Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#25286 - 21/11/2003 19:25 Re: Definition af kristendom [Re: Carsten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Carsten

"1) præsteskabet skulle leve i cølibat
2) folket skulle bekende deres overtrædelser til præsterne
3) Babyer blev renset ved at blive stænket med vand
4) Man tilbad himmeldronningen (i dag er himmeldronningen Maria)
5) Ét af de ikoner man tilbad var især "Moderen med barnet", som i dag er blevet til Maria med Jesusbarnet"... "

Jeg ved af gode grunde ikke hvem det er Johannes kalder "Den Store Skøge", men vil alligevel være lidt forsigtig med at sætte denne etiket på RKK.

1. Vi er uden tvivl enige om at det ikke er ret og rimeligt med et sådant krav - specielt eftersom Peter (som iflg. katolsk tro var den første Pave) var gift. Omvendt siger de, at deres præst skal kunne efterfølge Jesus, og stå til 100% til disposition for deres menighed, vi ser også Paulus rose cølibatet, omend han ikke stiller det som et krav for nogen. Mig bekendt tvinges ingen i RKK til at blive præst, og det påvirker ikke den læremæssige side (forkyndelsen). Men er en tradition i denne kirke. Hvorfra det stammer kan vel derfor være irrelevant.

2. Kan faktisk også forsvares bibelsk, jvf 1. Joh. 1,9 - Matt. 18,15-20 omend det efter min opfattelse har været (er?) ude på et skråplan, eftersom folk næsten skulle sidde grublende og opfinde noget at angre over, samt forladelsen blev/ikke blev givet efter forgodtbefindende.

3. Jeg ved ikke om det er barnedåben du her refererer til?? Jamen den mener jeg fuldt ud kan begrundes bibelsk!

4. Den er straks vanskeligere. I nogle lande findes der en ekstrem Maria-dyrkelse, hvor man her i DK er mere forsigtig, og "nøjes med" at bede om Marias forbøn.

5. At se Jesus gennem Marias øjne er vel ikke ubibelsk? Det må jo have været en forfærdelig smerte at se sit barn blive korsfæstet - dette tror jeg de fleste mødre kan følge (uden i øvrigt at ville diskriminere fædre). Kan man på en eller anden måde identificere sig med den smerte hun har gennemgået, kan man få en idé om hvordan det har været for Gud at ofre sin eneste Søn - hvilket igen må bekræfte os i Guds kærlighed til os, samt ruste os i kampen imod synden. Mht til "Moderen med barnet" ser jeg det som vi netop skal dyrke vores Gudsforhold, som en mor plejer, nærer og har omsorg for sit barn.

Alt i alt finder jeg det lidt "søgt", i hvertilfælde med disse argumenter, at RKK skulle være "Den store skøge". Jeg har også hørt, eller rettere læst (gode) argumenter for at Skøgen skulle være Islam ("Vesten må vælge"). HVEM det er, er for mig at se et ?...Dog mindre, hvis det går som jeg engang fik at vide: At Paven på et tidspunkt ville udnævne Maria til medforløser!!!

Til sidst skriver du: "Det værste er dog at skøgen i moderne tid virkelig har formået at indsmigre sig på Guds sande folk, som ikke er mistænkelige over hendes nye økumeniske taktik, som igen skal bringe hele kirken ind under hende og ind under paven. Bare vent, når Johannes Paul II tid er forbi, og det er den vel snart, så kommer en ny pave til, den ottende siden 1798, og under ham vil der ske ting og sager... "

Den økumeniske fremmarch bekymrer også mig!!! Dette sammenkoblet med den stigende verdslige, politiske indflydelse RKK har fået.

Jeg finder det iøvrigt også suspekt, at man modellerer sin lære efter hvor i verden man befinder sig!

Det er uforeneligt med Guds Ord at have åndeligt fællesskab med alle, derfor bliver valget i sidste ende om man vil enhed eller Sandhed.

RKKs syn giver vist sig selv.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#25287 - 21/11/2003 22:26 Re: GT=gammel pagt - NT=ny pagt [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Kristina

Jeg selv mener, at Gud er, altid har været, og altid vil være allestedsnærværende .
At Helvede derfor er eksistens under Guds uforsonede vrede. I øvrigt tror jeg ikke at helvede findes nu, men at det som beskrevet i Åbenbaringsbogen er beredt for satan og hans engle.

Paradiset, derimod, er eksistens i Guds kærlighed.

Er du enig med mig i disse betragtninger?

Øm, jeg har ikke tænkt over, om Gud også vil være tilstede i Helvede. Altså i den "vrede form". Jeg er enig i at Helvede ikke findes nu ud fra den passage du nævner i Åbenbaringen, men at Satan, hans engle, Døden, Dødsriget og de ikke frelste kan placeres i Helvede på dommens dag. Hvad der entvidere sker dér, ved jeg ikke, og måske har jeg heller ikke et stort behov for at vide det.

Men jo, vi er enige. Detaljerne har jeg dog ikke helt spekuleret på plads.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25288 - 21/11/2003 22:33 Re: GT=gammel pagt - NT=ny pagt [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Gør de fleste ikke-kristne det? (Føler sig provokeret af helvede) Er det noget du kan dokumentere?

Det kan jeg ikke dokumentere - kun tale af erfaring.

Det jeg føler mig provokeret af, er at kristne det ene øjeblik fortæller mig, at jeg havner i Helvede blot for ikke at tro på vilde påstande og det næste øjeblik kalder regelsættet "det glade budskab" og "næstekærlighed".

Hmm, ok. Så det der virker grotesk er, at kristne "forlanger" at man skal følge et regelsæt, hvis bagland indeholder usmagelige historier? Eller mere, at de i deres tro mener, at troen indeholder næstekærlighed, samtidig med påstande om Helvede og GT's grusomheder?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25289 - 22/11/2003 09:26 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev til Carsten:
Jeg læser med stor bæven, og selv om jeg meget nødig vil, Bibelens ord herom på samme måde som du.

Kristina - hvis du læser bibelens ord på samme måde som Carsten, nemlig at den katolske kirke er "babylons skøge" og inspireret af en hedensk religion i Babylon, reducerer du så ikke kristenheden fra at omfatte 1,5 milliarder mennesker til 0,5 milliarder?

Og måske endda til langt mindre, hvis man ellers skal tro hvad jeg i aftes hørte i en genudsendelse i radioen af programmet "Mennesker og Tro", hvoraf det fremgik at kræfter indenfor kirken arbejder for at folk selv skal afgøre hvad de mener er kristendom.

Ja ikke nok med det - hvis f.eks. folk tror på reinkarnation og karma-lære, så skal de også kunne finde præster i den danske folkekirke som har den opfattelse. På linie med præster der hylder de samme kristne dogmer som du f.eks. er talskvinde for, Kristina.

Jeg kommer i den forbindelse til at tænke på at der i den danske "åbenbaring" fra 1920, "Vandrer mod Lyset", står at målet ikke er at bekæmpe den danske folkekirke, men at udbrede budskabet i "Vandrer mod Lyset" ved at overtage og reformere kirken indefra.

Og som du ved, indgår troen på reinkarnation jo i "Vandrer mod Lyset" som noget helt grundlæggende. Du har jo selv læst "åbenbaringen", så måske er "planen" ved at lykkes. Blot til eftertanke!

Tallene 1,5 milliarder kristne - 1 milliard katolikker har jeg fra DENNE SIDE som religionshistorikeren Tim Jensen har lagt på nettet.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#25290 - 22/11/2003 09:47 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"?
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom Vagn...

Og tak for dine oplysninger...

Er godt nok lidt foruroligende... Men man begynder da, at kunne se det, hvis det passer... Jeg synes det er ok, at man har troen på reinkarnation, men det er jo ikke kristen lære og det bør man jo så tage konsekvensen af og kalde det noget andet end kristendom...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#25291 - 22/11/2003 10:08 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Vagn, jeg havde faktisk håbet, at det var lykkedes mig at gøre klart, at jeg ikke identificerer den katolske kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro, lige så lidt som jeg identificerer min egen kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro.

Jeg bekender mig til Guds kirke og holder folkekirkens bekendelsesskrifter
for sande, men jeg deler formentlig ikke tro med flertallet af dens medlemmer.

Så jeg bekender mig ikke til nogen jordisk organisation som sådan.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25292 - 22/11/2003 10:43 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:
Vagn, jeg havde faktisk håbet, at det var lykkedes mig at gøre klart, at jeg ikke identificerer den katolske kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro, lige så lidt som jeg identificerer min egen kirkes lære med dens medlemmers eventuelle kristentro.

Jeg bekender mig til Guds kirke og holder folkekirkens bekendelsesskrifter for sande, men jeg deler formentlig ikke tro med flertallet af dens medlemmer.

Så jeg bekender mig ikke til nogen jordisk organisation som sådan.

Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord".

Det der nok forvirrer mig lidt, er at du har folkekirkens bekendelsesskrifter (og vel også bibelen) koblet på din "direkte linie". Med den risiko som dette efter min mening indebærer for at forstyrre "signalet", forvrænge "lyden" eller ligefrem afbryde "forbindelsen".

Men hvis jeg forstår dig rigtigt, så mener du altså godt at katolikkerne kan være sande kristne, selv om de er faldet i kløerne på den hedenske organisation, nemlig den katolske kirke = Babylons skøge.

Også her er vi enige, Kristina, med dette ene, men til gengæld væsentlige forbehold: at jeg ikke vil gøre mig til dommer over om pavens organisation er hedensk.

Men selv om pavens organisation virkelig skulle være hedensk og dermed med til at holde katolikkerne borte fra Gud, så er vi faktisk enige om at "signalet" fra Gud naturligvis uanset dette, kan trænge igennem til den enkelte katolik - herunder også til paven.

Til toppen 
#25293 - 22/11/2003 11:14 Re: Definition af kristendom [Re: malli]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Alt i alt finder jeg det lidt "søgt", i hvertilfælde med disse argumenter, at RKK skulle være "Den store skøge". Jeg har også hørt, eller rettere læst (gode) argumenter for at Skøgen skulle være Islam ("Vesten må vælge"). HVEM det er, er for mig at se et ?...

Så vidt jeg har forstået er "Den store skøge" igennem tiderne blevet identificeret med talrige forskellige ting. Først Romerriget og senest vist ovenikøbet EU.
At det også skulle kunne ses som Islam er nyt for mig, men undrer mig ikke.
Mon ikke det til alle tider har været "dem vi p.t. hader mest", der er blevet identificeret som "skøgen"?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#25294 - 22/11/2003 12:28 Re: Definition af kristendom [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateisten

Jo, det er mit indtryk. Joh. Åb. har givet mange af os grå hår i fh.t. tolkninger, da den er fantastisk svær at forstå. Under mine "pilgrimsvandringer" rundt i de forskellige kirker har jeg da også hørt mange forskellige udlægninger, og de menes alle at være underbygget særdeles godt. Jeg tror derfor, at der er mest fornuft i at holde øjne og ører åbne, og undlade at lægge sig alt for fast på en bestemt tolkning indtil videre....tolkningen kunne vise sig at være forkert.

Uanset hvem "Den store skøge" er tror jeg, at Gud er det større og vil vejlede og bevare sine børn gennem sit Ord. Her står det ret klart hvad, der er Guds vilje - og ikke!!!!! - måske ikke nødvendigvis i petitesseafdelingen, men der er nogle bud, vi som kristne skal efterleve, og jeg tror at "Skøgen"s gerninger vil være ganske uforeneligt med disse. Jeg tror, at han vil kalde sine børn væk fra "skøgen" (og "døtrene"), så "de ikke gør sig medskyldige i hendes synder"...det samme gælder iøvrigt "Anti-krist" og "den falske profet".

Det er trods alt GUD!!, der har al magt i himlen og på jorden. Det er samme Gud, der har tal på vore hovedhår, og som siger at der er intet i himlen og på jorden, der kan skille os (de der tror) fra Hans kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre - hverken nød, angst, forfølgelse, sult, nøgenhed, død, liv, engle, nuværende eller kommende kræfter!!!

Mkh Malli

Ændret af malli (22/11/2003 12:47)

Til toppen 
#25295 - 22/11/2003 14:43 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"?
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Vagn Bro

Blot disse få linier for at citere dig:
"Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord"."

Svar: Nej, det behøver du heller ikke, men een ting mangler du, det er at Jesus siger et sted, "at ingen kommer til Faderen uden gennem mig ".

Iøvrigt, så er "Vandrer mod lyset" stadig okkult og tilhørende spiritismen og har derfor intet med Gud at gøre.

mvh
carl

Til toppen 
#25296 - 22/11/2003 16:06 Re: Definition af kristendom [Re: malli]
malli
Bruger

Lige et indskud

"Nej, de uhyrligheder som Romerkirken begik fra år 528 - 1798, omhandlede altså netop en uhyggelig forfølgelse af de sande kristne, "

"De sande kristne", hmm Jesus har sagt at hans kirke vil blive bevaret (Dødsrigets porte vil ikke få magt over den). Den eneste kirke der er bevaret siden oldtiden er den katolske (og måske østkirken???, de strides jo om hvem der er "den sande kirke"). Dybest set har vi alle ophav i den katolske kirke, og alle kirker, der nedstammer fra Reformationen og senere ligeså - altså "døtre". Det er faktisk den katolske kirke, hvorigennem Gud har bevaret den kristne lære de første 1500 år (endda på trods af vranglære, magtmisbrug og blodudgydelser).

Netop dette gør det ret vanskeligt for mig at se RKK som "Den store skøge"

Mkh Malli

Til toppen 
#25297 - 22/11/2003 16:43 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Carl skrev:
Blot disse få linier for at citere dig:
"Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord"."

Svar: Nej, det behøver du heller ikke, men een ting mangler du, det er at Jesus siger et sted, "at ingen kommer til Faderen uden gennem mig ".

Iøvrigt, så er "Vandrer mod lyset" stadig okkult og tilhørende spiritismen og har derfor intet med Gud at gøre.

Ja, det står i bibelen - men da jeg jo principielt ikke tillægger bibelen større sandhedsværdi end andre religiøse skrifter, så har jeg ikke koblet Jesus på min "direkte linie".

Men hvis jeg skulle koble Jesus på min "direkte linie", så ville jeg nok hælde mit hovede til den Jesus der i én af Kristi taler i "Vandrer mod lyset" siger:

Uddrag fra Kristi tale:

Ja, følger mig alle! Thi jeg har lovet at føre og lede eder til vor Faders Hjem! Men hører mine Ord, thi jeg siger eder: ville I lade Vrede, Had, Tvivl og Frygt herske over eder, ville I vedblive at vandre i Synd og i Mørke, da skulle I dog ingenlunde vandre alene; thi jeg følger eder!
Snuble I over Vejens mange Stene, da skal jeg støtte eder, at I ikke skulle styrte; glider eders Fod paa Afgrundens bratte Skrænter, da skal min Haand fastholde eder, da skal jeg føre eder tilbage til de banede Veje og Stier; ja fare I vild i Mørkets bundløse Sumpe, da skal jeg drage eder op, da skal jeg rense eder fra alt Smuds, al Urenhed. Ja, om I end ville hade og forbande mig, om I end ville flygte for mig og skjule eder, jeg skal dog vide at finde eder og drage eder tilbage til de rette Veje og Stier. Thi vor Faders Ord til mig vare disse: "Min Søn, dine jordiske Brødre og Søstre ere alle lige for mit Faderhjerte, alle ere de velkomne i mit Rige, alle vil jeg modtage i min aabne Favn! Min Søn, ingen skal bortstødes, ingen skal fordømmes, ingen skal udkastes, og ingen skal omkomme i det yderste Mørke!" Og jeg, eders Broder, gentager for eder: Ingen skal bortstødes, ingen skal fordømmes, ja, ikke een af eder skal udkastes, ej heller opsluges af det yderste Mørke! Thi jeg har lovet at føre og lede eder, og jeg slipper eder ikke, før jeg har bragt den sidste af eder til Hvile i vor Faders Favn.

I øvrigt, Carl - denne danske "åbenbaring" fra 1920 er måske nok mere okkult og spiritistisk end bibelen, idet den jo i sin helhed hævdes at være dikteret til udgiverens kone. Men hvis bibelen er Guds ord til menneskene, og dermed vel lige så overnaturligt inspireret (beåndet, okkult), hvorledes skelner du så mellem de to former for okkultisme.

I bibelen taler Gud eller hans sendebud jo jævnligt til menneskene. Eksempelvis talte Gud jo direkte til profeterne eller via engle. F.eks. da Gabriel fortalte Maria at hun skulle føde en søn. Og Gud viste sig, ifølge bibelen, for Moses og talte til ham i form af en brændende tornebusk og for Abraham i menneskeskikkelse.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor man i højere grad skulle tro på bibelens åbenbaringer end på den danske "åbenbaring" fra 1920 med sine gennemgående sympatiske budskaber.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#25298 - 22/11/2003 17:21 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vagn, du skriver

Så har vi jo principielt samme udgangspunkt, Kristina. Jeg bekender mig heller ikke til nogen jordisk organisation, men tror på at jeg har en "direkte linie" til Gud uden at skulle over et religiøst eller kirkeligt "omstillingsbord".

Jeg kalder ikke Guds egne troværdige og ufejlbarlige ord for et "religiøst eller kirkeligt omstillingsbord". Min tros klippegrund er Guds Ord, Jesus Kristus, som jeg har lært at kende i Bibelen, og de hellige sakramenter.

Vi er enige om, at vi ikke skal gøre os til dommere over noget som helst.

Åbenbaringsbogen, incl. teksterne omhandlende Antikrist og Babylons skøge, læser jeg som en profeti om noget fremtidigt, ikke som et udsagn om noget eksisterende.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25299 - 22/11/2003 17:28 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:
Vi er enige om, at vi ikke skal gøre os til dommere over noget som helst.

Ja - og da slet ikke på Guds vegne!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#25300 - 22/11/2003 17:31 Re: Er Romerkirken = "Babylons skøge"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Vagn skriver:

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor man i højere grad skulle tro på bibelens åbenbaringer end på den danske "åbenbaring" fra 1920 med sine gennemgående sympatiske budskaber.

Nej, det står dig da også frit for at afvise Bibelen. Det skorter ikke på alternative "åbenbaringer" - det nærmest vrimler med dem, og det har det altid gjort.

Og den danske fra 1920 (Vandrer mod lyset) er ikke den sidste nye, i hvert fald ... hvis jeg ville, kunne jeg sagtens henvise dig til adskillige andre, nyere, og mindst lige så "sympatiske".

Men efter min overbevisning også lige så lidt sandfærdige ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25301 - 22/11/2003 17:44 Re: Definition af kristendom [Re: malli]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Malli, Carsten m. fl.

Jeg kommer lige i tanke om noget skægt jeg læste på nettet en gang - det var en beton-katolik, der skrev en artikel, der øjensynlig skulle "dokumentere", at der var en vis forbindelse mellem lutheranere og satanister!!
...fordi:
- Satanister siger at Satan er denne verdens fyrste - det samme siger lutheranerne! (hm, det står da ellers i Bibelen?)
- Satanister går i sort tøj - de lutherske præster går i sort kjole! (hmmm... hvad med de katolske nonner??)
- og flere andre ting, som jeg ikke kan huske.

Ja det er jo nærmest bare til at grine af!
Men jeg synes det viser, at vi skal være forsigtige med at drage konklusioner ud fra tilfældige lighedspunkter. Jeg er også i sin tid blevet præsenteret for mange tolkninger af, hvem / hvad skøgen, dyret, Antikrist, dyrets mærke osv. kunne være - og ofte så det lige "veldokumenteret" / "logisk" ud, og forfatterne påberåbte sig hver især at være inspireret af Helligånden, forklarede at de var blevet oplyst om tingenes tilstand på den og den overbevisende måde mv. Så er det jo ikke nemt at vide, hvad man skal forholde sig til.
Vi skal være vågne, men vi skal også passe på, at vi ikke drager forhastede konklusioner. Det er der folk nok, der har gjort gennem tiden.
(PS dermed ikke sagt, at jeg er enig med alt i den katolske teologi.)

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#25302 - 22/11/2003 18:08 Re: Tråden lukket [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tråden lukkes hermed, fordi den er blevet for lang.

Velkommen til at oprette nye tråde med passende overskrifter til videre debat ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær