Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#25143 - 16/11/2003 13:18 Sektforsker ønsker friskoler lukket
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Café

"Sektforsker ønsker friskoler lukket"

Står der som overskrift i Kristelig Dagblad. Her kan man læse om alt lige fra hjernevask til seksuelle overgreb.

Fra indlægget: "- De har lært, at de tilhører en særlig elite, og at samfundet er ondt og farligt. Derfor holder de sig for sig selv og er bange. Mange børn har ingen særlig motivation for at lære noget, for de regner med, at verden snart går under, og dommedag er lige om hjørnet. De har sprogproblemer, fordi sekter giver almindelige ord nye betydninger eller forklarer alt som noget åndeligt, sagde hun"

" Kristne sekteriske grupper nægter syge børn at komme til læge og behandler dem i stedet med forbøn og dæmonuddrivelser."

" - Jeg er modstander af friskoler. Alle børn har ret til at gå i en kommunal skole og opleve det almindelige samfund, sagde hun."(Anne Edelstam, sociolog og forfatter med speciale i manipulerende grupper)

http://www.kristeligt-dagblad.dk/nytomkirke/artikel:aid=54289

Jeg vil høre de øvrige debattører om jeres syn på friskoler, står det så slemt til, og har I erfaring/viden om disse friskoler?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#25144 - 16/11/2003 13:42 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg tror at der kan være fare for at overdrivelse fører det som er "de rigtige" ind i et forkert lys, jeg syntes hun ikke er specifik nok, bare fordi at der er nogle dårlige eksempler er resten vel ikke dårlige

Ole

Til toppen 
#25145 - 16/11/2003 14:13 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hun har utvivlsomt ret i nogle af de synspunkter hun fremfører, mens andre ærlig talt er helt hen i vejret:

Jeg er modstander af friskoler

Hun fremfører, at hun er modstander af friskoler, FORDI hun har kunnet finde enkelte dårlige eksempler. Hun er ikke imod de dårlige eksempler, men imod friskoler generelt. Man kan så tænke lidt over, om hun også er modstander af biler, fordi nogle kører for stærkt eller er skyld i uheld, eller modstander af køkkenknive, fordi nogle skader andre med dem. Hendes holdning i denne forbindelse udstråler en formodning om uvidenhed, der næsten ikke kan være større.

De (børn) har været udsat for pædofile overgreb hos Jehovas Vidner.

Hold da op ... hopper hun på dén? Enhver ved da, at børn ikke udsættes for flere overgreb i JV end de gør blandt indremissionske, i børnehaver, hos socialdemokratiske familier og i sønderjylland. Argumentet er aldeles uholdbart.

Kristne sekteriske grupper nægter syge børn at komme til læge...

Oho, og hvilke kristne sekteriske grupper var det lige det var?

...kurser for børn, hvor de tvinges til at bekende »synder« foran store grupper...

Uha, der næste bliver vel, at de skal tvinges til at løse matematiske ligninger oppe ved tavlen foran hele klassen...

De (børn) er vant til straf og skæld ud...

Ja uha. Det er i hvert fald noget, man ikke ser hos almindelige familier. I almindelige familer skælder man ikke børn ud og de straffes heller ikke.

De (børn) kan blive slået og er ofte udsat for seksuelt misbrug...

Ja jeg kan huske dengang jeg havde en ven der har JV'er. Når vi besøgte hendes familie eller venners familier, lavede vi ikke ret meget andet end at banke børnene eller misbruge dem seksuelt. Det var vi jo næsten tvunget til, for hvor kan børn eller gå hen for at blive misbrugt seksuelt og slået på?

...eller de (børn) kan blive beordret til selv at slå deres forældre...

Ja, sådan var det. Jeg husker det tydeligt. Vi var nok sådan lidt SM-agtige.

Skolen kan blive et stabilt sted for børnene...

Det er rigtigt. For i den kommunale skole er der fokus på hvert enkelt barn. Der er aldrig nogle der bliver slået eller mobbet - heller ikke af andre børn. Og ingen børn misbruges seksuelt i kommunale skoler. Slet ikke i børnehaver og fritidsordninger!

Jeg kunne bliver ved med at citere og kommentere. Artiklen grænser jo til at udstråle en ravende sindsyg persons paranoide dommedagsverden. Der er ikke en eneste fornuftig udtalelse i artiklen, der tilnærmelsesvis holder stik med virkeligheden. De gale sekter navngives ikke, bortset fra enkelte undtagelser, hvor man hurtigt kan konstatere, at bevisbyrden er lige så sikker som dem der påstår, at Moonbevægelsen ejer CocaCola, Scientology ejer McDonalds og jorden i øvrigt er flad som en pandekage.
JV navngives som en sekt hvor børn misbruges seksuelt, selv om den udsendelse, der bekendtgjorde dette, utallige gange er gjort til skamme ved afsløringen af, at personerne der udtalte det enten er psykisk syge eller har været udsat for "almindelige" overgreb, de kunne udsættes for hvorsomhelst. Himmelråbende - der er da for alt i verden ingen der seriøst tror på, at en person igennem 10 år misbruges seksuelt af en hel landsby?

Løgnen er det bedste våben Satan har. Og denne artikkel må siges at indeholde den rene atombombe af løgne.

Jeg er nærmest rystet.

Jeg begriber ikke at Kristeligt Dagblad overhovedet vil lægge navn til sådan en gennemsyret omgang vrøvl.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25146 - 16/11/2003 15:15 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Machine_A]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Hej Machine_A,

Du skrev:

...

Jeg er nærmest rystet.

Jeg begriber ikke at Kristeligt Dagblad overhovedet vil lægge navn til sådan en gennemsyret omgang vrøvl.

Jeg er enig i alle de ting du skrev i dit indlæg, godt skrevet.

Det fremgår i øvrigt af artiklen i Kristeligt Dagblad, at Anne Edelstam er sociolog og forfatter med speciale i manipulerende grupper. Og det er jo pudsigt siden hun selv er så manipulerende. Hendes udtalelser er vitterligt et skole-eksempel på manipulation fyldt med generaliseringer og mangel på specifikke oplysninger. Det er utrolig langt ude.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#25147 - 16/11/2003 15:23 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

jeg syntes hun ikke er specifik nok, bare fordi at der er nogle dårlige eksempler er resten vel ikke dårlige

Det var lidt det jeg tænkte da jeg læste artiklen. Man får jo det indtryk at alle kristne (og andre) friskoler hjernevasker og udsætter børn for seksuelle overgreb. Men jeg har aldrig selv gået på kristen friskole (og har ikke den store kendskab til dem) jeg syntes bare at det lød lidt voldsomt.

Mkh Malli

Til toppen 
#25148 - 16/11/2003 19:43 Min elendige barndom... [Re: malli]
missio
Bruger

Sted: Hasle, Bornholm
Jeg har haft en elendig barndom kan jeg se. Jeg har jo gået på en af disse sekteriske kristne friskoler i halvdelen af mine skolår.

Og det var da et værre sted at sende sine børn.
Så var det jo straks bedre de første skoleår, hvor jeg gik i en folkeskole. Der kunne man da blive mobbet ordentligt. Ikke at jeg stak så meget ud fra mængden, men jeg kom jo i missionshuset, og det var sådan set nok.

Der var jo en dreng der på bedste Hitler-manér fandt ud af at han kunne sikre sin egen magt ved at udpege et par syndebukke, og så samle alle om ikke at kunne lide dem. Og hvem var mere velegnet som syndebukke end præstens dreng og så ham den anden "hellige"? Der var godt nok et par drenge til, der også kom i missionshuset, men det var et par landmandsunger, der dagligt styrketrænede hjemme på gårdene, så de var ligesom fredet - de overarme de slæbte rundt på indbød jo ikke ligefrem til at de skulle mobbes.

Men præstens søn og så undertegnede var derimod ikke velsignet med store overarme, så der var fri jagt året rundt. Verbal vold fandt sted hver dag, og til tider kom også truslerne om den fysiske. Heldigvis var klassens stærkeste dreng ikke med på den ide. Han fulgte mig gerne hjem fra skole, med plageånderne kørende bagefter. Men så længe min ven var tilstede kunne de ikke drømme om at røre mig - han havde ved flere lejligheder demonstreret hvad hans arme kunne magte.

Hovedpine blev mit næste problem. Jeg havde ondt i hovedet om morgenen. Sjovt nok gik det altid over hvis jeg fik lov til at blive hjemme. Mon ikke det var frygten for endnu en dag på folkeskolen der gav hovedpine?

Sidst i femte klasse var det slut. Hverken jeg eller mine forældre kunne mere, og jeg blev taget ud af skolen, og udstyret med et buskort blev jeg sendt til en kristen friskole. Der gik nu lang tid før jeg gjorde brug af buskortet. Hvis jeg tog bussen kunne jeg først være på skolen fem minutter før skolestart, så jeg tog gerne cyklen, og cyklede de 8 km, for at være den første på skolen. Så måtte jeg jo godt nok nogle gange stå udenfor og vente indtil der kom en lærer der kunne lukke mig ind. Hovedpinen var væk, og var erstattet af en skoleglæde jeg aldrig før havde kendt.

Selvfølgelig var der også drillerier på denne skole. Sådan er det jo alle steder hvor børn mødes. Men det var på en anden måde OK at være anderledes her - det lå i skolens ånd og opdragelse. Den daglige "syndsbekendelse" mødte jeg vist ikke. Godt nok fik vi i kristendomstimerne og til morgenandagterne at vide at mennesker er syndere, der har brug for Guds tilgivelse, men vi hørte også om Guds kærlighed til os. Vi var dyrebare for Gud, høj agtet, og elsket af ham.

Den lille forsagte og godt mobbede dreng fik lov til at udvikle sig til et mere helt menneske. Det var nogle gode år jeg fik på friskolen. Men sårene fra folkeskolen kommer jeg aldrig helt over. De sidder der den dag i dag, og har været med til at forme mig som den jeg er.

Får jeg muligheden kommer mine børn også på en kristen friskole. For på en sådan skole mødte jeg mennesker med holdninger - og de forventede at jeg også havde en holdning til tingene. Ikke nødvendigvis den samme holdning som den skolen repræsenterede, men det var vigtigt at tage stilling og være villig til at forsvare sine meninger. På min folkeskole var der ikke den slags forventninger. Der skulle vi bare huske at komme i skole og så få lært at læse og skrive og lægge tal sammen. Der var der netop ikke fokus på individet - men på massen.

Missio

Til toppen 
#25149 - 16/11/2003 23:06 Re: Min elendige barndom... [Re: missio]
Machine_A
Bruger

Jeg har jo gået på en af disse sekteriske kristne friskoler i halvdelen af mine skolår.

Jeg havde nær sagt: Er det noget du har lyst til at tale om? Men det gjorde du så i resten af dit indlæg

Efter at have læst din beskrivelse, kan jeg næsten kun beklage, at jeg er vokset op i en almindelig familie og gik i en almindelig folkeskole. Har jeg haft mine tvivl om, om mine børn (ja, jeg har godt nok ikke nogen lige nu) skal på en kristen friskole, så er tvivlen da fjernet nu.

Tak for et godt indlæg.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25150 - 16/11/2003 23:21 Re: Min elendige barndom... [Re: missio]
malli
Bruger

Hej Missio

Også mange tak for et godt indlæg herfra!!!

Mkh Malli

Til toppen 
#25151 - 17/11/2003 01:31 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: malli]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Jeg har hele min folkeskoletid gået på disse "sekteriske" friskoler, og mener ikke at havde lidt overlast af den karakter som beskrives i artiklen i KD. Når det er sagt vil jeg dog pege på nogle ting som friskolerne rent faktisk i tidernes løb har gjort sig skyldige i, således blev jeg oplært med den forståelse at alt venstreorienteret politisk set var noget skidt, og det blev jeg faktisk belært om ud fra et kristent synspunkt, noget som jeg i dag ved er noget forfærdeligt vrøvl, endvidere husker jeg at jeg inden jeg forlod min efterskole blev belært om de frygtlige farer der ventede i gymnasiet, faktum er at jeg mødte helt almindelige dejlige mennesker.

Getthokristendommen som friskoler kan være et udtryk for, og her understreger jeg KAN, for de er det langt fra altid, er ikke skyldige i seksuelle overgreb, men er skyldige i fordomme om virkeligheden som ikke holder stik. Lad mig give et eksempel.

"Dem der drikker har det faktisk ikke sjovt". Denne sætning er løgn, jeg har desværre selv prøvet at drikke rigeligt, og det er faktisk sjovt, jeg ved at det er forkert, men at sige det ikke er sjovt er at skabe fordomme om virkeligheden som reelt set ikke er rigtige.

Konklusionen for mig er at friskoler er en god og sund ting, men mine egne børn skal på en almindelig folkeskole og lærer at omgås ordinærer gennesnitlige danskere, så vil de erfarer at forskellen på kristne og ikke kristne er at kristne ved de ikke kan frelse sig selv og derfor har søgt tilflugt ved korset og den tomme grav, for synden er lige stor, forfaldet er lige stort og ondskaben er lige stor.

/Grev Lindgren

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#25152 - 17/11/2003 03:28 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Machine_A]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Scientology ejer McDonalds

Åhja... Kan huske engang jeg var i byen... Sad og talte med en pige... Da jeg fortalte at jeg arbejdede for McDonald's, var hun 112% sikker på, at jeg var hjernevasket og gennemsyret af religiøse dogmer... Øhh... jeg gik i byen??

Anyway... Du har ret i dit indlæg... Det er langt ude

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#25153 - 17/11/2003 10:25 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Grev Lindgren]
Machine_A
Bruger

Hej Greve

Hmm, eftertænksomt indlæg. Jeg er som sagt selv opvokset i en alm. familie og blev først kristen for 10 år siden, hvor jeg startede i en IMU forening (indre missions ungdom). Og jeg skal da dér indrømme, at jeg overraskende ofte stødte på ting, der gjorde mig umådeligt forbløffet. Det værende sig holdninger, politik, viden og lignende. Dette gjorde faktisk at jeg på et tidspunkt mente, at det ville være sundt - ja nærmest uundværligt - for en kristen, at være "ikke-kristen" i et par år. Simpelt hen for at de kan finde ud af, hvordan verden EGENTLIG hænger sammen.

Dette har jeg senere revurderet. Faktisk har det aldrig slået mig, at en del af denne uvidenhed skyldes de skoler, de kristne har gået på. Jeg tillagde ellers det hele de kristne forældre, der enten som skræmmebillede eller i uvidenhed prøvede at pådutte børnene visse holdninger og meninger.

Men sevfølgelig - enhver kasse æbler har sine rådne æbler. Også kristne skoler.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25154 - 17/11/2003 11:11 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Machine_A]
missio
Bruger

enhver kasse æbler har sine rådne æbler. Også kristne skoler

Helt sikkert!

Den skole som jeg gik på (se andet steds i denne tråd) kan jeg ikke rigtig genkende i grevens billede af de skoler han har gået på. Måske fordi der også var en del elever fra mere eller mindre kirkefremmede hjem. Desuden mener jeg her, at det også er op til forældrene at sørge for at børnene kommer til at møde andre børn uden for skoletiden i f.eks. en fodboldklub eller lignende. På den måde kan børnene også lære at være fortrolige med den verden der venter efter friskolen, ligesom de kan stifte venskaber på tværs af religiøse og kulturelle (og politiske ) skel.

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#25155 - 17/11/2003 13:12 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: missio]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Jeg er selvsagt helt enig i at der er stor forskel på hvor gettoagtige de enkelte friskoler er, og som det påpeges har forældrene også et ansvar for at man får en omgangskreds som ikke kun er kristen, hvilket mine forældre da heldigvis også gjorde. Når det er sagt tror jeg vi har fat i et vigtigt problem som ikke kun vedrører friskoler, men hele vores måde at isolerer os på, vi er ikke af denne verden, men vi er dog sat til at være i denne verden, og vi kan umuligt være lys og salt hvis vi sidder i vores egen lille konstruerede verden af opfattelser om hvordan livet udenfor er.

Hvorfor er det lige at kristne mødes med andre kristne fredag aften for at spille volly? Burde vi ikke melde os ind i en almindelig vollyklub og være hverdagskristne der?

Jeg har selv en gang haft den opfattelse at mange kristne ville have haft godt af at prøve det virkelige liv inden de blev kristne, det mener jeg dog ikke i dag, tværtimod er jeg i dag taknemmelig for at jeg er født og opvokset i en kristen familie, jeg tror det var Gud der sagde til sig selv, hvis jeg nogensinde skal have en chance med Greven skal jeg give ham den bedst mulige ballast, for eller mister jeg ham.

/Grev Lindgren

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#25156 - 17/11/2003 14:50 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej malli

Jeg har gået på to (meget) forskellige kristne friskoler i min "folkeskoletid".

Den ene var meget getto-agtig. Alle dem udenfor var farlige og man skulle passe på hvem man blev venner med.....
Men vi lærte meget og kvaliteten i undervisningen var (så vidt jeg kan vurdere) ret høj. Vi havde kristendomskundskab som et vigtigt fag. Men det blev ikke draget ind i de andre fag (dog, det blev nævnt på lige for med evolitionslæren at Gud havde skabt verden)
Min biologilære var MEGET blufærdig - hvilket resulterede i at han klippede side 15-19(?) ud af vores biologibog.... de handlede om menneskets seksuelle opbygning - OG der var billeder af to nøgne mennesker..... uha uha.... så seksual-undervisning var der ikke noget af - hvilket jeg mener er meget forkert....
Her var alle lærene over fyrre (måske over havltres?) der var én kvindelig lære på ca 30 år.... humor var nærmest forbudt (undtagen i "klassens time")..... det var på mange måder en gammeldags skole..... kæft trit og retning......drenge og piger blev holdt skarpt adskilt både i idræt og også på andre områder....

Den anden var mere som en helt almindelig skole (har aldrig gået på en almindelig folkeskole).... med samme fag som den anden (og alle andre skoler) Men den var ikke getto-agtig.... et sted mellem 1/3 og ½ af alle elever kom fra helt kirkefremmede hjem...... Alle lærene var kristne...... seksualundervisningen havde de overstået da jeg skiftede skole - men jeg kunne forstå at den havde været rimelig fyldestgørende.... og seriøs....... her var lærene rimelig unge (med undtagelser)...... drenge og piger lærte at have et naturligt forhold til hinanden.....

Men at at nogen af de to skoler skulle være sektoriske...???.... det har jeg ikke opdaget (enten fordi hjernevasken er lykkedes til fulde - eller fordi de ikke var det )
Så vidt jeg ved var der heller ingen seksuelle overgreb - nærmest modsat.....

På begge skoler var undervisningsniveauet højere end på de nærliggende folkeskoler....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#25157 - 17/11/2003 17:36 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Esmaralda]
missio
Bruger

Min biologilære var MEGET blufærdig - hvilket resulterede i at han klippede side 15-19(?) ud af vores biologibog.... de handlede om menneskets seksuelle opbygning - OG der var billeder af to nøgne mennesker..... uha uha.... så seksual-undervisning var der ikke noget af - hvilket jeg mener er meget forkert....

Kan huske vi på min friskole så en film der viste et samleje..... optaget med et miniaturekamera placeret indvendig i kvinden. Det kan man vel kalde nærbilleder..

Hos os var det vist mest drengene i klassen der var MEGET blufærdige i de timer - det var i hvert fald ikke læreren, der vel egentligt gjorde et godt job, men der var nu mange af eleverne der var godt røde i hovedet - ikke mindst til sidst i ovenfor omtalte film der naturligvis sluttede med at manden fik udløsning.

Der er stor forskel på skoler. Jeg tror ikke på at det er muligt at erklære hverken friskole eller folkeskole for at være det bedste. Det kommer an på den enkelte skole, og her må man som forældre jo så kigge sig godt for i stedet for bare bevidstløst at sende sinde børn afsted.

/missio

Til toppen 
#25158 - 18/11/2003 20:21 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: malli]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
efter hvad jeg ved fra jv.,så tror og siger de at brug af uddannelse og andre, og læsning af verslige bøger mv. er spild af tid, da denne verden skal forgå, det eneste der er rigtigt er at beskæftige sig med jv. Så Kristeligt dagblad har ret jo, ihvert fald hvad jv angår.Josefin

Til toppen 
#25159 - 18/11/2003 22:43 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Josefin]
Machine_A
Bruger

Altså nu ved jeg ikke hvem i JV du kender, men dem jeg kender har overhovedet ikke det syn på verden du her frembringer. Og jeg blev netop venner med en af dem under min uddannelse...!

Men det er generelt typisk. Selv om jeg har haft mange venner i JV gennem et stykke tid, har jeg aldrig set de skræmmebilleder, folk frembringer af dem. Hverken til deres møder, hjemme hos dem selv, i deres familiemønster eller blandt de unge.

Jeg kan kun beklage at nogle folk tror, at JV er som de hører "ude i byen". Det er fuldkommen forkert.

I øvrigt så var det en flok JV'er der viste mig Fyns bedste vejstrækning at lave flyvehop med bilen ... indtil vi knækkede forakslen ved det.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25160 - 19/11/2003 09:47 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Hej Machine_A

Du spørger Josefin: Altså nu ved jeg ikke hvem i JV du kender, men dem jeg kender har overhovedet ikke det syn på verden du her frembringer.

Jeg vil lige indskyde at Josefin selv er tidligere JV´er - så hun ved vel nok hvad hun taler om......

Måske er der forskel på JV´er rundt om i landet...... MEN måske ligger forskellen i hvilket budskab de sender til ikke-JV´er og hvilket de sender til deres egne...????
Jeg ved det ikke - men jeg synes næsten det lyder sådan....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#25161 - 19/11/2003 13:48 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Esmaralda]
Machine_A
Bruger

Hej Esmaralda

I det tilfælde, at Josefin er tidligere JV'er og vil give Kristeligt Dagblad ret i deres påstande (alle?) må det i aller højeste grad skyldes forskelligheder mellem JV's menigheder og/eller folk i disse menigheder. Ligeledes, om holdningen kommer fra en enkelt i JV eller om det er den generelle opfattelse.

I hvert fald kan ja da oplyse, at Fyn åbenbart skiller sig fuldstændig ud fra andre menigheder, når det angår JV. Alene den lille ting jeg kan gentage; nemlig at jeg mødte min ven under min uddannelse, hvor hun også læste. Jeg har næsten dagligt befundet mig blandt JV'er - også til deres møder og stævner samt ugentlig bibelstudie - igennem perioden på omkring 1½ år, og jeg har aldrig mødt de fordomme, folk kommer med. Det eneste jeg kan kende er, at de ikke holder fødselsdag og jul på samme måde som vi gør det. Ellers er de lige så "verdslige" som andre kristne menigheder / kirkelige fællesskaber. I hvert fald på Fyn.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25162 - 19/11/2003 14:14 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Machine A,

.. ja, det er jo det jeg altid har sagt - - godt at få det bekræftet her:
Fyn er noget helt, helt særligt!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25163 - 21/11/2003 14:35 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: kristina]
Josefin
Bruger

Hej machine
Det kan selvfølgelig være individuelle personer, der er søde, jeg siger ikke at de ikke kan være søde,vel at mærke da de sætter den side til! Efter hvad jeg kan se, så er du med i flere af deres aktiviteter? Det er sådan det begynder! Det er og forbliver en kendt teknik at fremstå som så forfulgte, uskyldige og bibelenlige som mulig, og at få dig med i så meget af deres aktiviteter som mulig, for at vildlede.Detter er deres metoder.Vrøvl siger du,men jeg har selv prøvet det og hørt om det og alt!
De afslører ikke alle læremæssige fejl til udenforstående! det fatter du vel. De vil ikke ens se dem selve! De er forblindet! vagtårnet er Gud for dem, bare spørg dem hvad der sker, hvis de tør at stille kritiske spørgsmål til det de får lært, til de ældste eller spørgsmål om ledelsen! Så tager det ikke lang tid før de er out!!!
For Guds skyld, læs ikke deres blade eller andet! Lad dem ikke forkynde! Hold dig til dit!!!
Selskabet sætter sig på guds sted, idet de udgiver sig for at være den eneste forbindelse led mellem Gud! Bare sig til dem at de skal sætte spørgsmålstegn til det og der bliver ramaskrig!!!
De vender biblen på hovedet, forfalsker vers og tager dem ud fra deres sammenhæng! Jeg er dead-serious!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De ved ikke ens hvem Gud er.De fornægter at Jesus er gud! Bare spørg..........hehe....

Deter heellt sikkert, at det er hvad de siger og har sagt alle gange jeg har læst eller lyttet til foredrag fra bøger blade eller muntligt, eller ved private samtaler med såvel de ældste som breve til ledelsen eller med de andre vidner! man må ikke kritisere og man skal sluge alt råt, man må ikke beskæftige sig med andre emner end jv:s!!!!Herer jeg atter igen døds alvorlig.
Jeg ved også at der gives et andet skin udad, for at vinde andre for jv!!!! Dusiger nej, men ved een, der har været med, ikke bedre???? Jeg ved det, jeg har SELV hørt og set og erfaret! detspiller ingen rolle hvor søde de er! har de fået dig i sit garn, så MÅ DU IKKE beskæftige dig med andet end JV!!!!
jeg har selv stillet spørgsmål til det, lige da jeg var gået ud fra jv! HER! På Jesusnet! Fordi jeg ikke kunne fatte at det var på den måde!!!!!!! Jeg gyser og bliver meget vred da du direkte modsiger dette, det viser at de er ved at få dig! Vogt dig!
Og hvordan vover du at stille spørgsmål til det jeg ved og har erfaret på min egen krop? Hva??? Josefin

Jeg har desuden fået meget på hovedet af dem, for at jeg ikke holdt op med at læse andre blade og bøger og beskæftige mig med KUN deres! Det siger alt!
Men jv skulle selvfølgelig nægte blankt,hvis man spurgte, men deter ikke mindre sandheden om sand-geden. Det lyder næsten som at du slår mig i hovedet fra jv. Du ved ikke hvad lidelse jeg har oplevet og at det har kostet mig hele mit netværk. Hvordan vover du.Jeg synes at nu er det på tide at I agerer her på Jesusnet.Det her vil jeg IKKE finde mig I!!!!Josefin

Til toppen 
#25164 - 21/11/2003 15:51 Re: JV [Re: Josefin]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Josefin! Du skal have en stor tak for dit advarende indlæg - det har gjort et stort indtryk på mig at læse dit vidnesbyrd om hvad du har været igennem, det som du har til fælles med mange andre ex-JV'ere.

Jeg må indrømme, at jeg nok tog lidt for let på Machine A's indlæg om at mange JV'ere er flinke og rare mennesker. Det var fordi jeg ikke kunne finde på at tro at han - eller andre her i nærheden! - kunne være i farezonen for at blive indfanget af deres lære.

Men, du har ret, det kan jeg slet ikke tillade mig at gå ud fra!

Det er desværre sandt, at mange har en tendens til at have mere tilllid til dem, der er flinke og rare og forstående og hjælpsomme, end til dem der siger sandheden, som ofte er ilde hørt.

Jeg tænker tit på, om topledelsen af Jehovas Vidner, som også jeg anser for en djævelsk organisation, mon overhovedet er troende mennesker, eller om de måske bare udnytter menneskers medfødte religiøse instinkter til egen magt og vinding.
Hvad tror du om det?

At de menige vidner, som går fra dør til dør, formentlig altid er i god tro, og mener at gøre en god gerning, er vel sandt nok - de er vildførte ofre og har brug for vores hjælp.

Men dem jeg har talt med har været helt uimodtagelige for hvad jeg havde at sige, desværre ..

Dine ord har meget større vægt end mine, fordi du kender JV indefra, og jeg er glad for at du kommer med dem her. Jeg er sikker på, at det er pinefuldt for dig bare at blive mindet om alt det, som det nok ville være mest behageligt at glemme ..

Jeg håber du har fået nye, kærlige kristne venner.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25165 - 21/11/2003 22:12 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: Josefin]
Machine_A
Bruger

Hej Josefin.

Rooolig nu.

Jeg har ganske rigtig sat spørgsmålstegn ved de udtalelser du er kommet med, sammenholdt med mine egne erfaringer. Men jeg syntes lige du skal slappe lidt af. Jeg har ikke påstået du ikke talte sandt - jeg har derimod sagt, at der må være forskel på JV's menigheder og/eller de personer, der kommer der.

Jeg ved ikke hvor længe du er kommet i JV, siden du så sikkert kan sige, at deres metoder er som du beskriver? Jeg har fortalt mit kendskab til dem og mener ikke det er nødvendigt at uddybe det mere.

Hvordan vover du. Jeg synes at nu er det på tide at I agerer her på Jesusnet. Det her vil jeg IKKE finde mig I.

Vover hvad? Agere mod hvad? Ikke finde dig i hvad? Kan du ikke tåle at blive modsagt? Jeg ser normalt ingen grund til at være grov eller sarkastisk, men at du farer sådan i flint uden nogen som helst grund gør godt nok, at jeg skal tage mig en del sammen for ikke at være det.

Ærlig talt, nu har jeg godt nok ikke noget med dem at gøre mere (det er 13 år siden). Men dine påstande og kaliberen af dem gør altså næsten, at jeg får lyst til at prøve det af.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25166 - 21/11/2003 22:19 Re: JV [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Det er desværre sandt, at mange har en tendens til at have mere tilllid til dem, der er flinke og rare og forstående og hjælpsomme, end til dem der siger sandheden, som ofte er ilde hørt.

Undskyld, er det noget jeg skal føle henvist til mig?

Vær velkommen til at spørge hvemsomhelst i min omgangskreds. De vil kunne berette, at jeg ikke alene er skeptisk og mistroisk, men særdeles og til tider uudholdelig skeptisk og mistroisk.

Jeg har ikke tillid til nogen, bare fordi de er flinke eller rare eller forstående eller hjælpsomme. Jeg godtager heller ikke det første og bedste jeg hører som sandheden, uden at være kritisk over for det.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25167 - 21/11/2003 22:25 Re: JV [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Sted: Danmark
Kristina skrev:

...
Jeg må indrømme, at jeg nok tog lidt for let på Machine A's indlæg om at mange JV'ere er flinke og rare mennesker. Det var fordi jeg ikke kunne finde på at tro at han - eller andre her i nærheden! - kunne være i farezonen for at blive indfanget af deres lære.
...

Det er klart at Josefins indlæg vækker indtryk og jeg kan kun kun glæde mig på hendes vegne over at hun er sluppet ud af nogle svære prøvelser.

Men Jeg synes IKKE at Machine A's indlæg på nogen måde gav udtryk for at han var ved at blive indfanget. Tværtimod skriver han temmelig fornuftigt om tingene.

Selvfølgelig er JV folk ligesåmeget flinke og rare som så mange andre. Jeg kender da også JV folk, herlige mennesker, men det er folk jeg kender i professionel sammenhæng, hvilket betyder at jeg aldrig diskuterer religion med dem.

Hvis folk er i stand til at samarbejde og fungere sammen med andre i en gensidig respekt, så er de faktisk flinke og rare.

Mhv,
Lars Peter

Til toppen 
#25168 - 21/11/2003 23:33 Re: JV [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A, du skriver:

Kr.: Det er desværre sandt, at mange har en tendens til at have mere tilllid til dem, der er flinke og rare og forstående og hjælpsomme, end til dem der siger sandheden, som ofte er ilde hørt.
--------------------------------------------------------------------------------
Ma: Undskyld, er det noget jeg skal føle henvist til mig?

Nej da, på ingen måde! Tværtimod faldt det mig ikke ind at tænke sådan. Dertil har jeg vist læst for mange af dine indlæg !

Jeg skrev da også til Josefin: Jeg må indrømme, at jeg nok tog lidt for let på Machine A's indlæg om at mange JV'ere er flinke og rare mennesker. Det var fordi jeg ikke kunne finde på at tro at han - eller andre her i nærheden! - kunne være i farezonen for at blive indfanget af deres lære. .
Og det tror jeg altså stadigvæk ikke!

Det var en helt generel betragtning, som ikke havde det mindste med dig at gøre.
Jeg har nemlig lagt mærke til, at mange (stadigvæk ikke du!) "vælger" trosretning ud fra deres sympati - eller manglende sympati - for mennesker med en eller anden tro, og ikke vurderer hvilken lære de bekender sig til.

Vover hvad? Agere mod hvad? Ikke finde dig i hvad? Kan du ikke tåle at blive modsagt? Jeg ser normalt ingen grund til at være grov eller sarkastisk, men at du farer sådan i flint uden nogen som helst grund gør godt nok, at jeg skal tage mig en del sammen for ikke at være det.

Ved du hvad, jeg læser Josefins indlæg helt anderledes, jeg ser det ikke som "en faren i flint uden nogen som helst grund", men som et udtryk for en voldsom, fortvivlet, dybt engageret og kærligt ment advarsel til os alle.

Det var da vist ikke en fordømmelse af sektens forførte medlemmer, men af sektens lære og interne leveregler, som hendes advarsel drejede sig om, og jeg tror ikke, at det var ikke dit udsagn hun "ikke ville finde sig i", men snarere mit eget lidt for afslappede, let humoristiske, svar, på noget, som (helt utilsigtet fra din side mener jeg) måske af nogen kunne opfattes som PR for JV. Jeg erkender mig skyldig i at
have taget for let og sjusket på noget, som er dybt alvorligt for mange mennesker.

Jeg ved, at mange JV'er har betalt for at afbryde deres tilhørsforhold til sekten med deres mentale sundhed og har brug for stor hjælp og støtte, når de, ved en kæmpepræstation, er sluppet fri. Hvor mange kan klare at miste hele sit netværk af familie og venner, som ikke engang må hilse på et tidligere vidne?

Når man har oplevet det mareridt, som jeg kan forstå, at Josefin har været igennem, vil man gøre alt hvad man kan for at forhindre, at andre forføres .. Prøv at læse hendes indlæg igen, og prøv at se det i det lys, hvis du kan ..

Jeg tror at jeg forstår så godt, hvad det drejer sig om, fordi jeg i mange år, inden jeg blev kristen, selv har levet på en løgn. En anden, ganske vist ...men alligevel.

Det er derfor jeg sidder her ved computeren , selv om det er langt over min sengetid!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25169 - 21/11/2003 23:41 Re: JV [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Peter,

Men Jeg synes IKKE at Machine A's indlæg på nogen måde gav udtryk for at han var ved at blive indfanget. Tværtimod skriver han temmelig fornuftigt om tingene.

Enig! Helt enig!

Jeg er meget ked af, at jeg har udtrykt mig så uheldigt, det må I undskylde.

Jeg håber at misforståelsen er rettet nu, ellers må I (du og Machine og Josefin) - endelig skrive og gøre mere vrøvl. Uenigheder må vi tit leve med her på Café Thomas, men misforståelser skal bringes ud af verden, hvor det er muligt, så jeg er glad for jeres reaktioner!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25170 - 22/11/2003 00:15 Re: JV [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Hej Machine_A

Undskyld, er det noget jeg skal føle henvist til mig?

Det ved jeg ikke - da det ikke var mig der formulerede det..... Men jeg tror ikke det var myndet på dig.
Jeg tror det var en generel iagtagelse - kristina skrev: Det er desværre sandt, at mange har en tendens til at have mere tilllid til dem, der er flinke og rare og forstående og hjælpsomme, end til dem der siger sandheden, som ofte er ilde hørt. blandet med et suk over at en religion (JV) har tendens til at udnytte denne svaghed vi mennesker har for venlige mennesker..... Jeg skal ikke kunne sige at alle JV´ere er sådan...... men dem jeg har mødt har været ualmindelig flinke.... nærmest indbydende til at være som et familiemedlem hos dem.....
Man får sympati for dem...... men som alle (de fleste) eks-JV´ere siger....dem jeg har mødt i hvert fald...... det ændrer sig til det modsatte når man først er indfanget..... men igen jeg kan ikke udtale mig om det med andre beviser end mine egne erfaringer - altså ingen dukomentation......

Til toppen 
#25171 - 22/11/2003 01:28 Re: JV [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina.

Tak for indlægget. Jeg snipper lige lidt rundt i det uden citater.

Det var bestemt ikke min mening at lave PR for JV. Jeg vil sige at jeg talte positivt om i hvert fald dem jeg kendte. Det skyldes, at jeg ofte lader mig irritere over den almene brug af fordomme, som alle (også dig og mig) benytter i givne situationer, når der er brug for at vise, at andre er værre end os.
Vel kan de nogle gange være rigtige. Men ofte er de langt overdrevne. Da jeg ikke har været kristen så mange år (10 stykker) har jeg selv haft en rimelig god portion fordomme over for specielt Indre Mission. Det var en stor byrde i sin tid at erfare, at den pige, jeg var vild med, var indremissionsk. I dag vil jeg så sige heldigvis. Jeg besluttede at trodse enhver fordom og undersøge sagen nærmere. Og langt de fleste af fordommene blev gjort til skamme (men ikke alle).

Selv om jeg i dag er troende kristen, er der stadig ting, der er svære og andre der er irriterende. Og en af de mere irriterende ting er, at emnet fordomme ikke er blevet bedre. Men i stedet for at miljøet har fordomme overfor Indre Mission, har miljøet nu fordomme overfor andre grupper. Det virker som om, en varm kartoffel bare er givet videre. Eller så at sige man driller den, der er mere upopulær, fordi man selv er upopulær.

Derfor er jeg oftest konsekvent meget kritisk overfor fordømmelser. Hvis en kritik er berettiget, skal den gives. Eller bør man have travlt nok med at feje for egen dør. Josefin's oplevelser har jeg ikke afvist, men stillet mig undrende overfor. Enkelte af hendes påstande - bl.a. det med uddannelse - har jeg afvist, da jeg trods alt har studeret med en fra JV og derfor ikke mener det er korrekt, at JV betragter uddannelse som spild af tid. Kristeligt Dagblads skriverier om at det mere er en regel end en undtagelse at der foregår incest i JV betragter jeg som værende grebet ud af den blå luft. Men at nogen i JV så HAR været udsat for incest er en helt anden sag. Det betyder bare ikke, at incest er almindeligt i JV.

Jeg kunne godt tænke mig at rejse en debat om JV's holdninger i en ny tråd, men som sådan lader jeg alligevel være. Formålet ville da være at adskille det, der åbenlyst er forkert bibelsk lære i JV og det, man kan udlede som en bibelsk tolkning. Jeg mener at hvis man tilsidesætter de fleste fordomme og behandler emnerne enkeltvis, vil nogle af dem fremstå mere bibelske end sekteriske.
For eksempel er der ikke mange der spørger HVORFOR de ikke har kontakt med tidligere medlemmer. At vende familiemedlemmer ryggen er utrolig ukærligt og barskt og utiltalende. Men egentlig kan det forsvares med tolkninger i bibelen. Dermed ikke sagt at det fornuftmæssigt er en god løsning. Men det er heller ikke uden grund.

Nåmen, nu er der vist også snart sagt nok om JV.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25172 - 22/11/2003 01:36 Re: JV [Re: Esmaralda]
Machine_A
Bruger

Hej Esmaralda.

Tak for indlægget.

Udnyttelse af svagheder - bisse-tricks - mener jeg er noget alle grupper mere eller mindre benytter sig af. Fattige, hjemløse, svært belastede - grupper der har brug for omsorg. Og i hvert fald IM er ikke dem der er sidst til at komme ud blandt disse. Men heldigvis da heller ikke som de eneste steder.
En del af det ligger i, at det er her det er nemmest at hente nye medlemmer. Mennesker der har travlt med karriere, succes, familieliv og andet er sværere at få til at bide på - måske fordi de ikke så meget føler, at de mangler noget.

JV er meget fremme i deres missionering. Noget, vi måske i IM og LM bør tage som en udfordring.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25173 - 22/11/2003 02:23 Re: JV [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Det kan selvfølgelig godt være at fynboerne er anderledes hos JV end hos andre.

Tidligere medlemmer af JV har dannet en støttegruppe (hvilket vel ikke burde være tilfældet hvis det generelt kun var en verdslig søndagsklub) – her fra deres hjemmeside:

” ….. Ingen Jehovas Vidner må ifølge deres egen litteratur tale med en udstødt eller frafalden, de må ikke hilse på dem - de skal betragtes som døde."

"Medlemmer af Jehovas Vidner har typisk næsten udelukkende deres sociale netværk inden for deres egen kreds. De spilleregler der gælder for livet uden for Jehovas Vidner er for de fleste i en vis grad ukendte, og dette bevirker at der ofte indtræder en stor ensomhedsfølelse i forbindelse med et brud med trossamfundet. Der findes desværre eksempler på at nogle har fået alvorlige psykiske problemer af forskellig art. For enkelte har bruddet været så traumatisk at de har begået selvmord."

"At være medlem af Jehovas Vidner indebærer, at man afskærer sig mest muligt fra personer der ikke er Jehovas Vidner rent socialt. Man fejrer ikke nogen form for højtider så som jul, påske, fastelavn, fødselsdage, m.v. Man afholder sig fra enhver form for politisk og fagpolitisk engagement og stemmer ikke ved politiske valg.
Endvidere vil man undgå videregående uddannelser og afholde sig fra deltagelse i organiseret sportsudøvelse hvis man vil følge den givne vejledning. Sidstnævnte ting er dog ikke ufravigelige regler men overlades til den enkeltes samvittighed."

"Som et Jehovas Vidne forventes det, at man bruger størstedelen af sin tid sammen med andre trosfæller; - privat, i deres forkyndelse (mission) og ved deres forskellige religiøse møder. Al læsning af kritisk litteratur er i princippet forbudt.
Effekten på personligheden er selvsagt uundgåelig og påvirker bl.a evnen til sund kritik og en reflekterende indstilling.
I betragtning af ovenstående bør man derfor gøre sig klart, det at blive et Jehovas Vidne kræver grundige overvejelser. Det drejer sig ikke kun om tro i almindelighed, en søndagshandling, men derimod om en altomfattende livsstil.”

For det første er det de skriver jo meget samstemmende med det Josefine fortæller, derudover er det også det jeg har har hørt fra ”afhoppere”.

I øvrigt har Dialogcentret (www.dci.dk) en masse materiale om JV – bl.a.

” Det kræves af alle Vidner, at de deltager i dør til dør-forkyndelsen, samt at de deltager i flere ugentlige møder i de såkaldte Rigssale.

Udover at kræve denne store arbejdsindsats af Vidnerne, kræves der også en bestemt livsførelse. Vagttårnsselskabet har efterhånden opstillet en lang række forbud. F.eks. må et Vidne ikke ryge, modtage blodtransfusion, aftjene militær værnepligt, fejre fester som jul, fødselsdag og fastelavn, deltage i sport og lejrskoler, synge nationalsange, deltage i politik og stemme ved valg.
Vidnerne må heller ikke læse kritisk litteratur om Vagttårnsselskabet og litteratur fra frafaldne Jehovas Vidner.

Udstødelse
Et Vidne bliver udstødt, hvis det ikke indordner sig og viser loyalitet overfor Selskabet. Vidnerne må ikke sætte spørgsmålstegn ved Vagttårnsselskabets lære, og de skal leve efter de opstillede regler.
Hvis et Vidne udstødes, isoleres det straks af alle de andre Vidner, og det vil ofte sige af hele Vidnets familie og omgangskreds. Det er endog ikke tilladt for Vidnerne at hilse på en udstødt.

Formålet med denne psykiske straf er at få den udstødte til at vende tilbage "på rette vej" og indordne sig. Ofte ender det med, at den udstødte, forladt af alle, får svære psykiske problemer.” (Fra kritisk information om Jehovas vidner).

Mkh Malli

Ændret af malli (22/11/2003 02:24)

Til toppen 
#25174 - 22/11/2003 09:15 Re: JV [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A

Udnyttelse af svagheder - bisse-tricks - mener jeg er noget alle grupper mere eller mindre benytter sig af. Fattige, hjemløse, svært belastede - grupper der har brug for omsorg. Og i hvert fald IM er ikke dem der er sidst til at komme ud blandt disse.

Hmmmm - jeg ved ikke rigtig om det altid kan kaldes "udnyttelse" når nogen forsøger at hjælpe nogen andre?

Det kommer vel an på formålet med at ville hjælpe? Er det for egen vindings skyld, eller - af almindelig medfølelse og uden bagtanker - for, af sit eget overskud, at ile til fysisk/psykisk/åndelig hjælp?

Jeg tror da bestemt at JV's "menige" er lige meget/lidt næstekærlige som alle os andre, men jeg har mine tvivl om, hvordan det står til i sektens topledelse. Om de er i god tro, eller om de kynisk og med fuldt overlæg (i stil med fx. Scientology-folkene) prøver at udnytte egne medlemmer og medlemmer in spe til egen vinding.

Det kan være svært at gennemskue andres motiver. Men jeg vil under alle omstændigheder gøre, hvad jeg kan for at advare mod "Vagttårnet"s lære
- også over for vidnerne selv.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25175 - 22/11/2003 09:44 Re: JV [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A.

Du skriver:

Da jeg ikke har været kristen så mange år (10 stykker) har jeg selv haft en rimelig god portion fordomme over for specielt Indre Mission.

Her har vi to virkelig noget til fælles.

Jeg har hele mit liv regnet mig selv for en fordomsfri person, men jeg "vidste" da - - indtil for få år siden - at Indre Mission, det var i hvert fald noget af det mest fordømmende og fordomsfulde man kunne komme ud for - tunge, stille eksistenser med bøjede hoveder, indadvendte blikke og små bedrøvede smil ... hmmm. Jeg overvejede ikke en gang, om det kunne være en fordom jeg havde - "alle" var jo enige om, at sådan var det bare.

Da jeg så, for få år siden, kom til kristen tro, blev jeg da også af mine omgivelser mødt med nogenlunde forståelse (om end undren) - - når BARE jeg ikke gik hen og blev indremissionsk, måtte det vel være ok stadig at omgås sådan en særling som mig.

Men så skete der jo det, at jeg kom i forbindelse med nogle IM'er.

Det var ærlig talt et chok at konstatere, at dem jeg traf var livsglade, humoristiske, udadvendte, og tolerante mennesker uden mindste lighed med dem fra "Fiskerne". Så kom chok nummer to: At deres kristne forkyndelse stemte nøje med hvad jeg allerede var kommet til at tro på.

Ja, sådan kan det gå.
Nu spekulerer jeg over, hvilke andre alvorlige fordomme jeg fortsat slæber rundt på!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25176 - 22/11/2003 12:02 Re: JV [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Hej Machine_A

Udnyttelse af svagheder - bisse-tricks - mener jeg er noget alle grupper mere eller mindre benytter sig af. Fattige, hjemløse, svært belastede - grupper der har brug for omsorg. Og i hvert fald IM er ikke dem der er sidst til at komme ud blandt disse.

Ja - jeg mener da også at IM/LM mv. kommer til "de svage" i samfundet...... i første omgang for at hjælpe - men der vil jo nok altid ligge et ønske om at missionere også.....
Det er lidt sjovt - egentlig - for det er ikke mange dage siden at der i tråden "det gode selskab" er blevet skrevet at den slags socialt arbejde er IM/LM mv. alt for dårlige til......

JV er meget fremme i deres missionering. Noget, vi måske i IM og LM bør tage som en udfordring.

Ja - hmmm..... både og..... missionering forårsaget af tvang (fra mennesker) ....hmmmmm.... jeg tror ikke det der vejen frem...... missionering skulle være en naturlig ting i vore liv...... en tak for golgatha...... vi skal "tvinges" af Kristi kærlighed......ikke af menneskelige normer og krav....
Men der kan jo altid gøres mere.....selvfølgelig kan der det....

Til toppen 
#25177 - 22/11/2003 13:29 Re: Sektforsker ønsker friskoler lukket [Re: malli]
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Hvis jeg må være så fri, som jeg er nu, så vil jeg vove at påstå, at de kristne friskoler, som jeg kender til, er den største evangelisationsmulighed , som vi har i Danmark i øjeblikket. Her kommer børn fra alle mulige og umulige familier,også nogle børn, som er blevet opgivet andre steder.
Deres forældre og børnene lytter til vore morgenandagter med ører, der stritter, og øjne der undrer sig over, at kristne slet ikke er så kedelige og triste og alt muligt andet, som presse og litteraturen har givet indtryk af gennem tiderne.

Her finder de en skole, hvor børn er,som børn nu er, fordi de ikke er engle eller anderledes, fordi nogle af den tror på Jesus. Imidlertid kommer de ind i et kristent fællesskab, hvor der er voksne, som har tid til dem og tager sig af den enkelte.
Det er en mulighed de har i et større omfang her, fordi de skoler oftest er små (150 - 250 ) elever.

Tænk, der er endda nogle, som synes, at det er sjovt at gå i skole.

Alt det, der står gengivet her fra den artikel ,er den rene karikaturtegning i forhold til de personlige erfaringer jeg har med disse skoler gennem nu 27 år. ( lærer og forældre)

Det er ikke første gang, at der er sket en fuldstændig fortegning af, hvordan virkeligheden er omkring det at være kristen.

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#25178 - 24/11/2003 20:57 Re: JV [Re: kristina]
Josefin
Bruger

Hej alle og Machine A
Det er ikke detsamme som at blive opbragt over noget og at tilgive(det sidste gør jeg så gerne), men jeg har været i jv i syv svære år, og nogen om jeg burde vide, at de sætter en maske op over for omverdenen, det kan godt være, at de tar en uddannelse eller siger god for det-over for dig,men de skulle ALDRIG vove at sige det til de ældste og endnu mindere til Brooklyn-lederne.ALDRIG! Det skal man i så fald gå stille med ellers..... hvem har måttet sande det?? JEG!!!
Og detstår ellers i alle blade og bøger mv og det er et evindelig mummel om, at det er sådan man skal gøre og ve den...
Jeg har også været med mange gange, da jv over for ikke-jv sagde det modsatte, at uddannelse mv var sååå godt! Men da de kom derfra så.....
Så de frotæller i hvert fald ikke sandheden! Jeg følte som at du mistænkeliggjorde mig! Josefin

Til toppen 
#25179 - 24/11/2003 22:34 Re: JV [Re: Josefin]
Machine_A
Bruger

Hej Josefin

Det er nok ikke helt forkert, at jeg på en måde lidt mistænkeliggjorde dig. I hvert fald var jeg meget skeptisk over for hvad du skrev. Det har jeg gået og været lidt træt af, og jeg håber du vil modtage min undskyldning for min skepsis.

Jeg har gransket deres hjemmeside for hvad de skriver, og fundet deres "offentlige" svar på nogle af de ting, der florerer om JV. Det er naturligvis umuligt for mig at vide, om de så taler sandt dér eller ej. Jeg ville meget gerne have muligheden for en samtale med en eller flere fra JV om emnerne - ikke for at lade mig overbevise - men for ... egen vindings skyld og almen interesse ... at få svar på nogle af spørgsmålene. Men heller ikke dér vil jeg kunne vide, om der blev svaret ærligt på spørgsmålene. Så det er lidt omsonst. Jeg prøver derfor at sammenholde andres erfaringer og udtalelser med egne erfaringer for at kunne danne mig et billede af dem. Stadig ikke med formål at omvende mig til JV, men bare for at vide det. Men det er svært (for mig) at kunne danne det samme "objektive" billede af JV, som jeg har kunnet af Indre Mission (da jeg selv nu kommer i Indre Mission).

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25180 - 24/11/2003 22:53 Re: JV [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Hej malli.

Tak for citaterne.

Jeg har ikke kunnet finde støttegruppens hjemmeside, men kan også tage mig til takke med citaterne.

Du har ganske ret i at teksten taler meget for det Josefin har fortalt om hendes oplevelser hos JV. Det må jeg bøje mig for. Hvis jeg må være lidt træls og forsvare mig selv lidt, kommer her et par kommentarer (det er muligt disse blot er et forsøg på at ignorere hvor meget jeg har taget fejl i mine indlæg - læs dem derfor med det forbehold):

Der er nogle ting jeg finder som værende ikke særlig kritiske i teksten. Det ene er at de ikke har omgang med frafaldne. Dette mener jeg de med nogen ret kan begrunde bibelsk, dog ikke ensbetydende med at dette er optimalt. En bekendt (indremissionsk) har i en diskution gjort mig opmærksom på bibeltekster der beskriver, at kristne på et tidspunkt skal isolere sig fra omverdenen i et isoleret, kristent samfund. Jeg ved ikke hvor dette står, men vil ikke udelukke, at JV benytter dette. Ligeldes opfattelsen af, at "uindviede" ikke direkte har taget stilling til troen, mens frafaldne direkte har sagt NEJ til Gud og derfor direkte JA til Satan. Derfor betragtes de med noget større skepsis end mennesker, der ikke tidligere har haft noget med JV at gøre. Men menneskeligt set er det forfærdeligt. Jeg syntes dog nok at kritikken er overilet.

Det andet jeg vil bemærke er litteraturen. Der tilkendegives "kritisk litteratur" og ikke generel litteratur. Et desideret forbud tendenserer i retning af overdreven brug af regler, men hvis det var en formaning, ville jeg kunne forstå den. Der er meget litteratur mange indremissionske holder sig langt væk fra, fordi det er yderst kritisk over for enten Indre Mission eller religion/kristendom generelt. Men de har naturligvis ikke et forbud mod at læse det - blot en formaning om at lade være.

Formålet med denne psykiske straf (isolering fra andre) er at få den udstødte til at vende tilbage "på rette vej" ...

Hvor langt vil DU gå, hvis din bror eller en af dine forældre vendte Gud ryggen? Næppe med straf, men er det ikke alvorligt?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25181 - 24/11/2003 23:00 Re: JV [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina.

Jeg syntes altid det er rart at høre, når andre senere i livet er blevet omvendte. Jeg havde en lang periode, hvor jeg følte mig aldeles håbløs som omvendt, fordi alle andre var "opdraget" til deres tro. Jeg føler derfor altid jeg får lidt mere styrke, når jeg læser indlæg som dit.

Og helt ærligt: JA, jeg mener næsten vi sent omvendte bør have en loge hvor vi kan sidde og irritere os over "indfødtes" opvoksede viden ... (og takke for deres tolerance med os "sent udviklede")

Nu spekulerer jeg over, hvilke andre alvorlige fordomme jeg fortsat slæber rundt på!

Nåja, man skal jo næsten se sig "negativt" på nogen. Om ikke andet i disse tider, så kan en go' gang TV-Avisen sætte fordommene i sving...

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25182 - 24/11/2003 23:09 Re: JV [Re: Esmaralda]
Machine_A
Bruger

Hej Esmaralde.

Nej, nu skal jeg også lige have ro på mine udtalelser... IM/LM går nok ikke efter de svage. Man kan derimod vende det om og sige, at IM/LM har nogle aktiviteter, der veder sig mod de svage (genbrugsbutikker, varmestuer og hvad de nu er del i). Men det er jo en samfunds-gavnlig gerning. KFUM har også soldaterhjem - og tak for dét. Det er jo heller ikke bare intens missionering der er dér, men generel omsorg.

Og en anden ting er så, ved arrangementer og lignende, at det til tider meget er netop svage, der føler sig tiltrukket, hvadenten de var målgruppen eller ej. Og det er nok igen fordi sådanne foreninger laver omsorgsarbejde.

Og du har ganske ret i, at det er Kristi kærlighed, der skal tvinge os, og ikke regler. Der var engang, hvor jeg i et ubetænksomt øjeblik satte mig for, at jeg ville holde færdselsloven. Ikke så meget for færdselslovens skyld, men fordi jeg mener, at Jesus har sagt, vi skal indordne os efter de regler, verden byder os, sålænge de ikke strider mod Ham. Så jeg mente faktisk, jeg sikkert kunne glæde Jesus, ved at gøre det. Og det havde en dobbelteffekt. Øhm, desværre fik jeg senere travlt. Nåman det var også bare for at sige, at det er rigtigt, at troen på Jesu' kærlighed kan være en stor drivkraft. Øm ja.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#25183 - 24/11/2003 23:44 Re: JV [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A

- - ja det er jo nok rigtigt, at de må være meget stærke i troen på deres egen lære, siden de kan afvise deres nærmeste. Det må være helt ufattelig smertefuldt.
.
Jeg kunne godt tænke mig at få udforsket, om topledelsen inden for JV virkelig er troende eller bare smarte forretningsfolk, så at hele organisationen hvilker på nogle FÅ geniale kynikeres udnyttelse? I så fald er det ondskab af et helt ubegribeligt omfang.

Jeg læste i sin tid Ron Hubbards bøger (om Scientologi) og for mig at se troede han ikke selv det allermindste på sine budskaber ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#25184 - 25/11/2003 08:33 Re: JV [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Tak for din besvarelse

Linkene er herfra http://home6.inet.tele.dk/stottegr/

"En bekendt (indremissionsk) har i en diskution gjort mig opmærksom på bibeltekster der beskriver, at kristne på et tidspunkt skal isolere sig fra omverdenen i et isoleret, kristent samfund" Dette mindes jeg ikke lige at have læst?? Det må bare være svært at være "lys", "salt" osv. hvis man lever fuldstængig isoleret, samtidig med at det ikke ligefrem er dette forbillede vi får fra Jesus og apostlene.

"Hvor langt vil DU gå, hvis din bror eller en af dine forældre vendte Gud ryggen? Næppe med straf, men er det ikke alvorligt?" Naturligvis er det alvorligt, og jeg ved ikke på stående fod hvor langt jeg vil gå. Jeg mener bare, at der er stor forskel på dette, og på hvordan man som kirkesamfund behandler sine medlemmer, herunder frafaldne.

Mkh Malli

Til toppen 
#25185 - 25/11/2003 17:55 Re: JV [Re: Machine_A]
Josefin
Bruger

Undskyldningen accepteret
Det var det fejl jeg gjorde, da jeg gik med i jv, at jeg ikke troede på alle de negative kommentarer.Jeg gik ind for et åbent sind og troede jv blankt da de sagde at de andre er forkert på den! Hvad jv siger hænger ALDRIG sammen med reelle fakta! JEG ved. Og det finder du ud af, hvis du også læser det kritiske-og forlanger svar,men så frygter jeg at de vil slippe udenom,de hverken kan eller vil eller må sige det som det er.JEG ved. Men det finder du ud af, hvis du læser x antal kritiske ting og sager om dem,guf er fx Raymond Franz "samvittighedskrise" eller lån på bibliotek. Men gør dig en tjeneste, at ikke bare lytte til jv, vær objektiv. Du vil snart se at noget ikke hænger sammen! Men pas bare evindleig på at de ikke forkynder for dig eller at du læser deres... det er sådan det begynder.Det lyder banalt, men så gå ind på www.malka.sekter og se!
(om jv)
Men jeg ved og andre ved, kan så mange tage fejl?
Josefin

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær