Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24814 - 13/11/2003 13:05 Engle og nisser=farligt?
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
hej alle "venner"(for at bruge Paulus!)

Jeg faldt over en artikel om, at engle og nisser skulle stamme fra afgudsdyrkelse, eller hedenske religioner. Og at kristne ikke kan være det bekendt og at mange ikkeved hvad det er. Skal vi se så snævert på det eller hvad synes I? Josefin

Til toppen 
#24815 - 13/11/2003 13:19 Re: Engle og nisser=farligt? [Re: Josefin]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
der er ikke andet farligt ved engle end at der er faldne engle, hvad nisser angår ved jeg ikke noget

Ole

Til toppen 
#24816 - 13/11/2003 13:44 Re: Engle og nisser=farligt? [Re: Josefin]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Josefin

personligt tror jeg ikke der er noget farligt ved nisser ..... eller julemanden eller påskeharen eller "karlson på taget" eller "storken med børnene" noget som helst andet opdigtet...... når vi bare er bevidste om at det altså er opdigtet.....

Jeg er ikke lige sikker på hvad du mener med englene.... er det julepynten eller...???

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24817 - 13/11/2003 14:56 Re: Engle og nisser=farligt? [Re: Josefin]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hejsa Josefin

Ja, man kan jo læse mangt og meget tom religiøsitet!!!!. På et tidspunkt læste jeg at nisser var dæmoniske, siden læste jeg at juletræet var hedensk og ganske uforenelig med kristentroen, adventskransen - uha-uha (hedensk skik)...og så her for nylig at de søde engle vi pynter op med til jul var de rene djævle.

Jeg ved ikke rigtig hvordan disse nisser og engle skulle være farlige, man må da ikke håbe at de angriber fra butikkerne...i så fald skal vi nok flytte i kloster i hele december (øh, starten af november)....og så håbe på at det er nisse- og englefri.

Nej, mere seriøst, vi må ikke have andre Guder står der skrevet i Bibelen, sådan siger Loven...så hvis du beder til julemanden, nisserne eller englene, synder du imod Guds bud. Men altså ikke fordi du pynter dit hjem med nisser, julebukke, engle, juledekorationer (og juletræ), fehår, adventskranse, ....eller på andre tidspunkter af året: blomster, påskeæg, påskeharer, fastelavnsmasker, fastelavnsris eller som der er blevet trendy udskårne græskar osv....

Måske skulle man læse lidt mere i Guds Lov i stedet for selv at skabe en masse regler!!!! - her kan jeg anbefale Luthers Store Katekismus

Ps. jeg ved ikke lige hvordan det med englene kan hænge sammen med Ez 20 (Pagtens ark) "Der var lagt loft over tempelhallen, inderrummet og forhallen ud til forgården. v16 Vinduerne havde gitterværk, og der var tre afsatser oven for soklen. Væggene var dækket med træ hele vejen rundt; de var beklædt fra gulvet op til vinduerne v17 og op over døren. I inderrummet og udenfor, på væggen hele vejen rundt i det indre og det ydre rum, var der felter v18 med udskårne keruber og palmetter. Der var en palmette mellem to keruber, og hver kerub havde to ansigter, v19 et menneskeansigt vendt mod palmetten på den ene side og et løveansigt vendt mod palmetten på den anden side; det var udskåret hele vejen rundt i templet. v20 Keruberne og palmetterne var udskåret på væggen fra gulvet til op over døren. v21 Tempelhallen havde dørstolper med fire indhak."

Men det har de jo nok en eller anden forklaring på - suk -.

Jeg selv foretrækker at pynte mit hjem med engle og krybbespil...lidt nisser, men ikke overdrevent - det er jo en smagssag.

Mkh Malli

Ændret af malli (13/11/2003 15:00)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#24818 - 13/11/2003 19:39 På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Josefin]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Nisser, trolde, alfer og Elverfolk, julemænd

Det stammer alt sammen fra hedenske religeoner, og små landsby historier.
Elverfolk lokkede en med i døden, Nisser skulle man behager for ikke at komme i problemer og blive udsat for drilleri.
Trolde tog ens børn og alfer kun fortrylle en og julemanden forlangte man opførte sig godt for at få gaver, ellers fik man kul.....og bla bla bla bla bla

Vi bekende os som sagt til Kristus, ikke Julemanden.
Jeg ser på Nisser Etc. som dæmoner som stjæler vores tid og opmærksomhed fra Gud.
Skønt de alle prøver at virke gode og sjove som fx: Nisser er nuttede som pyrus, trolde er sjove som trolderik og Alfer som klokkeblomst er smukke.
Men ikke desto mindre er de tidsrøvere. Og de har ingen gavnlig effekt.

Som sagt. Det er dæmonisk, hedensk og burde ikke være i et kristenthjem.
Hos os pynter vi med, Julestjerner, Engle, Kors, Krybespil og de visemænd. Det minder os altsammen om Jesus.
Nisser minder ikke mig en meter om Kongen i kryben som blev født for dø på et kors.

LÆS Thomas Teglgaards bog Om Nisser og Humanisme ..etc.

mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#24819 - 13/11/2003 23:04 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
Esmaralda
Bruger

Hej PC

julemanden forlangte man opførte sig godt for at få gaver,

Ja jeg har heller aldrig kunnet lide julemanden..... han har altid været så inkoncekvent..... Jeg har da altid fået gode gaver - også selvom jeg af og til var en hmmm.... belastning for mine forældre..... julemanden er upålidelig

Jeg ser på Nisser Etc. som dæmoner som stjæler vores tid og opmærksomhed fra Gud....../---/....Som sagt. Det er dæmonisk, hedensk og burde ikke være i et kristenthjem.

Dvs at i heller ikke har gaver - god mad - juletræ - mandelgave - kalendergaver - knas og kager - pebbernødder - teletobbies - påskeæg - troldepus-bøger - legetøj - ikke-kristne-billeder - ikke-kristen-literatur - TV - ikke-kristne-video/DVD -

Jeg undres - hvordan ser jeres hjem mon ud - blotlagt for alt som kan tage tankerne væk fra Jesus......

Nå der hvor jeg vil hen er at det med nisser osv er ret meget op til den enkelte..... vi ved godt (hvis vi tager tid til at tænke efter) om det vi gør tager vores opmærksomhed væk fra Jesus.......

Hos os pynter vi med, Julestjerner, Engle, Kors, Krybespil og de visemænd. Det minder os altsammen om Jesus.

Det gør jeg også...... jeg synes det er smukt og jeg kan lide at pynte sådan....
(dvs. jeg bruger engle, stjerner, hjerter)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24820 - 14/11/2003 09:53 Re: Engle og nisser=farligt? [Re: Esmaralda]
Carlo
Bruger

Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
Hej Esmaralda

Så er jeg tilbage i højhuset igen......... Jeg har været på landet og køre rundt med nogle store maskiner ................Omkring Bylderup-Bov, faktisk...

personligt tror jeg ikke der er noget farligt ved nisser ..... eller julemanden eller påskeharen eller "karlson på taget" eller "storken med børnene" noget som helst andet opdigtet...... når vi bare er bevidste om at det altså er opdigtet.....

Opdigtet?????
Jeg var ved at falde af stolen, for jeg troede du var blevet ateist. Indtil jeg læste din tekst ordentligt og så at du ikke havde Gud, og hvad kristne ellesrs tror på, på din liste over opdigtede ..........

Men jeg er nysgerrig. Hvad får dig til at mene at påskeharen er opdigtet, mens Vorherre ikke er opdigtet?

Carlo

Militant forkyndende og missionerende ateist.

Til toppen 
#24821 - 14/11/2003 10:33 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

Du skriver: "Jeg ser på Nisser Etc. som dæmoner som stjæler vores tid og opmærksomhed fra Gud."

Bortset fra at vi lige sidder og drøfter nisser her, tager de så DIN opmærksomhed væk fra Gud? Eller beder du til dem? Mener du at de på nogen måde kan true dit Gudsforhold?

Jeg forstår ikke hvordan du kan betragte nisser som dæmoner. Satan og hans dæmoner (engle) blev kastet ud fra himlen, men Satan er da ikke i stand til at skabe nye dæmoner. Derfor er røde nisser udelukkende et menneskeprodukt!!!

At verdens mennesker gør mere ud af nisser end ud af Gud siger jo ingenting....det gør de af alt! - det gør ikke tingene dæmoniske.

Mkh Malli

Til toppen 
#24822 - 14/11/2003 12:42 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej PC, og Malli, som skriver:

At verdens mennesker gør mere ud af nisser end ud af Gud siger jo ingenting....det gør de af alt! - det gør ikke tingene dæmoniske.

Nej, det mener jeg bestemt heller ikke. Og jeg vil tilføje, at hvis man arbejder så hårdt for at få smidt al den verdslige julepynt i skraldespanden, at afskaffe alle juletræer og kaste "Peters jul" i brændeovnen? - så er det næsten for megen opmærksomhed at vise den gamle traditionsrige nissepynt

Desuden har jeg hørt, at nisser kan forårsage misvækst, hvis man driller dem og undlader at servere risengrød for dem.
(Undskyld - tilgiv mig - dybt useriøs bemærkning, jeg ved det godt - men det er jo snart jul, ikke?)

Jeg har lige siddet og limet spidsen på den røde hue, som var knækket af min barndoms hyggelige keramik-nisse. Den kan i hvert fald ikke være spor dæmonisk, for det var en, som mine forældre fik forærende den dag jeg blev født!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#24823 - 14/11/2003 12:57 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Derfor er røde nisser udelukkende et menneskeprodukt!!!

Tja, det er såmen nok at læse om ophavet og historien bag julemanden og nisser for at slå fast, hvad det egentligt er og hvad det egentligt har været.

Julemanden har oprindeligt ikke en døjt med julen at gøre. Han er et sammensirum af forskellige helgener op gennem tiden, uden noget konkret ophav. Den katolske kirke har dog formået at personificere begrebet til én bestemt helgen; Nicolaus.
Så "julemanden" er faktisk en katolsk biskop. I 1200-tallet opstod en skik om at man klædte sig ud som nogle af de forskellige helgener og uddelte gaver. Det var dog den 6 december man gjorde det og ikke juleaften.

Biskoppen snuppede CocaCola så i 1931 da de stod og manglede et seriøst reklamefremstød midt i en alvorlig krisetid i USA. De kasserede biskoppens oprindelige tøj og gav ham en rød/hvid dragt på i CocaCola's farver, skæg og gjorde ham rigtig hygge-onkel-agtig. Året efter lavede Disney nogle tegnefilm om julemandens værksted, hvor nisserne efterhånden blev ændret fra at være "skovtrolde-agtige" til at være julemandens hjælpere, selvfølgelig i matchende farver. Dét var noget der virkede!

Der er så to ting man kan betragte som et moderne mirakel: Det ene er, at CocaCola fejlagtigt ikke lavede en copyright og et trademark på julemanden. Man må vitterligt sige, at det ville have gjort CocaCola ekstremt meget rigere end de er i dag. Det andet mirakken er, at det var CocaCola der fandt på ideen og ikke konkurrenten Pepsi. For så havde julemanden været blå og hvid i stedet for rød og hvid.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#24824 - 14/11/2003 13:02 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Jeg må lige rette mig selv: Det var ikke CocaCola der gav ham hvidt skæg. Det gjorde Thomas Nast i 1800-et-eller-andet, hvor han i øvrigt også havde en rødmusset jakke på. Men det var som dværgagtig skovtrold.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#24825 - 14/11/2003 13:13 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Machine_A]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Machine A

Nicolaus er faktisk en slags biskop, her i Holland er det den stoerste fest, nemlig den 6.12, og ikke juleaften. Paa Sct Nicolaus giver man gaver, og det kostume man har paa eller " Nicolaus " har paa, er faktisk en roed bispedragt. Det er en meget stor fest hernede.

Da jeg kom til Holland havde jeg aldrig hoert om dette, og blev faktisk meget forbavset.

saa du har helt ret.

MVH
Ellen

Til toppen 
#24826 - 14/11/2003 13:18 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: nelle]
Machine_A
Bruger

Jeg var ikke klar over man stadig hold den tradition. Hvad gør man så den 24/25 december?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#24827 - 14/11/2003 13:19 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Kristina skrev:

...
Desuden har jeg hørt, at nisser kan forårsage misvækst, hvis man driller dem og undlader at servere risengrød for dem.
(Undskyld - tilgiv mig - dybt useriøs bemærkning, jeg ved det godt - men det er jo snart jul, ikke?)
...

Hej Kristina,

Dejligt afslappet indlæg du her kom med.

Hvor stiller man risengrøden, hvis man bor i lejlighed?

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#24828 - 14/11/2003 13:21 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Jamen nisser er da hyggelige og en god og dejlig tradition.

Men jeg kan faktisk huske fra min barndom at mine bedsteforaeldres nabo troede paa "Nissen paa loftet", de bragte hver dag i december risengroed op paa loftet, ellers ville det nye aar ikke bringe held, der blev grint meget af det, og en del var ogsaa meget forargede.

Ellen

Til toppen 
#24829 - 14/11/2003 13:29 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Machine_A]
nelle
Bruger

Hej Machine A

Juleaften er ikke den store aften som vi kender fra Dk og Tyskland ogsaa, men der er nogen der fejrer julen med gaver ogsaa samtidig med at de fejrer den 6.12, men gaverne bliver saa uddelt den 25.12, men juledagene bliver fejret med god mad, nogen gaar i kirke, tror faktisk den del er den samme. Julepynt ser du ogsaa overalt her, naesten mere end i DK, ja det kan faktisk godt lade sig goere:-)), gaderne hernede er pyntet.

Men den dag hvor der er det stoerste gaveraes er den 6.12, jeg maa jo saa sige, at jeg bryder mig ikke saa meget om det, men det er nok fordi man holder paa de traditioner man er opvokset med, jeg goer, men tager da slet ikke afstand fra det andet, men det er bare ikke lige mig.

Min mand saa saa sidste aar, hvordan vi holder juleaften, og han syntes det var en dejlig aften.

Ellen

Til toppen 
#24830 - 14/11/2003 13:32 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Machine_A]
nelle
Bruger

Hej Machine

Hvis du er interesseret kan jeg scanne nogle billeder ind paa min pc naar det nu gaar loes hernede den 6.12, saa kan jeg sende dem til dig paa mail, saa du kan se hvordan det foregaar.

Ellen

Til toppen 
#24831 - 14/11/2003 13:34 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

En blå/hvid julemand

At Julemanden og nisserne er blevet en kommerciel handelsvare, kan man måske diskutere det dæmoniske i... . Omvendt bliver der også spekuleret meget i Jesus-industrien (alt lige fra kasketter til tasker). Det, det for mig at se handler om er hvad man tror på! Jeg ser nisser og julemænd som et ufarligt eventyr-univers (som Disney, rollespil, teater, film, bøger osv), dette fordi : "For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre."

Nisser og julemænd er som alt andet verdsligt noget skabt, og kan derfor ikke skade os. Som alt andet i verden, må dette ikke have førstepladsen i ens liv - den tilkommer kun Gud!

Mkh Malli

Til toppen 
#24832 - 14/11/2003 13:41 Re: Engle og nisser=farligt? [Re: Josefin]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Er Julemanden god eller ond? Det sande svar findes i den amerikanske tegnefilm-serie Futurama

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#24833 - 14/11/2003 14:31 Re: Engle og nisser=farligt? [Re: Carlo]
Esmaralda
Bruger

Hej Carlo
Bylderup Bov..... hmmmm... det var tæt på..... havde du sagt det kunne jeg da have råbt hej.....

Opdigtet?????
Jeg var ved at falde af stolen, for jeg troede du var blevet ateist.

Neeeej ateist er jeg ikke blevet.... og bliver det nok heller aldrig....

Men jeg er nysgerrig. Hvad får dig til at mene at påskeharen er opdigtet, mens Vorherre ikke er opdigtet?

Ja det er jo svært.... at forklare altså.....

Vi VED jo at det der med at storken kommer med børnene er opdigtet - og hele eventyret om julemanden.....
Dertil tror jeg at alt hvad "købmænd" kan tjæne styrtenes med penge på også er opdigtet (med det formål at tjene på det) ...... det være sig alt det chokolade æg og harer og juleeventyret med julemanden.

I min ordbog er Vorherre også opdigtet..... for det står nemlig at Vorherre er en rar gammel bedstefar som sidder og nikker i solen, mens han gør hvad han kan for at opfylde alles ønsker/krav..... og at han har en butler (Sankt Peter) som står ved døren, for at lukke dem som består ind og sende resten i Helvede.....

Men Gud er ikke opdigtet - det er nemlig HAM der har digtet alt andet (incl os og hele verden)

Som du jo sikkert ved tror jeg på at der har været en skabet af alle ting - og denne skaber kan jo logisk set ikke være opdigtet da han jo var der før alt andet....

Til toppen 
#24834 - 14/11/2003 14:39 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Sandheds-søger]
Esmaralda
Bruger

Hej Lars Peter

Hvor stiller man risengrøden, hvis man bor i lejlighed?

Godt spørgsmål..... det gad jeg også godt at vide....
mon man kan stille det på altanen???

Til toppen 
#24835 - 14/11/2003 19:02 Re: Engle og nisser=farligt? [Re: Rasmus]
Pente Costal
Bruger

Enig...

Futurama giver et meget godt svar på hvordan julemanden nok egentlig er *SSS*

Futurama er en voksen tegnefilmsserie fra skaberne af Simpsons.

mvh- lars

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#24836 - 14/11/2003 19:11 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: malli]
Pente Costal
Bruger

Pladder!

Det der kan jeg slet ikke som oprigtig kristen tage alvorligt.
Vi for forklaret at vi ikke må have andre guder eller for den sags skyld dyrke andre religeoner.
Og Nisser, trolde etc. er landsby religeon BIG TIME:

Jeg fatter ikke hvordan du bibelsk kan forsvarer nisser?? Er det noget som den evangeliske Lutherske frikirke bruger??
okay!

Så kan vi vel ligeså godt have satan hængende som pynt eller hva???
weee...dejligt??

Alle guder, Undtaget Jesus Kristus, er da mennesker skabt og har føret folk til fortabelse...og løgn.
Nisser tendensen og troen stjæler Julens budskab, fører det væk fra at det egentlig er Jesus fødsel vi fejre.
Men måske har det ikke betydning??

Og jeg vil holde fast på at Nisser er dæmoniske små utysker som tilbage i dagene jog rundt med folk, og stadig gør det idag!

Men, tradition og ... endag pynter vi vel også kirkerne med dem.......
Mon Herren finder tro når han kommer????

Pente Costal, Forkynder af sandheden, discipel af Frelseren

Til toppen 
#24837 - 14/11/2003 19:21 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: nelle]
Pente Costal
Bruger

Brænd traditionerne...

Så er vi jo ved snakken om at bare fordi noget er tradition, så er det iorden..
Hør her i Irak var det tradition at man hang Jøder offentlig i lygtepælene....
Det er en hyggelig tradition for Muslimer, skal det vare ved???

Folkekirken og Danmark er fyldt med gammel-tradotion som kvæler os.
Biblen forskriver os nogle, men NETOP jesus river op i de ting....Men for os i DK, er det næsten mere tradition der styrer end noget andet.
Folk går i kirke af TRADITION OG IKKE AF TRO..... og det er iorden... Hvad sker der???

Nisser er en hyggelig tradition, ja ligså er det at slagte en kalv til Odin...
Vil man ligefrem acceptere hedenskab? Hvad bliver det næste? New age?
SKal vi dyrke Yoga i kirken, og købe relikvier? Klæder os i vores Auras farver??

Hvis det er tendensen, så Gud hjælpe mig kampen for hans Navn,..

Pente Costal, evangelist, prædikant og radikal kristen.

Til toppen 
#24838 - 14/11/2003 19:30 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger

Generalt så er mit bibliotek kun fyldt om med kristne bøger, skal indrømme at enkelt andre bøger også er der.
Men så snakker vi Lademanns leksikon, atlaser og sådan. Illustreret videnskab......
Mine film er mest præget af lovsangsfester, kristnemøder, undervisning, dokumentare, og Filmatiseringer af Biblen.

Enig, man kan blive forstyrret af meget.
Men om mit hjem er overfyldt med nisser eller billeder af min familie, det giver altså en væsentlig forskel.
Om jeg har et krybespil giver igen for mig en forskel fra en gang risengrød på dørtrinet.

mvh- PC

PS.

Til toppen 
#24839 - 14/11/2003 19:49 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

"Jeg fatter ikke hvordan du bibelsk kan forsvarer nisser?? Er det noget som den evangeliske Lutherske frikirke bruger??
okay!"

Jeg skal ikke kunne svare på andres vegne! Mener altså ikke at jeg FORSVARER nisser, men påpeger at de hverken er mere eller mindre "dæmoniske" end alt muligt andet..eksempelvis hysteri over julepynt.

"Så kan vi vel ligeså godt have satan hængende som pynt eller hva???
weee...dejligt??"

Jeg tror at nisserne er lidt kønnere!

Mkh Malli

Til toppen 
#24840 - 14/11/2003 20:18 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: malli]
Pente Costal
Bruger

*S*

Tjaaae... hysteri..måske..

men dog står jeg fast på mit.
m/kh lars

Til toppen 
#24841 - 14/11/2003 20:34 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Maaske er det ikke mit bord at kommentere, men jeg giver dig ret, skal vi ikke slippe hysteriet omkring de stakkels nisser, og saa bare se dem som det de nu er, en dejlig tradition som vi ikke vil vaere foruden, og saa lade vaere med at blande dem ind i bibelsammenhaeng.

Ellen

Til toppen 
#24842 - 14/11/2003 20:40 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
nelle
Bruger

Hej PC

Du skriver : Braend traditionerne, det var dog kedeligt hvis det blev tilfaeldet, se, der er gode og daarlige traditioner, jeg braender kun de traditioner jeg synes er daarlige, og holder live i de gode, saa det er op til den enkelte at vurdere, hvad er hvad. og det staar dig jo frit for at braende de traditioner du ikke bryder dig om, men lad de af os, som gerne vil bibeholde vores smaa roede nisser, beholde denne tradition.

Ellen

Til toppen 
#24843 - 14/11/2003 20:54 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære PC, nu må jeg vist ud med oliekanden og prøve at stifte fred - - det er jo snart jul!

Ved du hvad, der er vist ikke en eneste af os her, som dyrker og tilbeder julenisser!

Hvis det var tilfældet, ville jeg godt nok være betænkelig ved situationen, men så var det vist mere en psykiater end en præst vi skulle have til hjælp ..

Vi lutheranere tror simpelthen ikke på, at nisser kan føre nogen til fortabelse. Lige så lidt som juletræet, sovebamsen eller standerlampen - -

De nisser, som jeg har liggende i min juleskuffe er i hvert fald helt ufarlige, for skuffen er aflåst, så de kan slet ikke ikke komme ud ved egen hjælp .

Tror du ikke, at Gud har sans for humor? Bare en lille bitte smule?

Det tror jeg faktisk at han har - det synes jeg godt jeg kan læse i hans ord i Bibelen!
Og desuden har han jo skabt både giraffer og elefanter og flyvende hunde (jeg sidder lige med et fantastisk fotografi af flyvende hunde) - det må da næsten være bevis nok?

PC, vil du ikke nok bære over med os, når vi pjatter lidt en gang imellem? Jeg er helt sikker på Guds tilgivelse - men jeg vil helst også have din - siden det nu snart er jul .. please!

Forresten er jeg slet ikke så begejstret for krybbespil - jeg har ikke et eneste - jeg er ikke så meget for primært at blive konfronteret med min Herre og Frelser i skikkelse af en lille nuttet baby .. selv om jeg godt ved, at det var han jo en gang ..

Tænk at det kun er ca. 2003 år siden! Det er faktisk ikke så længe, synes jeg. Kun dobbelt så længe siden som slaget ved Svold (formentlig nær Saltholm, der hvor Svend Tveskæg ifølge de islandske sagaer vandt over Olav Tryggvasson .. )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#24844 - 14/11/2003 23:01 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: kristina]
Pente Costal
Bruger

Kik mine damer og herre....

Okay, denne gang giver jeg mig.....
Nyd det...så længe i kan...............

kh- lars

Til toppen 
#24845 - 14/11/2003 23:07 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: nelle]
Pente Costal
Bruger

Jeg tror også der var mange der gerne ville have beholdt Thor og Odin i sin tid..
Eller i Rom, der nok nogle som gerne ville have kristne slagtet af løverne i Arenaen...stadigvæk
Det er jo hyggelige traditíoner....

mvh. PC

Til toppen 
#24846 - 15/11/2003 19:39 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Tror du ikke, at Gud har sans for humor? Bare en lille bitte smule?

Jeg citerer ordret fra min "Ryrie's Studybible" (red lettered version) baseret på New International Version 1986.

Det der står skrevet i [] er uddybende betydninger, taget fra "Amplified Bible" -Expanded Edition 1987.

Ordet -Naar- er slået efter i "Strongs Exhaustive Concordance of the Bible" -1990, men blev desværre ikke fundet (Så meget for exhaustive ).

Læg mærke til min fremhævning, jeg syntes bare at farven passede godt til ordene...

2. Kongebog 2:23-24

"23 From there Elisha went up to Bethel. As he was walking along the road, some youths came out of the town and jeered at him. Go on up, you baldhead! they said. Go on up, you baldhead! 24 He turned around, looked at them and called down a curse on them in the name of the Lord. Then two [she-]bears came out of the woods and mauled [ripped up] forty-two of the youths."

*Cloudhands klasker sig på lårene af grin* HA HA HA HA HA HA HA HA *klask klask klask* HA HA HA HA HA *tørrer tårene bort og samler sig sammen, til igen at sige noget*

Ja Ham Pappa ovenpå, Han har søreme humor... TIHII

Lige så vi får det på det rene, så kender jeg indvendingerne mod indvendingerne mod dette skriftsted. Det siges at det hebraiske ord for "Youth" -Naar-, som tidligere er blevet oversat med "Små drenge", rent faktsikt betyder "myndige unge mænd, der kan tage ansvar for deres gerninger".

Forklaringen fra kristen side, på den hårde dom over de stakkels knægte er, at de udmærket vidste hvad det var de gjorde, da de "udfordrede" Elisa's salvelse med ordene "Go on up..."????????

Under hvilke forhold kan en gruppe på mindst 42 UNGE mænd (mellem 15-23?), holdes ansvarlig til døden, for at spotte en gammel mand???

JEG synes ikke, at det lyder fair, men sådan er der jo så meget...

Men jeg ville sikkert kunne se den overvældende retfærdighed, der blev udøst over disse unge bøller, af vores almægtige og alkærlige Fader i skyen, hvis bare jeg faldt på knæ og modtog Jesus og Helligånden, men da det ikke kommer til at ske, må jeg nøjes med at synes at det er en lidt tarvelig historie

En anden lille detalje ved denne historie, som selvfølgelig ikke undslipper den altfavnende forklaring: At Gud kan ALT! er det mysterium, hvordan 2 bjørne kunne nå at slå 42 "næsten-voksne" unge mænd ihjel, før at de (knægtene) kunne nå at flygte. Det må have været helt matrix-agtigt at se de bjørne gå amok...

Ja Gud han har bestemt humor!!!

En af de sjoveste ting Han nogensinde har opfundet er vores evne til at tro på de mest vandede forklaringer og derefter vores evne til at efterrationalisere på ALT, så det passer ind i små søde kasser, der ikke bryder med vores verdensbillede...

*klasker sig selv på lårene igen. Lårene bliver røde*

(læg mærke til at det sidste ord i dette indlæg, rimer på det sidste ord i min signatur... Gud må være poet, for det var ikke min mening at det skulle ende sådan, det skete bare. Jeg så det først bagefter og tilføjede så, denne parantes. SYRET mand!)

Hvor ved jeg det fra? -Fordi jeg selv er rigtigt god til at narre mig selv til at tro på alt muligt gejl...

Til toppen 
#24847 - 15/11/2003 20:03 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: ]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Cloudhands

Jeg kan nu godt finde "na'ar" i Strongs. Hos Blueletterbible har det nummer 05288 (skulle vist være det samme i alle Strongs). Hvis det virker, så er her et link. Det er nu ikke fordi det giver så meget:

a boy, lad, servant, youth, retainer
a) boy, lad, youth
b) servant, retainer

Ellers har jeg ikke noget at tilføje. Det har altid slået mig som en fuldkommen overdreven sanktion, så jeg skal ikke rode mig ud i forklaringer af, hvorfor Gud blev så "pissed" i den situation.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24848 - 15/11/2003 20:35 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: øhlenschlæger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jacob

Ellers har jeg ikke noget at tilføje. Det har altid slået mig som en fuldkommen overdreven sanktion, så jeg skal ikke rode mig ud i forklaringer af, hvorfor Gud blev så "pissed" i den situation.

Næ, hvor skulle vi også vide det fra, vi som kun sidder med en enkelt lille brik til Guds puslespil, som nok har lige så mange brikker, som der er stjerner på himlen.

Hvis jeg kunne forstå Gud med min særdeles begrænsede IQ, ville jeg omgående fyre ham - - så var han for lille til at være Gud.

Esajas Bog, kap.55, 8-9:
For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer.

Jeg glæder mig til den dag vi skal se ansigt til ansigt og ikke bare må nøjes med små stumper af et (knust?) spejl.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#24849 - 16/11/2003 00:14 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: øhlenschlæger]
Anonym
Anonym

Tusind tak, ven...

Til toppen 
#24850 - 16/11/2003 10:53 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: øhlenschlæger]
Anonym
Anonym

Som det fremgår af blueletterbible, så er der vist kun spinkelt (50/50?) belæg for den forklaring der står i min "Ryrie's Studybible"... Som iøvrigt er skrevet af overbeviste kristne, til overbeviste kristne...

Det gør jo ikke hele miseren med de stakkels knægte meget bedre...

Endnu værre bliver det efter min mening, når kristne så i en studiebibel, der burde være oplysende, ikke skriver begge forklaringer tydeligt, så man selv har en chance for at bedømme.

Det kan jo være at forfatteren, mente at det ville være mere opbyggeligt og sundt for troen hos læseren, at udelade det materiale der kunne få vedkommende til at stille spørgsmålstegn (altså åbne sig for djævelen: Sagde Gud virkeligt det?) ved Guds Ords autoritet...???

Jeg citerer fra "Ryrie's..."

fodnote til 2.kongebog 2:23

"Youths. Young men, not irresponsible youngsters. They were challenging Elisha's prophetic office. Go on up. I.e., ascend, as you claimed Elaijah did. Baldhead. Whether Elisha was bald at this time or not is beside the point (he did live fifty years, 13:14); the young men were in effect cursing Elisha (cf. Isa. 3:17, 24)."

Jeg er klar over at diskussion over udlægninger af enkelte skriftsteder ikke gør det helt store og som regel kan forklares med at Gud er retfærdig og at det må vi bare stole på, uanset om vi forstår det eller ej.

Men ærligt talt ville jeg ikke vedkende mig nogen som helst autoritet, der forvaltede sin magt på denne måde, ligegyldigt hvor god Han ellers siges at være.

Mvh CloudHands

Til toppen 
#24851 - 16/11/2003 20:16 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: kristina]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Kristina,

For min skyld kan du godt have dine nisser i fred, så længe de ikke invaderer mit hjem..........

Kan du fortælle mig, hvorfor min søns institution som den største selvfølge forventer, at ungerne har nissehue på den 1. december (det er sådan en tradition de har)?

Og ungernes ikke-kristne bedsteforældre bliver yderst knotne, når de ikke kan få lov til at udstyre børnene med nissehuer?

Jeg synes godtnok de nissetraditioner er anmasende!

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#24852 - 17/11/2003 11:06 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
Esmaralda
Bruger

Hej PC

Om jeg har et krybespil giver igen for mig en forskel fra en gang risengrød på dørtrinet.

Tjaaa.... det kan jeg godt se..... men om jeg har et par kravlenisser på reolen mener jeg nu ikke betyder at jeg "tilbeder" nisser...... har da aldrig sat grød ud til dem..... og kunne heller ikke drømme om at gøre det.....

Man kan godt have nisser i stuen uden at tro på dem..... men udelukkende fordi man synes de ser søde ud..... Jeg kender ingen som sætter grød ud - ikke engang for børnenes skyld.....

Personligt tager jeg også afstand fra at sætte grød ud - for det indikere at man tror på at nisser findes - eller at man prøver at bilde sine børn ind at de gør.....

Til toppen 
#24853 - 17/11/2003 11:23 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
Esmaralda
Bruger

Hej PC

Jeg tror også der var mange der gerne ville have beholdt Thor og Odin i sin tid..
Eller i Rom, der nok nogle som gerne ville have kristne slagtet af løverne i Arenaen...stadigvæk
Det er jo hyggelige traditíoner....

Nu er der da milevid forskel på en tradition der bygger på ET EVENTYR (nisser) og en tradition som bygger på VIRKELIGHED (arenaerne og heksebrændnigerne)
(altså der hvor vi VED det er eventyr og der hvor det er tro eller direkte barbariske traditioner)

Jeg tror ikke der findes folk som helt ærligt tror på at det er julemanden som kommer med gaverne og at det er nisserne der hjælper med at lave dem.....
men der findes folk som tror på Odin og Thor......
Jeg ser en stor forskel.....

Til toppen 
#24854 - 18/11/2003 09:04 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
nelle
Bruger

Hej Pente Costal

Ja sikkert nok, men der er jo ogsaa nogen der har beholdt dem, altsaa Odin og Thor.

Nu sidestiller jeg ikke smaa roede toejnisser eller plastiknisser med Roms slagninger af kristne, mine smaa nisser slagter ingen :-)))

Traditioner kan vaere gode, saa laenge de ikke skader andre, og det tror jeg faktisk ikke nisser goer.

Ellen

Til toppen 
#24855 - 19/11/2003 00:10 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: nelle]
Pente Costal
Bruger

Jeg vil som kristen ikke befænge mit hjem med genstande eller symboler på andre religeon eller hedenske ting m.m
Traditioner er tomme rutiner. Jeg vil dig ret i noget af det du siger. Men jeg tror at tradition for tradtionens skyld er forkert.

mvh. PC

Til toppen 
#24856 - 19/11/2003 07:18 Re: På Loftet sidder Nissen med et maskingevær [Re: Pente Costal]
nelle
Bruger

Hej Pente Costal

Jeg mener heller ikke at alle traditioner er gode, nogle er direkte modbydelige og skulle udryddes som fx omskaering af smaa piger, men de uskyldige som julenisser, goer ingen skader.

Vil saa give dig ret i, at tradition kun for traditionens skyld er forkert, hermed mener jeg, hvis man kun goer det fordi det "hoerer sig til" men man egentlig ikke selv bryder sig om det, saa er det forkert. Hvis man ikke bryder sig om juletrae, julenisser og glitterstads, saa skal man da ikke have det i sit hjem, saa enkelt er det da.

Ellen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær