Har netop læst det materiale som Missio har sendt til mig ( mange tak forresten ) og må indrømme at langt størstedelen var godt og noget som jeg kunne slutte op om...
Alligevel har jeg et par indsigelser... I hæftet "Kvit & Frit" skrives der:
"Vi er vant til at skulle betale os fra alting. Sådan har mange det også med Gud. Vidste du at over 80% ad alle danskere regner med, at kristendom er et spørgsmål om at påføre sig anstændigt, udvise næstekærlighed og tolerance - og på den måde fortjene sig til fællesskab med Gud? Vidste du også, at over 80% af alle danskere ta`r fejl?"
Dermed siger i ( IM ) at det er gratis at leve side om side med Gud i det hinsidige, men er dette en god gave når der senere skrives at det at tro på kristendommen er en gave, som man ikke behøver at gøre sig fortjent til vha. gerninger? Er det ikke netop hvad det nye testamente omtaler som "hykleriske kristne" og som brugeren Lord Dean referer til når han snakker om "de kultur-kristne" eller "proforma-kristne", som han selv siger? Som i selv skriver det en synd at misbruge det liv man er blevet givet. Bør det samme ikke gælde troen? En tro uden gerninger er vel ikke noget værd. Det vil svare til at jeg siger nej til en tigger, velvidende det er en synd jfr. Bibelen. Hvordan kan jeg da stadig være en god, troende kristen?!
"2000 år - efter hvad?"
Dette er et genialt hæfte som på små 18 sider kommer godt omkring Jesus, som person, men også her er der 2 argumenter som faldt mig i øjnene...
1. Jesus var en rigtig person - kompleksiteten i hans væsen kan ikke være opdigtet.
Såhh.. Tror i ikke der fandtes lige så fremragende fiktionsforfattere dengang som der gør idag? ( snarere historietalere end forfattere, men pyt med det.. ). Der er da gået 2002 år, så de har da ikke været i tidsnød for at få skrevet historien om Jesus ned.
2. " De historiske vidnesbyrd, om at han blev levende igen, er så mange og stærke, at den som vil benægte dem, må møde op med en temmelig god alternativ forklaring."
Anderkender i ikke at dette kan være synsbedrag forstærket i kraft af fortællingens levetid?
Efter at have kritiseret hæfterne bør jeg tilføje at de er gode!!! Ingen tvivl om det. Lærte mere om Jesus og kristendommen på de 20 min. det tog mig at læse alt materialet og skrive det her, end jeg har lært på 19 år.
Venlig hilsen
Andreas19
Ændret af Andreas19 (01/03/2002 13:24)