Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24893 - 14/11/2003 12:49 Alder i GT, fra svar arkivet.
mikael kromann
Bruger

Reg.: 15/10/2001
""Hvordan blev folk i GT så gamle?

Spørgsmål:
Hvordan kunne folk i Det gamle Testamente blive op til 1000 år gamle? Særligt i 1 Mosebog.""

Jeg vil også lige give et bud på spørgsmålet.

Mht. folks alder i Gt. lyder det utroligt, fordi det er noget der er uvant for os idag.
Gud fortæller også at hans udvalgte igen en dag skal nå træets alder (esajasbog).
Mennesker har det med at måle og veje om ting er sande efter det vi allerede kender i forvejen.
Jeg synes det er mere overaskende at der er en grænse vi ikke synes at kunne overstige trods al hvor tekniske kunnen.
Det er virkelig spændende, at Gud fastsætter menneskets levetid til 120 år og at det er grænsen.

Fornyelig skulle den ældste mand og kvinde man kan dokumentere være døde i vor tid. Manden som 114 årig. kvinden blev 116 år.

Den ældste mand, man ved der har levet i Guiness rekord bog blev 120 år. Den ældste kvinde skulle være blevet 122 år.
(disse oplysninger er dem man skulle kunne dokumentere)

I dag skulle vi være omkring 6 milliarder mennesker, med sygehuse, medikamenter og alskens apparaturer til at holde mennesker kunstigt i live og alligevel er den ældste mand i følge Guiness blevet 120 år og den ældste kvinde 122.
Det jeg vil sige med indlægget er at det er interessant at bibelen allerede har fortalt noget man nu kan konstatere, og at man til trods for al nutidens teknik stadig slås med de 120 år.

......Da sagde Herren: »Min livsånde skal ikke forblive i mennesket for evigt. De er dødelige, deres levetid skal være 120 år.«.....(1Mos6.3)
Man kan se i bibelen hvordan menneskets alder falder støt derefter over en længere periode.
Moses selv blev 120 år.
......Da Moses havde holdt denne tale til hele Israel, v2 sagde han til dem: »Jeg er nu 120 år og kan ikke færdes som før, og Herren har sagt til mig: ›Du kommer ikke over Jordan... (5 Mos 31)
Moses var 120 år, da han døde, hans øjne var ikke blevet svage, hans livskraft ikke svundet. (5Mos34.7).
Hvis jeg ikke tager meget fejl regner videnskaben med at mennesker i fortiden ikke blev særlig gamle og desuden var der ikke særlig mange af dem sammenlignet med i dag, og heller ikke det samme hospitalsvæsen som er i dag.
Hvordan skulle menneskerne dengang kunne komme frem til et sådan tal hvis ikke det var Gud der havde givet dem besked.
Altså i dag er en mand blevet 120 og en kvinde 122 hvis alle oplysningerne er sande.
Hvorfor kvinder lever længere må Gud vide.

Kærlig hilsen Mikael

Ps: (Det hebraiske ord for menneske er for øvrigt det samme som navnet Adam. Derfor kan det måske være manden der alene hentydes til i overstående ligesom det kun er mandens navne der nævnes i slægtsbøgerne (eller måske næsten kun - har ikke kigget dem alle igennem).

Til toppen 
#24894 - 14/11/2003 13:22 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: mikael kromann]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
De 120 år i 1 Mos 6,3 kan også referere til, at Gud udtalte dette 120 år før han sendte syndfloden.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24895 - 14/11/2003 13:47 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: øhlenschlæger]
mikael kromann
Bruger

Hej Øhlenschlæger!

Jeg synes da det er ret tydeligt at det er menneskets levealder Gud tale om: "deres levetid skal være 120 år."

""Da menneskene begyndte at blive talrige på jorden og fik døtre, v2 så gudssønnerne, at menneskedøtrene var smukke. Blandt dem tog de sig alle de koner, de havde lyst til. v3 Da sagde Herren: »Min livsånde skal ikke forblive i mennesket for evigt. De er dødelige, deres levetid skal være 120 år.«""

Så uanset hvor dygtige mennesker måtte være rent teknologisk, så er det Guds bestemmelser der er gældende.

Kærlig hilsen Mikael

Til toppen 
#24896 - 14/11/2003 14:27 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: mikael kromann]
øhlenschlæger
Bruger

Hej Mikael

1992-udgavens "levetid" er nu også lidt af en tolkende oversættelse. 1948-oversættelsen lød fx:

Da sagde HERREN: "Min Ånd skal ikke for evigt blive i menneskene, eftersom de jo dog er kød; deres dage skal være 120 år."

På samme måde fx New English Translation (og sproglige noter):

So the Lord said, "My spirit will not remain in mankind indefinitely, since they are mortal. They will remain for one hundred and twenty more years."

Desuden virker det en anelse underligt på mig, at Gud med bestemthed udtaler sig om et mål for menneskers levetid og derefter venter ca. 15 slægtled med at sætte det i effekt.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24897 - 14/11/2003 14:40 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: øhlenschlæger]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg er enig i at de 120 år er fra før floden, men jeg skulle ikke undre mig om det ikke også var jubelår, altså 50 * 120 = 6000 år fra floden indtil Jesu genkomst

Ole

Til toppen 
#24898 - 14/11/2003 14:57 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: øhlenschlæger]
mikael kromann
Bruger

Hej øhlenschlæger!

Da sagde HERREN: "Min Ånd skal ikke for evigt blive i menneskene, eftersom de jo dog er kød; deres dage skal være 120 år."

So the Lord said, "My spirit will not remain in mankind indefinitely, since they are mortal. They will remain for one hundred and twenty more years."

Jeg mener kun den engelske oversættelse du har vist kan rokke ved forståelsen fordi der står remain.

Andre oversættelser lyder:

"Then the LORD said, "My Spirit shall not strive with man forever, because he also is flesh; nevertheless his days shall be one hundred and twenty years.""(New american standard)

And the Lord said, My spirit will not be in man for ever, for he is only flesh; so the days of his life will be a hundred and twenty years.(basic english bible)

And the LORD said, My spirit shall not always strive with man, for that he also [is] flesh: yet his days shall be an hundred and twenty years.(king james version)

And Jehovah said, My Spirit shall not always plead with Man; for he indeed is flesh; but his days shall be a hundred and twenty years.(Darby)

Se evt: http://unbound.biola.edu/

Jeg mener at der er forskellige oversættelser kan godt gøre det svært.
Men mener ikke det her kan rokkes, også da vi kan se at det jo passer med det Gud har sagt.
Men det kan være Kefas eller en anden der har styr på det hebraiske kan være til gavn her.

""Desuden virker det en anelse underligt på mig, at Gud med bestemthed udtaler sig om et mål for menneskers levetid og derefter venter ca. 15 slægtled med at sætte det i effekt.""

Jeg synes det havde været rimelig hårdt hvis det var noget der var sket fra den ene dag til den anden.
Så alle der var over 120 skulle dø med det samme.
Gud siger ikke noget om at det skal ske samme dag, og jeg er sikker på at Gud ved bedre end mennesker.
En langsom ændring mener jeg er langt mere klogt valg.

Kærlig hilsen Mikael

Til toppen 
#24899 - 15/11/2003 08:54 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: mikael kromann]
øhlenschlæger
Bruger

Hej Mikael

Begge tolkninger er mulige. Jeg anser det bare ikke for så sandsynligt, at Gud fastsætter en bestemt levetid, fordi selv tiptiptipoldebørnene af de yngste, der levede på den tid, bliver langt ældre.

Ordet oversat med "levetid" i 1992-oversættelsen er "yowm", som kan betyde levetid, men også bare tidsperiode. Tolkningen af det som en tidsperioden inden syndfloden finder man bl.a. også hos gode gamle
Matthew Henry, der bl.a. siger:

A reprieve granted, notwithstanding: Yet his days shall be one hundred and twenty years; so long I will defer the judgment they deserve, and give them space to prevent it by their repentance and reformation. Justice said, Cut them down; but mercy interceded, Lord, let them alone this year also; and so far mercy prevailed, that a reprieve was obtained for six-score years. Note, The time of God’s patience and forbearance towards provoking sinners is sometimes long, but always limited: reprieves are not pardons; though God bear a great while, he will not bear always.

Jeg synes måske heller ikke det er helt heldigt, når folk i dag rent faktisk bliver mere end 120 år. Fx verdens ældste kvinde på 122 år og 164 dage (link).

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24900 - 15/11/2003 12:48 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: øhlenschlæger]
mikael kromann
Bruger

Hej Øhlenschlæger!

Udsætter nok mit svar.
Vil gerne tænke lidt mere over det sidste jeg skrev og nu har redigeret væk..

Kærlig hilsen Mikael

God weekend!

Ændret af mikael kromann (15/11/2003 13:19)

Til toppen 
#24901 - 04/12/2003 15:17 Re: Alder i GT, fra svar arkivet. [Re: mikael kromann]
mikael kromann
Bruger

Hej Øhlenschlæger!

Undskyld det sene svar.
Jeg vil nok ikke skrive så meget mere om de 120 år, men vil lige argumentere for noget af det jeg allerede har skrevet.

M.h.t.: At det om menneskets levetid kun skulle være indtil syndfloden:
Hvis ikke det var menneskets levealder Gud taler om, mener jeg ikke ordene inden giver den rette mening.

""Min Ånd skal ikke for evigt blive i menneskene, eftersom de jo dog er kød.""

Desuden burde mennesker også i dag kunne blive ligeså gamle som i begyndelsen, hvis de 120 år kun var indtil syndfloden.
Men der sker jo i bibelen et voldsomt fald, fra at kunne være blevet op til tusinde år, og så på kort tid set i større sammenhæng at kunne blive 120 år.
Det ville være mærkeligt hvorfor det pludselig skete, hvis det ikke var det Gud talte om her.

Jeg synes for øvrigt at det var spændende det du havde fundet i bibelen her:

""Vore leveår kan være halvfjerds,
eller firs, hvis kræfterne slår til….. ""

Det ligner jo meget det i dag, trods det at nogen i dag bliver ældre ligesom dengang.
Og heldigvis for det. Ellers havde man nok heller ikke troet på de 120 år i dag. Mennesker har jo tit svært ved at tro det de ikke kender i forvejen.

Hvorfor kvinder lever længere end mænd, må Gud vide.

Jeg synes bare det er spændende at den ældste dokumenteret alder på en mand er 120 år, og at den ældste dokumenteret alder på en kvinde, hvis der ikke er sket nogen fejl kun er to år mere.
Med al vor teknologi, skulle man jo have troet at mennesker kunne have blevet langt ældre i dag end førhen.

Men om vi bliver 70, 120 eller 140 år er ikke hvad der er virkelig vigtigt, men at tage mod og ved lære af Jesus.

Gud kender sandheden om de ting. Og med forbehold for min uvidenhed skal det jeg har skrevet læses.

Hvem er som Gud og hvem kan ligne ham.
Velsignet være Gud.

God weekend og tak for begge jeres svar.

Kærlig hilsen Mikael

Ændret af mikael kromann (04/12/2003 15:23)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær