... Som jeg ser forholder mellem GT og NT er cirka sådan her: Det nye Testamente er skjult i Det gamle og Det gamle Testamente er forklaret i Det nye Det hænger sammen og er samstemmende...... men forklaringerne er i NT og det er dem vi må handle efter.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25215 - 18/11/2003 12:39
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Hej, Ateist! Du skriver:
Hvis der på side 3 i en bog står "du skal slå alle disse mennesker ihjel på en brutal og barbarisk måde" og der på side 5 står "du må ikke slå ihjel" så er det da ikke enkelt at afgøre, hvad bogen mener.
Sådanne selvmodsigelser danner grundlag for alskens vidt forskellige fortolkninger, hvilket da også netop er, hvad vi ser i Bibelens tilfælde.
Jeg har netop konsulteret mine noter fra islamundervisningen, og det lader til, at den primære teologiske begrundelse for at drage på korstog ikke var vers fra GT, men derimod nogle overvejelser, som Augustin havde fremført om kristendom og krig (i forlængelse af Paulus). Kort sagt var idéen, at en kristen kun kunne gå i krig, hvis hun havde den rette intention, dvs. i et forsvarsøjemed. Her tolkede man så islams opblomstring som et angreb på kristendom, hvorfor det blev set som både nødvendigt og retfærdigt at nedslagte muslimerne. Herudover mente man, at dette også var langt den mest næstekærlige (!) løsning, da man ved at dræbe muslimerne forkortede deres syndige afgudsdyrkende liv, så de skulle tilbringe kortere tid i skærsilden pga. det mindre antal synder. Hertil kan vi så lægge de helt sikkert mere tungtvejende realpolitiske motivationer, såsom ønsket om dominans, rigdom o.lign.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#25216 - 18/11/2003 12:45
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Hej Nelle
Hvis der findes en tekst skrevet af en ateist, som opfordrer til drab, har det intet med ateisme at goere, men det siger kun noget om den person der har skrevet teksten, altsaa hans/hendes personlige mening, det har intet at goere med en tekst som andre skal efterleve, altsaa en lovtekst.
Hvis der findes en tolkning af et vers i Bibelen som ikke hænger sammen med resten at Bibelen kan Bibelen jo ikke drages til ansvar for det.....
Hvis en person vælger at tolke nogle vers i en helt anden retning end resten af Bibelen tydeligt skal tolkes så er det jo kun udtryk for hans/hendes holdning..... det har intet at gøre med at andre skal efterleve den tolkning......
Som kristen skal Bibelen efterleves..... ikke menneskers tolkning i alle mulige retninger...... Hvis man som kristen støder på en tolkning som man ikke har hørt før må vi faktisk ikke bare tage den til os..... vi skal selv læse i Bibelen og finde ud af om der er hold i den tolkning udfra resten af Bibelen..... Vi må selvfølgelig gerne lytte til deres tolkninger - men det er op til os selv at tage stilling til om det holder i forhold til Bibelen.
Tolkninger som kun holder vha ét (få) vers og som resten af Bibelen modsiger er ikke kristendom..... det er personlige tolkninger som kristendommen ikke kan stilles til ansvar for....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25217 - 18/11/2003 13:24
|
Bruger
|
Så vidt jeg ved står der ingen steder at nogen som ikke er gået imod Gud skulle dræbes..... heller ikke i GT.....
Men, så kan jeg oplyse dig om, at det gør der talrige steder, som fx det citat jeg allerede har brugt i denne diskussion:
Hvis du hører, at der i en af dine byer, som Herren din Gud giver dig at bo i, har været ondsindede mennesker fra dit eget folk på færde, der har bragt indbyggerne i deres by på afveje og sagt: »Lad os gå hen og dyrke andre guder,« guder som I ikke før har kendt, da skal du undersøge og efterforske det grundigt og forhøre dig om det. Hvis det virkelig forholder sig sådan, at denne afskyelige handling har fundet sted hos dig, skal du hugge indbyggerne i den by ned med sværd; med sværdet skal du lægge band på den og på alt, hvad der er i den, også på dyrene. (5 Mos 13:13-16)
Der er ikke blot tale om at det er de skyldige, der skal hugges ned - byen skal simpelthen slagtes og selv ikke dyrene skal gå fri.
Tilhængere af GT kan fx starte med alle Københavns indbyggere.
Som jeg ser forholder mellem GT og NT er cirka sådan her: Det nye Testamente er skjult i Det gamle og Det gamle Testamente er forklaret i Det nye Det hænger sammen og er samstemmende......
Det er jo en påstand som jeg ikke kan acceptere - det kræver vist tro.
I den seneste Bibeloversættelse har man da også fundet det nødvendigt at "fremhæve" denne "kristologiske bue" ved nogle lidt kreative ovesættelser. Man har åbenbart ikke ment, at det var helt tydeligt nok i originalen.
Så det er nok kun for de troende det virker sådan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25218 - 18/11/2003 14:44
|
Bruger
|
Hej Ester
Nej, men nu tales der jo ogsaa om den gamle og ny pagt, og NT er jo en del af bibelen, betyder det saa ikke, der er forskellige holdninger i bibelen? Bibelen kan da fortolkes forskelligt saa.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25219 - 18/11/2003 18:54
|
Bruger
|
Hej Ester
Vil lige rette mig selv, kom til at skrive NT, mener selvfoelgelig GT, undskyld
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25220 - 18/11/2003 23:16
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Ateist.
Jeg kaster lige mit svar ind fuldkommen tilfældigt i tråden - i hvert fald hvis man ikke bruger flad visning. Jeg har ikke fulgt hele debatten igennem, men ud fra de sidste to sider syntes jeg generelt at have fundet to ting, der mangler klarlysning i debatten. Om disse ting før er fremført ved jeg ikke.
Ved granskning at evangelierne bl.a. samt egentlig det meste af NT mener jeg det tydeligt fremgår, at GT's dage er talte og ikke længere er gældende. Ikke gældende på den måde, at der nu gælder en ny lovbefaling. Den gamle befaling i GT er ophævet og erstattet med "kærlighedsbudskabet". Derfor skal man ikke længere fare ud og slå ihjel, som ellers var en del af lovbefalingen i GT. Der er simpelt hen kommet en ny finanslov. (Nåja, ikke finans, men det var lige nærliggende at bruge - ikke en ny grundlov, for grundloven er den samme - en ny straffelov så, om man vil.)
Det andet, jeg syntes der mangler er i forbindelse med diskutionen om, at kristendommen har brugt GT som ligitimering af at fare rundt og myrde på må og få med korstog og alt muligt andet udstadsen. Dertil mener jeg ikke man kan drage en direkte forbindelse til kristendommen. Nixon (øh, Eisenhover? Johnson? Truman? Hmm!) smed atombomberne over Japan i Guds navn. Men var det en handling i kristendommens navn? Selvfølgelig ikke. At nogle - til tider umådeligt mange - misbruger noget til at opnå magt, rigdom og lignende er ikke noget nyt. Sådan har det altid været. Men blot fordi magtfulde kirker lader det stige sig til hovedet, gør det ikke til kristendom.
Jeg forstår godt hvis du er harm over nogle af de ting, man kan konkludere - det har jeg også selv været og er det stadig i en vist omfang. F.eks. som du skriver at kristne åbenbart ville kunne retfærdiggøre en borgerkrig mod København (....hmm, nu ikke flere gode ideer). Men dem der mener at kunne retfærdiggøre dette, mangler selvfølgelig det væsentligste i kristendommen - nemlig Jesu formaninger om, hvordan man EGENTLIG skal opføre sig - uantastet af, hvordan man førhen har opført sig. Og dét er forskellen.
PS'er: Du har ganske ret i at tingene virkede temmelig ... ukærlige i GT. Tænk blot på at Gud også "myrdede" store dele af den egyptiske hær, uanset deres individuelle skyld. Og ligeledes den første-fødte i både egypten og senere Israel (så vidt jeg lige husker). Det er dertil også bemærkelsesværdigt, at Gud i GT bruger mest energi på at vise, han er folket Israels Gud. Først meget senere i GT og mest i NT ændres dette fra en "lokal" gud til at være en "global" gud. Hele episoden i Egypten drejer sig faktisk om, at Gud skal vise han er den største af guderne!
Men det har intet med os at gøre i dag.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#25221 - 19/11/2003 03:34
|
Bruger
|
Hej igen Lars, Du skrev:
Beklager, mit indlæg var subjektivt. Jeg så noget enkelt og nævnede det. En eventuel objektiv forståelse af bibelen kender jeg ikke. Tvivler på at det overhovedet er muligt at lave en objektiv forståelse af bibelen, hvorved bibelen dermed bliver en indirekte tilkendegivelse af at man er ikke kommer uden om at forholde sig subjektivt til sagen, hvilket vil sige at man selv må fordybe sig i tingene for at komme nogen vegne. Man må selv finde Gud, ingen andre kan gøre det for en. Dette betyder ikke at der ikke kan være en objektiv virkelighed bagved, det kan sagtens tænkes, men vejen dertil vil være en subjektiv opgave, og den eventuelle viden, erfaring, oplevelse, oplysning og erkendelse man måtte opnå er personlig og/eller subjektiv.
Tror at en eventuel adskildelse mellem Gud og en selv og livet er en løgn.
Hvis så en kristen taler om begrebet "syndefald" tror jeg at det en den kristnes måde at udtrykke denne løgn.
Dermed bliver idealet at genoprette forbindelsen mellem Gud og en selv og livet.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#25222 - 19/11/2003 09:52
|
Bruger
|
Hej Nelle
Bibelen kan da fortolkes forskelligt saa.
Bibelen kan TOLKES på en million måder...... men kristendom i grundformen er Bibelen tolket på den SANDE måde...... tror jeg.....
Man kan ikke kalde noget for kristendom hvis det KUN bygger på GT....... eller hvis det kun bygger på NT for den sags skyld...... Det er heller ikke kristendom hvis man KUN bygger på dommedags-teksterne eller kun bruger herligheds-teksterne...... Kristendom er det hele i skøn forening.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25224 - 19/11/2003 10:27
|
Bruger
|
Hmmmm.... hvem afgør hvem der er skyldig.... Som jeg ser det er alle skyldige - både dem der fristede til frafald (afguder) og dem der lod sig friste og begyndte at dyrke afguder..... Jeg er ikke helt klar over hvad dyrene har gjort????
Igen forsvares (opfordringer til) overgreb med at alle er skyldige. Det ser man desværre tit herinde.
Jeg mener imidlertid ikke, at man kan betegne nogen, der oprigtigt tror på andre guder, for "skyldige". De handler i god tro og sikkert ud fra de bedste motiver når de missionerer for deres tro. Ikke ulig de kristne missionærer.
Jeg mener heller ikke at folk, der lader sig "narre" er skyldige i noget som helst (med mindre det er indlysende at de burde vide bedre) - de er ofre for dem, der narrer dem.
Endelig mener jeg ikke, at man kan tale om skyld i forbindelse med de naboer, der hverken har prædiket andre guder eller ladet sig omvende til andre guder. Ligesom de uskyldige dyr skal de imidlertid også slagtes!!
Måske et klogt hoved kan give svar på det???
Jeg tvivler oprigtigt på, at der er noget fornuftigt svar at give - uanset, hvor klogt et hovede man besidder.
Tilhængere af GT kan fx starte med alle Københavns indbyggere. ------------------------------------------------------------ Ja det ville da være et godt sted at starte
GT giver jer i hvert fald påskud nok.
MEN hvis der findes en trosretning som KUN lægger vægt på den del af Bibelen som beordrer til mord - så er det ikke kristendom.... (Kristendom er HELE Bibelen tolket i HELE Bibelens lys.....)...... Jeg er helt med på at DELE af Bibelen kan tolkes på en måde hvor man bør gå hen og dræbe hele KBH´s befolkning...... Men DELE af Bibelen er ikke kristendom - HELE Bibelen er kristendom.....
I praksis er problemet ikke, at kristne kun lægger vægt på GT's morderiske dele men at visse kristne også lægger vægt på disse dele.
I mine øjne er det problematisk, at sådanne dele overhovedet findes i Bibelen. Jeg kan ikke se GT som andet end en afskyelig bog, og jeg føler mig faktisk ikke overbevist om, at den ville kunne udgives i dag, såfremt den var af nyere dato. Forestil dig et reaktionen hos et forlag, der fik tilsendt et nyt manuskript, som opfordrede til mord på homoseksuelle, vantro osv. Ville det overhovedet være lovligt at udgive et sådant værk (jvf. fx dommen over Hitzb-ut-Tahrir)?
Hvis ikke længere disse dele er gyldige, hvorfor så overhovedet medtage dem i Bibelen? Pga. forbuddet mod at ændre i teksten? Så kan I vel i det mindste trykke de dele, der ikke gælder med fx en rød farve. Så ved enhver, at de sorte dele gælder og de røde dele skal man springe over og under ingen omstændigheder handle på.
ALLE TEKSTER SKAL SES I LYSET AF DE ANDRE - INGEN TEKSTER MÅ TOLKES ALENE UDEN FOR SAMMENHÆNGEN MED RESTEN AF BIBELEN...
Problemet med dette er jo bare, at der er tusindvis af mulige fortolkninger - nogle relativt harmløse, andre meget dystre.
Så det er nok kun for de troende det virker sådan.[at hele Bibelen hænger sammen og belyser sig selv på kryds(min tilføjelse)] ------------------------------------------------------------ Ja det er da klart...
Jeg mener nu ikke det er klart. Sammenhængen mellem to bøger kan nemlig sagtens være indlysende.
Det er den bare ikke mellem GT og NT. Her skal der visse forhåndsantagelser og evt. omskrivninger til for at man kan se sammenhængen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25225 - 19/11/2003 10:35
|
Bruger
|
Bibelen kan TOLKES på en million måder...... men kristendom i grundformen er Bibelen tolket på den SANDE måde...... tror jeg.....
Med det resultat, at vi ikke kan afgøre, hvad der er kristendom. Enhver "skole" vil formentlig betegne deres lære som sand og alle andre som falske. Ergo er "kristendom" i praksisk blot et andet ord for "den fortolkning jeg tror på". Ikke just en brugbar definition.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25226 - 19/11/2003 10:41
|
Bruger
|
Hej ateist
I praksis er problemet ikke, at kristne kun lægger vægt på GT's morderiske dele men at visse kristne også lægger vægt på disse dele.
Kender du nogen som både kalder sig kristne OG som fører det du beskriver ud i livet???? Jeg gør ikke..... og befolkningstallet i København vidner da også om at det ikke er den vilde risiko for at blive slagtet af kristne....
I mine øjne er det problematisk, at sådanne dele overhovedet findes i Bibelen. Jeg kan ikke se GT som andet end en afskyelig bog, og jeg føler mig faktisk ikke overbevist om, at den ville kunne udgives i dag, såfremt den var af nyere dato. Forestil dig et reaktionen hos et forlag, der fik tilsendt et nyt manuskript, som opfordrede til mord på homoseksuelle, vantro osv.
BIBELEN opfordrer IKKE til mord på homoseksuelle..... BIBELEN OPFORDRER TIL næsteKÆRLIGHED..... og sådan en bog ville da være særdeles brugbar i dag...
Problemet med dette er jo bare, at der er tusindvis af mulige fortolkninger - nogle relativt harmløse, andre meget dystre.
Ja det synes jeg også er et problem......
Jeg mener nu ikke det er klart. Sammenhængen mellem to bøger kan nemlig sagtens være indlysende.
Det er den bare ikke mellem GT og NT. Her skal der visse forhåndsantagelser og evt. omskrivninger til for at man kan se sammenhængen.
Ja to almindelige bøger vil hurtigt afsløre om de hænger sammen eller ej..... selvfølgelig.
Der er ikke brug for omskrivninger og forhåndsantagelser for at se at Bibelen hænger sammen..... der er brug for Helligåndens vejledning og åbenbaring at teksterne.....
Der er ikke omskrivninger i Bibelen som ændrer ved budskabet - kun sproglige ændringer som letter læsevenligheden.... (omskrivningerne kan gøre det lettere at se for nye læsere at se sammenhængen..... men de er ikke nødvendige - for sammenhængen var der jo også inden omskrivningerne)
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25227 - 19/11/2003 10:52
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Det andet, jeg syntes der mangler er i forbindelse med diskutionen om, at kristendommen har brugt GT som ligitimering af at fare rundt og myrde på må og få med korstog og alt muligt andet udstadsen. Dertil mener jeg ikke man kan drage en direkte forbindelse til kristendommen. Nixon (øh, Eisenhover? Johnson? Truman? Hmm!) smed atombomberne over Japan i Guds navn. Men var det en handling i kristendommens navn? Selvfølgelig ikke. At nogle - til tider umådeligt mange - misbruger noget til at opnå magt, rigdom og lignende er ikke noget nyt. Sådan har det altid været. Men blot fordi magtfulde kirker lader det stige sig til hovedet, gør det ikke til kristendom.
Selvfølgelig er det ikke alt det kristne individer går og gør, der er kristendom. Men, hvis de kan finde belæg for det i Bibelen, så er det da kristendom i en eller anden form.
Hvorvidt Truman rent faktisk kunne finde belæg i Bibelen vil jeg ikke udtale mig om, men mon ikke godt man kan finde et passende skriftsted, hvor Guds udvalgte folk pålægges at udrydde de vantros byer? Jeg vil bestemt ikke udelukke det.
Jeg forstår godt hvis du er harm over nogle af de ting, man kan konkludere - det har jeg også selv været og er det stadig i en vist omfang. F.eks. som du skriver at kristne åbenbart ville kunne retfærdiggøre en borgerkrig mod København (....hmm, nu ikke flere gode ideer). Men dem der mener at kunne retfærdiggøre dette, mangler selvfølgelig det væsentligste i kristendommen - nemlig Jesu formaninger om, hvordan man EGENTLIG skal opføre sig - uantastet af, hvordan man førhen har opført sig. Og dét er forskellen.
Problemet er jo, at Gud først har én holdning, dernæst en anden holdning, hvortil vi så får at vide, at Gud ikke ændrer mening eller tager fejl. Ergo kan jeg godt forstå, hvis forvirrede individer har svært ved at skelne mellem det, der er Guds vilje og det, der ikke er.
Så længe alle de usmagelige dele af Bibelen er medtaget må Bibelen/kristendommen også acceptere et medansvar.
PS'er: Du har ganske ret i at tingene virkede temmelig ... ukærlige i GT. Tænk blot på at Gud også "myrdede" store dele af den egyptiske hær, uanset deres individuelle skyld. Og ligeledes den første-fødte i både egypten og senere Israel (så vidt jeg lige husker). Det er dertil også bemærkelsesværdigt, at Gud i GT bruger mest energi på at vise, han er folket Israels Gud. Først meget senere i GT og mest i NT ændres dette fra en "lokal" gud til at være en "global" gud. Hele episoden i Egypten drejer sig faktisk om, at Gud skal vise han er den største af guderne!
Jeg er helt enig at GT mest af alt bærer præg af at være en ukærlig og yderst lokal guds selvhævdende føren sig frem!
Men det har intet med os at gøre i dag.
Så rediger det dog ud af bogen!
Eller, som en nødløsning, marker det som farlig overtro, der ikke bør læses af kristne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25228 - 19/11/2003 11:24
|
Bruger
|
Hej Esmaralda!
I praksis er problemet ikke, at kristne kun lægger vægt på GT's morderiske dele men at visse kristne også lægger vægt på disse dele. ------------------------------------------------------------ Kender du nogen som både kalder sig kristne OG som fører det du beskriver ud i livet???? Jeg gør ikke..... og befolkningstallet i København vidner da også om at det ikke er den vilde risiko for at blive slagtet af kristne....
Nu kender jeg ikke personligt nogen praktiserende kristne. Jeg kender dog til nogen, der (ihvert fald i USA) myrder abortlæger, homoseksuelle, prostituterede osv. i Guds navn. Det er blot et fåtal, der fører det ud i livet, men der er millioner af mennesker som både er kristne og som accepterer store dele af GT som værende gyldig. Rekrutteringsgrundlaget for fanatikere er altså på plads.
Danmark er ikke det værste sted, hvad alt dette angår, da kristne fundamentalister heldigvis udgør et meget lille mindretal her i landet.
BIBELEN opfordrer IKKE til mord på homoseksuelle..... BIBELEN OPFORDRER TIL næsteKÆRLIGHED.....
Jo, Bibelen opfordrer faktisk til mord på homoseksuelle (GT) for så at trække i land igen (NT).
og sådan en bog ville da være særdeles brugbar i dag...
Ja, en bog, der udelukkende og helt utvetydigt opfordrede til næstekærlighed kan da være ganske brugbar. Så, måske nogen burde skrive en sådan bog!
Problemet med dette er jo bare, at der er tusindvis af mulige fortolkninger - nogle relativt harmløse, andre meget dystre. ------------------------------------------------------------ Ja det synes jeg også er et problem......
Så er vi da ikke 100% uenige 
Jeg mener nu ikke det er klart. Sammenhængen mellem to bøger kan nemlig sagtens være indlysende. ------------------------------------------------------------ Ja to almindelige bøger vil hurtigt afsløre om de hænger sammen eller ej..... selvfølgelig.
Hvis to "almindelige" bøger hurtigt vil afsløre om de hænger sammen, så ville det samme også være muligt for en guddommeligt inspireret bog!
Det er derfor også et rimeligt krav at stille til Bibelen.
Der er ikke brug for omskrivninger og forhåndsantagelser for at se at Bibelen hænger sammen..... der er brug for Helligåndens vejledning og åbenbaring at teksterne.....
Du må meget undskylde, men for mig at se er det altså det samme!
Der er ikke omskrivninger i Bibelen som ændrer ved budskabet - kun sproglige ændringer som letter læsevenligheden.... (omskrivningerne kan gøre det lettere at se for nye læsere at se sammenhængen..... men de er ikke nødvendige - for sammenhængen var der jo også inden omskrivningerne)
Jeg kan gå med til, at det letter læsevenligheden, når man ikke længere skriver "enhjørning" men i stedet bruger navnet på den (hjort?) som alle vist er enige om er det, der mentes.
Vi taler derimod ikke blot om at lette læsevenligheden, når man fx i GT ændrer en nutidsform til en fremtidsform for at få det til at se ud som en forudsigelse af noget i NT. Da er der tale om en omskrivning!
|
|
Til toppen
|
|
|
#25229 - 19/11/2003 11:46
|
Bruger
|
Hej Ester
Det er nok her, jeg maa staa af saa, fordi jeg kan ikke faa ind i mit hovede, hvordan modsaetninger i bibelen kan forenes, for der er jo modsaetninger i GT og NT.
Det jeg saa synes der kan vaere farlig, er netop at bibelen kan fortolkes paa saa mange maader, du skriver selv en million:-)), hvad er saa den rigtige eller forkerte tolkning, og kan der i det hele taget vaere tale om en rigtig og forkert tolkning? i bund og grund, er det jo saa kun op til den enkelte at fortolke og udfra egen fortolkning saa danne en mening om hvad der er rigtigt og forkert, rigtigheden af den ene fortolkning kan jo ikke bevises at vaere mere rigtig end den anden fortolkning eller andre fortolkninger.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25230 - 19/11/2003 11:50
|
Bruger
|
Hej Lars
Nu laeste jeg foerst dit svat til Ester efter jeg havde skrevet mit eget, men det er faktisk paa akkurat samme maade jeg ser det, at def. af hvad der er kristendom er meget svaert at faa klarlagt.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25231 - 19/11/2003 12:48
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom...
Bare lige en indskydelse til "øje for øje"-princippet, så er det fuldstændigt misforstået, af de folk der misbruger det til dødstraf... Det burde hellere hedde "værdi for øje"-princippet...
Idéen i det ligger i, at den der fratager en anden noget, skal erstatte det til samme værdi... Slår jeg en af dine okser ihjel, så skal jeg erstatte med en ny okse eller værdien af samme... Ikke som folk forstår det, at slå jeg en af dine okser ihjel, så skal du slå en af mine ihjel... Hvem har "vundet" noget på det?? Nu mangler vi bare begge to en okse... Den idé er i sig selv fuldstændig tåbelig, da det at tage noget fra en anden, aldrig kan give dig det du mangler tilbage... Og det er foriøvrigt jødisk udlægning af "princippet"...
Iøvrigt er jeg en af dem, der ikke mener man kan skille GT og NT ad, og formulere noget nyt... Alt er gældende... GT er de hellige skrifter, NT er forkyndelsen af dem... Men jo... Gud har lavet en ny pagt med os... Dog... Kigger vi på GT, vil vi se, at det kan godt være at den taler til de enkelte, men den gælder faktisk et folk... Den taler om hvordan Guds folk bør forholde sig... I NT ser vi det anderledes... Her taler Gud til os som enkeltindivider... Hvordan vi hver især bør forholde os til Gud... En vigtig ting til stenkastningen er det Jesus siger: "Lad den af jer, der er uden synd, kaste den første sten!"....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25232 - 19/11/2003 12:51
|
Bruger
|
Tilhængere af GT kan fx starte med alle Københavns indbyggere
Hvis KBH altså havde ligget i Israel og været en jødisk by, ja... Men ikke som det ser ud nu...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25233 - 19/11/2003 12:57
|
Bruger
|
Shalom Ateist... Det er alt sammen meget godt... Du har dine meninger, men jeg sætter Guds meninger højere end dine... Du er trods alt kun et menneske  .. Men jeg vil nu sige, at du er på vej ind på et følelsesladet område... At kalde Bibelen de ting du gør, er måske ikke det mest velovervejede, når man tænker på at du er på et kristent forum... Hvis du vil svine os til og sige, at du synes vi er tåber, så gør det og få det overstået... Stå dog i det mindste ved det... Det andet kan jeg ærlig talt ikke bruge til noget... Havde regnet med at du var en saglig debatør der ønskede forståelse og indsigt... Ikke bare rakke ned... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25234 - 19/11/2003 13:00
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Tilhængere af GT kan fx starte med alle Københavns indbyggere --------- Hvis KBH altså havde ligget i Israel og været en jødisk by, ja... Men ikke som det ser ud nu...
Hvor står der da, at det citerede kun gælder jøder og kun gælder i Israel? GT er vel ligeså meget et kristent skrift som det er et jødisk?
København opfylder, som mange andre danske byer, alle de listede betingelser. Iøvrigt bliver det da ikke mere retfærdigt eller acceptabelt, hvis det overgår fx Jerusalem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25235 - 19/11/2003 13:03
|
Bruger
|
Hvis jeg ikke tog fejl, så stod der "dine" byer... Det er højst sandsynligt sagt til Israel som folk... Altså Israels byer... Ikke danskernes byer....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25236 - 19/11/2003 13:10
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Ateist,
Du siger:
"Hvis et trossystem, der falder ind under definitionen på kristendom, driver folk til at begå nogle uhyrligheder, så er der vel ikke blot tale om at "det er foregået i kristendommens navn" - så er det vel foregået som en del af kristendommen?"
Nej, de uhyrligheder som Romerkirken begik fra år 528 - 1798, omhandlede altså netop en uhyggelig forfølgelse af de sande kristne, og dette blev bl.a. profeteret ved profeten Daniel:
Daniel 7:23-25:
Således sagde han: Det fjerde dyr betyder, at et fjerde kongerige vil opstå på jorden (Romerriget). Det skal være forskelligt fra alle de andre kongeriger, opæde hele jorden, søndertrampe den og knuse den. v24 De ti horn betyder, at fra dette kongerige skal fremstå ti konger (Romerriget var opdelt i 10 regioner). Efter dem skal der fremstå en anden, der er forskellig fra de tidligere (Pavedømmet), og han skal bringe tre konger til fald (Arianernes tre regioner, der ikke ville underlægge sig pavemagten, blev bragt til fald). v25 Han skal tale imod den Højeste og underkue den Højestes hellige. Han tragter efter at ændre tider og lov (Paven ændrede sabatten fra lørdag til søndag, han fjernede bud nr. 2 fra moseloven og for at der alligevel skulle være 10. bud, så delte han det sidste bud op i 2...), og de skal gives i hans magt én tid, to tider og en halv tid. (1 tid = 1 år = og et år i bibelsk profeti er 360 dage. Ergo er 1 tid, to tider og en halv tid = 1260 år. År fordi at 1 dag i Bibelsk profeti næsten altid er lig med et år...)
Fra år 528, da Pavedømmet havde bragt den sidste af Arianerregionerne til fald og til 1798, hvor Napoleon bragte pavedømmet til fald er der præcis 1260 år, og det de bedrev i det tidsrum, har intet med kristendom at gøre...
I Johannesåbenbaringen beskrives det således:
Johannesåbenbaringen 13:1:
"Og jeg så et dyr stige op af havet; det havde ti horn og syv hoveder og på sine horn ti kroner og på sine hoveder gudsbespottelige navne. v2 Det dyr, jeg så, lignede en panter, dets fødder var som en bjørns og dets mund som en løves mund, og dragen gav det sin magt og sin trone og stor styrke. v3 Et af dets hoveder var som dødeligt såret, men dets banesår blev lægt. (Napoleon bragte pavedømmet til fald i 1798, og dyret så ud til at være dødeligt såret, men i dag er såret helet) Hele jorden fulgte dyret med undren v4 og tilbad dragen, der havde givet dyret magten; og de tilbad dyret og sagde: »Hvem er dyrets ligemand, og hvem kan gå i krig mod det?« v5 Og det fik givet en mund, der talte store bespottelige ord, og det fik givet magt til at gøre det i toogfyrre måneder." (42 måneder er også 1260 dage (år), og refererer også til perioden fra 528 - 1798...)
Der står endvidere i Johannesåbenbaringen 17:8-11
Dyret, du har set, var (528-1798) og er ikke mere (1798...), og det skal stige op af afgrunden og gå sin undergang i møde. Og de, der bor på jorden, og hvis navne ikke, fra verden blev grundlagt, står skrevet i livets bog, vil undres, når de ser dyret, som var og ikke er og vil komme. v9 Her kræves der et sind med visdom! De syv hoveder er syv bjerge (Rom er bygget på 7 høje), som kvinden sidder på, og de er syv konger. (7 pavenavne siden 1798) v10 De fem er faldet (Fem af de pavenavne bruges ikke længere...), én er nu (de sidste to Pavenavne er Paul, og Johannes Paul, og derfor er kun 5 navne faldet og ikke 6), den sidste er endnu ikke kommet, og når han kommer, skal han kun være der kort tid. v11 Og dyret, som var (528-1798) og ikke er nu, er selv både den ottende og én af de syv, og det går sin undergang i møde.
Det ottende pavenavn siden 1798, vil altså ifølge profetien gå sin undergang i møde. Johannes Paul II er det syvende navn siden 1798, og hans tid er snart forbi...!!!
Du spørger måske stadig dig selv hvorfor Romerkirken ikke er at betragte som en kristen kirke?
Hvis man søger lidt i historien vil man finde at den hedenske religion der blev dyrket i det gamle Babylon, er trådt direkte over i det vi nu i dag kalder Den Romersk Katolske kirke. Karakteristika ved Babylons religon var nemlig følgende:
1) præsteskabet skulle leve i cølibat
2) folket skulle bekende deres overtrædelser til præsterne
3) Babyer blev renset ved at blive stænket med vand
4) Man tilbad himmeldronningen (i dag er himmeldronningen Maria)
5) Ét af de ikoner man tilbad var især "Moderen med barnet", som i dag er blevet til Maria med Jesusbarnet"...
Og man kunne blive ved - rosenkransen, nonne- og munkeordenen, Paveembedet osv., alle disse ting kan spores tilbage til den gamle Babylonske religion, og det giver derfor mening når Bibelen omtaler Romerkirken som:
»Det store Babylon, moder til skøgerne og jordens afskyeligheder.«
Det værste er dog at skøgen i moderne tid virkelig har formået at indsmigre sig på Guds sande folk, som ikke er mistænkelige over hendes nye økumeniske taktik, som igen skal bringe hele kirken ind under hende og ind under paven. Bare vent, når Johannes Paul II tid er forbi, og det er den vel snart, så kommer en ny pave til, den ottende siden 1798, og under ham vil der ske ting og sager...
...Og de vil heller ikke være i Kristendommens navn
Mvh. Carsten
Ændret af Carsten (19/11/2003 13:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#25237 - 19/11/2003 13:40
|
Bruger
|
Det er alt sammen meget godt... Du har dine meninger, men jeg sætter Guds meninger højere end dine... Du er trods alt kun et menneske ..
Det må være rart at kende Guds meninger!
Men jeg vil nu sige, at du er på vej ind på et følelsesladet område... At kalde Bibelen de ting du gør, er måske ikke det mest velovervejede, når man tænker på at du er på et kristent forum...
Jeg ved det er et følelsesladet område, og jeg overvejede også grundigt, hvorvidt jeg burde sige min ærlige mening. Jeg besluttede så, at 1) jeg selvfølgelig vil være ærlig omkring mit ståsted, og 2) at det i sammenhængen var relevant.
Jeg er ikke jurist, men jeg mener faktisk det er tvivlsomt om en moderne bog med tilsvarende indhold ville være lovlig. Kan du ikke lide det, så er det vel dig, der har et problem.
Hvis du vil svine os til og sige, at du synes vi er tåber, så gør det og få det overstået... Stå dog i det mindste ved det...Det andet kan jeg ærlig talt ikke bruge til noget... Havde regnet med at du var en saglig debatør der ønskede forståelse og indsigt... Ikke bare rakke ned...
Jeg har skam ikke noget ønske om at svine nogen til - eller at kalde nogen for tåber. Hvis det var min dagsorden, så havde jeg da forlængst gjort det, så du ikke var i tvivl. Hvad har overhovedet givet dig det indtryk? Tåber? Jeg har udtalt mig om indholdet i en bog - ikke om mine meddebattørers mentale kapaciteter.
Jeg ønsker faktisk at være, og blive opfattet, som en saglig debattør og et af mine formål med at være herinde er da bestemt også at opnå forståelse og indsigt.
Men, mit udgangspunkt er altså ikke kristent, hvilket jeg har gjort helt klart fra starten. Både i mit nick, i min profilbeskrivelse og i mine debatter.
Mit ønske om at opnå indsigt og forståelse betyder heller ikke, at jeg har noget ønske om at blive omvendt. Vil I forsøge, så værsgo', og lykkes det jer så tillykke med det. Men, da det ikke er min målsætning, så har jeg ikke tænkt mig blidt at acceptere alle de (ofte vidt forskellige) påstande jeg præsenteres for. Jeg er her for at debattere og det ud fra min ærlige overbevisning. Jeg vil gøre det så høfligt og sagligt jeg kan for ikke at støde nogen unødigt. Men, hvis mine argumenter eller holdninger i sig selv støder nogen, så må det være sådan, når det i en kontekst er relevant at fremføre dem. Og, stillet overfor påstande om, at Bibelen - incl. GT - er en næstekærlig bog, så mener jeg det er relevant at fortælle, hvordan den fremstår for en udenforstående (og mere objektiv?) iagttager.
At sige, at jeg "bare rakke[r] ned" mener jeg overhovedet ikke du har belæg for! Jeg opponnerer, men jeg rakker som udgangspunkt ikke ned! Set i bakspejlet kan det da godt være, at "afskyelig" var en lidt unødvendig bemærkning, men derfra og så til at slutte, at jeg "bare" rakker ned, der synes jeg der er noget af et spring.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25238 - 19/11/2003 13:45
|
Bruger
|
Hvis jeg ikke tog fejl, så stod der "dine" byer... Det er højst sandsynligt sagt til Israel som folk... Altså Israels byer... Ikke danskernes byer....
Nu var menigheden og israels folk jo et og det samme på den tid. Jeg kan derfor ikke se, hvorvidt det var det ene eller det andet, der menes. Men, hvis det er menigheden, så omfatter det vel også de kristne danskere.
Iøvrigt mener jeg stadigvæk ikke det er et hak bedre, at det går ud over Israels byer end over danske byer. Påbudet fremstår derfor stort set lige slemt såfremt det blot er israels folk, det er stilet til. Det moralske indhold er det samme!
|
|
Til toppen
|
|
|
#25239 - 19/11/2003 14:08
|
Bruger
|
Selvfølgelig er det ikke alt det kristne individer går og gør, der er kristendom. Men, hvis de kan finde belæg for det i Bibelen, så er det da kristendom i en eller anden form.
Dét er jeg enig med dig i kan være et problem. Et glimrende og yderst betændt eksempel på dette er mellemøst-konflikten. Nogle kan ud fra Bibelen læse, at man bør holde med og støtte Israel i deres kamp for at erobre det forjættede land, mens andre ud fra Bibelen kan læse, at parterne bør indgå en fredelig løsning uden vold og uden religiøse krav. Men hvilken af disse to modstridende løsninger er så kristendom? Jeg kan ikke svare på det - men jeg kan fortælle hvilken jeg syntes bedst om.
Et andet eksempel er dødsstraf. Faktisk kan man klart ud fra Bibelen finde fuldkomne beskrivelser til, hvordan regler for dødsstraf skal opsættes. Og dermed ment, at Bibelen taler for indførelse af dødsstraf. Men samtidig kan man også udlede, at man ikke bør praktisere dødsstraf. Faktisk er udledningens resultat bestemt af, hvem der læser det og hvad læseren har lyst til at konkludere.
Så længe alle de usmagelige dele af Bibelen er medtaget må Bibelen/kristendommen også acceptere et medansvar.
Kistendommen må i hvert fald gøre det klart, HVAD det hele egentlig går ud på. Det gør kristendommen ikke ved at udplukke skriftsteder efter situationen - som det ofte sker nu - men ved at samle det i sin helhed.
Så rediger det dog ud af bogen!
Det "må" vi ikke og det "kan" vi ikke. Grunden til at vi ikke kan det er, at Bibelen i det tilfælde vil have et indhold der afspejler holdningerne hos den, der har redigeret den. Hvis nogen syntes, en passage er uegnet, ville den blive fjernet. Men det er ikke ensbetydende med at passagen vitterligt ER uegnet. Derfor kan den ikke bare redigeres. I så fald ville vi jo have en bibel inspireret af middelalderens korstog eller portugisisk herligheds-religion.
Jeg vil dog stadig fastholde, at hvis to ting er modsigende, må NT nødvendigvis være den gældende faktor, der kan annulere enhver udtalelse i GT.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#25240 - 19/11/2003 14:41
|
Bruger
|
Faktisk er udledningens resultat bestemt af, hvem der læser det og hvad læseren har lyst til at konkludere.
Det er også mit indtryk, hvorfor jeg også i min definition tidligere i tråden har valgt noget af det bredest tænkelige. "Kristendommen" ikke har én holdning - den har mange og meget modstridende holdninger.
De kan iøvrigt ikke alle være Guds vilje, hvorfor nogle kristne vel bliver skuffede på dommedag!
Så rediger det dog ud af bogen! ------------------------------------------------------------ Det "må" vi ikke og det "kan" vi ikke. Grunden til at vi ikke kan det er, at Bibelen i det tilfælde vil have et indhold der afspejler holdningerne hos den, der har redigeret den.
Hvilket vel ikke er markant anderledes end det resultat man vil få, hvis man følger din opfordring til at "gøre det klart, HVAD det hele egentlig går ud på".
Hvis man nøjes med at nedskrive den rette tolkning så har man imidlertid stadigvæk det problem, at de usmagelige (forældede) passager stadigvæk er at læse i selve Bibelen.
Hvis nogen syntes, en passage er uegnet, ville den blive fjernet. Men det er ikke ensbetydende med at passagen vitterligt ER uegnet. Derfor kan den ikke bare redigeres. I så fald ville vi jo have en bibel inspireret af middelalderens korstog eller portugisisk herligheds-religion. Jeg vil dog stadig fastholde, at hvis to ting er modsigende, må NT nødvendigvis være den gældende faktor, der kan annulere enhver udtalelse i GT.
Jeg er med på, at der kan være nogle gråzoner, som til alle tider vil kunne være til debat. Men, hvis NT altid overstyrer GT så må der da være nogle ting i GT, er fuldstændigt og entydigt uegnede. Disse kunne man så fjerne. Fx påbudet om at dræbe homoseksuelle.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25242 - 19/11/2003 15:49
|
Bruger
|
Men igen bare fordi ting bliver gjort med den undskyldning at det er i Guds navn - det gør det altså ikke til kristendom
Jeg mener, som tidligere nævnt, ikke at alt, hvad kristne gør er kristendom. Men, hvis deres handlinger er begrundet af Bibelen, så er det en form for kristendom.
Din definition af kristendom er en hypotetisk størrelse og ikke praktisk anvendelig, hvorfor jeg, i mangel af bedre, fortsat holder mig til 'min egen'.
Jo, Bibelen opfordrer faktisk til mord på homoseksuelle (GT) for så at trække i land igen (NT). ------------------------------------------------------------ VIL du ikke eller KAN du ikke forstå hvad jeg har prøvet at forklare om GT og NT???
Hvad mener du? For mig at se er det jeg skriver da i fuld overensstemmelse med din skelnen imellem ny og gammel pagt. I bind 1 (den gamle pagt, i din terminologi) siges der at I skal slå diverse mennesker ihjel. I bind 2 (den nye pagt, i din terminologi) trækkes dette påbud tilbage igen. Hvad er det, jeg ikke har forstået?
derfor vil jeg under alle omstændighederne være nød til at stole på at det jeg bliver fortalt at der står i grundteksten er rigtigt.....
De autoriserede oversættere har angiveligt indrømmet, at have fremhævet den "kristologiske bue". Det kan man så kalde at gøre den "læsevenlig", hvis man foretrækker det - jeg kalder det at omskrive teksten.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25243 - 19/11/2003 21:46
|
Bruger
|
Hej ateist
For mig at se er det jeg skriver da i fuld overensstemmelse med din skelnen imellem ny og gammel pagt. I bind 1 (den gamle pagt, i din terminologi) siges der at I skal slå diverse mennesker ihjel. I bind 2 (den nye pagt, i din terminologi) trækkes dette påbud tilbage igen. Hvad er det, jeg ikke har forstået?
som jeg ser kristendom er bind 1: den gamle pagt, med alt hvad der var af offerdyr og straffe og krige og....og...profetier om den nye pagt og profetier om Jesus i det hele taget bind 2: den nye pagt, opfyldelsen af GT´s profetier, historiefortællingen og Jesus og de første menigheder,
Gud har ikke ændret sig fra gl.pagt til ny.pagt. Gud er stadig Hellig og han hader stadig synd. Gud kan ikke i sin renhed og Hellighed tåle synd - derfor skal den straffes.....eller sones I GT blev synd straffet på forskellig måde også ved døden......eller sonet ved offerdyr og renselser. I NT (og nu) blev/bliver synd straffet med død (Jesu død)..... og sonet ved offer (Jesu offer)
Så hverken straffen eller soningen er anuleret - det er fulbragt.... straffen og soningen er den samme dengang i GT som den er på NT-tid som den er nu...... Forskellen mellem GT-tid og NT og nu er at både straffen og soningen ER fuldbragt..... det er sket.
Hvis jeg straffen en morder med døden på Guds vejne vil jeg straffe vil det blive straf nr to...... først den Jesus tog OG den jeg tildeler morderen..... Gud forlanger IKKE to straffe - en er nok. Så den straf en morder i Danmark vil få er menneskers straf - for at sone den synd/ skyld han har begået overfor mennesker. Den synd han har begået overfor Gud er betalt - Gud forlanger ikke mere....bøden er betalt..... Så jeg ser ikke NT som en anulering af GT - jeg ser NT som en opfyldelse af GT´s krav osv.
Jeg mener, som tidligere nævnt, ikke at alt, hvad kristne gør er kristendom. Men, hvis deres handlinger er begrundet af Bibelen, så er det en form for kristendom.
Kristendom kan ikke gradbøjes. Man er ikke lidt kristen hvis man tror på lidt af Bibelen. Hvis det var sådan ville alle være lidt kristne - "vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig" - det er en sætning mange tror på sandheden i..... men er man kristen hvis man kun tror på den ene sætning????? Nej vel....
Enten er man kristen - 100% - med hele kristendommens budskab ellers er man ikke kristen - men bruger bare det fra kristendommen som passer ind i den enkeltes liv og mærkesag og formål.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25244 - 19/11/2003 22:39
|
Bruger
|
De (holdninger) kan iøvrigt ikke alle være Guds vilje, hvorfor nogle kristne vel bliver skuffede på dommedag!
Mnjaeh, nu skal man naturligvis skele imellem, hvilke holdninger der resulterer i en direkte modstrid med Gud, og hvad der blot resulterer i "uoverensstemmeler" af en grad, der ikke vækker større bekymring. Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om nogen holdning, der - efter min mening - bør vække andet end en HØJT løftet pegefinger og temmelig røde ører.
Hvis man nøjes med at nedskrive den rette tolkning så har man imidlertid stadigvæk det problem, at de usmagelige (forældede) passager stadigvæk er at læse i selve Bibelen.
Dem er der jo heller ikke noget i vejen med, udover de er usmagelige. Begivenhederne i anden verdenskrig eller balkan-krigen er også usmagelige, men der er ingen grund til at fjerne det fra historie-bøgerne. Og når nu de står der, kan de både bruges til et "aldrig igen" billede eller til gode ideer. Det kommer an på læseren.
Men, hvis NT altid overstyrer GT så må der da være nogle ting i GT, er fuldstændigt og entydigt uegnede. Disse kunne man så fjerne. Fx påbudet om at dræbe homoseksuelle.
Ref. ovenstående svar.
Og lige dette med homoseksuelle. Jeg ved ikke hvor meget det har været oppe i tråden, men jeg vil gerne sige to ting om det emne:
1) Så vidt jeg husker står der kun, at homoseksuelle skal lide døden. Der står ikke at vi (kristne) skal slå dem ihjel, men at Gud derimod vil gøre det. Dette stadfæstes yderligere i buddet om ikke at dræbe. Du må gerne rette mig hvis jeg tager fejl - jeg kan nemlig ikke huske hvor emnet omtales.
2) Der har været flere hade-udsendelser i TV der forsøgte at få kristne til at fremstå som nogle, der er imod homoseksuelle. Dette er - bibelsk set - en fejlfortolkning. Kristne BØR være imod homoseksualitet, men ikke den enkelte person som homoseksuel. Bibelsk set bør vi elske synderen men "hade" synden. At der så er nogle kristne, der har svært ved at skille synden fra synderen, er nok forståeligt. Alle har tendens til at generalisere. Også kristne.
Slutteligt. GT er en utrolig vigtig kilde til at forstå meget i NT. Der er mange profetier og lignende. Der er også de mest utrolige barbariske og voldelige og umenneskelige historier. Hvad vi skal med dem, ved jeg ikke. Men jeg føler stadig de bør være med, eftersom det er en del af den skrift, de nu engang står i. Alle de enkelte 66 bøger i bibelen har jo deres eget selvstændige sammenhæng.
Hvis man ønsker at læse det brev, Paulua i år 58 e.v.t. sendte fra det sydvestlige tyrkiet til en husstand i nord-grækenland, så syntes jeg man bør have muligheden for at læse hele brevet. Og ikke en politisk eller moralsk cencureret version.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#25245 - 20/11/2003 07:52
|
Bruger
|
Hej Ester
Du skriver: At kristendom ikke kan gradboejes, nej maaske ikke, men det er jo et faktum at kristendommen bliver gradboejet, det bliver den jo i det oejeblik at der fortolkes forskelligt. Du mener altsaa, at man skal tage det hele i bibelen for at kalde sig kristen? Det forstaar jeg faktisk ikke, for saa def. du jo hvad en kristen er, og det mener jeg faktisk ikke man kan, fordi det igen er et fortolkningsspoergsmaal.
Eksempel: Man kan da sagtens vaere kristen og saa samtidig stille sig kritisk til skabelsesberetningen i GT.
Min pointe er, om der i det hele taget er nogen der kan def. hvad en kristen er, mener faktisk hvis man proever at def. hvad en kristen er, saa er det kun en subjektiv fortolkning.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25246 - 20/11/2003 10:40
Re: Hvad er en kristen ???
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Nelle
Du skriver: Min pointe er, om der i det hele taget er nogen der kan def. hvad en kristen er, mener faktisk hvis man proever at def. hvad en kristen er, saa er det kun en subjektiv fortolkning. Citat slut.
Svar: Det er såmænd ikke så kompliceret at definere, hvad en kristen er Det er en som tror på Kristus ! På Hans autoritet som Guds enbårne Søn, som den der døde på korset for vor skyld og som opstod fra de døde og som skal komme tilbage for 2. gang.
Alt andet er tankespind og menneskelige overleveringer.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#25247 - 20/11/2003 11:33
[Re: carl]
|
Bruger
|
Alt andet er tankespind og menneskelige overleveringer.
Incl. syndefaldet, syndfloden, erobringen af kanaans land, Jonas i hvalen etc.?
|
|
Til toppen
|
|
|
#25248 - 20/11/2003 12:17
|
Bruger
|
Hej Carl
Ja, det er jeg saa godt klar over, eller troede jeg var det, fordi, hvis bibelen bliver fortolket paa flere maader af kristne mennesker, saa maa der jo alligevel vaere en forskel paa, hvad det er at vaere kristen, fx er man mere kristen hvis man tror paa skabelsesberetningen end hvis man ikke goer?, idet bibelen ogsaa bliver fortolket forskelligt, maa da betyde, at fortolkningen af det at vaere kristen, en rigtig kristen er forskellig.
Hvad mener du saa med tankespind i den forbindelse her?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25249 - 20/11/2003 12:21
|
Bruger
|
Hej Lars
Ja, det er faktisk det, jeg gerne vil have en forklaring paa, hvad er rigtigt og forkert, altsaa hvad der er tankespind, ligeledes hvem der har den autoritet til at beskrive hvad en rigtig kristen er.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25250 - 20/11/2003 12:40
|
Bruger
|
..ligeledes hvem der har den autoritet til at beskrive hvad en rigtig kristen er.
Det gad jeg også godt vide, hvis nogen hævdes at have den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25251 - 20/11/2003 13:25
|
Bruger
|
Hej Lars
Netop, men hvis ingen kan haevdes at have denne autoritet, mener jeg ikke, vi kan faa et objektivt svar paa, hvad en rigtig kristen er, saa er og bliver det kun subjektive holdninger og fortolkninger af, hvad en rigtig kristen er
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#25252 - 20/11/2003 13:52
Re:En kristen
|
Bruger
|
hej Nelle
Jeg vil da gerne komme med en def. på hvad en kristen er for en:
En kristen: - tror på Kristus (Jesus) - tror på at Jesus er Guds søn - tror på at Jesus er vor frelser og Herre
Mere skal der ikke til for at kunne kalde sig en kristen......
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25255 - 20/11/2003 23:05
|
Bruger
|
De (holdninger) kan iøvrigt ikke alle være Guds vilje, hvorfor nogle kristne vel bliver skuffede på dommedag! ------------------------------------------------------------ Mnjaeh, nu skal man naturligvis skele imellem, hvilke holdninger der resulterer i en direkte modstrid med Gud, og hvad der blot resulterer i "uoverensstemmeler" af en grad, der ikke vækker større bekymring. Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om nogen holdning, der - efter min mening - bør vække andet end en HØJT løftet pegefinger og temmelig røde ører.
Holdningen i sig selv kan måske ikke, men hvis man agerer på den (fx ved at dræbe en homoseksuel) så fører det vel til andet end en "løftet pegefinger og temmelig røde" øren.
Den kristne, hvis tro byder ham at følge Guds påbud, bliver derfor nok temmelig skuffet i det hinsides.
Hvis man nøjes med at nedskrive den rette tolkning så har man imidlertid stadigvæk det problem, at de usmagelige (forældede) passager stadigvæk er at læse i selve Bibelen. ------------------------------------------------------------ Dem er der jo heller ikke noget i vejen med, udover de er usmagelige. Begivenhederne i anden verdenskrig eller balkan-krigen er også usmagelige, men der er ingen grund til at fjerne det fra historie-bøgerne. Og når nu de står der, kan de både bruges til et "aldrig igen" billede eller til gode ideer. Det kommer an på læseren.
I GT er det ikke klart, at der er tale om en "historiebog". 1) Det står stadigvæk i nutid/fremtidsform - ikke i datid 2) De "historiske" dele af GT er ikke markeret som sådan men er umiddelbart umulige at skelne fra de dele, der er aktuel kristendom 3) Den Gud, der tilbedes, er den samme som stod bag de usmagelige passager.
1) Så vidt jeg husker står der kun, at homoseksuelle skal lide døden. Der står ikke at vi (kristne) skal slå dem ihjel, men at Gud derimod vil gøre det. Dette stadfæstes yderligere i buddet om ikke at dræbe. Du må gerne rette mig hvis jeg tager fejl - jeg kan nemlig ikke huske hvor emnet omtales.
Det sted jeg tænker på er: Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død. (3 Mos 20:13)
Der står intet om, hvorvidt det er Gud eller menneskene, der skal sørge for denne død. Dette afsnit står imidlertid sammen med en mængde tilsvarende steder, hvor der ved nogen af dem nævnes at menneskene skal dræbe/straffe synderne. Det tyder på, at det hele er formaninger om, hvordan menneskene skal straffe.
Se fx også på (3 Mos 20:15): Hvis en mand har seksuel omgang med et dyr, skal han lide døden. Også dyret skal I dræbe. Her står der i første sætning intet om, hvorvidt det er menneskene eller Gud, der skal dræbe manden. Det fremgår imidlertid af næste sætning, at det - trods den manglende angivelse - er menneskene, der skal straffe sådan.
2) Der har været flere hade-udsendelser i TV der forsøgte at få kristne til at fremstå som nogle, der er imod homoseksuelle. Dette er - bibelsk set - en fejlfortolkning. Kristne BØR være imod homoseksualitet, men ikke den enkelte person som homoseksuel. Bibelsk set bør vi elske synderen men "hade" synden. At der så er nogle kristne, der har svært ved at skille synden fra synderen, er nok forståeligt. Alle har tendens til at generalisere. Også kristne.
Tjah, når der nu er en passage i Bibelen, der siger at man skal slå homoseksuelle mænd ihjel har jeg svært ved at se det som udslag af en "hade-udsendelse". Jeg forstår også godt, hvis nogle kristne ikke ser det som en opfordring til at hade synden men ikke synderen. Det citerede går faktisk direkte efter manden.
GT er en utrolig vigtig kilde til at forstå meget i NT. Der er mange profetier og lignende. Der er også de mest utrolige barbariske og voldelige og umenneskelige historier. Hvad vi skal med dem, ved jeg ikke. Men jeg føler stadig de bør være med, eftersom det er en del af den skrift, de nu engang står i.
I så fald må udgiverne også acceptere et medansvar, såfremt nogen handler ud fra de passager.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25256 - 20/11/2003 23:19
|
Bruger
|
I GT blev synd straffet på forskellig måde også ved døden......eller sonet ved offerdyr og renselser. I NT (og nu) blev/bliver synd straffet med død (Jesu død)..... og sonet ved offer (Jesu offer) Så hverken straffen eller soningen er anuleret - det er fulbragt.... straffen og soningen er den samme dengang i GT som den er på NT-tid som den er nu...... Forskellen mellem GT-tid og NT og nu er at både straffen og soningen ER fuldbragt..... det er sket.
Jeg kan ikke se det giver megen mening at sige, at straffen er den samme i NT og GT. 1) Jeg mener ikke person A kan sone person B's forbrydelse 2) Jeg mener ikke en forbrydelse kan sones før den er begået
Iøvrigt kan jeg ikke se, at Jesu død i sig selv sone forbrydelserne. Man skal jo også tro for at undgå straffen. Gør man ikke det, så er det en evighed i Helvede. Unægteligt en endnu mere barbarisk straf end steningen i GT.
Kristendom kan ikke gradbøjes.
Jeg gradbøjede skam ikke "kristen". Når jeg skrev "en form for kristendom", så mente jeg en variant af kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25257 - 20/11/2003 23:33
|
Bruger
|
Idéen i det ligger i, at den der fratager en anden noget, skal erstatte det til samme værdi... Slår jeg en af dine okser ihjel, så skal jeg erstatte med en ny okse eller værdien af samme... Ikke som folk forstår det, at slå jeg en af dine okser ihjel, så skal du slå en af mine ihjel...
Hvad så, hvis jeg slår din søn ihjel? Skal du så have min søn?
I det hele taget synes jeg ikke at "øje for øje" eller "tand for tand" tyder på, at man skal erstatte det ødelagte - mere som om man selv skal miste det samme.
Hvem har "vundet" noget på det?? Nu mangler vi bare begge to en okse... Den idé er i sig selv fuldstændig tåbelig, da det at tage noget fra en anden, aldrig kan give dig det du mangler tilbage...
Enig - jeg synes også det er tåbeligt.
Og det er foriøvrigt jødisk udlægning af "princippet"...
Jeg er nu ret sikker på, at en hel del kristne også udlægger det sådan. Ergo er det også kristendom.
Iøvrigt er jeg en af dem, der ikke mener man kan skille GT og NT ad, og formulere noget nyt... Alt er gældende... GT er de hellige skrifter, NT er forkyndelsen af dem... Men jo... Gud har lavet en ny pagt med os...
"Alt er gældende"? Gælder det også kravet om at man dræber homoseksuelle?
Hvori består den nye pagt iøvrigt, hvis alt det gamle stadig er gældende?
Dog... Kigger vi på GT, vil vi se, at det kan godt være at den taler til de enkelte, men den gælder faktisk et folk... Den taler om hvordan Guds folk bør forholde sig... I NT ser vi det anderledes... Her taler Gud til os som enkeltindivider... Hvordan vi hver især bør forholde os til Gud... En vigtig ting til stenkastningen er det Jesus siger: "Lad den af jer, der er uden synd, kaste den første sten!"....
Mener du hermed, at Gud stadigvæk kræver af samfundet, at det dræber homoseksuelle? Mens han samtidig kræver af borgerne, at de undlader at gøre det, med mindre de er helt syndfrie?
Udover at det virker lidt skizofrent, så betyder det jo at de barbariske passager i princippet stadigvæk er gældende. Herunder også opfordringen til drab på homoseksuelle. I så fald må Bibelen altså bære et medansvar, såfremt nogen mener sig syndfri og handler derpå.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25258 - 21/11/2003 00:02
|
Bruger
|
Hej ateist
Jeg kan ikke se det giver megen mening at sige, at straffen er den samme i NT og GT. 1) Jeg mener ikke person A kan sone person B's forbrydelse 2) Jeg mener ikke en forbrydelse kan sones før den er begået
Jeg synes også at det nogengange er svært at tro at det virkelig gælder - men det gør det...... og Gud mener godt det kan gøres sådan - han har selv bestemt måden og han har selv handlet.....
Iøvrigt kan jeg ikke se, at Jesu død i sig selv sone forbrydelserne. Man skal jo også tro for at undgå straffen. Gør man ikke det, så er det en evighed i Helvede. Unægteligt en endnu mere barbarisk straf end steningen i GT.
det vi debaterede var om vi mennesker har lov til at straffe på vejne af Gud..... det jeg ville frem til var at hvis vi straffer på vejne af Gud (i Guds navn) så kommer vi forsent - straffen er både udmålt og sonet..... Vi skal ikke gøre noget for at udfører Guds straf.
Hvis et menneske skal straffen fx for mord - jamen så skal straffen måles ud set i forhold til den skade morderen har voldt mennesker (den døde + familie og venner, samfundet mv)..... Og i det perspektiv mener jeg også at en morder skal tage sin straf.... Men jeg hverken kan eller vil dømme ham i Guds navn - for så dømmer jeg en uskyldig idet straffen er sonet....
Når alt det er sagt så er det nødvendigt at tro på at synden/skylden ER sonet for at få del i det...... Hvis vi tror så giver Jesus os adgang til Himlen.... så er vi renset i hans sonings-blod...... Hvis vi ikke tror på at Jesus har sonet vores synd og skyld - hvis vi ikke tager imod "kviteringen" hvor det står alt betalt på - - - så må vi selv stå til regnskab for vores synd - og (som nævnt i 1Mosebog er) straffen for synd = død.......
Jesu død på korset har i sig selv sonet ALLE verdens synder (også dine) Det er sket - Det er Fuldbragt. Men det kommer os kun til gavn hvis vi tror på det..... deri har du ret.... men handlingen og soninger er færdiggjort og fuldbragt.... allerede nu......
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25259 - 21/11/2003 03:03
|
Bruger
|
Shalom..
Du skriver:
Hvad så, hvis jeg slår din søn ihjel? Skal du så have min søn?
Hvis du har en søn, er det vel en mulighed... Men ellers søge, at jeg får det afsand dækket, som vil opstå ved det...
I det hele taget synes jeg ikke at "øje for øje" eller "tand for tand" tyder på, at man skal erstatte det ødelagte - mere som om man selv skal miste det samme.
Okay... Det er jeg ked af at høre... Men hvis det er din holdning... Dog en ret grusom holdning, som ikke tyder på et kærligt menneske... Men kender dig selvfølgelig ikke...
Jeg er nu ret sikker på, at en hel del kristne også udlægger det sådan. Ergo er det også kristendom.
Det er nu et ret spinkelt grundlag, at bygge sin konklusion på... Sin personlige mening... Hvad så hvis jeg mener noget andet?? Som du selv nævner, så hælder du mest til, at princippet gælder et hævnmotiv, ikke et erstatningsmotiv (du tager noget af mit, jeg tager noget af dit, istedet for, jeg har taget noget af dit, nu søger jeg at erstatte det)... Det har været typisk kristen udlægning af princippet, da det passer bedre med Jesus ord om det...
"Alt er gældende"? Gælder det også kravet om at man dræber homoseksuelle?
Der står ingen steder, at man skal dræbe homoseksuelle... Der står, at en mand må ikke ligge med en anden mand som man ligger med en kvinde. Det er en vederstyggelighed... Der står ikke, at en mand der føler lyst til en anden mand, skal stenes... Det er gerningen, ikke tanken....
Hvori består den nye pagt iøvrigt, hvis alt det gamle stadig er gældende?
Det kommer jeg til... Men vil lige indskyde, at en ny pagt ikke nødvendigvis medfører en ny lov...
Mener du hermed, at Gud stadigvæk kræver af samfundet, at det dræber homoseksuelle?
Nej... Ikke fordi de er homoseksuelle... Læs mit svar til det, længere oppe...
Mens han samtidig kræver af borgerne, at de undlader at gøre det, med mindre de er helt syndfrie?
Pointen er, at inden du begynder at stå og afgøre om andre er skyldige i noget, så start lige med at finde ud af, om du selv er skyldig i noget... Det er let at dømme, men er det lige så let at stå til doms??
Udover at det virker lidt skizofrent
Det erklærer du i din egenskab af?? hvad?? Du er uddannet indenfor psykiatrien??
så betyder det jo at de barbariske passager i princippet stadigvæk er gældende.
Det er op til dig selv, om du vil mene at de er barbariske... Men hvis ikke Jesus har talt imod noget, så er det stadig gældende, ja...
I så fald må Bibelen altså bære et medansvar, såfremt nogen mener sig syndfri og handler derpå.
Jeg ved ikke hvordan du er kommet frem til den konklusion... Den virker ikke helt gennemtænkt.. Så hvis du siger til mig, at jeg gerne på åbne en lægepraksis, så længe jeg mener, at jeg kan klare det, hvorpå jeg diagnoserer en patient forkert, så pågældende efterfølgende dør... så er du medskyldig??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25260 - 21/11/2003 03:10
|
Bruger
|
Shalom...
Du skriver:
At sige, at jeg "bare rakke[r] ned" mener jeg overhovedet ikke du har belæg for!
Og jeg citerer:
Jeg kan ikke se GT som andet end en afskyelig bog,
Okay... Hvad ville du føle/tænke, hvis jeg kaldte din livsanskuelse afskyelig??
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25261 - 21/11/2003 08:33
Er Romerkirken = "Babylons skøge"?
[Re: Carsten]
|
Anonym
Anonym
|
Carsten skrev: Du spørger måske stadig dig selv hvorfor Romerkirken ikke er at betragte som en kristen kirke?
Hvis man søger lidt i historien vil man finde at den hedenske religion der blev dyrket i det gamle Babylon, er trådt direkte over i det vi nu i dag kalder Den Romersk Katolske kirke. Karakteristika ved Babylons religon var nemlig følgende:
1) præsteskabet skulle leve i cølibat 2) folket skulle bekende deres overtrædelser til præsterne 3) Babyer blev renset ved at blive stænket med vand 4) Man tilbad himmeldronningen (i dag er himmeldronningen Maria) 5) Ét af de ikoner man tilbad var især "Moderen med barnet", som i dag er blevet til Maria med Jesusbarnet"...
Da man regner med at den katolske variant af kristendommen udgør ca. 1 milliard af verdens i alt 1,8 milliarder kristne, reducerer du altså, ved at anse katolicismen som hedenskab, kristendommen til verdens næststørste religion efter Islam som så vidt jeg husker omfatter ca. 1,2 milliarder muslimer.
Dit synspunkt understreger i øvrigt, hvad jeg er enig med dig i, at kristendom er så mange forskellige ting at det forekommer uhyre vanskeligt at finde en fælles definition på hvad kristendom er - men at nogle kristne, i hvert fald du, ligefrem anser andre kristne som hedninge, det er lidt af en overraskelse for mig. Og ikke nok med det, idet du jo skriver:
Carsten skrev: Og man kunne blive ved - rosenkransen, nonne- og munkeordenen, Paveembedet osv., alle disse ting kan spores tilbage til den gamle Babylonske religion, og det giver derfor mening når Bibelen omtaler Romerkirken som:
»Det store Babylon, moder til skøgerne og jordens afskyeligheder.«
Det værste er dog at skøgen i moderne tid virkelig har formået at indsmigre sig på Guds sande folk, som ikke er mistænkelige over hendes nye økumeniske taktik, som igen skal bringe hele kirken ind under hende og ind under paven. Bare vent, når Johannes Paul II tid er forbi, og det er den vel snart, så kommer en ny pave til, den ottende siden 1798, og under ham vil der ske ting og sager...
...Og de vil heller ikke være i Kristendommens navn
På denne hjemmeside finder man oplysningen at "Der er mere end 25.000 kristne kirker af forskellig observans, . . . ", og det gør det naturligt at spørge dig, Carsten:
Mener du at Romerkirken (katolicismen) er den eneste blandt de mere end 25.000 kristne kirker som i virkeligheden er en hedensk religion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25262 - 21/11/2003 11:00
|
Bruger
|
Du skriver: At sige, at jeg "bare rakke[r] ned" mener jeg overhovedet ikke du har belæg for! Og jeg citerer: Jeg kan ikke se GT som andet end en afskyelig bog,
At sige, at jeg "bare rakke[r] ned" er ikke underbygget med 1) et enkelt eksempel, der 2) er taget ud af en argumenterende sammenhæng.
Hvad ville du føle/tænke, hvis jeg kaldte din livsanskuelse afskyelig??
Nu kaldte jeg ikke din livsanskuelse afskyelig - jeg kaldte GT for en afskyelig bog. Så kun i det tilfælde, at du mener, at fx homoseksuelle skal dræbes, vil jeg betegne din livsanskuelse som afskyelig.
Mht. mine egne følelser ved, at du kaldte min livsanskuelse for afskyelig, så kommer det vel an på så meget. - Hvilken livsanskuelse er det overhovedet vi snakker om? - Hvilken sammenhæng siger du det i? - Er det begrundet eller er det bare infantil mudderkastning? - osv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25263 - 21/11/2003 11:26
|
Bruger
|
I det hele taget synes jeg ikke at "øje for øje" eller "tand for tand" tyder på, at man skal erstatte det ødelagte - mere som om man selv skal miste det samme. ---------------- Okay... Det er jeg ked af at høre... Men hvis det er din holdning... Dog en ret grusom holdning, som ikke tyder på et kærligt menneske... Men kender dig selvfølgelig ikke...
Et noget ynkeligt ad hominem-angreb, du der disker op med!
1) Det fremgår tydeligt af det skrevne, at det er en tolkning af reglens ordlyd og ikke min personlige holdning.
2) I det citerede indlæg skriver jeg udtrykkeligt, at "jeg synes også det er tåbeligt", hvorfor du altså ikke kan være i tvivl om, hvorvidt det er min personlige holdning.
Er du virkelig så irriteret på mig, at du tyer til den slags?
Jeg er nu ret sikker på, at en hel del kristne også udlægger det sådan. Ergo er det også kristendom. ----------- Det er nu et ret spinkelt grundlag, at bygge sin konklusion på... Sin personlige mening...
Det er nu mere end blot min personlige mening. Jeg har set amerikanere argumentere for dødsstraf med henvisning til Bibelens regel om et "øje for øje...". Hvor mange millioner i Bibelbæltet, der tænker sådan ved jeg bare ikke med sikkerhed.
Hvad så hvis jeg mener noget andet?? Som du selv nævner, så hælder du mest til, at princippet gælder et hævnmotiv, ikke et erstatningsmotiv (du tager noget af mit, jeg tager noget af dit, istedet for, jeg har taget noget af dit, nu søger jeg at erstatte det)... Det har været typisk kristen udlægning af princippet, da det passer bedre med Jesus ord om det...
Så kan vi vel blot konstatere, at der er 2 vidt forskellige kristne udlægninger af teksten. Det er jo ikke noget nyt. Af samme grund skrev jeg faktisk også, at det "også" var kristendom.
"Alt er gældende"? Gælder det også kravet om at man dræber homoseksuelle? --------- Der står ingen steder, at man skal dræbe homoseksuelle... Der står, at en mand må ikke ligge med en anden mand som man ligger med en kvinde. Det er en vederstyggelighed... Der står ikke, at en mand der føler lyst til en anden mand, skal stenes...
Prøv at citere rigtigt:
Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død. (3 Mos 20:13)
Det er gerningen, ikke tanken....
Men, nu er der jo en ret stor del af de homoseksuelle i Vesten, der også praktiserer deres seksualitet. Der er altså en hel del, der skal dræbes, selvom også alt for mange desværre vælger at undertrykke og lyve om deres seksualitet.
Pointen er, at inden du begynder at stå og afgøre om andre er skyldige i noget, så start lige med at finde ud af, om du selv er skyldig i noget... Det er let at dømme, men er det lige så let at stå til doms??
Min skyld er da fuldstændig underordnet for vurderingen af såvel andres skyld som den straf, der følger deraf.
I så fald må Bibelen altså bære et medansvar, såfremt nogen mener sig syndfri og handler derpå. --------- Jeg ved ikke hvordan du er kommet frem til den konklusion... Den virker ikke helt gennemtænkt.. Så hvis du siger til mig, at jeg gerne på åbne en lægepraksis, så længe jeg mener, at jeg kan klare det, hvorpå jeg diagnoserer en patient forkert, så pågældende efterfølgende dør... så er du medskyldig??
Hvis jeg opfordrer dig til at dræbe homoseksuelle og du gør det, så vil jeg mene, at jeg er medskyldig. Specielt, hvis jeg bilder dig ind, at det er Guds vilje du derved udfører.
Der var jo også en grund til, at hitzb-ut-tahrir blev dømt for at opfordre til at slå jøder ihjel. Den slags må man ikke! Heldigvis heller ikke, selvom det er religiøst begrundet. Som tidligere nævnt har jeg også svært ved at se NT blive udgivet, såfremt det var en bog af nyere dato. Det eneste, der freder den fra et forbud, er tilsyneladende dens høje alder og store udbredelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25264 - 21/11/2003 11:29
|
Bruger
|
Shalom...
Undskyld jeg siger det ligeud, men det er da ordkløveri... At du begynder at kalde vores hellige skrifter for afskyelige, er i mine øjne nedgørelse... At du bliver ved med, at glemme at det ikke er homoseksuelle som mennesker, men den promiskuøse udførelse af homoseksualitet der skal straffes, er en ting... Men at vedholde, at du kan tillade dig at kalde vores skrifter for afskyelige, på den baggrund er en anden... Jeg har endnu ikke oplevet nogen herinde, af nogen som helst tro, eller mangel på samme, som ikke har kunnet udtrykke deres uenighed på en mere høflig måde.. Man bør altid respektere de folk man gæster og deres gæster...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25265 - 21/11/2003 11:56
|
Bruger
|
Shalom... Du skriver: Et noget ynkeligt ad hominem-angreb, du der disker op med! Det er jeg ked af, at du synes... Men det var nu ikke ment som et angreb.. 1) Det fremgår tydeligt af det skrevne, at det er en tolkning af reglens ordlyd og ikke min personlige holdning. Du udtrykte dig med, I det hele taget synes jeg ikke , hvilket gjorde at jeg regnede med, at det var dit syn på det... Jeg kunne ikke konkludere anderledes ud fra dine ord... Det beklager jeg I det citerede indlæg skriver jeg udtrykkeligt, at "jeg synes også det er tåbeligt", hvorfor du altså ikke kan være i tvivl om, hvorvidt det er min personlige holdning. Det er rigtigt... Jeg beklager, at jeg ikke gav mere udtryk for, at jeg vidste at vi nok var enige om det tåbelige i den fra din side, tolkede ordlyd... Er du virkelig så irriteret på mig, at du tyer til den slags? Nej... Ikke mere end jeg plejer, når jeg diskuterer med ateister  ... Det virker som om vi er på vej ud på et sidespor... Jeg synes selv dine indlæg kan være lidt lige på nu og da (dette er udelukkende min subjektive oplevelse)... Hvilket så overrasker mig at du ikke synes om, at jeg gør det?? Det er nu mere end blot min personlige mening. Jeg har set amerikanere argumentere for dødsstraf med henvisning til Bibelens regel om et "øje for øje...". Hvor mange millioner i Bibelbæltet, der tænker sådan ved jeg bare ikke med sikkerhed. Nu modsiger du dig selv... Du skriver, at du har set amerikanere argumentere for dødstraf med henvisning til princippet... Men det er jo netop det, den tolkning jeg her bringer, taler imod... At den netop ikke kan bruges som argument til dødstraf da det fjerne hævnmotivet i princippet og istedet gør det til et erstatningsprincip... Den erstatningsmotivet er den jødiske tolkning... hævnmotivet den kristne (jeg ved så ikke om det siger en del om kristne  ).... Så kan vi vel blot konstatere, at der er 2 vidt forskellige kristne udlægninger af teksten. Det er jo ikke noget nyt. Af samme grund skrev jeg faktisk også, at det "også" var kristendom. Se ovenstående svar... Jeg vil være ærlig her og sige, at det ikke er alle kristne tolkninger der er rigtige... Heller ikke mine... Jeg prøver at forstå baggrunden for Jesu ord i jødedommen... Man skal nok søge tilbage for at få tingenes sande sammenhæng... Det er der desværre ikke mange kristne der gør... Prøv at citere rigtigt:
Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død. (3 Mos 20:13) Jeg citerede nu rigtigt... Fra 3.Mosebog 18,22... Jeg ved godt, at der er et ekstra "tillæg" i 20:13, men ellers er de enslydende... Jeg benægter heller ikke at der er en dødstraf medført, omend det ikke klart fremgår hvem der skal sørge for deres dødstraf... Der står at De skal lide døden. Ikke at vi skal straffe dem med døden... Det plejer ellers at være sagt tydeligt, når vi, som læsere af Bibelen, skal straffe folk... Men, nu er der jo en ret stor del af de homoseksuelle i Vesten, der også praktiserer deres seksualitet. Der er altså en hel del, der skal dræbes, selvom også alt for mange desværre vælger at undertrykke og lyve om deres seksualitet. Jeg har altid fastholdt, at ikke-kristne ikke skal påduttes kristnes værdier... Man vælger selv... Så alle de ikke-kriste homoseksuelle, vil jeg ikke sige noget om... Men det er ikke en hemmelighed at jeg synes det er forkert... Min skyld er da fuldstændig underordnet for vurderingen af såvel andres skyld som den straf, der følger deraf. Ja, men ikke i forhold til, om du kan tillade dig at udsige skyld og dom... Endnu mindre udførelsen af denne... Hvis jeg opfordrer dig til at dræbe homoseksuelle og du gør det, så vil jeg mene, at jeg er medskyldig. Specielt, hvis jeg bilder dig ind, at det er Guds vilje du derved udfører. Du holder det meget sort på hvidt her... Du glemmer stadig, at Jesus fortalte os, at kun den af os, der er uden synd, kan kaste den første sten... Lad mig så spørge.. Har du aldrig gjort noget forkert?? Hvis du en dag møder en kristen der mener, at det er iorden med dødstraf, så spørg ham om det samme... Hvis han svarer bekræftende til det, så kan du så spørge om han er uden synd og giv ham en sten i hånden... Forstår han ikke den pæne hentydning, så tror jeg ikke, at han har læst Bibelen nok... Jeg vil ikke afgøre om han har, men jeg tvivler... Som tidligere nævnt har jeg også svært ved at se NT blive udgivet, såfremt det var en bog af nyere dato. Det eneste, der freder den fra et forbud, er tilsyneladende dens høje alder og store udbredelse Ok... Den mening skal du havde lov til at have... Men jeg kan egentlig ikke bruge den til noget... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25266 - 21/11/2003 12:05
|
Bruger
|
At du bliver ved med, at glemme at det ikke er homoseksuelle som mennesker, men den promiskuøse udførelse af homoseksualitet der skal straffes, er en ting...
Som jeg skriver til dig her, så står der faktisk, at bøsser skal dø. Uanset, hvor meget du benægter det, så er det altså, hvad der står i den officielle danske oversættelse!
|
|
Til toppen
|
|
|
#25267 - 21/11/2003 12:31
|
Bruger
|
Nu må du læse ordentlig efter...
Der står hvis mand LIGGER... Ikke hvis en mand FØLER TRANG TIL AT LIGGE.... Der er forskel... Det er den homoseksuelle handling... Ikke den homoseksuelle selv...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25268 - 21/11/2003 12:31
|
Bruger
|
Holdningen i sig selv kan måske ikke, men hvis man agerer på den (fx ved at dræbe en homoseksuel) så fører det vel til andet end en "løftet pegefinger og temmelig røde" øren - og - Den kristne, hvis tro byder ham at følge Guds påbud, bliver derfor nok temmelig skuffet i det hinsides.
Korrekt, men den kristne, der ønsker at følge Guds påbud, vil også læse NT og dér finde ud af, hvordan han skal forholde sig til problemet. Og dér vil han tydeligt kunne se, at han ikke selv ved egen hånd skal dræbe homoseksuelle. Vælger han at gøre det alligevel, trodser han Guds bud. Og så må han jo også tage sin straf for det.
I GT er det ikke klart, at der er tale om en "historiebog". 1) Det står stadigvæk i nutid/fremtidsform - ikke i datid 2) De "historiske" dele af GT er ikke markeret som sådan men er umiddelbart umulige at skelne fra de dele, der er aktuel kristendom 3) Den Gud, der tilbedes, er den samme som stod bag de usmagelige passager.
Ja - jeg vil næsten sige selvfølgelig!. Det, der står i GT, var de love og regler, man skulle fælge i den tidsperiode, hvor GT var gældende. Derfor står GT i nutid.
Jeg tror det hvor du går galt i din definition af Bibelen er, at Bibelen jo ikke kun er en lovbog. Bibelen er en lovbog, en vejledning, en historiebog og en profetibog samlet i én. Du kan ikke bare udtage en hvilken som helst passage fra et tilfældigt sted og sige at "sådan er det altså". Du bliver jo nød til at sammenholde de steder, der behandler emnet. Din foragt for GT syntes totalt at overskygge alt hvad der står i NT.
Der står intet om, hvorvidt det er Gud eller menneskene, der skal sørge for denne død. Dette afsnit står imidlertid sammen med en mængde tilsvarende steder, hvor der ved nogen af dem nævnes at menneskene skal dræbe/straffe synderne. Det tyder på, at det hele er formaninger om, hvordan menneskene skal straffe.
Korrekt. Og hvad siger NT så om det?
Tjah, når der nu er en passage i Bibelen, der siger at man skal slå homoseksuelle mænd ihjel har jeg svært ved at se det som udslag af en "hade-udsendelse".
Det er jo fordi du har set dig sur på selve passagen. Du vælger fuldkommen at ignorere, at den regelsætning, der gives i GT, kan sammenlignes med en grundlov, og at denne grundlov blev ophævet i NT og erstattet med en ny grundlov.
I så fald må udgiverne også acceptere et medansvar, såfremt nogen handler ud fra de passager. (dræber homoseksuelle)
Overhovedet ikke. Hvis nogen handler ud fra de passager, vælger de bevidst at at misbruge passagen til at dræbe nogen eller hvad de nu end vil misbruge den til. En kristen - og dermed den målgruppe, du påstår kan misbruge passagerne - har én vigtig læresætning til hvordan man skal opføre sig: "Hvad ville Jesus havde gjort i denne situation?". Og når den kristne inddrager dén sætning, vil det stå klart for den kristne, at man selvfølgelig ikke dræber nogen som helst. Hvis den kristne vælger at ignorere dén sætning, vælger den kritsne at ignorere hele Jesus' budskab. Og kristendommen går jo netop på Jesus' budskab. Så mon vedkommende da bør kalde sig kristen?
Det er korrekt at man stadig kan bruge GT til at dræbe homoseksuelle. Men at drage dét som konklution er lige så seriøst som at ville forbyde træer, fordi man kan brække en gren af træet og bruge den som kølle og slå nogen ihjel med den.
Når nu du i denne diskution har hørt utallige kristne fortælle, at Bibelen ikke er GT alene, men både GT og NT, så forstår jeg ikke hvorfor du vedbliver at påstå noget andet. Jeg er tilbøjelig til at sige; mon ikke kristne er dem der har mest bemyndigelse til at udtale, hvad bibelen er og hvordan den skal læses?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#25269 - 21/11/2003 12:42
|
Bruger
|
1) Jeg mener ikke person A kan sone person B's forbrydelse 2) Jeg mener ikke en forbrydelse kan sones før den er begået Iøvrigt kan jeg ikke se, at Jesu død i sig selv sone forbrydelserne. Man skal jo også tro for at undgå straffen. Gør man ikke det, så er det en evighed i Helvede. Unægteligt en endnu mere barbarisk straf end steningen i GT.
1) Det er jo din tro - ikke kristendommens. Kristendommen bruger Bibelen til at konkludere dette, hvadenten du tror det eller ej.
2) Igen; det er jo din tro - ikke kristendommens. Og igen; kristendommen bruger Bibelen til at konkludere dette, hvadenten du tror det eller ej.
Jesu død; Igen igen det samme som ovenstående!
Tro for at undgå straf: Det er da ikke de kristnes eller kristendommens skyld. Hvis du ikke tror på det, kan du jo være ligeglad med Helvede. Det er bare noget, de kristne render rundt og tror.
Hvis du alligevel føler dig provokeret af det - hvad faktisk de fleste ikke-kristne gør - så er det nok fordi du et eller andet sted alligevel tror, at der er noget om snakken. Ellers kunne du jo være ligeglad.
I øvrigt er det ingen der ved, præsis hvad Helvede er. Der er fremsat enkelte billeder af det i GT, der dog mistænkeligt ligner Jerusalems losseplads... Personligt mener jeg det mest reelle billede på Helvede er fravær af Gud. Men da Gud i kraft af Jesus også er "tro, håb og kærlighed" mener jeg ikke dette forefindes i Helvede. Ligeledes mener jeg Åbenbaringen giver flere gode hints til, hvordan Helvede muligvis er. Dette billede findes jeg aldeles utiltalende, men ikke nødvendigvis som værende det middelalder-skræmme-billede, der ellers huserer.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#25270 - 21/11/2003 12:54
Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"?
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Vagn Bro, Selvfølgelig er der andre kirker der er på afvege, mere eller mindre, Jesus nævner det i øvrigt også i brevene til kirkerne i starten af Johannes-åbenbaringen, men den katolske kirke er den eneste der opfylder ALLE profetier fra Daniels bog og Johannes-åbenbaringen om "det lille horn", "dyret" med 10 horn og syv hoveder, og "det store Babylon - moderskøgen". Man kan sætte skriften op ved siden af historiens gang, og tydeligt se at der er fuldstændig overensstemmelse: 1: Et lille horn gror frem imellem de 10 andre horn, som er de 10 regioner, Romerriget var inddelt i. 2: Dette horn bringer 3 konger til fald, for at gøre plads til sig selv, og historien fortæller os, at de 3 Arianerregioner, der ikke ville underlægge sig pavedømmet, blev bragt til fald. 3: Skriften fortæller os at dette dyr fører krig mod Guds hellige i 1260 år, og dette er præcis hvad den Katolske kirke gør fra år 538 til 1798, hvor Pavedømmet bliver bragt til et umiddelbart fald (bliver "dødeligt såret", som skriften beskriver det.) ...og man kunne blive ved, og det er noget som Bibelen altså gør meget ud af, og det er fordi det er noget som vi kristne bør vide, således at vi er i stand til at observere den verden vi lever i, og vide hvad klokken er slået. Det er vigtigt at vide at Jesus kommer snart, for ellers bliver vi taget på sengen, og det advarede Jesus os om gang på gang. Den katolske kirke og pavedømmet spiller en så afgørende og vital rolle i endetidens profetier, at vi ikke bare som kristne kan trække på skuldrene af det, men det jeg oplever i denne tid, er at skulle man finde på at løfte sin røst imod Paven eller den katolske kirke, så bliver man hurtigt sat på plads med et knaldgult kort, så at sige... Men det må man vel tage med  Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#25271 - 21/11/2003 13:02
|
Bruger
|
Et noget ynkeligt ad hominem-angreb, du der disker op med! ---- Det er jeg ked af, at du synes... Men det var nu ikke ment som et angreb..
Nuvel... 
1) Det fremgår tydeligt af det skrevne, at det er en tolkning af reglens ordlyd og ikke min personlige holdning. ----- Du udtrykte dig med, I det hele taget synes jeg ikke , hvilket gjorde at jeg regnede med, at det var dit syn på det... Jeg kunne ikke konkludere anderledes ud fra dine ord... Det beklager jeg
Korrekt citeret, så skrev jeg: "I det hele taget synes jeg ikke at "øje for øje" eller "tand for tand" tyder på, at man skal erstatte det ødelagte - mere som om man selv skal miste det samme." Det fremgår altså klart, at jeg fortolker noget fremfor at beskrive min egen holdning.
Er du virkelig så irriteret på mig, at du tyer til den slags? ---- Nej... Ikke mere end jeg plejer, når jeg diskuterer med ateister ... Det virker som om vi er på vej ud på et sidespor...
Jeg kan da kun beklage, hvis ateismen irriterer dig - omend jeg mener det er dit problem og ikke vi ateisters.
Jeg er iøvrigt helt enig i, at vi er på vej ud ad et sidespor.
Jeg synes selv dine indlæg kan være lidt lige på nu og da (dette er udelukkende min subjektive oplevelse)... Hvilket så overrasker mig at du ikke synes om, at jeg gør det??
Mine indlæg kan nok ganske rigtigt være "lidt lige på" i den forstand at jeg prøver at sige tingene som jeg ser/læser dem og holde folk fast på, hvad de tidligere har sagt. Jeg har da heller ikke noget imod at andre gør det samme.
Derimod har jeg noget imod at få det jeg har sagt fordrejet til ukendelighed, og det var, hvad jeg følte du gjorde. Heldigvis lader det ikke til at være tilfældet.
Det er nu mere end blot min personlige mening. Jeg har set amerikanere argumentere for dødsstraf med henvisning til Bibelens regel om et "øje for øje...". ------ Nu modsiger du dig selv... Du skriver, at du har set amerikanere argumentere for dødstraf med henvisning til princippet... Men det er jo netop det, den tolkning jeg her bringer, taler imod... At den netop ikke kan bruges som argument til dødstraf da det fjerne hævnmotivet i princippet og istedet gør det til et erstatningsprincip... Den erstatningsmotivet er den jødiske tolkning... hævnmotivet den kristne (jeg ved så ikke om det siger en del om kristne )....
Jeg kan ikke se, at jeg modsiger mig selv. Der er vel tale om, at de amerikanske kristne jeg henviser til modsiger dig. Det eneste jeg har gjort er at betegne både deres og dit synspunkt/tolkning som "kristendom". Det mener jeg er ret konsistent med den defintion jeg har anvendt i hele denne tråd. Så ingen selvmodsigelse her!
Se ovenstående svar... Jeg vil være ærlig her og sige, at det ikke er alle kristne tolkninger der er rigtige... Heller ikke mine...
Enig! Men iflg. min definition er de stadigvæk kristne.
Jeg benægter heller ikke at der er en dødstraf medført, ...
Det mener jeg nu du gør her, hvor du skriver: "... du bliver ved med, at glemme at det ikke er homoseksuelle som mennesker, men den promiskuøse udførelse af homoseksualitet der skal straffes, ..."
Det kan vel ikke både være rigtigt at de ikke skal straffes og at de skal have dødsstraf?
... omend det ikke klart fremgår hvem der skal sørge for deres dødstraf... Der står at De skal lide døden. Ikke at vi skal straffe dem med døden... Det plejer ellers at være sagt tydeligt, når vi, som læsere af Bibelen, skal straffe folk...
Som jeg skriver her mener jeg det fremgår tydeligt af konteksten, at det er vi mennesker, der skal straffe sådan.
Som tidligere nævnt har jeg også svært ved at se NT blive udgivet, såfremt det var en bog af nyere dato. Det eneste, der freder den fra et forbud, er tilsyneladende dens høje alder og store udbredelse ------- Ok... Den mening skal du havde lov til at have... Men jeg kan egentlig ikke bruge den til noget...
Fair nok! Jeg bemærker mig dog, at du ikke modsiger mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25272 - 21/11/2003 13:07
|
Bruger
|
Der står hvis mand LIGGER... Ikke hvis en mand FØLER TRANG TIL AT LIGGE.... Der er forskel... Det er den homoseksuelle handling... Ikke den homoseksuelle selv...
Det er rigtigt, at det ikke er nok at være homoseksuel - man skal være aktiv homoseksuel.
Det ændrer dog intet ved det faktum, at det er den homoseksuelle selv, der skal straffes med døden. Det er altså korrekt at sige, at bøsser skal dræbes.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25273 - 21/11/2003 13:16
|
Bruger
|
Stadig ikke enig  Hvis den homoseksuelle ikke gør gerningen, skal han ikke straffes... Han bliver jo ikke straffet for, at havde lysten, ligesom man heller ikke straffer en kleptoman for trangen til at stjæle... Det er jo inhumant  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25274 - 21/11/2003 13:26
|
Bruger
|
1) Det er jo din tro - ikke kristendommens. Kristendommen bruger Bibelen til at konkludere dette, hvadenten du tror det eller ej.
2) Igen; det er jo din tro - ikke kristendommens. Og igen; kristendommen bruger Bibelen til at konkludere dette, hvadenten du tror det eller ej.
Jesu død; Igen igen det samme som ovenstående!
Det er jeg med på - jeg skrev blot, at jeg ikke kunne se det giver megen mening.
Hvis du ikke tror på det, kan du jo være ligeglad med Helvede. Det er bare noget, de kristne render rundt og tror.
Det er så også sådan jeg har det.
Hvis du alligevel føler dig provokeret af det - hvad faktisk de fleste ikke-kristne gør - så er det nok fordi du et eller andet sted alligevel tror, at der er noget om snakken. Ellers kunne du jo være ligeglad.
Gør de fleste ikke-kristne det? Er det noget du kan dokumentere?
Jeg føler mig ikke provokeret af Helvede og tro mig: Der er ikke ét eller andet sted, jeg tror på det.
Det jeg føler mig provokeret af, er at kristne det ene øjeblik fortæller mig, at jeg havner i Helvede blot for ikke at tro på vilde påstande og det næste øjeblik kalder regelsættet "det glade budskab" og "næstekærlighed".
|
|
Til toppen
|
|
|
#25275 - 21/11/2003 13:35
|
Bruger
|
Stadig ikke enig
Okay, vi prøver igen 
Hvis den homoseksuelle ikke gør gerningen, skal han ikke straffes...
Homoseksuelle mænd kaldes bøsser. De homoseksuelle mænd, der aktivt dyrker sex med andre mænd kalder vi også bøsser. Den aktive delmængde kræves straffet. Dermed er der nogle bøsser, der kræves straffet. Ergo er det også rigtigt at sige, at det er bøsser, der skal straffes. Ikke alle bøsser men dog bøsser. Er du ikke enig i dette?
Din tidligere påstand om, at det ikke er "den homoseksuelle selv", der skal straffes er ganske enkelt ikke korrekt. Dødsstraf rammer i høj grad individet selv.
Han bliver jo ikke straffet for, at havde lysten, ligesom man heller ikke straffer en kleptoman for trangen til at stjæle... Det er jo inhumant
Som jeg skrev i det indlæg, du åbenbart ikke er enig i, så "er [det] rigtigt, at det ikke er nok at være homoseksuel - man skal være aktiv homoseksuel". Hvorfor du ikke mener vi er enige om dette kan jeg simpelthen ikke forstå!
|
|
Til toppen
|
|
|
#25276 - 21/11/2003 14:30
|
Bruger
|
Shalom... Så kom vi lidt nærmere en forståelse... Jeg må havde misforstået dig, for dit udsagn lød som om, alle skulle straffes... Det kunne jeg ikke tilslutte mig... Men nu kan jeg se, at vi er nået til enighed  ... Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25277 - 21/11/2003 14:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Machine A. Lige en lille kommentar til dette:
... Personligt mener jeg det mest reelle billede på Helvede er fravær af Gud. Men da Gud i kraft af Jesus også er "tro, håb og kærlighed" mener jeg ikke dette forefindes i Helvede. Ligeledes mener jeg Åbenbaringen giver flere gode hints til, hvordan Helvede muligvis er. Dette billede findes jeg aldeles utiltalende, men ikke nødvendigvis som værende det middelalder-skræmme-billede, der ellers huserer.
Jeg selv mener, at Gud er, altid har været, og altid vil være allestedsnærværende . At Helvede derfor er eksistens under Guds uforsonede vrede. I øvrigt tror jeg ikke at helvede findes nu, men at det som beskrevet i Åbenbaringsbogen er beredt for satan og hans engle.
Paradiset, derimod, er eksistens i Guds kærlighed.
Er du enig med mig i disse betragtninger?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#25278 - 21/11/2003 14:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carsten, du skriver
Den katolske kirke og pavedømmet spiller en så afgørende og vital rolle i endetidens profetier, at vi ikke bare som kristne kan trække på skuldrene af det, men det jeg oplever i denne tid, er at skulle man finde på at løfte sin røst imod Paven eller den katolske kirke, så bliver man hurtigt sat på plads med et knaldgult kort, så at sige...
Dertil vil jeg svare, at du i hvert fald ikke herfra vil få noget gult kort, for at "løfte din røst" og sige din mening om dette svære emne, forudsat du gør det med respekt og kærlighed.
Jeg læser med stor bæven, og selv om jeg meget nødig vil, Bibelens ord herom på samme måde som du. Men når det er sagt, så vil jeg skynde mig at sige med Luther "Det findes megen sand kristen tro under munkekutten".
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#25280 - 21/11/2003 15:01
Re:punkt 7
|
Bruger
|
Hej Kefas og ateist
Jeg vil lige minde om Netiketten - især punkt 7: Vi skal vise tillid.
Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed. Der hvor jeg møder andre med tillid modtager jeg også selv tillid.
I de sidste hmmm.... meningsudvekslinger mellem jer synes jeg at tendensen har været mere noget med at finde så meget som muligt i kunne hænge hinanden ud på i jeres formuleringer.....
PRØV at læse hinandens indlæg i bedste mening..... det giver den bedste debat.... Tak for det....
Ordstyreren
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#25281 - 21/11/2003 15:04
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Homoseksuelle mænd kaldes bøsser. De homoseksuelle mænd, der aktivt dyrker sex med andre mænd kalder vi også bøsser. Den aktive delmængde kræves straffet. Dermed er der nogle bøsser, der kræves straffet. Ergo er det også rigtigt at sige, at det er bøsser, der skal straffes. Ikke alle bøsser men dog bøsser. Er du ikke enig i dette? ------------------------------------------------------------For fremtiden kan jeg altså sige, at mænd bør sættes i fængsel ifølge dansk straffelov? Jeg mener selvfølgelig kun den delmængde af mænd, der er begår voldtægt.
Der fik du mig 
Undskyld, jeg kunne ikke nære mig . Håber ikke det bliver taget ilde op, for det er absolut kun ment som et humoristisk indslag i en ganske seriøs debat.
Jeg vil i hvert fald ikke tage dig det ilde op - der skal helst også være plads til humoristiske indslag.
Og, som al god humor var der en kerne af sandhed i det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25282 - 21/11/2003 15:11
|
Bruger
|
Men nu kan jeg se, at vi er nået til enighed
Halleluja
|
|
Til toppen
|
|
|
#25283 - 21/11/2003 17:22
Re:punkt 7
|
Bruger
|
Shalom Esmeralda.. Og tak... Men jeg tror vi selv fik den udredet  ... Hvis du kigger vores sidste fem-seks indlæg igennem, er vi faldet lidt ned igen... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25285 - 21/11/2003 17:48
Re: Lukkeloven .. (varsling)
|
Ordstyrer
Bruger
|
I morgen er vi nok oppe på 100 indlæg i denneher tråd. Måske kan vi allerede nu forberede os på, at vi skal oprette nye tråde, så debatten ikke bliver hakket for meget i stykker når jeg kommer og hefter ende ...  kristina ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#25286 - 21/11/2003 19:25
|
Bruger
|
Hej Carsten
"1) præsteskabet skulle leve i cølibat 2) folket skulle bekende deres overtrædelser til præsterne 3) Babyer blev renset ved at blive stænket med vand 4) Man tilbad himmeldronningen (i dag er himmeldronningen Maria) 5) Ét af de ikoner man tilbad var især "Moderen med barnet", som i dag er blevet til Maria med Jesusbarnet"... "
Jeg ved af gode grunde ikke hvem det er Johannes kalder "Den Store Skøge", men vil alligevel være lidt forsigtig med at sætte denne etiket på RKK.
1. Vi er uden tvivl enige om at det ikke er ret og rimeligt med et sådant krav - specielt eftersom Peter (som iflg. katolsk tro var den første Pave) var gift. Omvendt siger de, at deres præst skal kunne efterfølge Jesus, og stå til 100% til disposition for deres menighed, vi ser også Paulus rose cølibatet, omend han ikke stiller det som et krav for nogen. Mig bekendt tvinges ingen i RKK til at blive præst, og det påvirker ikke den læremæssige side (forkyndelsen). Men er en tradition i denne kirke. Hvorfra det stammer kan vel derfor være irrelevant.
2. Kan faktisk også forsvares bibelsk, jvf 1. Joh. 1,9 - Matt. 18,15-20 omend det efter min opfattelse har været (er?) ude på et skråplan, eftersom folk næsten skulle sidde grublende og opfinde noget at angre over, samt forladelsen blev/ikke blev givet efter forgodtbefindende.
3. Jeg ved ikke om det er barnedåben du her refererer til?? Jamen den mener jeg fuldt ud kan begrundes bibelsk!
4. Den er straks vanskeligere. I nogle lande findes der en ekstrem Maria-dyrkelse, hvor man her i DK er mere forsigtig, og "nøjes med" at bede om Marias forbøn.
5. At se Jesus gennem Marias øjne er vel ikke ubibelsk? Det må jo have været en forfærdelig smerte at se sit barn blive korsfæstet - dette tror jeg de fleste mødre kan følge (uden i øvrigt at ville diskriminere fædre). Kan man på en eller anden måde identificere sig med den smerte hun har gennemgået, kan man få en idé om hvordan det har været for Gud at ofre sin eneste Søn - hvilket igen må bekræfte os i Guds kærlighed til os, samt ruste os i kampen imod synden. Mht til "Moderen med barnet" ser jeg det som vi netop skal dyrke vores Gudsforhold, som en mor plejer, nærer og har omsorg for sit barn.
Alt i alt finder jeg det lidt "søgt", i hvertilfælde med disse argumenter, at RKK skulle være "Den store skøge". Jeg har også hørt, eller rettere læst (gode) argumenter for at Skøgen skulle være Islam ("Vesten må vælge"). HVEM det er, er for mig at se et ?...Dog mindre, hvis det går som jeg engang fik at vide: At Paven på et tidspunkt ville udnævne Maria til medforløser!!!
Til sidst skriver du: "Det værste er dog at skøgen i moderne tid virkelig har formået at indsmigre sig på Guds sande folk, som ikke er mistænkelige over hendes nye økumeniske taktik, som igen skal bringe hele kirken ind under hende og ind under paven. Bare vent, når Johannes Paul II tid er forbi, og det er den vel snart, så kommer en ny pave til, den ottende siden 1798, og under ham vil der ske ting og sager... "
Den økumeniske fremmarch bekymrer også mig!!! Dette sammenkoblet med den stigende verdslige, politiske indflydelse RKK har fået.
Jeg finder det iøvrigt også suspekt, at man modellerer sin lære efter hvor i verden man befinder sig!
Det er uforeneligt med Guds Ord at have åndeligt fællesskab med alle, derfor bliver valget i sidste ende om man vil enhed eller Sandhed.
RKKs syn giver vist sig selv.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#25287 - 21/11/2003 22:26
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg selv mener, at Gud er, altid har været, og altid vil være allestedsnærværende . At Helvede derfor er eksistens under Guds uforsonede vrede. I øvrigt tror jeg ikke at helvede findes nu, men at det som beskrevet i Åbenbaringsbogen er beredt for satan og hans engle.
Paradiset, derimod, er eksistens i Guds kærlighed.
Er du enig med mig i disse betragtninger?
Øm, jeg har ikke tænkt over, om Gud også vil være tilstede i Helvede. Altså i den "vrede form". Jeg er enig i at Helvede ikke findes nu ud fra den passage du nævner i Åbenbaringen, men at Satan, hans engle, Døden, Dødsriget og de ikke frelste kan placeres i Helvede på dommens dag. Hvad der entvidere sker dér, ved jeg ikke, og måske har jeg heller ikke et stort behov for at vide det.
Men jo, vi er enige. Detaljerne har jeg dog ikke helt spekuleret på plads.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#25289 - 22/11/2003 09:26
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev til Carsten: Jeg læser med stor bæven, og selv om jeg meget nødig vil, Bibelens ord herom på samme måde som du.
Kristina - hvis du læser bibelens ord på samme måde som Carsten, nemlig at den katolske kirke er "babylons skøge" og inspireret af en hedensk religion i Babylon, reducerer du så ikke kristenheden fra at omfatte 1,5 milliarder mennesker til 0,5 milliarder?
Og måske endda til langt mindre, hvis man ellers skal tro hvad jeg i aftes hørte i en genudsendelse i radioen af programmet "Mennesker og Tro", hvoraf det fremgik at kræfter indenfor kirken arbejder for at folk selv skal afgøre hvad de mener er kristendom.
Ja ikke nok med det - hvis f.eks. folk tror på reinkarnation og karma-lære, så skal de også kunne finde præster i den danske folkekirke som har den opfattelse. På linie med præster der hylder de samme kristne dogmer som du f.eks. er talskvinde for, Kristina.
Jeg kommer i den forbindelse til at tænke på at der i den danske "åbenbaring" fra 1920, "Vandrer mod Lyset", står at målet ikke er at bekæmpe den danske folkekirke, men at udbrede budskabet i "Vandrer mod Lyset" ved at overtage og reformere kirken indefra.
Og som du ved, indgår troen på reinkarnation jo i "Vandrer mod Lyset" som noget helt grundlæggende. Du har jo selv læst "åbenbaringen", så måske er "planen" ved at lykkes. Blot til eftertanke!
Tallene 1,5 milliarder kristne - 1 milliard katolikker har jeg fra DENNE SIDE som religionshistorikeren Tim Jensen har lagt på nettet.
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#25290 - 22/11/2003 09:47
|
Bruger
|
Shalom Vagn...
Og tak for dine oplysninger...
Er godt nok lidt foruroligende... Men man begynder da, at kunne se det, hvis det passer... Jeg synes det er ok, at man har troen på reinkarnation, men det er jo ikke kristen lære og det bør man jo så tage konsekvensen af og kalde det noget andet end kristendom... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#25291 - 22/11/2003 10:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vagn, jeg havde faktisk håbet, at det var lykkedes mig at gøre klart, at jeg ikke identificerer den katolske kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro, lige så lidt som jeg identificerer min egen kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro.
Jeg bekender mig til Guds kirke og holder folkekirkens bekendelsesskrifter
for sande, men jeg deler formentlig ikke tro med flertallet af dens medlemmer.
Så jeg bekender mig ikke til nogen jordisk organisation som sådan.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#25292 - 22/11/2003 10:43
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Vagn, jeg havde faktisk håbet, at det var lykkedes mig at gøre klart, at jeg ikke identificerer den katolske kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro, lige så lidt som jeg identificerer min egen kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro.
Jeg bekender mig til Guds kirke og holder folkekirkens bekendelsesskrifter for sande, men jeg deler formentlig ikke tro med flertallet af dens medlemmer.
Så jeg bekender mig ikke til nogen jordisk organisation som sådan.
Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord".
Det der nok forvirrer mig lidt, er at du har folkekirkens bekendelsesskrifter (og vel også bibelen) koblet på din "direkte linie". Med den risiko som dette efter min mening indebærer for at forstyrre "signalet", forvrænge "lyden" eller ligefrem afbryde "forbindelsen".
Men hvis jeg forstår dig rigtigt, så mener du altså godt at katolikkerne kan være sande kristne, selv om de er faldet i kløerne på den hedenske organisation, nemlig den katolske kirke = Babylons skøge.
Også her er vi enige, Kristina, med dette ene, men til gengæld væsentlige forbehold: at jeg ikke vil gøre mig til dommer over om pavens organisation er hedensk.
Men selv om pavens organisation virkelig skulle være hedensk og dermed med til at holde katolikkerne borte fra Gud, så er vi faktisk enige om at "signalet" fra Gud naturligvis uanset dette, kan trænge igennem til den enkelte katolik - herunder også til paven.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25293 - 22/11/2003 11:14
|
Bruger
|
Alt i alt finder jeg det lidt "søgt", i hvertilfælde med disse argumenter, at RKK skulle være "Den store skøge". Jeg har også hørt, eller rettere læst (gode) argumenter for at Skøgen skulle være Islam ("Vesten må vælge"). HVEM det er, er for mig at se et ?...
Så vidt jeg har forstået er "Den store skøge" igennem tiderne blevet identificeret med talrige forskellige ting. Først Romerriget og senest vist ovenikøbet EU. At det også skulle kunne ses som Islam er nyt for mig, men undrer mig ikke. Mon ikke det til alle tider har været "dem vi p.t. hader mest", der er blevet identificeret som "skøgen"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#25294 - 22/11/2003 12:28
|
Bruger
|
Hej Ateisten
Jo, det er mit indtryk. Joh. Åb. har givet mange af os grå hår i fh.t. tolkninger, da den er fantastisk svær at forstå. Under mine "pilgrimsvandringer" rundt i de forskellige kirker har jeg da også hørt mange forskellige udlægninger, og de menes alle at være underbygget særdeles godt. Jeg tror derfor, at der er mest fornuft i at holde øjne og ører åbne, og undlade at lægge sig alt for fast på en bestemt tolkning indtil videre....tolkningen kunne vise sig at være forkert.
Uanset hvem "Den store skøge" er tror jeg, at Gud er det større og vil vejlede og bevare sine børn gennem sit Ord. Her står det ret klart hvad, der er Guds vilje - og ikke!!!!! - måske ikke nødvendigvis i petitesseafdelingen, men der er nogle bud, vi som kristne skal efterleve, og jeg tror at "Skøgen"s gerninger vil være ganske uforeneligt med disse. Jeg tror, at han vil kalde sine børn væk fra "skøgen" (og "døtrene"), så "de ikke gør sig medskyldige i hendes synder"...det samme gælder iøvrigt "Anti-krist" og "den falske profet".
Det er trods alt GUD!!, der har al magt i himlen og på jorden. Det er samme Gud, der har tal på vore hovedhår, og som siger at der er intet i himlen og på jorden, der kan skille os (de der tror) fra Hans kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre - hverken nød, angst, forfølgelse, sult, nøgenhed, død, liv, engle, nuværende eller kommende kræfter!!!
Mkh Malli
Ændret af malli (22/11/2003 12:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
#25295 - 22/11/2003 14:43
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Vagn Bro
Blot disse få linier for at citere dig: "Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord"."
Svar: Nej, det behøver du heller ikke, men een ting mangler du, det er at Jesus siger et sted, "at ingen kommer til Faderen uden gennem mig ".
Iøvrigt, så er "Vandrer mod lyset" stadig okkult og tilhørende spiritismen og har derfor intet med Gud at gøre.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#25296 - 22/11/2003 16:06
|
Bruger
|
Lige et indskud
"Nej, de uhyrligheder som Romerkirken begik fra år 528 - 1798, omhandlede altså netop en uhyggelig forfølgelse af de sande kristne, "
"De sande kristne", hmm Jesus har sagt at hans kirke vil blive bevaret (Dødsrigets porte vil ikke få magt over den). Den eneste kirke der er bevaret siden oldtiden er den katolske (og måske østkirken???, de strides jo om hvem der er "den sande kirke"). Dybest set har vi alle ophav i den katolske kirke, og alle kirker, der nedstammer fra Reformationen og senere ligeså - altså "døtre". Det er faktisk den katolske kirke, hvorigennem Gud har bevaret den kristne lære de første 1500 år (endda på trods af vranglære, magtmisbrug og blodudgydelser).
Netop dette gør det ret vanskeligt for mig at se RKK som "Den store skøge"
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#25297 - 22/11/2003 16:43
|
Anonym
Anonym
|
Carl skrev: Blot disse få linier for at citere dig: "Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord"."
Svar: Nej, det behøver du heller ikke, men een ting mangler du, det er at Jesus siger et sted, "at ingen kommer til Faderen uden gennem mig ".
Iøvrigt, så er "Vandrer mod lyset" stadig okkult og tilhørende spiritismen og har derfor intet med Gud at gøre.
Ja, det står i bibelen - men da jeg jo principielt ikke tillægger bibelen større sandhedsværdi end andre religiøse skrifter, så har jeg ikke koblet Jesus på min "direkte linie".
Men hvis jeg skulle koble Jesus på min "direkte linie", så ville jeg nok hælde mit hovede til den Jesus der i én af Kristi taler i "Vandrer mod lyset" siger:
Uddrag fra Kristi tale:
Ja, følger mig alle! Thi jeg har lovet at føre og lede eder til vor Faders Hjem! Men hører mine Ord, thi jeg siger eder: ville I lade Vrede, Had, Tvivl og Frygt herske over eder, ville I vedblive at vandre i Synd og i Mørke, da skulle I dog ingenlunde vandre alene; thi jeg følger eder! Snuble I over Vejens mange Stene, da skal jeg støtte eder, at I ikke skulle styrte; glider eders Fod paa Afgrundens bratte Skrænter, da skal min Haand fastholde eder, da skal jeg føre eder tilbage til de banede Veje og Stier; ja fare I vild i Mørkets bundløse Sumpe, da skal jeg drage eder op, da skal jeg rense eder fra alt Smuds, al Urenhed. Ja, om I end ville hade og forbande mig, om I end ville flygte for mig og skjule eder, jeg skal dog vide at finde eder og drage eder tilbage til de rette Veje og Stier. Thi vor Faders Ord til mig vare disse: "Min Søn, dine jordiske Brødre og Søstre ere alle lige for mit Faderhjerte, alle ere de velkomne i mit Rige, alle vil jeg modtage i min aabne Favn! Min Søn, ingen skal bortstødes, ingen skal fordømmes, ingen skal udkastes, og ingen skal omkomme i det yderste Mørke!" Og jeg, eders Broder, gentager for eder: Ingen skal bortstødes, ingen skal fordømmes, ja, ikke een af eder skal udkastes, ej heller opsluges af det yderste Mørke! Thi jeg har lovet at føre og lede eder, og jeg slipper eder ikke, før jeg har bragt den sidste af eder til Hvile i vor Faders Favn.
I øvrigt, Carl - denne danske "åbenbaring" fra 1920 er måske nok mere okkult og spiritistisk end bibelen, idet den jo i sin helhed hævdes at være dikteret til udgiverens kone. Men hvis bibelen er Guds ord til menneskene, og dermed vel lige så overnaturligt inspireret (beåndet, okkult), hvorledes skelner du så mellem de to former for okkultisme.
I bibelen taler Gud eller hans sendebud jo jævnligt til menneskene. Eksempelvis talte Gud jo direkte til profeterne eller via engle. F.eks. da Gabriel fortalte Maria at hun skulle føde en søn. Og Gud viste sig, ifølge bibelen, for Moses og talte til ham i form af en brændende tornebusk og for Abraham i menneskeskikkelse.
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor man i højere grad skulle tro på bibelens åbenbaringer end på den danske "åbenbaring" fra 1920 med sine gennemgående sympatiske budskaber.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25298 - 22/11/2003 17:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, du skriver
Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord".
Jeg kalder ikke Guds egne troværdige og ufejlbarlige ord for et "religiøst eller kirkeligt omstillingsbord". Min tros klippegrund er Guds Ord, Jesus Kristus, som jeg har lært at kende i Bibelen, og de hellige sakramenter.
Vi er enige om, at vi ikke skal gøre os til dommere over noget som helst.
Åbenbaringsbogen, incl. teksterne omhandlende Antikrist og Babylons skøge, læser jeg som en profeti om noget fremtidigt, ikke som et udsagn om noget eksisterende.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#25299 - 22/11/2003 17:28
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Vi er enige om, at vi ikke skal gøre os til dommere over noget som helst.
Ja - og da slet ikke på Guds vegne! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#25300 - 22/11/2003 17:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vagn skriver:
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor man i højere grad skulle tro på bibelens åbenbaringer end på den danske "åbenbaring" fra 1920 med sine gennemgående sympatiske budskaber.
Nej, det står dig da også frit for at afvise Bibelen. Det skorter ikke på alternative "åbenbaringer" - det nærmest vrimler med dem, og det har det altid gjort.
Og den danske fra 1920 (Vandrer mod lyset) er ikke den sidste nye, i hvert fald ... hvis jeg ville, kunne jeg sagtens henvise dig til adskillige andre, nyere, og mindst lige så "sympatiske".
Men efter min overbevisning også lige så lidt sandfærdige ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#25301 - 22/11/2003 17:44
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Malli, Carsten m. fl. Jeg kommer lige i tanke om noget skægt jeg læste på nettet en gang - det var en beton-katolik, der skrev en artikel, der øjensynlig skulle "dokumentere", at der var en vis forbindelse mellem lutheranere og satanister!!  ...fordi: - Satanister siger at Satan er denne verdens fyrste - det samme siger lutheranerne! (hm, det står da ellers i Bibelen?) - Satanister går i sort tøj - de lutherske præster går i sort kjole! (hmmm... hvad med de katolske nonner??) - og flere andre ting, som jeg ikke kan huske. Ja det er jo nærmest bare til at grine af!  Men jeg synes det viser, at vi skal være forsigtige med at drage konklusioner ud fra tilfældige lighedspunkter. Jeg er også i sin tid blevet præsenteret for mange tolkninger af, hvem / hvad skøgen, dyret, Antikrist, dyrets mærke osv. kunne være - og ofte så det lige "veldokumenteret" / "logisk" ud, og forfatterne påberåbte sig hver især at være inspireret af Helligånden, forklarede at de var blevet oplyst om tingenes tilstand på den og den overbevisende måde mv. Så er det jo ikke nemt at vide, hvad man skal forholde sig til. Vi skal være vågne, men vi skal også passe på, at vi ikke drager forhastede konklusioner. Det er der folk nok, der har gjort gennem tiden. (PS dermed ikke sagt, at jeg er enig med alt i den katolske teologi.) Med venlig hilsen AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#25302 - 22/11/2003 18:08
Re: Tråden lukket
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tråden lukkes hermed, fordi den er blevet for lang. Velkommen til at oprette nye tråde med passende overskrifter til videre debat ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|